Keitä ovat Ilmestyskirjan Kaksi Todistajaa?

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Sanna
Site Admin

Re: Keitä ovat Ilmestyskirjan Kaksi Todistajaa?

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Rutger kirjoitti: 24 Syys 2025, 16:43
Palatakseni aiheeseen. Osaatko selittää itsellesi tai muille, mikä tarve sinulla on yrittää siirtää Ylöstempauksen jälkeisten maailmantapahtumien keskipiste pois Israelista ja erityisesti Jerusalemista vaikka kyseessä on Jaakobin ahdistus?

Kiinnostaa kans vastaus tähän, jollei kyse ole siitä, että me kaikki puhutaan samasta asiasta.

Ja sehän tietenkin riippuu, missä nuo kaupungin muurit sijaitsivat. Jos Jeesus ei olisi kuollut Jerusalemissa, eikö silloin Raamattu puhuisi toisesta kaupungista?

Esimerkki mitä ajan takaa. Jos Helsingin kaupungilla olisi muurit, mitkä kulkisivat akselilla Pitäjänmäki, Tuomarinkylä, Suutarila, Mellunkylä, Jakomäki ja Vartiokylä, niin tällöin Vuosaari jäisi muurien ulkopuolelle, vaikka kuuluu Helsinkiin. Ja jos hypoteettisesti aateltais, että Jeesus ois ristiinnaulittu Helsingin Vuosaaressa, Raamatussa lukisi tässä tapauksessa, että Jeesus kuoli Helsingin kaupungin muurien ulkopuolella, jolloin joku lappalainen tai kiinalainen ihminen voisi luulla, että Jeesus kuoli Espoossa/Vantaalla, eikä Helsingissä.

Eikö öljymäki kuulu Itä-Jerusalemiin ja ole sen aikaisten vanhan kaupungin muurien ulkopuolella, vaikka kuului kyseiseen kaupunkiin?

Saitteko kiinni? Muurien ulkopuolella kärsiminenhän oli sen aikainen rangaistus syntiselle ja saastaisille, miksi Jeesus leimattiin. Kuten esimerkin mukaan Vuosaari toimisi tällaisena paikkana.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Eero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eero »

No tää on siis ihan vaan jo spekulaatiota, mutta mun käsittääkseni ainakin myöhemmin historiassa, esimerkiksi keskiajalla kaupungit olivat muurein rajattuja alueita, joita ympäröi kaupunkia tukeva maaseutu, jossa saattoi olla kyllä omia kyliään, mutta maaseutu oli siis eri asia ja kaupunki eri asia, ja sillä oli myös merkitystä oliko kaupunkilainen vai maalainen, myös siltä osin mitä kutsuttiin kaupungiksi ja sitä varten oli siis juuri kaupungin rajan erottimena muuri.

Eli nykyinen kaupunkiajattelu laajempine alueineen, on myöhäisempää perua.

Yksi kohta mikä tätä ehkä voi selventää on juuri tuo Luukkaan Evankeliumin kohta, missä ihmisiä käsketään olemaan palaamatta maalta kaupunkiin:
Luuk. 21:21 Silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille, ja jotka ovat kaupungissa, lähtekööt sieltä pois, ja jotka maalla ovat, älkööt sinne menkö.
Viimeksi muokannut Eero, 24 Syys 2025, 19:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Rutger
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Sanna 5/5.
Eero, odottelemme vastaustasi.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Rutger
Site Admin

Kun Raamattu viittaa johonkin kirjaan joka ei ole kaanonissa, siitä ei taatusti eksy, vaikka lukee ja tutkii.
Kun myöskin luet sitä Quattron korjausopasta, et taatusti eksy.
Yksinkertaista.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Eero
Viesti:

No, siis ihan vaan yritän selvittää miksi Raamattu sanoo eri asioita niin kuin sanoo, ei sen kummempaa.

