A PIETARIN NÄKY
1. Raamatun teksti
Tapahtumat
ennen Pietarin saamaa näkyä
Apostolien teot 10:1. Ja Kesareassa oli mies,
nimeltä Kornelius, sadanpäämies niin kutsutussa italialaisessa
sotaväenosastossa.
2. Hän oli hurskas ja Jumalaa pelkääväinen, niin kuin koko hänen
perhekuntansakin, ja antoi paljon almuja kansalle ja rukoili alati Jumalaa.
3. Hän näki selvästi näyssä, noin yhdeksännellä hetkellä
päivästä, Jumalan enkelin, joka tuli sisään hänen tykönsä ja sanoi hänelle:
"Kornelius!"
4. Tämä loi katseensa häneen ja sanoi peljästyneenä: "Mikä
on, Herra?" Enkeli sanoi hänelle: "Sinun rukouksesi ja almusi ovat
tulleet muistoon Jumalan edessä.
5. Niin lähetä nyt miehiä Joppeen noutamaan eräs Simon, jota myös
Pietariksi kutsutaan;
6. hän majailee nahkuri Simonin luona, jonka talo on meren
rannalla."
7. Ja kun enkeli, joka Korneliusta puhutteli, oli mennyt pois,
kutsui tämä kaksi palvelijaansa ja hurskaan sotamiehen uskollisimpiensa
joukosta
8. ja kertoi heille kaikki ja lähetti heidät Joppeen.
9. Ja seuraavana päivänä, kun he olivat matkalla ja lähestyivät
kaupunkia, nousi Pietari noin kuudennen hetken vaiheilla katolle rukoilemaan.
Pietarin näky
10. Ja hänen tuli nälkä, ja hän halusi ruokaa. Mutta sitä
valmistettaessa hän joutui hurmoksiin.
11. Ja hän näki taivaan avoinna ja tulevan alas astian, ikään
kuin suuren liinavaatteen, joka neljästä kulmastaan laskettiin maahan.
12. Ja siinä oli kaikkinaisia maan nelijalkaisia ja matelijoita
ja taivaan lintuja.
13. Ja tuli ääni, joka sanoi hänelle: "Nouse, Pietari,
teurasta ja syö".
14. Mutta Pietari sanoi: "En suinkaan, Herra; sillä en minä
ole ikinä syönyt mitään epäpyhää enkä saastaista".
15. Ja taas ääni sanoi hänelle toistamiseen: "Minkä Jumala
on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi".
16. Tämä tapahtui kolme kertaa; sitten astia otettiin kohta ylös
taivaaseen.
Näyn
jälkeiset tapahtumat
17. Ja kun Pietari oli epätietoinen siitä, mitä hänen
näkemänsä näky mahtoi merkitä, niin katso, ne miehet, jotka Kornelius oli lähettänyt
ja jotka kyselemällä olivat löytäneet Simonin talon, seisoivat portilla
18. ja tiedustelivat kuuluvalla äänellä, majailiko siellä Simon,
jota myös Pietariksi kutsuttiin.
19. Kun Pietari yhä mietti tuota näkyä, sanoi Henki hänelle: "Katso, kaksi miestä etsii sinua;
20. niin nouse nyt, astu alas ja mene arvelematta heidän kanssaan, sillä minä olen heidät
lähettänyt".
21. Niin Pietari meni alas miesten tykö ja sanoi:
"Katso, minä olen se, jota te etsitte; mitä varten te olette
tulleet?"
22. He sanoivat: "Sadanpäämies Kornelius, hurskas ja
Jumalaa pelkääväinen mies, josta koko Juudan kansa todistaa hyvää, on pyhältä
enkeliltä ilmestyksessä saanut käskyn haettaa sinut kotiinsa ja kuulla, mitä
sinulla on sanottavaa".
23. Niin hän kutsui heidät sisään ja piti heitä vierainansa.
Seuraavana päivänä Pietari nousi ja lähti heidän kanssaan, ja muutamat veljet
Joppesta seurasivat hänen mukanaan.
2. Tekstin sisältö
Tässä näyssä taivas oli avoinna ja sieltä laskettiin alas maahan astian muotoisena liinavaate. Se on tässä kuvauksena, symbolina; Jumala antoi Poikansa Jeesuksen tulla taivaasta alas ihmisruumiiseen, elääkseen syntisimmänkin puolesta. Ei minkään haikaran tuomana liinavaatekäärössä, vaan Jumalan Pyhän Hengen välityksellä Kristuksen vanhurskaudessa. Apostoli kirjoittaa Jeesuksen tulosta ihmisyyteen: ”ruumiin sinä minulle valmistit”, Hebr.10:5. Johannes aloittaa evankeliuminsa: ”Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan tykönä”, ”ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme”. Kaikki laki ja profeetat ovat hänestä kirjoittaneet. Hän oli Jumalan armo ja totuus, joita hän tuli Jumalan luonteesta meille kirkastamaan ja täyttämään ihmisessä.
Liinavaate laskettiin neljästä kulmastaan maan pinnalle. Sen neljä kulmaa kuvaavat mm. neljää ilman suuntaa. Ja koska liinavaatteella oli ”kaikkinaisia maan nelijalkaisia ja matelijoita ja taivaan lintuja”, kuvaavat ne mm. niissä alueissa eläviä kansoja. Tästä tulee mieleen neljä nelikasvoista olentoa, joita Hesekiel kuvaa näyssään ja joilla kullakin oli härän -, leijonan -, kotkan - ja ihmisen/kerubin kasvot. Niillä oli yhdet, mutta erilaiset, kasvot kuhunkin suuntaan ja ne kulkivat maan päällä neljään eri suuntaan – ”minne vain henki kulkemaan vaati”; näin ne kuvaavat Jumalan sanan ja evankeliumin etenemistä kaikissa kansoissa ja luomakunnassa. Hesekielin näyssä nämä olennot nousivat ylös, ”pysähtyivät temppelin itäiselle portille ja niiden yläpuolella oli Israelin Jumalan kirkkaus”. Ilmestyskirjassa samat olennot ovat avoimen oven takana Jumalan valtaistuimen luona, kuvaten Jumalan rakkauden ja pelastavan armon laajuutta sekä näkyvässä että näkymättömässä luomakunnassa.
Suuri liinavaate oli tässä näyssä ikään kuin pöytäliinana, jonka päältä Pietarille tarjottiin syötävää eli itseensä hyväksyttävää ja sulatettavaa Se ei voinut olla mikä tahansa vaate, josta Jumala tarjoaa syötävää. Moni on kuullut usein mainittavan sanan ”Kristuksen vanhurskauden vaatteet” ja ”häävaatteet”, joihin meidät puetaan. Tätä edustaa Pietarin näyssä suuri liinavaate.
