Tulkinta: Ilmestyskirjan tempaukset - ohra, vehnä ja rypälesato

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Eero
Viesti:

Re: Tulkinta: Ilmestyskirjan tempaukset - ohra, vehnä ja rypälesato

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mun näkemys on siis se, että Jaakobin Vaiva kestää kolme ja puoli vuotta ja on siis sama asia kuin Herran Päivä tai Danielin Viimeisen Vuosiviikon puolikas.

Ilmestyskirjan näkökulmasta mun näkemys on hyvin tiivistetysti tämä alapuolinen, huolimatta siitä mikä tai kuka Ensimmäisen Sinetin ratsastaja on:
1. SINETIT 1-5 Voimistuvia Synnytystuskia

- Huipentuu Suureen Ahdistukseen ja Hävityksen Kauhistukseen

2. 6. SINETTI

- Auringon ja kuun pimeneminen, maan järkkyminen
- Ihmisen Pojan Merkki taivaalla ja Tempaus
- Lukematon kansanjoukko ilmestyy Taivaaseen

3. 7. SINETTI

- Pasunoihin pulhaltamiseen valmistautuminen

4. PASUNAT 1-7 Jaakobin Vaiva 3,5 vuotta

- Petojen valtakunta maan päällä
- Kahden Todistajan toimintakausi
- Israelia suojellaan Erämaassa

5. VIHAN MALJAT 1-7

- Maan eli Suuren Babylonin Tuomio "yhdessä hetkessä"

6. Jeesuksen näkyvä paluu maan päälle kaikkien Pyhiensä kanssa

- Pedon ja tämän sotajoukkojen voittaminen ja pedon sitominen
- Karitsan Hääateria maan päällä
Danielin Vuosiviikko -profetian näkökulmasta mun näkemys on puolestaan tämä alla oleva ja ne käyvät siis yhteen. Raamattuhan ei puhu mitään Liiton rikkomisesta, vaan se on juuri tämän Danielin profetian pohjalta tehty tulkinta, vaikkei hän siitä suoraan mitään mainitsekaan:

viewtopic.php?f=15&t=3514&p=62024#p62024

Se mikä mun mielestä auttaa asettamaan tapahtumat oikeaan järjestykseen, on juuri tuo auringon ja kuun pimeneminen nimenomaan yhtä aikaa, ja se tapahtuu siis juuri ennen Herran Päivän eli Jaakobin Vaivan alkua, ei esimerkiksi sen lopulla Jeesuksen Toisen Tulemuksen yhteydessä. Matteuksen mukaan sitä edeltää siis Hävityksen Kauhistus ja Suuri Ahdistus, jonka kesto on vain päiviä, ei vuosia, ja joka ei siis ole osa varsinaista Herran Päivää, vaan on todennäköusesti se tapahtuma, joka saa Herran Vihan syttymään.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Rutger
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Olet rakas veli. Nyt en kerkiä kommentoida, tilanne päällä
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Rutger
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Rukoilkaa vaimoni edestä
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Eero
Viesti:

Isä, tule apuun veljen perheen puilesta!

Nää tässä ja muissa ketjuissa keskustellut asiat on aina toisarvoisia, niitä jatketaan jos jatketaan,

Sanna
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Rutger kirjoitti: Eilen, 04:38 Rukoilkaa vaimoni edestä
Olette rukouksissa veli 🙏🏼
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Marie

Viesti Kirjoittaja Marie »

Jeesus tule auttamaan. Ota tilantet haltuusi, armahda ja auta Herra. rukoilemme Sinua
Sanna
Site Admin

Sanna kirjoitti: 16 Tammi 2026, 17:32
Missä Raamatun kohdassa sanotaan että ahdistuksen aika ja Jaakobin vaiva on kaksi eri asiaa?
Tämä edelleen.

Jos Ilmestyskirjaa lukee kronologisessa järjestyksessä siinähän tulee monta ongelmaa

Esim luvun 6 lopussa Jumalan viha on tullut
7 luvun lopussa kuivataan kyyneleet ja on tultu jo ahdistuksesta
8 luvussa viha alkaa taas paukkua
Valtaosa maailmasta on jo tuhoutunut lukuun 11 mennessä, mikä luku loppuu myös viimeiseen tuhoon
Ja luvussa 12 kuvataan vasta sota taivaissa ja kaksi todistajaa joilla on kuten pedolla toiminta aika 3,5 vee.

Tässä siis vain muutama esimerkki. Ahdistuksen ajan tarkoitushan on saattaa kovapäisimmät ja ensisijaisesti juutalaiset uskoon ja Jeesukseen tunteviksi mistä löytyy lukuisat viitaukset Vanhaan Testamenttiin.

