Milloin, miten ja missä toteutuu?

Keskustele palstaa koskevista asioista
AOAOAOAOAO
Site Admin

Re: Milloin, miten ja missä toteutuu?

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Ilm.20:5 puhutaan kuolleiden virkoamisesta eloon, ja "ensimmäisestä ylösnousemuksesta", joka kestää "tuhat vuotta". Ilm.20:6 sanoo niitä onnellisiksi jotka ovat osallisian "ensimmäisestä ylösnousemuksesta", heihin kuolemalla ei ole oleva valtaa.

Kun Jeesus ristiinnaulittiin, ja antoi henkensä, UT todistaa hautojen auenneen, ja monien pyhien nousseen haudoistaan, ja kun Jeesus oli ylösnoussut kuolleista, niin nämä "pyhät" he tulivat Jerusalemiin ja näyttäytyivät monille ihmisille, Matt.27.52-53

Ylösnousemus alkoi tuolloin, ja se jatkuu yhä, niin kauan kuin evankeliumia julistetaan. Ja, tätä "ensimmäistä ylösnousemusta" tapahtuu siis koko ajan, eli kristillisen seurakunta-ajanjakson, eli "tuhat vuotta" kestävän jakson.

Ilm.20:7-10 kertoo saatanan viimeistä hyökkäyksestä seurakuntaa vastaan kun evankeliumi on saarnattu kaikille kansoille, maan ääriin saakka.

Ilm.20:11-15 kertoo "toisesta ylösnousemuksesta", eli ei-pelastuvien kohtalosta. Heidät kaikki tuomittiin "tekojensa mukaan", siis omien tekojensa. Kun taas uskovat vaputettiin "ensimmäiseen ylösnousemukseen" (Ilm.20:5-6), Kristuksen tekojen ansiosta, ei omiensa.

Koko Ilm.20 luku alkaa saatana kahlitsemisella, eli sen tappion kuvaamisella, ja nämä kahleet saatana sai kun Jeesus voitti kuolemalla kuoleman...Joh.12:31 " Nyt käy tuomio tämän maailman ylitse; nyt tämän maailman ruhtinas pitää heitettämän ulos"

Kol.2:15 Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; Hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.

Ilm.20:4 On yleiskuvaus mm. niistä uskovista jotka olivat jo tuolloin kuolleet uskonsa tähden, ja myös kaikista niistä uskovista jotka tulisivat kuolemaan uskonsa tähden. Ja, koska he kuolivat uskossa he ylösnousivat kuoltuaan Taivaaseen, mitä Paavalikin piti itselleen parempana, muttei seurakunnalle,...

Fil.1:23-25 Ahtaalla minä olen näiden kahden välissä: halu minulla on täältä eritä ja olla Kristuksen kanssa, sillä se olisi monin verroin parempi;
mutta teidän tähtenne on lihassa viipymiseni tarpeellisempi.
Ja kun olen tästä varma, niin minä tiedän jääväni eloon ja viipyväni kaikkien teidän luonanne teidän edistymiseksenne ja iloksenne uskossa,

Paavali siis tiesi että kuollessaan hän pääsisi Jeesuksen luokse.

---------------------------------------------------------------------------

VT:ssä olevat lupaukset, profetiat kertovat KAIKKI Uuden Liiton aikakaudesta, kristillisestä seurakunnasta.

Vanhaa ja Uutta liittoa verrataan Korinttolaiskirjeessä näin 3:7-10

Mutta jos jo kuoleman virka, joka oli kirjaimin kaiverrettu kiviin, ilmestyi kirkkaudessa, niin etteivät Israelin lapset kärsineet katsella Mooseksen kasvoja hänen kasvojensa kirkkauden tähden, joka kuitenkin oli katoavaista,
kuinka paljoa enemmän onkaan Hengen virka oleva kirkkaudessa !

Sillä jos kadotustuomion virka jo oli kirkkautta, niin on vanhurskauden virka vielä paljoa runsaammassa määrin kirkkautta.
Sillä se, millä ennen oli kirkkaus, on tämän rinnalla kirkkautta vailla, tämän ylenpalttisen kirkkauden tähden.

Siis, vanhaa ja Uutta liitto ei voi edes verrata keskenään, sillä niin suuri ero niillä on.

VT kuvaa tulevaa Uuutta Liitoa käyttäen tietenkin sellaista terminologiaa joka oli Mooseksen lain noudattajille tuttua, vaikka profeetat puhuivatkin jostain vielä tulevasta, paljon paljon paremmasta, jonka perustuksena ei olisi eläinten veri, vaan Jumalan Veri.