3. Tekstin tulkinta
Jes. 64: 6 Kaikki me olimme kuin saastaiset, ja niin kuin tahrattu vaate oli kaikki meidän vanhurskautemme. Ja kaikki me olemme lakastuneet kuin lehdet, ja pahat tekomme heittelevät meitä niin kuin tuuli.
Sef. 1: 8 Ja Herran teurasuhrin päivänä minä rankaisen päämiehiä ja kuninkaan poikia ja kaikkia muukalaispukuun puettuja.
Matt. 22: 11 Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin.
Sak. 3: 3 Ja Joosua oli puettu saastaisiin vaatteisiin, ja hän seisoi enkelin edessä. |
4 Niin tämä lausui ja sanoi näin niille, jotka seisoivat hänen edessänsä: "Riisukaa pois saastaiset vaatteet hänen yltänsä". Ja hän sanoi hänelle: "Katso, minä olen ottanut sinulta pois pahat tekosi, ja minä puetan sinut juhlavaatteisiin". |
Jumala alusta asti tiesi meidän tarvitsevan Kristuksen sovitustyön kautta hyväksemme annettavaa vanhurskautta, joka puhdistaa meidät oman vanhurskautemme saastaisista vaatteista. Se kuitenkin vaatii uskollisuutta Herrallemme Jeesukselle, jonka kautta meillä on rukouksissamme pääsy Isän tykö. Tulee olla rukouksessa kestävä ja kuunnella Herramme puhetta Henkensä kautta. Se on uskollisuutta Herrallemme ja on antava meille voiton hänen verensä kautta. Ilm.7: 14 he ovat pesseet vaatteensa (Kristukseen kasteella ja hänen elämällään) ja valkaisseet ne Karitsan veressä (Pyhässä Hengessä, Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta).
Ilm. 3: 5 Joka voittaa, se näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeänsä elämän kirjasta, ja minä olen tunnustava hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä.
Dan 10: 5 Minä nostin silmäni ja näin, ja katso: oli eräs mies, puettuna pellavavaatteisiin ja kupeet vyötettyinä Uufaan kullalla.
Jes. 22: 20 Mutta sinä päivänä minä kutsun palvelijani Eljakimin, Hilkian pojan, |
21 ja puetan hänen yllensä sinun ihokkaasi, vyötän hänet sinun vyölläsi ja panen sinun valtasi hänen käteensä, niin että hän on oleva isänä Jerusalemin asukkaille ja Juudan suvulle. |
22 Ja minä panen Daavidin huoneen avaimen hänen olallensa; ja hän avaa, eikä kukaan sulje, ja hän sulkee, eikä kukaan avaa. |
Hes. 9: 2 …Mutta yksi mies oli heidän keskellään, puettu pellavavaatteisiin ja vyöllänsä kirjoitusneuvot. Ja he tulivat ja asettuivat seisomaan vaskialttarin ääreen. |
3 Mutta Israelin Jumalan kirkkaus oli kohonnut yläpuolelta kerubin, jonka yllä se oli ollut, huoneen kynnykselle ja huusi pellavavaatteisiin puetulle miehelle, jolla oli kirjoitusneuvot vyöllänsä; |
Hes. 9: 11 Ja katso, pellavavaatteisiin puettu mies, jolla oli kirjoitusneuvot vyöllänsä, toi tämän sanan: "Minä olen tehnyt, niin kuin sinä käskit minun tehdä". (Hes. 10: 6-7).
Jeesus Kristus oli tämä mies; hän on Jumalan Sana, jolla on kirjoitusneuvot hallussaan.
Profeetta Samuel (1.Sam.2:18) ja kuningas Daavid (2.Sam.6:14) oli puettu pellavaan, samoin leeviläiset (1.Aik.15: 27). Leeviläiset olivat pappissukukunta ja heistä sanotaan:
Ps. 132: 9 Sinun pappisi olkoot puetut vanhurskaudella, ja sinun hurskaasi riemuitkoot.
Edellinen teksti osoittaa pellavavaatteiden, joihin papit olivat puetut, olevan vanhurskauden vertauskuvana ja se on juuri Kristuksen vanhurskaus.
Jeesus sanoi seuraajillensa apostoleille ennen taivaaseen nousemistaan seuraavaa.
Luuk. 24: 49 ”Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta." He odottivat 50 päivää, kunnes se tapahtui. Pyhä Henki laskeutui kaikkien heidän päällensä ja he saivat voiman lähteä julistamaan evankeliumia juutalaisille ensin ja sitten kaikkialle maailmaan.
Pietari sai pian tämän jälkeen tässäkin aluksi mainitun näyn, Ap.t. 10. Siinä Jeesus tahtoo vakuuttaa hänen verensä puhdistavan vaikutuksen ulottuvan kaikkialle. Puhtailla ja saastaisilla eläimillä Israelin kansaa oli opetettu eri tavoin symbolisesti; he eivät saaneet syödä saastaisia eläimiä, joista oli tarkka luettelokin (3.Moos.11), eivätkä sitä vastaavasti saaneet liittoutua pakanoiden kanssa eivätkä seurustellakaan, koska ne olivat saastaisia.
Uhrieläimien tuli olla puhtaita ja virheettömiä, koska ne kuvasivat Jeesusta, vaikkeivät Israelilaisetkaan, Jumalan salaisuuden tähden, sitä ymmärtäneet. Puhtaat eläimet kuvaavat vastaavasti paitsi Jeesusta, myös niitä, jotka häneen uskovat ja niitä kansoja, jotka hänet tunnustavat. Jumalan salaisuus (Jeesuksessa) oli olemassa siksi, etteivät pahuuden voimat, pahojen ihmisten kautta, toimisi koko ajan Jumalan suunnitelmaa vastaan.
Pietarin näyssä Jumala vahvistaa toteuttaneensa suunnitelmansa salaisuutensa mukaisesti ja ilmoittaa: He ovat päässeet saastaisuudestaan. Eivät Israelin kansa ja papitkaan olleet vielä olleet puhtaat, vaikka pappien virkatoimituksessaan piti käyttää symbolisesti puhtaita vaatteita ja toteuttaa puhdistautumisseremoniat. Siitä on profeetta Sakarjalle näytetty näyssä esimerkki; ylimmäinen pappi Joosua oli puettu saastaisiin vaatteisiin eli hän oli oman vanhurskautensa vaatteissa, Sak. 3: 6, 8-9.
6. Ja Herran enkeli todisti Joosualle sanoen:
8. Kuule, Joosua, ylimmäinen pappi, sinä ja sinun ystäväsi,
jotka edessäsi istuvat. Sillä ennusmerkin
miehiä he ovat; sillä katso, minä annan tulla palvelijani, Vesan.
