Geosentrinen vs Heliosentrinen maailmankuva

Keskustele luomakunnasta, sen synnystä ja Jumalan suunnitelmasta
Rutger
Site Admin

Geosentrinen vs Heliosentrinen maailmankuva

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Tuolla toisessa langassa kerroin uskovani geosentriseen maailmankaikkeuteen.
Tämä lanka ei ole lanka keskustelulle FE vs GE, vaan geo vs helio.
Ennenkuin kommentoit, perehdy näihin kahteen maailmankuvaan.
Minä uskon Jumalan tehneen maailman maailmankaikkeuden keskipisteeksi.
Emme ole mitätön hippunen Linnunradan reunamilla vaan kaikki muu keskittyy maailman ympärille.
Kaikki muu "katsoo" paikkaa, jossa kaiken Luoja, Jeesus Kristus sovitti ristinkuolemallaan kaiken luomansa.
Heliosentrinen maailmankuva johdattelee ihmisen poispäin Jumalasta. Se johdattelee ajatukset kaiken olevan kosmista sattumaa ja lopulta siihen, että alkulimasta noussut, puussa takalistoaan rapsutellut apina evolutoitui ihmiseksi ja Jumala on vain aivojen harhatoiminto.
Heliosentrisyys on kaltevan pinnan alku.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Rutger
Site Admin

Re: Geosentrinen vs Heliosentrinen maailmankuva

Kumpaan sinä uskot?
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Rutger
Site Admin

Helios (m.kreik. Ἥλιος, Hēlios, lat. Helius) oli kreikkalaisessa mytologiassa auringon henkilöitymä.
Homeros kutsui Heliosta usein epiteeteillä ”titaani” ja ”hyperion”.
Helios oli titaanien Hyperionin ja Theian poika sekä kuun jumalattaren Selenen ja aamuruskon jumalattaren Eoksen veli.
Kreikan kielessä Helios, Selene ja Eos merkitsevät yksinkertaisesti aurinkoa, kuuta ja aamuruskoa.

Helios oli kuviteltu komeaksi jumalaksi, jolla oli auringon korona kruununa, ajamassa vaunuilla yli taivaan.
Homeros kuvaili niitä aurinkohärkien vetämiksi;[1] myöhemmin Pindaros näki sen ”tulta rynnistävien ratsujen” vetämänä.
Rhodoksen kaupunkiin rakennettiin vuoden 305 eaa. taistelussa saadun puolustusvoiton kunniaksi valtava Heliosta esittävä pronssipatsas, Rhodoksen kolossi.[2]

Ajan kuluessa yhä useammat samaistivat hänet valonjumala Apolloniin.

valonjumala= valonkantaja = Lucifer

Efes 2:2 joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,

Ilm 9:11 Niillä oli kuninkaanaan syvyyden enkeli, jonka nimi hebreaksi on Abaddon ja kreikaksi Apollyon.
AOAOAOAOAO
Site Admin

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Rutger kirjoitti: Tänään, 14:16 Tuolla toisessa langassa kerroin uskovani geosentriseen maailmankaikkeuteen.
Emme ole mitätön hippunen Linnunradan reunamilla vaan kaikki muu keskittyy maailman ympärille.
Kaikki muu "katsoo" paikkaa, jossa kaiken Luoja, Jeesus Kristus sovitti ristinkuolemallaan kaiken luomansa.
Heliosentrinen maailmankuva johdattelee ihmisen poispäin Jumalasta. Se johdattelee ajatukset kaiken olevan kosmista sattumaa ja lopulta siihen, että alkulimasta noussut, puussa takalistoaan rapsutellut apina evolutoitui ihmiseksi ja Jumala on vain aivojen harhatoiminto.
Perehdyin niin kuin kehoitit. Oma käsitykseni ei muuttunut: Maapallo kiertää aurinkoa, ja kuu kiertää maata.

Sinä uskot Jumalaan, Jeesukseen, niin myös minä.

