AURINGON JA KUUN PIMENEMINEN

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Avatar
kalamos
Viestit: 322
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: AURINGON JA KUUN PIMENEMINEN

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Eero kirjoitti: 27 Heinä 2024, 10:35
Shalom!

No, kysytään nyt näin päin, että missä kohtaa Raamattua on kerrottuna kuinka pitkä Suuri Ahdistus on?

Suuri ahdistus on alkanut sinä hetkenä,
kun hävityksen kauhistus
seisoo pyhässä paikassa.

Kuva
Matteus (24:15:21) kirjoitti:
Kun te siis näette
hävityksen kauhistuksen,
josta on puhuttu profeetta Danielin kautta,
seisovan pyhässä paikassa

- joka tämän lukee, se tarkatkoon -

silloin ne,
jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille;

joka on katolla,
älköön astuko alas noutamaan,
mitä hänen huoneessansa on,

ja joka on pellolla,
älköön palatko takaisin
noutamaan vaippaansa.

Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä!

Mutta rukoilkaa,
ettei teidän pakonne
tapahtuisi talvella eikä sapattina.

Sillä silloin on oleva suuri ahdistus,
jonka kaltaista ei ole ollut
maailman alusta
hamaan tähän asti
eikä milloinkaan tule.


Hävityksen kauhistus
tulee ensimmäisen kerran esille
Danielin kirjan luvussa 8.
Tosin mutkan kautta.

Eli tarkkaan ottaen tuo sanonta
hävityksen kauhistus
löytyy 1 Makkabilaiskirjan kohdasta,
jossa kerrotaan
sen tapahtuman toteutumisesta,
joka oli Danielin kirjan luvussa 8 ennustettu.

Ja siinä yhteydessä Makkabilaiskirje
(1 Makk 1:54)
käyttää ilmaisua
hävityksen kauhistus:
he pystyttivät
hävityksen kauhistuksen
alttarille
Danielin kirjan luvussa kahdeksan
Daniel näkee
kuinka kaksisarvinen oinas riehuu
kunnes uhkeasarvinen kauris
tallaa sen maahan.

Kauris kasvaa suureksi,
mutta sitten sen uhkea sarvi katkeaa
ja tilalle kasvaa neljä uutta,
joista yksi poikii alussa vähäpätöisen sarven,
joka kuitenkin lopulta kasvaa
ja ulottuu ihanaan maahan asti
lakkauttaen siellä olevan pyhäkön
jokapäiväisen uhrin
.

Tuo kauhistava rikos kestää
2300 iltaa ja aamua,
sitten pyhäkkö asetetaan
jälleen oikeuteensa.
Gabriel selittää näyn Danielille
vaihe vaiheelta:

Kuva
Daniel (8:20-26) kirjoitti:
Kaksisarvinen oinas,
jonka sinä näit,
on Meedian ja Persian kuninkaat.
Ja kauris on Jaavanin kuningas
...
Mutta sinä lukitse näky,
sillä se tarkoittaa kaukaista aikaa.
Ja nyt tarvitaan enää
vain pieni vilkaisu historiaan,
ja voimme nähdä,
että kauan Danielin päivien jälkeen
näky toteutui pilkun tarkasti
alkaen Meedian valtaannoususta
ja päätyen siihen,
kun neljännestä sarvesta
puhjennut sarvi
lopulta häpäisee
Jerusalemin temppelin
vihkimällä sen
Zeuksen palvontapaikaksi
irstaine uhrimenoineen.

Hävityksen kauhistus on siis mainittu
ensimmäisen kerran asiayhteydessä,
jossa Jumalan temppelistä on tehty
epäjumalan palvontapaikka
irstaine uhrimenoineen.

Raamatun viimeisessä kirjassa tuo
'kauhistus' liitetäänkin juuri porttoon:

Kuva
Johannes (Ilm 17:4-5) kirjoitti:
Ja nainen oli puettu
purppuraan ja helakanpunaan
ja koristettu
kullalla ja jalokivillä ja helmillä
ja piti kädessään kultaista maljaa,
joka oli täynnä kauhistuksia
ja hänen haureutensa riettauksia.
Ja hänen otsaansa oli kirjoitettu nimi,
salaisuus:

'Suuri Babylon,
maan porttojen ja kauhistuksien äiti'?.
Jeesus puhui
hävityksen kauhistuksesta.
Se ei tietenkään tarkoita
Makkabilaiskirjaan
tallennettua tapahtumaa,
koska sehän oli jo toteutunut.

Matteus niinkuin Markuskin
pyytävät lukijoitaan huomioimaan
alussa lainaamani kohdan.

Missään muussa kohdassa niin ei tapahdu.
Matteus ja Markus
siis selvästi ymmärsivät tapahtuman
olevan lähellä, oven edessä.

Myös Paavali antoi jopa avio-ohjeita
lähestyvää ahdinkoa silmällä pitäen.
Apostolit olivat siis tietoisia siitä,
että hävitys on hyvin lähellä.

Ja sitten vuonna 70 temppeli häväistiin
viemällä sinne Roomalaisten voitomerkki.
Ja tuhoamalla temppeli.

Hävityksen kauhistus
oli siis jo kerran tapahtunut,
ennen Jeesuksen puhetta.
Toiseksi se oli kohta toteutuva.

Mutta Jeesuksen puhe
tuossa kohden on hyvin hienosyinen.
Tuo puhe hävityksen kauhistuksesta
lipuu viimeiseen
hävityksen kauhistukseen asti.

Ja silloin itse antikristus
astuu Jumalan temppeliin,
ja julistaa olevansa
JUMALA.

Tämä tapahtuu
Danielin kansalle säädetyn viimeisen
eli 70. vuosiviikon puolivälissä.

Alkutekstin ilmaisu
ei tarkoita vain silmillä näkemistä.

Paremminkin asiasta tietoiseksi tulemista.
Esimerkiki Pilatus näki,
ettei mikään auttanut,
niin hän pesi kätensä
ja antoi Jeesuksen ristiinnaulittavaksi.

Samoin tavalla tai toisella
Jeesuksen sukupolven ihmiset
tajusivat vajaat neljäkymmentä
vuotta Jeesuksen ristiinkuolemasta,
että nyt tilanne on
Jeesuksen kuvauksen mukainen,
ja toimivat Jeesuksen ohjeiden mukaan
ja pelastuivat vuorille.

Tuo hävitys olisi voinut
jäädä viimeiseksi ja suurimmaksi,
jos Israel olisi kääntynyt
sen seurauksena.

Mutta näin ei tapahtunut
ja niin suurin ja kauhein
on vielä edessäpäin.

Kuva
Daniel (12:11-12) kirjoitti:
Ja siitä ajasta,
jolloin jokapäiväinen uhri poistetaan
ja hävityksen kauhistus asetetaan,
on oleva
tuhat kaksisataa yhdeksänkymmentä päivää.
Autuas se,
joka odottaa ja saavuttaa
tuhat kolmesataa kolmekymmentä viisi päivää.


Tämän ennustuksen lopputäyttymys
on siis vielä edessäpäin.

Ja kun se toteutuu,
niin se kestää
1260 päivää
eli
42 kuukautta
eli
3½ vuotta.

Eli vihan aika on päättynyt
tuohon aikajaksoon,
jonka pituus on
aika, ja kaksi aikaa ja puoli aikaa
eli 1260 päivää.

Israelin kansan tuomio kestää
30 päivää eli kuukauden.
Pakanakansojen tuomio 45 päivää
yksi ja puoli kuukautta.

Ymmärrän siis niin,
että nuo kaikki kaikkein kauheimmatkin
kauheudet ovat päättyneet
tuon aikajakson kuluessa
vihan maljojen vuodattamista myöten.

Ja sitten Jeesus tulee takaisin
ja perustaa Valtakuntansa.
Ja tähän prosessiin sisältyy se,
mihin Danielia jo valmisteltiin
tekstin edellä (Dan 12)
eli ylösnousemukseen ja tuomioihin.

