Sukujuuria etsimässä

Keskustele Israel aiheesta
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Profetiani

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Jarmolle,

Tuosta sukujuurista, suosittelen, jos sinua kiinnostaa, FTDNA-sivustoa.

Sen kautta voi tilata DNA-testin, josta mm. näkee mihin haplo-ryhmään ihminen kuuluu. Juutalaisilla, ja leeviläisillä on omanlaisensa.

Itse tilasin testin, ja testejä, kun sukututkimusta, hyvin verkkaista sellaista, harrastan, jo vuonna 2005 elokuussa. En pyrkiäkseni selvittää mahdollisia juutalaisjuuria, vaan ihan uteliaisuuttani, mielenkiinnosta.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Profetiani

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Enoni on vissiin tehnyt sen jo koska hän mulle tuli kertomaan kerran että hän on teettänyt sukututkimuksen meistä ja me (Wartijaiset) olemme leeviläistä sukujuurta. Siis mun äidin tyttönimi oli Vartija ja isoisäni oli Aarne Vartija, joka oli aikansa tunnettu lopunajan ja Jeesuksen paluun todellinen odottaja. Hän kutsui itseään aikain vartijaksi.
Minussa on siis juutalaista verta ja käsittääkseni aika lähellekin menee, jonnekin 1700-1800 luvulle kun siellä ollaan oltu vielä ihan juutalaisuskossa.
Isoisäni isoisä löysi Jeesuksen ja tuli kristilliseen uskoon Joensuussa joskus 1870 vaiheilla ja sitten myöhemmin isoisäni isä perusti muutaman muun kanssa Adventtikirkon Tampereelle vuonna 1913 ja koko suku on sen jälkeen olleet kaikki Adventisteja.
Kuva
Tampereen Adventtikirkon perustamiskuvassa keskellä isoisäni isä Aksel Vartijainen ja hänen polvellaan isoisäni Aarne. He muuttivat nimen Vartijaksi WW2 sodan jälkeen.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Profetiani

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Kiitos sukusi tiedoista, on mielenkiintoista kuulla ihmisten erilaisista taustoista.

Tuo periytyminen juutalaisuudessa, niin sehän menee Raamatussa aina isälinjan kautta. Eli, tuolloin tutkitaa Y-linjaa, äidin kautta tutkittaessa katsotaan sitä X-linjaa.

Itselläni nuo ovat; Y-kromosomi kuuluu I-haploryhmään, joista iso osa on länsi- ja luoteiseuroopasta. X-kromosomi kuuluu U-haploryhmään, joka on perinteistä suomalaista perimää, äitini puolelta siis. Näin lyhyesti.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Profetiani

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

;) Ps. Eihän isoisäsi sittenkin vain ollut mormooni, kun noita naisia on tuollainen määrä ? ;)
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Profetiani

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

AOAOAOAOAO kirjoitti:;) Ps. Eihän isoisäsi sittenkin vain ollut mormooni, kun noita naisia on tuollainen määrä ? ;)
HAAHAA... :D
Sinettisormus

Re: Profetiani

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Hmmmmm ...... mielenkiintoista ........... :lol:
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Profetiani

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Eikös vanhan juutalaisen sukujuuritutkimuksen mukaan, nimenomaan äiti ole se (kantaisä) sukulinja?
Sinettisormus

Re: Profetiani

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

En liiemmin ole tutustunut näihin asioihin, jotka kyllä mielenkiintoa herättävät, sillä olen kuullut, että Israelissa, jossakin sivummalla, maaseudulla asustaa saman sukunimen omaava, kuin isäni oli ja että hän omasta halustaan oli jo vuosia sitten halunnut Israeliin muuttaa, muuta hänestä en tiedä. Olemmeko edes sukua, mutta joskus sitä miettii, olisiko noita sukujuuria sinne päin ....?
Sinettisormus

Re: Profetiani

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kerran katselin viime talvena, ilta aikaan, sängylläni, Alfa Tv:ltä ohjelmaa Israelista. Siinä oli kaunista ylistysmusiikkia ja kauniita kuvia Israelista, raamatun jakein. Se oli kaunista katseltavaa, kuunneltavaa ja sisäistettävää. Yhtäkkiä minulle nousi vahva ajatus, kuin annettuna: "Tämä on minun kotini."
Tuon jälkeen itkin onnesta, sydämessäni koin valtavaa rakkautta.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Profetiani

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Mulla oli sellanen käsitys että suomalaisista 2/3 osaa on peräisin Inkeri/Ural linjalta ja he kaikki ovat ex. juutalaista kansaa. Eli se tarkoittaa että melkeen kaikilla suomalaisilla on Jaakobin verta.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Profetiani

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

En nyt näitä prosenttiluja muista, mutta suurin osa suomalaisista on selvästi perimältään eurooppalaista, eli läntistä linjaa, huolimatta meidän erilaisesta kielestämme.

Tuo juutalaissukutausta on käsittääkseni lähinnä toiveajattelua, mitä näitä haploryhmiä katselee, olemme läntistä "geenistöä", emme siis lähi-itä lähtöistä.

Ja, tuohon mainitsemaasi äitilinjaan...

