Tähän ketjuun voi jokainen laittaa kysymyksensä Raamatun ristiriidoista tai asioista, jotka tulevat vastaan ja kuulostavat ristiriidoilta.
Raamattuhan on ainakin minun näkemykseni mukaan kirjoitettu aivan muuhun käyttöön kuin tieteen oppikirjaksi. Raamatunkirjoittajat ovat kirjoittaneet Jumalasta ja maailmasta sen mukaan, kun ovat näistä ymmärtäneet. He ovat pyrkineet kirjoittamaan totuutta sen mukaisesti, kun ovat muilta kuulleet ja oppineet.
Meillä on tietysti Matteus, Markus tai Johannes, joilla on parempaa ns. ensikäden tietoa, tai Paavalin kirjeet, jotka oletamme aidoiksi, Paavalin itsensä kirjoittamiksi tai kirjoituttamiksi. Mutta meidän on kuitenkin tunnustettava, että meillä ei ole varmuutta kovin monen VT:n kirjan alkuperästä. Osa VT:n kirjoistahan on ilman muuta toisen käden tietoa, tai koottu useammasta lähteestä.Luuk 1 kirjoitti:1 Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista,
2 sen mukaisesti kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat omin silmin ne nähneet ja olleet sanan palvelijoita,
3 niin olen minäkin, tarkkaan tutkittuani alusta alkaen kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään sinulle, korkea-arvoinen Teofilus,
4 että oppisit tuntemaan, kuinka varmat ne asiat ovat, jotka sinulle on opetettu.
Raamatussa on kuitenkin monia asioita, jotka ovat haasteellisia. Luomista ja maan ikää koskeviin asioihin on kuitenkin omat ketjunsa. Tässä ketjussa emme keskustele siitä, onko Jumala luonut maailman, vaan oletamme tämän tosiasiaksi.
Otan nyt esimerkin tätä ketjua varten, josta voi esittää mielipiteitä.
Luukas puhuu verollepanosta:
Tiedämme, että Herodes oli Jeesuksen syntyessä vallassa. Mutta tässä on nyt pieni ongelma:1 Ja tapahtui niinä päivinä, että keisari Augustukselta kävi käsky, että kaikki maailma oli verolle pantava.
2 Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Kyreniuksen ollessa Syyrian maaherrana.
Nimittäin se, että Herodes kuoli noin 4eKr, tai toisten lähteiden mukaan 1eKr, ja toisaalta, historia tietää Kyreniuksen (Quirinius) olleen Syyrian maaherrana vasta vuodesta 6JKR, eli vähintään 7 vuotta, enimmillään 10 vuotta Herodeksen kuoleman jälkeen. Kyreniuksen valtaantulo on aivan itsestäänselvästi vasta vuosia Herodeksen kuoleman jälkeen.
Nyt tulee siis se ongelma, että sellaista hetkeä, jolloin Herodes oli elossa ja toisaalta Kyrenius oli Syyrian maaherrana, ei siis ollut. Siinä oli 7-10 vuoden väli.
Quirinius nimitettiin hallinnolliseen virkaan Syyriassa sen jälkeen, kun hänen oppilaansa, keisari Augustuksen pojanpoika Gaius oli kuollut Armenian sotaretkellä vuonna 3jKr. Ja Juudea liitettiin Syyrian provinssiin vuonna 6jKr, jossa yhteydessä otettiin käyttöön Juudean verotus ja samalla suoritettiin väestön rekisteröinti.
Näin ollen, Luukkaan "jouluevankeliumin" kertomus Kyreniuksen alkuunpanemasta verotuksesta ei sitten mitenkään liity Herodeksen hallintokauteen, joka ajoittuu ennen ajanlaskumme alkua.
Verotus sinänsä selittäisi sen, että Joosef ja Maria menivät Beetlehemiin verotettavaksi 6jKr, mutta kun sekään ei nyt kyllä aivan täsmää. Nimittäin, verollepanoa varten oli rekisteröidyttävä, kirjoittauduttava veroluetteloon. Luukkaan evankeliumin maininta, että kaikki menivät kirjoittautumaan veroluetteloon, kukin omaan kaupunkiinsa, vastaa roomalaista verotuskäytäntöä, mutta se miten kirjoittaja tulkitsee ”oman kaupungin”, ei ole roomalaisen verotusjärjestelmän mukainen. Roomalaiset kun nimittäin katsoivat asuinkaupungin sen mukaan missä asui, tai missä jotakin omisti.
Jouluevankeliumi määrittelee Joosefin ”oman kaupungin” Betlehemiksi Daavidin suvun mukaan, eikä hänen asuinpaikkansa Nasaretin ja hänen omaisuutensa mukaan. Väestölaskennassa roomalaisia eivät kuitenkaan kiinnostaneet sukujuuret, vaan elävien ihmisten omistukset. Jollakin 1000v aiemmin eläneellä Daavidilla ei siis totta tosiaankaan ollut mitään teemistä Joosefin verotuskunnan kanssa.
Joosefilla ja Marialla, jotka evankeliumien mukaan asuivat Galilean Nasaretissa, ei ollut mitään syytä lähteä Betlehemiin rekisteröitymään. He eivät omistaneet Betlehemissä mitään, koska he tarvitsivat siellä majapaikkaa – joskin siinä ei joulutarinan mukaan ollut tilaa. Joosefin ja Marian ei olisi muutenkaan tarvinnut lähteä Galilean Nasaretista Juudean Betlehemiin, sillä Galilea ja Juudea olivat eri hallintoalueita. Galilealaisena Joosef Nasaretilaisella ei ollut mitään tekemistä Juudean väestölaskennan kanssa. Vuonna 6 Galilea oli jäänyt Rooman alaisen vasallishallitsijan hallintaan, joten roomalainen verollepano ei koskenut Galilean asukkaita.
Tällaisia olen viime aikoina pohdiskellut. Jos jollakin olisi jotakin ajatusta asiaan, niin olisi hienoa.