

https://www.youtube.com/watch?v=WfK5Paj ... LL&index=1
Lisäksi, Herran Päivä on myös Kristuksen Päivä, sillä Ilmestyskirjassa sanotaan, että:2Tess. 1:6 koskapa Jumala katsoo oikeaksi kostaa ahdistuksella niille, jotka teitä ahdistavat,
Ehkä tämän vuoksi tuota Kristuksen Päivää ei ole erikseen käännetty 1933/38-käännökseen.6:16 ja sanoivat vuorille ja kallioille: "Langetkaa meidän päällemme ja kätkekää meidät hänen kasvoiltansa, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsan vihalta!
6:17 Sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut, ja kuka voi kestää?
Jakeissa 1-3 ;
Alleviivattuina valkeaan ja puhtaaseen pellavavaatteeseen puetut Pyhät.19:11 Ja minä näin taivaan auenneena. Ja katso: valkoinen hevonen, ja sen selässä istuvan nimi on Uskollinen ja Totinen, ja hän tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa.
19:12 Ja hänen silmänsä olivat niinkuin tulen liekit, ja hänen päässään oli monta kruunua, ja hänellä oli kirjoitettuna nimi, jota ei tiedä kukaan muu kuin hän itse,
19:13 ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana.
19:14 Ja häntä seurasivat ratsastaen valkoisilla hevosilla taivaan sotajoukot, puettuina valkeaan ja puhtaaseen pellavavaatteeseen.
19:15 Ja hänen suustaan lähtee terävä miekka, että hän sillä löisi kansoja. Ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, ja hän polkee kaikkivaltiaan Jumalan vihan kiivauden viinikuurnan.
19:16 Ja hänellä on vaipassa kupeellaan kirjoitettuna nimi: "Kuningasten Kuningas ja herrain Herra".
Tarkoititko siis tuolla "tätä ennen on otettu Taivaaseen ihmisiä" , "ennen maailman tuhoamista" , vai jotain muuta ?Eero kirjoitti: ↑19 Elo 2023, 19:19 Kyllä, Jeesuksen Toinen Tulemus Kaikkien Pyhiensä kanssa tapahtuu Ilmestyskirjan tapahtumien lopulla, luvussa 19. Tämä on mahdollista ajoittaa Jumalan seitsemän vihan maljan jälkeen, sillä kaikki Ilmestyskirjan luvut niiden vuodattamisen jälkeen alkavat sanoilla ”sen jälkeen”.
Ennen Jeesuksen Toista Tulemusta tapahtuvat myös 2. Tessalonikalaiskirjeessä kuvatut lupunus, pidättäjien poistuminen sekä laittomuuden ihmisen ilmesryminen ja toiminta.
Tätä ennen on Taivaaseen otettu maan päältä ihmisiä, ainakin siitä Suuresta Ahdistuksesta tuleva lukematon kansan joukko sekä kaksi säkkipukuista todistajaa, jotka kokevat marttyyrikuoleman pedon käsissä toimittuaan maan päällä tuhannen kahdensadan kuudenkymmenen päivän ajan, jonka jälkeen ensimmäinen ja toinen peto, se, joka saa kaikki maailman ihmiset valtaansa ja asettaa pedon merkin, jatkavat toimintaansa vielä neljänkymmenenkahden kuukauden ajan.
Ahaa. Niin, ehkä muistitkin että minä en tuohon "tulevaan" 1000-vuotiseen usko, vaan minä elän siinä nyt, tässä ajassa, josta mm. Hes.40-48 luvut puhuvat.
Jatkan vielä vähän tähänkin liittyen tuosta Matteus 24:stä, nyt kun sitä lukee tarkemmin, opetuslapset esittävät Herralle Öljymäellä itse asiassa kolme kysymystä eli milloin juutalaisten Toinen Temppeli tuhoutuu, mikä on Hänen Tulemuksensa ja maailmanlopun merkki.Ilm. 20:4. Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.
Ilmestyskirjassa tämä tapahtuma kuvataan tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen juuri ennen uuden taivaan ja uuden maan luonista niin sanottuna Viimeisenä Tuomiona, jossa Herra tuomitsee kaikki maapallolla kaikkina aikoina eläneet ihmiset, jotka eivät ole uskoneet Jeesukseen, heidän tekojensa mukaan:31. Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
32. Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
33. Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
34. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
…
41. Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
Pietari sanoo Herran Päivän yhteydessä, että ”yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niinkuin yksi päivä” (2. Piet. 3:8). Eli on mahdollista, että Herran ja Kristuksen Päivä kattaa koko maan päällisen tuhatvuotisen valtakunnan. Pietari sanoo myös hyvän ohjenuoran Jumalan tahdosta meitä kohtaan nimenomaan tässä yhteydessä:11. Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.
12. Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
…
15. Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.
2. Piet. 3: 9. Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen.
En ehdi juuri nyt kirjoittaa enempää, mutta pikainen kysymys tästä 2. Tess kohdasta:Eero kirjoitti: ↑19 Elo 2023, 14:54
Edelleenkin, jos 2. Tessalonikalaiskirjeessä on kyse Herran Päivästä, niin luopumus ja pidättäjä, mitä ikinä ne tarkoittavatkin, eikä Raamatun sana raukea tyhjiin, niin ne eivät ole suhteessa Tempauksen ajoitukseen vaan Jumalan ja Karitsan Vihan Päivän tulemiseen.
Tuossa ensimmäisessä jakeessa tehdään konteksti selväksi, eli kokoontuminen Jeesuksen tykö. Sen jälkeen sanotaan, että se päivä ei tule "ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy". Mutta eikö tuossa ole melkoinen ristiriita, jos seurakunnan kokoontuminen Jeesuksen luo (tempauksessa) tapahtuu nimenomaan ennen kuin laittomuuden ihminen ilmestyy?2: 1
Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, niin me pyydämme teitä, veljet,
2: 2
ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä.
2: 3
Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,
2: 4
tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.
Lisäksi tuhatvuotinen valtakunta sijoitetaan Ilmestyskirjassa selkeästi Jeesuksen Toisen Tulemuksen yhteyteen, tapahtuvaksi sen ja Karitsan Häiden alkamisen jälkeen. Eli tuhatvuotinen valtakunta ei ala Jeesuksen ristinkuolemasta, vaan Hänen Toisesta Tulemuksestaan.16. Ja se saa kaikki, pienet ja suuret, sekä rikkaat että köyhät, sekä vapaat että orjat, panemaan merkin oikeaan käteensä tai otsaansa,
17. ettei kukaan muu voisi ostaa eikä myydä kuin se, jossa on merkki: pedon nimi tai sen nimen luku.
Jeesus tulee siis Taivaasta alas tukevan vainonsa, Morsianen eli Pyhien kanssa:7. Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.
8. Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskautus."
14. Ja häntä seurasivat ratsastaen valkoisilla hevosilla taivaan sotajoukot, puettuina valkeaan ja puhtaaseen pellavavaatteeseen.
En tiedä mitä nämä Jeesuksen fyysisen hallitsemisen esteet ovat, ja vaikka noiden Ilmestyskirjan näkyjen toteutumista onkin vaikea kuvitella, niin siitä huolimatta ne tulisi ottaa todesta, Jeesus laskeutuu Taivaasta Morsiamensa kanssa puhdistamaan maan synnistä ja hallitsemaan Pyhiensä kanssa.25. pitäkää vain, mitä teillä on, siihen asti kuin minä tulen.
26. Ja joka voittaa ja loppuun asti ottaa minun teoistani vaarin, sille minä annan vallan hallita pakanoita,
27. ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, niinkuin saviastiat heidät särjetään - niinkuin minäkin sen vallan Isältäni sain -
Ensinnäkin kiitokset kaikille keskustelijoille asiallisesta keskustelutyylistä. Iloitsen myös siitä, että täällä vaikuttaa olevan monta eri näkökulmaa edustettuna pretribistä mid/posttribiin ja aina amillenialismiin ja osittaiseen preterismiin asti. Toivottavasti voimme kaikki oppia jotain toisiltamme ja saada uusia näkökulmia.Eero kirjoitti: ↑20 Elo 2023, 01:39 Tuossa 2. Tessalonikalaiskirjeessä on siis kyse siitä, että tessalonikalaiset olivat luulleet jääneensä jälkeen Tempauksesta Herran Päivään kokemansa ahdistuksen vuoksi, tämä selviää kirjeen ensimmäisestä luvusta. Paavali muistuttaa heitä aikaisemmin kertomastaan, ettei Herran Päivä tule ennen kuin tapahtuu luopumus ja laittomuuden ihminen ilmestyy.
