Ilmestyskirjan neljä ratsumiestä

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Eero
Viesti:

Ilmestyskirjan neljä ratsumiestä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Shalom!

Katsokaas mitä tuli vastaan, en oikein tiedä vielä mitä tämä voisi merkitä, mutta Ilmestyskirjan neljä ratsumiestä lähetetään liikkeelle Taivaasta neljän olennon toimesta:
6:1 Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi yhden niistä seitsemästä sinetistä, ja kuulin yhden niistä neljästä olennosta sanovan niinkuin ukkosen äänellä: "Tule!"
6:2 Ja minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi, ja hänelle annettiin seppele, ja hän lähti voittajana ja voittamaan.
6:3 Ja kun Karitsa avasi toisen sinetin, kuulin minä toisen olennon sanovan: "Tule!"
6:4 Niin lähti toinen hevonen, tulipunainen, ja sen selässä istuvalle annettiin valta ottaa pois rauha maasta, että ihmiset surmaisivat toisiaan; ja hänelle annettiin suuri miekka.
6:5 Ja kun Karitsa avasi kolmannen sinetin, kuulin minä kolmannen olennon sanovan: "Tule!" Ja minä näin, ja katso: musta hevonen; ja sen selässä istuvalla oli kädessään vaaka.
6:6 Ja minä kuulin ikäänkuin äänen niiden neljän olennon keskeltä sanovan: "Koiniks-mitta nisuja yhden denarin, ja kolme koiniksia ohria yhden denarin! Mutta älä turmele öljyä äläkä viiniä."
6:7 Ja kun Karitsa avasi neljännen sinetin, kuulin minä neljännen olennon äänen sanovan: "Tule!"
6:8 Ja minä näin, ja katso: hallava hevonen; ja sen selässä istuvan nimi oli Kuolema, ja Tuonela seurasi hänen mukanaan, ja heidän valtaansa annettiin neljäs osa maata, annettiin valta tappaa miekalla ja nälällä ja rutolla ja maan petojen kautta.

Ilm.
Sakarjan kirjan luvussa 6 nämä ratsumiehet on kuvattu hevosina ja vaunuina, joiden sanotaan lähtevän liikkeelle "seisottuansa kaiken maan Herran edessä":
6:1 Minä nostin jälleen silmäni ja näin, katso, neljät vaunut, jotka lähtivät liikkeelle kahden vuoren välistä; ja ne vuoret olivat vaskivuoria.
6:2 Ensimmäisten vaunujen edessä oli punaisenruskeat hevoset, toisten vaunujen edessä oli mustat hevoset,
6:3 kolmansien vaunujen edessä oli valkeat hevoset, ja neljänsien vaunujen edessä oli täplikkäät, väkevät hevoset.
6:4 Minä lausuin ja sanoin enkelille, joka puhutteli minua: "Mitä nämä ovat, Herra?"
6:5 Enkeli vastasi ja sanoi minulle: "Ne ovat neljä taivaan tuulta, jotka lähtevät liikkeelle seisottuansa kaiken maan Herran edessä.
6:6 Ne, joitten edessä on mustat hevoset, lähtevät pohjoiseen maahan, ja valkeat lähtevät niiden jäljessä. Täplikkäät lähtevät eteläiseen maahan.
6:7 Ne väkevät lähtevät, ja menevät halusta, kuljeksimaan maata." Ja hän sanoi: "Menkää, kuljeksikaa maata". Ja ne kuljeksivat maata.
6:8 Sitten hän huusi minut ja sanoi minulle näin: "Katso, ne, jotka lähtivät pohjoiseen maahan, saattavat minun Henkeni lepäämään pohjoisessa maassa".

Sak.
Eli hyvin todennäköisesti Ilmestyskirjan neljässä ratsastajassa on kyse joko suoraan tai välillisesti kerubeista, jotka ovat Herran valtaistuimen keskellä ja ympärillä (Ilm. 4:6) eli "seisovat kaiken maan Herran edessä" (Sak. 6:5). Myös Hesekiel kuvaa Herran valtaistuinta kannattelevilla kerubeilla olevan "rattaat" eli mahdollisesti vaunut (Hes. 10:13) ja ne kuljettavat Herran Kirkkautta, kuten Sakarja kuvaa niiden liikuttavat Herran Henkeä (Sak. 8:6).

