Onko viimeinen antikristus itse asiassa vääräprofeetta eli Ilmestyskirjan toinen peto?

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Eero
Viesti:

Onko viimeinen antikristus itse asiassa vääräprofeetta eli Ilmestyskirjan toinen peto?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Shalom!

Tää ei nyt ehkä ole se kaikkein tärkein tai ainakaan hedelmällisin aihe, mutta tuli mieleen Ilmestyskirjasta, että voiko lopullinen antikristus eli Isän ja Pojan kieltäjä olla itse asiassa Ilmestyskirjan toinen peto eli väärä profeetta?

Ilmestyskirjassa sanotaan, että toisella pedolla on kaksi sarvea niin kuin karitsalla eli se yrittää mahdollisesti uskotella ihmisille olevansa Jeesus, mutta puhuu kuitenkin kuin lohikäärme eli saatana:
Ilm. 13:11 Ja minä näin toisen pedon nousevan maasta, ja sillä oli kaksi sarvea niinkuin karitsan sarvet, ja se puhui niinkuin lohikäärme.
Se myös tekee ihmetekoja saadakseen ihmiset uskomaan tämän:
Ilm. 13:13 Ja se tekee suuria ihmeitä, niin että saa tulenkin taivaasta lankeamaan maahan ihmisten nähden.
Myös Johanneksen kirjeessä antikristuksen henki yhdistetään vääriin profeettoihin:
4:1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.

4:3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.

1. Joh.
Samoin myös Paavali puhuu ”laittomuuden ihmesestä”, jonka tulemus tapahtuu voimakkaalla valheella, tunnusteoilla ja ihmeillä:
2. Tess. 2:9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
Tää nyt on vaan ajatus, mutta koska vihollinen haluaa kaikessa imitoida Jumalan työtä ja Ilmestyskirjasta hahmottuu jonkinlainen lohikäärmeen ja kahden pedon epäpyhä kolminaisuus, niin onkohan myös mahdollista, että vihollinen yrittää valheellisesti toistaa Jeesuksen Ylösnousemusta petojensa kautta. Ensimmäinen peto saa kuolinhaavan, mutta virkoaa ja toinen peto saa ihmiset tekemään hänestä kuvan, jolla vaikuttaa olevan henki niin että se myös puhuisi:
13:14 Ja se villitsee maan päällä asuvaiset niillä ihmeillä, joita sen sallittiin tehdä pedon nähden; se yllyttää maan päällä asuvaiset tekemään sen pedon kuvan, jossa oli miekanhaava ja joka virkosi.
13:15 Ja sille annettiin valta antaa pedon kuvalle henki, että pedon kuva puhuisikin ja saisi aikaan, että ketkä vain eivät kumartaneet pedon kuvaa, ne tapettaisiin.

Ilm.
Eli tulee mieleen, että näinköhän ensimmäinen peto sittenkään herää ruumiillisesti henkiin, koska vain Jumala voi herättää henkiin, vaan että tätä varten tarvitaan joku muu, pedon kuva, jossa pedon sanottaisiin jatkavan elämäänsä. Tämä ainakin täyttaisi väkevän eksytyksen tunnusmerkit, jolla ihmiset saataisiin uskomaan, että kuolema on voitettu ilman Jumalaa:
2:11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
2:12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.

2. Tess.
Toisaalta ensimmäisen pedon sanotaan olevan vaikuttamassa Jeesuksen Toiseen Tulemukseen asti:
Ilm. 19:20 Ja peto otettiin kiinni, ja sen kanssa väärä profeetta, joka sen nähden oli tehnyt ihmetekonsa, joilla hän oli eksyttänyt ne, jotka olivat ottaneet pedon merkin, ja ne, jotka olivat sen kuvaa kumartaneet; ne molemmat heitettiin elävältä tuliseen järveen, joka tulikiveä palaa.
Voi tietenkin olla, että väärä profeetta on väärä profeetta, mutta jotakin valheellista tuohon kaikkeen varmasti liittyy miekanhaavan ja ihmetekojen kautta
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Eero
Viesti:

Re: Onko viimeinen antikristus itse asiassa vääräprofeetta eli Ilmestyskirjan toinen peto?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tulee myös mieleen, että voiko toinen peto yrittää esittää jollakin valheellisella tavalla olevansa ylösnoussut ensimmäinen peto, joka käyttää tällöin sen valtaa? Jos Paavalin mainitsema laittomuuden ihminen onkin itse asiassa toinen peto eli väärä profeeta, niin silloin hänen asettumisensa ihmisruumiiseen eli Jumalan Temppeliin voisi saada täyttymyksensä, hänen osoittaessaan voittaneensa kuoleman kuten Jumala oli tehnyt Jeesukselle:
2. Tess. 2:4 tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.
Tulee myös mieleen, että koska Hävityksen Kauhistus on parhaiten kuvattavissa jonkinlaiseksi pyhäinhäväistykseksi, niin suureksi, että se saa Herran vihan nousemaan, niin voiko pedon kuva olla tämä Hävityksen Kauhistus Lopunaikojen lopussa?

Hesekielen näyssä Jerusalemin tuhosta Herran vihan ja hävityksen saa aikaan Temppelin alueella oleva ”kiivauspatsas” eli mahdollisesti jonkin epäjumalan kuva:
Hes. 8:3 Hän ojensi ikäänkuin käden ja otti minua pääni hiussuortuvasta, ja henki nosti minut maan ja taivaan välille ja vei minut Jerusalemiin Jumalan näyissä, sisemmän portin ovelle, joka on pohjoista kohden, sinne missä oli kiivauspatsas, joka oli herättänyt Herran kiivauden.
Myös pedon kuva on siis epäjumalan kuva, mutta ei Lopunaikoina enää pelkkä patsas, vaan sellainen jolla olisi henkikin, ja joka osaisi myös puhua.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Vastaa Viestiin