Eli Danielkin nousee kuolleista
eli kokee ruumiin ylösnousemisen
tuossa hetkessä.
Ja samoin koko Danielin kansa
eli Israelin kansa.
Ja heidät tuomitaan.

Myöskin ahdistuksen ajan lopussa
pedonmerkistä kieltäytyneet
ja sen tähden surmatut
heräävät eloon tuossa vaiheessa.
Ja heidät tuomitaan.
Siis palkitaan.
Tästä kertoo Ilmestyskirja.

Mutta paitsi ruumiin
ylösnousemin kokeneet,
myös ahdituksen ajan läpi
elossa selvinneet ihmiset tuomitaan.
Tästä kerrotaan jo evankeliumeissa.

Kuva
Matteus (24:29-30) kirjoitti:
Mutta kohta niiden päivien
ahdistuksen jälkeen
aurinko pimenee,
eikä kuu anna valoansa,
ja tähdet putoavat taivaalta,
ja taivaitten voimat järkkyvät.

Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla,
ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat;
ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan
taivaan pilvien päällä
suurella voimalla ja kirkkaudella.


Tämän maininnan jälkeen Jeesus kertoo
usean eri kertomuksen muodossa
Israelia koskevista tuomioista.
Vuoroin elossa olevista
miespuolisista ja naispuolisista
palvelijoista.

Mutta sitten kaiken päätteeksi
eli viimeiseksi Jeesus
puhuu ahdistuksen läpi
elossa selvinneiden pakanakansojen tuomiosta.

Kuva
Matteus (25:31-46) kirjoitti:
Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan
ja kaikki enkelit hänen kanssaan,
silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat,
ja hän erottaa toiset toisista,
niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen,
mutta vuohet vasemmalle.


Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville:


  • 'Tulkaa, minun Isäni siunatut,
    ja omistakaa se valtakunta,
    joka on ollut teille valmistettuna
    maailman perustamisesta asti.
    Sillä minun oli nälkä,
    ja te annoitte minulle syödä;
    minun oli jano,
    ja te annoitte minulle juoda;
    minä olin outo,
    ja te otitte minut huoneeseenne;
    minä olin alaston,
    ja te vaatetitte minut;
    minä sairastin,
    ja te kävitte minua katsomassa;
    minä olin vankeudessa,
    ja te tulitte minun tyköni.'


Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen:
  • 'Herra,
    milloin me näimme sinut nälkäisenä
    ja ruokimme sinua,
    tai janoisena
    ja annoimme sinulle juoda?
    Ja milloin me näimme sinut outona
    ja otimme sinut huoneeseemme,
    tai alastonna
    ja vaatetimme sinut?
    Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa
    ja tulimme sinun tykösi?'
Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille:
  • 'Totisesti minä sanon teille:
    kaikki, mitä olette tehneet
    yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni,
    sen te olette tehneet minulle'.
Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville:

  • 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut,
    siihen iankaikkiseen tuleen,
    joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
    Sillä minun oli nälkä,
    ja te ette antaneet minulle syödä;
    minun oli jano,
    ja te ette antaneet minulle juoda;
    minä olin outo,
    ja te ette ottaneet minua huoneeseenne;
    minä olin alaston,
    ja te ette vaatettaneet minua;
    sairaana ja vankeudessa,
    ja te ette käyneet minua katsomassa.'


Silloin hekin vastaavat sanoen:
  • 'Herra,
    milloin me näimme sinut
    nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa,
    emmekä sinua palvelleet?'
Silloin hän vastaa heille ja sanoo:
  • 'Totisesti minä sanon teille:
    kaiken,
    minkä olette jättäneet tekemättä
    yhdelle näistä vähimmistä,
    sen te olette jättäneet
    tekemättä minulle'.
Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen,
mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään.


Tämä pakanakansojen tuomio
tapahtuu siis sen jälkeen,
kun Jeesus on palannut
taivaasta takaisin maan päälle.
Tuomion perusteena on se,
miten nämä pakanat
ovat suhtautuneet ahdistuksen aikana
Jeesuksen vähimpiin veljiin.

Tämä kaikki siis tapahtuu
vasta ahdistuksen ajan jälkeen.
Ja näihin tuomioihin
ymmärrän kuluvan
tuon 30 + 45 päivää.

Ilmestyskirjassa meille
annetaan tarkka selvitys siitä,
miten Danielin kirjassa oleva
ennustus Danielin kansan
eli Israelin kansalle säädettyjen
70 vuosiviikon viimeinen
vuosiviikko menee.

Kuva
Daniel (9:26-27) kirjoitti:
Ja kuudenkymmenen kahden vuosiviikon mentyä
tuhotaan voideltu,
eikä häneltä jää ketään.

Ja kaupungin ja pyhäkön hävittää
hyökkäävän ruhtinaan väki,
mutta hän itse saa loppunsa tulvassa.

Ja loppuun asti on oleva sota:
hävitys on säädetty.

Ja hän tekee liiton raskaaksi monille
yhden vuosiviikon ajaksi,
ja puoleksi vuosiviikoksi
hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin;
ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä.

Tämä loppuu vasta,
kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse.


Tuossa puhutaan
yhdestä vuosiviikosta.
Siis 7 vuotta kestävästä aikajaksosta.
Sen jälkimmäisestä puoliskosta
on sitten erityishuomio annettu,
joka viittaa hävityksen kauhistukseen.

Ja aivan samoin
Ilmestyskirjassa
puhutaan aikakaudesta,
joka jakaantuu kahteen
3,5 vuoden aikajaksoon.

Eli Gabriel lupaa Danielin kansalle,
että tuo 70 vuosiviikkoa päättyy
johonkin yli kaiken ymmärryksen käyvään
ihanuuteen.

Vielä tämä ihanuus ei ole toteutunut.
Eli 70 vuosiviikkoa
Danielin kansan kohtaloissa
ei ole vielä täyttynyt.
Milloin tämä ihanuus sitten on täyttynyt.

Silloin,
kun synti sinetillä lukitaan,
kun itse paholainen
heitetään syvyyteen
ja se lukitaan sinetillä hänen jälkeensä.

Silloin alkaa tuhat vuotta kestävä
Israelin kansan pappisvaltakunta
jolloin kaikki muut kansakunnat
virtaavat Jaakobin Jumalan temppeliin,
joka on se kaikkein pyhin,
joka voidellaan.
Silloin Danielin kansan luopumus on päättynyt.

Ja silloin Danielin kansa eli Israel
on syntynyt uudesti.
Jaakobista (pettäjä)
on tullut Israel (Jumalan ruhtinas).

Mutta ihanuutta edeltää aikakausi,
jolloin hävityksen kauhistus eli
antikristus asettuu tuohon Jumalan temppeliin
ja julistaa olevansa Jumala.

Ja tuota kauhistusta kestää 3½ vuotta.
Ahdistuksen aika on kokonaisuudessaan
seitsemän vuotta,
mutta suureksi se muuttuu siinä vaiheessa,
kun pakanakansojen merestä nousee peto,
joka asettuu Jumalan temppeliin.

Merestä eli pakanakansojen joukosta
nousee peto vasta
Ilmestyskirjan luvun 13 kohdalla.

Kuva
Johannes (Ilm 13:1) kirjoitti:
Ja minä näin pedon nousevan merestä


Vähän ennen tätä eli luvun 12 kohdalla
sen sijaan itse paholainen,
jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan,
heitetään taivaan avaruuksista maan päälle.

Kuva
Johannes (Ilm 12:7-9) kirjoitti:
Ja syttyi sota taivaassa:
Miikael ja hänen enkelinsä sotivat
lohikäärmettä vastaan;
ja lohikäärme ja hänen enkelinsä sotivat,
mutta eivät voittaneet,
eikä heillä enää ollut sijaa taivaassa.
Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme,
jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan,
koko maanpiirin villitsijä,
heitettiin maan päälle,
ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa.


Eli tässä kohden
ensin itse paholainen tömähtää maan päälle
ja sitten pakanakansojen merestä
tulee pariksi peto.

