Jeesus ei ole Jumala ?

Keskustelua Vapahtajastamme Jeesuksesta Kristuksesta.
Sanna
Site Admin

Jeesus ei ole Jumala ?

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Nimi listaus jatkuu. Heprean kielen muotojen pohjalta ✨

Suomen kielihän ei jakeissaan millään muotoa tee kunniaa alkuperäisversiolle, joten jakeet lähinnä vaan muodon vuoksi mukana. En myöskään lähtenyt laittamaan alkuperäistekstiä, kun pariin jakeeseen, koska itsellä ei ole mitään käsitystä sen kirjoitusasusta.

Käännöksinä 38, RK, ESV ja 1776. Huomiona että psalmin jakeissa on heitto 38 ja RK:n kohdalla.

Ab – ” Isä” ( Psalmi 68:5 (6 )
'ă-ḇî
Hän on orpojen isä ja leskien puolustaja,
Jumala pyhässä asunnossansa

Jeesus ja Isä ➡️ Joh 10:30

Adonai – ”kaiken Herra” ( 5. Moos. 3:24 )
’ă-ḏō-nāy
Herra, Herra, sinä olet alkanut näyttää palvelijallesi valtasuuruuttasi ja väkevää kättäsi; sillä kuka on se jumala taivaassa tai maassa, joka voi tehdä sellaisia töitä ja niin voimallisia tekoja kuin sinä?

El Bethel – ”Jumalan huoneen Jumala” ( 1. Moos. 35:7 )
’êl bêṯ-’êl;
Hän rakensi sinne alttarin ja antoi paikan nimeksi Eel-Beetel, koska siellä Jumala oli ilmestynyt hänelle hänen paetessaan veljeään

El Elohe Yisrael – ”Israelin mahtava Jumala” (1.Moos.33:20)
'êl 'ĕ-lō-hê yiś-rā-'êl
Ja rakensi siinä alttarin: ja rukoili väkevää Israelin Jumalan nimeä

Jeesus ➡️ Apost 28:20

El Elyon – ”Korkein Jumala” ( Daniel 3:26 )
Silloin Nebukadnessar meni tulisen pätsin aukolle, lausui ja sanoi: "Sadrak, Meesak ja Abednego, te korkeimman Jumalan palvelijat, astukaa ulos ja tulkaa tänne". Sadrak, Meesak ja Abednego astuivat silloin ulos tulesta

El Emunah – ”Uskollinen Jumala” ( 5. Moos. 7:9 )
Tiedä siis, että Herra , sinun Jumalasi, hän on Jumala, uskollinen Jumala, joka pitää liittonsa ja uskollisuutensa voimassa tuhansiin polviin asti niille, jotka rakastavat häntä ja pitävät hänen käskynsä,

El Hakabodh – ”Kunnian Jumala” ( Psalmi 29:3 )
Herran ääni käy vetten päällä; kunnian Jumala jylisee,
Herra suurten vetten päällä.

El Hayyay – ”Elämäni Jumala” ( Psalmi 42:8)
Päivällä on Herra luvannut hyvyytensä, ja yöllä minä hänelle veisaan, ja rukoilen elämäni Jumalaa

El Kanna (qan-nā) ”Mustasukkainen Jumala” (2.Moos.20:5)
Ei sinun pidä kumartaman niitä, eikä myös palveleman niitä: Sillä minä, Herra sinun Jumalas, olen kiivas Jumala, joka etsiskelen isäin pahat teot lasten päälle, kolmanteen ja neljänteen polveen, jotka minua vihaavat;
Ei vastaavuutta

El Nekamoth – ”Jumala, joka kostaa” ( Psalmi 18:47)
Jumala, joka hankkii minulle koston ja saattaa kansat minun valtani alle

Eli Maelekhi – ”Jumala, minun kuninkaani” ( Psalmi 68:24)
He näkivät, Jumala, kuinkas vaellat; kuinkas, minun Jumalani ja kuninkaani, pyhässä vaellat

Jeesus on Kuningas ➡️ Joh 18:37

El Roi – ”Jumala näkee minut” ( 1. Moos. 16:13 )
Ja hän kutsui Herran nimen, joka häntä puhutteli, sinä Jumala, joka näet minun, sillä hän sanoi: enkö minä ole katsonut hänen peräänsä, joka minut näkee?

