Kun Joosua oli Jerikon luona, hän nosti silmänsä ja katsoi, ja katso, mies seisoi hänen edessään vedetty miekka kädessään. Ja Joosua meni hänen tykönsä ja sanoi hänelle: "Oletko sinä meidän vai vihollisten puolella?" Ja hän sanoi: "Ei, vaan minä olen Herran armeijan komentaja. Nyt olen tullut." Ja Joosua lankesi kasvoilleen maahan, kumarsi ja sanoi hänelle: "Mitä minun Herrani sanoo palvelijalleen?" Ja Herran armeijan päällikkö sanoi Joosualle: "Riisu kengät jaloistasi, sillä paikka, jossa seisot, on pyhä", ja Joosua teki niin.
Joosua 5:13–15
Kun Joosua seisoi vihollisen leirin edessä, voimme helpolla samaistua Joosuan ymmärtämättömyyteen siitä, että maa on pyhä.
Maa jolla seisot on Herran on yksi tunnetuimmista suomalaisista hengellisistä lauluista ja sitä kuunnellessaan, katseen osuessaan varpaisiin, voi kokea tunnetta, että lattia allamme on todella Pyhä. Mutta kuinka usein me muistamme tuon liikkuessamme arjessamme, kun laulu ei soi?
Maa on Pyhä myös naapuriemme puolella, työpaikoilla ja ulkomailla sodan jaloissa. Jumala on luonut maailman ja kaiken mitä täällä on. Sen tiedostaminen laittaa arvottamaan ajatuksetkin erilailla, kun seisomme perjain kassaruuhkassa, kassan hidastellessa ja asiakkaiden entisestään hidastaen jonon kulkua. Se muistuttaa käyttäytymään myös auton ratissa, kun kukaan ei näe ja ennen kaikkea, se tuo auktoriteettiä rukouksiimme.
Rukouksissa me saamme julistaa ja ylistää vihollisen voimaa nujerretuksi, me saamme julistaa maita ja ihmisiä Jumalan omaksi ja siinä auktoriteetissa, taistelurukoilla kansojen ja asioiden puolesta. Maa ei ole Pyhää ainoastaan kirkkojen ja seurakunta rakennuksien alla, vaan kaikkialla ja se kaipaa puhdistusta.
Joosua oli suurissa saappaissa edeltäjänsä Mooseksen takia. Mannan tulo oli loppunut ja syöminen edellytti työntekoa. Israelilaiset olivat kapinoineet ja rutisseet Moosekselle koko hänen palvelus uransa ajan ja Joosua oli vasta tulokas.
Jumala kuitenkin näki Joosuan tunteet ja halusi muistuttaa, että Hän ei ole yksin. Ilmestymällä Joosualle, Jumala halusi muistuttaa olevansa hänen kanssaan samoin, kuin oli Mooseksen kanssa.
Laittaessaan Joosuan armeijansa johtoon, Jumala halusi muistuttaa, että oikea armeijan johtaja on Hän itse. Kaikki tapahtuu Hänen kauttaan ja Hänen tahdossaan ja sallimuksessaan. Ehkä Joosua luuli olevansa johtaja, ja Herra pyhyydessään varoitti, jottei Joosua toistaisi Mooseksen virhettä.
Pakanallisessa maassa, epäjumalanpalveluksen ja moraalittomuuden keskellä on vaikea kuvitella maan olevan Pyhää. On vaikeaa ehkä myös asennoitua ihmisiin Jumalan näkökulmasta, kuten Joonan tapauksessa näimme.
Voimme olla johtajia tai merkityksellisessä hengellisessä asemassa olevia ihmisiä, mutta Jumala on aina kaiken hallitsija. Hän on Herrojen Herra ja ensimmäinen velvollisuutemme, kuten Joosuan oli, on kumartaa Hänen edessään ja sanoa Mitä sinä sanot minulle? Mitä haluat minun tekevän? Olet vastuussa elämästäni.
Voimme mieltää sotajoukkojen päällikön olevan oma Jeesuksemme. Hän on se, joka oli ja joka nousi keskeltämme hallitsemaan. Missä tahansa olemmekin, jos olemme Jeesuksen seuraajia, palvelijoita, olemme aina Pyhällä maalla. Missä tahansa jalkamme astelee, tai rukouksissa Hänen, Isän kasvojen edessä, olemme Pyhällä maalla.
Ja mekään emme ole yksin. Jumala sanoo meille sanansa kautta, että Hän on kanssamme. Pidetään terve Herran pelko mielessämme myös arkemme keskellä, kun itsemme kautta tuomme Jumalan valtakuntaa julki. Miten toimimme ja käyttäydymme.
Varjellaan Jeesuksen lahjoittamaa armoa tärkeimpänä asiana sydämessämme, ei pidetä sitä halpana kynnysmattona, johon voi aina omalta tieltä palatessaan pyyhkiä jalkansa.
Nöyrrytään Herramme edessä ja kysytään Häneltä päivittäin, mitä Sinä tänään haluat minulta?
Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, opettaen heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. ja katso, minä olen teidän kanssanne aina, maailman loppuun asti.
Matteus 28:18-20
Jumala on Jeesuksessa kanssamme.
Kristuksen seuraajina, voimme olla missä tahansa autiomaassa, keskellä kaupunkia, kellua järvessä kävellä metsässä tai lähiö pubissa evankelioimassa – Jumalan läsnäolossa. Luottaen, että Jumala lupaa meille, älä pelkää, Minä olen kanssasi. Jumala ei koskaan jätä sinua eikä hylkää sinua. 5. Moos. 31:6; Joosua 1:9; Hep 13:5
Joosua 5
Valvoja: Sanna