Ja sitten tulee vielä kolmanneksi pyöräksi
toinen peto ja tällä kertaa maasta
eli Israelista.
Tämä toinen peto ilmentää
sekä paholaista
että ensimmäistä petoa.

Kuva
Johannes (Ilm 13:11) kirjoitti:
Ja minä näin toisen pedon nousevan maasta,
ja sillä oli kaksi sarvea
niinkuin karitsan sarvet,
ja se puhui niinkuin lohikäärme.


Eli tämän pahan kolminaisuus
astuu näyttämölle vasta tässä vaiheessa.

Mutta sitä ennen
jo kuudennessa luvussa
on alkanut Jumalan ja Karitsan
vihan suuri päivä.

Kuva
Johannes (Ilm 6:17) kirjoitti:
Sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut,
ja kuka voi kestää?


Ja tämän jälkeen kerrotaan
muun muassa
kahden säkkipukuisen todistajan toimintakaudesta,
joka on 42 kuukautta eli 3½ vuotta.

Ja vasta sen jälkeen,
kun he jo ovat saaneet surmansa
ja herätetyt kuolleista
ja nousseet ylös,
alkaa pahan kolminaisuuden
eli lohikäärmeen ja kahden pedon
hallintakausi.

Mutta antikristuksen henkivalta
on vaikuttanut maailmassa
Genesiksen alkulehdiltä alkaen
ja erityisesti nyt
seurakuntakauden aikana.

Mutta kun seurakunta
eli itse asiassa Kristuksen ruumis
temmataan yläilmoihin,
niin silloin ei enää mikään
pidätä antikristuksen henkivallan
toimintaa maan päällä.

Ja tämän ymmärrän tapahtuvan
Ilmestyskirjan seuraavassa kohdassa:

Kuva
Johannes (Ilm 4:1) kirjoitti:
Sen jälkeen minä näin,
ja katso:
taivaassa oli ovi avoinna,
ja ensimmäinen ääni,
jonka minä olin kuullut
ikäänkuin pasunan puhuvan minulle,
sanoi:

"Nouse ylös tänne,
niin minä näytän sinulle,
mitä tämän jälkeen on tapahtuva."


Siis kaikki tuosta eteenpäin kerrottu
on tämän seurakuntakauden (Ilm 2-3)
jälkeen tapahtuvaa.

Ja silloin lähtee liikkeelle
Valkea hevonen ratsastajineen.
Siis nyt tuo henkivalta pääsee
vihdoin liikkeelle ja ei enää
pidättäjän pidättämänä
vaan voittajana ja voittamaan.

Ja kun kolme ja puoli vuotta myöhemmin
kaksi säkkipukuista todistajaakin surmataan
syvyydestä nousevan pedon toimesta,
niin ei enää ole mitään estettä sille,
että pahan kolminaisuus astuu näyttämölle.

Mutta asioiden ei olisi tarvinnut mennä näin.
Ne olisivat voineet mennä toisin
kuin nyt menevät,
ja meille on siis kerrottu Ilmestyskirjassa se,
miten ne nyt menevät

Ja silti kaikki vanhat ennustukset
myös antikrituksesta olisivat toteutuneet.

Jo apostoli Johannes kirjoitti
sen ajan antikristuksista.

Ja antikristuksia löytyy
myös Vanhan Testamentin kirjoituksista
ihan alkupuolelta saakka.

Minä ymmärrän siis niin,
että Vanhan liiton viimeinen antikristus
(Antiokus Epifanes)
olisi voinut jäädäkin viimeiseksi antikristukseksi.

Israel olisi voinut ottaa Jeesuksen vastaan.
Mutta näin ei sitten käynyt,
vaikka Jeesus tuli omiensa tykö.

Kuva
Johannes (1:11) kirjoitti:
Hän tuli omiensa tykö,
ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.


Eli juutalaiset olisivat ihan oikeasti
voineet ottaa Jeesuksen vastaan.
Roomalaiset sotilaat olisivat
siinäkin tapauksessa tietenkin
ristiinnaulinneet Jeesuksen,
mutta tämä nykyinen
pakanain armotalouskausi olisi jäänyt väliin,
ja Jumalan Valtakunta,
joka jo oli tullut lähelle,
olisi toteutunut maan päällä hyvin pian,
ja Israelista käsin olisi
jo silloin saarnattu Valtakunnan evankeliumi
maan ääriin saakka,
ja sitten olisi tullut loppu.

Mutta kun Israel joutui
jälleen kerran sakkokierroksille
ja nyt todella pitkälle sellaiselle
(2 päivää eli 2 millenniumia),
niin asiat tulivat menemään toisin,
kuin ne olisivat voineet mennä.

Ja miten ne nyt sitten tulivat menemään,
sen Jeesus paljasti aikanaan Johannekselle.

Ja vähän ennen tätä loppupaljastusta,
Jeesus paljasti Paavalille salaisuuden,
joka koski seurakunnan tempausta.

Sekin siis ihan uusi asia,
joka tuli kuvioihin mukaan
Israelin kansan tekemien ratkaisujen myötä,
jotka estivät Messiaan Valtakunnan
tulemisen tuon sukupolven aikana.

Mutta siitä Jeesus ei puhu halaistua sanaa
lopunajan puheessaan opetuslapsilleen.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
Eero
Viestit: 6091
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: AURINGON JA KUUN PIMENEMINEN

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kiitos hyvin pitkällisestä vastauksesra, seuraava kysymykseni olisi ollutkin, että mikä on Hävityksen Kauhistus ja mihin se sijoittuu ajallisesti ja sitten ehkä vielä lisäkysymyksenä, että miksi laittomuuden ihmisen astuminen Jumalan temppeliin ja julistautuminen jumalaksi on Hävityksen Kauhistus ja millä perustein se sijoittuu juuri Danielin viikon puoliväliin, josta siis Suuri Ahdistus oletettavasti alkaisi? Mikäänhän muu ei sido Jeesuksen sanoja Suuren Ahdistuksen pituuteen kuin tämä olettamus, että Danielin Vuosiviikkojen liiton tekijä ja jokapäiväisen uhrin poistaja on tuleva laittomuuden ihminen. Mutta sanotaanko siinä todella niin (Dan. 9:27)?

Tätä mä pohdiskelin eilen ja myös sitä, että miksi Ilmestyskirjassa maan ja meren päällä seisova enkeli ilmoittaa ajan olevan lopussa kun seitsemänteen pasunaan puhalletaan (Ilm. 10:5-6). Tämä on viittaus Danielin kirjan 12. lukuun, jossa Daniel kysyy virran vetten päällä olevalta enkeliltä kuin kauan on vielä oleva ”näitten ihmeellisten asioitten loppuun?”, johon enkeli vastaa että ”aika, kaksi aikaa ja puoli aikaa” eli juuri se kolme ja puoli vuotta (Dan. 12:6-7).

Samoin pohdiskelin, että miksi Kaksi Todistajaa, joiden toimintakausi kestää tuhat kaksisataa kuusikymmentä päivää eli myös kolme ja puoli vuotta (Ilm. 11:3), vaikuttaisi tapahtuvan yhtä aikaa kun Jerusalem on annettuna pakanoiden poljettavaksi neljänkymmenen kahden kuukauden eli myöskin kolmen ja puolen vuoden ajaksi (Ilm. 11:2). Tämä on viittaus Luukaksen Evankeliumiin, jossa Luukas ei puhu Hävityksen Kauhistuksesta sellaisenaan ollenkaan, vaan kertoo Valittujen paon merkkinä olevan Jerusalemin piirityksen (luuk. 21:20).

No, tätä mun täytyy nyt todella pohtia, koska Herra sanoi sitten yllättäen, että Kuudes sinetti on puoliväli ja Seitsemäs trumpetti on loppu. Ja että jokapäiväisen uhrin lopettaja (Dan. 9:27) on Jeesus kertakaikkisella uhrillaan ja sen toteutus Hävityksen Kauhistuksella Jerusalemin tuhossa vuonna 70 jKr. Ja että tapahtumat jatkuvat Lopunaikojen lopussa suoraan auringon ja kuun pimenemisellä Israelin ollessa hyökkäyksen kohteena.