Tuntuisi siis vähintäänkin oudolta, että ahdistuksen aika aka Jaakobin koetus alkaisi pasuuna rytinöillä, jolloin iso osa porukasta menehtyy ennenkö kerkeä edes tekemään parannusta tai pohtimaan ottaako pedonmerkkiä vai ei.

Kuitenkin kun sineteissä, pasuunoissa ja maljoissa on nähtävissä yhtäläisyyksiä minkä takia ne voi sovittaa osin sisäkkäin ja missään kohtaa sinetit ei lakkaa olemasta vaan ne jatkuu koko ahdistuksen ajan eli Jaakobin vaivan loppuun asti.

Nämä nyt taas tietysti olisi eri ketjun asioita.

Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Sanna
Site Admin

Rutger kirjoitti: Eilen, 04:38 Rukoilkaa vaimoni edestä
Nosto

Tuija

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Rakas Jeesus Kristus tuo apusi Rutgerin ja vaimonsa elämään. 🙏
Eero
Viesti:

Aamen, rukousta veljen puolesta.

Mä en nyt tiedä kuinka merkityksellistä tää on enää, mutta en mäkään siis katso, että Ilmestyskirja olisi kaikkien lukujen suhteen täysin kronologinen ja tätä oon siis yrittänyt tuossa yläpuolella selittää, että vaikka Sinetit, pasunat ja Vihan maljat menisivät osittain sisäkkäin, niin ristiriitoja tulee silti:

Daniel siis sanoo Hävityksen Kauhistuksesta ka jokapäiväisen (uhrin) poisottamisesta olevan tapahtumien loppuun eli Seitsemänteen Pasunaan 1290 päivää eli noin kolme ja puoli vuotta sekä 30 päivää.

Matteus taas sanoo, että Hävityksen Kauhistuksen ja Suuren Ahdistuksen jälkeen aurinko ja kuu pimenevät ja Ihmisen Poika tulee pilvissä. Ilmestyskirjassa tämä tapahtuu kun Karitsa aukaisee Kuudennen Sinetin, jonka jälkeen Sata neljäkymmentä neljä tuhatta sinetöidään Jumalan Sinetillä.

Viidenteen Pasunaan puhaltamisen vaikutuksen yksinään kestävät vähintään viisi kuukautta, jolloin mainitaan myös Jumalan Sinetillä sinetöimisen jo tapahtuneen.

Aurinko ja kuu pimenevät Raamatun mukaan yhtä aikaa ennen Herran (Vihan) Päivän alkua Israelin ollessa hyökkäyksen kohteena. Johannes ei kuvaa tätä tapahtuvaksi Jeesuksen Toisen Tulemuksen yhteydessä eli Jaakobin Vaivan lopulla.

Eli vaikka Suuren Ahdistuksen tarkkaa pituutta ei Raamatussa kerrotakaan, niin noista Danielin 1290 päivästä voi yläpuolisen perusteella päätellä, ettei se ainakaan kestä kolmea ja puolta vuotta, koska jos Ihmisen Pojan tulo pilvissä ei vielä ole Jeesuksen Toinen Tulemus ja Suuri Ahdistus on Matteuksen mukaan tuolloin jo päättynyt, niin Danielin mainitsemaan ”ihmisteellisten asioitten loppuun” eli Seitsemänteen Pasunaan on edelleen vähintään viisi kuukautta sekä Seitsemännen Sinetin, että muiden pasunoitten puhaltamiseen kuluva aika.

Lukematon joukko Temmataan Taivaaseen siis ”siitä Suuresta Ahdustuksesta”, joka on mahdollisesti sama kuin Ilmestyskirjan alun ”koetuksen hetki” (Ilm. 3:10), joka leviää koettelemaan koko maailmaa ja jolta Herra lupaa meidät siis Pelastaa.

Mä luulen, että nämä erilaiset teoriat ja kiistat Tempauksen oikeasta sijoittumisesta (pre-trib, mid-trib, pist-trib) ovat alunperin syntyneet juuri tuon Jeesuksen mainitseman Suuren Ahdistuksen ja sen jälkeisen Ihmisen Pojan pilvissä tulon myötä, jonka tulkitseminen Jeesuksen Toiseksi Tulemukseksi on pakottanut sen pituudelsi kolme vähintään kolme ja puoli vuotta sekä tietenkin se, että oman Herransa Vihan alle Morsiusseurakunta ei (tietenkään) kuulu.

Tämä taas on johtanut siihen, että Tempaus Kuudennen Sinetin kohdalla ei voisi olla mahdollinen, koska ihmisten mainitaan tulevan ”Siitä Suuresta Ahdistuksesta”, vaikka muuten Tempauksen tunnusmerkit täyttyisivätkin.

Mutta jos Suuri Ahdistus onkin pituudeltaan jotain muuta kuin Jaakobin Vaiva ja tulee siis ensin, niin silloin tämä ristiriita ratkeaa ja tässä juuri tuo auringon ja kuun pimeneminen yhtä aikaa on merkki, ei välttämättä meille, vaan ylipäätään merkki Raamatussa tapahtumien kulusta.