Ensimmäisessä jakeessa Paavali toteaa, että
”mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen” eli Herran Päivään ja ”meidän kokoontumiseemme Hänen tykönsä” eli Tempaukseen ja pyytää tessalonikalaisia ymmärtämään, ettei Herran Päivä ole vielä ahdistuksesta huolimatta tullut.
Matt 24:24: 30
Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
24: 31
Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.
Luuk 17:24: 30
Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
24: 31
Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.
Myös 1. Tess tuntuu opettavan samaa järjestystä:17: 30
samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.
17: 31
Sinä päivänä älköön se, joka katolla on ja jolla on tavaransa huoneessa, astuko alas niitä noutamaan; ja älköön myös se, joka pellolla on, palatko takaisin.
17: 32
Muistakaa Lootin vaimoa!
17: 33
Joka tahtoo tallettaa elämänsä itselleen, hän kadottaa sen; mutta joka sen kadottaa, pelastaa sen.
17: 34
Minä sanon teille: sinä yönä on kaksi miestä yhdellä vuoteella; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
Nyt tässä näen ison haasteen pretrib-positioon liittyen: jos nuo kaikki yllä listatut jakeet, mukaanlukien tuo 1. Tess, joka on ainoa jae jossa käytetään sanaa "tempaus" (harpazo), puhuvat jostain myöhemmästä tapahtumasta kuin tempauksesta, niin mitä tempaus-jakeita Raamattuun enää jää jäljelle? Kenties se Ilm. 3:10, mutta sekään ei kuitenkaan varsinaisesti mainitse tempausta (vaikka on toki tulkittavissa niin).4: 16
Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
4: 17
sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
Tuosta Matteus 24:sta kirjoitin aikaisemmin, että siinä ei välttämättä puhuta Tempauksesta ollenkaan ja Jeesuksen kertomien tapahtumien ajanjakso saattaa olla jopa kolme tuhatta vuotta. Jeesus sanoo myös Markuksen Evankeliumin 4. luvun mukaan tarkoittaneensa vertaukset nimenomaan "ulkopuolisille" eli sellaisille juutalaisille, jotka kuulevat Hänen sanonsa, mutta eivät siltikään usko. Opetuslapsilleen Hän kertoo asiat suoraan. Nyt myöhempinä aikoina se varmaankin koskee myös kaikkia uskomattomia. Näissä viesteissä Matteus 24:n ja 25:n tapahtumia perusteluineen:7. Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.
8. Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskautus."
...
14. Ja häntä seurasivat ratsastaen valkoisilla hevosilla taivaan sotajoukot, puettuina valkeaan ja puhtaaseen pellavavaatteeseen.
11:3 Ja minä annan kahdelle todistajalleni toimeksi säkkipukuihin puettuina profetoida tuhannen kahdensadan kuudenkymmenen päivän ajan."
11:4 Nämä ovat ne kaksi öljypuuta ja ne kaksi lampunjalkaa, jotka seisovat maan Herran edessä.
11:5 Ja jos joku tahtoo heitä vahingoittaa, lähtee tuli heidän suustaan ja kuluttaa heidän vihollisensa; ja jos joku tahtoo heitä vahingoittaa, on hän saava surmansa sillä tavalla.
11:6 Heillä on valta sulkea taivas, niin ettei sadetta tule heidän profetoimisensa päivinä, ja heillä on valta muuttaa vedet vereksi ja lyödä maata kaikkinaisilla vitsauksilla, niin usein kuin tahtovat.
11:7 Ja kun he ovat lopettaneet todistamisensa, on peto, se, joka nousee syvyydestä, käyvä sotaa heitä vastaan ja voittava heidät ja tappava heidät.
11:8 Ja heidän ruumiinsa viruvat sen suuren kaupungin kadulla, jota hengellisesti puhuen kutsutaan Sodomaksi ja Egyptiksi ja jossa myös heidän Herransa ristiinnaulittiin.
11:9 Ja ihmiset eri kansoista ja sukukunnista ja kielistä ja kansanheimoista näkevät heidän ruumiinsa kolme ja puoli päivää, eivätkä salli, että heidän ruumiinsa pannaan hautaan.
11:10 Ja ne, jotka maan päällä asuvat, iloitsevat heidän kohtalostaan ja riemuitsevat ja lähettävät lahjoja toisilleen; sillä nämä kaksi profeettaa olivat vaivanneet niitä, jotka maan päällä asuvat.