9. Sillä katso: kivi, jonka minä olen asettanut Joosuan eteen - siihen yhteen
kiveen (Jeesukseen) päin on seitsemän silmää! Katso, minä kaiverran
kaiverrukset (lakini) siihen, sanoo Herra Sebaot, ja otan pois tämän maan pahat teot yhtenä päivänä. Hän sanoi siksi (Sak.3:4): "Riisukaa
pois saastaiset vaatteet hänen yltänsä".
Ristillä syytön ja viaton Jeesus otti ne pois, kuolemansa
kautta, tulemalla uhrikaritsaksi kaikkien syntisten puolesta. Hän vahvisti sen
todeksi nousemalla ylös kuolleista, astumalla ylös taivaisiin ja vakuuttamalla
sen jälkeen anteeksiannon tosiasiaa apostoleille ilmestymällä heille sanoen
”rauha teille” ja lähettämällä vakuudeksi
Pyhän Henkensä. Vanhurskauttamisen Jeesus valmisti kaikille
halukkaille ja hänessä tapahtui myös se, mikä sanottiin Joosualle: "Katso,
minä olen ottanut sinulta pois
pahat tekosi, ja minä puetan sinut juhlavaatteisiin".
Pietarille näyssä sanottiin ”teurasta ja syö”. Tarjolla oli saastaisia eläimiä puhtaiden kanssa, samalla liinavaatteella, jotka olivat symboleja nekin. Koska siinä oli taivaan lintuja ja matelijoita sekä maan kaikkinaisia nelijalkaisia, oli siinä siis karjaeläimiä ja metsäeläimiä, jotka ryhmät ovat mainitut luomisesta alkaen ja kuuluvat nelijalkaisiin. Niin karjaeläimet kuin metsäneläimetkin kuvasivat näyssä pakanakansoja ja matelijat ja taivaan linnut henkiolentoja. Nekin olivat samaa Jumalan luomakuntaa. Kaikille oli nyt puhdistuminen valmiina, kuka vain sen halusi vastaan ottaa. Myös kaikille ennen eläneille ja vielä syntymättömille ihmisille näin varmistettiin anteeksiantamus heidän omavanhurskautensa epäpuhtaudesta.
Vanhurskaus annetaan uskosta:
Room. 3: 30 ”koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja
ympärileikkaamattomat uskon kautta.” R.3: 28. ”ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman
lain tekoja.”
Room. 5: 9 Paljoa ennemmin me siis nyt, kun olemme vanhurskautetut hänen veressään, pelastumme hänen kauttansa vihasta.
Emme näin joudu Jumalan vihan alle, emmekä tuomion. Siksi Jeesus sovitustyönsä ja ylösnousemuksensa jälkeen sanoi opetuslapsilleen: ”Rauha teille”.
Kol.1: 20 ilmaisee: ”ja että hän (Jumala), tehden rauhan hänen ristinsä veren
kautta, hänen (Jeesuksen) kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki
sekä maan päällä että taivaissa.”
Eli koko luomakunta on sovitettu, puhdistettu. Lisäksi
tarvittiin vain Jumalan herättämää uskoa.
Missä tahansa Jumala on jonkun kutsunut ja tämä uskoo Jumalan Jeesuksen kautta
tekemään työhön, hän pelastuu. Eikä häntä voi sanoa saastaiseksi, vaan on
uskottava: "Minkä
Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi".
Ja se vakuutettiin kolmeen kertaan.
4. Esimerkkejä Raamatun
symbolikielestä
4.1 Saastaiset
linnut / pahat henkiolennot:
3. Moos. 20: 25 Erottakaa myös puhtaat eläimet saastaisista ja saastaiset linnut puhtaista, ettette saattaisi itseänne inhottaviksi koskemalla nelijalkaisiin eläimiin, lintuihin tai maan matelijoihin, mihin tahansa, jotka minä olen erottanut, että te pitäisitte ne saastaisina. (Kuvaus tarkoitti: erotkaa pakanakansoista ja erottakaa pyhät enkelit saastaisista.)
3. Moos. 11: 13 Linnuista taas inhotkaa näitä; älköön niitä syötäkö, vaan olkoot inhottavia: kotka, partakorppikotka ja harmaa korppikotka, jne. … (Kotka on lintujen voimahahmo.)
Saar. 10: 20 Älä ajatuksissasikaan kiroile kuningasta, äläkä makuukammiossasikaan kiroile rikasta, sillä taivaan linnut kuljettavat sinun äänesi ja siivelliset ilmaisevat sinun sanasi. (Henkiolennot, joilta ihmiset kysyvät neuvoa, ovat Jumalasta luopuneita.)
Sef. 1: 3 Minä otan pois ihmiset ja eläimet, otan pois taivaan linnut ja meren kalat, viettelykset ja jumalattomat. Minä hävitän ihmiset maan pinnalta, sanoo Herra.
(saastaiset henkiolennot eli taivaan linnut ovat viettelyksiä; ihmiset kaloja eli jumalattomia.)
Matt. 8: 5 "Kylväjä meni kylvämään siementänsä. Ja hänen kylväessään putosi osa tien oheen ja tallautui, ja taivaan linnut söivät sen.
12 Mitkä tien oheen putosivat, ovat ne, jotka kuulevat, mutta sitten perkele tulee ja ottaa sanan pois heidän sydämestään, etteivät he uskoisi ja pelastuisi.
(Jeesus kuvaa perkelettä lintuna. Tässä se edustaa koko pahojen enkelien ryhmää. Kotkaksi perkelettä on usein kuvattu Raamatun symbolikuvauksissa, Jumalan kielessä, mutta Herra Jeesus on samaistettu kaikkiin näihin symboliryhmiin, koska hän asetti itsensä kaikkien sijaan, kärsi koko luomakuntansa puolesta)
4.2 Puhtaat
linnut / hyvät henkiolennot:
1.Moos.15: 9 Ja hän (Jumala) sanoi hänelle: "Tuo minulle kolmivuotias hieho, kolmivuotias vuohi ja kolmivuotias oinas sekä metsäkyyhkynen ja nuori kyyhkynen". (Uhrieläimiksi.)
Jes. 31: 5 Niin kuin liitelevät linnut, niin varjelee Herra Sebaot Jerusalemia - varjelee ja pelastaa, säästää ja vapahtaa. (Herra Sebaot on kuvattu lintuna.)
Luuk. 2: 24 ja uhrataksensa, niin kuin Herran
laissa on säädetty, parin metsäkyyhkysiä
tai kaksi kyyhkysenpoikaa.
4.3 Sielu
kuvataan lintuna:
Hes. 13: 20
lasken ne sielut irti - sielut, jotka te olette pyydystäneet – niin kuin linnut.
