Suuri ahdistus, vihan
aika
Jumalan lapset ”pelastetaan vihasta” Room. 5: 9; 1. Tess. 1:
10; Dan. 12: 1.
Room. 5: 9 ”Paljoa ennemmin me siis nyt, kun olemme
vanhurskautetut hänen veressään, pelastumme
hänen kauttansa vihasta.”
1. Tess. 1: 10 ”ja odottamaan taivaista hänen Poikaansa, jonka hän on herättänyt kuolleista, Jeesusta, joka pelastaa meidät tulevasta vihasta.”
Raamattu puhuu kahdella tavalla suuresta ahdistuksesta, joista toinen on ”viimeinen suuri ahdistus”. Historia osoittaa useissa eri vaiheissa tapahtuneen ankaria sotia ja vainoja, jotka ovat olleet suurta ahdistusta, mutta ne tulevat huipistumaan pedon ja Jumalan vihan aikana.
Dan. 12: Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat. (Tämä on sanottu Israelilaiselle Danielille; hänen kansansa enkeliruhtinas on Miikael.)
Jer. 30: 7. Voi! Suuri on se päivä, ei ole sen kaltaista. Se on Jaakobille ahdistuksen aika, mutta hän on pelastuva
siitä.
Matt. 24: 21. Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule. (Jeesus siis tarkoittaa lopun ajan viimeistä ahdistusaikaa.)
Ilm. 7: 14. "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat.” Tässä yhteydessä se tarkoittaa Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeistä aikaa, jolloin saatana ajettiin lopullisesti ulos taivaasta Ilm.12, eikä hänellä enää ollut, kuten aiemmin, Jumalan eteen nouseminen mahdollista. Ilm. 12: 12 kuvataan näin: ” perkele on astunut alas teidän luoksenne pitäen suurta vihaa” ja ” 13. Ja kun lohikäärme näki olevansa heitetty maan päälle, ajoi hän takaa sitä vaimoa, joka oli poikalapsen synnyttänyt.” Se osoittaa koko tämän ajan olleen myös suurta ahdistuksen aikaa.
7:
Ilm. 2: 22 ”Katso, minä syöksen hänet tautivuoteeseen, ja ne, jotka hänen kanssaan tekevät huorin, minä syöksen suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoistansa;”
Kyse on Tyatiran srk.:sta; 4. seurakunta, joka etenevässä historian aikajanassa jälkeen Kristuksen kohdistuu johonkin 1000-luvun jälkeiseen aikaan. Senkin jälkeen on ollut todella suuria ahdistuksen aikoja. 7 seurakuntaa - käsite voidaan ajatella myös joka ajalla yhtä aikaa olevaksi, kuten apostolien aikanakin. Se on 7 eli täydellisyyden luvun mukaan kaikki hänen nimeään kantavat seurakunnat kaikkina aikoina. Seurakuntajanaa voi katsoa sekä vaakasuorassa että etenevässä asennossa historian kulun ajan; koko leveydellään kohdalla olevassa ja etenevässä ajassa. Siitä syntyy maailman kattava ristin merkki, mutta sen etenevästä liikkeestä syntyy myös valtaisa musta jälki. Se on ihmisen historia.
Milloin Raamattu
ilmoittaa suuren ahdistuksen alkaneen?
Ilm. 12: 5. Ja hän synnytti poikalapsen, joka on kaitseva kaikkia pakanakansoja rautaisella valtikalla; ja hänen lapsensa temmattiin Jumalan tykö ja hänen valtaistuimensa tykö.
6. Ja vaimo
(seurakunta) pakeni erämaahan, jossa hänellä oli Jumalan valmistama paikka,
että häntä elätettäisiin siellä tuhat kaksisataa kuusikymmentä päivää. (Pian
ylösnousemuksen jälkeisten vainojen aikana.)
7. Ja syttyi sota taivaassa: Miikael
ja hänen enkelinsä sotivat lohikäärmettä vastaan; ja lohikäärme ja hänen
enkelinsä sotivat,
8. mutta eivät voittaneet, eikä heillä enää
ollut sijaa taivaassa.
9. Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja
saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä heitettiin hänen
kanssansa.
10. Ja minä kuulin suuren äänen taivaassa sanovan: "Nyt on tullut pelastus
ja voima ja meidän Jumalamme valtakunta ja hänen Voideltunsa valta, sillä
meidän veljiemme syyttäjä, joka yöt
ja päivät syytti heitä meidän Jumalamme edessä, on heitetty ulos.
(He eivät enää päässeet nousemaan taivaaseen syyttäjinä, kuten
vanhan liiton aikana, koska synnin ja kuoleman voittaja, Jeesus Kristus nousi
kuolleista puolustajaksemme ylös taivaaseen. Syyttäjän aika oli lähteä sieltä.)
11. Ja he (Miikael enkeleineen) ovat voittaneet hänet Karitsan veren kautta ja todistuksensa
sanan kautta, (Jeesuksen todistuksen sana: Joh. 12: 31 ”Nyt käy tuomio tämän
maailman ylitse; nyt tämän maailman ruhtinas pitää
heitettämän ulos.”)
12. Sentähden riemuitkaa, taivaat, ja te, jotka niissä
asutte! Voi maata ja merta, sillä perkele on astunut alas teidän
luoksenne pitäen suurta vihaa, koska
hän tietää, että hänellä on vähän aikaa!"
13. Ja kun lohikäärme näki olevansa heitetty maan päälle, ajoi hän takaa sitä vaimoa, joka oli poikalapsen synnyttänyt.
(Israelilaisia)
17. Ja lohikäärme vihastui vaimoon ja lähti käymään sotaa muita hänen jälkeläisiänsä vastaan, jotka pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen todistus.
Juutalaiset ja Jumalan käskyt - kristityt ja Jeesuksen todistus ja todistaminen. Aidoilla kristityillä on ne kaikki, koska Jeesus itse on Jumalan täytetty laki ja hän on Pyhässä Hengessään heissä asumassa tehden teot. Perkele sotii siis sekä juutalaisia että kristittyjä vastaa. Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen on alkanut lohikäärmeen eli saatanan suuren vihan aika ja silloin se on ollut myös vihan kohteelle suurta ahdistuksen aikaa.
Jeesuksen tulon
erilaiset kuvaukset
Kristuksen ilmestymisestä pilviin löytyy Ilmestyskirjasta kolme erilaista kuvausta, jotka ovat sekä 1. Tess. 4: 16 että Jeesuksen kuvauksien mukaiset; ne ovat myös erilaisiin vaiheisiin Ilmestyskirjan kerronnassa sijoitetut.
1. Tess. 4: 16 kertoo kolmella kuvauksella ylösotoista: ”käskyhuudon, ylienkelin
äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa”.
Ja juuri siinä järjestyksessä ovat myös Ilmestyskirjassa kuvatut ylösotot.
Jumala näinkin seuloo ja pelastaa.
1. Ensimmäinen ryhmä otetaan ennen pasuunoita ”sydänyön huudon” aikana, ”käskyhuudon” ylösotossa.
2. Toinen seulottu ryhmä pelastetaan pois kokemasta voi-huutopasuunoita ja vitsauksia ”toisella yövartiolla” eli ”ylienkelin äänen” ylösotossa
3. Kolmas ryhmä otetaan ”Jumalan pasuunan” kuuluessa, kolmannella yövartiolla.
- ”Käskyhuudon”, Jeesuksen kutsuhuudon ylösotossa/ylösnousemuksessa hän hakee pakanoiden aikojen Kristukselle uskolliset kaikista kansoista luoksensa turvaan, pois pian Jumalan pasuunoilla alkavasta vihan ajasta; Ilm. 6: 12-17, kuudennen sinetin ja kuudennen seurakunnan aikana.
- ”Ylienkelin äänen” ylösotto/(ylösnousemus) kuvataan Ilm.
14: 14-16 ja 15: 2-4, jossa edellisessä enkeli huutaa pilvellä istuvalle
Ihmisen Pojan muotoiselle, jolla on kultainen kruunu päässään ja terävä sirppi
kädessään. Heti perästä vakuutetaan ylösoton tapahtuneen ennen vitsauksia,
näyttämällä pelastettujen joukko Jumalan valtaistuimen edessä lasisella merellä
ennen maljaenkeleiden lähtöä. Heidät on pelastettu pois pedon vaikutuksen ajasta,
”pedosta voiton” saaneina. He ovat ylistämässä Herraa ja he säästyvät näin
pedon hirmuvallan ja Jumalan vihan täyttymisen ajalta. Näin
armollinen on Jumala kaikille, jotka häntä pelkäävät ja rakastavat; he eivät
joudu hänen vihansa kohteeksi vaan pelastuvat siitä.
- ”Jumalan pasuunan” ylösnousemus/ylösotto on viimeisen vuosiviikon viimeisen päivän jälkeen. On Karitsan häiden ”illallisaika” taivaassa. Sen jälkeen kerrotaan Jeesuksen Kristuksen tulevan valkoisella hevosella voittamaan sodan. Hän laskeutuu Öljymäelle Jerusalemiin.
Ennen pedon ja Jumalan vihan aikaa
On ensimmäinen
sinetöimisen kausi; kaikista kansoista lukematon määränsä ja Israelilaisista
esikoisjoukko, 144 000 sinetöidään kiireesti ennen maailman laajuista Jeesuksen
seurakunnan ylösottoa, Jumalan Pojan ”käskyhuudon ylösottoa”
Ilm. 7: 2. Ja minä näin erään muun enkelin kohoavan
auringonnoususta, ja hänellä oli elävän
Jumalan sinetti, ja hän huusi suurella äänellä niille neljälle enkelille,
joille oli annettu valta vahingoittaa maata ja merta,
3. ja sanoi: "Älkää vahingoittako maata, älkääkä merta, älkää myös puita,
ennen kuin me olemme painaneet sinetin Jumalamme palvelijain otsaan".
Pasuunat ja vitsaukset, jotka koskevat ed. mainittujen tuhoa, eivät ole vielä alkaneet, koska näin sanotaan. Vrt. pasuunoihin. Israelin kansan esikoisten sinetöimisellä on kiire, koska ylösoton pitää tapahtua ennen pasuunaenkelien lähtöä ja alkavaa vihan kautta.
Ilm. 7: 4. Ja minä kuulin sinetillä merkittyjen luvun,
sata neljäkymmentä neljä tuhatta
merkittyä kaikista Israelin lasten
sukukunnista:
5. Juudan sukukunnasta kaksitoista tuhatta merkittyä, Ruubenin sukukunnasta
kaksitoista tuhatta, Gaadin sukukunnasta kaksitoista tuhatta,
6. Asserin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Naftalin sukukunnasta kaksitoista
tuhatta, Manassen sukukunnasta kaksitoista tuhatta,
7. Simeonin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Leevin sukukunnasta kaksitoista
tuhatta, Isaskarin sukukunnasta kaksitoista tuhatta,
8. Sebulonin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Joosefin
sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Benjaminin sukukunnasta kaksitoista tuhatta
merkittyä.