Mutta tätä en nyt ole siis ehtinyt sen enempää pohtimaan, enkä ole vielä ajatuksella lukenut koko tekstiäsi, mutta loppupäätelmä tästä olisi siis, että Danielin Vuosiviikosta on jäljellä enää sen toinen puolikas eli kolme ja puoli vuotta. Toinenkin puolikas olisi täyttynyt jo Jeesuksen aikana jos juutalaiset olisivat ottaneet Hänet vastaan, ehkä johonkin tällaiseen viittasitkin, mutta Armotalouskausi tulee siis puolikkaan väliin, ei ennen koko Danielin Viimeistä Vuosiviikkoa.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Eero
Viestit: 6091
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: AURINGON JA KUUN PIMENEMINEN

Viesti Kirjoittaja Eero »

Joo, mä luin nyt sun tekstin kokonaisuudessaan ajatuksella ja se on siis erittäin hyvää ja asiantuntevaa opetusta suuremmilta osin ja nään asiat hyvin samalla tavalla. Kiitos siis siitä!

Mutta tässä palataan joka tapauksessa tämän ketjun alkuperäiseen aiheeseen eli auringon ja kuun pimentymiseen, jota sun tulkintasi ei ota huomioon. Sanot siis, että auringon ja kuun pimeneminen sekä myös Taivaan voimien järkkyminen, että tähtien putoaminen taivaalta tapahtuisivat Jeesuksen Toisen Tulemuksen yhteydessä, mutta Raamattu ei puhu mitään tällaista, eikä näitä tapahtumia voi sinne sijoittaa, jos näin ei kerrota. Missään ei siis mainita, että Jeesuksen tulemus olisi se syy, joka auringon ja kuun pimentävät sekä saa muut siihen liittyvät ilmiöt aikaan, eikä silloin myöskään mainita enkelien kokoavan ketään. Teet siis tässä olettamuksen, joka pohjautuu Evankeliumien kuvaukseen Ihmisen Pojan tulosta pilvissä, mutta ei ota hyomioon sitä, että näiden merkien kerrotaan Ilmestyskirjassa saavan täyttymyksensä Kuudennen sinetin kohdalla.

Eli edelleenkin toivoisin, että tutkisit tätä asiaa ja kävisit läpi tuon mun aloituksen ja Matteus 24:n ja rinnakkaiskohtien sekä Ilmestyskirjan Kuudennen sinetin vertailunt ja palaisit niiden pohjalta kommentein, että miten ne sopivat omaan näkemykseesi vai sopivatko ne ollenkaan?
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
kalamos
Viestit: 322
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: AURINGON JA KUUN PIMENEMINEN

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Eero kirjoitti: 28 Heinä 2024, 15:21
Kiitos hyvin pitkällisestä vastauksesra, seuraava kysymykseni olisi ollutkin, että mikä on Hävityksen Kauhistus ja mihin se sijoittuu ajallisesti ja sitten ehkä vielä lisäkysymyksenä, että miksi laittomuuden ihmisen astuminen Jumalan temppeliin ja julistautuminen jumalaksi on Hävityksen Kauhistus ja millä perustein se sijoittuu juuri Danielin viikon puoliväliin, josta siis Suuri Ahdistus oletettavasti alkaisi? Mikäänhän muu ei sido Jeesuksen sanoja Suuren Ahdistuksen pituuteen kuin tämä olettamus, että Danielin Vuosiviikkojen liiton tekijä ja jokapäiväisen uhrin poistaja on tuleva laittomuuden ihminen. Mutta sanotaanko siinä todella niin (Dan. 9:27)?


Kyllä tuossa niin sanotaaan.

Kuva
Daniel (9:26-27) kirjoitti:
Ja kuudenkymmenen kahden vuosiviikon mentyä
tuhotaan voideltu,
eikä häneltä jää ketään.

Ja kaupungin ja pyhäkön hävittää
hyökkäävän ruhtinaan väki,
mutta hän itse saa loppunsa tulvassa.

Ja loppuun asti on oleva sota:
hävitys on säädetty.

Ja hän tekee liiton raskaaksi monille
yhden vuosiviikon ajaksi,
ja puoleksi vuosiviikoksi
hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin;
ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä.

Tämä loppuu vasta,
kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse.


Tuossa puhutaan
yhdestä yhtenäisestä vuosiviikosta
(7+62 vuosiviikon jälkeen)
jota hallitsee yksi ja sama persoona,
jota nimitetään hävittäjäksi.

Ja nuo samat vuosiviikon puoliskot
aikamäärältään siis esiintyvät
toki muuallakin,
kuten kumpikin olemme todenneet.

Nyt tuosta puolesta vuosiviikosta
on huomattava,
että Voideltu tuhottiin
eli Jeesus ristiinnaulittiin
62 vuosiviikon mentyä
ei
62½ vuosiviikon mentyä.

Ja tuon 62 vuosiviikon mentyä
Israelin kello pysähtyi.

Vastaava Jumalan hylkääminen
on pysäyttänyt Israelin kellon
montakin kertaa jo VT:n puolella.

Ja nyt sen pysähtyminen
on ollut 2000 vuotta.

Mutta kun seurakunta on temmattu,
alkaa Israelin kello jälleen tikittää.

Eli edessä on yksi vuosiviikko.

Ja sitten sen jälkeen alkaa
valtavan ihana aikakausi
eli Messiaan Valtakunta
tämän maan päällä.

Enkeli Gabriel kertoo Danielille
aivan käsittämättömän ihania asioita
Danielin kansan kohtaloista,
joiden hirvittävän synnin
Daniel oli juuri tunnustanut Jumalalle.

Kuva Jumalan Kansan Raamattu
Daniel (9:24) kirjoitti:
Sinun kansallesi
ja pyhälle kaupungillesi
on säädetty 70 vuosiviikkoa.

Silloin jumalattomuus päättyy,
synti lukitaan sinetillä,
pahat teot sovitetaan,
ikuinen vanhurskaus tuodaan,
näky ja profeetta vahvistetaan sinetillä
ja kaikkeinpyhin voidellaan.
Gabriel lupaa Danielin kansalle,
että tuo 70 vuosiviikkoa päättyy
johonkin yli kaiken ymmärryksen
käyvään ihanuuteen.

Vielä tämä ihanuus ei ole toteutunut.
Eli 70 vuosiviikkoa
Danielin kansan kohtaloissa
ei ole vielä täyttynyt.
Milloin tämä ihanuus
sitten on täyttynyt.

Silloin,
kun synti sinetillä lukitaan,
eli kun itse paholainen
heitetään syvyyteen
ja se lukitaan sinetillä hänen jälkeensä.

Silloin alkaa tuhat vuotta kestävä
Israelin kansan pappisvaltakunta
jolloin kaikki muut kansakunnat
virtaavat Jaakobin Jumalan temppeliin,
joka on se kaikkein pyhin,
joka voidellaan.

Silloin Danielin kansan
eli Israelin kansan luopumus
on päättynyt.

Mutta nyt tällä hetkellä
olemme tilanteessa,
jossa:

69 vuosiviikkoa on takana.
1 vuosiviikko odottaa täyttymystään.

Ja nyt tarkastelemme tuota yhtä
vuosiviikkoa, josta
Daniel kirjoittaa.

Kuten edellä jo totesin,
kysymys on selvästi
yhdestä yhtenäisestä vuosiviikosta,
jossa kaiken tekee katkelman lopussa
mainittu hävittäjä.

Hävittäjä tekee liiton
raskaaksi yhden vuosiviikon ajaksi.

Siis on oleva liittosopimus
Israelin kansan ja hävittäjän välillä.

Sen tuo hävittäjä rikkoo
tuon vuosiviikon puolivälissä.