Ps. 74: 19 Älä anna pedolle alttiiksi metsäkyyhkysesi sielua, älä iäksi unhota kurjiesi elämää.
(Psalmin kirjoittaja sanoo sieluansa kyyhkyseksi ja ”houkkiokansaa” pedoksi.)
Matt. 3: 16 Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niin kuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä. (Kyyhkynen on puhdas lintu eli syötävä - , vanhan liiton aikana.)
4.4 Metsän
eläimet ja karjaeläimet / eri kansat:
Hes. 31: 6 Sen lehvillä pesivät kaikki taivaan linnut, sen oksien alla synnyttivät kaikki metsän eläimet, ja sen varjossa asuivat kaikki suuret kansat.
(Lauseen viimeinen osa ilmaisee edellä olevalle symbolille sen selityksen.)
Hes. 31: 12 …sen oksat murskaantuivat kaikkiin maan puronotkoihin. Kaikki maan kansat laskeutuivat alas sen varjosta ja jättivät sen.
Hes. 31: 13 Sen kaatuneella rungolla asuvat kaikki taivaan linnut(henkiolennot), ja sen oksien ääressä oleskelevat kaikki metsän eläimet- (eri kansat)
(Assur’in kansa oli tämä kaadettu setri-puu: sen ajan hallitseva kansa.)
Hes. 32: 2 "Ihmislapsi, viritä itkuvirsi faraosta, Egyptin kuninkaasta, ja sano hänelle: Nuori leijona kansojen seassa, sinä olet hukassa! Sinä olit kuin krokodiili virroissa: …
4. Moos. 7: 87 Polttouhrieläimiä oli yhteensä: kaksitoista härkää, kaksitoista oinasta, kaksitoista vuoden vanhaa karitsaa ynnä niihin kuuluva ruokauhri; ja syntiuhrikauriita oli kaksitoista. (Herra Jeesus on kuvattu puhtailla eläimillä uhritoimituksessa.)
5. Moos. 33: 17 (Mooses sanoo:) Uljas on hänen (Joosefin) härkiensä esikoinen, sen sarvet ovat kuin villihärän sarvet; niillä se puskee kumoon kansat, kaikki tyynni maan ääriin saakka. Sellaisia ovat Efraimin kymmenet tuhannet, sellaisia Manassen tuhannet."
Miika 7: 14 Kaitse kansaasi sauvallasi, perintölaumaasi, joka erillänsä asuu metsässä, keskellä Karmelia. Käykööt he laitumella Baasanissa ja Gileadissa niin kuin ikiaikoina ennen. -
4.5 Matelijat / saastaisten henkiolentojen
johtohahmot:
1. Moos. 3: 14 Ja Herra Jumala sanoi käärmeelle (henkiolento oli mennyt käärmeeseen): "Koska tämän teit, kirottu ole sinä kaikkien karjaeläinten ja kaikkien metsän eläinten joukossa. Vatsallasi sinun pitää käymän ja tomua syömän koko elinaikasi.
3. Moos. 20: 25 Erottakaa
myös puhtaat eläimet saastaisista ja saastaiset linnut puhtaista, ettette
saattaisi itseänne inhottaviksi koskemalla nelijalkaisiin eläimiin, lintuihin
tai maan matelijoihin, mihin tahansa,
jotka minä olen erottanut, että te pitäisitte
ne saastaisina.
Miika 7: 17 He (pakanakansatkin, jotka eivät palvele Herraa) nuolevat tomua kuin käärme, kuin maan matelijat. Vavisten he tulevat varustuksistansa, lähestyvät väristen Herraa, meidän Jumalaamme; he pelkäävät sinua. (Jeesuksen kuninkuuden alkaessa.)
Jes. 27: 1 Sinä päivänä (tuomion päivänä)Herra kostaa kovalla, suurella ja väkevällä miekallansa Leviatanille, kiitävälle käärmeelle, ja Leviatanille, kiemurtelevalle käärmeelle, ja tappaa lohikäärmeen, joka on meressä. (Saatanan.)
Luuk. 10: 19 Katso, minä olen antanut teille vallan tallata käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä mikään ole teitä vahingoittava.
Ilm. 12: 9 Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa.
Ilm. 20: 2 Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen, joka on perkele ja saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi.
Jumala on asettanut symbolikuvauksissaan Jeesuksen kaikkien syntiin langenneiden sijaan.
Mooseksen sauva eli johtajan tuki, jolla tehtiin ihmetekoja, kuvaa Jeesusta ja sen Jumala muutti
käärmeeksi faraon edessä ja takaisin sauvaksi. Vahva esimerkki tällaisesta symbolikuvauksesta on
4. Moos.21:
5-
sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen, niin hän jäi eloon.” Se vastaa: uskon katsettamme
Jeesuksen sovitukseen, joka antaa tervehtymisen ja elämän. Katumus kävi edellä tässäkin
tapahtumassa Israelin leirissä.
Esimerkkejä hyvistä ja pahoista enkeliruhtinaista:
Dan. 10: 13. Persian valtakunnan enkeliruhtinas seisoi vastustamassa minua kaksikymmentäyksi päivää, mutta katso, Miikael, yksi ensimmäisistä enkeliruhtinaista, tuli minun avukseni, sillä minä olin jäänyt yksin sinne, Persian kuningasten tykö.
Dan. 10: 20. Ja hän sanoi: "Tiedätkö, mitä
varten minä olen tullut sinun tykösi? Nyt minä käyn jälleen sotimaan Persian enkeliruhtinasta vastaan, ja kun
minä olen päässyt hänestä, niin katso: tulee Jaavanin enkeliruhtinas (Kreikan -).
21. Mutta minä ilmoitan sinulle, mitä on kirjoitettuna totuuden kirjassa. Eikä
ole ketään muuta vahvistamassa minua heitä vastaan paitsi teidän enkeliruhtinaanne Miikael (Juutalaisten -).
"Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi". Tämä tapahtui kolmeen
kertaan ja oli siten varmaksi vakuutettu.
Simon Pietarille Jeesus oli aiemmin kolme kertaa peräkkäin sanonut: Simon, Johanneksen poika,
rakastatko
minua? (Joh.21: 15-17). Nyt häntä pyydettiin osoittamaan rakkautta (hyväksyntää)
pakanoita kohtaan kolmeen kertaan. Pietari ymmärsi tämän vakuutuksen, koska Jumala kehotti
häntä menemään pakanoiden matkaan, ”mene arvelematta heidän kanssaan”.
Heti tai vähän myöhemmin hän ymmärsi myös symbolisesti syömisen olevan turha toimenpide. Olihan Jumala sanonut kaiken olevan jälleen puhdasta. Hän on ne puhdistanut eikä kukaan voi niitä enää sanoa saastaisiksi tai epäpyhiksi.
