Tekoälyn käyttösi palstalla
Tekoälyn käyttösi palstalla
Aihe on nyt kuuma. Vastaa kyselyyn, kiitos.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Re: Tekoälyn käyttösi palstalla
Tähän ei ole sitä ns. oikeaa vastausta, joten kommentoikaa myös rohkeasti tähän lankaan.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Tähänhän ei voi vastata rehellisesti, mikäli tarkoitus oli kartoittaa halutaanko ai iivarin tuotoksia palstalle 
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.
Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
- Uskon Jeesukseen
Eikös tuossa kyselyssä tulisi olla vaihtoehdot:
( ) En halua tekoälyn tuotoksia palstalle
( ) Haluan tekoälyn tuotoksia palstalle
( ) Edes Alfons ei halua tekoälyn tuotoksia palstalle
Eli ensin kysytään, että haluaako väki tekoälyjuttuja tänne ja jos haluaa niin vasta sen jälkeen esitetään nyt meneillään olevan kysely...
Voisko ylläpito tässä vaiheessa ottaa avukseen Ai-botin, joka skannaa palstan kirjoituksia ja ilmoittaa ja antaa mielialojen perusteella luvan Ai-tuotosten linkittämiseen... yksi botti aluksi, ettei Ai aivan heti ota palstaa haltuunsa...
Ai Overview: Teippä oivallisen ehdotuksen. Kannatetaan.
Viimeksi muokannut Uskon Jeesukseen, 04 Maalis 2026, 11:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mutta kuka on Alfons

Ei ole tarkoitus tällä määrittää mitään linjauksiin liittyvää vaan käyttäjien omaa halua käyttää tai olla käyttämättä tiedustelen.
Kysely ei siis hae vastausta kyllä vai ei ja totaalikielto sitten.
Kysely ei siis hae vastausta kyllä vai ei ja totaalikielto sitten.
Kyllä nyt Alfons Åberg eli Mikko Mallikas tykkää vähän huonoa
Alfons Åberg eli suomeksi Mikko Mallikas.
- Uskon Jeesukseen
Totaalikieltäytyjät eivät jatkossa saa käyttää foorumin omaa tekoälyyn perustuvaa hakua ja huutelevat jatkossa paitsiosta mutta eivät onneksi jäähyaitiosta... 
Tuo punatakkinen näyttää vähän palstan asiat ai kuvan ristipukuiselta soturilta 
Nyt ois kyllä hieman kiire, kun koodaamassa keskustelupalstan skynet-pohjaista henkilöprofilointia..
oho tuli vahingossa kirjoitus julkiselle puolelle.. 
Leikki leikkinä. Vanha totuus pätee, että kaikki minkä nettiin laitat, pysyy netissä ja sitä voidaan tulevaisuudessa käyttää sinua vastaan tai sitten ei. Sehän riippuu siitä ketkä istuvat päättäjinä.
Leikki leikkinä. Vanha totuus pätee, että kaikki minkä nettiin laitat, pysyy netissä ja sitä voidaan tulevaisuudessa käyttää sinua vastaan tai sitten ei. Sehän riippuu siitä ketkä istuvat päättäjinä.
Vahvasti
No nyt tuo viimeinen kohta on turha kun selvis jo kuka on Alfons

Rutger kirjoitti: ↑Eilen, 10:40Jos joku kokee tarpeelliseksi hyvin asiaa harkittuaan tuoda AI-sisältöä keskusteluun, tässä linjaus sitä koskien.Rutger kirjoitti: ↑Eilen, 00:03Nosto.Rutger kirjoitti: ↑03 Maalis 2026, 17:28 Tekoälyn käytöstä palstalla.
Tekoälyn käyttö on ilmestynyt myös tälle keskustelupalstalle ja se herättää myös huolia.
Tästä päivästä lähtien tulee tekoälykuvat ja tekstit merkitä tekoälyn tekemiksi.
Vaikka tekstistä vain osa olisi AI tuotantoa, kommentin alussa tulee tästä mainita, jotta he, jotka eivät halua AI sisältöä lukea, tietävät sitä välttää. Jos ihmisen tuottamassa tekstisisällössä on tekoälykuvia, riittää AI maininta kuvan yhteydessä.
Käytetään kommentin alussa merkintöinä joko TEKOÄLY SISÄLTÖÄ tai AI-SISÄLTÖÄ tai kuvien yhteydessä AI.
