Geosentrinen vs Heliosentrinen maailmankuva
Re: Geosentrinen vs Heliosentrinen maailmankuva
Ptolemaiolainen malli universumista piirtää todella hienon kuvan noin animoituna.
https://youtu.be/EpSy0Lkm3zM?si=ZuRd0SOzg1dUwjWs
https://youtu.be/EpSy0Lkm3zM?si=ZuRd0SOzg1dUwjWs
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Rukoilin asiasta. Pyydän anteeksi joskus hieman tökeröitä sanojani.
Tulee tuutattua suoraan.
Rauhaa. Shalom.
Tulee tuutattua suoraan.
Rauhaa. Shalom.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
-
Näkymätön Ninni
Rauhaa!
Jollain kummallisella tavalla pidän sinusta Rutger, vaikka en tosiaankaan ole aina samaa mieltä kanssasi ja olet välillä aikaa karkea sanoissasi! Aluksi vähän säikähdin, mutta kyllähän sinä ainakin väriä tänne tuot ja pidät meitä virkeänä. Välillä pitää ihan varovasti kurkistella, että mikä meininki. 🫣
Ei ole tylsää ei ...
Kiitos. Ihmisiä olemme kaikki ja varustettuja erilaisilla luonteenlaaduilla.Näkymätön Ninni kirjoitti: ↑Tänään, 18:56Rauhaa!
Jollain kummallisella tavalla pidän sinusta Rutger, vaikka en tosiaankaan ole aina samaa mieltä kanssasi ja olet välillä aikaa karkea sanoissasi! Aluksi vähän säikähdin, mutta kyllähän sinä ainakin väriä tänne tuot ja pidät meitä virkeänä. Välillä pitää ihan varovasti kurkistella, että mikä meininki. 🫣
Ei ole tylsää ei ...![]()
Toki pitäisi 100% ajasta pystyä olemaan Christ-like mutta matka on vielä kesken.
Pidän toki sinusta ja Tuijasta ja Eerosta jne.
Olemme veljiä ja siskoja vikoinemme kaikkineen.
Joo, siis mun tarkoitukseni ei tässä asiassa ole muuta kuin että jos jotakin asiaa lähdetään esittämään Raamatusta löytyvänä eli Jumalan Sanana, ja asia ei sitten sieltä Raamatusta, niin tulisi tyytyä siihen. Muutenhan periaatteessa voisi väittää mitä tahansa asiaa Raamatulliseksi.
Mutta joo, tää ei ole suunnattu ketään vastaan ja yhdyn Ninnin sanoihin, että arvostan sua Rutger-veli hyvin korkealle myöskin!
Mutta joo, tää ei ole suunnattu ketään vastaan ja yhdyn Ninnin sanoihin, että arvostan sua Rutger-veli hyvin korkealle myöskin!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.
https://herrannimessa.blogspot.com
Kukahan meistä tähän pystyy?
Onneksi Kristus kuoli meidän jokaisen syntien tähden
Eteenpäin veljet ja siskot
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.
Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Kiitos näistä sanoista
Rauta rautaa hioo. Siinä joskus kipinöi.
Laitoin muuten tuon jakeen päivän sanaksi tänään!
Amen Amen Sisko
Joo mä en ota kantaa mitenkään tähän ketjun aiheeseen mutta kyllä kyyneleet nousi silmiin tosta ketjun aloittajan tietomäärästä ja energiasta tutkia asioita, kyllähän se kuitenkin kertoo rakkaudesta Jeesukseen vaikka joskus räiskyy.
Jokainen meistä kompuroi jossain joten keskitytään yhdessä kompurointiin rakkaudesta käsin
Jokainen meistä kompuroi jossain joten keskitytään yhdessä kompurointiin rakkaudesta käsin
Aamen, kiitos hyvästä keskustelusta!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kiitos Sisko. Todella mukava kuulla.Sanna kirjoitti: ↑Tänään, 19:11 Joo mä en ota kantaa mitenkään tähän ketjun aiheeseen mutta kyllä kyyneleet nousi silmiin tosta ketjun aloittajan tietomäärästä ja energiasta tutkia asioita, kyllähän se kuitenkin kertoo rakkaudesta Jeesukseen vaikka joskus räiskyy.
Jokainen meistä kompuroi jossain joten keskitytään yhdessä kompurointiin rakkaudesta käsin![]()
Aamen
Kompuroidaan kaikki yhdessä!! Meitä jokaista yhdistää rakkaus Jeesukseen, se on äärettömän ihana täällä huomata.
Amen
Pysytään kaikki vaan täällä. Ei se Kristus ruumis pärjää ilman käsiä tai jalkoja
- Uskon Jeesukseen
Lainaan ulkomuistista omia sanojani elikkä jos litteä vs. pallo triggeröi niin eihän kenenkään ole pakko mennä lukemaan viestejä sieltä....Rutger kirjoitti: ↑Tänään, 17:02 Minun puolestani voitte viedä yhdessä kommentissa käyttämäni, ei edes niin pitkän lainauksen sanktioitavaksi admineille, ei kiinnosta pätkääkään.
