Tulkinta: Ilmestyskirjan tempaukset - ohra, vehnä ja rypälesato

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Eero
Viesti:

Re: Tulkinta: Ilmestyskirjan tempaukset - ohra, vehnä ja rypälesato

Viesti Kirjoittaja Eero »

Joo, kyllä ja siis selvennyksenä, että en ole juutalaisia poistamassa yhtälöstä mihinkään, koska Ahdistuksen aika tai Jaakobin Vaiva on nimenomaan heitä varten, mutta Pelastus ja Tuomio ovat tietenkin kummallekin ryhmälle, juutalaisille ja pakanoille sama, ja koskee Ilmestyskirjassa koko maailmaa, siinä missä se Vanhassa Testamentissa koski lähinnä israelilaisia heidän ollesaan Jumalan omaisuus- ja esimerkkikansa.

Mutta mun kysymys siis kuului, että missä vaiheessa ja miksi tämä lukematon kansanjoukko Temmataan Taivaaseen?
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Rutger
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Israelin ennallistaminen ja pelastaminen on Jumalan sydämen asia.
Hänen silmäteränsä.
Kun Hän antoi muut kansat määräajaksi muille jumalille hallittavaksi ihmisten uppiniskaisuuden tähden, Hän valitsi Aabrahamin, vanhan ukon ja tämän jo sulkeutuneen 99-vuotiaan vaimon ja sanoi, että katsokaas tätä.
Näistä kahdesta minä teen itselleni uuden perheen ja heidän kauttansa tulevat kaikki kansat siunatuiksi.
Uskolla Jeesukseen Kristukseen me tulemme Aabrahamin siemeneksi, emme johonkin spesifiin sukukuntaan kuuluviksi.
Uudessa Jerusalemissakin on koko ajan kaikkien nähtävissä 12 sukukunnan tunnukset.
Aabrahamin siementä ovat kyllä niin juutalaiset kuin kreikkalaiset, mutta näitä ei koskaan sekoiteta keskenään.
Mielestäni sanan Uusi Jerusalem pitäisi jo olla riittävän selkeä indikaattori Israelin erityisasemasta.

Sannan teksteillä varustettu kuvankaappaus on oikein.
Sen haluan lisätä, että 144000 ovat samanlainen erityiserä juutalaisista kuin on välitöntä ylöstempausta odottavat uudestisyntyneet muiden uudestisyntyneiden joukossa. Me olemme eläneet elämämme jatkuvassa odotuksessa nähdä Jeesus seuraavalla sekunnilla.
Nämä 144000 Jeesuksen uskoista juutalaista ovat pitäneet itsensä jopa neitsyinä Häntä odottaessaan.
Kummankin porukan ensihedelmät, temmattavat kristityt ja sinetöitävät juutalaiset. Morsian otetaan hää huoneeseen, sinetöidyt suojellaan Jaakobin vaivassa koska he kantavat sen hedelmän lasiselle merelle, sen joukon joilla on palmunoksat käsissään.
24 Vanhinta eli morsian sekä 144000 eli kommandosaarnaajat taas saavat soittimet käsiinsä, oliko harput.

Ja tietenkin kaksi todistajaa ovat Mooses ja Elia. Nyt on kyseessä Israelin pelastaminen, Jaakobin Ahdistuksessa.
144000 Pyhän Hengen vahvistamaa, sinetillä kuolemattomiksi pedolta ja vaaroilta lujitettua saarnaajaa toimii niin tehokkaasti, että he kantavat hedelmää kaikista kansoista (leivänmurusista syövät penikat mitä lapsilta pöydästä tippuu) vaikka fokus onkin Israel.

Sannalle taas pointsit. 👍😄
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Rutger
Site Admin

Eero kirjoitti: Eilen, 16:49 Joo, kyllä ja siis selvennyksenä, että en ole juutalaisia poistamassa yhtälöstä mihinkään, koska Ahdistuksen aika tai Jaakobin Vaiva on nimenomaan heitä varten, mutta Pelastus ja Tuomio ovat tietenkin kummallekin ryhmälle, juutalaisille ja pakanoille sama, ja koskee Ilmestyskirjassa koko maailmaa, siinä missä se Vanhassa Testamentissa koski lähinnä israelilaisia heidän ollesaan Jumalan omaisuus- ja esimerkkikansa.

