Litteän maan teoria

Keskustele luomakunnasta, sen synnystä ja Jumalan suunnitelmasta
Rutger
Site Admin

Re: Litteän maan teoria

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Raamatun sana ei muutu postattiin se mihin ketjuun hyvänsä.
Sana sanoo mitä sanoo ja sinä uskot sen jos haluat.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Uskon Jeesukseen

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Rutger kirjoitti: Tänään, 02:05 Raamatun sana ei muutu postattiin se mihin ketjuun hyvänsä.
Sana sanoo mitä sanoo ja sinä uskot sen jos haluat.
Nå, samahan se on täällä kuin Raamatussakin mutta tuossa Jesajan jakeessa kaikki tähdet eivät putoa
...m a a h a n... katsottiinpa jaetta Raamatusta tai tai täällä.foorumilla. :D

Itse asiassa jae kertoo että kaikki tähdet kylläkin putoavat, mutta ei kerrota että mihin ne putoavat eli eivät välttämättä ollenkaan maahan.

Koska ketjussa puhutaan litteästä.maasta, niin litteän maan kuvussa olevat tähdet toki loogisesti putoavat maahan koska eivät pääse sen reunankaan yli tai ohi putoamaan.

Aiemmin laitoin UT:n jakeita maahan putoavista tähdistä, mutta yksikään jae ei väitä että kaikki tähdet putoavat vaan yleensä tähdet eli tähtiä putoaa.

Matteuksen evankeliumi:
...tähdet putoavat taivaalta...

Markuksen evankeliumi:
...tähdet putoilevat taivaalta...

Ilmestyskirja:
...taivaan tähdet putosivat maahan...

Vivahde-ero mutta tosi kuin vesi...⚗️
Marie

Viesti Kirjoittaja Marie »

Muistatteko minkälaista kohtelua ja lokaa päälleni sain kun kerroin siitä mitä olin nähvyt. Mutta kyllä paljastaisin uudelleen jos huomaisin jonkun uuden valheen.

Pajalstin valheita ja sain siitä niin rankan kokemuksen että ei tee mieli osallistua enää tällaiseen. (Paitsi jos tulee uutta kerrottavaa) Minulle on aivan samantekevää onko maapallo litteä vai pallo. Kautta historian on ollut pahoja ihmisiä, jotka haluavat tehdä Jummalan työn tyhjäksi ja "ieteen" nimessä pettää ihmisiä. Sitä tehdään tänäkin päivänä monella rintamalla.

Otan sen verran kantaa että minun mielestäni katoamispiste tarkoittaa sitä pistettä kun ihminen kävelee suoraa tietä pitkin niin hän etääntyessään pienenee koko ajan, kunnnes hän on niin kaukana että silmä ei kykyne enää erottamaan tai näkemään häntä.
Uskon Jeesukseen

Marie kirjoitti: Tänään, 08:10 Muistatteko minkälaista kohtelua ja lokaa päälleni sain kun kerroin siitä mitä olin nähvyt...
....
Otan sen verran kantaa että minun mielestäni katoamispiste tarkoittaa sitä pistettä kun ihminen kävelee suoraa tietä pitkin niin hän etääntyessään pienenee koko ajan, kunnnes hän on niin kaukana että silmä ei kykyne enää erottamaan tai näkemään häntä.
Omalta osaltani pyydän anteeksi kenties josko vääriä sanomisiani yms.

...mutta tämä katoamispisteasia... eli esim. ihmisen katoamispiste... noin varmaan onkin... katoaa näköpiiristä...

Mutta sitten auringon katoaminen katoamispisteeseen... ja vieläpä niin että aurinko ei näkyisi kunakin yön hetkenä levymaan yöpuolelle ja peräti niin että tuolla puolella olisi pilkkopimeää...

Elikkäs kun tarkastelemme alla piirroksessa olevaa kuvaa ja aurinkoa siinä, niin voimme ymmärtää ettei aurinko voi kadota näkyvistä millään kohtaa levymaata... Aurinko ei voi siirtyä kovin lähelle jäätyneestä hapesta muodostunutta taivaan kupukantta ja toisaalta se ei voi laskeutua kovin katveeseenkaan lähelle maan pintaa.

