Ap.t. 1: 6.
Niin he ollessansa koolla kysyivät häneltä sanoen: "Herra, tälläkö ajalla
sinä jälleen rakennat Israelille valtakunnan?"
7. Hän sanoi heille: "Ei
ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman
valtansa voimalla on asettanut, (Aikain merkkejä voi seurata, mutta fariseukset
ja saddukeukset eivät niitä huomaa; Jeesus sanoi heille: Matt.
16: 3 ”…Taivaan muodon te osaatte arvioida, mutta aikain merkkejä ette osaa.”)
9. Kun hän oli tämän sanonut,
kohotettiin hänet ylös heidän nähtensä, ja pilvi vei hänet pois heidän näkyvistään.
10. Ja kun he katselivat taivaalle hänen mennessään, niin katso, heidän
tykönänsä seisoi kaksi miestä valkeissa vaatteissa;
11. ja nämä sanoivat: "Galilean miehet, mitä te seisotte ja katsotte
taivaalle? Tämä Jeesus, joka
otettiin teiltä ylös taivaaseen, on tuleva samalla tavalla, kuin te näitte hänen taivaaseen
menevän." (Pilvi myös tuo hänet takaisin.)
12. Silloin he palasivat
Jerusalemiin vuorelta, jota kutsutaan Öljymäeksi
ja joka on lähellä Jerusalemia, sapatinmatkan päässä. (Jeesus tulee
laskeutumaan Öljymäelle silloin kun hän tulee maan päälle kuninkaana ja
kuninkaaksi. Sak.14:4 ” 4. Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä,
joka on Jerusalemin edustalla itää kohti.” 14:
-”- 2: 17.
'Ja on tapahtuva viimeisinä
päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan
Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne
ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat.
18. Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle
minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat.
19. Ja minä annan näkyä ihmeitä
ylhäällä taivaalla ja merkkejä
alhaalla maan päällä, verta ja tulta
ja savupatsaita. (Ainakin sotien ja tulivuorien kautta ym.)
20. Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu
vereksi, ennen kuin Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen.
21. Ja on tapahtuva, että jokainen,
joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.'
-”- 15: 14.
Simeon on kertonut, kuinka Jumala ensi kerran katsoi
pakanain puoleen
ottaakseen heistä kansan omalle nimellensä. (Jeesus
ottaa heidät ensin myös tykönsä. ”Viimeiset tulevat ensimmäisiksi”, Matt. 20: 16.)
15. Ja tämän kanssa pitävät yhtä profeettain sanat, sillä näin on
kirjoitettu:
16. 'Sen jälkeen (pakanoiden ylös ottamisen jälkeen) minä
palajan ja pystytän jälleen
Daavidin sortuneen majan; minä korjaan sen repeämät ja nostan sen jälleen
pystyyn, (jonka Jeesus teki jo Hengessä
pystyttäen valtakuntansa ihmissydämiin. Se aika vielä nyt on, mutta maallisen
1000-vuotisen valtakuntansa hän tulee myös rakentamaan, kunhan ”pakanoiden ajat” ovat päättyneet.)
17. että jäljelle jääneet ihmiset etsisivät Herraa, ynnä kaikki pakanat, jotka ovat minun nimiini otetut, sanoo Herra, joka
tämän tekee, (Tässä on Jumalan työjärjestys
ilmaistuna: Jeesuksen hyljättyään saivat Israelilaiset vielä armon-ajan ja
sitten heidät ajettiin kaikkien kansojen sekaan, että he näkisivät, kuinka
Jumala kokoaa pakanoista kansan nimellensä, ottaa heidät tykönsä, ja vasta
sitten Israelin jäännöksen. Aamos sanoo 9:9:
” minä annan käskyn ravistella Israelia kaikkien kansojen keskuudessa” ja tämän jälkeen Aamos
on kirjoittanut tämän lainatun tekstin Ap.t. 15: 16,
joka kuitenkin alkaa: ” Sinä päivänä minä rakennan jälleen…” Aam.9:12 ” Ja niin Israel
saa hallittavakseen Edomin jäännöksen ja kaikki
ne kansat, jotka on julistettu minun omikseni, sanoo Herra. Hän on tämän tekevä.”) (Ne pakanakansojen ihmiset, jotka jäivät tänne Jeesuksen seurakunnan
ylöstempaamisen jälkeen, saavat vielä armon ensin Israelin 144 000 eli
jäännöksen kokoamisen aikana ja sitten Jeesuksen 1000-v. hallituskauden
aikana.)