El Sali – ”Jumala, minun kallioni” ( 2. Samuelin kirja 22:47 )
Herra elää, ja kiitetty olkoon minun kallioni, ja ylistetty olkoon Jumala, minun autuuteni kallio!

Jeesus on kallio ➡️ 1. Kor. 10:4

El Shaddai – ”Kaikkivaltias Jumala” ( 1. Moos. 17:1 )
Koska Abram oli yhdeksänkymmenen ja yhdeksän ajastaikainen, näkyi Herra Abramille ja sanoi hänelle: Minä olen Jumala kaikkivaltias: vaella minun edessäni, ja ole vakaa.

Jeesus on Kaikkivaltias ➡️ Ilm 1:8

Elohe Tishuati – ”Minun pelastukseni Jumala” (Psalmi 51:14 )
Pelasta minut verivelasta, oi Jumala, oi minun pelastukseni Jumala, niin minun kieleni riemuitkoon sinun vanhurskaudestasi.

Jeesus pelastaa ➡️ Hebr 7:25

Elohe Tsadeki – ”Minun vanhurskauteni Jumala” (Psalmi 4:1 )
Davidin Psalmi, edelläveisaajalle, kanteleilla. Rukoillessani kuule minua, vanhurskauteni Jumala, joka minua lohdutat ahdistuksessani: ole minulle armollinen, ja kuule rukoukseni.

Elohe Jaakob – ”Jaakobin Jumala” ( Psalmi 20:1)
Davidin Psalmi, edelläveisaajalle. Herra kuulkoon sinua hädässäs, Jakobin Jumalan nimi sinua varjelkoon!

Elohei Chasdi – ”Hyvyyteni ja uskollisuuteni Jumala” (Psalmi 59:17)
Sinä olet minun väkevyyteni, sinulle minä kiitosta veisaan; sillä sinä Jumala olet minun varjelukseni ja minun armollinen Jumalani

Elohei Haelohim – ”jumalien Jumala” ( 5. Moos.10:17 )
Sillä Herra teidän Jumalanne on kaikkein jumalain Jumala, voimallinen ja peljättävä, joka ei katso muotoa, eikä lahjoja ota

Elohei Marom – ”Korkeuksien Jumala” ( Miika 6:6 )
Millä minun pitää Herraa lepyttämän? kumarruksellako korkian Jumalan edessä? pitääkö minun häntä lepyttämän polttouhrilla ja vuosikuntaisilla vasikoilla?

Elohei Mikkarov – ”Lähellä oleva Jumala” ( Jeremia 23:23)
Am I a God who is near,” declares the Lord, “And not a God far off?

Elohenu Olam – ”Meidän iankaikkinen Jumalamme” (Psalmi 48:14 )
That this is God, our God forever and ever. He will guide us forever.

Elohim – ”Luoja Jumala” ( 1. Moos. 1:1, 2 )
Alussa loi Jumala taivaan ja maan
Ei suoraa vastaavuutta

Elohim Bashamayim – ”Jumala taivaassa” ( Joosua 2:11 )
Kuin me sen kuulimme, niin meidän sydämemme raukesi, ja ei ole yhdelläkään rohkeutta teidän edessänne; sillä Herra teidän Jumalanne on Jumala ylhäällä taivaissa ja alhaalla maassa

Elohim Chayim – ”Elävä Jumala” ( Joosua 3:10)
Ja Josua sanoi: siitä tietäkäät elävän Jumalan olevan teidän seassanne, ja että hän kaiketi ajaa pois teidän edestänne Kanaanilaiset, Hetiläiset, Heviläiset, Pheresiläiset, Gergesiläiset, Amorilaiset ja Jebusilaiset:

