Johanneksen kirje Jeesuksen äidille, Marialle.
Johanneksen kirje Jeesuksen äidille, Marialle.
Raamatusta löytyy rakkaan opetuslapsen kirje Marialle, Jeesuksen äidille.
Tämä kirje on 2 Johanneksen kirje.
Kun Jeesus oli ristillä, hän määräsi Marialle Johanneksen pojaksi ja Johannekselle Marian äidiksi.
Jeesus ei valinnut yhtäkään neljästä veljestään tai useammasta siskostaan pitämään äidistään huolta, vaan Hän valitsi Johanneksen.
Joh 19:25 Mutta Jeesuksen ristin ääressä seisoivat hänen äitinsä ja hänen äitinsä sisar ja Maria, Kloopaan vaimo, ja Maria Magdaleena.
Joh 19:26 Kun Jeesus näki äitinsä ja sen opetuslapsen, jota hän rakasti, seisovan siinä vieressä, sanoi hän äidillensä: "Vaimo, katso, poikasi!"
Joh 19:27 Sitten hän sanoi opetuslapselle: "Katso, äitisi!" Ja siitä hetkestä opetuslapsi otti hänet kotiinsa.
Johannes ja Maria asuivat sitten Efesossa, tämä on todistettu asia.
Johannes on myös haudattuna Efesoon ja monet uskovat Marian haudan myös olevan Efesossa.
On myös kantoja, että Maria olisi haudattu Jerusalemiin, mutta oman käsitykseni mukaan Maria on haudattuna juurikin Efesoon.
Miksi äiti lähtisi poikansa kotoa haudattavaksi muille maille, varsinkin kun Jumala oli hänet määrännyt Johanneksen talouden hoiviin?
Tämä on myös yksi lisäperuste kannalleni, että Johannes on ainoa luonnollisen kuoleman kokenut apostoli.
Jeesus tiesi mitä tuleman pitää ja että Hän antaa Johannekselle, rakkaalle opetuslapselleen myös pitkän iän.
2 Joh 1:1 Vanhin valitulle rouvalle ja hänen lapsillensa, joita minä totuudessa rakastan - enkä ainoastaan minä, vaan myös kaikki, jotka ovat tulleet totuuden tuntemaan -
Johannes on tämä Vanhin ja valittu rouva on Jeesuksen äiti, Maria.
On mielipiteitä, että valittu rouva olisi jokin nimeltä mainitsematon seurakunta, mutta eiköpähän Johannes olisi osannut seurakunnan nimetä jonka toiminnasta hän olisi huolissaan tai jota hän tässä kirjeessään paremminkin varoittaa vaaroista.
Raamattu ei spesifisti käytä Mariasta nimitystä valittu muualla, mutta hänen erityisasemansa kaikkien luotujen naisten keskuudessa tuodaan lukuisia kertoja esille. Jos jostakin naisesta voi käyttää termiä valittu, niin toki hän on Maria.
Itse Jumala valitsi Marian synnyttämään Messiaan.
On myös mielenkiintoista havaita Pyhän Hengen vaikutus Johanneksen sanavalinnassa, kun hän käyttää termiä valitulle rouvalle.
Rouvahan Maria toki oli ja hänellä oli vähintään 7 lasta, mutta näin jälkikäteen on mielenkiintoinen havaita, miten Marian adoptiopoika, Johannes, ampuu alas katolisen kirkon ikuinen neitsyt harhaopin.
Kannattaa nyt lukea 2 Joh uudemman kerran, uudessa valossa.
Shalom
Tämä kirje on 2 Johanneksen kirje.
Kun Jeesus oli ristillä, hän määräsi Marialle Johanneksen pojaksi ja Johannekselle Marian äidiksi.
Jeesus ei valinnut yhtäkään neljästä veljestään tai useammasta siskostaan pitämään äidistään huolta, vaan Hän valitsi Johanneksen.
Joh 19:25 Mutta Jeesuksen ristin ääressä seisoivat hänen äitinsä ja hänen äitinsä sisar ja Maria, Kloopaan vaimo, ja Maria Magdaleena.
Joh 19:26 Kun Jeesus näki äitinsä ja sen opetuslapsen, jota hän rakasti, seisovan siinä vieressä, sanoi hän äidillensä: "Vaimo, katso, poikasi!"
Joh 19:27 Sitten hän sanoi opetuslapselle: "Katso, äitisi!" Ja siitä hetkestä opetuslapsi otti hänet kotiinsa.
Johannes ja Maria asuivat sitten Efesossa, tämä on todistettu asia.
Johannes on myös haudattuna Efesoon ja monet uskovat Marian haudan myös olevan Efesossa.