18. mikä on ollut tunnettua hamasta ikiajoista'.
Ap.t. 17: 31. Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."
Room. 5: 9. Paljoa ennemmin me siis nyt, kun olemme vanhurskautetut hänen veressään, pelastumme hänen kauttansa vihasta. (Jumalan vihasta; kuten israelilaiset pelastuivat ennen luvattuun maahan lähtöään egyptiläisiä kohdanneesta Jumalan vihasta ja vitsauksista. Se on esikuvallista lopun ajan seurakunnalle ennen Uuteen maahan siirtymistä ja jumalattomia silloin kohtaavista vitsauksista.)
-”- 9: 28. Sillä sanansa on Herra toteuttava maan päällä lopullisesti ja rutosti."
-”- 11: 5. Samoin on nyt tänäkin aikana olemassa jäännös (ennen Israelin kansan hajotusta ja hävitystä v. 70 j.Kr.) armon valinnan mukaan.
25. Sillä minä
en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä
tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia
on osaksi kohdannut paatumus - hamaan
siihen asti, kunnes pakanain
täysi luku on sisälle tullut, (on otettu ylös)
26. ja niin kaikki Israel on pelastuva, niin kuin kirjoitettu on:
"Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.
(Jeesuksen 1000-vuotisen valtakunnan aikana Öljymäelle laskeutumisen jälkeen.)
-”- 14: 10.
Mutta sinä, minkä tähden sinä tuomitset veljeäsi? Taikka sinä toinen, minkä
tähden sinä halveksit veljeäsi? Sillä kaikki meidät asetetaan Jumalan tuomioistuimen eteen. (Kaikki
toisilleen armottomat joutuvat tuomion ylösnousemukseen.)
11. Sillä kirjoitettu on: "Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, minun edessäni pitää jokaisen polven
notkistuman ja jokaisen kielen ylistämän Jumalaa". (Kaikki
Jumalattomatkin silloin polvistuvat hänen eteensä, vaikka vain tuomio on heille
odotettavissa.)
12. Niin on siis meidän jokaisen tehtävä Jumalalle tili itsestämme. (Ennemmin
tai myöhemmin. Tuomion ylösnousemus on se paikka, jossa ne, jotka eivät ennen
elämänsä aikana ole Kristuksen kanssa tilintekoa teoistaan käyneet ja hänen
verensä sovitusta saaneet, saavat tilinteon hetken viimein kokea.)
1.Kor. 1: 7. niin
ettei teiltä mitään puutu
missään armolahjassa, teidän odottaessanne meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen
ilmestystä.
8. Hän on myös vahvistava
teitä loppuun asti, niin että te olette nuhteettomat
meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen päivänä. (Hän vahvistaa meitä uskossa ja pukee Kristuksen vanhurskauden
vaatteet päällemme.)
9. Jumala on uskollinen, hän, jonka kautta te olette kutsutut hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme,
yhteyteen.
-”- 3: 11.
Sillä muuta perustusta ei
kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se
on Jeesus Kristus.
12. Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta,
hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista, (huonoista aineksista
Jeesus-perustukselle)
13. niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
14. Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava
palkan; (vanhurskaiden palkan)
15. mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän
vahinkoon; mutta hän itse on
pelastuva, kuitenkin ikään kuin tulen läpi,
(kun Jeesus Kristus on toivon perustuksena). (Me olemme Jumalan temppeli, erityisesti sydän meissä, jota ei saa
turmella. Jumala voi turmella silloin temppelimme, ruumiimme, myös päivänä, jolloin tuli
lankeaa taivaasta.)
1. Kor. 3: 16. Ettekö tiedä, että te
olette Jumalan temppeli
ja että Jumalan Henki asuu teissä?
17. Jos joku turmelee Jumalan temppelin, on
Jumala turmeleva hänet; sillä Jumalan temppeli on pyhä, ja sellaisia
te olette. (Seuraavana on esimerkki luopiosta)
-”- 5: 1. .. keskuudessanne harjoitetaan haureutta, … että eräskin pitää isänsä vaimoa.
5. Herran Jeesuksen nimessä hyljättävä saatanan haltuun lihan turmioksi,
(Jumalan sanan tuli koettelee häntä ja hän saa vielä armonaikansa, vaikka ensin lihansa turmioksi, jotta hän kääntyisi. Lopun ajalla joutuminen Jumalan vihan aikaan, vitsausten kauteen, mutta myös päiväksi, ”joka tulessa ilmestyy”, ”Jumala on kuluttavainen tuli”, ja se on lopulta koetteleva hänet.)
että hänen henkensä
pelastuisi Herran päivänä.
