Uskotko UJ tämän viestin olevan Jeesukselta Kristukselta?
Koska toit sen palstalle ilman omakätistä varoittavaa kommenttia, loogisen päättelyn mukaan uskot.
Periaatteessa tuon kommentin eräs ongelma on ikäänkuin vaatimus oheistaa viestin yhteyteen "omakätinen" varoitus ko. viestistä. En ole varma mitä kommentoija tuolla tarkoittaa, mutta jos asiaa ajattelee loogisesti niin eikös ilmassa leiju hieman paradoksaalisuutta tyyliin "Tämä viesti on totta mutta sisältää valheellisia väittämiä"... ja jos noin on tilanne niin silloinhan on selkeästi niin, että koko viestiä ei edes tulisi tuoda foorumille luettavaksi?
Ensimmäinen Tessalonikalaiskirje (kts. alinna 1 Tess.5;17-24) puhuu kaiken koettelemisesta - näin tulee olla myös profetioitten suhteen. Koettelemme ko. sanoman kokonaisuutena ja pidämme sen mikä hyvää on.
Sanomassa näyttäisi olevan puhetta siitä, että Israelissa kenties on niitä henkilöitä jotka sanovat olevansa juutalaisia mutta eivät sitä ole. Elikkäs meidän tulee koetella ko. sanoma Jumalan sanan avulla, eikä niinkään antisemitismin lainalaisuuksien avulla.
Termi antisemitismi keksittiin ja otettiin käyttöön Saksassa vuonna 1879. (Ensyclopedia Britannica)
Saksalainen toimittaja ja agitaattori Wilhelm Marr popularisoi termin, kun hän pyrki muuttamaan juutalaisvastaisuuden luonteen uskonnollisesta (perinteinen Judenhass eli juutalaisviha) tieteelliseltä kuulostavaksi rotuopilliseksi ja poliittiseksi ideologiaksi.
(AJ University).
Raamatussahan ei puhuta juutalaisiin kohdistuvasta vihasta antisemitismin määritteiden kautta; Raamattu puhuu profetioitten koettelemisesta ja paras tapa koetella sanomia onkin koetella ne Jumalan sanan avulla. Esim. Ilmestyskirjan hiukka alempana tässä kirjoituksessa mainitut kohdat puhuvat siitä että Israelissa on ainakin muinoin ollut niitä ihmisiä, jotka teeskentelevät olevansa juutalaisia (sanomassa imposters viittasiko tähän?) mutta eivät sitä ole. Onko heitä nyt, sekin on mahdollista!?
Poundin sanoma puhunneekin Israelin kansakunnassa olevista henkilöistä jotka olisivat em. teeskentelijöitä sanoman tuo kohta... (
mielestäni siinä ei tarkoiteta sitä koko kansakunta olisi huijareita, kuten Rutger alla lainauksessa esittää? Aiemmin hän myös esitti, että profetian antaja olisi antisemisti, vaikka itse asiassa koko sanoma tulisi koetella Jumalan sanan avulla eikä siitä jotain yksittäistä kohtaa antisemitismin määritelmän avulla ja näin väittää ko. sanoman antaja olisi antisemitisti...?
*Rutger kirjoitti: "Kerroin lukeneeni "profetiaa" siihen asti kun "profetia" mainitsi Israelin olevan huijareita eikä omaisuuskansaa"
..ja myöhemmin:
"Se riitti minulle. Kyseessä on antisemitisti."
Rutger ymmärtääkseni viettää sapattia, joten hän kommentoinee tätä pohdintaa vasta sapatin jälkeen jolloin hän palaa työhön sorvin ääreen. Jos joku muu palstalainen haluaa kommentoida, niin olkoon hänellä samoin mahdollisuus siihen.
Muutoin rauhoitetaan tämä ketju profetioille ja niiden koettelemiselle Jumalan sanan avulla. Tätä periaatetta kaikki varmaan voimme noudattaa.
Raamatunkohdat:
Ilmestyskirja:
2:9 Minä tiedän sinun ahdistuksesi ja köyhyytesi - sinä olet kuitenkin rikas - ja mitä pilkkaa sinä kärsit niiltä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, eivätkä ole, vaan ovat saatanan synagooga.
3:9 Katso, minä annan sinulle saatanan synagoogasta niitä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, eivätkä ole, vaan valhettelevat; katso, minä olen saattava heidät siihen, että he tulevat ja kumartuvat sinun jalkojesi eteen ja ymmärtävät, että minä sinua rakastan.
SEKÄ:
1 Tessalonikalaiskirje:
5:17 Rukoilkaa lakkaamatta.
5:18 Kiittäkää joka tilassa. Sillä se on Jumalan tahto teihin nähden Kristuksessa Jeesuksessa.
5:19 Henkeä älkää sammuttako,
5:20 profetoimista älkää halveksuko,
5:21 mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;
5:22 karttakaa kaikenkaltaista pahaa.
5:23 Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.
5:24 Hän, joka teitä kutsuu, on uskollinen, ja hän on sen myös tekevä