On myös kantoja, että Maria olisi haudattu Jerusalemiin, mutta oman käsitykseni mukaan Maria on haudattuna juurikin Efesoon.
Miksi äiti lähtisi poikansa kotoa haudattavaksi muille maille, varsinkin kun Jumala oli hänet määrännyt Johanneksen talouden hoiviin?
Tämä on myös yksi lisäperuste kannalleni, että Johannes on ainoa luonnollisen kuoleman kokenut apostoli.
Jeesus tiesi mitä tuleman pitää ja että Hän antaa Johannekselle, rakkaalle opetuslapselleen myös pitkän iän.
2 Joh 1:1 Vanhin valitulle rouvalle ja hänen lapsillensa, joita minä totuudessa rakastan - enkä ainoastaan minä, vaan myös kaikki, jotka ovat tulleet totuuden tuntemaan -
Johannes on tämä Vanhin ja valittu rouva on Jeesuksen äiti, Maria.
On mielipiteitä, että valittu rouva olisi jokin nimeltä mainitsematon seurakunta, mutta eiköpähän Johannes olisi osannut seurakunnan nimetä jonka toiminnasta hän olisi huolissaan tai jota hän tässä kirjeessään paremminkin varoittaa vaaroista.
Raamattu ei spesifisti käytä Mariasta nimitystä valittu muualla, mutta hänen erityisasemansa kaikkien luotujen naisten keskuudessa tuodaan lukuisia kertoja esille. Jos jostakin naisesta voi käyttää termiä valittu, niin toki hän on Maria.
Itse Jumala valitsi Marian synnyttämään Messiaan.
On myös mielenkiintoista havaita Pyhän Hengen vaikutus Johanneksen sanavalinnassa, kun hän käyttää termiä valitulle rouvalle.
Rouvahan Maria toki oli ja hänellä oli vähintään 7 lasta, mutta näin jälkikäteen on mielenkiintoinen havaita, miten Marian adoptiopoika, Johannes, ampuu alas katolisen kirkon ikuinen neitsyt harhaopin.
Kannattaa nyt lukea 2 Joh uudemman kerran, uudessa valossa.
Shalom
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Re: Johanneksen kirje Jeesuksen äidille, Marialle.
Tervehdys Herrassa!
Enpä ole tällaistakaan koskaan huomannut, mutta eipä ole tullut näitä kohtia luettuakaan kunnolla pitkään aikaan, kiitos siis tästä. Ei tuossa mun mielestä mitään peiteltävää ainakaan ole, miksei Johannes saisi kirjoittaa "rouvalle" varsinkin jos Jeesus hänet hänelle nimitti.
Mutta kyllähän tästäkin käy tosiaan selväksi, että hyvin on katolinen kirkko vääntänyt Jumalan synnyttäjästä ja kuitenkin "tavallisesta ihmisestä" palvonnan kohteen. Ovela tapa viedä huomio pois itse asiasta eli Jeesuksesta.
Enpä ole tällaistakaan koskaan huomannut, mutta eipä ole tullut näitä kohtia luettuakaan kunnolla pitkään aikaan, kiitos siis tästä. Ei tuossa mun mielestä mitään peiteltävää ainakaan ole, miksei Johannes saisi kirjoittaa "rouvalle" varsinkin jos Jeesus hänet hänelle nimitti.
Mutta kyllähän tästäkin käy tosiaan selväksi, että hyvin on katolinen kirkko vääntänyt Jumalan synnyttäjästä ja kuitenkin "tavallisesta ihmisestä" palvonnan kohteen. Ovela tapa viedä huomio pois itse asiasta eli Jeesuksesta.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.
https://herrannimessa.blogspot.com
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.
https://herrannimessa.blogspot.com
Re: Johanneksen kirje Jeesuksen äidille, Marialle.
Joo tässä nähdään tää Raamatun lukemisen ja opiskelun ero
Sitä kun uskoontullessa kahlas Raamattua läpi vaan lukemisen takia ja ymmärsi sen mitä suoraan luki, niin nykyään kun sitä pyrkii opiskelemaan sen kautta, mitä Jumala haluaa puhua, niin kiinnittää ihan erilailla huomiota yksityiskohtiin.
Eipä ole tullut kiinnitettyä huomiota tuohon rouva sanaan. Toki tässä kohtaa ongelmaksi tulee käytetty käännös. Joten tässä yhteydessä krediitti täytyy antaa 92 käännökselle
Vanhin tervehtii valittua äitiä ja hänen lapsiaan. Minä rakastan teitä totuudessa, enkä yksin minä, vaan kaikki, jotka ovat tulleet tuntemaan totuuden.