Siksi Paavalikin kirjoitti (Kol. 2: 16): Älköön siis kukaan
teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, … (1. Tim. 4:) 3. ja jotka
kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut
niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden
tuntemaan.
4. Sillä kaikki, minkä Jumala on
luonut, on hyvää, (Ja Jumala näki, että se oli hyvä. 1.Moos.1:25)
”eikä mikään ole hyljättävää, kun se kiitoksella vastaanotetaan;
5. sillä se
pyhitetään Jumalan sanalla ja rukouksella.”
Rukous ja Jumalan Sana pyhittää niin ruoan kuin Jumalan luokse tulevat ihmiset.
1.2 ”Sitten astia otettiin kohta ylös
taivaaseen.”
Tämä eläinsymboleja täynnä oleva astian muotoinen liinavaate kuvaa Jeesusta, joka tuli taivaasta
luomakuntansa joukkoon ihmiseksi, teki Jumalan puhdistavan tahdon sitä kohtaan ja sitten hänet
nostettiin
”kohta ylös taivaaseen” (ylösnousemuksen jälkeen) Isänsä luokse mukanaan puhdistettu
joukko. Näitä symboleja edustivat (1.) joukko ihmisiä ja (2.) ne henkiolennot (linnut), jotka katuivat
ja vaihtoivat puolta Kristuksen puolelle pahuuden ruhtinaan enkelijoukoista.
1. joukko/esikoisjoukko ihmisistä
Matt. 27: 52. ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös.
53. Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.
2. joukko/esikoisjoukko hengistä eli enkeleistä
Hepr. 12:23 23.( taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja) täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö
1.Tim.5: 21. Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen ja valittujen enkelien edessä,
Ef.4:8 Sentähden on sanottu: "Hän astui ylös korkeuteen, hän otti vankeja saaliikseen…".
1.3 Ketkä olivat vankeja?
Jeesuksen noustua kuolleista syttyi sota kahden henkimaailman kesken.
Jeesuksen profetia ja todistuksen sana tästä oli seitsemällekymmenelle valitulle lähetilleen (Luuk. 10: 18): "Minä näin saatanan lankeavan taivaasta niin kuin salaman, sekä Joh. 12: 31 Nyt käy tuomio tämän maailman ylitse; nyt tämän maailman ruhtinas pitää heitettämän ulos.*
Jeesus ilmaisi tässä sen, mitä tulee kohta tapahtumaan. Myöhemmin hän kertoi sen näin Johannekselle: Ilm. 12:
7. Ja syttyi sota
taivaassa: Miikael ja hänen enkelinsä sotivat lohikäärmettä vastaan; ja
lohikäärme ja hänen enkelinsä sotivat,
8. mutta eivät voittaneet, eikä
heillä enää ollut sijaa taivaassa.
9. Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja
saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja
hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa. (Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen
he eivät voineet toimia syyttäjinä
taivaassa, koska Puolustaja
saapui synnin voittajana ylös taivaaseen puolustajan eli ylimmäisen papin
virkaan.)
10. Ja minä kuulin suuren äänen taivaassa sanovan: "Nyt on tullut pelastus
ja voima ja meidän Jumalamme valtakunta ja hänen Voideltunsa valta, sillä meidän veljiemme syyttäjä, joka yöt ja
päivät syytti heitä meidän Jumalamme edessä, on heitetty ulos.
11. Ja he ovat voittaneet hänet Karitsan
veren kautta ja todistuksensa sanan kautta (*ed.)
(Karitsan veren kautta viittaa suoraan tämän sodan ajankohtaan sekä Jeesuksen elämässä ja
kuolemassa saamaansa voittoon, jonka Isä Jumala vahvisti ylösnousemuksella ja hyväksymällä
Jeesuksen työn, jonka kaiken kuitenkin Jumala itse teki hänen kauttaan. Isä oli antanut Jeesukselle
itselleen myös vallan ottaa henkensä takaisin. Eikä sitä kukaan olisi voinut häneltä ottaakaan, mutta
hän antoi sen itsestään, Joh.10:18. Näin Jeesus osoitti olevansa Jumalan Sana, joka elää ihmisessä,
siis jopa halvemmassa astiassa kuin enkelin, elääkseen ja kuollakseen näin kaikkien puolesta, myös
enkelien -. Hebr.2: Heitä eli enkeleitä tässä sodassa saatiin saaliiksi. He olivat saatanan vankeja.)
1.4 Suuri salaisuus
Ef. 5: 32 ”Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.” Paavali
pyysi
esirukousta, että hänelle annettaisiin oikeat sanat rohkeasti julistaakseen evankeliumin
salaisuutta, Ef. 6: 19. Hän oli ymmärtänyt Pietarin näyn sisällön ja toivoi meidän oppivan
tuntemaan ”Kristuksen rakkauden, joka on kaikkea tietoa ylempänä”.
Hänen rakkautensa suuruus on tässä salaisuudessa ilmaistuna. Paavali koki saaneensa armon julistaa
”evankeliumia Kristuksen tutkimattomasta rikkaudesta ja saattaa kaikille ilmeiseksi, mitä on sen
salaisuuden
taloudenhoito”. Hän sanoi vielä: ”Jumalan moninainen viisaus seurakunnan
kautta
nyt tulisi taivaallisten hallitusten ja valtojen tietoon sen iankaikkisen aivoituksen mukaisesti,
jonka hän oli
säätänyt Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme”, Ef. 3: 9-10.
Jumalan salaisuus oli Kristus; missä, milloin, millaisena ja keille hän syntyy ja
Kristuksen salaisuus on evankeliumin salaisuus; keille, missä, millaisena ja milloin se
julistetaan.
Tämän armotalouden, minkä
hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, - oli yhdistävä
Kristuksessa
yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä,(Ef.1:10).
Ef. 4: 8
sanotaan ”hän(Jeesus) otti
vankeja saaliikseen” ja edelleen ”hän
oli astunut alaskin,
maan alimpiin paikkoihin” ja ”kaikkia taivaita ylemmäksi, täyttääkseen kaikki”. Jeesus
”vähäksi aikaa oli tehty enkeleitä halvemmaksi … että hän Jumalan armosta olisi kaikkien edestä
joutunut
maistamaan kuolemaa” Hebr.2:9. Jos Jeesus olisi syntynyt enkeliksi, hän ei
olisi asettunut
halvimpaan astiaan ja samalla ei olisi tullut voittamaan kuolemaa, mutta Jumala siksi otti
”huomaansa” (Hebr.2:16) eli hoitoonsa tai hoivaansa, suojelukseensa Aabrahamin siemenen,
toteuttaakseen salaisuutensa; Poikansa Jeesuksen syntymän hänen siemenestään. Siksi ”hän ei
ottanut huomaansa enkeleitä”, niin kuin tuossa jakeessa ja luvussa sanotaan, mutta tarkoitetaan
kaikkea sanottua, joka on ilmaistu edellisissä jakeissa.
