Siunausta foorumille!

Keskustele palstaa koskevista asioista
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Siunausta foorumille!

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Okei tolleee!
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Siunausta foorumille!

Viesti Kirjoittaja kalamos »

En vieläkään tiedä, mitkä värit ovat sallittuja, mitkä ei.

Tämä väri on red eli punainen eikä siis ole sallittu!
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Onko tämä sallittu?
Tämä väri on blue eli sininen eikä siis ole sallittu!


Onko esimerkiksi tuossa valikoimassa kiellettyjä
vain ensimmäinen (red) ja viimeinen (blue)?
Vai ovatko niiden välissäkin olevat punertavat ja sinertävät värit kiellettyjä.

PS

Jos ylläpito ilmaisee selvästi allekirjoituksella asiansa,
niin kai siihen riittää tuo yksi sininen ja yksi punainen.

Ks esimerkki tästä
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
näkymätön ninni

Re: Siunausta foorumille!

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

:D Tämähän on hassu ketju!!! Ihan tuli iloiselle mielelle... :D :lol:
olli

Re: Siunausta foorumille!

Viesti Kirjoittaja olli »

kalamos kirjoitti:En vieläkään tiedä, mitkä värit ovat sallittuja, mitkä ei.
...
Jos ylläpito ilmaisee selvästi allekirjoituksella asiansa,
niin kai siihen riittää tuo yksi sininen ja yksi punainen.

Ks esimerkki tästä
Lähtökohtaisesti oma mielipiteeni on kuitenkin se, että keskustelua tulisi värittää mielummin hyvillä ja lyhyillä ilmaisuilla, sen sijaan että tehdään palstasta värityskirja. En tiedä yhtään hyvää syytä miksi ylipäätänsä tarvitsisi käyttää värejä tekstissä. Värien liikakäyttö johtaa sitten siihen ettei mikään erityisväri erotu muista - ja kaikken ongelmallisin on tietysti tuo yllä olevan esimerkkisi spektri.

Hyvä pointti sinulta, siis.

Tekstin tärkeiden kohtien korostukseen soveltuvat oikein hyvin lihavointi, kursiivi, alleviivaus ja fontin koko, jotka ovat kaikki käytössä. Sen lisäksi tulevat tietysti hymiöt. Lainaukset taas erottuvat quote:lla tehtynä erikseen muutenkin.

Toisaalta taas, koska jokainen mieltää eri värit eri tavoin, miten kirjoittaja varmistaa sen, että hänen mielestään ihku vihreän sävy ei ole lukijan mielestä etova ?

Kysyisinkin, mihin ylipäätään tarvitaan värejä tekstissä - ja onko niistä enemmän haittaa kuin iloa ? Jonkun kirjoittajan värikkäät tekstit erottuvat selkeästi kun 95% kirjoittajista ei niitä käytä. Onko tämäkään hyvä asia ? Miten värit ovat edesauttaneet kirjoittajia saamaan sanomansa paremmin ymmärretyksi muualla ?

Otetaan siis väriasia harkintaan valvojien kesken, mutta olisi hyvä saada puolesta tai vastaan argumentteja, myös näitä kommenttejani koskien, jotta voidaan tehdä oikeita päätöksiä.
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Siunausta foorumille!

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Olisin vain halunnut tietää,
mitä värejä saa käyttää, ja mitä ei.

Kysyit syytä värien käyttöön.
Niiden avulla voi selkeyttää tekstiä.
Esimerkiksi voin ilman eri selityksiä
erottaa Jeesuksen itsensä lausumat sanat
muusta Raamatun tekstistä.
Samalla saa erotettua Raamattulainaukset
muista lainauksista.
Ks tässä mieleesä vaikka tätä ketjua
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
olli

Re: Siunausta foorumille!

Viesti Kirjoittaja olli »

kalamos kirjoitti:Olisin vain halunnut tietää,
mitä värejä saa käyttää, ja mitä ei.
No, lyhyt vastaus olisi kenties että aina voi käyttää niitä värejä, jotka eivät näytä siniseltä, punaiselta - tai sinipunaiselta. Sikäli, kun tämän ajatuksen pohjalta väriä valitessasi et ole varma onko kyseinen väri sallittu, niin olet jo itse antanut vastauksen :)