”Tahrattomien” ”esikoisten” joukon, joiden laskeminen on niin tärkeää, 144 000, tulee kasvaa kokonaiseksi määräksi ennen kuin ”käskyhuudon ylösotto/ylösnousemus” tapahtuu. He ovat Jeesukseen uskovia, koska he ”ovat ne, jotka seuraavat Karitsaa, mihin ikinä hän menee”. Tuo joukko on ehkä Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen laskettu ja vähitellen täyteen määrään kerätty, joka saa ylösnousemuksen ja viimeiset heistä elossa olevina ylösoton. Vähemmän ”täydelliset” Jeesukseen uskovat sinetöidään myös ylösottoa varten; ”Ja on tapahtuva, että jokainen. joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu” Joel 2: 32; Ap.t. 2: 21.
Myöhemmin, Ilm. 14: 1-4, pedon vallan kuvauksen yhteydessä, Jeesus vakuuttaa, 144 000 joukon olevan ylhäällä taivaassa pedon ja Jumalan vihan aikana, kuten Israelilaiset muinoin olivat Egyptin vitsausten aikana niiltä suojassa omassa maakunnassaan.
1. Ja minä näin, ja katso, Karitsa seisoi Siionin vuorella,
ja hänen kanssaan sata neljäkymmentä
neljä tuhatta, joiden otsaan oli
kirjoitettu hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi.
2. Ja minä kuulin äänen taivaasta ikään kuin paljojen vetten pauhinan ja ikään
kuin suuren ukkosenjylinän, ja ääni, jonka minä kuulin, oli ikään kuin
kanteleensoittajain, kun he kanteleitaan soittavat.
3. Ja he veisasivat uutta virttä valtaistuimen
edessä ja neljän olennon ja vanhinten edessä; eikä kukaan voinut oppia
sitä virttä, paitsi ne sata neljäkymmentä neljä tuhatta, jotka ovat ostetut maasta. Nämä ovat ostetut ihmisistä esikoiseksi Jumalalle ja Karitsalle.
”Käskyhuudon” ylöstempaaminen
”keskiyön huudon” aikana eli koko maan koetuksen hetkestä pelastaminen tapahtuu
6. sinetin ja Filadelfian eli 6. srk.:n lopussa, pakanoiden aikojen päättyessä.
Silloin Jeesukseen uskovat, hänen Hengellään sinetöidyt, viedään kaikkialta
maailmasta taivaaseen.
Ilm. 3: 10. (Filadelfian srk.) Koska sinä olet ottanut minun kärsivällisyyteni sanasta vaarin, niin minä myös otan sinusta vaarin ja pelastan sinut koetuksen hetkestä, joka on tuleva yli koko maanpiirin koettelemaan niitä, jotka maan päällä asuvat.
Ilm. 6: 12. Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi kuudennen sinetin; ja tuli suuri maanjäristys, ja aurinko meni mustaksi niin kuin karvainen säkkipuku, ja kuu muuttui kokonaan kuin vereksi,
16. ja sanoivat vuorille ja kallioille:
"Langetkaa meidän päällemme ja kätkekää meidät hänen kasvoiltansa, joka
valtaistuimella istuu, ja Karitsan vihalta!
(Hänet nähdään pilvissä ja hän vie Pyhällä Hengellä
sinetöidyt omansa mukanaan, vaikka Jumala salaisuuksiensa tähden sen on
jättänyt tässä suoraan kertomatta, mutta Jeesus kertoo siitä esim.
vertauksissansa ja muissa yhteyksissä. Tämä on ”keskiyön huudon” aika.)
17. Sillä heidän vihansa
suuri päivä on tullut, ja kuka voi kestää?" (Viittaa vihanajan
alkamiseen.)
Esikoisten
sinetöimiskuvauksen jälkeen kerrotaan ylösotetuista näkymä taivaasta:
Ilm. 7: 9. Tämän jälkeen minä näin, ja katso,
oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut
lukea, kaikista kansanheimoista
ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä
oli palmut käsissään,
10. ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Pelastus tulee meidän Jumalaltamme, joka valtaistuimella
istuu, ja Karitsalta".
17. sillä Karitsa, joka on valtaistuimen keskellä, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä."
Sekä edellä kuvattu sinetöiminen ja ylösotto tapahtuvat ennen 7. sinettiä, jolloin alkavat sekä Jumalan pasuunat että pedon valta selvästi vaikuttaa ensin 3½ v. , mutta viimeiset 3½ vuotta ovat pedon hirmuvallan ja Jumalan vihan maljojen aikaa. Tuon seitsemän vuoden alusta ennustettu Israelin kansan viimeinen vuosiviikko alkaa Dan.9: 24 - 27. Pakanoiden ajat vastaavasti loppuvat ilmeisesti ”käskyhuudon ylösottoon”.
Israelin kansan temppeli heti kohta sen viikon alusta 220 pv. päästä tuhotaan. (Dan. 8: 11, 14, 17, 19, 26.) ”2300 iltaa ja aamua” alkaa siitä, kun Israelilaisilta otetaan ”pois jokapäiväinen uhri, ja hänen pyhäkkönsä paikka” kukistetaan. 19 Sitten hän sanoi: "Katso, minä ilmoitan sinulle, mitä on tapahtuva viimeisenä vihan aikana; sillä lopun aikaa tämä tarkoittaa.”
Ensimmäinen puoli 7 vuodesta on 3½ v. ja viimeiset 3½ v. pitäisi olla säkkipukuisten (surupukuisten) todistajien kausi, mutta 2300 pv on noin 220 päivää lyhyempi jakso kuin 7 v. Se kertoo myös siitä, että pakanoiden ajat päättyvät ja Israelin viimeinen vuosiviikko tulee alkamaan tuon puuttuvan määrän päiviä aiemmin heidän temppelinsä hävittämisestä, josta alkaen annetut päivälaskelmat alkavat; 2300, 1290 ja 1335. Raamatun vuodessa näyttää olevan 360 pv. Jumalan vuodesta emme tiedä, joten päivää ja hetkeä emme kukaan tiedä.
7. sinetin
avaamisen jälkeen taivaassa on äänettömyys surusta, joka kestää ½ hetkeä, Ilm.
8:1. Se on suruilmaisu Jumalan vihan alkamisesta. Jakeet 5-7 kertovat ylösoton
riemun loppuneen, koska silloin alkavat pasuunoiden maata, puita ja merta ym.
koskevat tuhokäskyt. Vert. 7: 3.
Pedosta varoittavaa sanomaa julistetaan
Israelissa ja muualla maan päällä, Ilm.14: 6-13.
Ensimmäisen ylösoton jälkeen on suurin osa vihan lapsia jäljellä, mutta ylösotto käynnistää suuren herätyksen epävarmoille ja ne joilla ei ollut öljyä lampuissaan heräävät kolkuttamaan Jeesus Kristuksen nimellä taivaan ovea.
Jälkijoukkoja pääsee vielä mukaan vihan ajan puolivälissä. Ennen vihan maljoja on ”ylienkelin äänen” ylösotto/(ylösnousemus) Ilm. 14: 14-16; 15: 2-4. Sen jälkeen ”Jumalan pasuunan” ylösnousemus/ylösotto ennen Jeesuksen laskeutumista Öljymäelle. Ilm. 19: 6, 16; Sak. 14: 15.
Vihan ajan
ennustuksia
Enkeli ilmoitti Danielille, Dan. 10: 14. Ja minä tulin opettamaan sinulle, mitä on tapahtuva sinun kansallesi päivien lopulla; sillä vielä tämäkin näky koskee niitä päiviä."
Dan. 7: 23. Hän vastasi näin: "Neljäs
peto on neljäs valtakunta, joka syntyy maan päälle, erilainen kuin kaikki muut
valtakunnat. Se syö kaiken maan ja tallaa ja murskaa sen.
24. Ja ne kymmenen sarvea ovat kymmenen kuningasta, jotka
nousevat siitä valtakunnasta. Ja heidän jälkeensä nousee eräs muu, ja hän on erilainen kuin edelliset, ja hän kukistaa kolme
kuningasta.
25. Hän puhuu sanoja Korkeinta vastaan ja hävittää Korkeimman
pyhiä. Hän pyrkii muuttamaan ajat ja lain, ja ne annetaan hänen käteensä ajaksi ja kahdeksi ajaksi ja puoleksi
ajaksi. (3½ v. pedon hirmuvalta; ihmisten hallitushistorian viimeiset
vuodet, Ilm. 11.)
(Huom. aika-selitys Dan. 11: 13. ”…ja
muutaman ajan,
muutaman vuoden kuluttua”)
26. Sitten oikeus istuu tuomiolle, ja hänen valtansa otetaan
pois ja hävitetään ja tuhotaan loppuun asti. (Siis sen 3½ v. päästä. Oikeus on
Jeesuksen 1000-vuotinen valtakunta, tuomioistuinvaltakunta, rauhan valtakunta.)
27. Ja
valtakunta ja valta ja valtakuntien voima kaiken taivaan alla annetaan
Korkeimman pyhien kansalle. Hänen valtakuntansa on iankaikkinen valtakunta,
ja kaikki vallat palvelevat häntä ja ovat hänelle alamaiset."
(Iankaikkinen siksi, koska Jeesus on yhtä näkymättömän Isä Jumalan kanssa.)
Tästä samasta peto-kuninkaan noususta maailman valtiaaksi kertoo Dan. 8. luku:
23. Ja heidän valtansa lopulla, kun luopiot ovat täyttäneet syntiensä mitan, nousee kuningas,
kasvoilta röyhkeä ja juonissa taitava. (On ”sydänyön” aika.)
24. Ja väkevä on hänen voimansa, vaikka ei tosin hänen omasta voimastaan, ja
ihmeellisen paljon hän saa aikaan hävitystä; ja hän menestyy siinä, mitä hän
tekee, ja hän tuottaa turmion väkeville ja pyhien kansalle.
25. Ja hänen oveluutensa tähden onnistuu petos hänen kädessään. Hän hautoo
suuria sydämessään, ja keskellä rauhaa hän tuottaa turmion monille. Ruhtinasten
ruhtinastakin vastaan hän nousee, mutta ilman ihmiskättä hänet muserretaan.
Tuolle ajalle on ennustanut
Daniel 12 luvussa. 1. ”Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas,
joka seisoo
sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin
kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi, kaikki,
jotka kirjaan kirjoitetut ovat.”