11:11 Ja niiden kolmen ja puolen päivän kuluttua meni heihin Jumalasta elämän henki, ja he nousivat jaloilleen, ja suuri pelko valtasi ne, jotka näkivät heidät.
11:12 Ja he kuulivat suuren äänen taivaasta sanovan heille: "Nouskaa tänne!" Niin he nousivat taivaaseen pilvessä, ja heidän vihollisensa näkivät heidät.
Varmasti tulee kehääkin kierrettyä välillä, kun aihe on aika monitahoinen ja ainakin itselleni on vaikeaa pitää kaikki muuttujat pään sisällä. Olkaa sen suhteen armollisia, jos tuntuu että kyselen samaa uudestaan. Se on luultavasti merkki siitä, etten ole oikein ymmärtänyt edellistä vastausta kunnolla.Eero kirjoitti: ↑20 Elo 2023, 17:47 Kiitos myös munkin puolestani, tää keskustelu on todella avannut silmiä ainakn täällä päässä ja voi ehkä sanoa, että jotakin hyvää hedelmää tästä voi vielä syntyä. Mutta täytyy myös varoa, ettei keskustelu ala kiertämään kehää, koska tässä ketjusa on jo suuri määrä viestejä, joista voi löytää vastaukset näihin kysymyksiin.
Lienemme siis tästä asiasta suht samaa mieltä, että ensimmäisessä luvussa ei varsinaisesti puhuta tempauksesta tai pelosta että on jäänyt siitä rannalle, mutta jos lukee sitä pretrib-positiosta käsin, niin ne asiat voi ikään kuin olettaa siihen? Samoin, jos lukee ensimmäisen luvun postrib-positiosta käsin, niin mielestäni silloinkin teksti kulkee luonnollisella tavalla ja pointtina on silloin, että tessalonikalaiset pelkäsivät joutuneensa ahdistuksen aikaan (jonka lopuksi tulee tempaus).Eero kirjoitti: ↑20 Elo 2023, 17:47 Tämä menee jo arvailun puolelle, emmekä ihan tarkalleen tiedä, millaisia vainoja ja ahdistusta tessalonikalaiset joutuivat aikoinaan kokemaan ja kuinka eristyksissä he siihen maailmanaikaan olivat muista uskovista. Jos kirjeet olivat ainoa ja nopein yhteydenpitotapa, niin on mahdollista, että he ovat pelästyneet jääneensä jälkeen Tempauksesta ja nimenomaan siis Ahdistuksen aikaan. 1. luvussa on myös viitteitä siihen, ettei heidän uskonsa ollut vielä aivan täydessä varmuudessaan, joten tämäkin voisi selittää tilannetta, mutta tämä on jo siis puhdasta arvailua.
Tuo voi tosiaan hyvinkin olla kuvaus taivaasta käsin Jeesuksen toisesta tulemuksesta, mutta sanotaanko jossain, että taivaassa silloin olevat ihmiset ovat tulleet sinne juuri tempauksen kautta (eivätkä kuoleman kautta)? Kuoleman kautta siellä on ihmisiä varmuudella, koska 20-luvussa sanotaan:Eero kirjoitti: ↑20 Elo 2023, 17:47Jeesuksen Toinen Tulemus kuvataan Ilmestykirjan luvussa 19, jota ennen uskovia on jo temmattu Taivaaseen ja Herra palaa sieltä nimenomaan tulevan vaimonsa, Morsiamen kanssa, jonka on annettu pukeutua hohtavan valkoiseen puhtaaseen pellavaliinaan, joka on Pyhien vanhurskautus:
Oletko kuitenkin samaa mieltä kanssani siitä, että Mark 24, Matt 24, Luuk 17 ja 1. Tess 2 vaikuttaisivat puhuvan samasta tapahtumasta? Ja jos puhuvat sitä kautta nyt jostain muusta kuin tempauksesta, niin missä Raamatun jakeissa mielestänne puhutaan juuri tempauksesta?Tuosta Matteus 24:sta kirjoitin aikaisemmin, että siinä ei välttämättä puhuta Tempauksesta ollenkaan
Pidän tuon ajatuksen kannalta haasteellisena Jeesuksen sanoja Matt 24: 34:
Siis mielestäni Jeesus sanoo tuossa, että nuo hänen luettelemansa asiat tulevat tapahtumaan yhden sukupolven elinajan sisällä.Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.