Onko tämä parempi vai huonompi:
Joh 4 kirjoitti:13 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,
14 mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".
15 Nainen sanoi hänelle: "Herra, anna minulle sitä vettä, ettei minun tulisi jano eikä minun tarvitsisi käydä täällä ammentamassa".
16 Jeesus sanoi hänelle: "Mene, kutsu miehesi ja tule tänne".
17 Nainen vastasi ja sanoi: "Ei minulla ole miestä". Jeesus sanoi hänelle: "Oikein sinä sanoit: 'Ei minulla ole miestä',
kuin tämä:
Joh 4 kirjoitti:13 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,
14 mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".
15 Nainen sanoi hänelle: "Herra, anna minulle sitä vettä, ettei minun tulisi jano eikä minun tarvitsisi käydä täällä ammentamassa".
16 Jeesus sanoi hänelle: "Mene, kutsu miehesi ja tule tänne".
17 Nainen vastasi ja sanoi: "Ei minulla ole miestä". Jeesus sanoi hänelle: "Oikein sinä sanoit: 'Ei minulla ole miestä',
Minun silmilleni ensimmäinen on selkeästi helppolukuisempi. On esim. Raamattuja joissa Jeesuksen sanat on merkitty punaisella, mutta itse en ole koskaan erityisemmin pitänyt sitä sen parempana kuin normaalia.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Siunausta foorumille!

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Mun tytär koitti poistaa koko värien käyttömahdollisuuden mutta sitte olis lähteny muutaki. Menee vaikeeks, joten mennään näillä, koska vain se joka tekee tästä vaikeeta, sille se on vaikeeta. Mulle tästä ei tuu kyl mieleen minkäännäköistä pulmaa.

Komppaan Ollia hyvällä ilmaisuula:
keskustelua tulisi värittää mielummin hyvillä ja lyhyillä ilmaisuilla, sen sijaan että tehdään palstasta värityskirja
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Siunausta foorumille!

Viesti Kirjoittaja kalamos »

olli kirjoitti: Onko tämä parempi vai huonompi:
Joh 4 kirjoitti:13 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,
14 mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".
15 Nainen sanoi hänelle: "Herra, anna minulle sitä vettä, ettei minun tulisi jano eikä minun tarvitsisi käydä täällä ammentamassa".
16 Jeesus sanoi hänelle: "Mene, kutsu miehesi ja tule tänne".
17 Nainen vastasi ja sanoi: "Ei minulla ole miestä". Jeesus sanoi hänelle: "Oikein sinä sanoit: 'Ei minulla ole miestä',
kuin tämä:
Joh 4 kirjoitti:13 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,
14 mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".
15 Nainen sanoi hänelle: "Herra, anna minulle sitä vettä, ettei minun tulisi jano eikä minun tarvitsisi käydä täällä ammentamassa".
16 Jeesus sanoi hänelle: "Mene, kutsu miehesi ja tule tänne".
17 Nainen vastasi ja sanoi: "Ei minulla ole miestä". Jeesus sanoi hänelle: "Oikein sinä sanoit: 'Ei minulla ole miestä',
Minun silmilleni ensimmäinen on selkeästi helppolukuisempi. On esim. Raamattuja joissa Jeesuksen sanat on merkitty punaisella, mutta itse en ole koskaan erityisemmin pitänyt sitä sen parempana kuin normaalia.


Kumpikaan ei ole selkeä.
Molemmissa vaihtoehdoissa kirjoittajan tiedot sotkeentuvat samanvärisinä raamattutekstin kanssa.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Siunausta foorumille!

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Kuinka joku on voinut selvitä joskus esim. kännykkäviestinnästä kun on ollut periaatteessa vain yksi vaihtoehto, joko kirjoitan isoilla tai pienillä kirjaimilla? ...noh, ehkä kaukaa haettu.

Mutta tosiaan, älkää tuoko valituksia, ellei teillä ole keinoa jolla korvata itse ongelma. Tänä päivänäkin näkee joka paikassa vain valittajia, joille pitäisi tehdä niin ja näin muttei kellään ole kuitenkaan vastausta miten se pitäisi sitten tehdä. Ei valittaminen ole viisasta, vaan viisautta on kertoa meille miten homma pitäisi toteuttaa.
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Siunausta foorumille!

Viesti Kirjoittaja kalamos »

En minä ole esittänyt valitusta vaan kysymyksen:
Mitkä värit ovat sallittuja. En ole saanut vastausta.

Sitten Olli kysyi mielipidettä hänen esittämistään kirjoitusasuista.
Ja minä vastasin. En valittanut.

Ja nyt vastaan sinun esittämääsi haasteeseen.
Tässä on hyvä malli Raamattulainauksille.
Mooses (Gen 1:3) kirjoitti:
Ja Jumala sanoi: Tulkoon Valkeus.
Ja Valkeus tuli.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Siunausta foorumille!