Tuon viimeisen vuosiviikon eli 7 vuoden ajasta ovat muutkin aikaennustuksen sekä Danielin kirjassa että Ilmestyskirjassa annetut. Niitä ovat 3½ vuotta eri tavoin kuvattuna; Ilm.11 näin: 42 kk ja 1260 pv., jotka ovat kumpikin 3½ vuotta. Näistä ajoista puhuu Daniel aika ja kaksi aikaa ja puoli aikaa, josta hän on antanut selityksen; aika on yksi vuosi.
Pedon vaikutuksen ja
nousun aika ja Jumalan vihan aika; pasuunat alkavat
Dan. 9: 26. …Ja loppuun asti on oleva sota: hävitys on
säädetty.
27. Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden
vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi
vuosiviikoksi (vuosiviikon viimeisiksi 3½ v. ) hän lakkauttaa teurasuhrin
ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun
säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse."
- ”Hävittäjä” kuvaa voi-huutopasuunoiden ja vihan maljojen aikana tapahtuvia suuria maailman sotia, jolloin 1/3 ihmisiä kuolee. Se kausi loppuu vasta Suuren Babylonin tuhoon, joka on portto, luopioseurakunta pedon kannattelemana. Tämä viimeinen vuosiviikko Israelin kansalle ja Jerusalemille säädetyistä vuosiviikoista alkaa ”pakanoiden aikojen” päätyttyä. Israelin kansallinen olemassaolo loppui välillä ja se menetti temppelivuoren hallinnan; viimeistään Jerusalemin hävityksestä, 70 j.Kr. alkoivat ”pakanoiden ajat”. Ja viimeinen Israelille säädetyistä vuosiviikoista alkaa vasta ”käskyhuudon” ylösnousemuksen/ylösoton jälkeen.
Pohjan kuninkaan
yritys tuhota Israelin kansan liitto Jumalan kanssa
Israelin kansalla on
silloin temppeli linnoituksineen ja uhritoimituksineen
Israelin kansan (ja ihmisten hallitushistorian) viimeiset 7 vuotta, yksi vuosiviikko; sen ensimmäiset 3½ vuotta, Dan. 9: 27
27. Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi,
Dan. 11: 29. Määräaikana hän hyökkää jälleen
Etelämaahan, mutta tällä viimeisellä retkellä ei käy niin kuin
ensimmäisellä.
30. Häntä vastaan hyökkäävät kittiläisten laivat, ja hän
menettää rohkeutensa, kääntyy takaisin ja purkaa kiukkunsa pyhää liittoa
vastaan. Kotiin palattuaan hän suo huomiota niille,
jotka hylkäävät pyhän liiton.
Dan. 11: 31. Hänen lähettämänsä sotajoukot nousevat ja häväisevät pyhäkön linnoituksineen, poistavat jokapäiväisen uhrin ja asettavat sinne hävityksen kauhistuksen.
Dan 8: 11 tältä otettiin pois jokapäiväinen uhri, ja hänen pyhäkkönsä paikka kukistettiin.
13 "Kuinka pitkää aikaa tarkoittaa näky jokapäiväisestä uhrista ja kauhistavasta rikoksesta: pyhäkön ja sotajoukon alttiiksi antamisesta tallattavaksi?"
14. Ja hän sanoi minulle: "Kahtatuhatta kolmeasataa iltaa ja aamua; sitten pyhäkkö asetetaan jälleen oikeuteensa".
(Pyhäkön tuhosta alkavat 2300 pv. eli 6 v. 140 pv. ajanjakso sekä 1290 pv ja 1335 pv ajanjaksot. Mutta siihen mennessä on myös kulunut viimeisestä vuosiviikosta vasta 220 päivää.)
(Matt. 24: 15 ”Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa - joka tämän lukee, se tarkatkoon – ”. Tuosta päivästä alkaen kestää ”pienen menestyksen” (Dan. 11: 34) kauteen 1290 päivää ja ”hetkenä jona ette luule” myös ”ylienkelin äänen ylösottoon” 1335 pv. ja ”Jumalan pasuunan” ylösottoon 2300 pv. Kaikki kolme annettua aikaa alkavat pyhäkön hävittämisestä ja jokapäiväisen uhrin poistamisesta.
Dan. 12: 11 Ja siitä ajasta, jolloin jokapäiväinen uhri poistetaan ja hävityksen kauhistus asetetaan, on oleva tuhat kaksisataa yhdeksänkymmentä päivää. 12 Autuas se, joka odottaa ja saavuttaa tuhat kolmesataa kolmekymmentä viisi päivää. (Odottaa Herraa)
Dan. 11: 32. ”Ja liitonrikkojat hän viettelee luopumukseen houkutuksillaan, mutta
niitten joukko, jotka tuntevat Jumalansa, pysyy lujana ja tekee tehtävänsä.”
33. ”Ja taidolliset kansan seassa opettavat monta, mutta heitä
sorretaan miekalla, tulella, vankeudella ja ryöstöllä, jonkun aikaa.”
34.” Ja keskellä sortoa heille suodaan pieni menestys,
ja monet liittyvät heihin teeskennellen.” 1290 pv.: n ja 1335 pv.: n välillä on
lyhyt huolettomampi aika, jolloin tapahtuu myös sanan mukaan ”hetkenä jona ette
luule, Ihmisen Poika tulee”. Mutta myös tapahtuu Dan. 12 sanat:
11. ”Ja siitä ajasta, jolloin jokapäiväinen uhri poistetaan ja hävityksen
kauhistus asetetaan, on oleva tuhat kaksisataa yhdeksänkymmentä päivää.”
12. ”Autuas se, joka odottaa ja
saavuttaa tuhat kolmesataa kolmekymmentä viisi päivää.” (Joka ei luovu
parempana aikana, ”pienen menestyksen” kautena, vaan odottaa Herraa.)
Ilm. 11: alussa erillisenä puhutaan 42 kk. ajasta, joka on pedon vaikutuksen ja vallan vahvistamisen aika eli ensimmäiset 3½ vuotta, jolloin Johanneksen piti mittailla Jumalan temppeliä ja alttaria. Se on todella profetioiden mukaan mittailun aikaa. Silloin mittaillaan ihmissieluja; sinetöijä lähetetään liikkeelle ensin edellä kulkemaan, Hes. 9: 1-11.
Ilm. 11: 1. Ja minulle annettiin sauvan kaltainen ruoko ja
sanottiin: "Nouse ja mittaa Jumalan temppeli ja alttari ja ne, jotka siinä
kumartaen rukoilevat.
2. Mutta temppelin ulkopuolella oleva esikartano erota pois, äläkä sitä mittaa,
sillä se on annettu pakanakansoille; ja he tallaavat pyhää kaupunkia
neljäkymmentäkaksi kuukautta.
Tänä aikana Jumalalle uskolliset kertovat ajan sanomaa, jota myös seuraavana 3½ vuotena julistavat säkkipukuiset todistajat; mm. varoitussanomaa pedon merkin ottamisesta.
Sama kausi profeetta
Hesekielin mukaan
Hes. 9: 1. Sitten
hän huusi suurella äänellä minun korviini ja sanoi: "Tulkaa, kaupungin rankaisijat, ja kullakin olkoon tuhoaseensa
kädessään!"
2. Ja katso, kuusi miestä tuli Yläportilta päin, joka on pohjoista kohden, ja
kullakin oli kädessä hävitysaseensa. Mutta yksi mies oli heidän keskellään,
puettu pellavavaatteisiin ja vyöllänsä kirjoitusneuvot (3+1+3; Jeesus Kristus). Ja
he tulivat ja asettuivat seisomaan vaskialttarin ääreen.
3. Mutta Israelin Jumalan kirkkaus oli kohonnut yläpuolelta kerubin, jonka yllä
se oli ollut, huoneen kynnykselle ja huusi pellavavaatteisiin puetulle miehelle,
jolla oli kirjoitusneuvot vyöllänsä;
4. ja Herra sanoi hänelle: "Kierrä kaupungin, Jerusalemin, läpi ja tee merkki niitten miesten otsiin, jotka huokaavat ja valittavat
kaikkia kauhistuksia, mitä sen keskuudessa tehdään".
5. Ja niille toisille hän sanoi minun kuulteni:
"Kiertäkää kaupungin läpi hänen jäljessään ja surmatkaa. Älkää säälikö,
älkää armahtako,
6. tappakaa tyyten vanhukset,
nuorukaiset, neitsyet, lapset ja vaimot, mutta älkää koskeko keneenkään, jolla on otsassaan merkki; ja alottakaa minun pyhäköstäni." Niin
he alottivat niistä miehistä, vanhimmista, jotka olivat temppelin edessä.
(Tämä sinetöiminen koskee ahdistuksen ajan jäännöstä, jotka alkavat kolkuttaa, suljetun oven takana, Jeesus Kristuksen nimellä taivasta kohti, heti ”käskyhuudon ylösoton” jälkeen eli ahdinkonsa päivien koittaessa ja ehkä jotkut vieläpä ”ylienkelin äänen” ylösoton jälkeenkin.)
7. Ja hän sanoi heille: "Saastuttakaa temppeli ja
täyttäkää esipihat surmatuilla. Menkää!" Niin he menivät ja surmasivat
kaupungissa.
8. Mutta kun minä heidän surmatessaan olin jäänyt jäljelle, lankesin minä
kasvoilleni, huusin ja sanoin: "Voi Herra, Herra! Hävitätkö sinä Israelin koko jäännöksen, kun vuodatat vihasi Jerusalemin ylitse?"
9. Niin hän sanoi minulle: "Israelin ja Juudan heimon syntivelka on ylen
suuri; maa on täynnä verivelkoja, ja kaupunki on täynnä oikeuden vääristelyä,
sillä he sanovat: 'Herra on hyljännyt tämän maan, ei Herra näe'.
10. Niinpä minäkään en sääli enkä armahda. Minä annan heidän vaelluksensa tulla
heidän oman päänsä päälle."
11. Ja katso, pellavavaatteisiin puettu mies, jolla oli kirjoitusneuvot
vyöllänsä, toi tämän sanan: "Minä olen tehnyt, niin kuin sinä käskit minun
tehdä". (Merkitseminen oli tehty vihan ajan Israelilaisista, jotka
Israelilaisten oma ylienkeli Mikael suojelee.)
Pedon hirmuvaltakausi
3½ v. päättyy Kristuksen kuninkuusvallan alkamiseen.
