Hyvä kun avasit tän ketjun uudelleen, Suomen valtionkirkon ylläpitämässä raamattu.fi-palvelussa voi tehdä alleviivauksia ja lisätä itselleen kommetteja tai muistiinpanoja kun luo sinne itselleen ilmaisen tilin. Voin sitä kyllä tähän käyttöön suositella, mutta Raamatun lukemiseen sen käyttöliittymä on ainakin kännykällä vähän epästabiili.
Mä kävin jo aikaisemin asentamassa tänne Pelastussanomiin tuon Funetista löytyvän nettiraamatun, jossa on aika paljon historian siipien havinaa, se on nimittäin ladattu sinne ilmeisesti vuonna 1994 eli aivan internetin alkumetreillä. Muistan, että olin tuolloin kuullut että tällainen kuin ”internet” oli olemassa, mutta en pitänyt sitä ”minään”, koska silloin oli homman nimenä vähän teksti-tv:tä muistuttavat ilmoitustaulut eli purkit, jotka toimivat niin että soitettiin modeemilla käytännössä jonkun kotiin lankalinjaa pitkin ja jos linja oli varattu niin sitten odoteltiin. Eli sama kuin tänne palstalle pääsisi vain yksi ihminen kerrallaan lukemaan ja kirjoittelemaan. Ajat on muuttuneet todella.
Joo, mutta tuo Funetin Raamattu on hyvin todennäköisesti Suomen ensimmäisiä nettiraamattuja ellei peräti ensimmäinen. Suomalaiset olivat hyvin internetin eturintamassa tuolloin. Tykkään siitä kun se on niin yksinkertainen ja luin itse asiassa Raamatun läpi sen kautta työmatkabussissa.
Se löytyy meidän serveriltä täältä:
https://www.pelastussanoma.fi/raamattu/
Mutta siinä on aika paljon ”entistämistöitä”, netin asetukset ovat muuttuneet vuosien varrella ja ääkköset eivät näy oikein. Yritän ehtiä tekemään siitä lukukelpoisen kunhan vaan ehdin!
Herra Siunaa meitä!