Mutta mun kysymys siis kuului, että missä vaiheessa ja miksi tämä lukematon kansanjoukko Temmataan Taivaaseen?
Palmunoksajoukkoa ei temmata missään vaiheessa. Kuolemaa Ahdistuksen ajassa ei mielestäni yleisesti ymmärretä tempaukseksi.
He heräävät uskoon Ahdistuksen keskellä eli pelastuvat, mutta heidät uskonsa tähden tapetaan.
Heille jopa kerrotaan, että malttakaas nyt vielä hetki, että teidän täysi luku tulee täyteen, kun peto ei kerkiä kaikkia tappaa kerralla.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Rutger
Site Admin

Palmunoksat edustavat siis Jeesuksen kuninkaallista asemaa ja hänen tulevaa voittoaan, vaikka hänen tiensä kulkikin kärsimyksen kautta.
Lasisen meren päällä seisovatkin kulkevat kärsimyksen kautta voittoon.
He eivät ole kärsineet maailmaa kymmeniä vuosia kuten muut uskovat, vaan viime hetkellä "tulleet" uskoon ja samoin tein kovimman kautta joutuvat antamaan henkensä Jeesuksen uskon tähden.
Heillä saatetaan Jumalan asettamat luvut juutalaisia ja kreikkalaisia täyteen.
Eero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eero »

Joo, okei, ymmärrän, tämä on yksi tapa tulkita asia, mutta tämän voi myös tulkita niin, ettei Kahtakymmentä neljää vanhinta tarvitse tulkita Morsiameksi eli lukumäärältään isommaksi joukoksi kuin Johannes kertoo, sillä jos Kaksi Todistajaa ovat lukumäärältään kaksi, niin kuin on ilmoitettu ja Sata neljäkymmentä neljä tuhatta myös tarkkalukumääräinen joukko, niin silloinhan myös Kahden kymmenen neljän vanhimman tulisi olla lukunsa mukaisesti kaksikymmentä neljä vanhinta, jos siis oon ymmärtänyt oikein.

Entä sitten Danielin sanat siitä, että Hävityksen Kauhistuksesta ja jokapäiväisen (uhrin) poistamisesta on tapahtumien loppuun 1290 päivää:
Dan. 12:11 Ja siitä ajasta, jolloin jokapäiväinen uhri poistetaan ja hävityksen kauhistus asetetaan, on oleva tuhat kaksisataa yhdeksänkymmentä päivää.
Jeesuksen mukaan Suuri Ahdistus ja Hävityksen Kauhistus päättyvät auringon ja kuun pimenemiseen ja Ihmisen Pojan merkin näkymiseen taivaalla sekä Hänen tulemiseensa pilvissä kokoamaan lähettämiensä enkeleiden kautta Valittunsa kaikilta neljältä ilmalta:
24:15 Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttuq profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa - joka tämän lukee, se tarkatkoon -

24:21 Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.

24:29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa , ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
24:30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
24:31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.

Matt.
…mutta Ilmestyskirja ei kerro auringon ja kuun pimenemisestä tai minkään ihmisryhmän kokoamisesta Jeesuksen Toisen Tulemuksen yhteydessä, vaan auringon ja kuun sanotaan pimentyvän kun Karitsa aukaisee Kuudennen Sinetin, jolloin myös Herran (Vihan) Päivän kerrotaan alkavan ja Sata neljäkymmentä neljä tuhattu sinetöidään enkelten toimesta samalla kun maan neljää tuulta pidötellään, ja jonka jälkeen siis lukematon joukko ihmisiä ilmestyy Taivaaseen ”siitä Suuresta Ahdistuksesta”:
I6:12 Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi kuudennen sinetin; ja tuli suuri maanjäristys, ja aurinko meni mustaksi niinkuin karvainen säkkipuku, ja kuu muuttui kokonaan kuin vereksi,

6:17 Sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut, ja kuka voi kestää?

7:1 Senjälkeen minä näin neljä enkeliä seisovan maan neljällä kulmalla ja pitävän kiinni maan neljää tuulta, ettei mikään tuuli pääsisi puhaltamaan maan päälle eikä meren päälle eikä yhteenkään puuhun

7:3 ja sanoi: "Älkää vahingoittako maata älkääkä merta, älkää myös puita, ennenkuin me olemme painaneet sinetin Jumalamme palvelijain otsaan".

7:9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,

7:14 Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitäi suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.