Väitetään myös että aurinko aivan oikeasti muuttaa kokoaan... no, tämä asia selittyy niin että kun ymmärretään että maa on pallo niin maan pyörimisliikkeen "ansiosta" aurinko näyttää esim. pienenevän ja myös katoavan mutta kuitenkin se jää näkymään maapallon toisella puolella maan pyöriessä.

Vielä lisäys tähän katoamispisteasiaan... mikäli auringon halkaisija olisi 180 cm ja se liikkuisi samaa reittiä kuin Marien esimerkin ihminen, niin voimme ymmärtää että mikäli auringon katoamispiste olisi sama kuin n. 180 cm pitkän ihmisen niin eikös auringon valo näkyisi vielä kauan sen jälkeenkin kun se kappaleena olisi kadonnut johonkin horisonttiin. Tämä asia on helpompi ymmärtää jos ajattelee auringon ensin olevat "valot pois päältä" ja tuolloin liikkuvan esimerkin ihmisen kulkemaa reittiä.
IMG_20260214_215750.png
Sanna
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Marie kirjoitti: Tänään, 08:10 Muistatteko minkälaista kohtelua ja lokaa päälleni sain kun kerroin siitä mitä olin nähvyt. Mutta kyllä paljastaisin uudelleen jos huomaisin jonkun uuden valheen.

Paljastin valheita ja sain siitä niin rankan kokemuksen että ei tee mieli osallistua enää tällaiseen. (Paitsi jos tulee uutta kerrottavaa) Minulle on aivan samantekevää onko maapallo litteä vai pallo. Kautta historian on ollut pahoja ihmisiä, jotka haluavat tehdä Jumalan työn tyhjäksi ja "ieteen" nimessä pettää ihmisiä. Sitä tehdään tänäkin päivänä monella rintamalla.

Aamen Marie. Niinhän se menee, valhe on helpompi uskoa kun yrittää saada totuutta esiin valheen jälkeen.

Uskon Jeesukseen kirjoitti: Eilen, 22:33
Maapalloa ympäröivässä maailmankaikkeudessa.tähdet ovat massiivisen isoja ja miljoonien kilometrien päässä.

Litteän maan "sisäavaruudessa" tähdet ovat pieniä ja lähellä ja flättäreitten näkemyksen mukaan ne
"k a i k k i " tulevat putoamaan maan päälle. Elikkä flättäreitten universumi on litteää maata ympäröivän ja sen ylle kaareutuvan jäätyneestä hapesta muodostuneeksi esitetyn kupolin tai taivaankannen alla.

Mikäli maapalloa ympäröivästä avaruudesta kaikki tähdet putoaisivat maan päälle niin periaatteessa riittäisi yksi maapalloa huomattavasti isomman tähden "putoaminen" maan päälle murskaamaan koko maapallon niin etteivät muut tähdet enää voisi pudota maan päälle.

Litteän maan universumin tähdet taas yllä esitetysti ovat pieniä ja kaiken lisäksi niitten ainoa putoamisalusta on nimenomaan litteä maa (...maapallon universumin isojen tähtien pitäisi jokaisen tähdätä joka suunnasta kohta maapalloa, mikä asiana ei tunnu mahdolliselta saati loogiselta).
Mitä tulee litteän maan teorian toimimiseen, niin sitähän ei suoranaisesti voi julistaa toimimattomaksi jos selitykset vajavaisia tai kokonaan vääriä. Keskustelu olisi myös hedelmällisempää jos ei käytettäisi ainoana tietolähteenä ja faktana kyseenalaisia nettisivustoja.

Kaikki taivaan joukot menehtyvät,
taivas kääritään kokoon niinkuin kirja,
ja kaikki sen joukot varisevat alas,
niinkuin lehdet varisevat viinipuusta,
niinkuin viikunapuusta raakaleet

Jesaja 34:4
Uskon Jeesukseen kirjoitti: Tänään, 01:42 Tuossa Jesajan jakeessa ei kerrota kaikkien tähtien tai yleensä tähtien putoamisesta maahan.
🙄

Tarkennatko?