Israel ei saakaan enää
harjoittaa uskontoaan
rakentamassaan temppelissä,
vaan tuo hävittäjä astuu sinne.

Asia ratkeaa vasta silloin,
kun Jeesus tulee takaisin
ja perustaa Israelille Valtakunnan.
Siihen asti Israel on oleva ahdistuksessa.

Viimeisest kolme ja puoli vuotta
ennen Jeesuksen paluuta,
on oleva kaikkein vaikein.

Silloin on niin suuri ahdistus,
ettei sellaista koskaan ole ollut
eikä sitten koskaan enää tule.

Tästä ajasta sekä Ilmestyskirja
että Danielin kirja
ja vieläpä kumpikin luvuissa 12,
kertoo puhuen
ajasta ja kahdesta ajasta ja puolesta ajasta.

Siis tuo suuri ahdistus kestää
kolme ja puoli vuotta
eli 42 kuukautta eli 1260 päivää.

Silloin Israel eli Danielin kansa
pelastetaan.

Kuva
Daniel (12:1) kirjoitti:
Siihen aikaan nousee Miikael,
se suuri enkeliruhtinas,
joka seisoo sinun kansasi lasten suojana.

Ja se on oleva ahdistuksen aika,
jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka,
kuin kansoja on ollut,
hamaan siihen aikaan asti.

Mutta siihen aikaan pelastetaan
sinun kansasi, kaikki,
jotka kirjaan kirjoitetut ovat.


Ja kun Jeesus sitten
palaa takaisin maan päälle,
niin tapahtuu myös
Vanhan liiton Israelin kansan
ylösnousemus.

Kuva
Daniel (12:2-3) kirjoitti:
Ja monet
maan tomussa makaavista heräjävät,
toiset iankaikkiseen elämään,
toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.

Ja taidolliset loistavat,
niinkuin taivaanvahvuus loistaa,
ja ne,
jotka monta vanhurskauteen saattavat,
niinkuin tähdet,
aina ja iankaikkisesti.


Danielin käsketään lukita nämä sanat
ja sinetöidä kirja.

Kuva
Daniel (12:4) kirjoitti:
Mutta sinä, Daniel,
lukitse nämä sanat
ja sinetöi tämä kirja
lopun aikaan asti.

Monet sitä tutkivat,
ja ymmärrys lisääntyy.


Tämä lukitseminen ja sinetöiminen
oli tarpeen senkin tähden,
että lopun tapahtumat
tulisivat riippumaan Israelin valinnoista.

Ja Jeesus joutui itkemään Jerusalemia.
Ja kun Israel ei sitten
vielä silloisen ahdistuksen aikanakaan
- niin hirveä kuin se olikin -
kääntynyt,
niin Johanneksen kautta
annettiin tiedoksi,
miten asiat nyt tulevat menemään.

Ja näin olemme saaneet lisäymmärrystä.
Ilmestyskirja avaa selvästi tuon ilmaisun
aika ja kaksi aikaa ja puoli aikaa

Se on
kolme ja puoli vuotta
eli
42 kuukautta
eli
1260 päivää

Eli tuo suuri ahdistus tulee
kestämään kolme ja puoli vuotta.
Ja sitten Jeesus tulee.
Ja vihdoin Israel ottaa vastaan
Messiaansa.

Tuo Israelin kansan pelasstusprosessi
josta Danielin kirjan luku 12 kertoo
alkaa siis Ilmestyskirjassa seuraavasti:

Kuva
Johannes (Ilm 12:5) kirjoitti:
Ja vaimo pakeni erämaahan,
jossa hänellä oli Jumalan valmistama paikka,
että häntä elätettäisiin siellä
tuhat kaksisataa kuusikymmentä päivää.


Ja kun Israel-vaimo on siirretty turvaan,
heitetään itse paholainen enkeleineen
taivaan avaruuksista maan päälle.

Kuva
Johannes (Ilm 12:7-9) kirjoitti:
Ja syttyi sota taivaassa:

Miikael ja hänen enkelinsä
sotivat lohikäärmettä vastaan;
ja lohikäärme ja hänen enkelinsä sotivat,
mutta eivät voittaneet,
eikä heillä enää ollut sijaa taivaassa.

Ja suuri lohikäärme,
se vanha käärme,
jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan,
koko maanpiirin villitsijä,
heitettiin maan päälle,
ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa.


Tuossa vaiheessa
siis Danielin ennustuksen mukaisesti
Miikael on astunut näyttämölle.
Olemme silloin Danielin kirjan
siinä ajassa,
jolloin Danielin kansa pelastetaan.

Näyttämölavan valokeiloista
on heitetty alas paholainen joukkoineen.

Ennen ahdistuksen aikaa ylöstemmattu
yleisö istuu parvella eli taivaassa
ja huutaa:

Kuva
Johannes (Ilm 12:10-12) kirjoitti:
Ja minä kuulin
suuren äänen taivaassa sanovan:


"Nyt on tullut
pelastus ja voima
ja meidän Jumalamme valtakunta
ja hänen Voideltunsa valta,

sillä meidän veljiemme syyttäjä,
joka yöt ja päivät syytti heitä
meidän Jumalamme edessä,
on heitetty ulos.

Ja he ovat voittaneet hänet
Karitsan veren kautta
ja todistuksensa sanan kautta,
eivätkä ole henkeänsä rakastaneet,
vaan olleet alttiit kuolemaan asti.

Sentähden riemuitkaa, taivaat,
ja te, jotka niissä asutte!

Voi maata ja merta,
sillä perkele on astunut alas
teidän luoksenne
pitäen suurta vihaa,
koska hän tietää,
että hänellä on vähän aikaa!"


Tuohon hetkeen asti
syyttäjä on saanut syyttää
ja syyttää ja syyttää
kuin pahan valtakunnan syyttäjä.

Mutta nyt se on ongelmissa.
Kenen kimppuun kävisi.

Kuva
Johannes (Ilm 12:13-14) kirjoitti:
Ja kun lohikäärme
näki olevansa heitetty maan päälle,
ajoi hän takaa sitä vaimoa,
joka oli poikalapsen synnyttänyt.

Mutta vaimolle annettiin
sen suuren kotkan kaksi siipeä
hänen lentääksensä erämaahan
sille paikalleen,
jossa häntä elätetään
aika ja kaksi aikaa ja puoli aikaa
poissa käärmeen näkyvistä.
Lohikäärme on voimaton.
Sen täytyy vaihtaa taktiikkaa.
Vihan vimma ei auttanut.

Se asettuu pakankansojen meren hiekalle.
Merestä nousee esiin peto,
joka kuitenkin käyttäytyy kuin messias.

Ja sitten maasta nousee peto,
joka on kuin profeetta.

Lohikäärmeellä on vähän aikaa.
Kolme ja puoli vuotta.

Ja tämä aikakausi on se
suuri ahdistus,
josta myös Jeesus puhuu.

Ja tuon suuren ahdistuksen jälkeen
tuossa puheessa on vuorossa
Auringon ja kuun pimeneminen
ja yleinen kaaos tähtitaivaalla,
kun Jeesus yli kaiken voittavana
Kirkkautena laskeutuu hiljalleen
maan päälle
pyhiensä eli Vihityn ja Kirkastetun
Morsiuspilven kera.

Tämä auringon ja kuun pimeneminen
ei ole missään tekemisissä
sen asian kanssa,
mikä tapahtuu ennen suurta ahdistusta,
kuten edellisessäkin viestissäni
jälleen kerran totesin,
ja josta Ilmestyskirjassa
on kuvaus kuudennen sinetin avaamisen kohdalla.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
Eero
Viestit: 6091
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: AURINGON JA KUUN PIMENEMINEN

Viesti Kirjoittaja Eero »

Shalom!

Joo, no siis tämähän on tulkintakysymys, mitä persoonia Danielin Vuosiviikkojen profetiassa mainitaan, siinähän on läsnä sekä Messias eli Jeesus ja hyökkäävän ruhtinaan väki, joka on oletettavasti tämä mainitsemasi hävittäjä, ei laittomuuden ihminen, mutta joka tapauksessa ei siis ainut toimija näissä lauseissa.