Eero
Viesti:

Tai no, siis Tempauksen paikan etsintäänhän tää kaikki ainakin mulla liittyy, koska jotkut ajattelevat, että se tapahtuu ennen seitsenvuotista ahdistuksen aikaa, jotkut ajattelevat, että se tapahtuu sen ajanjakson puolivälisså ja että joudumme ehkä katselemaan antikristuksen toimintaa Jerusalemissa ja muualla, jotkut sanovat, että kirkko joutuu olemaan koko sen ajan loppuun asti todistamassa kaikkia sen mullistuksia ja jotkut sanovat, ettei mitäön Tempausta olekaan. Eli kyllä sillä on siis merkitystä milloin se tapahtuu.

Jos esimerkiksi tästä keskustelusta voi selvitä, että Kaksi Todistajaa aloittavat toimintansa Hävityksen Kauhistuksen jälkeen, niin se voi jo silloin kertoa jotain siitä milloin Tempaus olisi odotettavissa. Mutta niin kuin mä tossa jo aikaisemmin tässä ketjussa sanoin, että ei se oikeestaan tarkoita mitään, mikä Suuri Babylon on, mutta silti sillä voi olla merkitystä asioiden tapahtumisen kannalta.

Enkä mä olisi ilman tätä keskustelua ainakaan koskaan tullut ajatelleeksi, missä Jeesus oikeastaan Ristiinnaulittiin ja että onko sillä mitään merkitydtä. Mutta ilman mitään pohdintaa juuri tällaiset seikat voivat mennä ohitse ilman sen kummempia ajatuksia ja oon pahoillani jos nämä pohdinnat menevät ainakin omalta puoleltani ”henkiseksi jynkkäykseksi”.

Se mitä nään, että sillä on merkitystä kumman Testamentin kautta näitä asioita odottaa tapahtuvaksi, Vanha Testamentti koskettaa Israelia ja Jerusalemia, Uudessa Testamentissa Herra laajentaa sen koskemaan kaikkia ihmisiä kaiklialla, ja tällä on vaikutuksensa asioihin. Vanhan Testamentin mukaanhan Herran Tuomion olisi jo pitänyt tulla, siksi Herra lähetti Jeesuksen, nyt se tuomio on vielä edessä päin.

Mutta Raamatun ulkopuoliset kirjat mä suosittelisin jättämään väliin, ne eivät ole Pyhän Hengen tuotosta.

Tempauksesta on siis mulla kyse, ainakin Herra on jörjestänyt meille tekemistä sitä odotellessa!

Rutger
Site Admin

Oletko pannut merkille, että Uuden Testamentin 27 kirjaa on jaettu kolmeen yhdeksän kirjan settiin?
Ensimmäiset yhdeksän kirjaa Matteus - Galatalaisille on juutalaisille ensisijaisesti.
Seuraavat yhdeksän kirjaa Efesolaisille - Filemonille on pakanaseurakunnalle eli meille, ensisijaisesti.
Viimeiset yhdeksän kirjaa Hebrealaisille - Ilmestyskirja on taas juutalaisille ensisijaisesti.
Toki kaikki kirjat ovat meille kaikille opiksi, mutta teema on selkeä. Juutalaisista se alkoi ja juutalaisiin se loppuu.
Me olemme Jeesuksen tykönä ennen todistajia, ennen antikristusta ja ennen Jaakobin vaivaa.
Kahdella vanhan liiton körmyllä on valta sulkea taivas 3.5 vuodeksi, se antaa osviittaa ajoista, koska heidän (Elian) pitää olla elossa ne taas avatakseen.
Rutger
Site Admin

"Mutta Raamatun ulkopuoliset kirjat mä suosittelisin jättämään väliin, ne eivät ole Pyhän Hengen tuotosta."
Kas kummaa kun Biblian kokoojat kokivat apokryfien sopivan Raamatun kansien väliin ilman pelkoa eksytyksestä.
Samoin Pyhän Hengen henkeyttämät Raamatun kirjoittajat kokivat turvalliseksi Raamatussa viitata nimeltä toisiin teoksiin lisätietoja varten.
Eero
Viesti:

Joo, no siis mulla on ollut se fiilis jo ennen varsinaista uskoontuloa, että ne sisältävät salatietoa eli siis sellaista tietoa, jota meidän ei ole tarkoitus tietää ja sen vuoksi on hyvä pysyttäytyä Raamatussa ja olla altistamatta itseään niille.

