Viime päivinä palstalla on puhuttu paljon Ilmestyskirjan Kahdestakymmenestä neljästä vanhimmasta (Ilm. 4:4) ja heidän henkilöydestään sekä roolistaan Taivaassa. Toisen näkemyksen mukaan he edustavat maan päältä Temmattuja ihmisiä, jotka ovat läsnä Jeesuksen kanssa Taivaassa Johanneksen saapuessa sinne todistamaan Herran Päivän tapahtumien kulkua (Ilm. 4:1).
Toisen näkemyksen mukaan he eivät edusta Temmattuja ihmisiä tai ainakaan kaikkia heitä, vaan ovat Taivaassa jo ennen teurastetun Karitsan eli kuoleman voittaneen Jeesuksen saapumista esittämään Arvollisuutensa Isä Jumalan edessä.
Koska lähestulkoon kaikille Ilmestyskirjan tapahtumille löytyy esikuva muualta Raamatusta, ajattelin että myös näille Kahdellekymmenelle neljälle voisi löytyä ainakin jokin vastine. Sakarjan kirjassa kuvataan monia Johanneksen Taivaassa näkemiä asioita, esimerkiksi Neljä Ratsumiestä (Sak. 6:1-8), Neljää Olentoa (Sak. 4) eli Kerubia (Hes. 10:1) sekä mahdollisesti myös Kahta Todistajaa (Sak. 4). Sakarjan kirjan kolmannesta luvusta löytyy myös kuvaus ylipappi Joosuasta ja hänen "ystävistään".
Kyseessä ei ole patriarkka Joosua, joka vei Israelin kansan Erämaavaelluksen päätteeksi Jordan-joen yli Luvattuun Maahan, vaan kyseessä on juutalaisten Baabelin pakkosiirtolaisuusajan ylipappi, joka yhdessä Juudan käskynhaltijan Serubbaabelin (Hagg. 1:1) kanssa rakensivat Jerusalemin Toisen Temppelin pakkosiirtolaisuusajan päätteeksi.
Patriarkka Joosuan tapaan myös Sakarjan kirjassa ylipappi Joosua toimii esikuvana Jeesukselle Kristukselle, nyt Herran Temppelin rakentajana.
-------
Kaksikymmentä Neljä Vanhinta Sakarjan mukaan
Sakarjan kirjan kolmannen luvun alussa Sakarja näkee näyssä ylipappi Joosuan Herran enkelin edessä puettuna saastaisiin vaatteisiin ja saatanan tämän oikealla puolella syyttämässä häntä:
Herran enkeli käskee Joosuan edessä seisovia miehiä riisumaan tämän saastaiset vaatteet pois, julistaen hänen pahat teot anteeksi, ja ilmoittaa, että Joosua on puettava juhlavaatteisiin:3:1 Ja hän näytti minulle ylimmäisen papin Joosuan seisomassa Herran enkelin edessä ja saatanan seisomassa hänen oikealla puolellaan, häntä syyttämässä.
3:2 Ja Herra sanoi saatanalle: "Herra nuhdelkoon sinua, saatana. Nuhdelkoon sinua Herra, joka on valinnut Jerusalemin. Eikö tämä ole kekäle, joka on tulesta temmattu?"
3:3 Ja Joosua oli puettu saastaisiin vaatteisiin, ja hän seisoi enkelin edessä.
Sak.
Tämän jälkeen Herran enkeli sanoo Joosualle, että jos hän vaeltaa Herran teitä eli on Herralle uskollinen sekä suorittaa hänelle säädetyt tehtävät eli hoitaa ylipapin virkaansa, saa hänkin tuomita Herran Huonetta ja hallita Hänen esikartanoitaan ja saada pääsyn niiden joukkoon, jotka hänen edessään seisovat:3:4 Niin tämä lausui ja sanoi näin niille, jotka seisoivat hänen edessänsä: "Riisukaa pois saastaiset vaatteet hänen yltänsä". Ja hän sanoi hänelle: "Katso, minä olen ottanut sinulta pois pahat tekosi, ja minä puetan sinut juhlavaatteisiin".
3:5 Minä sanoin: "Pantakoon puhdas käärelakki hänen päähänsä". Niin he panivat puhtaan käärelakin hänen päähänsä ja pukivat hänet vaatteisiin. Ja Herran enkeli seisoi siinä.
Sak.
Seuraavaksi Herran enkeli kertoo mistä näyssä on mahdollisesti kyse, Jeesuksesta Kristuksesta eli Vanhurskauden Vesasta (Jer. 33:15), joka on rakentava Herran Temppelin "omalta pohjaltaan kasvaen" (Sak. 6:12):3:6 Ja Herran enkeli todisti Joosualle sanoen:
3:7 "Näin sanoo Herra Sebaot: Jos sinä vaellat minun teilläni ja hoidat minun säätämäni tehtävät, saat sinä myös tuomita minun huonettani ja vartioida minun esikartanoitani, ja minä annan sinulle pääsyn näiden joukkoon, jotka tässä seisovat.
Sak.
