Jumaluuden 2. persoona Raamatussa ennen inkarnoitumistaan Jeesuksena Kristuksena.

Keskustelua Vapahtajastamme Jeesuksesta Kristuksesta.
Rutger
Site Admin

Jumaluuden 2. persoona Raamatussa ennen inkarnoitumistaan Jeesuksena Kristuksena.

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Jumaluuden 2.persoona ilmestyy Raamatussa ihmisten keskuuteen lukuisia kertoja Herran Enkelinä ennenkuin paljastaa nimensä maailmalle oikeaan aikaan, oikeassa paikassa.
Hän jopa kysyttäessä Nimeään vastaa kysymyksellä. "Minkätähden kysyt minun nimeäni? Se on ihmeellinen."
Totisesti. Hänen Nimensä on kaikkia nimiä korkeampi. Hän on itse Ihmisen Poika, Immanuel, Jeesus Kristus.

Tässä muutama esimerkki lukuisista tapauksista, jossa ihmisten reaktioista, asiayhteydestä ja Raamatun rinnakkaisviitteistä voidaan selvästi nähdä kyseessä olevan itse Jumalan eikä yhden Hänen monista Taivaallisista palvelijoistaan.

1Moos 16:10 Ja Herran enkeli sanoi hänelle: "Minä teen sinun jälkeläistesi luvun niin suureksi, ettei heitä voida lukea heidän paljoutensa tähden".
2 Moos 3:2 Silloin Herran enkeli ilmestyi hänelle tulen liekissä keskellä orjantappurapensasta; ja hän näki, että pensas paloi ilmitulessa, mutta pensas ei kuitenkaan kulunut.
Tuom 2:1 Ja Herran enkeli tuli Gilgalista ylös Bookimiin. Ja hän sanoi: "Minä johdatin teidät Egyptistä ja toin teidät maahan, jonka minä valalla vannoen olin luvannut teidän isillenne, ja sanoin: 'Minä en riko liittoani teidän kanssanne ikinä.
4 Moos 13:18 Herran enkeli vastasi hänelle: "Minkätähden kysyt minun nimeäni? Se on ihmeellinen."
Luuk 2:9 Niin heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus loisti heidän ympärillään, ja he peljästyivät suuresti.

Tämänhetkisen käsitykseni mukaan myös Vanhurskauden Kuningas, Rauhan Kuningas, jolla ei ole maallista isää eikä äitiä, ei päivien alkua eikä loppua, on itse pre-inkarnaatio Kristus Jeesus.

Heb 7:
1 Sillä tämä Melkisedek, Saalemin kuningas, Jumalan, Korkeimman, pappi, joka meni Aabrahamia vastaan, hänen palatessaan kuninkaita voittamasta, ja siunasi hänet;
2 jolle Aabraham myös antoi kymmenykset kaikesta ja joka ensiksi, niinkuin hänen nimensäkin merkitsee, on "vanhurskauden kuningas" ja sen lisäksi vielä "Saalemin kuningas", se on "rauhan kuningas";
3 jolla ei ole isää, ei äitiä, ei sukua, ei päivien alkua eikä elämän loppua, mutta joka on Jumalan Poikaan verrattava - hän pysyy pappina ainaisesti.
4 Katsokaa, kuinka suuri hän on, jolle itse kantaisä Aabraham antoi kymmenykset parhaimmasta saaliistaan.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Rutger
Site Admin

Re: Jumaluuden 2. persoona Raamatussa ennen inkarnoitumistaan Jeesuksena Kristuksena.

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Joosua 5:13-15 Ja tapahtui Joosuan ollessa Jerikon luona, että hän nosti silmänsä ja näki miehen seisovan edessään, paljastettu miekka kädessä. Ja Joosua meni hänen luokseen ja sanoi hänelle: "Oletko sinä meikäläisiä vai vihollisiamme?"
Niin hän sanoi: "En, vaan minä olen Herran sotajoukon päämies ja olen juuri nyt tullut". Niin Joosua heittäytyi kasvoilleen maahan, kumarsi ja sanoi hänelle: "Mitä herrallani on sanottavana palvelijalleen?"
Ja Herran sotajoukon päämies sanoi Joosualle: "Riisu kengät jalastasi, sillä paikka, jossa seisot, on pyhä". Ja Joosua teki niin.

