PUIMATANNER

Tuija

PUIMATANNER

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Raamatussa puimatanner (hepr. goren) on tasainen, usein korkealla ja tuulisella paikalla sijaitseva pyöreä alue, jossa jyvät erotettiin korresta ja akanoista. Se oli keskeinen paikka sadonkorjuun aikaan, ja se toimi myös merkittävänä vertauskuvana Jumalan suorittamalle tuomiolle, erottelulle (jyvät ja akanat) sekä siunaukselle. Puimatantereeseen liittyviä keskeisiä asioita Raamatussa:

Käytännön merkitys:
Viljaa puidessa käytettiin eläinten vetämiä puimarekiä tai -jyriä levitetyn viljan päällä.
Symboliikka:
Puimatanteretta käytetään kuvaamaan Jumalan täydellistä ja pyhää toimintaa sekä tuomiota, jossa hyvä (jyvät) erotetaan pahasta (akanat).
Raamatunpaikkoja:
Esimerkiksi 3. Moos. 26:5, Jes. 41:15 ja Matt. 3:12 mainitsevat puimatantereen.
Yhteys tuomiolle: Hoosean kirja 9:2 mainitsee, että puimatanner ja viinikuurna eivät elätä luopunutta liioin.
Tuomio ja erottelu:
Matteuksen evankeliumissa (3:12) Johannes Kastaja kuvaa Jeesusta, jolla on puimakauha kädessään: hän puhdistaa puimatantereensa, kerää vehnän aittoihin, mutta polttaa akanat sammumattomalla tulella. Tämä symboloi uskovien erottamista niistä, jotka hylkäävät evankeliumin.
Kansan kasvatus ja nöyryytys:
Jesaja 21:10 puhuu "maahan puidusta ja puimatantereella poljetusta" kansasta. Se kuvaa koettelemuksia, joiden kautta Jumala puhdistaa kansaansa.
Jumalan kohtaaminen ja uhri:
2. Samuelin kirjan 24. luvussa Daavid rakentaa alttarin Araunah-jebusilaisen puimatantereelle. Se on paikka, jossa Jumala vastaa, ja jossa Daavid tekee sovinnon, tehden siitä Jumalan kohtaamisen paikan.
Pyhitys ja erottelu:
Puimatantereella tapahtuva prosessi on kovaa, mutta se on välttämätön, jotta arvokas osa saadaan talteen. Se symboloi kristityn elämässä uskonpuhdistusta ja pyhitystä, jossa turha "akana" poistetaan.
Kuvainnollisesti "Jumalan puimatantereella" oleminen voi tarkoittaa vaikeaa elämänvaihetta, jossa ihminen kokee "puimista" (painetta, iskujakin), mutta jonka kautta Jumala kasvattaa ja puhdistaa.
KR 1933/-38
Hoos. 9:2 Puimatanner ja viinikuurna eivät heitä elätä, rypälemehu hänet pettää.

Rinnakkaisviitteet (KR 1933/-38)
Aam. 5:11 Sentähden, koska te poljette vaivaista ja otatte häneltä viljaveroa, niin vaikka te rakennatte taloja hakatusta kivestä, te ette niissä asu; vaikka te istutatte ihania viinitarhoja, te ette niistä viiniä juo.

Sef. 1:13 Heidän rikkautensa joutuu ryöstettäväksi, ja heidän talonsa jäävät autioiksi. He ovat rakentaneet taloja, mutta eivät saa niissä asua; ovat istuttaneet viinitarhoja, mutta eivät saa niistä viiniä juoda.

Biblia (1776)
Hoos. 9:2 Sentähden ei luvat eikä kuurnat pidä heitä elättämän, eikä viinan pidä hänelle menestymän.

Evankeliumi Matteuksen mukaan
3 LUKU.
1. Niinä päivinä tuli Johannes Kastaja ja saarnasi Juudean erämaassa
2. ja sanoi: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle".
3. Sillä hän on se, josta profeetta Esaias puhuu sanoen: "Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'."
4. Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö; ja hänen ruokanaan oli heinäsirkat ja metsähunaja.
5. Silloin vaelsi hänen tykönsä Jerusalem ja koko Juudea ja kaikki Jordanin ympäristö,
6. ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.
7. Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?
8. Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä,
9. älkääkä luulko saattavanne sanoa mielessänne: 'Onhan meillä isänä Aabraham'; sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
10. Jo on kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen.
11. Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
12. Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisunsa aittaan, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa."
13. Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen tykö hänen kastettavakseen.
14. Mutta tämä esteli häntä sanoen: "Minun tarvitsee saada sinulta kaste, ja sinä tulet minun tyköni!"
15. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus". Silloin hän salli sen hänelle.
16. Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
17. Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".