Ilm.
Pahoittelut pitkästä selityksestä, mutta jos siis Tempaus tapahtuis jo ennen Ensimmäisen Sinetin aukaisemista, niin silloin tulkitaan tulee useampiakin ristiriitaisuuksia:

Ensinnäkin Suuren Ahdistuksen tulisi kestää noin kolme ja puoli vuotta ja se tapahtuisi siis ennen Kuudennen Sinetin aukaisemista auringon ja kuun pimenemisen mukaan, kuten Matteuksen Evankeliumin 24. luvussa ja Ilmestyskirjan Kuudennesta Sinetistä sanotaan. Tämä on tietenkin mahdollista, mutta silloin myös mahdollinen Jerusalemin uusi temppeli tuhottaisiin heti oletettavasti seitsenvuotisen Ahdistuksen ajan alussa, jolloin jäisi kysynys, että mitä aikaa jäljellä olevat pasunatuomiot ja vihan maljat olisivat, jos Suuri Ahdistus siis aloittaisi Danielin Viimeisen Vuosiviikon (Dan. 9:25-27), jossa tämän tulkinnan mukaan Hävityksen Kauhistuksen pitäisi kuitenkin tapahtua viikon puolivälissä.

Toisekseen Daniel ilmoittaa ”näiden ihmeellisten asioiden olevan lopussa kun Seitsemänteen Pasunaan puhalletaan, jolloin Hävityksen Kauhistuksen tulisi todella olla keskellä viikkoa:
12:6 Ja toinen sanoi pellavapukuiselle miehelle, joka oli virran vetten yläpuolella: "Kuinka kauan on vielä näitten ihmeellisten asiain loppuun?"
12:7 Ja minä kuuntelin pellavapukuista miestä, joka oli virran vetten yläpuolella, ja hän nosti oikean ja vasemman kätensä taivasta kohti ja vannoi hänen kauttansa, joka elää iankaikkisesti: "Siihen on vielä aika, kaksi aikaa ja puoli aikaa. Ja kun pyhän kansan yhden osan hajotus on loppunut, silloin nämä kaikki täyttyvät."

Dan.
Vrt.
10:5 Ja enkeli, jonka minä näin seisovan meren päällä ja maan päällä, kohotti oikean kätensä taivasta kohti
10:6 ja vannoi hänen kauttansa, joka elää aina ja iankaikkisesti, hänen, joka on luonut taivaan ja mitä siinä on, ja maan ja mitä siinä on, ja meren ja mitä siinä on, ettei enää ole oleva aikaa,
10:7 vaan että niinä päivinä, jolloin seitsemännen enkelin ääni kuuluu hänen puhaltaessaan pasunaan, Jumalan salaisuus käy täytäntöön sen hyvän sanoman mukaan, jonka hän on ilmoittanut palvelijoillensa profeetoille.

Ilm.
Tällöin jäisi mun mielestä oikeastaan kaksi vaihtoehtoa eli että Jaakobin Vaiva olisi seitsemän vuoden sijaan vain Danielin ilmoittamat kolme ja puoli vuotta ja se alkaisi siis Hävityksen Kauhistuksella ja olisi koko ajaltaan Suurta Ahdistusta ja. aurinio ja kuu pimenesivöt sekä sen alussa että lopussa ja Valitut koottaisiin juuri ennen Jeesuksen Toista Tulemusta, mutta jostain syystä tätä toista auringon ja kuun pimenemistä ja Valittujen keräämistä ei Ilmestyskirjassa mainuttaisi ollenkaan.

Toinen vaihtoehto taas mun nähdäkseni olisi, että Sinetit, Pasunat ja Vihan maljat olisivat jollakin tapaa sisäkkäisiä tapahtumia, mutta tällöinkin Hävityksen Kauhistuksen pitäisi mun mielestä aloittaa Ahdistuksen aika, jos aurinko ja kuu pimenesivät myös sen lopulla.

Tämän vuoksi siis ajattelen, että Jaakobin Vaiva on vain kolme ja puoli vuotta ja se alkaa jatkumalla siitä mihin Jeesuksen työ Hänen Ensimmäisessä Tulemuksessaan jäi eli Tempaukseen Hänen peräänsä, sen esimerkin mukaisesti niin kuin Hänet otettiin ylös Öljymäeltä.