Elohim Kedoshim – ”Pyhä Jumala” ( Joosua 24:19)
Ja Josua sanoi kansalle: ette taida palvella Herraa, sillä hän on pyhä Jumala ja hän on kiivas Jumala, joka ei säästä teidän syntejänne

Jeesus ➡️ Joh 3:14

Elohim Machase Lanu – ”Jumala, meidän turvamme” (Psalmi 62:8 )
Te kansat, toivokaat häneen joka aika, vuodattakaat teidän sydämenne hänen eteensä: Jumala on meidän turvamme, Sela!

Jeesus ➡️ Joh 10:28-30

Elohim Ozer Li – ”Jumala, minun auttajani” ( Psalmi 54:4 )
Behold, God is my helper;
the Lord is the upholder of my life.

Elohim Shophtim Ba-arets – ”Jumala, joka tuomitsee maan päällä” ( Psalmi 58:11 )
Silloin ihmiset sanovat: ”Totisesti, vanhurskas saa palkkansa . Totisesti, on olemassa Jumala, joka tuomitsee maan päällä.”

Ehyeh asher Ehyeh – ”Ikuinen, kaikkivaltias Jumala” ( 2. Moos. 3:14 )
Sanoi Jumala Mosekselle: Minä olen se kuin minä olen. Ja sanoi: niin pitää sinun sanoman Israelin lapsille: Minä olen lähetti minun teidän tykönne.

Esh Oklah – ”Kuluttava tuli” ( 5. Moos. 4:24 )
Sillä Herra sinun Jumalas on kuluttavainen tuli, ja kiivas Jumala

Go’el – ”Sukulunastaja” ( 2. Moos. 15:13 )
Sinä johdatit armossasi tätä kansaa, jonka lunastit, sinä ohjasit sen voimallasi pyhille asuinsijoillesi

Jeesus ➡️ Room 3:23-24

Immanuel – ”Jumala on meidän kanssamme” (Jesaja 7:14)
Sen vuoksi Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel

Jehova – ”Herra, Isäntä ja ihmissuhteissa elävä Jumala” (1. Moos. 2:4 )
Tämä on kertomus taivaan ja maan synnystä, kun ne luotiin. Siihen aikaan kun Herra Jumala teki maan ja taivaan

Jehova Adon Kol Ha-arets – ”Herra, koko maan Herra” (Joosua 3:11 )
Katso, kaiken maailman hallitsian liitonarkki menee Jordanissa teidän edellänne.

Jehova Kereb – ”Herra…miekka” ( 5. Moos. 33:29 )
Autuas olet sinä Israel: kuka on sinun kaltaises? O sinä kansa, joka Herrassa autuaaksi tulet, joka sinun apus kilpi ja sinun kunnias miekka on. Vihollises valhettelevat sinulle, ja sinä astelet heidän kukkulainsa päällä

Jeesus ➡️ Hebr 4:12

Jehova El Elohim – Herra, jumalten Jumala, Herra, Väkevä, Voimallinen ( Joosua 22:22 )
The Mighty One, God, the Lord! The Mighty One, God, the Lord! He knows; and let Israel itself know! If it was in rebellion or in breach of faith against the Lord, do not spare us today

Jehova El Eljon – ”Herra, Korkein Jumala” (1.Moos. 14:22)
Ja Abram sanoi Sodoman kuninkaalle: Minä nostan minun käteni Herran kaikkein korkeimman Jumalan tykö, jonka taivas ja maa oma on

Jehova El Gemuwal – ”Herra, koston Jumala” (Jeremia 51:56 )
Sillä hävittäjä on tullut Babelin päälle, hänen sankarinsa käsitetään, heidän joutsensa taitetaan; sillä koston Jumala, Herra maksaa täydellisesti hänelle

Jehova Elohim Ab – ”Herra, esi-isiesi Jumala” (Joosua 18:3)
Ja Josua sanoi Israelin lapsille: kuinka kauvan te olette niin kähläät, ettette mene ja omista maata, jonka Herra teidän isäinne Jumala teille on antanut.

