Uusikuu ja sapatti

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
olli

Uusikuu ja sapatti

Viesti Kirjoittaja olli »

Tähän uudenkuun aiheeseen viittasin hieman tuossa sapattiketjussa, ja pyynnöstä kommentoin sitä hieman lisää. Toivon, että tämä tulee kaikille sen verran tutuksi, että jokainen osaa itse ajatella asiaa terveeltä pohjalta.

Eli suurin kysymys uuteenkuuhun liittyen lieneekin väite, jota netissä nykyään tuntuu kiertävän, että sapatti olisi laskettu uudenkuun perusteella. Tähän törmää aina silloin tällöin, ja sitä on perusteltu aika - no, sanoisinko - mielenkiintoisesti.

Ajatushan tuossa väitteessä on siis se, että kuunkierto määräisi sapatinpäivät siten, että sapatit olisivat aina vakiopaikalla kuukaudessa (siis uudesta kuusta alkavassa kuu-kaudessa). Valitettavasti kuunkiertohan tunnetusti osuu 29.53 vuorokauden jaksoon, joka ei sitten kirveelläkään mene tasan 7 päivän kanssa, vaan se sapatti olisi sitten jotakin sellaista noin 7.38 vuorokauden välein.

Kuukiertoon perustuvan sapatin kannattajat eivät kuitenkaan löydä tukea väitteilleen Raamatusta, vaan vetoavat Raamatun ulkopuolisiin kirjoituksiin, Heidän mielestään sapattia olisi vietetty uudesta kuusta laskien 7, 14, 21 ja 28. päivänä, jonka jälkeen seuraava uusikuu määräsi seuraavan sapatin.

Koska kuu-kaudessa (=29.53 päivää) olisi siten tullut yksi joko 1 tai 2 päivää pidempi työviikko kuin joka 7. päivänä (kuusta riippumatta) vietetyssä sapatissa, tämä ei ole sopusoinnussa tuntemiemme 10 käskyn kanssa, jonka mukaan "6 päivää tee työtä, mutta seitsemäs päivä..."

Mutta Raamatun ristiriidat ovat vielä paljon hurjemmat. Listaan tässä ihan vaan pari:
- Serubbaabel keräsi puita uudenkuun päivänä, ja kuten tiedämme, sapattina puiden kerääminen oli ehdottomasti kielletty.
- Luomisessa (1 Moos 1), sapatti ei osunut kuunkierron mukaan, vaan seitsemännen päivän mukaan.
- Exoduksen aikana, viiriäiset annettiin xif-kuun 14. päivänä, jonka jälkeen mannaa, ja ensimmäinen manna-sapatti osui 22. päivälle zif-kuuta, eli se ei osunut väitetylle kuu-kausi-sapatille.

Mutta sitten tulee mielestäni mehukkain todiste, eli Uusi Testamentti. Kuten hyvin tiedämme, Jeesus ristiinnaulittiin 14. päivänä abib-kuuta, jonka evankelistat vahvistavat olleen valmistuspäivä, eikä sapatti. Abib-kuun 15. päivästä Toora taas erityisesti mainitsee, että se on erilainen päivä kuin sapatti. Lukekaa 2 Moos 12, niin näette yksityiskohdat (vaatii tarkkaavaisuutta); mutta Abib-kuun 14. päivänä siis syödään karitsa ja 15. päivä on erilainen kuin sapatti; sille on määrätty asioita, jotka eivät ole sallittuja sapattina. Näin ollen, sen paremmin 14. kuin 15. päiväkään ei VOI OLLA Jumalan määräämä uusikuu-sapatti. Jeesuksen ristiinnaulitsemisen aikaan viikkosapatti vain sattui osumaan 15. päivälle.

Lisäksi huomionarvoisia ovat mm. uhritoimitukset. Sapattina oli määrä antaa tietyt uhrit, jotka olivat erilaiset kuin jokapäiväiset uhrit. Uudenkuun päivänä kuitenkin uhrit olivat erilaiset kuin sapatin uhrit (lue tarkemmin: 4 Moos 28). Lisäksi uudenkuun päivän uhreista sanotaan, että ne tuli uhrata "jokapäiväisen uhrin lisäksi". Toisin sanoen, 4 Moos 28 mukaan jokainen uudenkuunpäivä ei suinkaan ollut sapatti.

Joten perustetta uudenkuun mukaan määräytyvälle sapatille ei yksinkertaisesti ole olemassa, ja lukuisat yksityiskohdat osoittavat, että viikkosapatti määräytyi viikkokierron mukaan, eikä uuden kuun mukaan, osoittaen näin uusikuu-sapattikierron täysin kuvitteelliseksi väitteeksi, jolla ei ole Raamatun totuuden kanssa mitään tekemistä.
olli

Re: Uusikuu ja sapatti

Viesti Kirjoittaja olli »

Vielä suosittelisin tätä linkkiä, jossa on monta uuteenkuuhun ja sapattiin liittyvää tekstiä koottu valmiiksi:
http://www.pelastussanoma.fi/savy.nordg ... eistoa.htm

Siitä käy kyllä aivan selväksi, että uusikuu ja sapatti ovat eri asioita.
Vastaa Viestiin