Jerusalemin seurakunnan johtohahmoina olivat Jaakob, Jeesuksen veli, sekä apostoleista etenkin Pietari (Keefas) ja Johannes. He olivat Jerusalemin seurakunnan "pilareita".
Paavali tuli mukaan joidenkin vuosien päästä, ja hän kertoo ettei saanut opetusta tai oppia Jerusalemissa olevilta apostoleilta tai Jaakobilta:
Jerusalemin seurakunta piti kiinni Jeesuksen opetuksista, eikä seurannut Paavalia. Jeesus oli korostanut ettei laista häviä ainoakaan piirto ja että ihmisten oli tehtävä hyvää toisille; pelkkä suun tunnustus ei riitä (Matt 25:31-46). Lisäksi Hän sanoi:Gal 1 kirjoitti:11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.
jaMatt 5 kirjoitti:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
Paavali sen sijaan opetti:Matt 7:21 kirjoitti:Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
Tässä näkyy kenties selkeimmin Paavalin ja Jerusalemin seurakunnan (=Jeesuksen opetuslasten) opetuksen ero. Paavali (Gal 1:11) tekee aivan selväksi kaikille, että hän on saanut Jeesukselta evankeliumin, joka ei ole kaikilta osin aiemman (myöskään Jerusalemin seurakunnan) opetuksen mukaista (Gal 1:12).Room 10:10 kirjoitti:sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
Itse asiassa, löydämme Raamatusta lukuisia kohtia, joissa käy ilmi se, miten Paavali vastusti apostolien ja Jaakobin opetusta ja varoitti seuraamasta Jerusalemin seurakunnan opetusta, tai Paavali halusi avoimesti kyseenalaistaa Jerusalemin seurakunnan lähettämiä opettajia. Otan tästä jälkimmäisestä esimerkin:
Jos mietimme tässä tapahtunutta asiaa aivan neutraalisti, niin se mitä Keefas oli tehnyt oli täsmälleen samaa, mitä Paavali itse teki ja avoimesti ilmoittaa tehneensä:Gal 2 kirjoitti:11 Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten kasvoja, koska hän oli herättänyt suurta paheksumista.
12 Sillä ennenkuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä, oli hän syönyt yhdessä pakanain kanssa; mutta heidän tultuaan hän vetäytyi pois ja pysytteli erillään peläten ympärileikattuja,
13 ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset, niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin.
14 Mutta kun minä näin, etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan, sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen: "Jos sinä, joka olet juutalainen, noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten, miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?"
... eli Keefas oli tuossa Gal 2 kohdassa juurikin "ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia".1 Kor 9 kirjoitti:20 ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;
21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia-vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa-voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
Miksi Paavali siis julkisesti moitti Keefasta asiasta, jota hän itsekin ilmoittaa tehneensä ? Julkisesti Jeesuksen opetuslapsen häpäiseminen ei missään tapauksessa ollut oikea tapa käsitellä asiaa, vaikka aihetta olisi ollutkin. Ja nyt ei edes ollut; Pietari oli tehnyt kuten Paavali itsekin teki.
Syy on yksinkertainen: Paavalin ja Jerusalemin seurakunnan lähettämien opettajien opetus oli erilainen. Paavali opetti ettei kristityn tarvitse noudattaa lakia; Jeesus taas oli opettanut että pitää. Paavali opetti pelastusta yksin armosta; Jeesus opetti tuomiolla ratkaisevana asiana ihmisen tekoja muita kohtaan.
Kumpi mielipide voitti ? Me tiedämme vastauksen. Paavalin mielipide aikanaan voitti, ja jonkin verran myöhemmin kirkkoisät julistivat Jerusalemin seurakunnan (eli Jeesuksen opetuslasten ja Jaakobin johtaman seurakunnan) opetukset harhaoppisiksi. (Heidät tunnetaan historiassa myös Juutalaiskristittyinä, Ebioniitteina ja Nasareeneina.)
Kun luetaan Paavalin kirjeitä, tämän asian tiedostaminen antaa paljon pohjaa ymmärtää mistä Paavali oikeasti puhui varoittaessaan seurakuntia juutalaiskristityistä. Niitähän ei ollut niinkään israelin ulkopuolella, vaan nämä Paavalin arvostelemat ovat itse asiassa Jerusalemin seurakunnan opetusta seuraavia opettajia, jotkut Jerusalemin seurakunnan lähettämiä.