Tätä Raamatunkohtaa on käännetty varsin eri tavoin, esimerkiksi Biblia 1776 antaa profetiasta hyvin toisenlaisen kuvan, samoin kuten KJV:
Dan. 9:26 Ja kahden viikon perästä seitsemättäkymmentä surmataan Kristus, ja ei enää ole; ja päämiehen kansa tulee ja kukistaa kaupungin ja pyhän, niin että ne loppuvat, niinkuin virran kautta, ja sodan loppuun asti pitää sen hävitettynä oleman.

Dan. 9:27 Mutta hän monelle liiton vahvistaa yhdessä viikossa; ja puolessa viikossa lakkauttaa uhrin ja ruokauhrin; ja siipien tykönä seisoo hävityksen julmuus, ja on päätetty, että se loppuun asti pitää hävitetty oleman.
Dan. 9:26 And after threescore and two weeks shall Messiah be cut off, but not for himself: and the people of the prince that shall come shall destroy the city and the sanctuary; and the end thereof shall be with a flood, and unto the end of the war desolations are determined.

Dan. 9:27 And he shall confirm the covenant with many for one week: and in the midst of the week he shall cause the sacrifice and the oblation to cease, and for the overspreading of abominations he shall make it desolate, even until the consummation, and that determined shall be poured upon the desolate.
Eli kuka on tämä ”hän”, joka liiton vahvistaa, ei olekaan aivan selvää, mutta joka tapauksessa Jeesus on se, joka jokapäiväisen uhrin omalla kertakaikkisella uhrillaan lopetti ja ”hävittäjä” on tämän toimeenpanija.

Samoin on tulkinnan varaista missä kohtaa 62 vuosiviikon jälkeen Voideltu tuhotaan, jos palataan käännökseen KR38, niin siinä tarkalleen ottaen käytetään sanaa ”mentyä” eli ei esimerkiksi ”päätyttyä”, joka olisi helpommin tulkittavissa niin, että 69 vuosiviikko päättyy Jeesuksen Ristinkuolemaan. ”Mentyä”, ”perästä” (Biblia 1776), ”after” (KJV) voi tarkoittaa Jeesuksen Ristinkuolemaa tämän jälkeen.

Sitten on myöskin huomionarvoisaa, että molemmissa jakeissa kerrotaan hävityksen olevan lopullinen:
Dan. 9:26 …Ja loppuun asti on oleva sota: hävitys on säädetty.

Dan. 9:27 …Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse.
Tämänkin voi tietenkin tulkita monella eri tapaa, mutta vaikutelma on se, että Pyhäkön tuho on lopullinen Jeesuksen tuloon asti.

Jos juutalaiset kuitenkin rakentaisivat vielä uuden fyysisen temppelirakennuksen, niin ollakseen Raamatun mukainen Jumalan temppeli eli Jumalan asuinsija, niin senhän täytyisi olla Jeesukselle pyhitetty rakennus eli käytännössä kirkko, sillä Uuden Liiton vahvistamisen jälkeenhön Jumalan asuinsija ei enää ole ollut Temppelissä maan päällä vaan Taivaassa sekä kuitenkin jälleen maan päällä Pyhän Hengen kautta meissä ihmisissä (1. Kor. 3:16-17). Tällöin juutalaiset myös ymmärtäisivät, että jokapäivänen uhri on hyödytön ja vaikka esimerkiksi laittomuuden ihminen tällaista vaatisikin ja he suostuisivat, niin he olisivat joka tapauksessa tunnustaneet Jeesuksen, odottamansa Messiaan jumaluuden alusta lähtien.

Tää nyt on puhdasta spekulaatiota, mutta mä luulen, että Lopunaikojen lopun laittomuuden ihminen yrittää jumalaksi julistautumista siinä ainoassa paikassa, joka on nykypäivänä tulkittavaksi Jumalan asuinsijaksi eli huoneeksi eli kirkossa, jossa hän kuolinhaavasta parannuttuaan väittää olevansa uudelleen inkarnoitunut kristus eli ilman Toista Tulemusta maan päälle uudelleen tullut Jeesus, joista esimerkiksi Matteus 24 juuri varoittaa, että ”älkää uskoko ennen kuin tulen näkyvästi”.

Silloin myös Paavalin mainitsema ”väkevä eksytys”(2. Tess. 2:11) ja termi antikristus saavat todellisen merkityksensä. Tähän valheeseen eivät tietenkään tuona aikana elossa olevat uskovat, mukaan lukien juutalaiset, usko ja siksi heitä vainotaan ja surmataan.

Joka tapauksessahan Hävityksen Kauhistus voi tapahtua myös Lopunaikojen lopussa ja tapahtuukin Jerusalemin ollessa piritettynä, mutta sen ei tarvitse olla sidottuna jokapäiväisen uhrin poistamiseen, koska se on jo Jeesuksen toimesta poistettu. Samoin sen ei tarvitse olla sidottuna Danielin Vuosiviikon puoliväliin ollen sitä kuitenkin jos tapahtumat jatkuvat juuri puolesta välistä viikkoa, jolloin myös laittomuuden ihminen ilmestyy ja julistautuu jumalaksi. Tällöin se on myös linjassa Danielin ilmoittamien aikamääreiden kanssa ja joka tapauksessa ne kaikki koskevat vain Danielin kansaa eli Israelia, ei meitä pakanoita.

Yksi mahdollisuus on, että Danielin ilmoittamat ”extra-päivät” tulevatkin, tai ainakin toinen niistä, ennen Danielin Vuosiviikon viimeisen puolikkaan alkua, niin että Hävityksen Kauhistuksesta on 30 päivää puolivälin ja Herran Päivän alkuun ja toinen pitäisi sisällään Vihan maljojen vuodatuksen viikon loputtua. Mutta tätä en ole pohtinut kovin syvällisesti.

Sitten vielä tuosta auringon ja kuun pimenemisestä. Jos katsoo miten Ilmestyskirja kuvaa Jeesuksen Toista Tulemusta:
19:11 Ja minä näin taivaan auenneena. Ja katso: valkoinen hevonen, ja sen selässä istuvan nimi on Uskollinen ja Totinen, ja hän tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa.
19:12 Ja hänen silmänsä olivat niinkuin tulen liekit, ja hänen päässään oli monta kruunua, ja hänellä oli kirjoitettuna nimi, jota ei tiedä kukaan muu kuin hän itse,
19:13 ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana.
19:14 Ja häntä seurasivat ratsastaen valkoisilla hevosilla taivaan sotajoukot, puettuina valkeaan ja puhtaaseen pellavavaatteeseen.
19:15 Ja hänen suustaan lähtee terävä miekka, että hän sillä löisi kansoja. Ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, ja hän polkee kaikkivaltiaan Jumalan vihan kiivauden viinikuurnan.
19:16 Ja hänellä on vaipassa kupeellaan kirjoitettuna nimi: "Kuningasten Kuningas ja herrain Herra".
19:17 Ja minä näin enkelin seisovan auringossa, ja hän huusi suurella äänellä sanoen kaikille keskitaivaalla lentäville linnuille: "Tulkaa, kokoontukaa Jumalan suurelle aterialle
19:18 syömään kuningasten lihaa ja sotapäällikköjen lihaa ja väkevien lihaa ja hevosten sekä niiden selässä istuvien lihaa ja kaikkien vapaitten ja orjien lihaa, sekä pienten että suurten".
19:19 Ja minä näin pedon ja maan kuninkaat ja heidän sotajoukkonsa kokoontuneina sotiaksensa hevosen selässä istuvaa vastaan ja hänen sotajoukkoansa vastaan.
19:20 Ja peto otettiin kiinni, ja sen kanssa väärä profeetta, joka sen nähden oli tehnyt ihmetekonsa, joilla hän oli eksyttänyt ne, jotka olivat ottaneet pedon merkin, ja ne, jotka olivat sen kuvaa kumartaneet; ne molemmat heitettiin elävältä tuliseen järveen, joka tulikiveä palaa.
19:21 Ja ne muut saivat surmansa hevosen selässä istuvan miekasta, joka lähti hänen suustaan; ja kaikki linnut tulivat ravituiksi heidän lihastansa.