Rutger
Site Admin

Yksi taitavimmista rahvaan tietämättöminä pitävistä valeista jota valitettavasti kirkot vieläkin levittävät, on se opetus ettei ihminen voi itse tutkia kirjoituksia vaan siihen tarvitaan liperit ja suodatinkomitea päättämään mitä rahvaan kestää lukea.
Jokainen Pyhällä Hengellä varustettu uskovainen kyllä saa varoituksen nähdessään eksytystä.
Jeesuksen kädeltä ei ole yksikään pudonnut, eikä putoa.
Rukousta, tutkimusta, rukousta.
Eero
Viesti:

Okei, no pappia kyydissä, mä ajelen vanhalla Sitikalla, niin en tarvii sitä käsikirjaa.

Rutger
Site Admin

Mitä tulee näihin keskusteluihin, niin itse ainakin tykkään.
Jos olen mielestäni jotain hoksannut, niin odotan ja toivon myös saavani siitä veljiltä ja siskoilta arvioita ettei kaikki mene sukkana läpi tai ohiteta välinpitämättömyydestä.
Meidänhän tulee tutkia sanaa kuin Berealaiset.

Sitten jos heitän ilmoille vielä keskeneräisen hypoteesin, odotan siihen suhtauduttavan keskeneräisenä hypoteesinä joka ei määritä uskonvaellustani vaan on ilmoille heitetty idea, jota saa ja pitää koetella kunnolla.
Rutger
Site Admin

Eero kirjoitti: 25 Syys 2025, 00:36 Okei, no pappia kyydissä, mä ajelen vanhalla Sitikalla, niin en tarvii sitä käsikirjaa.
Osta Audi niin tarvitset myös korjausoppaan 😂
Luitko kommenttini UT 3x9 kirjaa ylempää?
Eero
Viesti:

Joo, siis oon samaa mieltä, että todella paljon mielenkiintoista asiaa on tullut esille tässä ketjussa!

Mutta jos palaa ihan alkuun, niin sieltähän ne syyt löytyvät, miksi ahattelen, että Kaksi Todistajaa ovat itse asiassa Korkeimman Pyhiä eli uskovaisia maan päällä: heidän sanotaan olevan olevan lampunjalkoja, joiden sanotaan Ilmestyskirjan alussa olevan maan päällisiä Seurakuntia. Sitten heidän sanotaan olevan myös Kaksi Öljypuuta ja yhdessä nämä neljä seisovat ”maan Herran edessä”, joka on viittaus Neljään Olentoon eli kerubeihin Taivaassa.

Se, miksi en ajattele heidän olevan esimerkiksi Mooses ja Elias, koska Raamattu kertoo heidän jo tulleen, Mooseksen Jeesuksessa ja Eliaan Johannes Kastajasta.

Eli tästä asiasta on kyse, mutta ehkä ei kannata käydä koko keskustelua uudelleen.

Rutger
Site Admin

Tämä jae selvästi kertoo, että kyseessä on tietyt surmatut profeetat joiden ruumiit ovat kaikkien nähtävillä (telkkarista).
Jos kyseessä olisi lukuisa joukko uskovia eri puolilla maailmaa, ei voitaisi sanoa kaikkien ne näkevän.

Ilm 11: 9 Ja ihmiset eri kansoista ja sukukunnista ja kielistä ja kansanheimoista näkevät heidän ruumiinsa kolme ja puoli päivää, eivätkä salli, että heidän ruumiinsa pannaan hautaan.

Tämä jae taas kertoo, että kyseessä on kaksi profeettaa. Lukumäärä on kaksi ja tehtävä on profeetta. Missään kohdin Raamattua ei sanota lopun ajan uskovien olevan kaikkien profeettoja.