AAAMEN
Viimeksi muokannut Tuija, 23 Helmi 2026, 20:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näkymätön Ninni

Re: PUIMATANNER

Viesti Kirjoittaja Näkymätön Ninni »

Aamen! 🙏✝️🙏
Sanna
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Sanna kirjoitti: 21 Helmi 2026, 20:12
Oon jo pitempää meinannut ehdottaa sana vapaa / puimatanner nimistä osiota tuonne alku valikkoon missä saisi keskustella vapaammin, mutta tietenkin Raamattua kunnioittaen.
Siellä voisi olla niitäkin aiheita, mihin kaikki eivät halua ymmärrettävistä syistä osallistua.

Kyllähän meidän täytyy uskovina pystyä puhumaan kaikesta ja mun mielestä keskustelut ihan hyvin on tähänkin asti sujunut.

Tuossa yläpuolella on lainaamasi minun kommentti sanasta sanaan ja alkuperäisenä.

En tiedä mistä sinä olet minulle suuttunut, mutta mun mielestä olisi ihan reilua ja hyvien käytöstapojen mukaista jos muiden mainetta ei yritettäisi mustamaalata sekä täällä että muilla alustoilla Jumalan nimessä. Täällä on kuitenkin suurin osa porukasta omalla nimellä.

Mielestäni en ole sinulle mitään tehnyt. Ja pyydän anteeksi jos olen, vaikka en edes tiedä mitä pyydän anteeksi.

Jos tässä nyt yritetään jotakin noitavainoa saada porukalla aikaiseksi siitä, kun palstalla on kaksi nimeltä mainittua, ketkä ovat tuoneet eriäviä mielipiteitä palstalle, niin voin mielelläni tarjota tulitikut siihen työhön ja lähteä palstalta.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Kulkija

Viesti Kirjoittaja Kulkija »

Kääks, tuun nyt tähän väliin äkkiä sanomaan että mun mielestä kaikkia keskusteluja on ollut mielenkiintoista seurata, älkää nyt vaan lopettako! Aiheesta kuin aiheesta, ei siinä ole mitään pahaa. Itelläni on vähän sanottavaa mutta on mahtava kun saa seurata, paljon hyvää asiaa. Näkee, että on nähty vaivaa. Tää on hyvä palsta! Täällä ootte ihan mahtavia tyyppejä kaikki. Sanna halaus erityisesti💓
Tuija

En ole sinuun suuttunut enkä ole ketään ajamassa pois. En vain usko litteään maahan ehdottomana totuutena, minä en lue sitä Raamatusta noin. Näen monet asiat siellä vertaukuvallisina. Jumala on tarkoituksella tehnyt niin, koska ihmisinä meidän on kaikkea vaikea ymmärtää.
Tämä asia on se mikä tuo eripuraa ja se harjoittaa ja se on vihollisen tarkoitus.
Taivaavaltakunnastakin sanotaan että se on" kuin " sinapinsiemen. Yritin tällä kirjoituksella selvittää mitä tarkoitan, mutta se ei näemmä onnistu, sillä näemme Jumalan Sanan erilailla. Tämä sattuu kaikista pahiten, kun olet aina ollut minulle tärkeä ja rakas sisko, mutta nyt kun uskon ja uskomme tässä asiassa erilailla hyökkäät kimppuun. Minä täällä mietin myös mitä minä olen tehnyt väärin. Ehkä opetan väärin ja minun tulee poistua.
En tiedä onko tästä ulospääsyä? Sillä tuosta uskostani en luovu. Jos se katsotaan vääräksi, niin minut saa poistaa tässä hetkessä ja kaikki tuomani ajatukset oli ne sitten tosia tai ei .
Pyydän sydämestä anteeksi ettei minun ole tarkoitus mustamaalata sinua tai ketään muutakaan. Siksi en kirjoittanut mitään nimiä. Mutta tämän takia en aio uskoani muuttaa, ennemmin poistun, jos uskoni aiheuttaa närää,
Näkymätön Ninni

Viesti Kirjoittaja Näkymätön Ninni »