Ilm.
…niin tällä kohdalla ei ole oikeastaan mitään yhtäläisyyksiä Matteus 24:ssä kuvatun Ihmisen Pojan pilvissä tulon kanssa.

Alussa sanotaan Taivaan olevan avoinna (ei mainintaa esimerkiksi ovesta), eikä Ihmisen Pojan merkistä tai Hänen tulostaan pilvissä puhuta mitäön, vaikka aiemmin Ilmestyskirjassa kyllä puhutaan Ihmisen Pojan muotoisesta, joka istuu valkoisella pilvellä ja lähettää sirppinsä korjaamaan maan viinisadon (Ilm. 14:24).

Ainoa viittaus taivaankappaleisiin on enkeli, jonka sanotaan seisovan auringossa, mutta sen pimenemisestä ei puhuta mitään. Kuten olen jo monta kertaa aiemminkin sanonut, myöskään enkelien ei mainita tässä kohtaa kokoavan ketään, ainoat koottavat ovat taivaan linnut syömään Jeesusta vastaan kokoontuneitten sotavoimien jäänteitä.

Voi tietenkin sanoa, että Johannekselle ei näytetty kaikkea tai hän ei siitä olisi syystä tai toisesta kirjoittanut, mutta tämä on aika heikko argumentti, sillä Johannes kuvaa taivaan tapahtumia ja eri ilmiöitä hyvin yksityiskohtaisesti ja aina kun hänen käsketään olemaan kirjoittamatta jotakin, siitä mainitaan erikseen.

Edelleenkin, auringon ja kuun pimeneminen eivät sovi yhteen Jeesuksen Toisen Tulemuksen kanssa, vaan ne sopivat yhteen Kuudennen sinetin avaamisen jälkeisien tapahtumien kanssa. Myös Vanha Testamentti puoltaa tätä, sillä jos profeetoille olisi näytetty auringon ja kuun pimenevän kahdessa eri kohtaa Herran Päivää, niin myös he olisivat maininneet siitä. Mutta siksi tämän ketjun aloituksen teinkin, todistaakseni, että ne kaikki puhuvat yhdestä ja samasta tapahtumasta.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
kalamos
Viestit: 322
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: AURINGON JA KUUN PIMENEMINEN

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Eero kirjoitti: 29 Heinä 2024, 16:09
joka tapauksessa Jeesus on se, joka jokapäiväisen uhrin omalla kertakaikkisella uhrillaan lopetti


Mitähän tarkoitat?

Kuva
Matteus (5:18) kirjoitti:
Sillä totisesti minä sanon teille:

kunnes taivas ja maa katoavat,
ei laista katoa pieninkään kirjain,
ei ainoakaan piirto,
ennenkuin kaikki on tapahtunut.


Hesekielin kirjan loppuluvut
kertovat selvästi aikakaudesta,
jota ei vielä ole ollut.
Ymmärrän niiden kuvaavan
Messiaan Valtakuntaa.

Vielä silloinkin uhrataan uhreja
siten kuin noista luvuista (Hes 40-48)
voimme lukea.

Paavali kohtaa Jeesuksen veljen Jaakobin,
joka oli Jerusalemin seurakunnan johtaja.
Jaakob ilmoittaa hyvät uutiset
koskien uskoontulleita juutalaisia:

Kuva
Luukas (Ap.t 21:20) kirjoitti:
Sinä näet, veli,
kuinka monta tuhatta juutalaista
on tullut uskoon,
ja he ovat kaikki lainkiivailijoita.
Oikeammin kääntäen
tuo iloinen uutinen sisältää
maininnan kymmenistä tuhansista
tai oikeastaan
tavattoman suuresta joukosta,
jotka ovat tulleet uskoon
ja ovat lainkiivailijoita.

Ja nyt puhutaan siis juutalaisista.
Näille juutalaisille oli kerrottu
valheita koskien Paavalia:

Kuva
Luukas (Ap.t 21:21) kirjoitti:
Mutta heille on kerrottu sinusta,
että sinä opetat kaikkia
pakanain seassa asuvia juutalaisia
luopumaan Mooseksesta
ja kiellät heitä ympärileikkaamasta lapsiaan
ja vaeltamasta säädettyjen tapojen mukaan.
Tämä oli siis valhetta.
Paavali ei suinkaan ollut kieltänyt
juutalaisia ympärileikkaamasta lapsiaan jne.
Paavali oli itsekin
jo aiemmin tehnyt nasiirilupauksen.

Kuva
Luukas (Ap.t 18:18) kirjoitti:
Mutta Paavali viipyi siellä vielä jonkun aikaa;
sitten hän sanoi veljille jäähyväiset
ja purjehti Syyriaan,
mukanansa Priskilla ja Akylas;
hän oli leikkauttanut tukkansa Kenkreassa,
sillä hän oli tehnyt lupauksen.
Paavali oli siis jo aiemmin
toiminut Mooseksen lain mukaan.

Ja nyt Jaakob ehdottaa taas
tuollaista erottautumista/vihkiytymistä,
jotta valheellinen väite Paavalista
tulisi todistetuksi.

Kuva
Luukas (Ap.t 21:23-24) kirjoitti:
Tee siis tämä,
minkä me nyt sinulle sanomme.
Meillä on täällä neljä miestä,
joilla on lupaus täytettävänä.
Ota ne luoksesi ja puhdista itsesi heidän kanssansa
ja maksa kulut heidän puolestaan,
että he saisivat leikkauttaa tukkansa;
siitä kaikki huomaavat,
ettei ole mitään perää siinä,
mitä heille on kerrottu sinusta, vaan että
sinäkin vaellat lain mukaan ja noudatat sitä.
Ja nyt puhutaan siis koko ajan juutalaisista.
Ei ollenkaan pakanoista,
joiden apostoli Paavali erityisesti oli.

Ja niin Jaakob kertoo
myös Jerusalemissa tapahtuneen
niin kuin jo aiemmin oli päätetty
Jerusalemin kokouksessa
pakanoita koskien.

Kuva
Luukas (Ap.t 21:25) kirjoitti:
Mutta uskoon tulleista pakanoista
me olemme päättäneet
ja kirjoittaneet,
että heidän on välttäminen
epäjumalille uhrattua
ja verta
ja lihaa, josta ei veri ole laskettu,
ja haureutta.


Vanhan liiton mukaiset uhrisäädökset
ovat Israelin kansalle uskon osoitus
Jumalan antamaan lupaukseen.

Itse asiassa jo Aabel
antoi soveliaan uhrin
ja osoitti näin uskonsa Jumalan lupaukseen
luvatusta vaimon Siemenestä.

Ristillä tapahtui sovitus.
Se ei tapahtunut
ennen sitä eikä sen jälkeen.
Se tapahtui ristillä.

Mutta usko tuohon sovitukseen
on osoitettu alusta asti eläinuhrein.

Ja kun tuo h-hetki lähestyi,
niin Jeesus asetti ehtoollisen
12 juutalaisen opetuslapsensa keskellä.

Ja ilmaisi, että tämä Uusi liitto
Hänen veressään tulisi koskemaan
myös pakanakansoja,
vaikka opetuslapset
eivät sitä silloin ymmärtäneet.

Mutta vanha liitto on solmittu
vain Israelin kansan kanssa.

Samoin kyllä myös Uusi liitto,
mutta me pakanat
pääsemme siitä osalliseksi,
ja uskon osoituksena
Jumalan Karitsaan, joka on teurastettu
myös meidän tähtemme,
saamme mekin olla osalliset
ehtoollisen muodossa
Jeesuksen ruumiista ja verestä,
jotka tuovat sovituksen.