Ilm 11: 10 Ja ne, jotka maan päällä asuvat, iloitsevat heidän kohtalostaan ja riemuitsevat ja lähettävät lahjoja toisilleen; sillä nämä kaksi profeettaa olivat vaivanneet niitä, jotka maan päällä asuvat.
Eero
Viesti:

Aivan, no telkkaristahan ei tuossa kohtaa puhuta mitään, mutta jos heitä on kaikkialla, niin silloin heidät voi myös nähdä kaikkialla.

Ja jokainen, joka omaa Pyhän Hengen, voi myös profetoida. Vanhan Liiton aikana Pyhää Henkeä ei oltu vielä vuodatettu maan päälle, joten hyvin todennäköisesti se oli vain harvoilla israelilaisilla, kuten kuninkailla, tuomareilla ja profeetoilla, niillä joille Jumala oli sen antanut, esimerkiksi Kuningas Daavidilla:
1Sam. 16:13 Niin Samuel otti öljysarven ja voiteli hänet hänen veljiensä keskellä. Ja Herran henki tuli Daavidiin, siitä päivästä ja yhä edelleen. Sitten Samuel nousi ja meni Raamaan.
Jeesuksen Ylösnousemuksen jälkeen, Ensimmäisenä Helluntaina, Herra lähetti Pyhän Henkensä voitelun kaikille, jotka Häneen uskovat:
2:16 Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta:
2:17 'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat.
2:18 Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat.

Ap.t.
Kaikilla on siis ainakin mahdollisuus profetoida Uudessa Liitossa, Herran suoman lahjan mukaan:
1Kor. 14:1 Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.
Eli kyllä uskovaiset voivat olla myös profeettoja, tästä aiheesta Paavali kirjoittaa pitkällisesti tuossa 1. Korinttilaiskirjeen luvussa 14. Tässä on siis taas kyse siitä mitä Jeesus teki Uuden Liiton kautta mahdolliseksi kaikille, mikä aikaisemmin oli varattu vain harvoille.

Rutger
Site Admin

Voivat profetoida ja olla profeetta lienevät laajuudessaan eri asioita molempien mielestä?
Uskotko siis jokaisen lopunajan uskovan OLEVAN profeetta? Ellet usko, joudut toteamaan kyseessä olevan kaksi kappaletta profeettoja.
Ja ketkä uskovat täällä profetoivat Ylöstempauksen jälkeen, siis muut kuin 144000 messiaanista?
144000:n messiaanisen valitun erikoismiehenkään ei muistaakseni kerrota profetoivan. Virkistä muistiani.
Mitä tulee telkkariin, niin ei tietenkään sitä laitetta nimetä. Kyseessä todennäköisesti onkin erilaiset tietokoneet joista kahta todistajaa tuijottelevat.
Lue 11:9 ajatuksella. Kaikki ihmiset näkevät heidät. Jos uskova Nuorgamissa tapetaan pedon toimesta "Jerusalemin" suuren kaupungin kadulle, kaikki eivät sitä näe eikä peto kyllä kerkiä Nuorgamiin teloittamaan sitä uskovaa kun sillä on parrasvalot ja kamppailu Jerusalemissa ja kiire tappaa Israelissa ihmisiä Jaakobin ahdistuksessa.
Eero
Viesti:

No siis nämä sata neljäkymmentä neljä tuhatta taitavat olla oman ketjunsa aihe, keitä he sitten ovatkaan, Valittuja, Israelin jäännös, mutta juutalaisia eli Israelin lapsia kuitenkin, jotka ovat ostetut maasta "ihmisistä esikoiseksi Jumalalle ja Karitsalle" (Ilm. 14:4).