Ilm. 11: 3. Ja
minä annan kahdelle todistajalleni toimeksi säkkipukuihin puettuina profetoida tuhannen kahdensadan kuudenkymmenen päivän
ajan." (He aloittavat 9 kk 25 pv aiemmin kuin ylienkelin äänen
ylösotto tapahtuu ja he jäävät loppuvaiheiksi Jerusalemiin. Lasku: 7 v =2520
pv, käyttäen raamatun 360 pv: n vuotta. Annettu 2300 pv on 220 pv. lyhyempi
kuin 2520 pv. Siis temppelin hävityksen ajankohta on 220 pv kuluttua
vuosiviikon alusta. Koska odotusaikaa kestää vielä 1335 pv., ja se on saman
verran lyhyempi; 1335 + 220= 1555 pv vuosiviikon alusta, jolloin ”Ylienkelin
äänen” aika on. 1555-1260 (3½ v)= 295 pv. Sen verran aikaisemmin aloittavat
säkkipukuiset todistajat todistamisensa eli 9 kk 25 pv aikaisemmin kuin
”Ylienkelin äänen” huudon aika on, ylösoton aika pedon julmimmasta kaudesta ja
vihan maljojen ajasta. Päivien laskeminen on tarkinta.) Vuosiviikon jälkipuolen kesto on 965 päivää ”ylienkelin äänen” ylösotosta. 2520-1555=965 pv.
4. Nämä ovat ne kaksi öljypuuta ja ne kaksi lampunjalkaa, jotka seisovat maan
Herran edessä.
5. Ja jos joku tahtoo heitä vahingoittaa, lähtee tuli heidän suustaan ja
kuluttaa heidän vihollisensa; ja jos joku tahtoo heitä vahingoittaa, on hän
saava surmansa sillä tavalla. (Heidän suustaan Jumalan sanan tuli polttaa
kuolettavasti, kuten Ananias ja Safiira Pietarin sanan kautta.)
Dan. 12: 1.
Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri
enkeliruhtinas, joka seisoo
sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka
kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen
aikaan asti. Mutta siihen aikaan
pelastetaan sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat.
2. Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään,
toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.
Toinen yövartio; ”Ylienkelin äänen” ylösotto/ylösnousemus
Ilm. 14:14. Ja minä näin, ja katso: valkoinen pilvi, ja pilvellä istui Ihmisen Pojan muotoinen, päässänsä
kultainen kruunu ja
kädessänsä terävä sirppi.
15. Ja temppelistä tuli eräs toinen enkeli huutaen suurella äänellä pilvellä
istuvalle: "Lähetä sirppisi ja leikkaa, sillä leikkuuaika on tullut, ja
maan elo on kypsynyt". (Etenkin ”Luvatun maan”. 1. Tess. 4: ”käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa,”)
16. Ja pilvellä istuva heitti sirppinsä maan päälle, ja maa tuli leikatuksi.
(Hän ei tullut maan päälle vaan otti siitä omansa pois.)
”Ylienkelin äänen”
ylösotto/ylösnousemus (Heidät otetaan ennen vitsauksia Ilm. 14:
14-16; 15:1,2-5, 6)
Ilm. 11: 6. (Säkkipukuiset todistajat) Heillä
on valta sulkea taivas, niin ettei sadetta tule heidän profetoimisensa päivinä,
ja heillä on valta muuttaa vedet vereksi
ja lyödä maata kaikkinaisilla vitsauksilla, niin usein kuin tahtovat.
7. Ja kun he ovat lopettaneet todistamisensa, on peto, se, joka nousee
syvyydestä, käyvä sotaa heitä vastaan ja voittava heidät ja tappava heidät.
8. Ja heidän ruumiinsa viruvat sen suuren kaupungin kadulla, jota hengellisesti
puhuen kutsutaan Sodomaksi ja Egyptiksi ja jossa myös heidän Herransa
ristiinnaulittiin.
9. Ja ihmiset eri kansoista ja sukukunnista ja kielistä ja kansanheimoista
näkevät heidän ruumiinsa kolme ja puoli päivää, eivätkä salli, että heidän
ruumiinsa pannaan hautaan.
10. Ja ne, jotka maan päällä asuvat, iloitsevat heidän
kohtalostaan ja riemuitsevat ja lähettävät lahjoja toisilleen; sillä nämä kaksi
profeettaa olivat vaivanneet niitä, jotka maan päällä asuvat.
11. Ja niiden kolmen ja puolen päivän kuluttua meni heihin Jumalasta elämän
henki, ja he nousivat jaloilleen, ja suuri pelko valtasi ne, jotka näkivät
heidät.
12. Ja he kuulivat suuren äänen taivaasta sanovan heille: "Nouskaa
tänne!" Niin he nousivat taivaaseen pilvessä, ja heidän vihollisensa
näkivät heidät.
13. Ja sillä hetkellä tapahtui suuri maanjäristys, ja kymmenes osa kaupunkia
kukistui, ja maanjäristyksessä sai surmansa seitsemäntuhatta henkeä, ja muut
peljästyivät ja antoivat taivaan Jumalalle kunnian.
14. Toinen "voi!" on mennyt
(2. voi-huutopasuuna); katso, kolmas
"voi!" tulee pian.
15. Ja seitsemäs enkeli puhalsi
pasunaan (3. voi-huutopasuuna); niin kuului taivaassa suuria ääniä,
jotka sanoivat: "Maailman kuninkuus on tullut meidän Herrallemme ja hänen
Voidellullensa, ja hän on hallitseva aina ja iankaikkisesti".
Sama kausi profeetta
Danielin mukaan
Dan. 9: 27 …ja puoleksi vuosiviikoksi (3½ v.) hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin (vainon tähden); ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse."
(Viimeiset kolme voi-huutopasuunaa ja kaikki vihan maljat
jäävät tälle kaudelle, joista 7. vihan malja, 7. pasuuna eli 3.
voi-huutopasuuna sekä suuren Babylonin tuho tulevat yhtä aikaa; silloin loppuu
vihan aika ja alkaa Kristuksen rauhan valtakunta.)
Dan. 11: 35. ”Ja taidollisista jotkut kompastuvat, että heidän
joukkonsa koeteltaisiin, seulottaisiin ja puhdistettaisiin lopun ajaksi, sillä
vielä kestää, ennen kuin määräaika on.” Vielä ovat 2300 päivästä jäljelle
jääneet 965 päivää tässä ajassa. (2300 – 1335 = 965 pv. eli 32 kk 5 pv)
36. Ja kuningas tekee, mitä hän tahtoo, ja korottaa itsensä ja
uhittelee jokaista jumalaa, itse jumalien Jumalaa vastaan hän puhuu kauheita.
Ja hän menestyy, kunnes vihan aika
on lopussa; sillä mikä on säädetty, se tapahtuu. (”Ja ellei niitä päiviä olisi
lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi….”)
Dan . 7: 25. Hän puhuu sanoja Korkeinta vastaan ja hävittää
Korkeimman pyhiä. Hän pyrkii muuttamaan ajat ja lain, ja ne annetaan hänen
käteensä ajaksi ja kahdeksi ajaksi ja
puoleksi ajaksi. 3½ v. (Vuosiviikon viimeiset vuodet.)
26. Sitten oikeus istuu tuomiolle,
ja hänen valtansa otetaan pois ja
hävitetään ja tuhotaan loppuun asti.
27. Ja valtakunta ja valta ja valtakuntien voima kaiken taivaan alla annetaan Korkeimman pyhien kansalle. Hänen valtakuntansa
on iankaikkinen valtakunta, ja kaikki vallat
palvelevat häntä ja ovat hänelle alamaiset."
1. lohdutus Israelin
kansan suuren ahdistuksen ajasta
Dan. 12: 1. Siihen
aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo
sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin
kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta
siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan
kirjoitetut ovat. (”Ylienkelin äänen ylösotto”)
2. Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset
iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen. (Elossa
olevien Herran omien ylöstempaaminen ja pedon ajalla kuolleitten uskovaisten
herättäminen tapahtuu vihan ajan puolivälin jälkeen, ennen vitsauksia, kuten se
on Ilmestyskirjan kerrontajärjestyksessäkin kuvattu.)
6. …"Kuinka kauan on vielä näitten ihmeellisten asiain loppuun?"
7. Ja minä kuuntelin pellavapukuista miestä,
joka oli virran vetten yläpuolella, ja hän nosti oikean ja vasemman kätensä
taivasta kohti ja vannoi hänen kauttansa, joka elää iankaikkisesti:
"Siihen on vielä aika, kaksi aikaa
ja puoli aikaa. Ja kun pyhän kansan yhden osan hajotus on loppunut, silloin
nämä kaikki täyttyvät." Lyhentääkö Jumala vuorokauden kestoa ja miten,
koska hän sanoi: ”Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha
pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään”, Matt. 24: 22.
Kuitenkin jopa päiviä lasketaan viimeisten vuosien aikana.
2. lohdutus:
Ilm. 15: 2. Ja minä näin ikään kuin lasisen meren, tulella
sekoitetun, ja niiden, jotka olivat saaneet
voiton pedosta ja sen kuvasta ja sen nimen luvusta, seisovan sillä lasisella merellä, ja heillä oli
Jumalan kanteleet. (Vakuutus: Ylienkelin suojelema joukko on Jumalan edessä
taivaassa.)
3. Ja he veisasivat Mooseksen, Jumalan palvelijan, virttä ja Karitsan virttä,
sanoen: "Suuret ja ihmeelliset ovat sinun tekosi, Herra Jumala, Kaikkivaltias;
vanhurskaat ja totiset ovat sinun tiesi, sinä kansojen kuningas.
4. Kuka ei pelkäisi, Herra, ja ylistäisi sinun nimeäsi? Sillä sinä yksin olet
Pyhä; sillä kaikki kansat tulevat ja kumartavat sinua, koska sinun vanhurskaat
tuomiosi ovat julki tulleet."
”Toisen yövartion -” eli ”Ylienkelin äänen” ylösotto, verrattuna Ilm. 7: pelastettujen joukkoon, josta kirjoitetaan mainitsematta siinä pedosta mitään, on silloin kyse ”keskiyön huudon” ajan seurakunnan suuresta ylösotosta, ”käskyhuudon” ylösotosta, jossa pelastetaan Jumalan uskolliset pois sekä pasuunoiden että vitsausten ajasta, koko pedon vallan ajasta. Kuvaus siitä joukosta:
Ilm. 7:13. Ja yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi:
"Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat
tulleet?"
14. Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi
minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä
suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja
valkaisseet ne Karitsan veressä.
(Tässä mainittu suuri ahdistus tarkoittaa Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen alkanutta lohikäärmeen vihan aikaa. Myös kaikki Kristuksen omat ovat sinä aikana Hänen veressään pestyjä, Ilm. 12: 10-17.)
Pedon muita tuntomerkkejä
Dan. 11: 37. Hän ei välitä
isäinsä jumalista, ei naisten lempijumalasta, eikä hän välitä mistään
muustakaan jumalasta, sillä hän uhittelee niitä kaikkia.
