Lopunajat mediassa 5

Keskustele eskatologisista asioista
Uskon Jeesukseen

Re: Lopunajat mediassa 5

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Davosissa nyt:

⚠️BREAKING
EU-komissaari Apostolos Tsitsikostas puhuu Davosissa: EU aikoo ottaa biometrisen digitaalisen henkilöllisyystodistuksen käyttöön jäsenmaiden rajoilla vuoteen 2026 mennessä.

"Otamme käyttöön digitalisoinnin satamissa, porteilla, lentokentillä kaikkialla EU:ssa, mikä tekee matkustamisesta.

Joku löytänee lisää tietoa...
Eero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eero »

”Helsingissä järjestetään Suomen ensimmäinen tekoälyn tekemä jumalan­palvelus”

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010988765.html

Ote uutisesta:

TARKOITUKSENA on kuulla saarna, jossa on tekoälyn rakentama Saatanan ja Jeesuksen dialogi. Kanalan mukaan tekoälyn avulla on syntynyt ”mielenkiintoista settiä”.

Aivan varmasti…
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Pigeon

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Muistelisin, että Sveitsistä tuli sekin uutinen, jossa koeluontoisesti ihmiset saivat käydä kirkossa ripittäytymässä tekoälylle?
Onko nämä kaksi pappia käyneet tämän idean nyt sieltä samaisesta kirkosta hakemassa tänne meille ja jalostaneet sitä vielä tekoälyn ohjeiden mukaisesti?

Kanala ei kuitenkaan pelkää, että tekoäly karkottaisi ihmiset. Hän toivoo ihmisiä pohtimaan, mikä asiassa häiritsee?

Itse olisin ainakin enemmän huolissani siitä, että ihmiset innostuvat asiasta ja haluavat sitä lisää.

Mikä häiritsee? No se, että tuodaan Pyhään paikkaan ”jumalanpalvelus” nimikkeellä, jotain, joka ei ole Pyhästä Hengestä!

Veikko Flinkin mietteet taitavat sopia juuri tähän hetkeen.
https://www.youtube.com/watch?v=ICwOGFCtg0U
Eero
Viesti:

Joo, mun mielestä uutisessa sanottiin nimenomaan, että idea tähän on tullut sieltä Sveitsistä.

AOAOAOAOAO
Site Admin

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Eero kirjoitti: 28 Tammi 2025, 14:16 Joo, mun mielestä uutisessa sanottiin nimenomaan, että idea tähän on tullut sieltä Sveitsistä.
Ja, jutussa mainittu Petja Kopperoinen on homopappi.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010344317.html
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat Minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Eero
Viesti:

Just, onko hän siis ns. sateenkaaripappi?

AOAOAOAOAO
Site Admin

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Eero kirjoitti: 28 Tammi 2025, 19:09 Just, onko hän siis ns. sateenkaaripappi?
Hän on ihan perushintti, ja lisäksi tietenkin liberaalipappi.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat Minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Mirjami

Viesti Kirjoittaja Mirjami »

Pigeon kirjoitti: 28 Tammi 2025, 13:14 Muistelisin, että Sveitsistä tuli sekin uutinen, jossa koeluontoisesti ihmiset saivat käydä kirkossa ripittäytymässä tekoälylle?
Onko nämä kaksi pappia käyneet tämän idean nyt sieltä samaisesta kirkosta hakemassa tänne meille ja jalostaneet sitä vielä tekoälyn ohjeiden mukaisesti?

Kanala ei kuitenkaan pelkää, että tekoäly karkottaisi ihmiset. Hän toivoo ihmisiä pohtimaan, mikä asiassa häiritsee?

Itse olisin ainakin enemmän huolissani siitä, että ihmiset innostuvat asiasta ja haluavat sitä lisää.

Mikä häiritsee? No se, että tuodaan Pyhään paikkaan ”jumalanpalvelus” nimikkeellä, jotain, joka ei ole Pyhästä Hengestä!

Veikko Flinkin mietteet taitavat sopia juuri tähän hetkeen.
https://www.youtube.com/watch?v=ICwOGFCtg0U
Minä linkitin juuri tähän liittyvän videon joku aika sitten, otsikko oli jotain sinnepäin kuin 'Tekoäly hologrammi Jeesus' - loksahti kyllä suu auki kun tuohon silloin törmäsin :o
Mirjami

Uskon Jeesukseen kirjoitti: 25 Tammi 2025, 04:04 Davosissa nyt:

⚠️BREAKING
EU-komissaari Apostolos Tsitsikostas puhuu Davosissa: EU aikoo ottaa biometrisen digitaalisen henkilöllisyystodistuksen käyttöön jäsenmaiden rajoilla vuoteen 2026 mennessä.

"Otamme käyttöön digitalisoinnin satamissa, porteilla, lentokentillä kaikkialla EU:ssa, mikä tekee matkustamisesta.