Hesekiel puhuu profeetoista ehkä kaikkein eniten tekstillisesti tulevasta Uudesta Liitosta, käyttäen Vanhan liiton uhriterminologiaa.

Hes.40-48 luvut. Näissä luvuissa kuvataan kristillistä seurakuntaa, Vanhan Liiton terminologialla.

Matt.5:17-18 Älkää luulko, että Minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en Minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
Sillä totisesti Minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

Hes.40-48 rikkoo Mooseksen lain monessa kohtaa, ja Jeesuksen sanojen mukaan laista ei katoa mitään, niin kauan kuin maa taivas on olemassa.
Joten Hesekiel ei siis voi olla Mooseksen lain jatke, eikä korvike, vaa aivan jotain muuta. Uuden liiton aikakauden kuvaus.

----------------------------------------------------------

ps. Juutalaistraditiossa, Hesekielin kirjaa ei tulisi alle 30-vuotiaan lukea, minkäköhän takia. Kristillisyydessä Hesekielin kirjasta puhutaan myös VT:n Ilmestyskirjana. Eli, hengellisistä asioista puhuttaessa käytetään lukijoille tuttua terminologiaa, eli lukijalta vaaditaan ymmärrystä lukemansa ymmärtämiseen.

Ei Ilmestyskirja ole turhaan Raamatun lopussa. Sen ymmärtäminen edellyttää KOKO Raamatun vähintäänkin kohtuullista tuntemusta. Eihän kukaan aloita tavallistakaa kirjaa lukemaan sen viimeisestä luvusta aloittaen, vaan kirjan alusta.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat Minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Rutger
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Allegorisoija allegorisoi kaiken mikä ei sovi omaan käsitykseen. Helppo pakopaikka vaikeista kysymyksistä.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
AOAOAOAOAO
Site Admin

Rutger kirjoitti: 11 Kesä 2024, 21:17 Nyt kun olet mielestäsi Jumalan apurina vallassa maan päällä, niin käypä ihmeessä lopettamassa sodat mahtikäskylläsi. Käy samalla eduskunnassa antamassa yksi käsky ja Presidentti, ministerit, kansanedustajat, virkamiehet mukaanluettuna armeija ja poliisi tekevät käskysi mukaan ja lopettavat kaiken Raamatun vastaisen toiminnan. Ellet toimi näin huomenna, tai he eivät tottele, puhut omiasi.
Odotan. Olethan omien sanojensa mukaan nyt hallitsijana.
Jos vastaat, että eikun taivaassa, niin puhuit omiasi sanoessasi NYT. Ilm 5 kuten monet paikat antavat vallan maan päällä.
Saa suorittaa.
Höpö-höpö.

Uskovien ensisijainen tehtävä ei ole ns. maallinen, niin kuin tuossa vuodatuksessasi haluat antaa ymmärtää. Raamattu sanoo mikä meidän roolimme on täällä maan päällä..

Efe.6:12 Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.

Room.13:1 Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.

Uskova pystyy vaikuttamaan kaikkiin luettelemiisi päättäjiin, rukoilemalla. Ja, Jumala vastaa Tahtonsa mukaan. Jeesus sanoi Matt.28:18

"Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä."
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat Minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

AOAOAOAOAO
Site Admin

Rutger kirjoitti: 11 Kesä 2024, 21:29 Allegorisoija allegorisoi kaiken mikä ei sovi omaan käsitykseen. Helppo pakopaikka vaikeista kysymyksistä.
Eli, ymmärsinkö oikein, että olet eri mieltä siitä mistä Hes.40-48 luvut puhuvat ?

Rutger
Site Admin

Alkaako allegorisoijalla menemään tunteisiin? Kielenkäyttö alkaa siihen viittaamaan.
Emme ole vallassa nyt eikä saatana ole sidottu. Et siis edes aio yrittää kun tiedät kirjoittelevasi vain erään ison lahkon vakimantroja?
Olen pyrkinyt pitämään keskustelun asiallisena mutta sinä ilmeisesti koet olevasi oikeutettu olemaan alentuva.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
AOAOAOAOAO
Site Admin

Rutger kirjoitti: 11 Kesä 2024, 21:39 Alkaako allegorisoijalla menemään tunteisiin? Kielenkäyttö alkaa siihen viittaamaan.
Emme ole vallassa nyt eikä saatana ole sidottu. Et siis edes aio yrittää kun tiedät kirjoittelevasi vain erään ison lahkon vakimantroja?
Olen pyrkinyt pitämään keskustelun asiallisena mutta sinä ilmeisesti koet olevasi oikeutettu olemaan alentuva.
Luitko sinä edes minun tuota aiempaa viestiäni, jossa kerroin kantani mm. Ilm.20 lukuun ?