38. Mutta sen sijaan hän kunnioittaa
linnoitusten jumalaa. Sitä jumalaa, jota hänen isänsä eivät tunteneet, hän
kunnioittaa kullalla ja hopealla, kalliilla kivillä ja muilla kalleuksilla.
39. Ja tätä hän tekee vahvoille linnoituksille - hän vieraine
jumalineen. Niille, jotka hän omikseen tuntee, hän osoittaa suurta kunniaa ja
panee heidät monien hallitsijaksi ja jakaa heille maata palkaksi.
Lopunajan
valloitusten vaiheita
Dan. 11: 40. Mutta lopun ajalla
Etelän kuningas iskee yhteen hänen kanssansa. Ja Pohjan kuningas käy tämän
kimppuun vaunuilla ja ratsuilla ja monilla laivoilla, hyökkää hänen maihinsa,
tulvana leviten niiden ylitse.
41. Hän hyökkää myös Ihanaan maahan, ja monta kaatuu. Mutta
hänen kädestänsä pelastuvat nämä: Edom ja Mooab ja ammonilaisten pääosa.
42. Ja hän ojentaa kätensä maita kohti; Egyptin maa ei ole
säästyvä.
43. Hän valtaa kulta- ja hopea-aarteet ja kaikki Egyptin
kalleudet, ja liibyalaiset ja etiopialaiset liittyvät häntä seuraamaan.
44. Mutta sanomat idästä ja pohjoisesta säikähdyttävät häntä, ja
hän lähtee täynnä kiukkua hävittämään monia ja vihkimään heitä tuhon omiksi.
45. Hän pystyttää hovitelttansa meren ja pyhäkön ihanan vuoren
välille. Mutta hänen loppunsa tulee, eikä häntä kukaan auta.
Suuren Babylonin eli
porton, hengellinen tuhoutuminen tapahtuu ensin ja sitten Herran vihan päivänä,
7. pasuunan kuuluessa sen tuho
Hes. 7: 1. Minulle tuli tämä Herran sana:
2. "Sinä, ihmislapsi, näin sanoo Herra, Herra Israelin maalle: Loppu! Maan neljälle äärelle tulee loppu. (Suuri
Babylon, luopio seurakunta)
3. Nyt tulee sinulle
(Israelin kansalle) loppu, ja minä lähetän
vihani sinua vastaan, tuomitsen sinut vaelluksesi mukaan ja annan kaikkien
kauhistustesi kohdata sinua.
19. Hopeansa he viskaavat kaduille, ja heidän kultansa tulee heille saastaksi. Heidän kultansa ja hopeansa eivät voi heitä pelastaa Herran vihan päivänä, eivät he sillä nälkäänsä tyydytä eivätkä vatsaansa täytä; sillä siitä tuli heille kompastus syntiin.
23. Valmista kahle, sillä maa on täynnä verivelkain
tuomiota, ja kaupunki on täynnä väkivaltaa.
24. Ja minä tuon pakanoista pahimmat, ja ne ottavat omiksensa teidän talonne.
Minä teen lopun voimallisten ylpeydestä, ja heidän pyhäkkönsä häväistään.
25. Tulee hätä, ja he etsivät pelastusta, mutta sitä ei ole.
26. Häviö tulee häviön jälkeen, sanoma tulee sanoman jälkeen. He havittelevat
näkyä profeetalta; papilta katoaa opetus ja vanhimmilta neuvo.
27. Kuningas murehtii, päämies pukeutuu kauhuun, ja maan kansan kädet pelosta
vapisevat. Minä teen heille heidän teittensä mukaan, ja tuomitsen heidät heidän
tuomioittensa mukaan, ja he tulevat tietämään, että minä olen Herra."
1. ja vähemmän perusteltu mahdollisuus ajoituksessa on pasuunoiden ja vitsausten lähes yhtäaikaisuus: ylienkelin suojelemat joutuisivat kokemaan vihan maljoja, joita eivät Israelilaiset kokeneet Egyptissäkään Mooseksen aikana
Keskiyön huudon aika, ”käskyhuudon ylösotto”
Äänettömyys taivaassa, ½ hetkeä, kertoo surusta, jonka Jumalan vihan ajan alkaminen aiheuttaa. Pyhien rukoukset vielä nostetaan suitsukkeiden kanssa, Pyhän Hengen rukousten kera Jumalan eteen. Ilm. 8: 1-5.
Ilm. 8: 7. Ja ensimmäinen enkeli puhalsi pasuunaan; niin tuli rakeita ja tulta, verellä sekoitettuja, ja ne heitettiin maan päälle; ja kolmas osa maata paloi, ja kolmas osa puita paloi, ja kaikki vihanta ruoho paloi.
Ilm. 16: 1. Ja minä kuulin suuren äänen temppelistä sanovan
niille seitsemälle enkelille: "Menkää ja vuodattakaa ne seitsemän Jumalan vihan maljaa
maan päälle".
2. Ja ensimmäinen lähti
ja vuodatti maljansa maan päälle;
ja tuli pahoja ja ilkeitä paiseita niihin ihmisiin, joissa oli pedon merkki ja
jotka kumarsivat sen kuvaa.
Ilm. 8: 8. Ja toinen
enkeli puhalsi pasuunaan; niin
heitettiin mereen
ikään kuin suuri, tulena palava vuori; ja kolmas osa merta muuttui vereksi,
9. ja kolmas osa luoduista, mitä meressä on ja joissa henki on, kuoli, ja kolmas
osa laivoista hukkui.
Ilm. 16: 3. Ja toinen enkeli vuodatti maljansa mereen, ja se tuli vereksi, ikäänkuin kuolleen vereksi, ja jokainen elävä olento kuoli, mitä meressä oli.
Ilm. 8: 10. Ja kolmas
enkeli puhalsi pasunaan; niin putosi
taivaasta suuri tähti, palava kuin tulisoihtu, ja se putosi virtoihin,
kolmanteen osaan niistä, ja vesilähteisiin.
11. Ja tähden nimi oli Koiruoho. Ja kolmas osa vesistä muuttui koiruohoksi, ja
paljon ihmisiä kuoli vedestä, koska se oli karvaaksi käynyt.
Ilm. 16: 4. Ja kolmas
enkeli vuodatti maljansa
jokiin ja
vesilähteisiin, ja ne tulivat vereksi.
5. Ja minä kuulin vetten enkelin sanovan: "Vanhurskas olet sinä, joka olet
ja joka olit, sinä Pyhä, kun näin olet tuominnut.
6. Sillä pyhien ja profeettain verta he ovat vuodattaneet, ja verta sinä olet
antanut heille juoda; sen he ovat ansainneet."
7. Ja minä kuulin alttarin sanovan: "Totisesti, Herra Jumala,
Kaikkivaltias, totiset ja vanhurskaat ovat sinun tuomiosi".
Ilm. 8: 12. Ja neljäs
enkeli puhalsi pasunaan; niin kolmas
osa auringosta ja kolmas osa kuusta ja kolmas osa tähdistä lyötiin
vitsauksella, niin että kolmas osa niistä pimeni ja päivä kolmannelta osaltaan
oli valoton, ja niin myös yö.
13. Ja minä näin, ja minä kuulin kotkan, joka lensi keskitaivaalla, sanovan suurella
äänellä: "Voi, voi, voi maan päällä asuvaisia niiden jäljellä olevain
pasunain äänten tähden, joihin kolmen enkelin vielä on määrä puhaltaa!"
Ilm. 16: 8. Ja neljäs
enkeli vuodatti maljansa
aurinkoon,
ja sille annettiin valta paahtaa ihmisiä tulella.
9. Ja ihmiset paahtuivat kovassa helteessä ja pilkkasivat Jumalan nimeä, hänen,
jolla on vallassaan nämä vitsaukset; mutta he eivät tehneet parannusta, niin
että olisivat antaneet hänelle kunnian.
1. mahdollisuus ajoituksessa jatkuu: Noin neljännen pasuunan ja
vitsauksen puolessa välissä alkaa pedon hirmuvalta ja suuri ahdistus
Jerusalemissa ja läpi maan piirin. Samalla uskolliset, sinetöidyt Jumalan
rauhan lapset Ylienkeli Mikael varjelee. Kesto 3½ vuotta.
Pasuunat ja
vitsauksen voivat olla järjestyksessä toisinkin päin ja ”niin usein kuin
(säkkipukuiset tod.) tahtovat”.
Toinen yövartio ja Ylienkelin äänen ylösotto
Ensimmäinen
”voi!”-huutopasuuna
Ilm. 9: 1. Ja viides
enkeli puhalsi pasunaan; niin minä
näin tähden, taivaasta maan päälle pudonneen, ja sille annettiin syvyyden kaivon avain;
2. ja se avasi syvyyden kaivon, ja kaivosta nousi savu, niinkuin savu suuresta pätsistä, ja kaivon savu pimitti auringon ja ilman.
3. Ja savusta lähti heinäsirkkoja maan päälle, ja niille annettiin valta,
niinkuin maan skorpioneilla on valta; (syvyys on pahojen henkien paikka)
4. ja niille sanottiin, etteivät ne saa vahingoittaa maan ruohoa eikä mitään
vihantaa eikä yhtään puuta, vaan ainoastaan niitä ihmisiä, joilla ei ole
Jumalan sinettiä otsassaan.
5. Ja niille annettiin valta vaivata heitä viisi kuukautta, vaan ei tappaa
heitä; ja ne vaivasivat, niinkuin vaivaa skorpioni, kun se ihmistä pistää.
6. Ja niinä päivinä ihmiset etsivät kuolemaa, eivätkä sitä löydä; he haluavat
kuolla, mutta kuolema pakenee heitä.
7. Ja heinäsirkat olivat sotaan varustettujen hevosten kaltaiset, ja niillä oli
päässään ikäänkuin seppeleet, kullan näköiset, ja niiden kasvot olivat
ikäänkuin ihmisten kasvot;
8. ja niillä oli hiukset niinkuin naisten hiukset, ja niiden hampaat olivat
niinkuin leijonain hampaat.
9. Ja niillä oli haarniskat ikäänkuin rautahaarniskat, ja niiden siipien kohina
oli kuin sotavaunujen ryske monien hevosten kiitäessä taisteluun.
10. Ja niillä oli pyrstöt niinkuin skorpioneilla ja pistimet, ja pyrstöissänsä
niillä oli voima vahingoittaa ihmisiä viisi kuukautta.
11. Niillä oli kuninkaanaan syvyyden enkeli, jonka nimi hebreaksi on
Abaddon ja kreikaksi Apollyon.
12. Ensimmäinen "voi!" on mennyt; katso, tulee vielä kaksi
"voi!"-huutoa tämän jälkeen.
