Litteän maan teoria

Keskustele luomakunnasta, sen synnystä ja Jumalan suunnitelmasta
Tuija

Re: Litteän maan teoria

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Itseä tämä aihe ei kiinnosta enempää, koska en usko tuohon litteän maan teoriaan.
Näkymätön Ninni

Viesti Kirjoittaja Näkymätön Ninni »

Tuija kirjoitti: 12 Helmi 2026, 20:20 Itseä tämä aihe ei kiinnosta enempää, koska en usko tuohon litteän maan teoriaan.
Mie oon Tuija siun kanssasi ihan sammaa mieltä! 😅
Tuija

Amen Ninni, Amen !
Minulla oli kerran uskova ystävä, joka valitettavasti uskoi juuri tähän ja siihen liittyviin seurannaisiin, joihin en voinut yhtyä. Hänestä tuli elämäämme maanvaiva ja lopulta tein päätöksen, että poistin hänen yhteystietonsa. Hän selkeästi yritti käännyttää minua uskoonsa.
Tein selkeän ratkaisun asiaan, joka ei ole pelastus kysymys.
Uskon Jeesukseen

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Tuija kirjoitti: 12 Helmi 2026, 20:10 https://www.kotipetripaavola.com/maaonp ... ittea.html

Tuli vastaan Paavolalta aiheesta, josta häneltä kuulema löytyy enempikin kirjoituksia.
Petri Paavola:

https://www.kotipetripaavola.com/onkoma ... yorea.html
Onko maapallo pyöreä?

https://www.kotipetripaavola.com/raamat ... yorea.html
Raamattu todistaa maan olevan pyöreä

https://www.kotipetripaavola.com/raamat ... maata.html
Raamattu ei opeta litteää maata

https://www.kotipetripaavola.com/maaonp ... ittea.html
Maa on pyöreä, ei litteä

Toni Torppa:
https://m.youtube.com/watch?v=0IQKHCAs-ro
Maa on pallo, ei litteä
Viimeksi muokannut Uskon Jeesukseen, 12 Helmi 2026, 21:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tuija

Kiitos näistä ! 💖🙏
Rutger
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Onpa ollut omituinen "ystävä".
En ole tätäkään ketjua lukenut kokonaan läpi.
Aihe ei ole prioriteetti listallani.
Kommentoin siksi, kun topic nostettiin esille toisen toimesta.
Kun tämä aihe alkoi kiertämään reilu 10 v sitten, tutkin sitä tottakai maailman menosta kiinnostuneena ihmisenä.
Tulin itseäni tyydyttävään lopputulokseen.
En pidä tätä aihetta sen vaarallisempana kuin mitään muutakaan.
Voin keskustella mistä tahansa, milloin tahansa, jos sillä hetkellä kiinnostus tai aika riittää.
Molemmilla näkökannoilla on lähes fanaattisesti suhtautuva kannattaja joukkonsa jonka on ihan pakko postata tallentamansa "faktarimpsu" eetteriin heti aiheen nähdessään, minulla ei sitä tarvetta ole.
Kannustan kuitenkin kaikkia keskusteluun kaikista aiheista. Ei saa pelätä mitään aihetta, ei edes silloin kun konsensus yrittää vaientaa.
Vaientajat eivät yleensä ole perehtyneet koko kyseessä olevaan aiheeseen kuin korkeintaan pintapuolisesti ja haluavat ohjata keskustelun itseänsä kiinnostavalle alueelle.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Sanna
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Rutger kirjoitti: 12 Helmi 2026, 22:01
Kun tämä aihe alkoi kiertämään reilu 10 v sitten, tutkin sitä tottakai maailman menosta kiinnostuneena ihmisenä.
Voin keskustella mistä tahansa, milloin tahansa, jos sillä hetkellä kiinnostus tai aika riittää.
Molemmilla näkökannoilla on lähes fanaattisesti suhtautuva kannattaja joukkonsa jonka on ihan pakko postata tallentamansa "faktarimpsu" eetteriin heti aiheen nähdessään, minulla ei sitä tarvetta ole.
Kannustan kuitenkin kaikkia keskusteluun kaikista aiheista. Ei saa pelätä mitään aihetta, ei edes silloin kun konsensus yrittää vaientaa.
Vaientajat eivät yleensä ole perehtyneet koko kyseessä olevaan aiheeseen kuin korkeintaan pintapuolisesti ja haluavat ohjata keskustelun itseänsä kiinnostavalle alueelle.