Todennäköisesti tämän Sakarjan näyn mukaan myös saatana kiusasi Jeeusta Erämaassa (Matt. 4:1-11), ja ennen Ristiinnaulitsemistaan Hänet puettiin punaiseen vaippaan ja Hänen päähänsä asetettiin orjantappurakruunu ja Häntä nimitettiin pilkallisesti "juutalaisten kuninkaaksi" (Matt. 27:27-29), sillä myös Joosua saa myöhemmin Sakarjan kirjan luvussa kuusi päähänsä pakkosiirtolaisuudesta tuodusta kullasta ja hopeasta tehdyn kruunun ja hänen sanotaan hallitsevan pappina valtaistuimellaan:Sak. 3:8 Kuule, Joosua, ylimmäinen pappi, sinä ja sinun ystäväsi, jotka edessäsi istuvat. Sillä ennusmerkin miehiä he ovat; sillä katso, minä annan tulla palvelijani, Vesan.
Mutta keitä siis ovat ylipappi Joosuan ystävät, jotka seisovat hänen edessään ja vaihtavat hänen saastaiset vaatteensa juhla-asuun? Tätä Sakarjan profetia ei suoraan kerro, mutta heidän sanotaan kuitenkin olevan "ennusmerkin miehiä":6:11 ja ota vastaan hopea ja kulta, tee kruunu ja pane se ylimmäisen papin Joosuan, Joosadakin pojan, päähän
6:12 ja sano hänelle näin: "Näin sanoo Herra Sebaot: Katso, mies nimeltä Vesa! Omalta pohjaltansa hän on kasvava, ja hän on rakentava Herran temppelin.
6:13 Herran temppelin hän on rakentava, ja valtasuuruutta hän on kantava, ja hän on istuva ja hallitseva valtaistuimellansa; hän on oleva pappi valtaistuimellansa, ja rauhan neuvo on vallitseva niitten molempien välillä.
Sak.
Heillä myös annetaan ymmärtää olevan tuomiovaltaa, sillä Joosualle luvataan pääsy heidän joukkoonsa, jos hän vain pitää kiinni Herran käskyistä:Sak. 3:8 Kuule, Joosua, ylimmäinen pappi, sinä ja sinun ystäväsi, jotka edessäsi istuvat. Sillä ennusmerkin miehiä he ovat; sillä katso, minä annan tulla palvelijani, Vesan.
Myös Jumalan Taivaallisessa Temppelissä olevilla Kahdellakymmenellä neljällä vanhimmalla voi katsoa olevan tuomiovaltaa jo ennen teurastetun Karitsan ilmestymistä Jumalan Valtaistuimen eteen, sillä heidän sanotaan istuvan valtaistuimilla ja heillä on kruunut päässään:Sak. 3:7 "Näin sanoo Herra Sebaot: Jos sinä vaellat minun teilläni ja hoidat minun säätämäni tehtävät, saat sinä myös tuomita minun huonettani ja vartioida minun esikartanoitani, ja minä annan sinulle pääsyn näiden joukkoon, jotka tässä seisovat.
Sakarjan kirjan esimerkin mukaan siis myös Ilmestyskirjan Kaksikymmentä neljä vanhinta voivat olla läsnä Taivaassa jo ennen teurastetun Karitsan saapumista ja he ovat todistamassa tämän Arvolliseksi julistamista, kuten Joosuan ympärillä olleet "ennusmerkin miehet" todistivat Joosuan syntien poistamista ja tämän juhla-asuun pukemista:Ilm. 4:4 Ja valtaistuimen ympärillä oli kaksikymmentä neljä valtaistuinta, ja niillä valtaistuimilla istui kaksikymmentä neljä vanhinta, puettuina valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli päässänsä kultaiset kruunut.
Sakarjan näky myös päättyy kuvaukseen kivestä, jota päin on seitsemän silmää:5:8 Ja kun se oli ottanut kirjan, niin ne neljä olentoa ja kaksikymmentä neljä vanhinta lankesivat Karitsan eteen, ja heillä oli kantele kullakin, ja heillä oli kultaiset maljat täynnä suitsutuksia, jotka ovat pyhien rukoukset,
5:9 ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista
Ilm.
...ja kuvaukseen syntien poisottamisesta "yhtenä päivänä", jolloin kukin kutsuu ystävänsä oman viinipuun ja viikunapuun alle istumaan "kenenkään peljättämättä" (Miika 4:4):Sak. 3:9 Sillä katso: kivi, jonka minä olen asettanut Joosuan eteen - siihen yhteen kiveen päin on seitsemän silmää! Katso, minä kaiverran kaiverrukset siihen, sanoo Herra Sebaot, ja otan pois tämän maan pahat teot yhtenä päivänä.
Kivi, jota päin on seitsemän silmää, on viittaus Jeesukseen Kristukseen eli teurastettuun Karitsaan, jolla on seitsemän silmää (Ilm. 5:6). Eli ehkä Sakarjan kirjan kolmannen luvun esimerkin mukaan voi nähdä, että Joosuan ystävät kutsuvat "sinä päivänä" kukin omat ystävänsä suojaan viinipuun alle, kuten myös Jeesus kutsuu ystäviensä kautta kaikki ystävänsä suojaan Taivaallisen Telttamajansa alle:3:10 Sinä päivänä te kutsutte, kukin ystävänsä, viinipuun ja viikunapuun alle."
7:15 Sentähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat häntä päivät ja yöt hänen temppelissään, ja hän, joka valtaistuimella istuu, on levittävä telttamajansa heidän ylitsensä.
7:16 Ei heidän enää tule nälkä eikä enää jano, eikä aurinko ole sattuva heihin, eikä mikään helle,
7:17 sillä Karitsa, joka on valtaistuimen keskellä, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä."
Ilm.