4 Moos 22:23 Kun aasintamma näki Herran enkelin seisovan tiellä, paljastettu miekka kädessänsä, niin se poikkesi tieltä ja meni peltoon. Mutta Bileam löi aasintammaa palauttaaksensa sen tielle.
4 Moos 22:31 Niin Herra avasi Bileamin silmät, niin että hän näki Herran enkelin seisovan tiellä, paljastettu miekka kädessänsä. Silloin hän kumartui ja heittäytyi kasvoilleen.
4 Moos 22:32 Niin Herran enkeli sanoi hänelle: "Minkätähden olet lyönyt aasintammaasi jo kolme kertaa? Katso, minä olen tullut sinua estämään, sillä ajattelemattomasti sinä olet lähtenyt tälle matkalle vastoin minun tahtoani.

1 Aik 21:16-17 Kun Daavid nosti silmänsä ja näki Herran enkelin seisovan maan ja taivaan välillä, kädessänsä paljastettu miekka ojennettuna Jerusalemin yli, lankesivat Daavid ja vanhimmat, säkkeihin verhottuina, kasvoillensa. Ja Daavid sanoi Jumalalle: "Minähän käskin laskea kansan, ja minä siis olen se, joka olen tehnyt syntiä ja menetellyt pahoin. Mutta nämä minun lampaani, mitä he ovat tehneet? Herra, minun Jumalani, sattukoon sinun kätesi minuun ja minun isäni perheeseen, mutta ei sinun kansaasi, sille vitsaukseksi."

Enkeli, jolla on paljastettu miekka esiintyy Vanhassa Testamentissa vain nämä kolme kertaa. Kaikissa näissä tapauksissa Herran Enkelin näkevä ihminen kumartaa tätä.
Jumalan sana kieltää kumartamasta enkeliä. Näissä tapauksissa kumartaminen kuuluu asiaan koska kyseessä on Itse Jumaluuden 2. persoona. Me tunnemme Hänet Nimellä Jeesus Kristus.
Gal 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
Eero
Viesti:

Re: Jumaluuden 2. persoona Raamatussa ennen inkarnoitumistaan Jeesuksena Kristuksena.

Viesti Kirjoittaja Eero »

Shalom!

Kiitos tästä, tää on mielenkiintoinen aihe.

Tuli noita jakeita lukiessa mieleen vielä Eedenin puutarhaa ja Elämän Puulle vievää tietää vartioivat kerubit ja "välkkyvä, leimuava miekka", joka voisi myös hyvinkin olla Jeesus Kristus, koska Hän on myös Tie Jumalan luo Paratiisiin:
1Moos. 3:24 Ja hän karkoitti ihmisen ja asetti Eedenin paratiisin itäpuolelle kerubit ynnä välkkyvän, leimuavan miekan vartioitsemaan elämän puun tietä.
Tästä on myös muistaakseni puhuttu aikaisemminkin, että Raamatussa mainittu "Pellavapukuinen mies" on mahdollisesti Jeesus Kristus ennen lihaksituloaan. Hän on siis juuri se Herran Sotajoukkojen Päämies eli Herra Sebaot, jos nyt sellainen yleistys sallitaan, joka Hesekielen kirjassa suorittaa Jerusalemin Tuomion täytöntöönpanon:
9:2 Ja katso, kuusi miestä tuli Yläportilta päin, joka on pohjoista kohden, ja kullakin oli kädessä hävitysaseensa. Mutta yksi mies oli heidän keskellään, puettu pellavavaatteisiin ja vyöllänsä kirjoitusneuvot. Ja he tulivat ja asettuivat seisomaan vaskialttarin ääreen.
...
9:11 Ja katso, pellavavaatteisiin puettu mies, jolla oli kirjoitusneuvot vyöllänsä, toi tämän sanan: "Minä olen tehnyt, niinkuin sinä käskit minun tehdä".