Eero
Viesti:

Tervehdys Herrassa!

Mä nyt tein nopean kaaviokuvan siitä, mitä yritän ajaa takaa:

1. kohdassa on mun ajatus tapahtumien kulusta
2. kohdassa on ristiriita, jota oon yrittänyt esittää

LopunaikojenLoppu.jpg

Sanna
Site Admin

Iltaa. Ajattelin ensin etten kommentoi, koska ei tässä nyt taida mitään uutta asiaa tulla.

Mun mielestä ei ole mitään ristiriitaa tai tyhjää kohtaa, jos tempausta ei yritä ajoittaa tuohon kuudennen sinetin kohtaan, missä muuten siihen ei edes koko luvussa anneta viittausta.

Tuo aikajanan järjestys vesittää myös jakeet
1 Tess 4:16-17
1 Kor 15:51
Luukas 12:39–40
2 Tess 2:3

Joista ainakaan kahdessa ylemmässä ei myöskään mainita auringon pimenemistä tai värin vaihtoa.

Vastaava vastalausehan taisi tulla jossain kohtaa siihen, että 6 sinetti ja Matteus 24:29 ei voi olla ahdistuksen/Jaakobin vaivan lopussa koska Ilmestyskirja ei kerro siitä. Kuitenkin ainakin jakeissa 8:12 Ilmestyskirja kertoo neljännen pasuunan kohdalla auringon pimenemisestä.

Kun Jeesus kertoo Matt 24:27 toisesta tulemisestaan:

Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus

on mun mielestä seuraava jae 28 tarkennus tähän ajankohtaan:

Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat.

Alkuperäisteksti taitaa antaa viitteen korppikotkiin mitkä ovat raadon syöjiä. Niitähän ei vielä ahdistuksen/Jaakobin vaiva alussa ole vaan ne lisääntyy lahtaamisen myötä huippua kohti kuten Ilmestyskirja 19:17-18 kertoo:

Ja minä näin enkelin seisovan auringossa, ja hän huusi suurella äänellä sanoen kaikille keskitaivaalla lentäville linnuille: "Tulkaa, kokoontukaa Jumalan suurelle aterialle syömään kuningasten lihaa ja sotapäällikköjen lihaa ja väkevien lihaa ja hevosten sekä niiden selässä istuvien lihaa ja kaikkien vapaitten ja orjien lihaa, sekä pienten että suurten"

Joel muuten kuvaa kanssa heinäsirkkavitsausta ja pyhää kaupunkia sotajoukkojen ympäröimänä. Sulhasen sanotaan lähtevän huoneestaan ja morsiamen kammiostaan. Kuvataan perään Jumalan vihan viinikuurna, ratkaisunlaakso ja jälleen auringon pimeneminen päivien lopussa.

Sanna kirjoitti: Eilen, 07:33
Sanna kirjoitti: 16 Tammi 2026, 17:32
Missä Raamatun kohdassa sanotaan että ahdistuksen aika ja Jaakobin vaiva on kaksi eri asiaa?
Tämä edelleen.
Tähän odotan edelleen vastausta

Eero
Viesti:

Joo, no ei tuo mun esittämä tapahtumien järjestys kyllä mitenkään vesitä noiden Tessalonikaiaiskirjeen ja Luukkaan Evankeliumin kohtia, koska Tessalonikalaiskirjeessahän puhutaan Tempauksesta ja mä yritän siis esittää auringon ja kuun pimenemistä merkkinä, joka asettaa tapahtumat oikeaan tai ainakin ristiriidattomaan järjestykseen. Tempaus Koetuksen hetkestä (Ilm. 3:10) tulee joka tapauksessa yllätyksenä ainakin niille, jotka eivät sitä odota, meidäthän siis noiden Paavalin kuvausten mukaan Temmataan Herraa vastaan yläilmoihin.

Kuudennen Sinetin jälkeen siis merkitään Sata neljäkymmentä neljä tuhatta Jumalan Sinetillä ja Viidennen Pasunan vaikutusten kerrotaan kestävän vähintään viiden kuukauden ajan, jolloin myös Jumalan Sinetillä merkitsemisen kerrotaan jo tapahtuneen. Tämän vuoksi Kuudes Sinetti ja sen myötä myös auringon ja kuun pimeneminen eivät voi tapahtua ainakaan kovin lähellä Jeesuksen Toista Tulemusta, ottaen huomioon vielä Seitsemännen Sinetin, muiden pasunoitten ja Vihan maljojen keston.