Mutta mikään luotu ei ole Jumalalle ”näkymätön vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen
silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili”, Hepr. 4:13. Tämä kirjoittaja sanoo Jumalan olevan
”henkien Isä” (12:9) ja me olemme käyneet ”taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja
seurakunnan
tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten
vanhurskasten henkien tykö, Hepr.12:23.
Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus sekä hänen
saarnansa henkiolennoille heti
ylösnousemuksen jälkeen oli suuren
herätyksen aika olennoille, jotka olivat taivaassa langenneet
eroon Jumalasta.
Seurakunnan kautta heillä on ollut ja on
edelleen mahdollisuus kuulla evankeliumi.
Pietari, joka tämän ymmärsi, sanoo
evankeliumin julistamisesta, (1. Piet. 1:12) ”siihen enkelitkin
halajavat katsahtaa”. 1. Kor.6: 3 Paavali sanoo: ”Ettekö tiedä, että me tulemme
tuomitsemaan enkeleitä”. Heitä ei Jumalan oikeudenmukaisuuden perusteella jätetty myöskään
armon ulkopuolelle.
Pietari kertoo Jeesuksen saarnasta
henkiolennoille 1.Piet. 3:
18-. Hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
19. jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
20. jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua,
pelastuivat veden kautta.
Jeesus saarnasi hengille, jotka tuohon aikaan olivat vankeina. Keitä he olivat, jotka siihen aikaan jo
olivat vankeina? (2.Piet.2:4) ”Sillä ei Jumala säästänyt enkeleitä, jotka syntiä tekivät, vaan syöksi
heidät syvyyteen, pimeyden kuiluihin, ja hylkäsi heidät tuomiota varten säilytettäviksi.” Samoin
Juudan kirjeen 6. jae: ” ja että hän ne enkelit, jotka eivät säilyttäneet valta-asemaansa, vaan jättivät
oman asumuksensa, pani pimeyteen iankaikkisissa kahleissa säilytettäviksi suuren päivän
tuomioon;
Tämä tälle pimeyden alueelle vangitseminen tapahtui varmasti Jeesuksen kuoleman tai
ylösnousemuksen jälkeen, josta Ilmestyskirjan 12. luku kertoo, mutta Pietarin viittaus enkeleiden
syntiinlankeemukseen, ” jotka syntiä tekivät ”, sijoittaa tapahtuman aiemmaksi kuin ihmisen
syntiin lankeemus, vaikka heillä oli Jumalan eteen nousemisen mahdollisuus (Job 1:6-7; 2:2; Ps.82)
Enkeliruhtinaan lankeemuksesta puhuu Jesaja:
Jes. 14. 12. Kuinka olet taivaalta pudonnut, sinä kointähti, aamuruskon poika! Kuinka olet maahan syösty, sinä kansojen kukistaja!
13. Sinä sanoit sydämessäsi: 'Minä nousen taivaaseen, korkeammalle Jumalan tähtiä minä istuimeni korotan ja istun ilmestysvuorelle, pohjimmaiseen Pohjolaan.
14. Minä nousen pilvien kukkuloille, teen itseni Korkeimman vertaiseksi.'
15. Mutta sinut heitettiin alas tuonelaan, pohjimmaiseen hautaan.
Tämä tapahtuu lopullisesti pahuuden ruhtinaalle vasta tulevaisuudessa. Vanhan liiton aikana heillä on ollut silti vielä pääsy taivaaseenkin Jumalan eteen syyttämään ihmisiä, kuten Jobin kirjan ensimmäisen luvun esimerkki kertoo sekä Ilmestyskirjan 12. luku.
Taivaan enkelien kesken käyty sota Jeesuksen ylösnousemuksen vaiheilla oli ratkaisun paikka
näiden ns. ”valittujen enkelien” kohdalla, (1. Tim.5:21). Silloin oli Jeesuksen saarna heille juuri
ajankohtaisesti paikallaan, että hekin saisivat laupeuden ja löytäisivät armon avuksensa oikeaan
aikaan, (Hebr.4:16). Näin Jeesus siis ”otti vankeja saaliikseen”.
Matt. 16: (Jeesus kysyy opetuslapsiltaan)
15 Hän sanoi heille: "Kenenkä te sanotte minun olevan?" |
16 Simon Pietari vastasi ja sanoi: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika". |
17 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. |
18 Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita. |
19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa."(Vrt**)
Koska Pietari ymmärsi hänen olevan Kristus, Jumalan Poika,
halusi hän palkita häntä lisäymmärryksellä ja kertoi olevansa seurakunnan perustaja sekä lupasi antaa
hänelle taivasten valtakunnan avaimet eli avaimet seurakunnan rakentamiseen.
”Tälle kalliolle minä
rakennan seurakuntani”, sanoi Jeesus Pietarille, luvatessaan hänelle avaimet.
Koko raamatussa Herramme on kuvattu myös kalliona. Esim.
1.Moos. 49: 24 Mutta hänen jousensa pysyy lujana, ja hänen käsivartensa ovat notkeat Jaakobin Väkevän avulla, kaitsijan, Israelin kallion,
4. Moos.20: 8 "Ota sauva ja kokoa seurakunta, sinä ja veljesi Aaron, ja puhukaa heidän silmiensä edessä kalliolle, niin se antaa vettä, ja sinä saat vettä tulemaan heille kalliosta ja juotat joukon ja sen karjan". (Jeesus antaa meille elämän vettä.)
5. Moos. 32: 18 Kalliota, joka sinut synnytti, sinä
et muistanut; sinä unhotit Jumalan,
joka sinulle elämän antoi.
1. Kor.10: 4 joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.
Kun Jeesus valitsi opetuslapsia, kertoi Andreas veljellensä Simonille: Me olemme löytäneet
Messiaan, Joh. 1: 42 ja hän vei hänet Jeesuksen tykö. Jeesus kiinnitti katseensa häneen ja sanoi: "Sinä olet Simon, Johanneksen poika; sinun nimesi on oleva Keefas", joka käännettynä on Pietari (tarkoittaa kalliota).
Jeesus näki Pietarin luonteen ja tunsi hänet jo edeltä; hän oli oleva vahva seurakunnan johtaja.
Myöhemmin Pietari tuli saamaan Pyhän Hengen ja sai näin tämän todellisen kallion myös itseensä.
Näillä avaimilla tarkoitettiin tarkkaa arvostelukykyä hyvän ja pahan erottamisessa seurakunnan jäsenten keskuudessa. Jeesus kertoikin opetuslapsilleen, miten heidän tulisi toimia tapauksissa, jolloin veli rikkoo veljeään vastaan.