Hes.
Ilmestyskirjassa Tuomio on laajennettu koskemaan koko maata, ei pelkästään Israelia ja Jerusalemia:
Ilm. 15:6 ja ne seitsemän enkeliä, joilla oli ne seitsemän vitsausta, lähtivät temppelistä, puettuina puhtaisiin, hohtaviin pellavavaatteisiin ja rinnoilta vyötettyinä kultaisilla vöillä.
Ja varmaankin seitsemän enkelin keskellä on myös Jeesus Kristus Hänen sotajoukkojensa kanssa:
Ilm. 1:13 ja lampunjalkain keskellä Ihmisen Pojan muotoisen, pitkäliepeiseen viittaan puetun ja rinnan kohdalta kultaisella vyöllä vyötetyn.

Ilm. 19:14 Ja häntä seurasivat ratsastaen valkoisilla hevosilla taivaan sotajoukot, puettuina valkeaan ja puhtaaseen pellavavaatteeseen.
Myös Daniel puhuu Pellavapukuisesta miehestä, joka todistaa aikojen lopun olevan tulossa:
12:6 Ja toinen sanoi pellavapukuiselle miehelle, joka oli virran vetten yläpuolella: "Kuinka kauan on vielä näitten ihmeellisten asiain loppuun?"
12:7 Ja minä kuuntelin pellavapukuista miestä, joka oli virran vetten yläpuolella, ja hän nosti oikean ja vasemman kätensä taivasta kohti ja vannoi hänen kauttansa, joka elää iankaikkisesti: "Siihen on vielä aika, kaksi aikaa ja puoli aikaa. Ja kun pyhän kansan yhden osan hajotus on loppunut, silloin nämä kaikki täyttyvät."

Dan.
Tämän ajan lopun kerrotaan Ilmestyskirjassa kuluneen loppuun kun Seitsemänteen Pasunaan puhalletaan:
10:5 Ja enkeli, jonka minä näin seisovan meren päällä ja maan päällä, kohotti oikean kätensä taivasta kohti
10:6 ja vannoi hänen kauttansa, joka elää aina ja iankaikkisesti, hänen, joka on luonut taivaan ja mitä siinä on, ja maan ja mitä siinä on, ja meren ja mitä siinä on, ettei enää ole oleva aikaa,
10:7 vaan että niinä päivinä, jolloin seitsemännen enkelin ääni kuuluu hänen puhaltaessaan pasunaan, Jumalan salaisuus käy täytäntöön sen hyvän sanoman mukaan, jonka hän on ilmoittanut palvelijoillensa profeetoille.

Ilm.
Mä luulisin, että enkelit ovat Raamatussa Jumalan itsensä ilmentymiä tavalla, jota on ehkä vaikea käsittää, mutta ne kaikki toimivat siis Jumalan Hengessä, ehkä samalla tavalla kuin Jeesus on kehottanut meitä pyrkimään tulemaan Hänen kaltaisikseen jo täällä maan päällä, niin että lopulta Taivaassa voisimme olla Hänen kaltaisiaan, puhtaaseen valkeaan pellavapukuun puettuja.

Jeesus sanoi myös itse, että Laki, Profeetat ja Psalmit eli Vanha Testamentti todistavat Hänestä:
Luuk. 24:44 Ja hän sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa".
Eli koko Raamattu, Vanha ja Uusi Testamentti yhdessä todistavat täyden Todistuksen Jumalasta, Jeesuksesta Kristuksesta, sillä tuo Pellavavaatteisiin puettu Enkeli, joka Ilmestyskirjassa ja Danielin kirjassa nostaa kätensä kohti Taivasta ja todistaa aikojen lopun olevan tulossa, on Jumala itse:
32:40 Minä nostan käteni taivasta kohti ja sanon: Niin totta kuin minä elän iankaikkisesti, kun minä teroitan miekkani salaman,
32:41 kun minun käteni ryhtyy tuomiota pitämään, niin minä kostan vastustajilleni ja maksan vihamiehilleni. Minä annan nuolteni juopua verestä -
32:42 ja minun miekkani syö lihaa - surmattujen ja vangittujen verestä, vihollispäällikköjen päistä.
32:43 Riemuiten ylistäkää, te pakanakansat, hänen kansaansa, sillä hän kostaa palvelijoittensa veren; hän antaa koston kohdata vastustajiansa ja toimittaa sovituksen maallensa, kansallensa."

5Moos.
Sitten on tietenkin vielä Jumalan kolmas persoona eli Pyhä Henki, mutta se on varmaan oman ketjunsa aihe.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Vastaa Viestiin