Matteuksen Evankeliumin 24. luvun jakeesta 27 on muistaakseni aikaisemmin palstalla puhuttu, että Jeesus voisi siinä todella puhua Toisesta Tulemuksestaan ja käyttää kreikan kielen sanaa "parousia", joka yleensä liitetään nimenomaan Hänen Toiseen Tulemukseensa. Jeesus ei kuitenkaan käytä tätä samaa sanaa kuvatessaan Ihmisen Pojan tuloa pilvissä eli kyseessä on mahdollisesti eri tapahtuma. Joka tapauksessa Jeesus kuvaa Ihmisen Pojan tuloa "kaikkien pyhien kanssa" vasta Matteuksen Evankeliumin 25. luvussa, jossa Hän myös sanoo istuvansa "kirkkautensa valtaistuimelle" (Matt. 25:31) eli vasta tämän voi hyvin suurella varmuudella sanoa tarkoittavan Jeesuksen Toista Tulemusta.

Matteuksen Evankeliumin 24. luvun jae 28 vaikuttaisi viittaavan Jeesuksen Toiseen Tulemukseen, mutta Luukkaan mukaan se voi viitata myös Tempauksen ajankohtaan (Luuk. 17:37). Luukkaan Evankeliumissa myös Ihmisen Pojan ilmestyminen rinnastetaan Hävityksen Kauhistuksen ajan tapahtuniin:
17:30 samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.
17:31 Sinä päivänä älköön se, joka katolla on ja jolla on tavaransa huoneessa, astuko alas niitä noutamaan; ja älköön myös se, joka pellolla on, palatko takaisin.

Luuk.
Vrt.
24:15 Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa - joka tämän lukee, se tarkatkoon -

24:17 joka on katolla, älköön astuko alas noutamaan, mitä hänen huoneessansa on,
24:18 ja joka on pellolla, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa.

Matt.
Jooel tosiaan kuvaa Yljän ja Morsiamen lähtevän eri paikoista hyvin todennäköisesti toisiaan vastaan kun Jerusalem on hyökkäyksen kohteena ja pasunaan puhalletaan ja kun aurinko ja kuu ovat pimenneet eli tämä sopisi hyvin yhteen nimenomaan Kuudennen Sinetin kohdalla tapahtuvan Tempauksen kanssa sekä myös Matteuksen Evankeliumin kuvaukseen Ihmisen Pojan tulosta pilvissä.

Mutta kuten toisaalla palstalla Rutgerin kanssa puhuttiin, että Jooel kuvaa hyökkäystä Jerusalemiin sekä Herran Päivän lopussa tapahtuvaa Harmageddonin taistelua mahdollisesti samassa profetiassa ja Vanhan Liiton mukaisesti nämä olisivatkin voineet tapahtua ”samana päivänä”. Joka tapaubsessa Jooel 3:1-13 ja Jooel 3:14-21 ovat hyvin todennäköisesi kaksi eri profetiaa yhdistettynä samaan lukuun, vaikka kuvaisivatkin samoja tapahtumia.

Raamattu ei mun käsittääkseni erittele Suurta Ahdistusta ja Jaakobin Vaivaa muuten kuin, että Jaakobin Vaivan kerrotaan tapahtuvan Herran Päivänä (Jer. 30:7-8) ja Daniel puolestaan mainitsee Lopunaikoina olevan "vertaansa vailla olevan ahdistuksen", joka on hyvin todennäköisesti juuri Jeesuksen mainitsema Suuri Ahdistus. Jos auringon ja kuun pimeneminen merkitsevät Herran Päivän alkua, jota edeltää Matteuksen mukaan Suuri Ahdistus ja Hävityksen Kauhistus ja Danielin mukaan Hävityksen Kauhistuksesta "näiden ihmeellisten asioitten loppuun" on 1290 päivää, niin silloin Suuri Ahdistus ei voi olla kovin pitkä ajanjakso.

Eli tuohon kysymykseen en pysty aivan suoraan vastaamaan muuten kuin, että auringon ja kuun pimeneminen erottavat Suuren Ahdistuksen ja Herran Päivän eli Jaakobin Vaivan toisistaan. Yksi mahdollinen merkki Suuren Ahdistuksen lyhyydestä on mahdollisesti myös se, että Smyrnan seurakunnan sanotaan Ilmestyskirjan alussa joutuvan olemaan Ahdistuksessa 10 päivää ja toisaalta se, että Jeesus puhuu Matteuksen Evsnkeliumin 24. luvussa useaan otteeseen "niistä päivistä" sekä päivien lyhentämisestä, että edes "jokin liha selviäsi", mutta tämä on enemmänkin mutua kuin mihinkään varmaan perustuvaa tietoa.

Eero
Viesti:

Tajusin muuten, että tuo Luukas 17:30-31 taitaa olla aika vahva viite siitä, että Ihmisen Poika ilmestyy kun Hävityksen Kauhistus tapahtuu.

Vastaa Viestiin