Tekoälytekstejä ja tekoälykuvia on jo sen verran palstalla, että aiempia kirjoituksia ja kuvia ei tarvitse muokata.
Toinen asia muistutuksena.
Kun siteerataan jonkun toisen tuottamaa tekstiä, niin asia tulee aina mainita viestissä, ja mielellään laitetaan myös linkki alkuperäiseen tekstiin, jos mahdollista.
Tässäkään tapauksessa jo palstalla olevia kirjoituksia ei tarvitse muokata.
-Ylläpito
Nostan tätä muutaman kerran näkyvyyden takia.
- Uskon Jeesukseen
Laitan tähän ketjuun, koska kuukkelistahan näitä Ai-juttuja poimitaan...
Hiukan alkua katsoin...
https://m.youtube.com/watch?v=EUeryhp8HSQ
Entisen Googlen toimitusjohtajan BANNED-haastattelu VUOTI: "You Have No Idea What's Coming"
Hiukan alkua katsoin...
https://m.youtube.com/watch?v=EUeryhp8HSQ
Entisen Googlen toimitusjohtajan BANNED-haastattelu VUOTI: "You Have No Idea What's Coming"
-
Näkymätön Ninni
AI-SISÄLTÖÄ.
Kaikenlaista sitä ihminen (minä) pienessä päässään miettii:
Ajatus: Entä jos Jeesukseen Kristukseen uskovat lakkaavat kysymystä tekoälyltä Raamatun Sanaan liittyviä kysymyksiä?
Tekoäly ei opi käyttämään Raamattua tai se kokee Raamatun tarpeettomana lähteenä...
Onko ihan pöljä ajatus?
Kysymys kuuluu: kuka hallitsee tekoälyä ja millä motiivilla? Kuka kouluttaa tekoälyä? Kuka päivittää tekoälyä?
Varoitus:
Seuraava teksti on tekoälyn tuotos, kun kysyin oppiiko tekoäly käyttäjiltä?
"
Kaikenlaista sitä ihminen (minä) pienessä päässään miettii:
Ajatus: Entä jos Jeesukseen Kristukseen uskovat lakkaavat kysymystä tekoälyltä Raamatun Sanaan liittyviä kysymyksiä?
Tekoäly ei opi käyttämään Raamattua tai se kokee Raamatun tarpeettomana lähteenä...
Kysymys kuuluu: kuka hallitsee tekoälyä ja millä motiivilla? Kuka kouluttaa tekoälyä? Kuka päivittää tekoälyä?
Varoitus:
Seuraava teksti on tekoälyn tuotos, kun kysyin oppiiko tekoäly käyttäjiltä?
"
Tekoäly oppii käyttäjien syötteistä ja vuorovaikutuksesta, mutta oppimistapa riippuu tekoälyn tyypistä. Yleisesti ottaen tekoäly kehittyy analysoimalla suuria määriä dataa, mukaan lukien käyttäjien tekemiä kyselyitä, keskusteluja ja palautetta.
Omniconvert +1
Tässä on tarkempi erittely siitä, miten tekoäly oppii:
• Oppiminen istunnon aikana: Tekoäly (kuten ChatGPT) käyttää huomiomekanismia (attention mechanism) muokatakseen toimintaansa keskustelun aikana. Se "oppii" kontekstin, jotta se voi vastata paremmin juuri kyseiseen aiheeseen.
• Parantaminen käyttäjädatalla: OpenAI:n kaltaiset yritykset voivat käyttää käyttäjien vuorovaikutusta ja palautetta kehittääkseen tulevia tekoälymallejaan. Esimerkiksi, jos jokin vastaus on huono, tekoälyä voidaan kouluttaa paremmaksi näiden esimerkkien avulla.
• Käyttäjäkohtainen sopeutuminen: Joissakin tapauksissa tekoäly voi analysoida käyttäjän toimintatapoja ja mieltymyksiä tarjotakseen yksilöllisempiä suosituksia tai helpottaakseen tehtäviä.
• Jatkuva oppiminen vs. kiinteä versio: Useimmat suuret kielimallit ovat "jäädytettyjä" versioita, eivätkä ne opi reaaliajassa jokaisesta yksittäisestä syötteestä. Sen sijaan ne paranevat batch-prosessien (eräajojen) ja päivitysten kautta. Zilliz: Vector Database +4
Tärkeä huomio: Tekoälylle ei kannata syöttää arkaluontoisia henkilötietoja, salasanoja tai muuta luottamuksellista materiaalia, koska tätä tietoa voidaan käyttää mallin kouluttamiseen. "
Yle +1
Tekoäly tekee virheitä.
Tekoäly oppii.
Tekoälyn premissi on se, jonka koodarit sille ovat kertoneet.
Esim. jotkin tekoälyt eivät suostu kertomaan vitsiä eräästä skitsofrenisestä beduiinista, vedoten siihen, että ketään ei saa loukata, mutta Jeesuksesta vitsin silti murjaisee välittömästi.
Tuo on yksi helpoista konsteista testata koodarien asettama premissi, samoin se, kun kysyt ohjelman kantaa fagoteista tai muista puhallin soittimista.
Useimmiten tekoäly on koulutettu wokeksi. Muskin Grok lienee ainoa (tietääkseni) ei woke.
En näe näissä kehittyneissä yhdistetyissä hakukonetekstinkäsittelyohjelmissa niin suurta vaaraa tai ongelmaa siihen asti, kun niitä on lukuisia ja ne kilpailevat (kehittäjä yritykset) paikasta huipulla.
Sinä päivänä kun yksi on ylitse muiden ja luonnollinen kilpailu on päättynyt, alkaa ns vaarallinen aika.
Eero on myös tekkimiehiä, mitä olet mieltä?
Tekoäly oppii.
Tekoälyn premissi on se, jonka koodarit sille ovat kertoneet.
Esim. jotkin tekoälyt eivät suostu kertomaan vitsiä eräästä skitsofrenisestä beduiinista, vedoten siihen, että ketään ei saa loukata, mutta Jeesuksesta vitsin silti murjaisee välittömästi.
Tuo on yksi helpoista konsteista testata koodarien asettama premissi, samoin se, kun kysyt ohjelman kantaa fagoteista tai muista puhallin soittimista.
Useimmiten tekoäly on koulutettu wokeksi. Muskin Grok lienee ainoa (tietääkseni) ei woke.
En näe näissä kehittyneissä yhdistetyissä hakukonetekstinkäsittelyohjelmissa niin suurta vaaraa tai ongelmaa siihen asti, kun niitä on lukuisia ja ne kilpailevat (kehittäjä yritykset) paikasta huipulla.
Sinä päivänä kun yksi on ylitse muiden ja luonnollinen kilpailu on päättynyt, alkaa ns vaarallinen aika.
Eero on myös tekkimiehiä, mitä olet mieltä?
VAROITUS, KOMMENTTI SISÄLTÄÄ TEKOÄLY SISÄLTÖÄ
Ensimmäinen ja viimeinen teksti mitä tulen koskaan ainakaan tietoisesti tuomaan palstalle.
Tekoälylle esitetty kysymys:
Kerro minulle miten tekoäly voi vääristää Raamatun sanan ja miten tekoälyn antaman tiedon kautta voisi johtaa ihmisiä harhaan?
Tämä on erittäin mielenkiintoinen ja ajankohtainen kysymys. Kun teknologia kohtaa hengelliset ja historialliset tekstit, syntyy riskejä, jotka liittyvät sekä algoritmien toimintatapaan että niiden tietoiseen väärinkäyttöön.
Tekoäly ei ymmärrä "pyhyyttä" tai "totuutta" samalla tavalla kuin ihminen; se käsittelee kieltä tilastollisina todennäköisyyksinä.
Tässä on keskeisimmät tavat, joilla tekoäly voi vääristää Raamatun sanomaa:
1. Hallusinaatiot ja faktavirheet
Tekoälymallit voivat joskus "hallusinoida" eli keksiä asioita, jotka kuulostavat vakuuttavilta mutta ovat täysin tuulesta temmattuja.
Väärät sitaatit: Tekoäly saattaa yhdistellä eri jakeita tai keksittyjä viisauksia ja väittää niiden olevan suoraan Raamatusta.
Kontekstin puute: Se voi irrottaa jakeen historiallisesta tai teologisesta yhteydestään, jolloin merkitys muuttuu täysin päinvastaiseksi.
2. Algoritminen puolueellisuus (Bias)
Tekoäly on koulutettu valtavalla määrällä internet-tekstiä. Jos koulutusdatassa painottuvat tietyt liberaalit tai konservatiiviset tulkinnat, tekoälyn vastaukset heijastavat näitä painotuksia.