Jehova Elohim Tsaba – Herra, Jumala Sebaot(Psalmi 59:5)
Sinä siis, Herra Jumala Sebaot, Israelin Jumala, herää katsomaan kaikkia pakanoita, älä ole armollinen kenellekään jumalattomalle rikkojalle

Jehova Elohim Ješua – ”Jumalan Poika” ( Matteus 16:16 )
Simon Pietari sanoi: sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika.

Jehova Gibbor Milchamah – ”Herra, mahtava sodassa” (Psalmi 24:8 )
Kuka on kunnian Kuningas? se on Herra, väkevä ja voimallinen, Herra voimallinen sodassa

Jeesus ➡️ Tuom 6:12

Jehova Goelekh – ”Herra, sinun lunastajasi” (Jesaja 60:16)
Sinä saat imeä kansojen maitoa, kuninkaiden rintoja. Sinä tulet tuntemaan, että minä, Herra , olen sinun auttajasi, Jaakobin Väkevä on sinun lunastajasi

Jeesus ➡️ Kolos 1:13-14

Jehova Hashopet – ”Herra, tuomari” ( Tuomarit 11:27 )
Ja en minä mitään rikkonut sinua vastaan, ja sinä teet niin pahoin minun kanssani, ettäs sodit minua vastaan: Herra joka on tuomari, tuomitkoon tänäpänä Israelin lasten ja Ammonin lasten välillä

Jeesus ➡️ Joh 5:22-29

Jehova Hosia – ”Oi Herra, pelasta” ( Psalmi 20:9 )
Pelasta Herra, anna kuninkaan kuulla meitä, kun huudamme

Jeesus ➡️ Matt 2:19

Jehova Immeka – ”Herra on sinun kanssasi” (Tuomarit 6:12)
Herran enkeli näyttäytyi hänelle ja sanoi: ” Herra on kanssasi, sinä urhea sankari!”

Jeesus ➡️ Matt 28:20

Jehova Jireh – ”Herra pitää huolen” ( 1. Moos. 22:14 )
So Abraham called the name of that place, “The Lord will provide”; as it is said to this day, “On the mount of the Lord it shall be provided.”

Jeesus ➡️ 1 Piet 5:7

Jehova Machsi – ”Herra, minun turvani” ( Psalmi 91:9 )
For you have made the Lord, my refuge,
Even the Most High, your dwelling place.

Jeesus ➡️ Joh 10:28

Jehova Magen – ”Herra on minun kilpeni” (5. Moos. 33:29)
Onnellinen olet sinä, Israel – kuka on sinun kaltaisesi! Sinä olet Herran pelastama kansa! Hän on sinun kilpesi ja apusi, sinun miekkasi ja kunniasi. Sinun vihollisesi mielistelevät sinua, ja sinä tallaat heidän kukkuloitaan.

Jehova Malakh – ”Herran enkeli” ( 1. Moos. 16:7 )
Mutta Herran enkeli löysi hänen vesilähteen tykönä korvessa: lähteen tykönä Surrin tiellä

Jeesus ➡️ vrt. Joh luku 4

Jehova Mekaddishkem – ”Herra, joka sinut pyhittää” ( 2. Moos. 31:13 )
Puhu israelilaisille näin: Totisesti, pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, polvesta polveen, jotta tietäisitte, että minä olen Herra , joka pyhitän teidät

Jeesus ➡️ Hebr 10:14

Jehova Ha-Melek – Herra, kuningas” ( Psalmi 98:6 )
Vaskitorvilla ja basunilla: riemuitkaat Herran, kuninkaan, edessä

Jeesus ➡️ Ilm 19:13, Joh 18:36

Jehova Mefalti – ”Herra, minun pelastajani” (Psalmi 18:2 )
Herra, minun kallioni, minun linnani ja minun vapahtajani; minun Jumalani on minun vapahtajani, johon minä turvaan: minun kilpeni, ja minun autuuteni sarvi, ja minun varjelukseni