Mutta Israelia koskevat molemmat liitot.
Ja niin Paavalikin juutalaisena fariseuksena
oli valmis osoittamaan,
että vaeltaa lain mukaan ja noudattaa sitä.

Ja niin vielä Messiaan Valtakunnassa
uhrataan uhreja.

Ne eivät poista syntejä
eivätkä sovita niitä.
Ne on annettu Israelin kansalle
uskon osoittamiseksi.

Tämän kautta ihmiset voivat ymmärtää,
kuinka kauhea asia synti on.
Ja vielä 1000 vuotta kestävässä
Kristuksen valtakunnassakin
syntiä tehdään.

Mutta onko Sinulla mielessä
jokin kohta Raamatussa,
joka antaisi ymmärtää,
että Jumalan ja Israelin kansan
välinen liittosopimus olisi
lakannut olemasta voimassa.

Tai ehkä jokin muu liitoista.
Esimerkiksi vedenpaisumuksen
jälkeen tehty liittosopimus
kaikkien ihmisten ja eläinten välillä,
jonka Jumala teki,
kun Nooa uhrasi kaikkia
puhtaita eläimiä Herralle,
ja niitähän oli seisenkertainen määrä
kutakin lajia arkin mukana pelastunut.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
Eero
Viestit: 6091
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: AURINGON JA KUUN PIMENEMINEN

Viesti Kirjoittaja Eero »

Puhuin jokapäiväisestä uhrista, en liitoista:
Hebr. 10:10 Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.
Kun israelilaiset ottavat Jeesuksen vastaan, he ottavat myös tämän vastaan Uudessa Liitossa. Jokapäiväinen uhri on joka tapauksessa lopetettu ja vaikka se alkaisi uudelleen, ei sillä olisi enää Hengellistä merkitystä, eikä uusi temppelirakennus olisi aito, oikea Jumalan Temppeli kuitenkaan.

Tää on ehkä erillisen ketjunsa aihe, jos lähdetään Jeesuksen tekoja ja liittoja ruotimaan, mutta edelleenkin, jotta näihin ajoituskysymyksiin saataisiin selkoa, niin kehotan tutkimaan tuota auringon ja kuun pimenemistä ja palataan sen myötä asiaan, kun olet saanut niihin selvyyttä.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Eero
Viestit: 6091
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: AURINGON JA KUUN PIMENEMINEN

Viesti Kirjoittaja Eero »

Shalom!

Jatkan vielä nyt sen verran, että lueskelin tuota Heprealaiskirjettä lisää ja sieltä tuli kyllä aika yllättäviä asioita vastaan. Jeesushan siis itse sanoo, että Hän tuli täyttämään lain, ei kumoamaan sitä, vaan täyttämään (Matt. 5:17), mutta katsokaas tätä:
Hebr. 8:13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään
Tässä sanoo näin siis Jumala itse.

Sitten vielä lisäyksenä tuohon Jeesuksen kertakaikkisen uhrin vaikutuksiin Vanhan Liiton uhrausten ja Temppelin kannalta esimerkiksi:
9:8 Näin Pyhä Henki osoittaa, että tie kaikkeinpyhimpään vielä on ilmoittamatta, niin kauan kuin etumainen maja vielä seisoo.
9:9 Tämä on nykyistä aikaa tarkoittava vertauskuva, ja sen mukaisesti uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät kykene tekemään täydelliseksi omassatunnossaan sitä, joka jumalanpalvelusta toimittaa,
9:10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.

Hepr.
Ja vielä Jeesuksen toimista:
10:8 Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt", vaikka niitä lain mukaan uhrataankin,
10:9 sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi". Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.
10:10 Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan..
10:11 Ja kaikki papit seisovat päivä päivältä palvelustaan toimittamassa ja usein uhraamassa, aina samoja uhreja, jotka eivät ikinä voi syntejä poistaa;
10:12 mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle,
10:13 ja odottaa nyt vain, kunnes hänen vihollisensa pannaan hänen jalkojensa astinlaudaksi.
10:14 Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.
10:15 Todistaahan sen meille myös Pyhä Henki; sillä sanottuaan:
10:16 "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";
10:17 ja: "heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista".
10:18 Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita.
10:19 Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään,
10:20 jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta,
10:21 ja koska meillä on "suuri pappi, Jumalan huoneen haltija.

Hepr.
Varmasti näitä varmennuksia löytyisi enemmänkin, mutta kyllä se aika selvältä näyttäisi, että jokapäiväinen uhri on poistettu lopullisesti, eikä enää palaa, samoin kuten että Jeesus on Jumalan huoneen haltija.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
kalamos
Viestit: 322
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: AURINGON JA KUUN PIMENEMINEN

Viesti Kirjoittaja kalamos »

No nyt kirjoitit liitoista.

Kysynkin,
onko Jumalan ja Israelin välinen
ns lakiliitto vielä voimassa vai ei.

Kuva
Matteus (5:18) kirjoitti:
Sillä totisesti minä sanon teille:

kunnes taivas ja maa katoavat,
ei laista katoa pieninkään kirjain,
ei ainoakaan piirto,
ennenkuin kaikki on tapahtunut.


Jos on,
niin sitten myös uhraussäädökset ovat.

Enkä löydäkään Raamatusta sellaista kohtaa,
jossa Jeesus olisi ne lakkauttanut.

Hän kyllä ennusti temppelin tuhon,
mutta ei Hän sitä tuhonnut.

Sen teki hävittäjä eli Rooman armeija
vajaat 40 vuotta Jeesuksen kuoleman
ja ylösnousemuksen jälkeen.

Silloin oli toistuvasti
auringon- ja kuunpimennyksiä
osuen Raamatullisiin juhlapäiviin.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
Eero
Viestit: 6091
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: AURINGON JA KUUN PIMENEMINEN

Viesti Kirjoittaja Eero »

No vastaus tuohon taitaa löytyä mun edellisestä viestistä, Jeesus sanoo, että Hän tuli täyttämään lain, mutta ei kumoamaan sitä, vaan siis täyttämään, ja ettei yksikään piirto tai kirjain koskaan katoa siitä:
5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

Matt.
Paavali kertoo kuten yläpuolisessa viestissäni laitoin, miten tämä asia Uudessa Liitossa käytännössä toteutuu eli laki kirjoitetaan ihmisten sydämiin ja mieliin, piirrot ja kirjaimet ovat siis siellä kivitaulujen sijaan:
Hebr. 10:16 "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";
Tämä tarkoittaa sitä, että laista tulee ihmisen sisällinen asia ja sen ulkoiset olemukset riisutaan Kristuksessa pois, uhrit, joita ei enää tarvita ja myös kaikki muut ulkoiset käyttäytymismallit, ruokasäädökset, pesemiset puhtauden saavuttamiseksi, eivät enää ole uudessa järjestyksessä voimassa:
9:9 Tämä on nykyistä aikaa tarkoittava vertauskuva, ja sen mukaisesti uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät kykene tekemään täydelliseksi omassatunnossaan sitä, joka jumalanpalvelusta toimittaa,
9:10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.

Hepr.
Siksi siis Paavali sanoo, että Kristus on lain loppu, koska antamalla uhrillaan Hän teki Uuden Liiton Vanhan tilalle:
Room. 10:4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.
Hebr. 8:13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään

Sitten vielä noista auringon- ja kuunpimennyksistä, nehän eivät tapahdu koskaan samaan aikaan ja niiden aiheuttaja on tieteen mukaan maan varjo sekä kuu itse.

Mutta Raamatun kuvaukset auringon ja kuun pimentymisestä aiheuttavat todennäköisesti pilvet, kuten tämän ketjun aloituksesta selviää ja nämä eivät siis ole ainoat merkit, vaan myös Taivaan voimat järkkyvät, tähdet pimentyvät ja putoavat taivaalta, maa järisee ja joutuu pois radaltansa ja nämä kaikki tapahtuvat siis oletettavasti yhtä aikaa.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Vastaa Viestiin