Mutta nämä Kaksi Todistajaa eli Kaksi Lampunjalkaa eli kaksi maanpäällistä Seurakuntaa ovat siis niitä, jotka profetoivat eli todistavat Jeesuksesta Kristuksesta varoittaen uskomattomia ihmisiä kaikkien niiden vitsausten ja tuhojen keskellä, joita he näkevät ympärillään, yrittäen saada ihmiset kääntymään Herran puoleen ennen Jumalan täyden vihan Tuomion kaatamista maan päälle, tehden tämän kuolemansakin uhalla:
12:11 Ja he ovat voittaneet hänet Karitsan veren kautta ja todistuksensa sanan kautta, eivätkä ole henkeänsä rakastaneet, vaan olleet alttiit kuolemaan asti.
...
12:17 Ja lohikäärme vihastui vaimoon ja lähti käymään sotaa muita hänen jälkeläisiänsä vastaan, jotka pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen todistus.

Ilm.
Jeesuksen Todistus on profetian henki:
Ilm. 19:10 Ja minä lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki."
Eli vastatakseni kysymykseesi, kyllä kaikki uskovaiset, jotka Jeesuksesta todistavat, ovat myös profeettoja.

Rutger
Site Admin

Oletko profeetta?
AOAOAOAOAO
Site Admin

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Joh.15:26-27 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka Minä lähetän teille Isän tyköä, Totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin Hän on todistava Minusta. Ja te myös todistatte, sillä te olette alusta asti olleet Minun kanssani

Joh.8:17 Onhan teidän laissannekin kirjoitettuna, että kahden ihmisen todistus on pätevä.

Matt.10:18 ja teidät viedään maaherrain ja kuningasten eteen Minun tähteni, todistukseksi heille ja pakanoille.

Luuk.21:13 Ja näin te joudutte todistamaan.

Matt.24:14 Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.

Ilm.22:16 Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti.

Ilm.22:20 Hän, joka näitä todistaa, sanoo: "Totisesti, Minä tulen pian". Amen, tule, Herra Jeesus!

Apt.1:21-22 Niin pitää siis yhden niistä miehistä, jotka ovat vaeltaneet meidän kanssamme kaiken sen ajan, jona Herra Jeesus kävi sisälle ja ulos meidän tykönämme,Johanneksen kasteesta alkaen hamaan siihen päivään, jona hänet meiltä otettiin ylös, tuleman hänen ylösnousemisensa todistajaksi meidän kanssamme.

---------------------------------------
UT:ssa substantiivit μαρτυς x35, maskuliini, sekä μαρτυρια x37, feminiini. Verbi-todistaa, μαρτυρεω, x76 UT:ssa.
--------------------------------------

Marttyyri-sana on siis johdettu noista kreikankielisistä, [ martyr-, martyria-, martyreoo-sanoista ]

VT:ssä, Mooseksen laissa, täytyi olla vähintään kaksi todistajaa että henkilö voitiin tuomita kuolemaan.
Niihin viitaten Jeesus sanoo.... Joh.18:15-16 ; "Mutta jos veljesi rikkoo sinua vastaan, mene ja nuhtele häntä kahden kesken; jos hän sinua kuulee, olet voittanut veljesi. Mutta jos hän ei kuule sinua, ota vielä yksi tai kaksi kanssasi, 'että jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan sanalla."

...ja, Joh.8:17 Onhan teidän laissannekin kirjoitettuna, että kahden ihmisen todistus on pätevä.

Uudessa Liitossa kaikki kristityt ovat "todistajia". Marttyyri-sanaa tosin käytetään nykyään useimmiten uskonsa tähden kuolleista, vaikka UT:ssa sitä käytetään todistajista sekä todistamisesta. VT:n esikuvan mukaan todistajia pitää siis vähintään olla KAKSI, että mahdollinen tuomion julistus olisi pätevä. Siksi Ilmestyskirjassa todistajien lukumäärä on kaksi.

Ilmestyskirjassahan Jumala aluksia varoittaa seurakuntia korjaamaan virheensä, ettei kävisi huomosti. Mutta, samalla Ilmestykirja kertoo/todistaa että suuri joukko ihmisiä pysyy paatuneina Jumalan Sanalle, vaikka tulisi minkälaisia vitsauksia tahansa.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat Minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Vastaa Viestiin