Kulkija kirjoitti: Eilen, 19:12 Kääks, tuun nyt tähän väliin äkkiä sanomaan että mun mielestä kaikkia keskusteluja on ollut mielenkiintoista seurata, älkää nyt vaan lopettako! Aiheesta kuin aiheesta, ei siinä ole mitään pahaa. Itelläni on vähän sanottavaa mutta on mahtava kun saa seurata, paljon hyvää asiaa. Näkee, että on nähty vaivaa. Tää on hyvä palsta! Täällä ootte ihan mahtavia tyyppejä kaikki. Sanna halaus erityisesti💓
Olen samaa mieltä kulkijan kanssa olette kaikki mahtavia tyyppejä!
Tuija on vaan rehellisesti kertonut omia tuntemuksia, ei ehkä pitäisi liiaksi "triggeröityä" toisen tunteista.
Enkä nyt usko että tuo on sinuun Sanna kohdistettua!
Rauhaa! 🙏✝️🙏
Tuija

En vain halunnut kirjoittaa tuossa litteä ketjussa enää mitään. Minusta se on poisto kamaa, niin kuin varmasti jotkut ajattelevat näistä kirjoituksistani.
Toin tämä " niinkuin" todistuksena Herralta, kun Hän vastasi tuohon puimatantereeseen, kun itkien aamulla vein nämä asiat Hänen eteensä.

Ja todella tämä ei ole henkilökohtaista, Sanna on aina ollut jo tulee olemaan minulle rakas sisko, niin kuin te kaikki olette rakkaita sisaria, mutta se ei tarkoita että minun tarvitsee uskomustani muuttaa.
Tuija

Nää on näitä " kynnyskysymyksiä" ❤️‍🔥🙏✝️
Kulkija

Viesti Kirjoittaja Kulkija »

Ennen puhuttiin niin sanotusti 'kehällisistä asioista', kun siellä ytimessä on usko Jeesukseen. Se usko meitä yhdistää ja seuraaminen, kaikessa muussa me voimme olla erilaisia ja eri mieltä! Me ollaan eri kohdissa matkaakin. Erilaisia tulkintoja on mielenkiintoista lukea. Meillä kaikilla on identiteetti Kristuksessa, se kestää sen että asioista keskustellaan ja väännetään ja painitaan, vähän niinkuin oikeatkin sisarukset perheessä. Se suhde kuitenkin pysyy. Toisiimme ja Isään Taivaassa. Koitan nyt olla hetken hiljaa🙈🙊
Tuija

Minusta tuo puimatanner Sanoma Herralta oli todella hyvä, sillä täällä me todella olemme Hänen Puimatantereella.
Eero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eero »

Joo, mäkin nyt puutun tähän sen verran, että ehkä olisi hyvä jättää asian puiminen tähän ja sovitte Tuija ja Sanna asian keskenänne. Mäkin oon käsittänyt, että olette rakkaat siskot toisillenne, eikä varmasti ole Herran tahdon mukaista, että nyt riitaannutte pahastikin.

Mitä tulee muuten palstan keskusteluihin, niin niin kuin tuolla palstan asioissa sanoin, että ei revitä itseämme rikki niihin, siitä jo Herran Sanakin sanoo, että "älkää kiistelkö sanoista" (2. Tim. 2:14), keskustelut ovat sitten eri asia. Se, että kaksi on eri mieltä, ei tarkoita etteikö olisi muitakin samanmielisiä, eikä se vielä muodosta eriseuraa, mutta varjellaan sydämemme siltä ettei näin käykään.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Sanna
Site Admin

No en ole kyllä hyökännyt Tuija sinun kimppuun, mun mielestä on ihan validia kysyä, miksi tämä asia leviää muihin blogeihin ja whatsappiin. Ja ihmiset kyllä tunnistavat keskustelun ihan ilman nimiäkin.

Mulle ei ole kenenkään uskoa tai näkemystä mitään vastaan enkö ole ketään pyytänyt luopumaan uskostaan.
Itse ainakin olin vain puolitosissaan liikenteessä enkä ymmärrä miksi aihe mistä ennen on saanut keskustella palstalla vedetään nyt tällaiseksi show hommaksi.

Ja ymmärrän kyllä jos aihe on sinulle arka mutta ehkä ymmärrät myös meidän kannan, jos kääntäisit sen niin, että miltä sinusta tuntuisi jos me tultaisiin sun blogisi kommentti osioon ajamaan hyvän asian nimissä antikristuksen henkeä ulos ja sitten moneen otteeseen mainostettaisiin rivien välissä miten ajattelet jostain asiasta väärin.