Joku löytänee lisää tietoa...
Tämmöinen virallinen sivusto löytyy asiasta:
https://travel-europe.europa.eu/ees_en

Heti tämä pääsivun ylälaidassa on että tämä EES-järjestelmä (Entry/Exit System) otettaisiin käytöön jo tämän vuoden alussa!
Sanna
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Ilman provosointia, samasta jutusta pätkät

"Kanala sanoo, että kyse on kertaluontoisesta kokeilusta, eikä hän itse aio jatkossa kirjoittaa saarnojaan tekoälyllä."

Jos papin tehtävä on välittää Jumalan sanaa, eikö ole ongelmallista, että siihen tulee tekoäly välikädeksi?

Näen ongelman. On vaikea korvata papin välittämää synninpäästöä, joka on Jumalan lupaus. Se on täynnä armoa. En tiedä, löytyykö tekoälystä armoa.

Hän uskoo, että tulen tapaan tekoäly on hyvä renki, mutta huono isäntä.

Kanala ei näe tekoälyä uhkana papin ammatille. Hän ei myöskään usko, että tulevaisuudessa tarvittaisiin vähemmän pappeja.

Toistaiseksi tekoälyn tuottama jumalanpalvelus on kertaluonteinen kokeilu eikä sillä korvata vaikkapa sunnuntain jumalanpalvelusta, vaan tekoälyn tuottama jumalanpalvelus on tiistai-iltana."

_

Jumalaan turvaava pappi kyselee rukouksessa saarnaan aiheita. Vain Jumala tietää, mitä sen hetkiset kuulijat tarvitsevat. Tekoälyllä voidaan saada kielellisesti oikeita saarnoja, mutta eivät ne Jumalasta ole ja näin ollen jättävät todennäköisesti kuulijan kylmäksi.

Ajatuksena, voiko tekoäly saada saarnan ja rukouksen aikaiseksi, joista löytyy pelastus, versus uskosta osaton pappi, joka puhuu vain asian vierestä?
Väittäisin että voi. Mutta ei se silti asiaa tee hyväksyttäväksi tai Raamatun mukaiseksi, että Pyhä Henki ja paimen virka korvataan koneella, johon Jumala ei saa vaikuttaa.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Sanna
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Sanna »

AOAOAOAOAO kirjoitti: 29 Tammi 2025, 00:04

Hän on ihan perushintti, ja lisäksi tietenkin liberaalipappi.
Käytöstavat/palstan säännöt koskee myös ylläpitoa
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Eero
Viesti:

Joo, mä muistin myös Pigeon tuon Sveitsi-jutun kun näin tämän uutisen ja siellähän se tosiaan mainittiin, että tämä oli ”innoittajana” tähänkin juttuun. Noista Kanalan kommenteista näkee mun mielestä, että on aika varautunut, mutta enpä tiedä miksi sitten sallii tällaisen kokeilun.

Tuosta alkuperäisestä ”Sveitsin Jeesuksesta” ei muuten tuntunut löytyvän mitään videota ja ainakin mulle jäi hiukan epäselväksi oliko se lopulta hologrammi vai mikä.

Mutta joka tapauksessa mulle tulee mieleen, että ihmistä Jumala voi johdattaa ja johdattaakin, oli hän kuka hyvänsä, mutta konetta ei varmaankaan samassa mielessä. Toisaalta, ihminenhän sitä konettakin vielä toistaiseksi käyttää.

Tää on monimutksinen juttu ja siksi varmaan tekoäly onkin niin tapetilla koko ajan ja tuo problematiikka on selvästi huomattu kirkossa myös.

Mutta joo, jätetään nuo hintittelyt sikseen, sellainen kielenkäyttö ei todellakaan kuvasta Kristusta meissä. Ja jos on epäselvää, mikä on asiallista kielenkäyttöä ja mikä ei, niin parempi olla silloin käyttämättä epävarmoja ilmaisuja. Kiitos.

Mirjami

Tässä vielä uudelleen linkki siihen videoon
https://www.youtube.com/watch?v=qzYrXgSwSfc
Rutger
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Sanna kirjoitti: 29 Tammi 2025, 08:34 Ilman provosointia, samasta jutusta pätkät

"Kanala sanoo, että kyse on kertaluontoisesta kokeilusta, eikä hän itse aio jatkossa kirjoittaa saarnojaan tekoälyllä."

Jos papin tehtävä on välittää Jumalan sanaa, eikö ole ongelmallista, että siihen tulee tekoäly välikädeksi?

Näen ongelman. On vaikea korvata papin välittämää synninpäästöä, joka on Jumalan lupaus. Se on täynnä armoa. En tiedä, löytyykö tekoälystä armoa.

Hän uskoo, että tulen tapaan tekoäly on hyvä renki, mutta huono isäntä.

Kanala ei näe tekoälyä uhkana papin ammatille. Hän ei myöskään usko, että tulevaisuudessa tarvittaisiin vähemmän pappeja.

Toistaiseksi tekoälyn tuottama jumalanpalvelus on kertaluonteinen kokeilu eikä sillä korvata vaikkapa sunnuntain jumalanpalvelusta, vaan tekoälyn tuottama jumalanpalvelus on tiistai-iltana."