Kirjoitat että aurinkokeskeiseen maailmankuvaan uskominen johdattaa ihmisä poispäin Jumalasta...??? Miten niin ?

Ei minun usko Jumalaan ole kiinni siitä minkälainen "maailmankuva" minulla on, eikä sinunkaan uskosi perustu maailmankuva-käsitykseesi, vaan Jumalan sanaan, ilmoitukseen Raamatussa.

Jumala on luonut kaikki ns. luonnonlait, joita tiedekin käyttää. Ne ovat "työkaluja" Jumalan luoman maailmankaikkeuden tutkimiseen.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat Minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Rutger
Site Admin

AOAOAOAOAO kirjoitti: Tänään, 14:42
Rutger kirjoitti: Tänään, 14:16 Tuolla toisessa langassa kerroin uskovani geosentriseen maailmankaikkeuteen.
Perehdyin niin kuin kehoitit. Oma käsitykseni ei muuttunut: Maapallo kiertää aurinkoa, ja kuu kiertää maata.

Sinä uskot Jumalaan, Jeesukseen, niin myös minä.

Kirjoitat että aurinkokeskeiseen maailmankuvaan uskominen johdattaa ihmisä poispäin Jumalasta...??? Miten niin ?

Ei minun usko Jumalaan ole kiinni siitä minkälainen "maailmankuva" minulla on, eikä sinunkaan uskosi perustu maailmankuva-käsitykseesi, vaan Jumalan sanaan, ilmoitukseen Raamatussa.

Jumala on luonut kaikki ns. luonnonlait, joita tiedekin käyttää. Ne ovat "työkaluja" Jumalan luoman maailmankaikkeuden tutkimiseen.
Uskotko alkuräjähdykseen?
Uskotko evoluutioon?
Jumalan sana sanoo Jumalan tehneen paketin valmiiksi viikossa, ihminen eli tiede sanoo kaiken syntyneen itsestään miljardien vuosien aikana.
Jumalan sana sanoo Jumalan luoneen ihmisen maan tomusta. Ihminen eli tiede sanoo ihmisen evolutoituneen apinasta.
Jumalan sana sanoo, että "nurmikko" kasvoi ennen auringon luomista. Ihminen eli tiede sanoo elämän maassa "tulevan" auringosta.
Voisin jatkaa tätä listaa koko päivän.
Kumpaa uskot, ihmistä eli tiedettä vai Jumalaa näissä mainitsemissani asioissa?
Rutger
Site Admin

Maa luotiin ennen aurinkoa.
Se tuhoaa heliosentrisyyden kertakaikkisesti, jos uskot Raamattuun eli Jumalan sanaan.
Rutger
Site Admin

Tältä siis tuntuu se mic drop hetki 😄
Marie

Re: Kaikenlaista jutustelua 12

Viesti Kirjoittaja Marie »

