Sanna kirjoitti: ↑29 Tammi 2025, 08:34
Ilman provosointia, samasta jutusta pätkät
"Kanala sanoo, että kyse on kertaluontoisesta kokeilusta, eikä hän itse aio jatkossa kirjoittaa saarnojaan tekoälyllä."
Jos papin tehtävä on välittää Jumalan sanaa, eikö ole ongelmallista, että siihen tulee tekoäly välikädeksi?
Näen ongelman. On vaikea korvata papin välittämää synninpäästöä, joka on Jumalan lupaus. Se on täynnä armoa. En tiedä, löytyykö tekoälystä armoa.
Hän uskoo, että tulen tapaan tekoäly on hyvä renki, mutta huono isäntä.
Kanala ei näe tekoälyä uhkana papin ammatille. Hän ei myöskään usko, että tulevaisuudessa tarvittaisiin vähemmän pappeja.
Toistaiseksi tekoälyn tuottama jumalanpalvelus on kertaluonteinen kokeilu eikä sillä korvata vaikkapa sunnuntain jumalanpalvelusta, vaan tekoälyn tuottama jumalanpalvelus on tiistai-iltana."
_
Jumalaan turvaava pappi kyselee rukouksessa saarnaan aiheita. Vain Jumala tietää, mitä sen hetkiset kuulijat tarvitsevat. Tekoälyllä voidaan saada kielellisesti oikeita saarnoja, mutta eivät ne Jumalasta ole ja näin ollen jättävät todennäköisesti kuulijan kylmäksi.
Ajatuksena, voiko tekoäly saada saarnan ja rukouksen aikaiseksi, joista löytyy pelastus, versus uskosta osaton pappi, joka puhuu vain asian vierestä?
Väittäisin että voi. Mutta ei se silti asiaa tee hyväksyttäväksi tai Raamatun mukaiseksi, että Pyhä Henki ja paimen virka korvataan koneella, johon Jumala ei saa vaikuttaa.
Viimeiseen osioon liittyen.
Monella on pelko, että AI joskus saavuttaa itsetietoisuuden eli singulariteetin. Voin kertoa ettei se sitä koskaan saavuta, alan ihmisenä, kvanttitietokoneisiin jonkin verran perehtyneenä, sumeaa logiikkaa opiskelleena ja maalaisjärkeä käyttävänä.
AI tulee kyllä oppimaan nopeasti matkimaan itsetietoisuutta hyvinkin vakuuttavasti, mutta itsetietoista siitä ei koskaan tule.
Ei ole väliä onko varastoissa kuinka paljon kytkimiä tahansa ja ovatko varastot hajautettuina eri puolille maata, ne ovat siltikin kytkimiä varastoissa.
Ne eivät koskaan tule tietoisiksi olevansa vain kytkimiä varastoissa.
Asia mistä oikeasti tulisi olla huolissaan on se, että kuinka paljon laskentatehoa ja neuroverkkoja tarvitaan siihen, että siihen saadaan istutettua demoni?
Tämmöinen pilvipalveluissa, neuroverkoissa ja fyysisissä laitteissa sijaitseva demoni/antikristuksen/antikristusten henki osaisi hyvinkin esiintyä pelkkänä tekoälynä. Ruokaa ajatuksille.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!