(Se on silloin: ”hän itse on pelastuva, kuitenkin ikään kuin tulen läpi”
silloin kun sataa tulta taivaasta. Näin Jumalan armo pyydetään ja annetaan ennemmin tai myöhemmin.)
-”- 6: 2.
Vai ettekö tiedä, että pyhät
tulevat maailman tuomitsemaan? (Todistaen siten ”lautamiehinä”
oikeudessa Jeesuksen tuomiot oikeaksi. Me olemme silloin Hengessä yhtä
Jeesuksen kanssa.) Ja jos te tuomitsette maailman, niin ettekö kelpaa
ratkaisemaan aivan vähäpätöisiä asioita?
3. Ettekö tiedä, että me tulemme
tuomitsemaan enkeleitä (enkelitkin
ovat Jeesuksen armosta osalliset ja joko hylkäävät tai ottavat sen vastaan),
emmekö sitten maallisia asioita?
-”- 7: 31. ja ne, jotka tätä maailmaa hyödyksensä käyttävät, niin kuin eivät sitä käyttäisi; sillä tämän maailman muoto on katoamassa.
-”- 10: (9.
Älkäämme myöskään kiusatko Herraa, niin kuin muutamat heistä kiusasivat ja
saivat käärmeiltä surmansa.
10. Älkääkä napisko, niin kuin muutamat heistä napisivat ja saivat surmansa
tuhoojalta.)
11. Tämä, mikä
tapahtui heille, on esikuvallista ja on
kirjoitettu varoitukseksi
meille, joille maailmanaikojen loppukausi on tullut.
12. Sen tähden, joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea.
-”- 11: 32.
mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran
kuritusta (joka on
siunaukseksi), ettei
meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi.
-”- 15: 20.
Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.
21. Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta.
22. Sillä niin kuin kaikki kuolevat Aadamissa,
niin myös kaikki tehdään
eläviksi Kristuksessa,
23. mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen
omat hänen tulemuksessaan; (1.ssä, eli elämän ylösnousemuksessa ja muut 2.ssa
eli tuomion ylösnousemuksessa.)
24. sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan
kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman. (1000-vuotisen
valtakuntansa päätyttyä Kristus ei ole kuningas Ihmisen Poikana, mutta on
”kuningas iankaikkisesti”, kun hän saa ”uuden nimen” Ilm.3: 12, ja uudessa
maassakin on ”Jumalan ja Karitsan valtaistuin”
ja Jumala valaisee ja Kristus on sen lamppu.)
25. Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut
kaikki viholliset jalkojensa alle". (Ihmisen Poika hallitsee siihen asti.)
26. Vihollisista viimeisenä
kukistetaan kuolema. (1000-v. kauden jälkeen.)
27. Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun
hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu
se, joka on alistanut kaiken hänen allensa. (Eli Isä Jumalamme Kaikkivaltias.)
1. Kor. 15: 28. Ja
kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan
sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa. (Isä,
Poika ja Pyhä Henki ovat yksi Jumala. Kristus on ihmiskunnalle Jumalan näkyvä
hahmo. Uudeksi luodussa maassa hän on muodossa, jota emme tiedä.
Todennäköisesti he yhdistyvät ja Kristus saa uuden nimen. Ilm. 21: 22-23 sanotaan: ” Herra Jumala,
Kaikkivaltias, on sen temppeli, ja Karitsa.” sekä ” Jumalan kirkkaus valaisee sen ja sen lamppu on Karitsa”.)
2. Kor. 11: 2. … minähän olen kihlannut teidät
miehelle, yhdelle ainoalle
(Kristukselle), asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.
Fil. 3: 18. Sillä monet, joista usein olen
sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina;
19. heidän loppunsa on kadotus,
vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän
häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.
20. Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta
Vapahtajaksi,
21. joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin
kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki
itsellensä alamaiseksi. (Ja
tekee sen kuninkuuskautensa aikana ja heti sen jälkeen.)