Maailman luominen.
1 Alussa loi Jumala taivaan ja maan. 2Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä. 3Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus". Ja valkeus tuli. 4Ja Jumala näki, että valkeus oli hyvä; ja Jumala erotti valkeuden pimeydestä. 5Ja Jumala kutsui valkeuden päiväksi, ja pimeyden hän kutsui yöksi. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, ensimmäinen päivä.
6 Ja Jumala sanoi: "Tulkoon taivaanvahvuus vetten välille erottamaan vedet vesistä". 7Ja Jumala teki taivaanvahvuuden ja erotti vedet, jotka olivat taivaanvahvuuden alla, vesistä, jotka olivat taivaanvahvuuden päällä; ja tapahtui niin. 8Ja Jumala kutsui vahvuuden taivaaksi. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, toinen päivä.
9 Ja Jumala sanoi: "Kokoontukoot vedet, jotka ovat taivaan alla, yhteen paikkaan, niin että kuiva tulee näkyviin". Ja tapahtui niin. 10Ja Jumala kutsui kuivan maaksi, ja paikan, mihin vedet olivat kokoontuneet, hän kutsui mereksi. Ja Jumala näki, että se oli hyvä. 11Ja Jumala sanoi: "Kasvakoon maa vihantaa, ruohoja, jotka tekevät siementä, ja hedelmäpuita, jotka lajiensa mukaan kantavat maan päällä hedelmää, jossa niiden siemen on". Ja tapahtui niin: 12maa tuotti vihantaa, ruohoja, jotka tekivät siementä lajiensa mukaan, ja puita, jotka lajiensa mukaan kantoivat hedelmää, jossa niiden siemen oli. Ja Jumala näki, että se oli hyvä. 13Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, kolmas päivä.
14 Ja Jumala sanoi: "Tulkoot valot taivaanvahvuuteen erottamaan päivää yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa aikoja, päiviä ja vuosia, 15ja olkoot valoina taivaanvahvuudella paistamassa maan päälle". Ja tapahtui niin: 16Jumala teki kaksi suurta valoa, suuremman valon hallitsemaan päivää ja pienemmän valon hallitsemaan yötä, sekä tähdet. 17Ja Jumala pani ne taivaanvahvuuteen, paistamaan maan päälle 18ja hallitsemaan päivää ja yötä ja erottamaan valon pimeästä. Ja Jumala näki, että se oli hyvä. 19Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, neljäs päivä.
20Ja Jumala sanoi: "Viliskööt vedet eläviä olentoja, ja lentäkööt linnut maan päällä, taivaanvahvuuden alla". 21Ja Jumala loi suuret merieläimet ja kaikkinaiset liikkuvat, vesissä vilisevät elävät olennot, kunkin lajinsa mukaan, ja kaikkinaiset siivekkäät linnut, kunkin lajinsa mukaan. Ja Jumala näki, että se oli hyvä. 22Ja Jumala siunasi ne sanoen: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää meren vedet, ja linnut lisääntykööt maan päällä". 23Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, viides päivä.
24Ja Jumala sanoi: "Tuottakoon maa elävät olennot, kunkin lajinsa mukaan, karjaeläimet ja matelijat ja metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan". Ja tapahtui niin: 25Jumala teki metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja karjaeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja kaikki maan matelijat, kunkin lajinsa mukaan. Ja Jumala näki, että se oli hyvä. 26Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat". 27Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. 28Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille:
"Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa
ja tehkää se itsellenne alamaiseksi;
ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut
ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet".
29 Ja Jumala sanoi: "Katso, minä annan teille kaikkinaiset siementä tekevät ruohot, joita kasvaa kaikkialla maan päällä, ja kaikki puut, joissa on siementä tekevä hedelmä; olkoot ne teille ravinnoksi. 30Ja kaikille metsäeläimille ja kaikille taivaan linnuille ja kaikille, jotka maassa matelevat ja joissa on elävä henki, minä annan kaikkinaiset viheriät ruohot ravinnoksi". Ja tapahtui niin. 31Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä hän tehnyt oli, ja katso, se oli sangen hyvää. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, kuudes päivä.
AOAOAOAOAO
Site Admin

En usko evoluutioon. Enkä usko maakeskeiseen maailmankuvaan. En usko alkuräjähdykseen.

Sinä yleistät tarkoituksellisesti kun sanot "tiede" puhuu "miljardeista vuosista". Ihmiset puhuvat. Tiede ei itsestään voi sanoa mitään, vaan ihmiset.

Tiedettä, luonnonlakeja, käyttävät niin uskovat kuin ei-uskovat tiedemiehet.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat Minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

AOAOAOAOAO
Site Admin

Rutger kirjoitti: Tänään, 15:09 Maa luotiin ennen aurinkoa.
Se tuhoaa heliosentrisyyden kertakaikkisesti, jos uskot Raamattuun eli Jumalan sanaan.
1.Moos.1. luku kertoo mitä Jumala loi, ja missä järjestyksessä, ei luomisjärjestys liity tuohon mainitsemaasi geo vs. helio malliin mitenkään.