Jehova Moshiekh – ”Herra, sinun pelastajasi” (Jesaja 49:26 )
Minä syötän sinun sortajillesi heidän omaa lihaansa, he juopuvat omasta verestään kuin rypäleen mehusta. Kaikki liha saa tietää, että minä, Herra , olen sinun pelastajasi, että Jaakobin Väkevä on sinun lunastajasi

Jeesus ➡️ Apost 2:21, 4:12

Jehova Nissi – ”Herra, minun lippuni” ( 2. Moos. 17:15 )
Sitten Mooses rakensi alttarin ja antoi sille nimen ” Herra on minun lippuni” ja sanoi: ”Totisesti, Herran valtaistuimen kautta, Herralla on sota Amalekia vastaan polvesta polveen.

Jehova Ori – ”Herra, minun valoni” ( Psalmi 27:1 )
Daavidin psalmi. Herra on minun valoni ja pelastajani, ketä minä pelkäisin! Herra on elämäni turva, ketä minä kauhistuisin!

Jeesus ➡️ Joh 8:12

Jehova Roi – ”Herra, minun paimeneni” ( Psalmi 23:1)
Daavidin psalmi. Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu

Jeesus ➡️ Joh 10:11

Jehova Rofe – ”Herra, meidän parantajamme” ( 2. Moos. 15:26 )
“If you will diligently listen to the voice of the Lord your God, and do that which is right in his eyes, and give ear to his commandments and keep all his statutes, I will put none of the diseases on you that I put on the Egyptians, for I am the Lord, your healer.”

Jeesus ➡️ Matt 4:23

Jehova Shalom – ”Herra, meidän rauhamme” (Tuomarit 6:24 )
Ja Gideon rakensi Herralle alttarin siinä, jonka hän kutsui rauhan Herraksi. Se on vielä tänäpänä Abiesriläisten Ophrassa

Jeesus ➡️ Jes 9:5 Jes 53:5

Jehova Shammah – ”Herra on siellä” ( Hesekiel 48:35 )
Kaupungin ympärysmitta on kahdeksantoistatuhatta kyynärää. Kaupungin nimi on tästä päivästä lähtien ’ Herra on täällä’.

Elohei Ma'arkhot Yisrael Israelin armeijan Jumala (1. Samuel 17:45 )
Then David said to the Philistine, “You come to me with a sword and with a spear and with a javelin, but I come to you in the name of the Lord of hosts, the God of the armies of Israel, whom you have defied

Joosua ➡️ 5:14

Jehova Tsemach – ”Herran vesa” ( Jesaja 4:2 )
Sinä päivänä on Herran vesa oleva rakas ja kallis; ja maan hedelmä jalo ja kaunis niiden tykönä, jotka Israelista vapahdetaan

Jeesus ➡️ Ilm 22:16

Jehova Tsidkenu – ”Herra, meidän vanhurskautemme” (Jeremia 23:6 )
Hänen aikanansa pitää Juudaa autettaman, ja Israel hyvässä turvassa asuman; ja tämä on hänen nimensä oleva kuin häntä kutsutaan: Herra meidän vanhurskautemme

Kados – ”Pyhä” ( Jesaja 40:25 )
Keneenkä te siis minun verrata tahdotte, jonka kaltainen minä olisin? sanoo Pyhä

Peleh Yo’etz – ”Ihana neuvonantaja” ( Jesaja 9:6 )
Sillä meille on lapsi syntynyt, ja poika on meille annettu, jonka hartioilla herraus on; ja hänen nimensä kutsutaan Ihmeellinen, Neuvonantaja, Väkevä Jumala, Ijankaikkinen Isä, Rauhan päämies

Ruach Elohim – ”Jumalan Henki” ( 1. Samuelin kirja 10:10 )
Kun he saapuivat kukkulalle, he näkivät joukon profeettoja tulevan heitä vastaan. Silloin Jumalan Henki tuli Saulin ylle, ja hän profetoi heidän keskellään.