Aluperäistekstihän käyttää sanaa kaikki

3605. kol ►
Leksikaalinen yhteenveto
kol: Kaikki, jokainen, kokonaisuus, kokonainen, yhteensä

Uskon Jeesukseen kirjoitti: Tänään, 01:42 Jos kaikki tähdet putoaisivat kohti maata niin osa niistä putoaisi varmasti myös planeettojen päälle.
Montako planeettaa näemme paljaalla silmällä maanpinnalta? Jos tähdet putoaisivat maapallo versiossa niin niistähän vain murto-osa osuisi maahan. Miksi Jumala sanoisi että useassa kohdassa, että tähdet putoavat maahan jos emme voisi sitä nähdä tai niiden tippuessa kuolisimme välittömästi, koska Raamattu kuitenkin jatkaa ettei se ole kaiken loppu?

Tiede sanoo, että tähtien halkaisijat vaihtelevat halkaisijaltaan 10–20 kilometrin kokoisista neutronitähdistä jopa tuhat kertaa Auringon halkaisijaa suurempiin ylijättiläistähtiin.

Jumala sanoo että:
ja taivaan tähdet putosivat maahan, niinkuin viikunapuu varistaa raakaleensa, kun suuri tuuli sitä pudistaa,

Jos Jumala sanoo, että tähdet tippuu maahan ilman, että maailma tuhoutuu, niin silloin ne tippuu niinkuin Jumala sanoo. Jos Jumala sanoo, että tämä on mahdollista ja toiminta jatkuu, tuo tieteen kokoarvio täytyy olla pielessä.

Maapallon näkökannassa on ääretön avaruus jolloin kaikki taivaankappaleet on myös paljon kauempana jolloin niiden pitää olla suurempia, jotta ne voisivat näkyä. Tottakai ongelma tulee jos näillä mittasuhteilla yritetään tumpata taivaan kappaleita pienempään ympäristöön.

Jatkona Rutgerin kommenttiin, jos Jumala sanoo käärivänsä taivaan kasaan kuin kirjan niin, että tähdet karisevat samalla niin kyllähän Hän sen tekee, sanoo tiede mitä tahansa. Ja kyllä, kaikki tähdet voivat karista maahan mutta ne tuskin ovat tuota ylläolevaa kokoluokkaa. Ja huomiona, että tähdet voivat karista maahan myös siten että muuttuvat ns. atomipölyksi. Tällöin Jumalasta ei tarvitse tehdä valehtelijaa.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Rutger
Site Admin

Amen, Sisko.
Tämä koko homma kiteytyy yhteen asiaan.
Uskotko ennemmin Jumalaan vai luotuun?
Minä uskon Jumalaan.
Ihan se ja sama vaikka olisimme kuinka evolutoituneet alkulimasta pitkälle, välillä puussa roikkuen joka kaikki alkoi siitä kun ei mitään yllättäen päätti räjähtää kartiomaisesti.
Ihminen on erehtyväinen, ihminen on epärehellinen, ihminen on ahne ja mikä pahinta, ihminen on ylpeä.
Loppukaneettina. En ole tiedevastainen, olenhan tieteentekijä itsekin omalla alallani. Vastustan okkultististen Jumalankieltäjien keksimiä tarinoita, jotka on kehitetty yksi asia mielessä, miten saamme kadotettua Jumalan kuvioista.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Uskon Jeesukseen

Lainaus meni hieman poskelleen, mutta alinna siis vastauksiani 🙃-emojien kera... yksi 🙃 Sannan kysymyksen tms. kohdalla ja yksi 🙃 vastaustani ennen
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
Uskon Jeesukseen kirjoitti: Eilen, 22:33
Mitä tulee litteän maan teorian toimimiseen, niin sitähän ei suoranaisesti voi julistaa toimimattomaksi jos selitykset vajavaisia tai kokonaan vääriä. Keskustelu olisi myös hedelmällisempää jos ei käytettäisi ainoana tietolähteenä ja faktana 🙃 kyseenalaisia nettisivustoja.

Kaikki taivaan joukot menehtyvät,
taivas kääritään kokoon niinkuin kirja,
ja kaikki sen joukot varisevat alas,
niinkuin lehdet varisevat viinipuusta,
niinkuin viikunapuusta raakaleet

Jesaja 34:4
Uskon Jeesukseen kirjoitti: Tänään, 01:42 Tuossa Jesajan jakeessa ei kerrota kaikkien tähtien tai yleensä tähtien putoamisesta maahan.
🙄

🙃🙃Tarkennatko?

Aluperäistekstihän käyttää sanaa kaikki

3605. kol ►
Leksikaalinen yhteenveto
kol: Kaikki, jokainen, kokonaisuus, kokonainen, yhteensä
Uskon Jeesukseen kirjoitti: Tänään, 01:42 Jos kaikki tähdet putoaisivat kohti maata niin osa niistä putoaisi varmasti myös planeettojen päälle.
Montako planeettaa näemme paljaalla silmällä maanpinnalta? Jos tähdet putoaisivat 🙃🙃🙃maapallo versiossa niin niistähän vain murto-osa osuisi maahan. Miksi Jumala sanoisi että useassa kohdassa, että tähdet putoavat maahan jos emme voisi sitä nähdä tai niiden tippuessa kuolisimme välittömästi, koska Raamattu kuitenkin jatkaa ettei se ole kaiken loppu?

Jumala sanoo että:
ja taivaan tähdet putosivat maahan, niinkuin viikunapuu varistaa raakaleensa, kun suuri tuuli sitä pudistaa,

Ja kyllä, kaikki tähdet voivat karista maahan mutta ne tuskin ovat tuota ylläolevaa kokoluokkaa. Ja huomiona, että tähdet voivat karista maahan myös siten että muuttuvat ns. 🙃🙃🙃🙃 atomipölyksi.

🙃🙃🙃🙃🙃 Tällöin Jumalasta ei tarvitse tehdä valehtelijaa.
[/quote]

VASTAUKSIA JA KYSYMYKSIÄ
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬

🙃 Mitkä ovat kyseenalaisia nettisivustoja...

🙃🙃 ...maahan... Jesajan jakeessa ei sanota että kaikki tähdet putoavat ja vieläpä maahan... vrt. UT:n jakeet, joissa puhutaan kaikista tähdistä.

🙃🙃🙃 Montako tähteä on litteän maan taivaankannessa... jos ne kaikki putoavat maahan niin kuinka käy taivaankannen, jossa ne ovat kiinni?

Mitä on tuon taivaankannen toisella puolen... tai siis sitä ympäröivän vesivaipan ympärillä...? Jos tähdet lähtevät taivaankannesta irti niin onko sillä vaikutusta myös sitä ympäröivään vesivaippaan.

🙃🙃🙃🙃 Mistä tulee ajatus tähtien muuttumisesta atomipölyksi... tähän pyytäisin tarkennusta tai raamatunjaetta joka viittaisi tähän...

🙃🙃🙃🙃🙃 Millä tavoin esim. tässä ketjussa Jumalasta on tehty valehtelija? Vai onko kyseessä vain yleistys?
Rutger
Site Admin

Mihin viikunapuun lehdet ja hedelmät varisevat?
Maahan.
Onko tieteen mukaan avaruudessa olemassa suunnat ylös tai alas?
Ei ole.
Kun sanotaan tähtien tippuvan alas, ainoa looginen tulkinta tieteen, ihmisjärjen ja Jumalan sanan mukaan on se, että tähdet tippuvat muodossa jos toisessa maan pinnalle.
Sannalla on asiapointti tuosta "pölystä".
Englanninkielinen Raamattu käyttää mainitussa jakeessa termiä dissolved joka tarkoittaa konkreettisesti liuennut.
Jeesus käärii taivaan rullalle ja tähdet liukenevat ja ropisevat kenttään.
Rutger
Site Admin

Marie kirjoitti: Tänään, 08:10 Muistatteko minkälaista kohtelua ja lokaa päälleni sain kun kerroin siitä mitä olin nähvyt. Mutta kyllä paljastaisin uudelleen jos huomaisin jonkun uuden valheen.

Pajalstin valheita ja sain siitä niin rankan kokemuksen että ei tee mieli osallistua enää tällaiseen. (Paitsi jos tulee uutta kerrottavaa) Minulle on aivan samantekevää onko maapallo litteä vai pallo. Kautta historian on ollut pahoja ihmisiä, jotka haluavat tehdä Jummalan työn tyhjäksi ja "ieteen" nimessä pettää ihmisiä. Sitä tehdään tänäkin päivänä monella rintamalla.

Kirjoituksesi oli oikea teko. Kun näkee valheita, on oikein niistä mainita.
Eikä missään nimessä ole väärin kertoa omaa näkemystään vaikka hegemonia kuinka pilkkaisi.
Jeesusta pilkattiin ensin.
Tuija

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Näin lyhyesti vain: pitää muistaa myös Raamatun vertauskuvallisuus/ kielikuvallisuus. Monesti niissä on edessä sana " kuin/ niinkuin".

Tämän aiheen jätän tähän, tuottaa Henkeen pahaa oloa, anteeksi. 🙏✝️
Viimeksi muokannut Tuija, 15 Helmi 2026, 12:59. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Uskon Jeesukseen

Sanna kirjoitti: Tänään, 10:44 [.

Jumala sanoo että:

Jos Jumala sanoo, että tähdet tippuu maahan ilman, että maailma tuhoutuu, niin silloin ne tippuu niinkuin Jumala sanoo. Jos Jumala sanoo, että tämä on mahdollista ja toiminta jatkuu, tuo tieteen kokoarvio täytyy olla pielessä.

Jatkona Rutgerin kommenttiin, jos Jumala sanoo käärivänsä taivaan kasaan kuin kirjan niin, että tähdet karisevat samalla niin kyllähän Hän sen tekee, sanoo tiede mitä tahansa. Ja kyllä, kaikki tähdet voivat karista maahan mutta ne tuskin ovat tuota ylläolevaa kokoluokkaa. Ja huomiona, että tähdet voivat karista maahan myös siten että muuttuvat ns. atomipölyksi. Tällöin Jumalasta ei tarvitse tehdä valehtelijaa.
Tähän pyydän vielä tarkennusta erikseen:

Ja huomiona, että tähdet voivat karista maahan myös siten että muuttuvat ns. atomipölyksi. Tällöin Jumalasta ei tarvitse tehdä valehtelijaa.

Tähdet voisivat karista myös maahan ja muuttua atomipölyksi... ja mikäli ne näin tekisivät, niin Jumalasta ei siksi tarvitse tehdä valehtelijaa.

En nyt kyllä täysin ymmärrä syy-yhteyttä atomipölyn ja Jumalan rehellisyyden välillä?

Edellä Sanna tosin kirjoitti että aivan kaikki tähdet voivat varista maahan mutta niitten kokoluokka olisi ilm. sitä luokkaa että ne voisivat tulla atomipölynä alas...

Katsotaan Raamatusta:

Kaikki tähdet putoavat... mutta ei kerrota että maahan
Jes 34:4 ...kaikki sen joukot varisevat alas...
Isaiah 34:4 ...all their stars will fall....

Tähdet... voidaan ymm. myös että tähtiä ... mutta maata tässä ei mainita....
Matteuksen evankeliumi: ...tähdet putoavat taivaalta...

Samoin tähdet... voidaan ymm. myös että tähtiä ... mutta maata tässä ei mainita...
Markuksen evankeliumi:
...tähdet putoilevat taivaalta...

Ei mainita että kaikki tähdet
Ilmestyskirja:
...taivaan tähdet putosivat maahan...

Litteän maan taivaankannesta kaikki tähdet putoavat tai varisevat toki maahan koska eivät ne voi kuvun ulkopuolellekaan pudota - maapalloa ympäröivästä universumista uskallan arvella yllä olevien raamatunjakeitten perusteella että kaikki tähdet eivät putoa maahan... miksi pitäisikään... taivaanvoimat järkkyvät, mutta missään ei vaadita että kaikki tähdet putoavat maahan.

Litteän maan teoria tosin asettaa hienoisen vaatimuksen - koska tähdet ovat sen mukaan taivaankannessa kiinni ja taivasnkansi kaartuu litteän maan yläpuolella niin silloinhan kaikki tähdet putoavat maahan.
Rutger
Site Admin

On totta että Raamattu käyttää vertauskuvia.
Aina myös asiayhteydessä on kerrottu kun näin tapahtuu.
Nyt vedän ulkomuistista, älkää siteeratko, mutta joku oli tutkinut Raamatusta löytyvän yli 200 erilaista vertauskuvatyyppiä.
Huom, ei yli 200 vertausta vaan vertaustyyppiä.
Uskon Jeesukseen

Rutger kirjoitti: Tänään, 11:49 Mihin viikunapuun lehdet ja hedelmät varisevat?
Maahan.
Ei ole.
Kun sanotaan tähtien tippuvan alas, ainoa looginen tulkinta tieteen, ihmisjärjen ja Jumalan sanan mukaan on se, että tähdet tippuvat muodossa jos toisessa maan pinnalle.
Englanninkielinen Raamattu käyttää mainitussa jakeessa termiä dissolved joka tarkoittaa konkreettisesti liuennut.
Tuo pointti toimii litteän maan kokonaisuudessa oikein hyvin - jos olisimme nyt Pohjoisnavalla ja kaikki taivaan tähdet tulisivat ylhäältä alas ja vastaavasti Etelänavalla tähdet tulisivat ylhäältä alas niin meidän näkökulmastamme Etelänavan tähdet "putoaisivat alhaalta ylös"

Vastaavasti kaikki (loput...😆) tähdet putoaisivat joka suunnasta maapallolle ja aina joka paikassa ylhäältä.
Sanna
Site Admin

Uskon Jeesukseen kirjoitti: Tänään, 11:32
VASTAUKSIA JA KYSYMYKSIÄ
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬

🙃 Mitkä ovat kyseenalaisia nettisivustoja...

🙃🙃 ...maahan... Jesajan jakeessa ei sanota että kaikki tähdet putoavat ja vieläpä maahan... vrt. UT:n jakeet, joissa puhutaan kaikista tähdistä.
No lähtökohtaisesti kaikki, missä tieto ei perustu faktaan vaan mutuiluun ja vieläpä huonoon sellaiseen. Esimerkkinä se taivaankannen korkeus jossain 150 kilometrissä. Toki mikäli maapallo on jotain muuta kun pallo, kovinkaan pätevää faktatietoa ei asiasta liene muutakin Jumalalla.
Uskon Jeesukseen kirjoitti: Tänään, 11:32
🙃🙃🙃 Montako tähteä on litteän maan taivaankannessa... jos ne kaikki putoavat maahan niin kuinka käy taivaankannen, jossa ne ovat kiinni?
Just nyt en kerkiäisi laskea :lol:
Jos ne on esimerkkinä samalla tavoin kiinni kuten magneetit jääkaapin ovessa, silloinhan jääkaapin ovi ei tule alas, vaikka magneetit pyyhkäisi voimalla alas.
Uskon Jeesukseen kirjoitti: Tänään, 11:32 Mitä on tuon taivaankannen toisella puolen... tai siis sitä ympäröivän vesivaipan ympärillä...? Jos tähdet lähtevät taivaankannesta irti niin onko sillä vaikutusta myös sitä ympäröivään vesivaippaan.
Ensimmäiseen vastaus en tiedä. En ole käynyt ja jos on olemassa taivaankansi, ei siellä kukaan muukaan ole käynyt.
Tuohon toiseen sama ylläoleva magneetti vertaus. Mikäli vesipatja makaa taivaankannen yläpuolella on Jumalan täytynyt viisaudessaan suunnitella se niin, ettei se rysähdä sieltä niskaan, koska Jumala esim Nooan kohdalla lupasi ettei tulvaa enää tule. Täten tähdet ei voi olla sellaisella taivaallisella pikaliimalla kannessa kiinni, että ne repäisivät aukot mukanaan ja hukuttaisivat maan.
Uskon Jeesukseen kirjoitti: Tänään, 11:32 🙃🙃🙃🙃 Mistä tulee ajatus tähtien muuttumisesta atomipölyksi... tähän pyytäisin tarkennusta tai raamatunjaetta joka viittaisi tähän...
No ihan lennosta tuli mieleen. Käsittääkseni tieteen mukaan tähdet on heliä ja vetyä.
Ei nyt ainakaan heti tule mieleen että aiheesta olisi Raamatun jaetta. Oma kemian ja fysiikan numero tai olla vitonen peruskoulussa, joten kemistiä musta ei saa.

Jos Jumala sanoo, että tähdet tulee maahan ja jos ne maahan tullessaan tekisi valtavaa tuhoa silloinhan täytyy olla mahdollisuus, että ne tulee maahan jossain muussa muodossa.

Rutger mainitsikin liukenemisen ja jollen väärin muista alkuperäisteksti käyttää tässä kohtaa termiä putoaa alas ja siinä hebrean verbiä nabel mikä tarkoittaa hävitä, kuihtua, pudota pois.
Eli tähdet voi liuta tai vaan kuitua pois tippuessaan.

