Pyhä Henki onkuin tuli, sillä 1.sen helluntain tapahtumista Sanotaan Apt.2: -3.: ”Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta ,niin kuin olisi käynyt väkevä tuulispää,ja täytti koko huoneen,jossa he istuivat.
Ja he näkivät ikään kuin tulisia kieliä,jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itse kunkin päälle”.
Pyhän Hengen tulo nähtiin tulisina kielinä ensimmäisenä helluntainaTuli on Jumalan pyhyyden ja vanhurskauden vertauskuva.
- Ensimmäisenähelluntaina Pyhä Jumala laskeutui syntisiin ihmisiin tulisissa kielissäLuuk.3:16Johannes Kastaja sanoi Jeesuksesta.
”Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.” ja Luuk.12:49:Jeesus sanoo: ”Tulta minä olen tullut heittämään
maan päälle;ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!” Jeesuksen lunastustyö toi
Pyhän Hengen tulen kaikille jotka uskovat - Tulella Jeesus puhdistaa ja jalostaa Jumalan kansan palvelukseensa.
-Tulella Hän puhdistaa kuonan meistä pois. Jeesuksen veren armo pesee puhtaaksi meidätkin Jer.20:9Profeetta sanoo: ”Mutta kun sanoin: "Enää en halua ajatella häntä enkä puhua hänen nimissään",tuntui kuin sisimmässäni olisi palanut liekehtivä tuli ja luuni olisivat hehkuneet”.
- Profeetta Jeremia koki Pyhän Hengen tulena sisällään.
http://www.nurmijarvennky.fi/images/PE01122013.pdf