Tulkinta: Ilmestyskirjan tempaukset - ohra, vehnä ja rypälesato

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Rutger
Site Admin

Re: Tulkinta: Ilmestyskirjan tempaukset - ohra, vehnä ja rypälesato

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Merkit auringossa kertovat maailmaa koskevista tulevista tapahtumista. Merkit kuussa taas Israelia koskevista asioista.
Mielestäni kyseessä on toinen tulemus ihan selkeästi.
Tempauksesta ei varoitella merkein.
Emme tiedä onko lopussa useampi pimennys etc. Meillä on halu ymmärtää aikajana ja siksi teemme johtopäätöksiä joskus oikoen.
Raamattu ei missään kohdin spesifisti myöskään mainitse 7 vuoden jaksoa. Ennen pidin sitä selviönä, mutten enää pitkään aikaan.
Mutta entäpä, jos 7 vuoden tulkitsijat ovatkin oikeassa?
Eli siis perinteinen 3.5 v Ahdistusta ja 3.5 v Suurta Ahdistusta tulkinta. Tätäkin perinteistä tutkintalinjaa kannattaa alkaa sivussa uudelleenarvioimaan.
Mehän saatamme jo elää tuossa "kevyen" ahdistuksen ajassa.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Eero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kyllä, mutta entä tosiaan tuo Luukas 17:30-31, joka viittaa vahvasti siihen, että Ihmisen Pojan ilmestyminen tapahtuu samaan aikaan kuin Hävityksen Kauhistus, jakeet katolla oleville ja pellolla oleville ovat lähestulkoon identtiset:
17:30 samoin käy sinä päivänä,jona Ihmisen Poika ilmestyy.
17:31 Sinä päivänä älköön se, joka katolla on ja jolla on tavaransa huoneessa, astuko alas niitä noutamaan; ja älköön myös se, joka pellolla on, palatko takaisin.

Luuk.
Vrt.
24:15 Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa - joka tämän lukee, se tarkatkoon -
24:16 silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille;
24:17 joka on katolla, älköön astuko alas noutamaan, mitä hänen huoneessansa on,
24:18 ja joka on pellolla, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa.

Matt.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Rutger
Site Admin

Kyllä. Jakeissa on paljon samaa ja samasta ajanjaksosta onkin kyse muttei samasta hetkestä.
Jos ihmiset näkisivät HK:n ja samassa Jeesus tulisi kuin salama kirkkaalta taivaalta, niin HK ei tekisi mitään eikä siihen kerittäisi reagoida jne.
Kun nuo molemmat Luuk ja Matt luvut lukee kokonaan, niin itselleni ainakin on selvä, että näiden välissä on oltava ajanjakso.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Sanna
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Rutger kirjoitti: Tänään, 16:33
Raamattu ei missään kohdin spesifisti myöskään mainitse 7 vuoden jaksoa. Ennen pidin sitä selviönä, mutten enää pitkään aikaan.
Mutta entäpä, jos 7 vuoden tulkitsijat ovatkin oikeassa?
Eli siis perinteinen 3.5 v Ahdistusta ja 3.5 v Suurta Ahdistusta tulkinta. Tätäkin perinteistä tutkintalinjaa kannattaa alkaa sivussa uudelleenarvioimaan.
Mehän saatamme jo elää tuossa "kevyen" ahdistuksen ajassa.

Kiitos tästä.
Koska mitä enemmän tuota 3,5 vuoden aikajanaa piirtää, sitä enemmän alkaa epäilemään, että ollaanko me sittenkään ymmärretty kaikki oleellinen. Ja siis tarkoitan, että siihen lainiin piirtää kaikki Ilmestyskirjan luvut tapahtumakohtineen.
Ja vaikka noiden lisäpäivien myötä sen saisikin aikajanalle sopimaan niin onhan se vähän sama kun yrittäis pitää hyvän tunnin saarnan kokonaisesta Raamatun luvusta. Toisaalta päivien taas sanotaan olevan lyhennetty. Toki tämäkin voi olla päiväkohtaisesti.

Mene ja tiedä. Tutkitaan 🫡
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Eero
Viesti:

Joo, mä en olisi uskonut, että tällaista kohtaa Raamatusta löytyy ja siitä saa kyllä kiittää sua Sanna, muuten ei olisi tullut tuota Luukas 17:sta luettua.