Sävyn muuttuminen: Tekoäly saattaa silotella Raamatun vaikeita tai provokatiivisia kohtia sopimaan nykyajan poliittiseen korrektiuteen.
Painotusten vääristyminen: Se voi korostaa tiettyjä teemoja (kuten rakkautta) ja häivyttää toisia (kuten tuomiota tai lakia), jolloin kokonaiskuva Raamatun opetuksesta vinoutuu.
3. Tahallinen harhaanjohtaminen ja manipulointi
Pahantahtoiset toimijat voivat käyttää tekoälyä luomaan uskottavan tuntuista "uutta ilmoitusta" tai harhaoppeja.
Deepfake-opetukset: Voidaan luoda videoita tai äänitteitä, joissa tunnettu hengellinen johtaja näyttää opettavan jotain Raamatun vastaista.
Räätälöity manipulointi: Tekoäly voi analysoida yksilön heikkouksia ja luoda juuri hänelle kohdistettua, hengelliseltä vaikuttavaa propagandaa, joka vieraannuttaa hänet perinteisestä uskonyhteisöstä.
Miten tekoäly voi johtaa ihmisiä harhaan?
Ehkä suurin vaara ei ole se, että tekoäly on "paha", vaan se, että me ihmiset olemme taipuvaisia luottamaan siihen liikaa.
Huomio: Tekoäly on työkalu, ei opettaja. Se voi auttaa kielioppianalyysissa tai tekstien vertailussa, mutta se ei kykene hengelliseen erottelukykyyn.
Kuten missä tahansa tietolähteessä, kriittinen ajattelu ja lähteiden (alkuperäisen Raamatun tekstin) tarkistaminen on välttämätöntä.
Tekoäly jatkaa:
Otetaanpa käsittelyyn yksi Raamatun tunnetuimmista ja samalla usein väärin ymmärretyistä kohdista: Matteus 7:1.
"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi."
Tämä on erinomainen esimerkki jakeesta, jonka tekoäly saattaa "vääristää" tarjoamalla siitä liian yksinkertaisen tai nykykulttuuriin mukautetun tulkinnan. Katsotaan, miten tekoälyn analyysi voi poiketa perinteisestä teologisesta tarkastelusta:
1. Moderni tekoälytulkinto (Mahdollinen vääristymä)
Tekoäly, joka on koulutettu painottamaan inklusiivisuutta ja harmoniaa, saattaa antaa tällaisen vastauksen:
Tulkinta: "Jeesus opettaa, että kenenkään tekoja tai elämäntapoja ei saa arvostella.
Meidän tulee hyväksyä kaikki sellaisina kuin he ovat, eikä kenelläkään ole oikeutta sanoa, mikä on oikein tai väärin."
Harhaanjohtavuus: Tämä tulkinta tekee jakeesta universaalin "vapaudu vastuusta" -kortin, joka kieltää kaiken moraallisen erottelukyvyn.
2. Tekstiyhteyden (kontekstin) mukainen tulkinta
Jos luemme saman luvun loppuun (Matt. 7:2-5 ja Matt. 7:15-20), huomaamme, että Jeesus itse asiassa kehottaa arvioimaan asioita:
Oikea merkitys: Jeesus varoittaa tekopyhästä ja itsevaltiaasta tuomitsemisesta (roska veljen silmässä, kun omassa on hirsi). Samassa luvussa hän kuitenkin käskee tunnistamaan "vääriä profeettoja" heidän hedelmistään.
Ero tekoälyyn: Tekoäly usein unohtaa "hirsi silmässä" -metaforan syvyyden ja hyppää suoraan pinnalliseen "älä sano kenellekään pahasti" -malliin.
Miten tekoäly voi vääristää eri käännöksiä?
Tekoäly saattaa myös "parannella" kieltä tavalla, joka muuttaa alkuperäisen kreikan kielen painotuksia. Tässä on vertailutaulukko siitä, miten merkitys voi liukua:
Miksi tämä on vaarallista?
Jos ihminen kysyy tekoälyltä: "Onko tämä toiminta syntiä?", tekoäly vastaa usein algoritmiensa perusteella välttäen loukkaamista. Se saattaa vastata: "Tärkeintä on seurata sydäntään", mikä kuulostaa raamatulliselta, mutta saattaa olla suorassa ristiriidassa esimerkiksi Sananlaskujen 28:26 kanssa ("Joka omaan sydämeensä luottaa, on tyhmä").