Tuo uskomasi maakeskeinen malli siis väittää että kaikki kiertävät maapalloa. Minä uskon että maa kiertää aurinkoa.

AOAOAOAOAO
Site Admin

Rutger kirjoitti: Tänään, 15:11 Tältä siis tuntuu se mic drop hetki 😄
Ei, vaan ylimielisyydeltä, vahingonilo pyrkimykseltä. Valitettavasti. Näin luen kommenttisi.

Rutger
Site Admin

Et kai ihan oikeasti ala väittämään ettei tieteen konsensus opettaisi miljardeja vuosia?
Miten se heliosentrisyys vs Jumalan sana?
Maa luotiin ennen aurinkoa. Aurinko ja kuu tehtiin siis myöhemmin.
Tieteen konseksuksen opettama malli ei voi millään käynnistyä kyseisessä luomisjärjestyksessä eli liittyy perustavaalaatuisesti.
Se on vaan päätettävä uskooko Jumalaa vai ihmistä.
Rutger
Site Admin

AOAOAOAOAO kirjoitti: Tänään, 15:30
Rutger kirjoitti: Tänään, 15:11 Tältä siis tuntuu se mic drop hetki 😄
Ei, vaan ylimielisyydeltä, vahingonilo pyrkimykseltä. Valitettavasti. Näin luen kommenttisi.
Ja heti alkuun uhriutuminen vaikka kyseessä huumori emojeineen.
Rutger
Site Admin

Se animaatio missä aurinko kiitää avaruudessa vetäen spiraalina perässään ympärillään kiertävät kappaleet, muunmuassa maan ja joita kiertävät spiraalimaisesti kuut ja kaikkia näitä kiertävät jäänmurikat ja kivenmurikat, on tieteen konseksuksen opettama malli.
Jokainen sen voi helposti tarkistaa joten turha siitä väitellä.
Se malli ei voi käynnistyä Raamatussa mainitussa luomisjärjestyksessä. Lisäksi Raamattu kertoo ettei maa liiku.
Kaikki kiertää paikallaan olevaa maata.
AOAOAOAOAO
Site Admin

Rutger kirjoitti: Tänään, 15:32 Et kai ihan oikeasti ala väittämään ettei tieteen konsensus opettaisi miljardeja vuosia?
Miten se heliosentrisyys vs Jumalan sana?
Maa luotiin ennen aurinkoa. Aurinko ja kuu tehtiin siis myöhemmin.
En väitä. Mainitsin että ei-uskovat tiedemiehet niin tekevät.

Vaikka maa luotiin ennen aurinkoa ja kuuta niin mitä sitten, niin kuin kommentoin tuo luominen koskee järjestystä. Mutta, geo vs. helio käsittelee sitä asiaa kuka kiertää ketäkin.

Uskon Jeesukseen

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Rutger kerroit että maa on paikallaan... tarkoittaako se sitä että maa on avaruudessa esim. putoamatta koko ajan alaspäin vs. heliosentrinen käsitys niin että maa kiertää aurinkoa ja ikäänkuin siksi sitten ei putoa...

Eli mitä geosentrisen maapallon alla on ja onkos geosentrisen käsityksen maa myös maapallo eli sama kuin heliosentrisen käsityksen maapallo...

Se että joku uskoo maan kiertävän aurinkoa ei tarkoita sitä että hän samalla uskoo alkuräjähdykseen ja evoluutioon - Jumala on asettanut maan ja planeetat kiertämään aurinkoa; se ei ole hänelle ongelma eikä näin ollen meillekään.

Kuinkas muuten onkaan planeettojen laita geosentrisessä käsityksessä... kiertävätkö ne maata?

Ok... tuossa aiemmin kirjoititkin, että k a i k k i kiertää maata... niin onko ko. maa siis litteä maa kupuineen... ilmeisesti ei jos ne kiertävät maapalloa...