Ilm. 16: 10. Ja viides
enkeli vuodatti maljansa
pedon valtaistuimelle, ja sen valtakunta pimeni; ja he
pureskelivat kielensä rikki tuskissansa
11. ja pilkkasivat taivaan Jumalaa tuskiensa ja paiseittensa tähden, mutta
eivät tehneet parannusta teoistansa.
Toinen ”voi!”-huutopasuuna
Ilm. 9: 13. Ja kuudes
enkeli puhalsi pasunaan; niin minä
kuulin äänen tulevan kultaisen alttarin neljästä sarvesta, Jumalan edestä,
14. ja se sanoi kuudennelle enkelille, jolla oli pasuna: "Päästä ne neljä
enkeliä, jotka ovat sidottuina suuren Eufrat-virran varrella".
15. Silloin päästettiin ne neljä enkeliä, jotka hetkelleen,
päivälleen, kuukaudelleen ja vuodelleen olivat valmiina tappamaan kolmannen
osan ihmisistä.
16. Ja ratsuväen joukkojen luku oli kaksikymmentä tuhatta kertaa kymmenen
tuhatta; minä kuulin niiden luvun.
17. Ja tämänkaltaisilta minusta näyttivät hevoset ja niiden selässä istujat
näyssä: ratsastajilla oli tulipunaiset ja tummansinervät ja tulikivenkeltaiset
haarniskat; ja hevosten päät olivat kuin leijonain päät, ja niiden suusta lähti
tuli ja savu ja tulikivi.
18. Näistä kolmesta vitsauksesta sai kolmas osa ihmisiä
surmansa: tulesta ja savusta ja tulikivestä, jotka lähtivät niiden suusta.
19. Sillä hevosten voima oli niiden suussa ja niiden hännässä; niiden hännät
näet olivat käärmeitten kaltaiset, ja niissä oli päät, joilla ne
vahingoittivat.
20. Ja jäljelle jääneet ihmiset, ne, joita ei tapettu näillä
vitsauksilla, eivät tehneet parannusta kättensä teoista, niin että olisivat
lakanneet kumartamasta riivaajia ja kultaisia ja hopeaisia ja vaskisia ja
kivisiä ja puisia epäjumalankuvia, jotka eivät voi nähdä eikä kuulla eikä
kävellä.
21. He eivät tehneet parannusta murhistaan eikä velhouksistaan
eikä haureudestaan eikä varkauksistaan.
Ilm. 16: 12. Ja kuudes
enkeli vuodatti maljansa
suureen Eufrat-virtaan,
ja sen vesi kuivui, että tie valmistuisi auringon noususta tuleville
kuninkaille.
13. Ja minä näin lohikäärmeen suusta ja pedon suusta ja väärän profeetan suusta
lähtevän kolme saastaista henkeä, sammakon muotoista.
14. Sillä ne ovat riivaajain henkiä, jotka tekevät ihmeitä; ne lähtevät koko
maanpiirin kuningasten luo kokoamaan heidät sotaan Jumalan, Kaikkivaltiaan,
suurena päivänä.
15. - Katso, minä tulen niinkuin varas; autuas se, joka valvoo ja pitää
vaatteistansa vaarin, ettei hän kulkisi alastomana eikä hänen häpeätänsä
nähtäisi! – (Tämä viittaa Jeesukseen uskovien vielä lisääntyneen viimeisinä
päivinä.)
16. Ja ne kokosivat heidät siihen paikkaan, jonka nimi hebreaksi on Harmagedon.
Kolmas
”voi!”-huutopasuuna
Ilm. 11: 15. Ja seitsemäs
enkeli puhalsi pasuunaan; niin
kuului taivaassa suuria ääniä, jotka sanoivat: "Maailman kuninkuus on tullut meidän Herrallemme ja hänen
Voidellullensa, ja hän on hallitseva aina ja iankaikkisesti".
16. Ja ne kaksikymmentä neljä vanhinta, jotka istuivat valtaistuimillaan
Jumalan edessä, lankesivat kasvoillensa ja kumartaen rukoilivat Jumalaa,
17. sanoen: "Me kiitämme sinua, Herra Jumala, Kaikkivaltias, joka olet ja
joka olit, siitä, että olet ottanut suuren voimasi ja ottanut hallituksen.
18. Ja pakanakansat ovat vihastuneet, mutta sinun vihasi on tullut, ja tullut
on aika tuomita kuolleet ja maksaa palkka sinun palvelijoillesi profeetoille ja
pyhille ja niille, jotka sinun nimeäsi pelkäävät, pienille ja suurille, ja
turmella ne, jotka maan turmelevat."
19. Ja Jumalan temppeli taivaassa aukeni, ja hänen liittonsa arkki näkyi hänen
temppelissään, ja tuli salamoita ja ääniä ja ukkosenjylinää ja maanjäristystä
ja suuria rakeita.
Ilm. 16: 17. Ja seitsemäs
enkeli vuodatti maljansa
ilmaan, ja temppelistä, valtaistuimelta, lähti
suuri ääni, joka sanoi: "Se on tapahtunut".
18. Ja tuli salamoita ja ääniä ja ukkosenjylinää; ja tuli suuri maanjäristys,
niin ankara ja suuri maanjäristys, ettei sen vertaista ole ollut siitä asti,
kuin ihmisiä on ollut maan päällä.
19. Ja se suuri kaupunki meni kolmeen osaan, ja kansojen kaupungit kukistuivat.
Ja se suuri Babylon tuli muistetuksi Jumalan edessä, niin että hän antoi sille
vihansa kiivauden viinimaljan. (Suuri Babylon on koko maailman Jumalalle
uskoton, langennut nainen, portto.)
20. Ja kaikki saaret pakenivat, eikä vuoria enää ollut.
21. Ja suuria rakeita, leiviskän painoisia, satoi taivaasta ihmisten päälle; ja
ihmiset pilkkasivat Jumalaa raesateen vitsauksen tähden, sillä se vitsaus oli
ylen suuri. (Ilm. 18 luku; symbolinen kuvaus Babylonin tuhosta. Siitä pelastuneet
katsovat ulkopuolella turvassa ja valittavat sitä.)
Kolmas yövartio ja seitsemännen pasuunan ylösotto Ilm. 19.
luvun mukaan
Ilm. 19: 5. Ja valtaistuimelta
lähti ääni, joka sanoi: "Ylistäkää meidän Jumalaamme, kaikki hänen
palvelijansa, te, jotka häntä pelkäätte, sekä pienet että suuret".
6. Ja minä kuulin ikäänkuin kansan paljouden äänen ja ikäänkuin paljojen vetten
pauhinan ja ikäänkuin suuren ukkosenjylinän sanovan: "Halleluja! Sillä
Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias, on ottanut hallituksen.
7. Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja
hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.
8. Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se
liina on pyhien vanhurskautus."
11. Ja minä näin taivaan auenneena. Ja katso: valkoinen hevonen, ja sen selässä istuvan nimi on
Uskollinen ja Totinen, ja hän tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa.
12. Ja hänen silmänsä olivat niinkuin tulen liekit, ja hänen päässään oli monta
kruunua, ja hänellä oli kirjoitettuna nimi, jota ei tiedä kukaan muu kuin hän
itse,
13. ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä
kutsutaan, on Jumalan Sana.
14. Ja häntä seurasivat ratsastaen
valkoisilla hevosilla taivaan sotajoukot, puettuina valkeaan ja
puhtaaseen pellavavaatteeseen.
15. Ja hänen suustaan lähtee terävä miekka, että hän sillä löisi kansoja. Ja
hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, ja hän
polkee kaikkivaltiaan Jumalan vihan kiivauden viinikuurnan.
16. Ja hänellä on vaipassa kupeellaan kirjoitettuna nimi: "Kuningasten
Kuningas ja herrain Herra".
17. Ja minä näin enkelin seisovan auringossa, ja hän huusi suurella
äänellä sanoen kaikille keskitaivaalla lentäville linnuille: "Tulkaa,
kokoontukaa Jumalan suurelle aterialle
18. syömään kuningasten lihaa ja sotapäällikköjen lihaa ja väkevien lihaa ja
hevosten sekä niiden selässä istuvien lihaa ja kaikkien vapaitten ja orjien
lihaa, sekä pienten että suurten".
19. Ja minä näin pedon ja maan kuninkaat ja heidän sotajoukkonsa kokoontuneina
sotiaksensa hevosen selässä istuvaa vastaan ja hänen sotajoukkoansa vastaan.
20. Ja peto otettiin kiinni, ja sen
kanssa väärä profeetta, joka sen nähden oli tehnyt ihmetekonsa, joilla hän
oli eksyttänyt ne, jotka olivat ottaneet pedon merkin, ja ne, jotka olivat sen
kuvaa kumartaneet; ne molemmat heitettiin elävältä tuliseen järveen, joka tulikiveä palaa.
21. Ja ne muut saivat surmansa hevosen
selässä istuvan miekasta, joka lähti hänen suustaan; ja kaikki linnut
tulivat ravituiksi heidän lihastansa. (Kristus-kuninkaan sana on myös miekka,
joka tuhoaa.)
Vihan aika loppui.
2. ja perustellumpi mahdollisuus ajoituksessa: Jeesukseen uskovat pelastetaan kaikista vihan maljoista kuten Egyptissä Mooseksen aikaan
Perustelut:
Varmemmalta näyttää silti Jumalan vihanmaljojen jääminen viimeisille 965 päivän ajalle, jolloin on ”voi-huutopasuunoiden” aika. Silloin vihan maljat tulisivat alle puolen vuoden välein eikä maljojen ja pasuunoiden sisällöt osu samoihin kohteisiin lähes samaan aikaan. 3½ v. on mainittu useaan kertaan vihan ajan kestoksi tarkoittaen pedon hirmuvaltaa; 1260 päivää eli 42 kk. eli 3½ v. Tuosta ajasta viimeiset 965 päivää ovat näin todella ahdistavaa aikaa, kuitenkin lyhyt kestoltaan osuessaan kolmen viimeisen pasuunan, ”voi-huutopasuunoiden” aikaan. Pasuunat ja maljat ovat Jumalan säätämiä ja niiden ajoittuminen on kätkettyä tietoa raamatussa. ”Ylienkelin äänen” ylösotosta Jumalan pasuunan ylösottoon on vihan ajan lopun kestoksi, Danielin kirjan aikalaskelmien mukaan, jäämässä enää 965 päivää; 2300-1335=965.
Ilm. 15: 1. Ja minä näin toisen tunnusmerkin taivaassa, suuren ja ihmeellisen: seitsemän enkeliä, joilla oli seitsemän viimeistä vitsausta, sillä niissä Jumalan viha täyttyy. (Joka oli jo alkanut pasuunoissa ja nyt kertautuu samoihin kohteisiin laajemmalla vaikutuksella.)