1. Tess. 1: 10. ja odottamaan taivaista hänen Poikaansa, jonka hän on herättänyt kuolleista, Jeesusta, joka pelastaa meidät tulevasta vihasta. (Jumalan vihan ajasta, nostamalla heidät ylös luoksensa. Ja toiset vielä kääntymättömät, jotka jäävät vihan aikaan, mutta joissa on ”hyvä siemen”, hän varjelee siinä ajassa samoin kuin Egyptissä Jumala pelasti kansansa hänen egyptiläisille antamistaan vitsauksista. Se tapahtui lopun aikaa ennustavasti heille silloin ennen Uuteen maahan lähtöä. Uusi maailman hallitushan on juuri silloin edessä. Vihan ajasta heidät, jotka ovat Kristuksen veren suojassa, sinne johdetaan ja varjellaan; esim. juutalaisten jäännös.)
1. Tess. 2: 19.
Sillä kuka on meidän toivomme tai ilomme tai meidän kerskauksemme kruunu?
Ettekö myös te, meidän Herramme Jeesuksen
edessä hänen tulemuksessaan?
20. Sillä te olette meidän kunniamme ja meidän ilomme. (Se on Kristuksen
kunnia; tämä on vanhan liiton ihmisen ajattelua, heillehän omat teot olivat
ansiona. Uuden liiton ihmisen toisen käden ei tule tietää mitä toinen tekee;
eivät itse niitä tiedosta.)
-”- 3: 13.
vahvistaaksensa teidän sydämenne nuhteettomiksi pyhyydessä meidän Jumalamme ja
Isämme edessä, meidän Herramme
Jeesuksen tulemuksessa, kun hän tulee kaikkien pyhiensä kanssa.
-”- 4: 14.
Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala
Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
15. Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen,
emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
16. Sillä itse Herra on
tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasuunan
kuuluessa, (7. pasuuna) ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
17. sitten meidät,
jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä
Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
18. Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.
1. Tess. 5: 1. Mutta aikakausista ja määrähetkistä ei
teille, veljet, ole tarvis kirjoittaa;
2. sillä itse te varsin hyvin tiedätte, että Herran päivä tulee niin kuin varas yöllä. (”Kymmenen neitsyttä”
-vertauksen yösydännä kuului huuto: ”Katso Ylkä
tulee”. Matt. 24: 43. Mutta se tietäkää: jos
perheenisäntä tietäisi, millä yövartiolla
varas tulee, totta hän valvoisi, eikä sallisi taloonsa
murtauduttavan.)
-”- 5: 3. Kun he sanovat: "Nyt on rauha, ei hätää mitään", silloin yllättää heidät yhtäkkiä turmio, niin kuin synnytyskipu raskaan vaimon, eivätkä he pääse pakoon.
(Israelin kansalla alkaa kipeä Messiaan odotuksen aika. Matt. 24: 37. ”Sillä niinkuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva.” Tämä voi pitää paikkaansa myös kolmen kyyhkysen, ”rauhan kyyhkysen”, lähettämisen suhteen/rauhan sopimusten -. Kun 3. kyyhkynen jäi palaamatta, niin voitiin lähteä arkista. Samoin voi olla nytkin; kun 3. rauhansopimus ei heti palaa takaisin eli katkea saman tien niin silloin voimme nousta pois arkista eli tästä maasta ylös pilviin ”Herraa vastaan yläilmoihin”, Tess. 4: 17. - Kolmas rauhan sopimus on nyt lähellä.)
4. Mutta te, veljet, ette ole pimeydessä, niin että se päivä voisi yllättää teidät niin kuin varas; (meitä ei se päivä yllätä.)
9. Sillä ei Jumala ole määrännyt meitä vihaan, (Jumalan vihan aikaan Ilm. 16) vaan saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
23. Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.
2. Tess. 1: 5. ja jotka ovat osoituksena Jumalan
vanhurskaasta tuomiosta, että teidät katsottaisiin arvollisiksi Jumalan
valtakuntaan, jonka tähden kärsittekin,
6. koskapa Jumala katsoo oikeaksi kostaa ahdistuksella niille, jotka teitä
ahdistavat,
7. ja antaa
teille, joita ahdistetaan, levon yhdessä meidän
kanssamme, kun Herra Jeesus ilmestyy
taivaasta voimansa enkelien kanssa
8. tulen liekissä ja kostaa niille, jotka eivät tunne Jumalaa
eivätkä ole kuuliaisia meidän Herramme Jeesuksen evankeliumille.
(Jeesuksen tulemus 1000-vuotisen valtakuntansa perustajana.)
9. Heitä kohtaa silloin rangaistukseksi iankaikkinen
kadotus (se ei ole iankaikkinen elämä helvetissä) Herran kasvoista ja hänen
voimansa kirkkaudesta,
10. kun hän sinä
päivänä tulee, että hän kirkastuisi pyhissänsä
ja olisi ihmeteltävä kaikissa
uskovissa, sillä te olette
uskoneet meidän todistuksemme.