Mutta mä kyllä luulen, että Luukas ja Matteus puhuvat yhdestä ja samasta tapahtumasta, sillä Luukas sanoo myös, että:
17:24 Sillä niinkuin salaman leimaus loistaa taivaan äärestä taivaan ääreen, niin on Ihmisen Poika päivänänsä oleva.

17:30 samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.

Luuk.
Vrt.
Matt. 24:27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemusq.
Eli joko Ihmisen Pojan ilmestyminen Hävityksen Kauhistuksen yhteydessä on selvästi myös sama tapahtuma kuin Hänen Tulemuksensa idästä länteen leimahtavan salaman lailla, jolloin tosiaan Tempaus ja Toinen Tulemus olisivat yksi ja sama tapahtuma, niin kuin myös jotkut ajattelevat, siis ilman, että uskomattomat ihmiset voisivat edes yrittää tehdä parannusta tai sitten Ihmisen Pojan tulo pilvissä on Tempaus ja Toinen Tulemus Jeesuksen tulo kaikkien Pyhiensä kanssa (Matt. 25:31).

Mä uskon tän perusteella, että Jeesus Tempaa omansa Taivaaseen kun onnettomuus röystäytyy maan päällä Hävityksen Kauhistuksessa ja leviää Suureksi Ahdistukseksi tai Koetuksen hetkeksi (Ilm. 3:10) kaikkialle maailmaan.
Viimeksi muokannut Eero, 19 Tammi 2026, 19:57. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Rutger
Site Admin

Eipä kestä.
Yhdessä tässä opitaan.
Tuo 7 v alkaa kuulostaa entistä järkevämmältä, kun muistaa, että todistajat operoivat 3.5 v, HK:een on 1290 pv, Dan 9:27 Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse."
Jatketaan pähkäilyä 👍

P.S Tempaus on Ilm 4. Loppu on meille akateemista pohdintaa.
Eero
Viesti:

Mutta tää siis tarkoittaisi kaiketi ns. Mid-Tribulation Tempausta?

Ks. myös toi mun edellinen kommentti Luukas 17:sta ja Matteus 24:n yhteneväisyydestä Ihmisen Pojan Tulemuksen suhteen.

Rutger
Site Admin

Luin kyllä ja vastasinkin siihen. Joskus harvoin jonkun vastaus ei näy janalla ennenkuin käyttää kiinni ja avaa uusiksi.
Kyllähän kristittyjä tapetaan pitkin maailmaa kokoajan. He elävät kokoajan Ahdistuksessa ja Vainossa.
Näen asian kuitenkin niin, että Ilm Ahdistus sekä Suuri Ahdistus ovat, kestävät ne sitten yhteensä 7 tai 3.5 vuotta, niin rajua aikaa, ettei se jää kellekään epäselväksi.
Rutger
Site Admin

Tässähän pitää kohta muistaa koko Raamattu ulkoa ennenkuin vastailee 😄
No, iteroidessa roiskuu tjsp.
Eli, en usko meidän olevan vielä Ilm Ahdistuksessa vaan uutisia sodista, maanjäristyksiä ja synnytystuskien alussa.
Meno pahenee koko ajan, liekö siinä selkeää tunnistettavaa alkupistettä muuta kuin se, että kas meidät napattiin ylös ja sitten pääsee AC esiin.
Eero
Viesti:

Mutta missä olisi siis silloin ns. puoliväli ja eikö tämä tarkoittaisi, että juuri ne Kaksikymmentä neljä vanhinta eivät voi olla Morsian, koska silloinhan Johanneksen olisi täytynyt saapua Taivaaseen vasta puolivälin jälkeen, koska he ovat siellä jo paikalla?

Mä siis myös luulen, että he ovat ehkä ihmisiä ja sitä oon siis pohtinut, että mitä he tekevät siellä ennen Karitsaa.

Tätä siis tarkoitin sillä, että Luukas ja Matteus puhuvat Ihmisen Pojan ilmestymisen ja Ihmisen Pojan Tulemuksen, joka siis tapahtuu Suuren Ahdistuksen jälkeen, olevan hyvin todennäköisesti yksi ja sama tapahtuma:
17:24 Sillä niinkuin salaman leimaus loistaa taivaan äärestä taivaan ääreen, niin on Ihmisen Poika päivänänsä oleva.

17:30 samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.

Luuk.
Vrt.
Matt. 24:27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemusq.

Vastaa Viestiin