Ja ajatus tähän lähti siitä, että itse olen sen verran naiivi ja lapsenuskoinen Jumalan ja Raamatun suhteen, että jos Jumala sanoo jonkun asian olevan jollakin tavalla niin sen on oltava niin. Ja jos tulee asiaan ristiriita tai näkemys ero esim. tieteen tai ihmisen kanssa, silloin ihmisen on oltava lähtökohtaisesti aina väärässä.
Uskon Jeesukseen kirjoitti: Tänään, 11:32 🙃🙃🙃🙃🙃 Millä tavoin esim. tässä ketjussa Jumalasta on tehty valehtelija? Vai onko kyseessä vain yleistys?
Juu yleistys liittyen siihen,että jos Jumala sanoo monessa jakeessa, että tähdet tulee alas niin ne tulee alas ja jos me alamme väittää, että se ei ole mahdollista tai ei tapahdu niin, niin me tehdään Jumalasta valehtelija.

Kyseessä ei siis ollut mikään tikari kylkeen kommentti.

Tuija kirjoitti: Tänään, 12:18 Näin lyhyesti vain: pitää muistaa myös Raamatun vertauskuvallisuus.

Jos tähdet tippuvat sulaen, haihtuen tai jotenkin muuten muuttaen muotoaan, silloinhan siinä on konkreettisen toteutuksen lisäksi kuvainnollinenkin merkitys kuten Tuija laittoi.

Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Sanna
Site Admin

Maahan.
Ei ole.
Uskon Jeesukseen kirjoitti: Tänään, 12:37
Tuo pointti toimii litteän maan kokonaisuudessa oikein hyvin - jos olisimme nyt Pohjoisnavalla ja kaikki taivaan tähdet tulisivat ylhäältä alas ja vastaavasti Etelänavalla tähdet tulisivat ylhäältä alas niin meidän näkökulmastamme Etelänavan tähdet "putoaisivat alhaalta ylös"

Vastaavasti kaikki (loput...😆) tähdet putoaisivat joka suunnasta maapallolle ja aina joka paikassa ylhäältä.
Joten Jumala on väärässä?

En ole ainuttakaan keskustelua nähnyt, jossa henkeen ja vereen Nasaa puolustavat selittäisivät miten on mahdollista Nooan tulva, Baabelin torni, taivaankannen kääriytyminen, tähtien putoaminen tai Jeesuksen näkeminen yhtäaikaa eri puolilla maapalloa.

Jos tähän on kommenttia saa toki laittaa.

Tuija

Tuija kirjoitti: Tänään, 12:18 Näin lyhyesti vain: pitää muistaa myös Raamatun vertauskuvallisuus/ kielikuvallisuus. Monesti niissä on edessä sana " kuin/ niinkuin".

Uskon Jeesukseen

Maahan.
Ei ole.
Viikunapuut ovat maassa valmiina ja niitten lehdet eivät voi varista ohi maapallon - tähdet taasen ovat avaruudessa ja ystävät hyvät, ei niitten kaikkien ole mikään pakko pudota maahan siksi että Jumalan Sana olisi totta tai jos osan väitettäisiin putoavan ohii niin silloin kenties huom. siis kenties väitettäisiin että nyt kerrotaan että Jumalan Sana ei olekaan totta koska kaikkien tähtien on pudottava maahan jossain muodossa.

Olkaa ystävät hyvät minkälaisen maan osittaisia tai kokonaisia kannattajia aivan vapaasti tai mitä vaan mutta tokihan on huomattavissa että isoa roolia keskustelussa näyttelee kaikessa kaikin tavoin valehtelejaksi väitetyn Nasan osuus... koska Nato väitetysti valehtelee aivan kaikessa niin silloin väittämä maan pallomuodosta ei voisi olla oikea...