Täällä lainaillaan kokonaisia Petri Paavolan kirjoituksia ilman kritiikkiä, kunhan lainaajan kanta on mielestänne oikea.
PP:n pitkät kirjoitukset postataan suorilta tänne ettekä kumpikaan suutanne ole koskaan avanneet.
Jos yritätte savustaa minut pihalle, niin saatte tehdä sen Adminien yhteispäätöksellä, itse en luiki sanojani pakoon koskaan.
Muistaakseni jossakin ketjussa päädyimme lopputulemaan, jonka mukaan foorumille saa postata mitä vaan ja näin ollen... eikös vaan...?
Litteä maan teoria-ketjuun (litteä vs pallo nyt) on kolmen vuoden aikana kertynyt yhteensä 9 sivua viestejä - tähän Geo vs. Helio-ketjuun on vajaassa viikossa kertynyt yhteensä jo 7 sivua viestejä... eli ei Petri Paavolan kirjoitusten postaaminen näyttäydy floodauksena verrattuna tämän ketjun viestipaljouteen....(floodauksesta P.P. viestien suhteen kerroit aiemmin)
Kommentti tähän lausumaasi:
"Täällä lainaillaan kokonaisia Petri Paavolan kirjoituksia ilman kritiikkiä, kunhan lainaajan kanta on mielestänne oikea."
No, mutta voithan sinä Adminina poistaa viestit jotkat sotivat maailmankuvaasi vastaan...
No mutta... sinä Rutgerhan kannatat geosentristä maailmankuvaa, ja ketjun kantava ideahan on nimenomaan tuoda esiin geosentristä näkemystä puoltavaa kirjoittelua... tämä helio-näkökulma näyttäisi olevan vain tasa-arvomielessä mukana kunhan kirjoittajan kanta on ketjun aloittajan mieleinen. Tästä osoituksena alla oleva lainaus vastauksestasi - vastasit näin kun kysyin että onko geosentrisessä näkemyksessä maa litteä vaiko pallo...
Kysymykseni: ..."...niin onko ko. maa siis litteä maa kupuineen... ilmeisesti ei jos ne [planeetat] kiertävät maapalloa..."
Vastauksesi:
"Kalteva pinta on universaalisti ymmärretty kielikuva.
Tätä viestiäsi en vielä poista.
Seuraavat FE vs GE jutut tai yritykset tehdä tästä toinen FE lanka, tullaan tästä ketjusta poistamaan tai nakkaamaan sille varattuun lankaan riippuen moden päivästä
Tässä langassa pohditaan geo vs helio.
Raamattu sanoo maan olevan liikkumaton. Uskon sen."
Elikkä viestejä voidaan poistaa ketjusta jos ne eivät myötäile ketjun aloittajan näkökulmaa, joka puhuu liikkumattoman maan puolesta tai ole muuten mieleen.
Lainauksen lopussa tästä ja vieläpä Raamatun näin sanomana, mikä lausumana taasen deletoi ennen tuota lausumaa esitetyn näköalan geo vs helio-pohdintojen tasavertaisuudesta.) Heliosentrinenhan näkemyshän puoltaa maapallon liikkumista avaruudessa.
Tämä huomiona asioitten käsittelytapoihin - nämä maan muotoasia-fundeeraukset jätin jo taustalle...
Savustuksesta en osaa sanoa - mutta Rutger, näin miehenä miehelle - ethän vaadi muita palstalaisia omaksumaan tätä maan liikkumattomuus-teoriaa periaatteella jos näin ei tee niin on alkuräjähdyksen ja evoluution kannattaja. Tämä asia on selkeästi tullut jo ilmi ja tuli viimeistään esiin alla lainauksen kyselyssä.
"Mikä malli mielestäsi tuo ihmisen ajatuksia lähemmäs Jumalaa?
1. Maailma on Jumalan luoma huomion keskipiste jossa Hän sovitti luomakuntansa synnit.
2. Maailma on Jumalan luoma mitätön hippunen Linnunradan galaksin reunakiehkurassa, lukemattomien muiden galaksien joukossa, sinkoillen pitkin ääretöntä tyhjyyttä, jossa Hän sovitti luomakuntansa synnit.
3. Maailma on itsestään tyhjästä syntynyt mitätön hippunen Linnunradan galaksin reunakiehkurassa, lukemattomien muiden galaksien joukossa, sinkoillen pitkin ääretöntä tyhjyyttä, jossa ei ole olemassa jumaluutta."
Kyselyyn on mahdotonta vastata, koska vastakkainasettelussa on liikkumattoman maan malli vs "sinkoileva" maa.
Kiitos vaikka tämä viesti on kai ei kiitos ja on lähes PP:n floodauksen mittainen.
Viimeksi muokannut Uskon Jeesukseen, 28 Helmi 2026, 21:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Uskon Jeesukseen