Kirjoitit alussa että heliosentrisyys on kaltevan pinnan alku... tarkoititko kenties maapallon kaarevuutta tuolla vai oliko kyse vain kielikuvasta?
Rutger
Site Admin

Uskon Jeesukseen kirjoitti: Tänään, 16:02 Rutger kerroit että maa on paikallaan... tarkoittaako se sitä että maa on avaruudessa esim. putoamatta koko ajan alaspäin vs. heliosentrinen käsitys niin että maa kiertää aurinkoa ja ikäänkuin siksi sitten ei putoa...

Eli mitä geosentrisen maapallon alla on ja onkos geosentrisen käsityksen maa myös maapallo eli sama kuin heliosentrisen käsityksen maapallo...

Se että joku uskoo maan kiertävän aurinkoa ei tarkoita sitä että hän samalla uskoo alkuräjähdykseen ja evoluutioon - Jumala on asettanut maan ja planeetat kiertämään aurinkoa; se ei ole hänelle ongelma eikä näin ollen meillekään.

Kuinkas muuten onkaan planeettojen laita geosentrisessä käsityksessä... kiertävätkö ne maata?

Ok... tuossa aiemmin kirjoititkin, että k a i k k i kiertää maata... niin onko ko. maa siis litteä maa kupuineen... ilmeisesti ei jos ne kiertävät maapalloa...

Kirjoitit alussa että heliosentrisyys on kaltevan pinnan alku... tarkoititko kenties maapallon kaarevuutta tuolla vai oliko kyse vain kielikuvasta?
Kalteva pinta on universaalisti ymmärretty kielikuva.
Tätä viestiäsi en vielä poista.
Seuraavat FE vs GE jutut tai yritykset tehdä tästä toinen FE lanka, tullaan tästä ketjusta poistamaan tai nakkaamaan sille varattuun lankaan riippuen moden päivästä 🤭
Tässä langassa pohditaan geo vs helio.
Raamattu sanoo maan olevan liikkumaton. Uskon sen.
Kaikki kiertävät kuten sanoin, kaikki.
Minkä päällä maa on? Ilmeisesti tyhjän. Ei se siitä mihinkään nouse tai tipu. Jumalan sana pitää sen siinä mihin Hän sen asetti.
Jumalalle ei mikään ole ongelma, mutta tieteellisesti ei ole mahdollista, että satelliitin ympärille rakentuu heliosentrinen avaruudessa kieppuva järjestelmä joka käsittää hurjan nopeasti liikkuvan satelliitin isäntäkappaleen.
Heliosentrinen järjestelmä on ns hiuskarvan varassa tasapainoileva järjestelmä erilaisine pako- ja vetovoimineen.
Jos uskoo yliluonnolliseen alkuun, voinee samalla uskoa Raamatun olevan kokonaan Jumalan sana ja Raamattu on pahassa ristiriidassa tieteen konseksuksen kosmologiakäsityksen kanssa.
Uskon Jeesukseen

Sanotaan sitten että maa, olipa se muodoltaan millainen vaan niin että planeetatkin kiertäisivät sitä... äkisti tulee mieleen, että eikös nekin sitten voisi olla paikoillaan eli mitäs hyötyä niittenkin on kiertää maata...

Heliosentrisessä maailmankuvassa Aurinko valtavalla painovoimallaan hallitsee järjestelmää, myös planeetat vaikuttavat toisiinsa...

Kuinka on Geosentrisessä järjestelmässä... onko aurinko ja planeetat samankokoisia tms.
Uskon Jeesukseen

IMG_20260224_172148.jpg
IMG_20260224_172148.jpg (16.67 KiB) Katsottu 45 kertaa
Kuvassa Geosentrisen maailmankaikkeuden malli
Kulkija

Viesti Kirjoittaja Kulkija »

Eikös sen pitäisi olla GODsentrinen maailmankuva😇
Vastaa Viestiin