Joo tämä. Mutta taitaa olla aihe yhtä tulenarka kuin kastekysymys. Keskustelu puolueettomalta maaperältä kiinnostaa, mutta siihen ei varmaan koskaan päästä.

Mulle ainakin riittää Raamatun ilmoitus. Jumala ei tienannut latiakaan kirjoittaessaan Raamatun.

NASAn budjetin kehitys vuodesta 1959 on kasvanut 5291 miljoonasta dollarista ja parhaimmillaan 67 340 miljoonaan dollariin.

Luulisi että tuollaisilla summalla olisi saanut edes hivenen uskottavamman kuuvideon aikaiseksi tai edes sellaiset ihmiset töihin, jotka edes ymmärtää mikä ilmasto kuussa on.

Kyseinen taho muuten tarkoittaa hepreaksi pettämistä. Puolueeton keskustelu aiheesta kiinnostaa, biljoonafirman löydöksien käyttäminen argumentteina ei.

On myös surkeaa katsoa kuinka ko. aihe rikkoo uskovien välejä. Täytyisi muistaa, että koska kyseessä ei ole pelastuskysymys, me kaikki aikanaan seistään taivaan porteilla ja voisin kuvitella että muutaman kerran joutuu nieleskelemään, jos ja kun Jeesus kohdallamme kysyy muiden lynkkaamisesta aiheella, josta saatamme joutua taivanporteilla toteamaan, että olimmekin siinä itse väärässä.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Rutger
Site Admin

Sanna kirjoitti: Eilen, 07:52
Rutger kirjoitti: 12 Helmi 2026, 22:01

Joo tämä. Mutta taitaa olla aihe yhtä tulenarka kuin kastekysymys. Keskustelu puolueettomalta maaperältä kiinnostaa, mutta siihen ei varmaan koskaan päästä.

Mulle ainakin riittää Raamatun ilmoitus. Jumala ei tienannut latiakaan kirjoittaessaan Raamatun.

NASAn budjetin kehitys vuodesta 1959 on kasvanut 5291 miljoonasta dollarista ja parhaimmillaan 67 340 miljoonaan dollariin.

Luulisi että tuollaisilla summalla olisi saanut edes hivenen uskottavamman kuuvideon aikaiseksi tai edes sellaiset ihmiset töihin, jotka edes ymmärtää mikä ilmasto kuussa on.

Kyseinen taho muuten tarkoittaa hepreaksi pettämistä. Puolueeton keskustelu aiheesta kiinnostaa, biljoonafirman löydöksien käyttäminen argumentteina ei.

On myös surkeaa katsoa kuinka ko. aihe rikkoo uskovien välejä. Täytyisi muistaa, että koska kyseessä ei ole pelastuskysymys, me kaikki aikanaan seistään taivaan porteilla ja voisin kuvitella että muutaman kerran joutuu nieleskelemään, jos ja kun Jeesus kohdallamme kysyy muiden lynkkaamisesta aiheella, josta saatamme joutua taivanporteilla toteamaan, että olimmekin siinä itse väärässä.
Amen, Sisko 🙏
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Näkymätön Ninni

Viesti Kirjoittaja Näkymätön Ninni »

Tuo on niin totta, mitä tuossa yläpuolella sanoitte Sanna ja Rutger. Nöyrällä mielellä ja toisia kunnioittaen pitäisi osata kulkea! 🙏✝️🙏
Tuija

AAAMEN. Tuo on totta. 🙏
Uskon Jeesukseen

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Tsemppiä Sanna ja Rutger - me "pallopäät" toivotetaan teille tsemppiä...👍
images.jpg
images.jpg (7.28 KiB) Katsottu 54 kertaa
Litteän maan teoria on ihana faabeli - siinä aurinkokin muuttaa välillä kokoa (näin oikeasti flättärit kertovat) ja etääntyy "katoamispisteeseen"....