_

Jumalaan turvaava pappi kyselee rukouksessa saarnaan aiheita. Vain Jumala tietää, mitä sen hetkiset kuulijat tarvitsevat. Tekoälyllä voidaan saada kielellisesti oikeita saarnoja, mutta eivät ne Jumalasta ole ja näin ollen jättävät todennäköisesti kuulijan kylmäksi.

Ajatuksena, voiko tekoäly saada saarnan ja rukouksen aikaiseksi, joista löytyy pelastus, versus uskosta osaton pappi, joka puhuu vain asian vierestä?
Väittäisin että voi. Mutta ei se silti asiaa tee hyväksyttäväksi tai Raamatun mukaiseksi, että Pyhä Henki ja paimen virka korvataan koneella, johon Jumala ei saa vaikuttaa.
Viimeiseen osioon liittyen.
Monella on pelko, että AI joskus saavuttaa itsetietoisuuden eli singulariteetin. Voin kertoa ettei se sitä koskaan saavuta, alan ihmisenä, kvanttitietokoneisiin jonkin verran perehtyneenä, sumeaa logiikkaa opiskelleena ja maalaisjärkeä käyttävänä.
AI tulee kyllä oppimaan nopeasti matkimaan itsetietoisuutta hyvinkin vakuuttavasti, mutta itsetietoista siitä ei koskaan tule.
Ei ole väliä onko varastoissa kuinka paljon kytkimiä tahansa ja ovatko varastot hajautettuina eri puolille maata, ne ovat siltikin kytkimiä varastoissa.
Ne eivät koskaan tule tietoisiksi olevansa vain kytkimiä varastoissa.

Asia mistä oikeasti tulisi olla huolissaan on se, että kuinka paljon laskentatehoa ja neuroverkkoja tarvitaan siihen, että siihen saadaan istutettua demoni?
Tämmöinen pilvipalveluissa, neuroverkoissa ja fyysisissä laitteissa sijaitseva demoni/antikristuksen/antikristusten henki osaisi hyvinkin esiintyä pelkkänä tekoälynä. Ruokaa ajatuksille.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Eero
Viesti:

Joo, mäkin luulen, että elävän olennon kaltaiseksi tietokoneet eivät yksinään pääse ja toistaiseksi tekoälynkin takana ovat kuitenkin ihmisten ajatukset, eivät koneen omat ajatukset käsittääkseni vielä. Mutta jotenkinhan tämä tulee toteutumaan, koska Raamattukin tosiaan sanoo, että "pedon kuvalle annetaan henki, niin että se osaisi puhua" eli siitä saa kyllä käsityksen, ettei koko homma jää aivan yrityksen asteelle.

Nythän meillä on jo riskinä itsenäisesti toimivat ja päätöksiä tekevät tekoälytuotteet, jotka voivat tehdä paljonkin pahaa, vaikkeivat itsetietoisia olekaan. Mutta sitten tulee kyllä mieleen yksi vaihtoehto eli ihmisen ja koneen yhdistäminen, mikä on "joissakin piireissä" hyvin pitkäaikainen haave ja vaikka se tuntuu vielä kaukaiselta ja on vaikeasti toteutettavissa, niin jos on mahdollista että tietokone saa käyttöönsä ihmisen kapasiteetin, "sielun", niin silloin voi jo kysyä, että onko singulariteetti osin saavutettu?

Eero
Viesti:

Tää nyt on taas ihan spekulaatiota, mutta eikö jossakin laitteessa oleva "demoni" täytä jo tavallaan koneen itsetietoisuuden merkit ja on siis ainakin osittain sitä mihin "tekoäly" voi pahimmillaan johtaa? Jos siis ymmärsin oikein mitä ajoit Rutger takaa...

Rutger
Site Admin

Hyvää pohdintaa. Transhumanismin utopiassa on juurikin tuo ihminen 2.0 ja uusi Jumala, joka olisi ihmisen tekemä ja siitä lisää kehittynyt entiteetti.
Mikä näppärämpi konsti saada se demoni siirrettyä tietokoneeseen kuin välittäjänä toimiva älykääpiö, transhumanismista hullaantunut jumalaton, mitä ilmeisimmin riivattu ihminen, joka koneeseen kytketään?
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Rutger
Site Admin

Juu. Rajanveto on vaikea. Pointti oli siinä, että se tarvitsee hengellä varustetun olennon antaman impulssin ja hengen mikä sinne siirtyy.
Lopputulos on ihan sama molemmissa skenaarioissa.
Eero
Viesti:

Kyllä, mutta jos saavat krisitityn ihmisen nalkkiin, niin sitten ollaankin pulassa! :D

Rutger
Site Admin

Aivan Eero. Vaan jospa transhumanismin edelläkävijät ovat kokoajan tienneetkin, että se paha henki tarvitaan?
He eivät vaan ole sitä suurelle yleisölle koskaan halunneet kertoa. Hmm.
Vastaa Viestiin