Se on jälkeenpäin muuttunut tuollaiseksi AJATTELUKSI, sillä perusteella, että lapsen äiti aina varmuudella tiedetään, mutta isyyden voi aina kyseenalaistaa. Siksi nykyään juutalaiset pitävät juutalaisesta naisesta syntynyttä lasta juutalaisena.

Mutta, Raamatussahan on aivan päinvastoin, siellä lapsen kuulumisen Jumalan kansaan ratkaisi kyllä isyys JA ympärileikkaus.

Kaikki sukupuut kulkevat mieslinjaa, niin kuin tiedät.

Pappeuteen oli vielä tarkemmat vaatimukset, ei saanut olla henkilö millään lailla "viallinen", vaan täysin terve.

Nykyään vallitsee ihmisalkuinen traditio siinä kuka on juutalainen ja kuka ei, vastoin Raamatun käytäntöä, samoin ajanmääritys on sekaisin, koska on luovuttu aikoja sitten jo aurinkokalenterin käytöstä ja otettu tämä nykyinen "sekakalenterimalli" käyttöön.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Profetiani

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Laitan tähän kaksi linkkiä, en ole itse toviin käynyt kummassakaan, mutta pikavilkaisulla näyttivät hyvin tietorikkailta, kannattaa katsoa rauhassa.

http://www.kurrinsuku.net/7

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisen_h ... A4n_tyyppi
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
olli

Sukujuuria etsimässä

Viesti Kirjoittaja olli »

Siirsin tänne tähän aiheeseen kuuluvia muita tekstejä, jotka olivat erehtyneet ilmestymään aivan toisen ketjun alle. :o
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Sukujuuria etsimässä

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Ok. Kellä on parempaa tietoa. Minä en tiedä!
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Sukujuuria etsimässä

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Mutta sen tiedän että meidän pakanakristittyjen ja juutalaisuuden välillä on suuri tekojen ja uskon välinen kuilu. Esimerkiksi tänään sain Pyhän Hnegen mietintämyssyn päähäni ja siinä kerrottiin minulle tästä erosta näin: Minä rukoilin hiljaa mielessäni voimaa jaksaa elää ja odottaa kunniakkaasti ja kristillisesti arvokkaasti. No sitten minä sanoin Herralle hiljaa ääneen että Herra, miksi minä aina rukoilen hiljaa itsekseni syvällä sisimmässäni, miksi minä en rukoile ääneen ja että Israelin kansahan oikein huusi Herran puoleen.
Sitten minulle tuli kuva mieleeni morsiamesta, joka menee murheissaan kammioonsa ja hiljaa siellä tuo murheensa Jeesukselle kilhatulle puolisolleen.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Sukujuuria etsimässä

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Ok.

Tuo Ahti Kurri vaikuttaa todella mukavalta mieheltä, ja sain jotenkin sen käsityksen googlettaessa, että hän olisi kristitty, onko ns.kirkollinen, en tiedä, mutta auliisti hän jakaa tuota tietämystään.

Tuli itsekin katsottua huolella tuota Kurrin opetusta asiasta.

Kun sinä Jarmo olet luonteeltasi tuollainen avoin ja rohkea, niin voisithan sinä ihan vaikka soittaa, tai lähettää e-mailin hänelle, ja kysyä häneltä tuota juutalaisuus asiaa geenitutkimuksen valossa.

Ja, et sinä mitään menetä,jos päättäisit teeettää itsellesi tuon testin, testejä. Omasta kokemuksestani uskallan sitä suositelle.

Itselläni on kaksi vanhempaa uskovaa ystävärtä, sisaruksia, jotka muutama vuosi sitten myös tilasivat itselleen testit, ottaen tosin tuon näytteen veljensä posken sisäpinnalta, koska heillä naisina ei tuota Y-kromosomia löydy.

Heille selvisi, että isälinjaltaan he ovat tuota läntistä I-haploryhmää, mutta yllätyksekseen he saivat tietää olevan sa äitilinjansa kautta ns. juutalaistaustaisia.

Rohkeasti mukaan vaan. :)
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Sukujuuria etsimässä

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

AOAOAOAOAO kirjoitti:...voisithan sinä ihan vaikka soittaa, tai lähettää e-mailin hänelle, ja kysyä häneltä tuota juutalaisuus asiaa geenitutkimuksen valossa.
No täytyypä sitten uteliaisuuttani tehdä sellainen. Olisihan sekin jonkinsortin ahaa-elämys. Kiitos linkeistä.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Sukujuuria etsimässä

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

:idea: Lyhyesti varmuudesta. Jos äiti on juutalainen, hän synnyttää biologisesti juutalaisia lapsia. Mutta jos juutalaismiehen vaimo ei ole juutalainen, tämän synnyttämät lapset eivät välttämättä ole biologisesti juutalaisia.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Sukujuuria etsimässä

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Sukujuuria etsimässä

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Siis, eivätkö Mooseksen pojat olleet ns. "juutalaisia" ? Sillä Mooseksen vaimohan oli Sippora.

Mooseshan oli leeviläinen ja kehatilainen.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Vastaa Viestiin