Tuolla jälkimmäisellä keinolla saadaan mm. pilkkopimeä yö aikaan kullekin hetkelle toiselle puolelle maapall... levymaata... auringon kerrotaan olevan, lähteestä riippuen, 50-80 kilometruä halkaisijaltaan... kyllä... eikä tässä vielä kaikki... kuu on flättäreillä samankokoinen kuin aurinko... Aurinko ei siis laskeudu vaan se hups katoaa katoamispisteeseen ja näin yö on pilkkopimeä toisella puolen maata...

KUVA: Avaruutta heillä ei ole mutta silti pilarien varassa olevan litteän maan kompleksi, jota ympäröi ympäripyöreä vesivaippa, pysyy paikallaan "jossakin" joka on täynnä joko tyhjää tai täyttä... ehkä "täyttä" koska muutenhan vesivaipan ympäröimä litteän maan kokonaisrakennelma putoaisi avaruudessa.... jota siis ei ole...flättäreitten mielestä...😙

Kuvan on oltava totta - Nasa valehtelee CGI-kuvatuksillaan, joten ihana piirros kumoaa Nasan valhekuvat...

Kuussa ei tietenkään ole käyty - sehän on hirvittävän kaukana; taivaankannen keskikohdan kerrotaan olevan 170 km korkeudessa joten kuu on kutakuinkin 90-100 kilometrin päässä/korkeudella maan pinnasta...😙

Litteää maata kerrotaan ympäröivän jäätyneestä hapesta muodostunut taivaankansikupu, johon kaikkien rakettien kerrotaan pysähtyvän... satelliitteja ei niitäkään tiemmä ole... ISS-avaruusaseman kerrotaan olevan suuressa vesialtaassa siksi että saataisiin vaikutelma että astronautit olisivat avaruudessa...🌝

On ihanaa uskoa tähän faabeliin - sen on oltava totta, koska paha paha NASA valehtelee ja laittaa tuutit ja tuubit täyteen CGI-valhepallon kuvia (myös "taikapallo" jonkun flättärin mukaan) ja ampuu miljardien edestä raketteja ja satelliitteja mereen... kyllä... mereen... "Kaikki raketit ammutaan Cape Kennedystä ja ne päätyvät Bermudan kolmioon, josta ne myöhemmin käydään hakemassa"... noin eräällä Flat Earth-sivustolla...🙃

Miljardit tähdetkin ovat kiinni taivaankansikuvussa, joka siis on j ä ä t y n y t t ä h a p p e a... 😚

Kun uskoo faabelin litteästä maasta niin saa kaikki yllä esitetyt "totuudet" kaupan päälle.

Näin kirjoitin omistaen oikeuteni kirjoittaa sen mitä kirjoitin!
Sanna
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Sanna »

No siinähän se pointti tulikin konkreettisesti esille.

Mä en identifioidu sen enempää flätteriksi kuin mainitsemaksesi "pallopääksikään."

Mulle on siis se ja sama minkä mallinen maailma on. En myöskään väitä ettei se olisi pallo. Niin kauan kun voi, niin periaatteesta kyseenalaistan kaiken maksetun tiedon ennenkuin kuin että ostaisin sen suorilta.

En myöskään ole koskaan lukenut noita sivustoja ja mikäli ja todennäköisesti, jos ne on ylilauta tasoisia sivustoja, missä oman elämänsä Isaac Newtonit jakelee paintilla tehtyjä kuvia ja en ottaisi kuvia tai juttuja kovin tosissaan. Jos maailma olisi tuon suljetun kuvun alla, silloinhan kukaan ei tietäisi mitä sen ulkopuolella on.

Mitä tulee tuohon 170km niin sehän kaatuu jo Suomen kohdalla.

Mun mielestä kriittisen ajattelun torppaaminen suorilta on vain tyhmää, koska samainen taho jonka tekemä kuussa käynti video on muuten edelleen saatavilla, sanoo että meillä on ufoja ja näin ollen alieneita - vai onko niillä joku hienompikin nimi nykyään?