2. Tess. 2: 1. Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, (Sak. 14: 1. ”Katso, Herran päivä on tuleva”, 4. ”Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä,” 5. ”Ja te pakenette minun mäkieni väliseen laaksoon;” Tämä on Jeesuksen 1000-v. kauden alku.)
niin me
pyydämme teitä, veljet,
2. ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän
lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne
maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikään kuin Herran
päivä jo olisi käsissä.
3. Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennen kuin luopumus ensin tapahtuu ja
laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,
4. tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi
tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu
Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.
5. Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän
teille?
6. Ja nyt te tiedätte, mikä
pidättää, niin että hän
vasta ajallansa ilmestyy.
7. Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä
pidättää, (evankeliumin levitys kaikkeen maailmaan
ja Israelin kansan paluumuutto kotimaahansa kaikesta maailmasta, eli
kerääntyminen arkkiin, ja Kristuksen seurakunnan ylösotto pilviin Herraa
vastaan.)
2. Tess. 2: 8. niin
silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä
ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,
9. tuo, jonka
tulemus tapahtuu saatanan
vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
10. ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille,
jotka joutuvat kadotukseen, sen tähden etteivät ottaneet
vastaan rakkautta totuuteen (Kristuksen
evankeliumia),
voidaksensa pelastua.
11. Ja sen tähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he
uskovat valheen,
12. että kaikki ne tuomittaisiin, jotka
eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen. (1000-v. kaudella on
tuomioistuinaika ja sen lopulla tuomiot julistetaan.)
1. Tim.4: 1. Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat
luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja
2. valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on
poltinraudalla merkitty
3. ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala
on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet
totuuden tuntemaan. (Pietarin näyn konkreettinen puoli kertoi liharuokien
puhdistumisesta.)
4. Sillä kaikki, minkä
Jumala on luonut, on hyvää, eikä mikään ole hyljättävää, kun se kiitoksella
vastaanotetaan;
5. sillä se pyhitetään Jumalan sanalla ja rukouksella.
1. Tim. 6: 14.
että tahrattomasti ja moitteettomasti
pidät käskyn meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestymiseen saakka, (Uuden
liiton käskyn, joka on Kristus itse, hänen rakkautensa Pyhässä Hengessä.)
15. jonka aikanansa on antava meidän nähdä se autuas ja ainoa valtias, kuningasten Kuningas ja herrain Herra,
16. jolla ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin
ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä -
hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen.
2. Tim. 1: 18. Suokoon Herra, että hän löytää laupeuden Herran tykönä sinä päivänä. Ja kuinka suuria ne palvelukset olivat, joita hän teki Efesossa, sen sinä parhaiten tiedät.
-”- 2: 12. jos kärsimme yhdessä, saamme hänen kanssaan myös hallita; (1000-v. kautena) jos kiellämme hänet, on hänkin kieltävä meidät;
-”- 3: 1.
Mutta tiedä se, että viimeisinä
päivinä on tuleva vaikeita aikoja.
2. Sillä ihmiset ovat
silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia,
vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita,
3. rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän
vihamiehiä,
4. pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa
rakastavia;
5. heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman.
Senkaltaisia karta.
6. Sillä niitä ovat ne, jotka tungettelevat taloihin ja pauloihinsa kietovat
syntien rasittamia ja monenlaisten himojen heiteltäviä naisparkoja,
7. jotka aina ovat opetusta ottamassa, eivätkä koskaan voi päästä totuuden
tuntemiseen.
8. Ja niin kuin Jannes ja Jambres
vastustivat Moosesta, niin nuokin
vastustavat totuutta, nuo mieleltään turmeltuneet ihmiset, jotka eivät uskonkoetuksissa kestä.
2. Tim. 3: 9. Mutta he eivät pitemmälle edisty, sillä heidän mielettömyytensä on käyvä ilmeiseksi kaikille, niin kuin noidenkin mielettömyys kävi ilmi.
-”- 4: 1. Minä vannotan sinua Jumalan ja
Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on
tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä (1.) hänen ilmestymisensä (pilvissä ja hän vie mukanaan uskolliset
omansa) että (2.) hänen valtakuntansa kautta: (1000-v. valtakuntansa aikana saamme olla
”tuomitsemassa”, toteamassa lautamiehinä hänen tuomitsemisensa oikeaksi, koska
elämme silloin hänen kanssaan täydellisesti samassa Hengessä.)