Syynä tähän Tempaukseen olisi Hävityksen Kauhistus ja Suuri Ahdistus, joka ei olisi siis osa kolme ja puolivuotista Jaakobin Vaivaa, vaan alkaisi juuri ennen sitä ja sisältyisi siis noihin Danielin mainitsemiin 1290 päivään. Tämän vuoksi siis lukemattoman kansanjoukon kaikista kielistä ja kansoista ja sukukunnista ja kansanheimoista sanotaan tulevan ”siitä Suuresta Ahdistuksesra”, mutta ei siis kolmen ja puolen vuoden mittaisesta Suuresta Ahdistuksesta, vaan päivissä laskettavasta lyhennetystä ajasta.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Rutger
Site Admin

2 todistajaa on 2 todistajaa, eksakti luku.
144000 sinetöityä pelastunutta on 144000 sinetöityä pelastunutta, eksakti luku.
24 Vanhinta on 24 Vanhinta, eksakti luku.
Minkä Vanhinta? Seurakunnan tottakai. Näissä kolmessa ryhmässä jokainen luku on eksakti.
Viimeiseksi mainitussa kyse on pääkonttorilla aikaansa viettävistä luottamusmiehistä, jotta jokapaikka ei ole täynnä heidän edustamiaan henkilöitä.
Tärkein syy siihen, että Temmatut esitetään näin edusmiestensä kautta, lienee se, että Tempauksen pitää tulla sielunvihollisellekin yllätyksenä ja aika yllätyksenä se tulee koko ihmiskunnalle. Samaa Raamattua lukevista toisen annetaan se nähdä ja toisen ei.
Suuri Ahdistus, Jaakobin vaiva, kestää 3.5 vuotta. Vaikka päiviä lyhennetään, niiden lukumäärä ei vähene, kello tikkaa vain nopeammin.
Johannekselle näytetyssä näyssä tulee ottaa huomioon, että se on näky.
Kun sanotaan ja katso minä näin, se viittaa seuraavaksi tai myöhemmin tapahtuvaan merkittävään tapahtumaan.
Meille näytetään snapshotteja maailmanlopun isoista liikuista.
Kun näytetään esim peräkanaa Taivaaseen koskaan pääsevät ryhmät, itse kirja jatkaa siitä mitä kronologisesti tulee tapahtumaan sen jälkeen kuin esimerkiksi ensimmäinen Taivaaseen pääsevä ryhmä on sinne päässyt.
Hieman vaikea selittää, mutta Jumala loi Aadamin ja muutaman muun luomistyöhön liittyvän tärkeän asian perästä äskeistä asiaa tarkennetaan, että mieheksi ja naiseksi Hän heidät loi.
Pitää tässä jo välissä kiittää, tämmöinen iterointi asettelee palikoita kohdilleen varmaan itsekullakin, asioita unohtuu, jokin jää huomaamatta jne. tämmöinen keskustelu verestää muistikuvat ja palauttaa aikajanoja kohdilleen.
Kiitos siis Eero ja Sanna. Jatketaan pähkäilyä.
Sanna
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Eero kirjoitti: Tänään, 02:25
Pahoittelut pitkästä selityksestä, mutta jos siis Tempaus tapahtuis jo ennen Ensimmäisen Sinetin aukaisemista, niin silloin tulkitaan tulee useampiakin ristiriitaisuuksia
Ootsä koskaan pohtinut tutkintalinjaa että 6 sinettiä ei ookkaan se mikä käynnistää ahdistuksen vaan on jo osa sitä ja huipentuu pasuunoihin ja maljoihin asti?

Vertailuna siis alla olevat taulukot pohdinnaksi yhtäläisyyksiä takia
Screenshot_2026-01-14-10-54-00-60_a27b88515698e5a58d06d430da63049d~2.jpg

Ja

Screenshot_2026-01-14-10-43-51-25_a27b88515698e5a58d06d430da63049d~2.jpg

Rutger kirjoitti: Tänään, 06:20 Pitää tässä jo välissä kiittää, tämmöinen iterointi asettelee palikoita kohdilleen varmaan itsekullakin, asioita unohtuu, jokin jää huomaamatta jne. tämmöinen keskustelu verestää muistikuvat ja palauttaa aikajanoja kohdilleen.
Kiitos siis Eero ja Sanna. Jatketaan pähkäilyä.

Juu samoin kiitos teille molemmille 😘 Kyllä tässä yhdessä tämä tornitalo rakentuu. Ja se on ihan hyvä vähän pöllytellä omia näkökantoja ja opittuja totuuksia mistä joidenkin kohdalla voi huomata ettei niin totuuksia ollutkaan. Kysehän nyt ei kuitenkaan oo siitä kuka on oikeessa vaan mitä Jumala on suunnitelmassa tarkoittanut.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Vastaa Viestiin