4. Kuka ei pelkäisi, Herra, ja ylistäisi sinun nimeäsi? Sillä sinä yksin olet Pyhä; sillä kaikki kansat tulevat ja kumartavat sinua, koska sinun vanhurskaat tuomiosi ovat julki tulleet." (Tarkoitetaan alkaneita pasuunoita ja ”käskyhuudon” sekä ”ylienkelin äänen ylösottoa” Ilm.14: 14-16, jotka ovat juuri edellä tapahtuneet. Edellisen tekstin sanovat taivaassa ”pedosta voiton saaneet” ylösoton jälkeen.)
5. Ja sen
jälkeen minä näin: todistuksen majan temppeli taivaassa avattiin;
6. ja ne seitsemän enkeliä, joilla oli ne seitsemän vitsausta,
lähtivät temppelistä, puettuina puhtaisiin, hohtaviin pellavavaatteisiin ja
rinnoilta vyötettyinä kultaisilla vöillä. (Ylösotettujen on juuri näytetty olevan taivaassa ennen näiden
enkeleiden lähtöä maljoineen.)
7. Ja yksi niistä neljästä olennosta antoi niille seitsemälle enkelille seitsemän kultaista maljaa, täynnä Jumalan
vihaa, hänen, joka elää aina ja iankaikkisesti.
- Mainittu toinen tunnusmerkki on tarkoitettu vihan ajassa eläville ihmisille, niille, jotka olivat jo kokeneet pasuunat tunnusmerkkinä.
Pasuunoissa oli Jumalan viha todettavissa. Vihanmaljojen kohdistuessa samoihin kohteisiin kuin oli pasuunoissa, mutta myöhemmin ja laajemmalla vaikutuksella, voidaan puhua, kuten edellisissä teksteissä, että ”niissä Jumalan viha täyttyy”.
- Tässä tekstissä mainitaan Jumalan tuomioiden tulleen julki. Niitä olivat pasuunat ja edellä olleet ylösotot/ylösnousemukset.
- 2 säkkipukuista todistajaa vaikuttavat viimeisinä 3½ vuotena, Ilm. 11. luku, ja koska kahdella säkkipukuisella todistajalla on valta tehdä vedet vereksi, kuten juuri Jumalan 2. ja 3. vitsaus/malja kertovat, viittaa se Jumalan vihanmaljojen alkaneen pedon hirmuvallan aikana, joka on myös kolmen ”voi-huutopasuunan” aikaa, päättyen seitsemänteen maljaan ja pasuunaan, Babylonin hävitykseen ja Jeesuksen tuloon.
- Ensimmäinen vihan malja kaadettiin niihin ihmisiin, joissa oli pedon merkki ja kumarsivat sen kuvaa. Se myös viittaa siihen, että vihanajan loppuvaiheessa vasta alkavat Jumalan maljat, Ilm. 16: 2. Edellisen 3½ v. pedon vaikutuksen ajalla useimmat ottivat pedon merkin.
”ja tuli pahoja ja ilkeitä paiseita. niihin ihmisiin, joissa oli pedon merkki ja jotka kumarsivat sen kuvaa.” Peto vaikutti jo Israelin kansalle säädetystä vuosiviikosta edellisen 3½ vuoden ajan ja tulee vielä vaikuttamaan hirmuvallallaan jälkimmäisenkin puolen vuosiviikosta, Dan. 9: 27, ja varoitussanomaa on julistettu koko sen ajan. Vihanajan varoitussanoma kerrotaan Ilm. 14. luvussa pedonvallan kuvauksen yhteydessä, josta edellinen lukukin kertoi. Silloinhan kaikille on selvää, kuka peto on, alkoihan pedon vaikutus jo aiemmin.
-
Ilm. 11: 3. Ja minä annan kahdelle todistajalleni toimeksi säkkipukuihin puettuina profetoida
tuhannen kahdensadan kuudenkymmenen
päivän ajan." 3½ vuotta.
4. Nämä ovat ne kaksi öljypuuta ja ne kaksi lampunjalkaa, jotka seisovat maan Herran edessä.
(Taivaassa ovat Elia ja Mooses, jotka todistukseksi tulivat sieltä ja seisoivat myös opetuslasten nähden Jeesuksen kanssa vuorella. Israelilaisten vuosiviikot lähestyivät loppuaan, joten jäljelle jäävän viimeisen viikon julistajat näin näytettiin etukäteen. Eikä mitenkään ole mahdotonta Jumalalle lähettää juuri heitä lopun todistajiksi ja vitsauksien ”antajiksi”. Elialle on tuttua sateen pidättäminen, Moosekselle monet vitsaukset Egyptin ajoilta ja uskoa heillä pitkän taivaassa olonsakin tähden jo riittää. He tulisivat tällöin myös kokemaan kuoleman.)
5. Ja jos joku tahtoo heitä
vahingoittaa, lähtee tuli heidän suustaan ja kuluttaa heidän vihollisensa; ja
jos joku tahtoo heitä vahingoittaa, on hän saava surmansa sillä tavalla. (Heidän
suustaan Jumalan sanan tuli polttaa kuolettavasti, kuten Ananias ja Safiira
Pietarin sanan kautta.)
6. Heillä on valta sulkea taivas, niin ettei
sadetta tule heidän profetoimisensa päivinä, ja heillä on valta muuttaa vedet vereksi ja lyödä maata kaikkinaisilla vitsauksilla,
niin usein kuin tahtovat.
7. Ja kun he ovat lopettaneet todistamisensa, on peto, se, joka nousee
syvyydestä, käyvä sotaa heitä vastaan ja voittava heidät ja tappava heidät.
11. Ja niiden kolmen ja puolen päivän kuluttua meni heihin Jumalasta elämän henki, ja he nousivat jaloilleen, ja suuri pelko valtasi ne, jotka näkivät heidät. (Säkkipukuisten todistajien nousu taivaaseen ja suuri maanjäristys.)
14. Toinen "voi!" on
mennyt; katso, kolmas "voi!" tulee
pian. (Todiste; viimeiset 3½ v. päättyvät Jeesuksen kuninkuusvallan
alkuun.)
15. Ja seitsemäs enkeli puhalsi pasunaan;
niin kuului taivaassa suuria ääniä, jotka sanoivat: "Maailman kuninkuus on
tullut meidän Herrallemme ja hänen Voidellullensa, ja hän on hallitseva aina ja
iankaikkisesti". (”Jumalan
pasuunan” ylösotto)
2.
mahdollisuus ajoituksessa jatkuu: Vihan ajan loppuvuodet 3½ eli 1260 päivää, ”ylienkelin äänen” ylösotto,
voi-huutopasuunat ja Jumalan vihan maljat
sekä pedon hirmuvalta
Tänä aikana todella lasketaan päiviä eikä vain kuukausia, kuten edellisenä kautena.
Ilm. 11: alun jatko osoittaa pedon hirmuvallan ajan alkavan, suuri ahdistus, jälkimmäiset 3½ vuotta eli 1260 päivää, jolloin kaksi säkkipukuun pukeutunutta todistajaa todistavat. Heidän todistuksensa on Ilm.14. luku on kuvannut; antakaa kunnia Jumalalle, suuren Babylonin hengellinen kukistuminen ja varoitus pedon vallan merkin ottamisesta.
Ilm. 14: 7. "Peljätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia, sillä hänen tuomionsa hetki on tullut, ja kumartakaa häntä, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja vetten lähteet.” (Tuomion hetki; ylösoton tapahduttua ja pasuunoiden alkaessa vaikuttaa se on tullut selväksi ihmisille.)
8. Ja seurasi vielä toinen enkeli, joka sanoi:
"Kukistunut, kukistunut on se suuri Babylon, joka haureutensa vihan
viinillä on juottanut kaikki kansat". (Kristukseen uskovien kansojen tila
on osoittanut suuren hengellisen kukistumisen ja luhistumisen.)
9. Ja heitä seurasi vielä kolmas enkeli, joka sanoi suurella äänellä: "Jos
joku kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa sen merkin otsaansa tai käteensä,
(kaikille on pedon merkin ottaminen silloin tuttu käsite, mutta sen uskominen
liitettynä Jumalan vastustajaan ehkä ei ole)
10. niin hänkin on juova Jumalan vihan viiniä, joka sekoittamattomana on
kaadettu hänen vihansa maljaan, ja häntä pitää tulella ja tulikivellä
vaivattaman pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä.
11. Ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti, eikä heillä ole
lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä
kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin.
12. Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja
Jeesuksen uskon. (Vilpittömät juutalaiset ja Messiaaniset juutalaiset.)
13. Ja minä kuulin äänen taivaasta sanovan: "Kirjoita: Autuaat ovat ne kuolleet, jotka Herrassa
kuolevat tästedes. Totisesti - sanoo Henki - he saavat levätä vaivoistansa,
sillä heidän tekonsa seuraavat heitä."
- Jae 13 osoittaa pedon hirmuvallan olevan silloin käsillä, viittaahan siihen siitä lähtien Herrassa kuoleminen. Ne Jumalan lapset, jotka eivät ole tahranneet käsiään vereen, tulevat suojeltaviksi tänä aikana.
Sak. 14: luku mainitsee myös 1000-vuotiskautena Jeesukselle uskottomien kansojen tulevan saamaan vitsauksia. (Heille ei tule sadetta.)
Vihan maljat eivät voi tulla vasta Jeesuksen 1000-vuotiskauden lopussa, jolloin myös ne ihmiset, jotka sinä aikana olivat uskottomat Kristukselle, tulisivat pasuunoita ja vihan maljoja vastaavista vitsauksista osallisiksi, koska vitsaukset annetaan pedon vallan alla oleville ihmisille Ilm. 16: 2, osoittaa se niiden tapahtuvan pedon valtakaudella.
Ilm. 16: 2. Ja ensimmäinen lähti ja vuodatti maljansa maan päälle; ja tuli pahoja ja ilkeitä paiseita. niihin ihmisiin, joissa oli pedon merkki ja jotka kumarsivat sen kuvaa. (Edellisen 3½ vuotta peto oli jo vaikuttanut ja houkutellut lahjomalla kannattajia puolelleen, Dan. 11: 30, 32, 39 ”hän suo huomiota niille, jotka hylkäävät pyhän liiton”; 32. ”Ja liitonrikkojat hän viettelee luopumukseen houkutuksillaan,” hän osoittaa suurta kunniaa ja panee heidät monien hallitsijaksi ja jakaa heille maata palkaksi. )
Ilm. 14: 17-20 kertovat ylienkelin äänen ylösoton jälkeen ajasta 3½ vuoden päästä ja viimeisen vihan ajan jälkeen, koko ahdistuksen ajan lopussa tapahtuvasta erottelusta ja sotajoukkojen hävityksestä.)