7. Minä olen hyvän
kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt.
8. Tästedes on minulle talletettuna vanhurskauden
seppele, jonka Herra, vanhurskas tuomari, on antava minulle sinä
päivänä, eikä ainoastaan minulle, vaan myös kaikille,
jotka hänen ilmestymistään rakastavat.
18. Ja Herra on vapahtava minut kaikesta ilkivallasta ja pelastava minut taivaalliseen valtakuntaansa; hänelle kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen.
Hebr. 1: 10.
Ja: "Sinä, Herra, olet alussa maan
perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;
11. ne katoavat,
mutta sinä pysyt, ja ne vanhenevat kaikki niin kuin vaate,
12. ja niin kuin vaipan sinä ne käärit, niin kuin
vaatteen, ja ne muuttuvat; mutta sinä olet sama, eivätkä
sinun vuotesi lopu".
13. Kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Istu minun oikealle
puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi
astinlaudaksi"? (Jeesukselle).
-”- 6: 5. ja maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan maailmanajan voimia,
8. mutta se, joka tuottaa orjantappuroita ja ohdakkeita, on kelvoton ja lähellä kirousta, ja sen loppu on, että se poltetaan. (Ja joutuu kadotukseen; häntä ei enää ole.)
-”- 9: 26.
sillä muutoin hänen olisi pitänyt kärsimän monta kertaa maailman perustamisesta
asti; mutta nyt hän on yhden ainoan kerran maailmanaikojen
lopulla ilmestynyt (Jeesus), poistaakseen synnin uhraamalla itsensä.
27. Ja samoin kuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta sen jälkeen
tulee tuomio, (ei kuoleman aikana)
28. samoin Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on
toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä
pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat.
(Hän lähestyy pilvissä ja tempaa omansa pois ahdingon ajasta, Jumalan vihan
ajasta.)
-”- 10: 26.
Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole
enää uhria meidän syntiemme edestä,
27. vaan hirmuinen tuomion
odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
(Vain he joutuvat
tuomittaviksi tuomion ylösnousemuksen jälkeen.)
37. Sillä "vähän, aivan vähän aikaa vielä, niin tulee hän, joka tuleva on, eikä viivyttele;
-”- 11: 35. On ollut vaimoja, jotka ylösnousemuksen kautta ovat saaneet kuolleensa takaisin. Toiset ovat antaneet kiduttaa itseään eivätkä ole ottaneet vastaan vapautusta, että saisivat paremman ylösnousemuksen; (1.n eli elämän ylösnousemuksen.)
-”- 12: 26.
Silloin hänen äänensä järkytti maata, mutta nyt hän on luvannut sanoen:
"Vielä kerran minä liikutan
maan, jopa taivaankin".
27. Mutta tuo "vielä kerran" osoittaa, että ne, mitkä järkkyvät, koska ovat luotuja,
tulevat muuttumaan, että ne, jotka eivät järky, pysyisivät.
28. Sen tähden, koska me
saamme valtakunnan, joka ei järky, (ei vallankumouksia eikä
maanjäristyksiä), olkaamme kiitolliset ja siten palvelkaamme Jumalaa, hänelle
mielihyväksi, pyhällä arkuudella ja pelolla;
29. sillä meidän Jumalamme on kuluttavainen tuli.
1. Piet. 1: 4. turmeltumattomaan ja saastumattomaan ja katoamattomaan perintöön, joka taivaissa on säilytettynä teitä varten, (ylös tempaamisen jälkeinen aika taivaassa)
1. Piet. 1: 5. jotka Jumalan voimasta uskon kautta varjellutte pelastukseen, joka on valmis ilmoitettavaksi viimeisenä aikana. (Kun Ylöstempaaminen on tapahtunut.)
7. että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa
havaittaisiin paljoa kallisarvoisemmaksi kuin katoava kulta (usko koetellaan symbolisesti
kuten kulta), joka kuitenkin tulessa koetellaan, ja koituisi kiitokseksi,
ylistykseksi ja kunniaksi
Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä. (Tulessa
koettelu tapahtuu niille, jotka vasta niinä päivinä turvautuvat Jeesukseen
uskossa. 1. Kor. 3: 13,
13. Vyöttäkää sen tähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille tarjotaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä.
20. hänen, joka tosin oli edeltä tiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten,
-”- 4: 5.