Ja, ole ystävällinen, ja kerro kehen viittat "lahkolla" ?

AOAOAOAOAO
Site Admin

Rutger, jos olisin "alentuva", en olisi nähnyt vaivaa näiden vastauksien kirjoittamiseen.

Rutger
Site Admin

Olen lukenut kaikki. En ole nähnyt mitään uutta mitä en olisi valitettavasti ennenkin nähnyt.
Liikut allegorisoinnissasi vaarallisilla vesillä. Ei se yllätä. Tästä oli ketjussa jo aiemmin puhetta, huolestuttavaa tulkintaa.
Ellei ymmärrä jotakin paikkaa, ei sitä saa päättää mielessään vertauskuviksi automaatilla.

P.S Toisen kirjoitus ei ole koskaan höpö höpö tai vuodatus. Me molemmat osaamme varmasti vuodatuksen erottaa. Se on alentuvaa väittää toisen kirjoitusta höpöksi. Jätetään tämä taakse eikä samaan langeta. Okei?
AOAOAOAOAO
Site Admin

Rutger kirjoitti: 11 Kesä 2024, 21:49 Olen lukenut kaikki. En ole nähnyt mitään uutta mitä en olisi valitettavasti ennenkin nähnyt.
Liikut allegorisoinnissasi vaarallisilla vesillä. Ei se yllätä. Tästä oli ketjussa jo aiemmin puhetta, huolestuttavaa tulkintaa.
Ellei ymmärrä jotakin paikkaa, ei sitä saa päättää mielessään vertauskuviksi automaatilla.

P.S Toisen kirjoitus ei ole koskaan höpö höpö tai vuodatus. Me molemmat osaamme varmasti vuodatuksen erottaa. Se on alentuvaa väittää toisen kirjoitusta höpöksi. Jätetään tämä taakse eikä samaan langeta. Okei?
Ok. Käytin tuota ilmaisua kun pidin sitä "pehmeänä", enkä loukkaavana. :geek:

Rutger
Site Admin

Olen eronnut evlut kirkosta sen lähdettyä seuraamaan maailmaa. Ero tapahtui sen jälkeen kun tulin uskoon.
En sitoudu mihinkään lokeroitaviin ismeihin.
En siis sitoudu sinun ja Sannan mainitsemaan kiliasmiinkaan. Sitoudun siihen mitä Raamatusta voi lukea ja tutkia ja oppia ja minkä Pyhä Henki on vahvistanut.
Ismi kortti siis on minua kohtaan hyödytön.
Kerropa nyt kuka määritti Raamatun ilmoittaman Tuhatvuotisen Valtakunnan harhaopiksi ja uskotko tahoa enemmän kuin Jumalan sanaa?
Minä oletan tietäväni mutta lukijoiden tähden, kerro.
Rutger
Site Admin

AOAOAOAOAO kirjoitti: 11 Kesä 2024, 21:54
Rutger kirjoitti: 11 Kesä 2024, 21:49 Olen lukenut kaikki. En ole nähnyt mitään uutta mitä en olisi valitettavasti ennenkin nähnyt.

Ok. Käytin tuota ilmaisua kun pidin sitä "pehmeänä", enkä loukkaavana. :geek:
Ok
Rutger
Site Admin

Aamulla aikainen herätys. Jatkamme paremmalla ajalla, jos Luoja suo. Shalom.
AOAOAOAOAO
Site Admin

Rutger kirjoitti: 11 Kesä 2024, 22:05 Olen eronnut evlut kirkosta sen lähdettyä seuraamaan maailmaa. Ero tapahtui sen jälkeen kun tulin uskoon.
En sitoudu mihinkään lokeroitaviin ismeihin.
En siis sitoudu sinun ja Sannan mainitsemaan kiliasmiinkaan. Sitoudun siihen mitä Raamatusta voi lukea ja tutkia ja oppia ja minkä Pyhä Henki on vahvistanut.
Ismi kortti siis on minua kohtaan hyödytön.
Kerropa nyt kuka määritti Raamatun ilmoittaman Tuhatvuotisen Valtakunnan harhaopiksi ja uskotko tahoa enemmän kuin Jumalan sanaa?
Minä oletan tietäväni mutta lukijoiden tähden, kerro.
Jos haluat valistaa muita lukijoita, niin ole hyvä. Muistaakseni se oli 5. yleinen kirkolliskokous joka tuon opin tuomitsi vääräksi, näin ulkomuistista.