Jeesus ➡️ Joh 14:26

Ruach Hakkodesh – ”Pyhä Henki” ( Psalmi 51:11 )
Älä heitä minua pois kasvois edestä, ja älä minulta ota pois sinun Pyhää Henkeäs

Jeesus ➡️ Apost 16:7

Sar Shalom – ”Rauhanruhtinas” ( Jesaja 9:6 )
Sillä meille on lapsi syntynyt, ja poika on meille annettu, jonka hartioilla herraus on; ja hänen nimensä kutsutaan Ihmeellinen, Neuvonantaja, Väkevä Jumala, Ijankaikkinen Isä, Rauhan päämies

Jeesus ➡️ Joh 14:27

Varmaan useampikin viittaus osuis Jeesukseen, mutta tossa noi mikkä osu silmään.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Sanna
Site Admin

Re: Jeesus ei ole Jumala ?

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Jesaja 44:6

Thus said Jehovah(JHWH), king of Israel, And his Redeemer, Jehovah (JHWH) of Hosts: ‘I [am] the first, and I the last, And besides Me there is no God. YLT98, TEH

Näin sanoo Herra , Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen ja minä olen viimeinen, ei ole muuta Jumalaa kuin minä. Kuka on minun kaltaiseni? Ilmoittautukoon minulle, selittäköön ja osoittakoon sen RK

Jumalan nimi esiintyy heprealaisessa tekstissä muistaakseni yli 6800 kertaa. Siis muodossa JHWH.

Vanhassa Testamentissa käytetyt Jumalan nimet saivat Jeesuksessa täyttymyksen, mistä syystä hepreankielinen teksti/ alkuperäiset tekstit antavat sekä Jumalan luonteelle, että Jeesuksen henkilöllisyydelle huomattavasti kattavammin ja rikkaamman kuvauksen kuin karsitut nykymuotoiset väännökset.

I'am eli Minä olen ainakin seuraavissa jakeissa

🔎 Minä olen elämän leipä Joh. 6:35
🔎 Minä olen maailman valo Joh. 8:12
🔎 Minä olen portti Joh. 10:7, 9
🔎 Minä olen hyvä paimen Joh. 10:11, 14
🔎 Minä olen ylösnousemus ja elämä Joh. 11:25
🔎 Minä olen tie, totuus ja elämä Joh. 14:6
🔎 Minä olen totinen viinipuu Joh. 15:1, 5

Ja Ilmestyskirjassa ainakin seuraavissa kohdissa:

🔎 Iankaikkinen Jumala: "Minä olen Alfa ja Omega, alku ja loppu" (Ilmestyskirja 1:8, 21:6, 22:13).
🔎 Elävä ja Voitokas: "Minä olen hän, joka elää. Minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti. Aamen. Minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet." (Ilmestyskirja 1:18)
🔎 Ensimmäinen ja viimeinen: "Älä pelkää; Minä olen ensimmäinen ja viimeinen." (Ilmestyskirja 1:17)
🔎 Kaikkivaltias: "Minä olen Alfa ja Omega, alku ja loppu, ensimmäinen ja viimeinen" (Ilmestyskirja 22:13).
🔎Daavidin juuri ja jälkeläinen: "Minä olen Daavidin juuri ja suku, kirkas aamuntähti" (Ilmestyskirja 22:16).
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Raamattu - ainoa historiallinen teos, jonka tapahtumia yritetään jatkuvasti selittää pois tai korvata vaihtoehtoisella, nykyaikaan sopivammalla katsantokannalla.
Rutger
Site Admin

Re: Jeesus ei ole Jumala ?

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Kyllä. 7x Minä Olen.
Jumala, YHWH, Jeesus, tykkää seiskoista.
Minä myös 🤗
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Vastaa Viestiin