Mutta heidän on tehtävä tili hänelle, joka on
valmis tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. (Eläviä ylöstempaamisen tähden, kuolleita
synnin hävittämisen tähden.)
7. Mutta kaiken loppu on lähellä. Sen tähden olkaa maltilliset ja raittiit rukoilemaan.
13. vaan iloitkaa, sitä myöten kuin olette osallisia Kristuksen kärsimyksistä, että te myös hänen kirkkautensa ilmestymisessä saisitte iloita ja riemuita.
17. Sillä aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta; (Saatana enkeleineen tuomittiin ja ajettiin ulos taivaasta,
annettiin ylös pääsykielto Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen, Ilm.
12: 7-. Toiseksi me muut, jotka odotamme ylöstempaamista, tulemme
sinetöidyiksi, merkityiksi hänen omikseen. Ef.1:
mutta jos se alkaa ensiksi
meistä, niin mikä on niiden loppu, jotka eivät ole Jumalan evankeliumille
kuuliaiset?
18. Ja "jos vanhurskas
vaivoin pelastuu, niin mihinkä joutuukaan jumalaton ja
syntinen?"
-”- 5: 4. niin te, ylipaimenen ilmestyessä, saatte kirkkauden kuihtumattoman seppeleen.
2. Piet. 1: 16. Sillä me emme seuranneet viekkaasti
sommiteltuja taruja tehdessämme teille tiettäväksi Herramme Jeesuksen
Kristuksen voimaa ja tulemusta,
vaan me olimme omin silmin
nähneet hänen valtasuuruutensa.
-”- 3: 3. Ja ennen kaikkea tietäkää se,
että viimeisinä päivinä tulee
pilkkapuheinensa pilkkaajia, jotka vaeltavat omien himojensa mukaan
4. ja sanovat: "Missä on lupaus
hänen tulemuksestansa? Sillä onhan siitä asti, kuin isät nukkuivat pois, kaikki
pysynyt, niin kuin se on ollut luomakunnan alusta."
5. Sillä tietensä he eivät ole
tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu,
olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta
6. ja että niiden kautta silloinen maailma hukkui vedenpaisumukseen. (Kuten
kasteessa vanha ihmisemme; maalle käy sama symbolisesti.)
7. Mutta nykyiset taivaat ja maa
ovat samalla sanalla talletetut tulelle, (kuten Pyhä Hengen sydäntä
uudistava tuli eli toinen kaste; meidät ja maailma uudesti luodaan) säästetyt jumalattomain ihmisten tuomion ja
kadotuksen päivään. (1000-v. Jeesuksen valtakunnan jälkeisen 2.n
ylösnousemuksen jälkeen, Ilm.20:12-15)
8. Mutta tämä yksi älköön olko teiltä, rakkaani, salassa, että "yksi päivä
on Herran edessä niin kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niin kuin yksi
päivä". (Avain profetioiden ymmärtämiseen. Aika Jumalalle on aina lyhyt.)
9. Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niin kuin
muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä
kohtaan, sillä hän ei tahdo,
että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen.
(Siksi vielä 1000-vuotinen Jeesuksen hallintokausikin tarvitaan.)
2. Piet. 3: 10. Mutta Herran päivä on tuleva niin kuin varas (myös 1000-v. kauden jälkeen) ja silloin taivaat
katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat. (Uudesti
luomista varten.)
11. Kun siis nämä kaikki näin hajoavat, millaisia tuleekaan teidän olla pyhässä
vaelluksessa ja jumalisuudessa,
12. teidän, jotka odotatte ja
joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen
hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat!
13. Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta
maata, joissa vanhurskaus asuu.
14. Sen tähden, rakkaani, pyrkikää tätä odottaessanne siihen, että
teidät havaittaisiin tahrattomiksi ja nuhteettomiksi, rauhassa, hänen
edessänsä;
1. Joh. 2: 18.
Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niin kuin te olette kuulleet,
että antikristus tulee, niin
onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on
viimeinen aika.
19. Meistä he ovat lähteneet,
mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä
jos he olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme
pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän kanssamme.
28. Ja nyt, lapsukaiset, pysykää hänessä (Herrassa Jeesuksessa),
että meillä hänen ilmestyessään olisi turva eikä
meitä häpeällä karkoitettaisi pois hänen tyköänsä
hänen tulemuksessaan.
(Kun Jeesus laskeutuu Öljymäelle ja erottelee ilman vanhurskauden
vaatteita, häävaatteita, olevat pois luotansa, jolloin hän sanoo: Matt. 22: 12 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne
sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?')
