
Periaatteessa olen kyllä samaa mieltä, Jeesus käytti viiniä." Katso syömäriä ja viininjuojaa."(Matt.11:19) Siihen aikaan ja siinä kulttuurissa yleisesti käytettiin viiniä aterialla. En liioin usko, että se oli mitään rypälemehua, vaikka sitäkin varmaan juotiin. Johannes Kastajasta erityisesti mainittiin, että " viiniä ja väkijuomaa hän ei juo."(Luuk.1:15) Ei olisi mainittu, jos se ei olisi erikoista.
Meidän kulttuurimme on ikävä kyllä erilainen siinä suhteessa. Alkoholia käytetään humaltumistarkoituksessa. Monella on jonkinasteinen riippuvuus, vaikkei alkoholisti sanan varsinaisessa merkityksessä olisikaan. Lisäksi alkoholinkäyttö liittyy monesti, jos uskovaisia ajatellaan, entiseen elämään, josta on kuoltu pois, kun uusi on sijaan tullut. Monen on vaikea vetää rajaa ja joskus se on täysin mahdotontakin. "Älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno." (Ef.5:18) ( Raamatussa puhutaan myös haureuden ja vihan viinistä.) Kukin tuntee omassa nupissaan, koska menee juopumisen puolelle. En kyllä suurin surminkaan usko, että Jeesus juopui!
Huomiotta ei voi myöskään jättää uskomattomien ihmisten reaktioita. Useimmat paheksuvat suuresti, jos uskovainen on kapakassa kaljatuopin ääressä. Sorry vaan, mutten itsekään pidä sitä tarpeellisena. Ehkä tulkitsen liian tiukasti sananpaikkaa, jossa sanotaan ettei sovi istua siellä missä pilkkaajat istuvat. Eikä mukautua maailmaan. Muutenkin uskomattomat tuntuvat pitävän meitä suurennuslasin alla ja vikoilevat aina kun vaan voivat.Kerron huvittavan esimerkin. Työkaverit kierrättivät ihanaa kakkureseptiä. Halusin myös kyseisen reseptin ja pyysin saada sen. Reseptin alkuperäinen "omistaja" ihmetteli suureen ääneen, mitä minä sillä teen, kun siihen tulee alkoholia. Niin, etten tikun nokallakaan saa koskea pulloon, jossa on alkoholia, vaikka paistaessahan se varsinainen alkoholi siitä poistuu.

Mieheni, joka on entinen taksiautoilija, sai myös kuulla siitä arvosteluja, miten hän voi kuskata kännisiä kapakkaan, vaikka on uskovainen. Ihan hyvin voi; Jeesus rakastaa kaikkia ja tahtoo, että jokainen pelastuu. Mies piti ristinlippua korkealla joka tilanteessa; oli valona ja suolana. Siitä voisin kertoa paljonkin, mutten taida tässä yhteydessä.
Varsinainen asia miksi nyt tätä naputtelen on kuitenkin se, että miten toinen uskovainen pahastuu/pahentuu siitä, jos toinen käyttää alkoholia. Jos olet itse vahva siinä asiassa, mutta veljesi/sisaresi ei, Sanan mukaan täytyisi jättää itsekin käyttämättä, ettei olisi viettelykseksi veljelleen.
"8. Ei ruoka lähennä meitä Jumalaan. Jos olemme syömättä, emme mitään menetä. Jos syömme, emme siitä hyödy.
9.Katsokaa kuitenkin, ettei tämä vapautenne koidu loukkaukseksi heikoille.
10. Jos joku, omaltatunnoltaan heikko, näkee sinun, jolla on tieto, aterioivan epäjumalan temppelissä, eikö hän siitä rohkaistu epäjumalille
uhratun lihan syömiseen?
11. Sinun tietosi vuoksi turmeltuu heikko veljesi, jonka puolesta Kristus on kuollut.
12. Kun näin teette syntiä veljiä vastaan ja haavoitatte heidän heikkoa omaatuntoaan, te teette syntiä Kristusta vastaan.
13. Sen tähden, jos ruoka on viettelykseksi veljelleni, en enää ikinä syö lihaa, etten olisi veljelleni viettelykseksi."
Näin Paavali korinttilaisille 1. kirjeensä 8. luvussa syömisestä. Pätee kyllä juomiseenkin.