ps. Minäkin olen eronnut evl.kirkosta, syynä oli sen liberalisoituminen, erityisesti tuo homokysymys oli viimeinen pisara, enkä hyväksynyt tuota naispappeuttakaan. En kuulu mihinkään seurakuntaan.

Eero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eero »

Joo, paljon tuli asiaa ja aikamoinen ies kannateltavaksi.

Jos nyt vaikka aloittaisi tuosta Ilmestyskirjan 20:nnen luvun kuolleitten ylösnousemuksesta, niin eihän tällaisia marttyyreja vielä edes ollut Jeesuksen ristinkuoleman aikoihin. Silloin haudoista nousi Vanhan Testamentin Pyhiä, jotka eivät ole koko maan kattavaa Suurta Ahdistusta nähneetkään. Myöskään noissa jakeissa ei mainita, että Ensimmäinen Ylösnousemus kestäisi tuhat vuotta, vaan että nämä henkilöt tulisivat hallitsemaan Kristuksen kanssa sen tuhannen vuotta.

Myöskään mitään pedonmerkkiä, sellaista, joka estää kaiken kaupan käynnin, niin että kukaan ei voi ostaa tai myydä, kuin se, jolla tämä merkki on, ei ole tähän päivään mennessä ollut. Tätä asiaa on hyvin hankala selittää vertauskuvallisesti.

Samoin tässä ei ole mitään syytä olettaa, että aikajärjestys olisi jokin toinen kuin mitä Ilmestyskirja ilmoittaa. Jeesus on juuri palannut maan pääle kaikkien Pyhiensä kanssa Toisessa Tulemuksessaan, mitä ei myöskään vielä ole käsittääkseni tapahtunut. Muutenhan tapahtumien järjestystä voisi tullkita aivan mielivaltaisesti.

Oon myös Rutgerin kanssa samaa mieltä siitä, että en allekirjoita tässä kohtaa mitään ihmisen määrittelemää ismiä. Saman Raamatun kanssa ovat painineet sekä harhaoppien julistajat että niiden tuomitsijatkin.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
kalamos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalamos »

AOAOAOAOAO

Milloin, miten ja missä
toteutuu...

Jesaja 65:20

"Ei siellä ole enää lasta,
joka eläisi vain muutaman päivän,
ei vanhusta,
joka ei täyttäisi päiviensä määrää;
sillä nuorin kuolee
satavuotiaana,
ja vasta satavuotiaana
synnintekijä joutuu kiroukseen"?

Vastaisitko!
Ihan lyhyesti ja ilman linkkejä.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
AOAOAOAOAO
Site Admin

kalamos kirjoitti: 12 Kesä 2024, 20:04 AOAOAOAOAO

Milloin, miten ja missä
toteutuu...

Jesaja 65:20

"Ei siellä ole enää lasta,
joka eläisi vain muutaman päivän,
ei vanhusta,
joka ei täyttäisi päiviensä määrää;
sillä nuorin kuolee
satavuotiaana,
ja vasta satavuotiaana
synnintekijä joutuu kiroukseen"?

Vastaisitko!
Ihan lyhyesti ja ilman linkkejä.
En ole pahemmin linkkejä käyttänyt. :) Raamatun siteerauksia kylläkin.

Löydät vastauksen kysymykseesi aiemmista viesteistäni. En kopioi niitä uudestaan. :geek:

kalamos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Luin vielä läpi
kirjoittamasi tekstirivit.

En havainnut yhtään lausetta,
joka vastaisi otsikon kysymyksiin
selvittäen Jesajan tekstiä,
joka muodostaa avauksen
ollen keskustelun aihe.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Eero
Viesti:

No joo, jos henkilö ei halua vastata, niin ei häneltä ehkä kannata silloin vastausta tivata.