-”- 4: 17. Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa.
Jaak. 3: 6. Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä.
-”- 5: 3.
teidän kultanne ja hopeanne on ruostunut, ja niiden ruoste on oleva
todistuksena teitä vastaan ja syövä teidän lihanne niin kuin tuli. Te olette koonneet aarteita viimeisinä
päivinä.
4. Katso, työmiesten palkka, jonka te vainioittenne niittäjiltä olette
pidättäneet, huutaa, ja leikkuumiesten valitukset ovat tulleet Herran Sebaotin korviin.
5. Te olette herkutelleet maan päällä ja hekumoineet, te olette sydäntänne syötelleet teurastuspäivänä.
6. Vanhurskaan te olette tuominneet
ja tappaneet; hän ei vastusta teitä.
7. Niin olkaa kärsivällisiä, veljet, Herran tulemukseen asti. Katso, peltomies odottaa maan
kallista hedelmää, kärsivällisesti sitä vartoen, kunnes saa syksyisen sateen ja keväisen. (Israelin kansan sateet ja sato tulee viimeiseksi
ennen 1000-v. kautta.)
8. Olkaa tekin kärsivällisiä, vahvistakaa sydämenne, sillä
Herran tulemus on
lähellä.
9. Älkää huokailko, veljet, toisianne vastaan, ettei teitä tuomittaisi;
katso, tuomari seisoo ovella.
17. Elias oli ihminen, yhtä vajavainen kuin mekin, ja hän rukoili rukoilemalla, ettei sataisi; eikä satanut maan päällä kolmeen vuoteen ja
kuuteen kuukauteen.
18. Ja hän rukoili uudestaan, ja taivas antoi sateen, ja maa kasvoi hedelmänsä.
(Tämä tulee tapahtumaan vielä Eliaksen kautta pedon valtakaudella.)
Juuda 6. ja
että hän ne enkelit, jotka eivät
säilyttäneet valta-asemaansa, vaan jättivät oman asumuksensa, pani pimeyteen iankaikkisissa
kahleissa säilytettäviksi
suuren päivän tuomioon;
(täällä on synnin pimeyden
paikka ja kaikki odottavat tuomiota)
7. samoin kuin Sodoma ja Gomorra
ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavalla kuin nekin
harjoittivat haureutta ja eksyivät luonnottomiin lihanhimoihin, ovat
varoittavana esimerkkinä, kärsiessään
iankaikkisen tulen rangaistusta. (Sitä samaa tulta he saivat
maistaa, jonka annettiin sataa taivaasta silloin, kuten viimeisellä
tuomiollakin Kristuksen 1000-vuotisen valtakauden jälkeen. Nyt heillä on 1.
kuolema, seuraavaksi tuo kyseinen tuomio, sen jälkeinen Jumalan tulen
rangaistus ja 2. kuolema eli iankaikkinen kuolema. Ne ovat aivan peräkkäin,
koska aikaa ei kuolemassa ole. Ilm.20: 14 ”Ja Kuolema
ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen.” Koska hävitettävät sinne
heitettiin ja siten kaikki kuoleman tuottajat ja kuoleman omat. ”Tämä on toinen
kuolema, tulinen järvi”.)
13. rajuja meren aaltoja,
jotka vaahtoavat omia häpeitään, harhailevia tähtiä, joille pimeyden synkeys ikuisiksi ajoiksi on
varattu. (Iankaikkisessa kuolemassa.)
14. Heistäkin Eenok, Aadamista
seitsemäs, on ennustanut, sanoen: "Katso, Herra tulee tuhannen tuhansine pyhinensä
15. tuomitsemaan kaikkia (1000-v. kautena) ja rankaisemaan kaikkia jumalattomia (1000-v. kauden jälkeen) kaikista heidän jumalattomista
teoistansa, joita he jumalattomuudessaan ovat tehneet, ja kaikesta julkeasta,
mitä nuo jumalattomat syntiset ovat häntä vastaan puhuneet".
18. sanoen teille: "Viimeisenä aikana tulee pilkkaajia, jotka vaeltavat jumalattomuutensa himojen mukaan".
21. ja pysyttäkää niin
itsenne Jumalan rakkaudessa, odottaessanne meidän Herramme Jeesuksen
Kristuksen laupeutta iankaikkiseksi elämäksi.
22. Ja armahtakaa toisia,
niitä, jotka epäilevät, pelastakaa
heidät, tulesta
temmaten;