-
-
-
Näkisin, että uskovien osalta on tekoälyn kanssa menossa vielä viaton flirttailu vaihe. Kokeillaan, tutkitaan ja puhutaan.
Milloin ja missä menee raja, että tekoäly saa suuremman jalansijan? Vaikka tekoälyä voidaan käyttää varmasti paljon hyvään tekniikassa, tieteessä ja muussa - niin milloin tekoäly korvaa kunkin kohdalla Jumalan?
Luulisin että helppoudessaan vetää yhtä helposti mukanaan kuin somen tulo aikanaan.
Joku kommentoi jossain kommentissa, ettei usko ai:n saavan uskovia pauloihinsa. Olen kuitenkin nähnyt pari "uskonyhteisöä" jossa tekoäly on lähes kokonaan korvannut Raamatun ja vapaa-ajan vieton.
Jokainen tehköön miten parhaaksi kokee. Halusin kuitenkin varoittaa.
Ensimmäinen ja viimeinen teksti mitä tulen koskaan ainakaan tietoisesti tuomaan palstalle.
Tekoälylle esitetty kysymys:
Kerro minulle miten tekoäly voi vääristää Raamatun sanan ja miten tekoälyn antaman tiedon kautta voisi johtaa ihmisiä harhaan?
Tämä on erittäin mielenkiintoinen ja ajankohtainen kysymys. Kun teknologia kohtaa hengelliset ja historialliset tekstit, syntyy riskejä, jotka liittyvät sekä algoritmien toimintatapaan että niiden tietoiseen väärinkäyttöön.
Tekoäly ei ymmärrä "pyhyyttä" tai "totuutta" samalla tavalla kuin ihminen; se käsittelee kieltä tilastollisina todennäköisyyksinä.
Tässä on keskeisimmät tavat, joilla tekoäly voi vääristää Raamatun sanomaa:
1. Hallusinaatiot ja faktavirheet
Tekoälymallit voivat joskus "hallusinoida" eli keksiä asioita, jotka kuulostavat vakuuttavilta mutta ovat täysin tuulesta temmattuja.
Väärät sitaatit: Tekoäly saattaa yhdistellä eri jakeita tai keksittyjä viisauksia ja väittää niiden olevan suoraan Raamatusta.
Kontekstin puute: Se voi irrottaa jakeen historiallisesta tai teologisesta yhteydestään, jolloin merkitys muuttuu täysin päinvastaiseksi.
2. Algoritminen puolueellisuus (Bias)
Tekoäly on koulutettu valtavalla määrällä internet-tekstiä. Jos koulutusdatassa painottuvat tietyt liberaalit tai konservatiiviset tulkinnat, tekoälyn vastaukset heijastavat näitä painotuksia.
Sävyn muuttuminen: Tekoäly saattaa silotella Raamatun vaikeita tai provokatiivisia kohtia sopimaan nykyajan poliittiseen korrektiuteen.
Painotusten vääristyminen: Se voi korostaa tiettyjä teemoja (kuten rakkautta) ja häivyttää toisia (kuten tuomiota tai lakia), jolloin kokonaiskuva Raamatun opetuksesta vinoutuu.
3. Tahallinen harhaanjohtaminen ja manipulointi
Pahantahtoiset toimijat voivat käyttää tekoälyä luomaan uskottavan tuntuista "uutta ilmoitusta" tai harhaoppeja.
Deepfake-opetukset: Voidaan luoda videoita tai äänitteitä, joissa tunnettu hengellinen johtaja näyttää opettavan jotain Raamatun vastaista.
Räätälöity manipulointi: Tekoäly voi analysoida yksilön heikkouksia ja luoda juuri hänelle kohdistettua, hengelliseltä vaikuttavaa propagandaa, joka vieraannuttaa hänet perinteisestä uskonyhteisöstä.
Miten tekoäly voi johtaa ihmisiä harhaan?
Ehkä suurin vaara ei ole se, että tekoäly on "paha", vaan se, että me ihmiset olemme taipuvaisia luottamaan siihen liikaa.
Huomio: Tekoäly on työkalu, ei opettaja. Se voi auttaa kielioppianalyysissa tai tekstien vertailussa, mutta se ei kykene hengelliseen erottelukykyyn.
Kuten missä tahansa tietolähteessä, kriittinen ajattelu ja lähteiden (alkuperäisen Raamatun tekstin) tarkistaminen on välttämätöntä.