Mutta eiköhän tämä asia ole läpi käyty jo. Mun puolesta voidaan jatkaa siitä mihin on jääty.

Kiitos kommenteista Kulkija, Ninni ja Eero

Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Tuija

En saa enää poistettua mutta laittakaa tämä
Puimatanner poistoon!
Poistin sen kaikilta joille lähetin myös bloggerin blogissani
Ainut teksti mitä on jäljellä on tämä mutta en saa poistettua niin josko joku sen tekisi.
Sanna
Site Admin

Eiköhän tämä tässä voi selvennyksenä kiistoihin olla. Jos nyt vaan palataan kaikki vanhaan.

Tuija

Amen, kaikki muut on poistettu paitsi tämä, pyydän että teet poiston.
AOAOAOAOAO
Site Admin

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Sanna kirjoitti: Eilen, 20:04 Eiköhän tämä tässä voi selvennyksenä kiistoihin olla. Jos nyt vaan palataan kaikki vanhaan.
Aamen. Jatketaan rauhassa eteenpäin....kohti uusia riitoja ;) ;)
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat Minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Eero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen! Jos tahtoa, niin on rauhakin!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Tuija

Psalmit
84 PSALMI.
1. Veisuunjohtajalle; veisataan kuin viininkorjuulaulu; koorahilaisten virsi.
2. Kuinka ihanat ovat sinun asuinsijasi, Herra Sebaot!
3. Minun sieluni ikävöitsee ja halajaa Herran esikartanoihin, minun sydämeni ja ruumiini pyrkii riemuiten elävää Jumalaa kohti.
4. Löysihän lintunen majan ja pääskynen pesän, johon se poikasensa laskee: sinun alttarisi, Herra Sebaot, minun kuninkaani ja minun Jumalani.
5. Autuaat ne, jotka sinun huoneessasi asuvat! He kiittävät sinua alati. Sela.
6. Autuaat ne ihmiset, joilla on voimansa sinussa, joilla on mielessänsä pyhät matkat!
7. Kun he käyvät Kyynellaakson kautta, he muuttavat sen lähteitten maaksi, ja syyssade peittää sen siunauksilla.
8. He käyvät voimasta voimaan, he astuvat Jumalan eteen Siionissa.
9. Herra, Jumala Sebaot, kuule minun rukoukseni, ota se korviisi, Jaakobin Jumala. Sela.
10. Jumala, meidän kilpemme, käännä katseesi, katso voideltusi kasvoja.
11. Sillä yksi päivä sinun esikartanoissasi on parempi kuin tuhat muualla; mieluummin minä olen vartijana Jumalani huoneen kynnyksellä, kuin asun jumalattomien majoissa.
12. Sillä Herra Jumala on aurinko ja kilpi; Herra antaa armon ja kunnian, ei hän kiellä hyvää niiltä, jotka nuhteettomasti vaeltavat.
13. Herra Sebaot, autuas se ihminen, joka sinuun turvaa!
Tuija

Nyt jään Herrani eteen rukoukseen 🙏❤️‍🔥 ✝️

On aika pitää hiljainen hetki ....
Tuija

Tämä Puimatanner muodostui profetaaliseksi Jumalan käsissä. Hän tuli voimassaan väliin, asettaen tämän oikeasti puimatantereeksi, asia josta Hän puhui minulle koko päivän rukouksessa... nyt se on ollut ja mennyt, sen tarkoitus on täyttynyt ja vetää loppu tälle. Rauniot vain jäi pystyyn. Poistun paikalta ja hiljenen. Tälle kaikelle saatte tehdä mitä haluatte, jos poistatte, saatte paljon lisää tilaa, eihän tuo ole muuta kuin minkä Jumala on minulle antanut ... Minä olen työni täällä suorittanut. Lopusta päätatte te .. Jumala teitä siunatkoon ja olkoon armollinen, Jeesuksessa Kristuksessa. Amen.
T. Tuija

.... MUTTA JUMALA OLI PÄÄTTÄNYT TOISN HÄNELLÄ ON TOISET SUUNNITELMAT. 🙌🙌🙌🙌🙌
Viimeksi muokannut Tuija, 24 Helmi 2026, 12:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin