7.6.2017 |
Minna Ganth oli spiritisti – Tätä en tiennytkään mutta nyt te näette taas Paavalin sanoille merkityksen |
Kaikki ne kirkkokunnat jotka palvelevat parantumisten ja tärisemisten ja nauramisten jne. hullutuksiensa kanssa muka Jumalaa. Hengellinen kliimaksi. He ovat todellisuudessa vain spiritistejä, jotka palvovat henkiolentoja, joita Raamattu varoittaa vakavasti palvomasta. He kaikki sanovat ettei se ole vakavaa ja niin edes päin… Herra on Herra. Mutta he tekevät niin ja antavat sielunsa sille. Museo sai yllättävän uhkavaatimuksen: työpajat seis, tai pahat henget valtaavat Kuopion Oli ehkä syntynyt väärinkäsitys, että siellä harjoitettaisiin jotain spiritistisiä istuntoja. Siitä ei tietenkään ole kyse, hän sanoo. – Korttelimuseossa on esillä näyttely, joka käsittelee erityisesti Minna Canthin 1800-luvun lopun seuraelämää Kuopiossa ja muuallakin. Koska Canthin harjoittama spiritismi mainitaan näyttelyssä, siitä syntyi sellainen pieni sivuohjelma, ei sen kummempaa. Canthin ystäväpiirissä spiritismiin suhtauduttiin hyvinkin suurella kiinnostuksella. Sitä kävivät harjoittamassa muun muassa Jean Sibelius, Juhani Aho ja Akseli Gallén-Kallela. Canthin salongissa pelattiin muun muassa korttia ja harjoitettiin spiritismiä. Se oli sellaista seuraleikkiä, Jaatinen selittää. Canthin kiinnostus aiheeseen käy hyvin ilmi myös hänen teoksistaan. Hän esimerkiksi kirjoitti aiheesta pitkän tutkielman Käkisalmen 600-vuotisjuhla-albumiin vuonna 1894. Samana vuonna hän kirjoitti myös näytelmän Spiritistinen istunto. Siitä voi päätellä, ettei Canth ottanut spiritismiä täysin tosissaan. Museonjohtaja Jaatinen toteaa, että museon saamat tiukkasävyiset viestit ovat tavallaan yllättäviä. Toisaalta se kertoo siitä, että spiritismi varmasti kiinnostaa. – Varsinkin nykynuorisolle se on varmasti vähän oudompi asia, joten sitä käsitellään museossa hyvin tietoiskumaisesti. Jarmo jatkaa: Paavali varoitti naisten maailmasta! En minä naisia vastaan ole, me olemme luodut toisillemme mutta hedelmistä puut tunnetaan ja Ganth mm. loi naisten tasa-arvon, vaikka osin pitkälle sitä puollankin, niin se ei tarkoita että puoltaisin teknisesti mitään mikä tähän liittyy. Esimerkiksi naisen asemaa ei koskaan saa korottaa miehen ohi, eikä miehen asemaa toisaalta naisen ohi kuin sen verran että mies on perheen pää ja nainen alamainen. Mitä tämä sitten tarkoittaa, on ainoastaan täydellisen nöyryyden kautta ymmärrettävissä. Kukaan feministinen tai sovinistinen ei sitä tule tajuamaan. Rakkaus on Jeesuksessa ja nöyrä asettautuminen Jumalan tahtoon avaa tämänkin ongelman. |