Ja mitä tulee katoliseen, niin tässä nähdään se surkeus, oli kyseessä sitten mikä tahansa uskonsuunta/ lahko, että mitä siitä seuraa, kun ihmiset ei lue itse Raamattuansa. Raamattuhan ei missään kohtaa nostaa Mariaa jalustalle tai puolla mitään näistä harhaopeista mitä tähän mennessä nähty.
Vaikka varmasti onkin paljon aivopesua ja ylemmän tason hiljaisuutta sen suhteen että käskettäisiin lukea Raamattua itse, niin soisi että ihmisillä sois hälytyskellot päässä siitä, että haluaisi itse katsoa mikä on totuus.
Toki eipä ainakaan itselle ole tullut vastaan kovinkaan monen puhujan suusta, että lukekaa/tarkistakaa itse mitä Raamattu sanoo, vaikka olisi kuinka totuudellinen ja Jumalan mielen mukainen seurakunta
Ja jälleen kerran toisintona, olkaa niin kuin berealaiset:
Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.
Apost. 17:11
Sitä kun uskoontullessa kahlas Raamattua läpi vaan lukemisen takia ja ymmärsi sen mitä suoraan luki, niin nykyään kun sitä pyrkii opiskelemaan sen kautta, mitä Jumala haluaa puhua, niin kiinnittää ihan erilailla huomiota yksityiskohtiin.
Eipä ole tullut kiinnitettyä huomiota tuohon rouva sanaan. Toki tässä kohtaa ongelmaksi tulee käytetty käännös. Joten tässä yhteydessä krediitti täytyy antaa 92 käännökselle
Vanhin tervehtii valittua äitiä ja hänen lapsiaan. Minä rakastan teitä totuudessa, enkä yksin minä, vaan kaikki, jotka ovat tulleet tuntemaan totuuden.
Ja mitä tulee katoliseen, niin tässä nähdään se surkeus, oli kyseessä sitten mikä tahansa uskonsuunta/ lahko, että mitä siitä seuraa, kun ihmiset ei lue itse Raamattuansa. Raamattuhan ei missään kohtaa nostaa Mariaa jalustalle tai puolla mitään näistä harhaopeista mitä tähän mennessä nähty.
Vaikka varmasti onkin paljon aivopesua ja ylemmän tason hiljaisuutta sen suhteen että käskettäisiin lukea Raamattua itse, niin soisi että ihmisillä sois hälytyskellot päässä siitä, että haluaisi itse katsoa mikä on totuus.
Toki eipä ainakaan itselle ole tullut vastaan kovinkaan monen puhujan suusta, että lukekaa/tarkistakaa itse mitä Raamattu sanoo, vaikka olisi kuinka totuudellinen ja Jumalan mielen mukainen seurakunta
Ja jälleen kerran toisintona, olkaa niin kuin berealaiset:
Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.
Apost. 17:11
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.
Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Re: Johanneksen kirje Jeesuksen äidille, Marialle.
ShalomSanna kirjoitti: ↑Eilen, 08:52 Joo tässä nähdään tää Raamatun lukemisen ja opiskelun ero![]()
![]()
Sitä kun uskoontullessa kahlas Raamattua läpi vaan lukemisen takia ja ymmärsi sen mitä suoraan luki, niin nykyään kun sitä pyrkii opiskelemaan sen kautta, mitä Jumala haluaa puhua, niin kiinnittää ihan erilailla huomiota yksityiskohtiin.
Eipä ole tullut kiinnitettyä huomiota tuohon rouva sanaan. Toki tässä kohtaa ongelmaksi tulee käytetty käännös. Joten tässä yhteydessä krediitti täytyy antaa 92 käännökselle
Vanhin tervehtii valittua äitiä ja hänen lapsiaan. Minä rakastan teitä totuudessa, enkä yksin minä, vaan kaikki, jotka ovat tulleet tuntemaan totuuden.
Ja mitä tulee katoliseen, niin tässä nähdään se surkeus, oli kyseessä sitten mikä tahansa uskonsuunta/ lahko, että mitä siitä seuraa, kun ihmiset ei lue itse Raamattuansa. Raamattuhan ei missään kohtaa nostaa Mariaa jalustalle tai puolla mitään näistä harhaopeista mitä tähän mennessä nähty.
Vaikka varmasti onkin paljon aivopesua ja ylemmän tason hiljaisuutta sen suhteen että käskettäisiin lukea Raamattua itse, niin soisi että ihmisillä sois hälytyskellot päässä siitä, että haluaisi itse katsoa mikä on totuus.