Mutta tässä tän oikeestaan näkee, miksei näissä keskusteluissa koskaan saavuteta mitään konsensusta, koska ei tämä oikeastaan ole keskustelua ollenkaan, vaan toistemme ohi huutelua. Jos joku esittää jotakin niin siihen ei vastata, vaan kerrotaan oma mielipide vastaamatta toisen esittämiin asioihin. Se voi hyvinkin olla, että on tarkoitettukin, että tälle asialle ei saada mitään ratlaisua ennen kuin Herra tulee, koska ei näistä olisi muuten kiistelty tuloksetta vuosisatoja.

Sitten toisaalta kummassakin tapauksessa asia päätyy uskovien osalta Taivaaseen, joten mistä kaikki polemiikki? No ehkä juuri Israelin vuoksi.

Mä nyt yritin myös katsoa AO noita sun esittämiäsi asioita, enkä löytänyt mitään joka varsinaisesti kieltäisi tuhannen vuoden kauden Kristuksen hallintovaltaa maasta käsin. Ei sitä estä se, että Vanha Testamentti puhuu Jeesuksesta, eivätkä liitot ole valtakuntia.

Ilmestyskirjjassahan nämä Vanhan Liiton lupaukset varsinkin ja nimenomaan Israelia kohtaan täyttyvät, mutta eivät ne ole vielä täyttyneet. Esimerkiksi tuon ohella mitä sanoin Ilmestyskirjan 20 kuolleitten Ylösnousemuksesta, niin eihän Jeesuksen ristinkuolemassakaan saatanaa vielä sidottu. Tässä laittamassasi Raamatunkohdassa sanotaan tosiasiallisesti, että ”se on heitetty ulos”:
Joh. 12:31 Nyt käy tuomio tämän maailman ylitse; nyt tämän maailman ruhtinas pitää heitettämän ulos.
Tästä tietenkin herää lisäkysymyksiä, että milloin ja mistä paholainen heitetään ulos ja missä se tällä hetkellä sijaitsee, mutta tähänkin Raamattu antaa viitteitä.

Sanna
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Eero kirjoitti: 15 Kesä 2024, 01:41
Mutta tässä tän oikeestaan näkee, miksei näissä keskusteluissa koskaan saavuteta mitään konsensusta, koska ei tämä oikeastaan ole keskustelua ollenkaan, vaan toistemme ohi huutelua. Jos joku esittää jotakin niin siihen ei vastata, vaan kerrotaan oma mielipide vastaamatta toisen esittämiin asioihin. Se voi hyvinkin olla, että on tarkoitettukin, että tälle asialle ei saada mitään ratlaisua ennen kuin Herra tulee, koska ei näistä olisi muuten kiistelty tuloksetta vuosisatoja.
Juu ei tule vastausta ei :lol:

Itse tulin ainakin siihen tulokseen että keskustelun jatkaminen tuo vaan lisää kitkaa palstalle.

Se ei ole pelastuskysymys, mikä on marssijärjestys tuonpuoleisessa ja sehän on pääasia, että meistä jokainen Jeesusta odottaa saapuvaksi.

Ja sillähän ei ole merkitystä, mitä itse haluamme tai ajattelemme tapahtuvaksi, Jumalan tahto ja suunnitelma toteutuu silti halusimme tai emme.

Jäin tutkiin tuota aihetta muualta saadakseni kaipaamiani vastauksia ja se teksti mitä tuli vastaan sai kyseenalaistamaan kyllä vielä enemmän asioita, mistä syystä nousi ajatuksena, että sehän on täysin naurettavaa ja absurdia olettaa, että ihminen osaisi selittää kaikki Jumalan aivoitukset ja tapahtumat. Ja vaikka/kun ihminen ei kaikkea osaa selittää, niin sehän ei tee Jumalan suunnitelmaa toimimattomaksi tai utopistiseksi. Raamatun profetiatkaan ei ole kenenkään yksin selitettävissä, kuten Raamatusta saamme lukea.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Eero
Viesti:

Aamen!

Tää on mun mielestä ihan oikea lähestymistapa ja lopulta kaikki asiat kääntyvät aina takaisin Raamattuun, koska mitä enemmän vaikka tästä aiheesta lukee niin sitä selvemmäksi käy, että ne ovat ihmisten tulkintoja, oli taho kuinka virallinen tahansa.

Mutta siihen voi luottaa, että Pyhä Henki avaa Raamatun, ei minkään asteinen tutkimus tai oma mielipide. Se mikä tässäkin kysymyksessä korottaa Kristusta, sen on noustava esiin.

Vastaa Viestiin