Ilm. 14: 17. Ja taivaan temppelistä lähti eräs toinen
enkeli, ja hänelläkin oli terävä sirppi.
18. Ja alttarista lähti vielä toinen enkeli, jolla oli tuli vallassaan, ja hän
huusi suurella äänellä sille, jolla oli se terävä sirppi, sanoen: "Lähetä
terävä sirppisi ja korjaa tertut maan viinipuusta, sillä sen rypäleet ovat
kypsyneet".
19. Ja enkeli heitti sirppinsä alas maahan ja korjasi maan viinipuun hedelmät
ja heitti ne Jumalan vihan suureen kuurnaan.
20. Ja kuurna poljettiin kaupungin ulkopuolella, ja kuurnasta kuohui veri
hevosten kuolaimiin asti, tuhannen kuudensadan vakomitan päähän.
Luku 14 kertoo ahdistuksen ajan
päättyvän kerronnassaan välittömästi Kristuksen saapumiseen, jolloin sotajoukot
tuhotaan ja alkaa Kristuksen valta. Karitsalle
uskolliset ovat huutaneet hänet kuninkaaksensa. Hehän ovat Israelin kansasta
niitä, jotka enkeli Miikael on suojellut jäämään jäljelle ja heidän huutaessaan
Jeesusta kuninkaakseen, Hän tulee.
”Jumalan pasuunan” ylösotto/ylösnousemus
Siitä on kuvauksina edellisen
lisäksi Ilm. 11: 15-19; 16: 17-21; 19: 11-21
Jeesuksen sanat juutalaisille: Matt. 23: 38. Katso, 'teidän
huoneenne on jäävä hyljätyksi'.
39. Sillä minä sanon teille: tästedes te ette näe minua, ennen kuin sanotte:
'Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen'." Heprealaisessa
raamatussa se on: ”Baruh ha baa be shem
Adonai”, ja on heprealainen
sanonta, joka tarkoittaa ”Tervetuloa Herran nimeen”, jonka juutalaiset tulevat
vielä sanomaan. Ja kun lopulta Israelin pieni jäännös sanoo sen, silloin Jeesus
myös tulee heille kuninkaaksi. Luuk.13: 35. Katso, 'teidän
huoneenne on jäävä hyljätyksi'. Mutta minä sanon teille: te ette näe
minua, ennen kuin se aika tulee,
jolloin te sanotte: 'Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen'." Osa ”pakenee” hänen luokseen.
Sak. 14: ” 5. Ja te pakenette minun mäkieni väliseen laaksoon,” Jeesuksen laskeutuessa Öljymäelle ja se halkeaa kahtia, 14: 4.
Kuningas Jeesus Kristus tulee erottelemaan heidät. Häähuoneeseen pääsevät vain ne, joilla on häävaatteet, Kristuksen vanhurskaus.
Yhteenveto Jumalan vihan ajasta:
Niin hyvin kuin näyttävätkin menevän sisällöt kohdakkain 1.:ssä mahdollisuudessa pasuunoiden ja vitsausten kesken, on tärkeä huomioida 15. luvun osoittavan maljoissa Jumalan vihan täyttymisen. Sehän on alkanut jo pasuunoissa ja tulee täyttymään vihan maljoissa. Maljat ovat laajempivaikutteiset. Ne täyttyvät keskimääräisesti näin; ensin pasuunat alkavat seitsemän viimeisen vuoden alussa.
2. Pasuuna meren päälle muutti vereksi kolmannen osan siitä
Ne kolmannelta osaltaan pimenivät ja päivä kolmannelta osaltaan oli valoton, niin myös yö (Kristuksen tulemuksen merkki)
Toinen yövartio - ”Ylienkelin äänen” ylösotto vuosiviikosta
kuluneen 1555 pv: n aikana pedosta voiton saaneille, Ilm. 14: 14-16; 15: 2-4
Voi – huutopasuunoiden ja Jumalan vihan maljojen aika, joissa Jumalan
viha täyttyy
Viimeiset 965 päivää (+3½ pv.)
1. Malja kohdistui ihmisiin ja he saivat pahoja paiseita
5. Pasuuna kohdistui syvyyteen. Sen savu pimitti auringon ja ilman. 2. Malja meren päälle muutti koko meren vereksi
Ensimmäinenkin vitsaus vaikuttaa vielä samanaikaisesti ja kaikki siinä kuolivat.
ja ehkä siksi kaikki aiemmatkin. 3. Malja kohdistui jokiin ja vesilähteisiin ja kaikki
muuttui vereksi
4. Malja kohdistui aurinkoon ja se paahtoi ihmisiä
5. Malja kohdistui pedon valtaistuimeen ja se pimeni.
6. Pasuuna kohdistui Eufrat-virtaan ja neljä enkeliä vapautettiin;
1/3 ihmisistä kuoli 6. Malja kohdistui Eufrat-virtaan ja valmistui tie
auringonnoususta tuleville kuninkaille.
Sotajoukkoja koottiin Harmagedonille.
7. Pasuuna antoi taivaasta suuren äänen: Maailman kuninkuus 7.
Malja kohdistui ilmaan: temppelistä ja valtaistuimelta
on tullut meidän Herrallemme ja hänen Voidellullensa. Ja tuli kuului suuri ääni: Se on tapahtunut.
salamoita ja ääniä ja ukkosenjylinää; ja tuli suuri maanjäristys, Ja se suuri kaupunki meni kolmeen osaan, ja kansojen
niin ankara ja suuri maanjäristys, ettei sen vertaista ole ollut siitä kaupungit kukistuivat. Ja se suuri Babylon tuli muistetuksi
asti, kuin ihmisiä on ollut maan päällä. Jumalan edessä, niin että hän antoi sille vihansa kiivauden
viinimaljan.
3. yövartio ja seitsemännen ”Jumalan pasuunan” ylösnousemus/ylösotto
Karitsan häät taivaassa
(Lyhyt aika)
Ilm. 19: 5. Ja valtaistuimelta lähti ääni, joka sanoi:
"Ylistäkää meidän Jumalaamme, kaikki
hänen palvelijansa, te, jotka häntä pelkäätte, sekä pienet että suuret".
6. Ja minä kuulin ikäänkuin kansan paljouden äänen ja ikäänkuin paljojen vetten
pauhinan ja ikäänkuin suuren ukkosenjylinän sanovan: "Halleluja! Sillä
Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias, on ottanut hallituksen.
7. Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen
vaimonsa on itsensä valmistanut.
8. Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina
on pyhien vanhurskautus."
9. Ja hän sanoi minulle: "Kirjoita: Autuaat ne, jotka ovat kutsutut
Karitsan hääaterialle!" Vielä hän sanoi minulle: "Nämä sanat ovat
totiset Jumalan sanat". (Karitsan häät ovat myös olleet siitä saakka, kun
ensimmäiset tulivat sisään ja nyt on Jeesuksen kuvaamien ”illallisten” aika.)
Jeesus tulee valkoisella hevosella
Dan. 8: 14. Ja hän sanoi minulle: "Kahtatuhatta kolmeasataa iltaa ja aamua; sitten pyhäkkö asetetaan jälleen oikeuteensa". Tämä päivien määrä on silloin täyttynyt ja Messiaan 1000- vuotiskauden pyhäkkö asetetaan Jerusalemiin omalle paikallensa. Nuo 2300 päivää laskennassaan alkavat myöhemmin kuin Israelilaisten viimeinen vuosiviikko. Vuosiviikko on 220 päivää pitempi kuin 2300 iltaa ja aamua ovat, joiden laskemisen sanotaan alkavan Israelilaisten pyhäkön hävityksen kauhistuksesta ja päättyvän Messiaan pyhäkön asetuksen päivään tai hänen Öljymäelle laskeutumisensa päivään; Jumala ja Karitsa on uuden maan pyhäkkö.
Ilm. 21: 22. Jeesus on kuvattu pyhäkön liiton arkkina, jossa on armoistuin päällä ja totuus sisällä, kuten Jeesus luonteeltaan onkin. Suuri rakkaus käsittää armon päällimmäisenä ja totuuden sisällään. Hän itse tullessaan on pyhäkkö kaikkien keskellä; ”kaikkein pyhin”.
Dan. 8: 26. Ja näky illoista ja aamuista, josta oli puhe (2300), on tosi. Mutta sinä lukitse näky, sillä se tarkoittaa kaukaista aikaa."
Jeesuksen 1000-vuotinen
valtakunta alkaa
Yksi mahdollisuus monista tulkinnoista Ilm. 17: 8-11
8. Peto, jonka
sinä näit, on ollut, eikä sitä enää ole, mutta se on nouseva syvyydestä ja menevä kadotukseen; ja ne maan päällä
asuvaiset, joiden nimet eivät ole kirjoitetut elämän kirjaan, hamasta maailman
perustamisesta, ihmettelevät, kun he näkevät pedon, että se on ollut eikä sitä enää ole, mutta se on tuleva.
9. Tässä on ymmärrys, jossa viisaus on: Ne seitsemän päätä ovat seitsemän
vuorta, joiden päällä nainen istuu; ne ovat myös seitsemän kuningasta;
10. heistä on viisi kaatunut, yksi on, viimeinen ei ole vielä tullut, ja kun
hän tulee, pitää hänen vähän aikaa pysymän.
11. Ja peto, joka on ollut ja jota ei enää ole, on itse kahdeksas, ja on yksi noista seitsemästä, ja menee
kadotukseen.
Aiheen ongelmasta on ajatuksilleni muodostunut Jerusalemissa käyntini (2005) jälkeen seuraava käsitys, helmikuussa 2007:
Itkumuurille Jerusalemissa turistit menivät erään rakennuksen sisätilojen läpi, jonka seinälle oli kirjoitettu Israelin maan hallituskaudet. Kirjoitin ne ylös. Ne ovat sen mukaan näin: - ja verrattuna edelliseen Ilmestyskirjan tekstiin näin:
1. Kanaanien aika - 3300 Kaatunut
2. Israelite - 1006 -”-
3. Babylonian exile - 586 -”-
4. Persian - 538 -”-
5. Hellenistic - 372 -”-
6. Roman - 63 ”yksi on”
7. Byzantine 324 ”viimeinen”
seitsemästä; ” pitää hänen vähän aikaa pysymän”
8. Early muslim 638 ”kahdeksas,
ja on yksi noista seitsemästä”
9. Crusader 1099
10. Mamluk 1260
11. Ottoman 1517
12. British 1917
13. State of Israel
1948
Kirjoitettu loppukesällä ja syksyllä 2006; tarkistustyötä ja täydennystä keväällä 2007
18. 3. 2007 Sävy Nordgrén