Matt. 18: 15. Mutta jos veljesi rikkoo sinua
vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahden kesken; jos hän sinua kuulee, niin
olet voittanut veljesi.
16. Mutta jos hän ei sinua kuule, niin ota vielä yksi tai kaksi kanssasi, 'että
jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan sanalla'.
17. Mutta jos hän ei kuule heitä, niin ilmoita seurakunnalle. Mutta jos hän ei
seurakuntaakaan kuule, niin olkoon hän sinulle, niin kuin olisi pakana ja
publikaani.
18. Totisesti minä sanon teille:
kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja
kaikki, minkä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa.
(Kts. ed. **)
Tämän saman Jeesus
sanoi nyt kaikille opetuslapsilleen, minkä hän sanoi Pietarille avaimien
antamislupauksen yhteydessä. Kaikkien tuli toimia samoin kuin Pietari. Tähän
sisältyi olennaisesti rukous
ja kätten päälle paneminen, siunauksen antaminen. Kaksi tai kolme keskenään voi myös sopia
kenen puolesta he rukoilevat ja hän ”on oleva päästetty taivaassa”. Jumala
kuulee ja toimii kuten hän on sanonut Matt.18: 19, Vielä minä sanon
teille: jos kaksi teistä maan päällä keskenään sopii mistä asiasta tahansa,
että he sitä anovat, niin he saavat sen
minun Isältäni, joka on taivaissa. Luuk 19: 46, "Kirjoitettu on: 'Minun
huoneeni on oleva rukoushuone'. ”Ja hän pani kätensä heidän päälleen ja lähti sieltä pois.” Samoin
kädet pantiin sairasten päälle ja niin päästettiin ihminen sairaudesta.
Kaikki eivät
kuitenkaan tahdo pysyä Jeesuksessa vaan saastuvat uudelleen. Silloin tulisi
mielellään avata heille ovi ulosmenosuuntaan. Vaikka Jumala tahtookin,
että kaikki pelastuisivat, hän halusi pitää seurakunnan puhtaana. Sanotaanhan
Ilm.21:27, ”Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään
kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat
kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan.” Siksi
hän toivookin esirukousta veljien ja johtajien puolesta, mutta myös
vihamiestenkin puolesta.
Rukous on myös
annettu meille keinoksi sitoa
pahojen henkien toimintaa. Silloin
hyvät enkelit pitävät heti sitomisesta huolen, mutta meidän tulee sitä rukoilla
Jeesuksen nimessä. (Luuk.18: 7) ”Eikö sitten Jumala toimittaisi oikeutta
valituillensa, jotka häntä yötä päivää avuksi huutavat, ja viivyttäisikö hän
heiltä apuansa? ”
Tuo sitominen ja päästäminen koski erityisesti Pietaria. Hänelle Jeesus
antoi näyn, jossa hän tahtoi Pietarin päästävän kaikki liinavaatteella olevat
joukot niiden saastaisuudesta; olihan Jumala tehnyt jo sen oleellisen työn.
Pietarin tuli
hyväksyä ja päästää saastaisuudestaan yhtä hyvin myös taivaan joukot, tottelemattomuuteen
langenneet enkelit kuin pakanatkin, kaikki muut kansat. Tämän Pietari ja
apostolit ilmaisivat kirjeissään ymmärtäneensä. Jo Job muinoin ymmärsi,
etteivät taivaatkaan olleet vielä puhtaat. (Job 15:15) ”Katso, pyhiinsäkään
hän ei luota, eivät taivaatkaan ole puhtaat hänen
silmissänsä”. Näin silloin, mutta nyt
Jeesus tahtoi antaa ymmärrystä kaiken puhdistumisesta, joka on evankeliumin
salaisuutta ja se taas Kristuksen salaisuutta.
Hänen seurakuntansa
rakentuminen on hänen huoneensa eli taivasten valtakunnan rakentumista.
Hänen
huoneensa olemme me (Hebr.3:6); meissä voi asua Jumalan Henki kuten
ilmestysmajassa. Enää hän ”ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä” (Ap.t.17:24),
symbolisissa huoneissa, vaan ihmissydämissä. Ja me kaikki yhdessä olemme hänen
huoneensa tai rakennuksensa eli seurakunta. Sen rakentumisen toteuttaa Kristus
ja ne, jotka avaavat oven, käyttävät avaimia: ovat ohjaamassa Kristuksen luokse
ja seurakuntaan, mutta myös avaavat oven sieltä pois kuten ihminen Eedenistä karkotettiin tai
pitalitautiset Israelin leiristä.
Vanhurskauttamisen
liinavaate ei ole kelvannut kaikille vaan maailman valinta on kuitenkin ollut
yleinen saastuminen, ”vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä, ja joka on
saastainen, saastukoon edelleen”, Ilm.22:11. Se salaa vaikuttaa seurakunnan
jäseniinkin ja sen tähden Uuden liiton suurissa
seurakunnissa toimitaan
juutalaisuuden mukaan, jossa kaikki kuuluivat seurakuntaan ja myös Kristuksen
vertauksen mukaan; Matt.13:
24 "Taivasten
valtakunta on verrattava mieheen, joka kylvi
hyvän siemenen peltoonsa.
25. Mutta ihmisten nukkuessa hänen vihamiehensä tuli ja kylvi
lustetta nisun sekaan ja meni pois.
28. Hän sanoi heille: 'Sen on vihamies
tehnyt'. Niin palvelijat sanoivat hänelle: 'Tahdotko, että menemme ja kokoamme
sen?'
29. Mutta hän sanoi: 'En, ettette lustetta
kootessanne nyhtäisi sen mukana nisuakin.
30. Antakaa molempain kasvaa yhdessä
elonleikkuuseen asti; ja elonaikana minä sanon leikkuumiehille:
Kootkaa ensin luste ja sitokaa se kimppuihin poltettavaksi, mutta nisu
korjatkaa minun aittaani.'"
Pelto ei kuitenkaan ole tässä vertauksessa seurakunta. Jeesus selitti sen:
38. Pelto on maailma; hyvä siemen ovat valtakunnan lapset, mutta lusteet ovat pahan lapset.
Luste on kuten ne juutalaiset, jotka kuulivat sanan, ” mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat” Hepr.4:2.
Niin eivät myöskään tästä syystä jumalattomat viihdy Jumalan lasten seurassa eikä päinvastoin. Siksi he hakeutuvat erilleen yleensä aivan itsestään.