Siitähän on jo ylemmällä taholla suunnitelma, mikäli massiivinen uskovien joukko tulee katoamaan, syyksi laitetaan ulkoavaruuden henkilöt. Muistaakseni Spielberg teki aiheesta sivuten juuri elokuvan minkä ensi-ilta on tulossa tänä kesänä.

Viimeiset 200 vuottahan kaikki ennalta suunniteltu on testattu kansalaisilla. Viimeisimpänä tästä lockdownien toimivuus isomman taudin edessä.

Koska maailman sanotaan olevan alkuräjähdyksestä syntynyt ja miljardeja vuosia vanha, se jo kyseenalaistaa Jumalan luoman maapallon. Tästähän on seurakuntiin jo levinnyt ajatus, että koska tämä on totta, koska tiede sanoo niin, Jumala siis loi luodessaan vanhan, miljardeja vuosia vanhan maapallon. Sen sijaan että tunnustettaisiin vedenpaisumus mistä muuten on tieteelliset todisteet, keksittiin että tuolloin hautautuneet jättiläiset ja behemotit kumppaneineen selitetään miljardeja vuosia sitten tapahtuneilla asioilla, koska Raamattu ei voi olla totta. Vaikka vanhan maapallon luominen onkin Jumalalta mahdollista, niin mun mielestä jo tässä ajattelutavassa, mikä olikin mun pointti koko keskustelussa ja oletettavasti ehkä myös Rutgerin, mennään metsään.

Meidät on ensisijaisesti kutsuttu uskomaan Raamatun sana ja toissijaisesti olemaan esivallalle kuuliaiset, mikäli se ei toimi Jumalaa vastaan.

Tämän hetken tai koko ihmiskunnan ajan asetelma on ollut mitä me itse ajattelemme, tiedämme ja haluamme ja siihen näkemykseen sitten Raamattu pitää sovittaa.

Kriittinen ajattelu ei myöskään tarkoita että kaikki pitää torpata. Esim Suomen valtion ja poliisitoimen kohdalla olisi naiivia väittää, ettei meillä ole täällä korruptiota, mutta sehän ei tarkoita että koko Suomi on mätä sen työntekijöilleen.

Kun Jeesus kutsui meitä lampaiksi siinä oli viittaus tyhmyyteemme sen suhteen, että taitavan paimenen edessä me menemme minne tahansa. Ääriajattelu ja fanaattisuus on aina pahasta ja Jumala on takuulla antanut viisautta sekä lääketieteeseen että tähtitieseen meille, koska ihmisestä kaikki viisaus ei ole. (vertauksena tähän vielä muutama vuosikymmen sitten tehdyt lobotomiat "päteviä" hoitoina mielisairaaloissa)

Jumala tuskin meitä rankaisee lähdekriittisyydestä ja halusta tutkia mitä Raamatun sana tarkoittaa. Mutta Jumala ei myöskään halua että rupeaisimme uskovina kulkemaan pitkin katuja väittäen että maapallo on litteä tai jotakin muuta, ilman mitään faktatietoa asiasta.

Siinä on aina riskinsä, jos ensisijassa uskoo mitä media ja tiede sanoo ja siihen sitte joutuu sovittamaan Raamatunsa. Tästähän on jo kansankirkossa nähtävillä lopputulos, mikä nyt olisi jo eri ketjun aihe.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Rutger
Site Admin

Uskon Jeesukseen kirjoitti: Eilen, 20:18 me "pallopäät" toivotetaan teille tsemppiä
Sanna kirjoitti: Tänään, 07:53 No siinähän se pointti tulikin konkreettisesti esille.

Näinpä Sanna. Jos joku haluaa lokeroida itsensä pallopääksi, ei se ole minulta pois, ihan vapaasti.
Pallopäällä ei ole kuitenkaan oikeutta lokeroida minua mihinkään.
Haluaisinpa nähdä NASAn fänien ilmeet kun Jeesus rullaa taivaat kasaan kuin kirjakäärön JA kun KAIKKI taivaan tähdet tippuvat maan pinnalle niinkuin Jumalan erehtymätön Pyhä sana sanoo.
Uskonko mieluummin Jumalaa vai ihmistä? Uskon Jumalaa.
Vastaa Viestiin