Ilmestyskirjan seitsemännessä luvussa sanotaan neljän enkelin pitävän kiinni mahdollisesti näistä samoista neljästä ratsumiehestä, joita Sakarja siis kutsuu myös "neljäksi taivaan tuuleksi":
Ilm. 7:1 Senjälkeen minä näin neljä enkeliä seisovan maan neljällä kulmalla ja pitävän kiinni maan neljää tuulta, ettei mikään tuuli pääsisi puhaltamaan maan päälle eikä meren päälle eikä yhteenkään puuhun.
Mutta joo, en tosiaan tiedä mitä kaikkea tästä voi päätellä vai voiko mitään.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Eero
Viesti:

Re: Ilmestyskirjan neljä ratsumiestä

Myös tuolle Ilmestyskirjan hallavalle hevoselle on ainakin osittainen vastine Hesekielen kirjan luvussa 5, jossa Herra tuomitsee Jerusalemin kaupungin. Ilmestyskirjassa tämä näyttäisi koskevan neljäsosaa koko maasta:
Hes. 5:17 Ja minä lähetän teidän kimppuunne nälän ja pahat petoeläimet, jotka riistävät sinulta lapset; rutto ja veri käyvät sinun ylitsesi, ja minä annan miekan tulla sinun ylitsesi. Minä, Herra, olen puhunut."
Vrt.
Ilm. 6:8 Ja minä näin, ja katso: hallava hevonen; ja sen selässä istuvan nimi oli Kuolema, ja Tuonela seurasi hänen mukanaan, ja heidän valtaansa annettiin neljäs osa maata, annettiin valta tappaa miekalla ja nälällä ja rutolla ja maan petojen kautta.

Eero
Viesti:

Re: Ilmestyskirjan neljä ratsumiestä

Mulle tuli itse asiassa mieleen, että kun oon aikaisemmin ajatellut, että nämä neljä ratsumiestä ja niiden mukanaan tuomat asiat ovat osa synnytystuskien alkua (Matt. 24:8), jotka enteilevät tuomiota, niin kuin voivat ollakin, mutta jos näitä ”neljää taivaan tuulta” kuitenkin vielä pidätellään (Ilm. 7:1), niin ehkä oon taipuvainen ajattelemaan jotenkin niin kuin Jarmo jossain videossaan puhui, että nämä asiat tapahtuvat pääosin Taivaassa.

Mutta mä luulen, että Karitsan avaamassa, seitsemällä sinetillä suljetussa kirjakäärössä ei varsinaisesti ole kyse perintökirjasta, joka on varmaankin Karitsan Elämänkirja (Ilm. 21:27), vaan Tuomiokirjasta, koska Hesekiel sanoo tästä kirjakääröstä näin:
Hes. 2:10 Ja hän levitti sen minun eteeni, ja katso: se oli kirjoitettu täyteen sisältä ja päältä. Ja siihen oli kirjoitettu itkuvirret ja huokaukset ja voi-huudot.
Eli tämä kirjakäärön avaaminen on Tuomion luku Taivaassa, jonka jälkeen enkelit käyvät sitä toimittamaan (Ilm. 8:6).

Ennen Tuomion täytäntöönpanoa merkitään kuitenkin Israelin suojeltava jäännös Herran sinetillä (Ilm. 7:2), kuten myös Hesekielen näyssä Jerusalemin tuomiosta tehtiin (Hes. 9:4) sekä haetaan Jeesuksen lupauksen mukaisesti Taivaaseen ne, jotka ovat perustaneet uskonsa Häneen.

Tuomion täytäntöönpanosta eli Herran Päivän alkamisesta on merkkinä auringon ja kuun pimeneminen ja muut siihen liittyvät ilmiöt, jonka myös Apostoli Pietari vahvisti Ensimmäisenä Helluntaina olevan Jeesuksen Ristinkuoleman jälkeinen, vielä tulevaisuuteen sijoittuva, mutta ennen Herran Päivän alkua tapahtuva tapahtuma (Ap. t. 2:20).

Tämä on hyvin todennäköisesti se Ilmestyskirjan kuudennen sinetin tienoilla tapahtuva (Ilm. 6:12-17) Suuri Ahdistus (Matt. 24:29-31), josta lukematon joukko uskovaisia pelastuu:
7:9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,

7:14 Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.

Ilm.
Tämän jälkeen alkaa siis Herran Päivä Tuomioineen enkeleiden hankkiutuessa puhaltamaan pasuunoihin.

Vastaa Viestiin