Mutta seurakunnasta erottamisessa tarvitaan armolahjana Hengen erottamiskykyä; Jumalan Hengen ja pahan hengen sekä maailman hengen tai maallistuvan hengen erottamiskykyä, avaimien käytön taitoa; olihan kaikki päästetty saastaisuudesta, vaikka kaikki eivät puhdistumista ota vastaan. Ne, jotka ottavat sen vastaan eli Jeesuksen veren sovituksen, uudistuvat jatkuvasti sydämeltään vilpittömän uskon kautta. Siis ”joka on vanhurskas, tehköön edelleen vanhurskautta ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen”, Ilm.22:11.
Ensimmäiseksi Pietari ymmärsi, ettei hän saa sanoa ketään
ihmistä epäpyhäksi eikä saastaiseksi (Ap.t.10:28), mutta pian hän alkoi puhua
näkynsä sisällön, sovituksen, ymmärtämisestä laajemmin. Mutta Pietarin näkyä
edeltävässä vaiheessa oli Jumala jo tehnyt työtään italialaisen Korneliuksen ja
hänen lähipiirinsä sydämissä. Sitten hän opetti Pietaria sopeutumaan
saapuneisiin pakanoihin, ”sulattamaan” heidät itsensä kanssa ja käyttämään avaimia niin, että
hän avaisi heille uskon oven Jeesuksen luokse,
joka hänellä itsellään oli sekä kokemuksena Kristuksesta että Pyhän Hengen
vahvistamana. Pietarin todistaessa heille Herrasta Jeesuksesta, tuli Pyhä Henki
heidän kaikkien päälle eikä Pietari epäillyt avata heille kasteen kautta ovea
seurakuntaan. Hän muisti Herran sanat: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät
kastetaan Pyhällä Hengellä' ja hän ymmärsi, että jokaisessa kansassa se, joka Jumalaa pelkää ja tekee
vanhurskautta, on hänelle otollinen.
Heprealaiskirjeen
kirjoittaja, kuten Pietari ja Paavali ovat ymmärtäneet hyvin tämän taivasten
valtakunnan salaisuuden eli Kristuksen salaisuuden, evankeliumin salaisuuden.
Siihen kuuluu juuri tuo Pietarille
annettu tieto saastaisuudesta päästämisen sisällöstä. Hänen kirjeestään löytyy myös avaimet
niiden ymmärtämiseen, 1.Piet. 3: 18-20 ja 2.Piet.2: 4.
Kirje
heprealaisille on sisällöltään sellainen kuin se olisi Pietarilta saatua
tietoa, hänen, joka oli heprealaisten eli Israelilaisten apostoli. Useita eri
alkukirkon jäseniä oletetaan Heprealaiskirjeen kirjoittajaksi. Sen sisältö
puhuu erittäin selvästi tästä Pietarille ja Paavalille selvinneestä aiheesta.
Kirjoittaja on joko saanut suoraan Jeesukselta tai Pietarilta tämän
evankeliumisalaisuuden sisällön tai muiden alkukirkon henkilöiden kautta ja hän
on vahvasti uskonut sen totuuden.
Koska Jumala on
oikeuden mukainen, hän ei armotta hylkää yhtään luomakuntansa osaa. Hän on
kokonaan armo ja totuus. Ps. 89:15 89:15) ”Vanhurskaus
ja oikeus on sinun valtaistuimesi perustus, armo ja totuus käy
sinun kasvojesi edellä.”
Olisi ihmeellistä
ja mahdotonta, jos viimeisellä tuomiolla Jumala poikkeaisi luonteestaan ja vain
ihmiset tulisivat pelastuksen armosta osallisiksi eikä muut Luojan
luomakunnasta.
Room.8: 21,
koska itse luomakuntakin
on tuleva vapautetuksi turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen.
22. Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on
synnytystuskissa hamaan tähän asti;
23. eikä ainoastaan se,
vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista,
meidän ruumiimme lunastusta.
Kohtaisiko heitä
vain armoton syytös ja tuhoaminen? Se ei ole Jumalan luonteen mukaista eikä se
ole niin. Armo on kaikille annettu, kuten Paavali sanoo ja Heprealaiskirjeessä
2:9; kirjoittajan puhuessa enkeleistä, sanoo hän Jeesuksen tulleen
enkeleitä halvemmaksi, että hän
Jumalan armosta olisi kaikkien edestä joutunut maistamaan kuolemaa. Siksi myös me saamme olla tuomitsemassa
enkeleitä 1. Kor.6:3 Ettekö tiedä, että me tulemme
tuomitsemaan enkeleitä; toteamaan
Kristuksen tuomio oikeaksi
saman armon ja totuuden mukaan, jotka ovat
Kristuksessa Jeesuksessa.
Kristuksen armosta
ja rakkaudesta on Paavali sanonut:
Ef. 3: 17
(Isä…antaisi)… Kristuksen asua uskon kautta teidän sydämissänne,
18. niin että te, rakkauteen
juurtuneina ja perustuneina, voisitte kaikkien pyhien kanssa
käsittää, mikä leveys ja pituus ja korkeus
ja syvyys on,
19. ja oppia tuntemaan
Kristuksen rakkauden, joka on kaikkea tietoa ylempänä; että
tulisitte täyteen Jumalan kaikkea täyteyttä.
- Pietarin näyn perusteella on annettu ymmärtää mikä leveys ja pituus ja korkeus ja syvyys on, eli evankeliumin ulottuvuus. Se taas osoittaa Kristuksen rakkauden, nöyryyden ja armon määrän, koska hän otti kaikkien synnit kantaakseen, vaikkapa vain yksi pelastuisi Joh.3:16.
- Pietarin avaimilla hallitaan se, miten evankeliumin ovi avataan Kristuksen
ja Isän luokse ja
miten sisällä oleva
seurakunta, lammastarha säilytetään puhtaana ja pedoilta suojattuna.
Taivasten valtakunta
tulee maailman aikojen lopulla olemaan kokonaan rakennettu ja Jeesuksen rukous
saa lopullisen vastauksensa sekä Jumalan ja Kristuksen salaisuus sekä
evankeliumin salaisuus käy täyttymykseensä. Kristuksen morsian on silloin valmis.
Liedossa 2. pv. maaliskuuta 2006-03-02
Olen kirjoittanut tämän vuoden 1985
pitkäperjantaina saamani sisäisen kokemuksen
perusteella ollessani häikäisevän kirkkailla
hiihtoladuilla, jolloin Pyhä Henki yhtäkkiä
avasi ymmärrykseni. En ollenkaan epäillyt,
ett’ eikö sisälläni olisi ollut Jumalan Hengen ääni, joka
kertoi Pietarin avaimista sekä Jumalan salaisuudesta
= Kristus ja Kristuksen salaisuudesta,
evankeliumin salaisuudesta.
Sävy Nordgrén
Raamatun tekstit ovat vuoden 1938 uudesta testamentista ja 1933 vanhasta testamentista.