Toki eipä ainakaan itselle ole tullut vastaan kovinkaan monen puhujan suusta, että lukekaa/tarkistakaa itse mitä Raamattu sanoo, vaikka olisi kuinka totuudellinen ja Jumalan mielen mukainen seurakunta
Ja jälleen kerran toisintona, olkaa niin kuin berealaiset:
Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.
Apost. 17:11
Heh, Apt 17:11 on yksi suosikkipaikoistani
Olkaa kuin Berealaiset.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Re: Johanneksen kirje Jeesuksen äidille, Marialle.
Eipä kestä, Veli.Eero kirjoitti: ↑17 Joulu 2025, 22:32 Tervehdys Herrassa!
Enpä ole tällaistakaan koskaan huomannut, mutta eipä ole tullut näitä kohtia luettuakaan kunnolla pitkään aikaan, kiitos siis tästä. Ei tuossa mun mielestä mitään peiteltävää ainakaan ole, miksei Johannes saisi kirjoittaa "rouvalle" varsinkin jos Jeesus hänet hänelle nimitti.
Mutta kyllähän tästäkin käy tosiaan selväksi, että hyvin on katolinen kirkko vääntänyt Jumalan synnyttäjästä ja kuitenkin "tavallisesta ihmisestä" palvonnan kohteen. Ovela tapa viedä huomio pois itse asiasta eli Jeesuksesta.
Sielunvihollisella on monet konstit.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Re: Johanneksen kirje Jeesuksen äidille, Marialle.
Jep, sikshän näitä asioita täällä puidaan, että niihin tulisi selkoa, harvemmin sitä idealamppu syttyy jos Raamattua lukee itsekseen muiden kirjojen tavoin kannesta kanteen, mutta jos joku sanoo, että ”hei, katsokaas tätä”, niin heti on korvat höröllä.
Ja tätähän se Herra meiltä haluaa, että Sanan kuulemisen kautta myös sisäistäisimme sen mistä siellä puhutaan, niin että se krjouttautuisi meidän sydämiimme, ei pelkästään tunteens, vaan myös elävänä Jumalan Sanana.
Ja tätähän se Herra meiltä haluaa, että Sanan kuulemisen kautta myös sisäistäisimme sen mistä siellä puhutaan, niin että se krjouttautuisi meidän sydämiimme, ei pelkästään tunteens, vaan myös elävänä Jumalan Sanana.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.
https://herrannimessa.blogspot.com
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.
https://herrannimessa.blogspot.com
Re: Johanneksen kirje Jeesuksen äidille, Marialle.
Kyllä. Monesti huomaa, että sama aihe on annettu samaan aikaan tutkintaan useammalle uskovalle. Niin monta kertaa tullut tämä vastaan.
Pyhä Henki ohjailee "laumaa" oikeaan suuntaan oikeaan aikaan pienin tuuppauksin.
On aina ilo, kun saa jotain hoksata ja jakaa. On myös tosiasia, että lähes aina sitä seisoo ainakin osittain jonkun toisen harteilla, toinen jalka toisen olkapäällä ja toinen toisen, kuin nämä ihmistornin rakentajat esityksessä. Viimekädessä kaikki seisovat Jeesuksen harteilla.
Aika vaikeaa yrittää sanoiksi pukea sitä ilmiötä millä päädytään jonkin hoksaamiseen.
Tieto karttuu matkalla. Ei monesti muista keneltä kuulin sen ja sen joka johti tähän jne.
Eikä sillä itseasiassa ole edes väliä.
Jeesuksen opetus on, että peskää toistenne jalat.
Pyhä Henki ohjailee "laumaa" oikeaan suuntaan oikeaan aikaan pienin tuuppauksin.
On aina ilo, kun saa jotain hoksata ja jakaa. On myös tosiasia, että lähes aina sitä seisoo ainakin osittain jonkun toisen harteilla, toinen jalka toisen olkapäällä ja toinen toisen, kuin nämä ihmistornin rakentajat esityksessä. Viimekädessä kaikki seisovat Jeesuksen harteilla.
Aika vaikeaa yrittää sanoiksi pukea sitä ilmiötä millä päädytään jonkin hoksaamiseen.
Tieto karttuu matkalla. Ei monesti muista keneltä kuulin sen ja sen joka johti tähän jne.
Eikä sillä itseasiassa ole edes väliä.
Jeesuksen opetus on, että peskää toistenne jalat.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Re: Johanneksen kirje Jeesuksen äidille, Marialle.
Aamen!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.
https://herrannimessa.blogspot.com
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.
https://herrannimessa.blogspot.com