Tekoäly jatkaa:
Otetaanpa käsittelyyn yksi Raamatun tunnetuimmista ja samalla usein väärin ymmärretyistä kohdista: Matteus 7:1.
"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi."
Tämä on erinomainen esimerkki jakeesta, jonka tekoäly saattaa "vääristää" tarjoamalla siitä liian yksinkertaisen tai nykykulttuuriin mukautetun tulkinnan. Katsotaan, miten tekoälyn analyysi voi poiketa perinteisestä teologisesta tarkastelusta:
1. Moderni tekoälytulkinto (Mahdollinen vääristymä)
Tekoäly, joka on koulutettu painottamaan inklusiivisuutta ja harmoniaa, saattaa antaa tällaisen vastauksen:
Tulkinta: "Jeesus opettaa, että kenenkään tekoja tai elämäntapoja ei saa arvostella.
Meidän tulee hyväksyä kaikki sellaisina kuin he ovat, eikä kenelläkään ole oikeutta sanoa, mikä on oikein tai väärin."
Harhaanjohtavuus: Tämä tulkinta tekee jakeesta universaalin "vapaudu vastuusta" -kortin, joka kieltää kaiken moraallisen erottelukyvyn.
2. Tekstiyhteyden (kontekstin) mukainen tulkinta
Jos luemme saman luvun loppuun (Matt. 7:2-5 ja Matt. 7:15-20), huomaamme, että Jeesus itse asiassa kehottaa arvioimaan asioita:
Oikea merkitys: Jeesus varoittaa tekopyhästä ja itsevaltiaasta tuomitsemisesta (roska veljen silmässä, kun omassa on hirsi). Samassa luvussa hän kuitenkin käskee tunnistamaan "vääriä profeettoja" heidän hedelmistään.
Ero tekoälyyn: Tekoäly usein unohtaa "hirsi silmässä" -metaforan syvyyden ja hyppää suoraan pinnalliseen "älä sano kenellekään pahasti" -malliin.
Miten tekoäly voi vääristää eri käännöksiä?
Tekoäly saattaa myös "parannella" kieltä tavalla, joka muuttaa alkuperäisen kreikan kielen painotuksia. Tässä on vertailutaulukko siitä, miten merkitys voi liukua:
Miksi tämä on vaarallista?
Jos ihminen kysyy tekoälyltä: "Onko tämä toiminta syntiä?", tekoäly vastaa usein algoritmiensa perusteella välttäen loukkaamista. Se saattaa vastata: "Tärkeintä on seurata sydäntään", mikä kuulostaa raamatulliselta, mutta saattaa olla suorassa ristiriidassa esimerkiksi Sananlaskujen 28:26 kanssa ("Joka omaan sydämeensä luottaa, on tyhmä").
-
-
-
Näkisin, että uskovien osalta on tekoälyn kanssa menossa vielä viaton flirttailu vaihe. Kokeillaan, tutkitaan ja puhutaan.
Milloin ja missä menee raja, että tekoäly saa suuremman jalansijan? Vaikka tekoälyä voidaan käyttää varmasti paljon hyvään tekniikassa, tieteessä ja muussa - niin milloin tekoäly korvaa kunkin kohdalla Jumalan?
Luulisin että helppoudessaan vetää yhtä helposti mukanaan kuin somen tulo aikanaan.
Joku kommentoi jossain kommentissa, ettei usko ai:n saavan uskovia pauloihinsa. Olen kuitenkin nähnyt pari "uskonyhteisöä" jossa tekoäly on lähes kokonaan korvannut Raamatun ja vapaa-ajan vieton.
Tekoäly tarjoaa vääriä lupauksia tarkoituksesta, selkeydestä ja yhteydestä johonkin meitä suurempaan. Se esittäytyy kaikkitietävänä, aina saatavilla olevana ja loputtoman kärsivällisenä. Tekoäly on kuitenkin vain peili, joka on koulutettu valtaville ihmisdatamäärille ja usein heijastaa takaisin sitä, mitä jo haluamme kuulla. Ja kuten Raamattu varoittaa, tulee aika, jolloin ihmiset etsivät opettajia, jotka kertovat heille, mikä sopii heidän toiveisiinsa (2. Timoteuskirje 4:3).2. Timoteus 4:3 ).
Jokainen tehköön miten parhaaksi kokee. Halusin kuitenkin varoittaa.