Ellei koko Nasaa olisi niin ketään ei kiinnostaisi maan muoto pätkääkään... ellei Nasaa ja sen valheiksi väitettyjä näkemyksiä olisi niin esim. Jobin kirjan jae 26:7 Pohjoisen hän kaarruttaa autiuden ylle, ripustaa maan tyhjyyden päälle luettaisiin sellaisenaan eikä tulisi tarvetta sen avulla todistella että maailmankaikkeus on jotain muuta kuin mitä Nasa väittää olevan.
Tuija

Vielä tämä :

kun raamattu puhuu " niinkuin:

Kun Raamattu käyttää ilmaisua "niinkuin" (tai "kuten", "kuten myös"), se käyttää vertausta (simile) havainnollistamaan hengellistä totuutta, opettamaan asioiden välistä suhdetta tai kuvailemaan jotakin elävästi.
Tässä on keskeisiä teemoja, joissa Raamattu käyttää "niinkuin"-rakennetta:
1. Jeesuksen vertaukset ja Taivasten valtakunta
Jeesus käytti "niinkuin"-sanaa usein kuvatessaan Jumalan valtakuntaa tai taivasten valtakuntaa, jotta kuulijat ymmärtäisivät monimutkaisia asioita arkipäiväisten vertauskuvien kautta.
"Taivasten valtakunta on kuin sinapinsiemen..." (Matt. 13:31) – Kuvaa uskon pientä alkua, joka kasvaa suureksi.
"Taivasten valtakunta on kuin hapan taikina..." (Matt. 13:33) – Kuvaa uskon vaikutusta ympäristöön.
2. Jumalan luonne ja toiminta
"Niinkuin isä armahtaa lapsiaan, niin Herra armahtaa pelkääjiään" (Ps. 103:13) – Kuvaa Jumalan rakkautta inhimillisen ymmärryksen kautta.
"Niinkuin karja astuu alas laaksoon, niin vei Herran Henki heidät lepoon" (Jes. 63:14) – Kuvaa Jumalan johdatusta ja huolenpitoa.
"...yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niinkuin yksi päivä" (2 Piet. 3:8) – Havainnollistaa Jumalan ajattomuutta.
3. Kehotukset kristityn elämään
"Olkaa täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on" (Matt. 5:48) – Asettaa Jumalan luonteen kristityn tavoitteeksi.
"Niinkuin vapaat, ei niinkuin ne, joilla vapaus on pahuuden verhona..." (1 Piet. 2:16) – Opastaa oikeaan vapauden käyttöön.
"Jos joku puhuu, puhukoon niinkuin Jumalan sanoja" (1 Piet. 4:11) – Kehottaa vastuullisuuteen puheessa.
4. Vertaukset Raamatun runoudessa
Erityisesti Psalmeissa ja Laulujen laulussa käytetään "niinkuin"-muotoa (tai vastaavaa "kuin"-sanaa) kuvaamaan tunteita tai kauneutta.
"Niinkuin peura janoaa vesipuroille, niin minun sieluni janoaa sinua, Jumala" (Ps. 42:1) – Kuvaa syvää hengellistä kaipuuta.
"Silloin rampa hyppii niinkuin peura..." (Jes. 35:6) – Kuvaa parantumisen tuomaa iloa.
"Niinkuin"-sanan käyttö auttaa siis muuttamaan abstraktin teologisen opetuksen konkreettiseksi, helposti ymmärrettäväksi kuvaksi.
Tuija

Amen 🙏✝️
Uskon Jeesukseen

Sanna kirjoitti: 58 minuuttia sitten
Maahan.
Ei ole.
Uskon Jeesukseen kirjoitti: Tänään, 12:37

Joten Jumala on väärässä?

En ole ainuttakaan keskustelua nähnyt, jossa henkeen ja vereen Nasaa puolustavat selittäisivät miten on mahdollista Nooan tulva, Baabelin torni, taivaankannen kääriytyminen, tähtien putoaminen tai Jeesuksen näkeminen yhtäaikaa eri puolilla maapalloa.

Jos tähän on kommenttia saa toki laittaa.
No muttas... enhän minä väittänyt etteivätkö tähdet putoaisi... vertailin vain litteän maan ja maapallon universumeiden tähtien putoamissuuntia...

Esim. Elon Muskin Starlinkin 6000 satelliittia kiertää maata tasaisin välein... ok... jos ne kaikki yhtäkkiä putoaisivat maan pinnalle niin silloin ne kaikki putoaisivat ropisten liueten atomipölynä tasaisin välein ympäri maapalloa... eli tähtien kanssa visioin aiemmin tuota samaa ideaa.
Vastaa Viestiin