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Nonnih... ei mitään ongelmaa siis... asia on sillä selvä.

Sen voin sanoa värioppia ja graafista alaa nuoruudessani lukeneena, ettei kukaan tavis erota sinisiä ja punaisia värisävyjä toisesta ennen kuin se on saavuttanut noin 30-50% jotain muuta sekoitetta. Turha puhua ultrasta, preussista, cyaanista, magentasta, rubista tai purppurastakaan. Ei välttämättä kunnolla edes RGB:ssä josta nyt puhutaan tässä jollain Hexa koodilla, joten on paras pysytellä vaan terveen järjen käytössä. Auto on punainen jokaisen mielestä niin kauan kunnes se on enemmistön mukaan selvästi ruskea jne.... sininen, kunnes se on useiden mielestä lila jne. ei tee eroa.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Siunausta foorumille!

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Vannon kautta kiven ja kannon. Lupaan käyttää vihreää hillitysti, vaikka Jumala tarjoaakin meille rempseät röhönaurut :D
1Kun 18:25-29 Ja Elia sanoi Baalin profeetoille: "Valitkaa itsellenne toinen mullikka ja valmistakaa se ensin, sillä teitä on enemmän. Huutakaa sitten jumalanne nimeä, mutta älkää panko tulta." Niin he ottivat sen mullikan, jonka hän antoi heille, ja valmistivat sen. Sitten he huusivat Baalin nimeä aamusta puolipäivään asti, sanoen: "Baal, vastaa meille!" Mutta ei ääntä, ei vastausta! Ja he hyppelivät alttarin ääressä, joka oli tehty. Puolipäivän aikana Elia pilkkasi heitä ja sanoi: "Huutakaa kovemmin; hän on tosin jumala, mutta hänellä voi olla jotakin toimittamista, tahi hän on poistunut johonkin, tahi on matkalla; kenties hän nukkuu, mutta kyllä hän herää." Niin he huusivat vielä kovemmin ja viileksivät itseään tapansa mukaan miekoilla ja keihäillä, niin että heistä vuoti verta. Kun puolipäivä oli kulunut, joutuivat he hurmoksiin, aina siihen hetkeen asti, jolloin ruokauhri uhrataan. Mutta ei ääntä, ei vastausta, ei vaarinottoa!
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Siunausta foorumille!

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Joo, on kyllä aika hillitty vihreä. Ei ole yhtään räikeä ;)
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Siunausta foorumille!

Viesti Kirjoittaja kalamos »

kalamos kirjoitti: 08 Maalis 2016, 13:59 Tulin nyt toivottamaan siunausta tälle foorumille!

Saakoon fooruminne olla nimensä mukaisesti foorumi,
josta voidaan selkeästi lukea se Pelastussanoma,
joka meille Jumalan Sanassa on julistettu.

Siunaavin terveisin
kalamos
Fooruminne on muuttunut
näiden vuosien aikana.

Murheellisena esimerkkinä olkoon
tänään tehty avaus,
joka minun mielestäni
olisi kaikin puolin asiattomana
pitänyt välittömästi poistaa.

Sen sijaan sen on sallittu herättää
ja itse asiassa ylläpitoon kuuluva
Eero ensimmäisenä viritti
sen pohjalta keskustelua.

Olen pitkään surrut kaikkea sitä,
minkä olen täällä havainnut.

Tuskaisin sydämin
k
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Sinettisormus

Re: Siunausta foorumille!

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Mitä tarkoitit " k " ???
Tämä kuulosti perin oudolle?
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Siunausta foorumille!

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Mun täytyy aina muistuttaa, että jos meitä on täällä kymmenen, niin ei tule varmaan paljoa erimielisyyksiä mutta kun meitä on 50 niin kaikki aloitukset ei kaikkien mielestä enää välttämättä ole niitä omia. Meidän täytyy siis enemmän oppia hyväksymään muiden tekemiä aloituksia ja keskustella niistä, vaikkei ne itsestämme oikein tuntuisikaan meille sopivilta. Meidän on paras antaa erilaisten ihmisten tulla tänne ja kertoa. Meidän tehtävämme on oikaista ja kertoa se, minkä vääryydeksi koemme.

Ajatelkaa mikä työ Jeesuksella on!? Hän joutuu hakemaan ihmisiä huumeluolista, linnoista, jengeistä ja bordelleista. Hänelle Jeesukselle kaikki Kunnia ja ylistys, Amen!
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Siunausta foorumille!

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Sinettisormus kirjoitti: 06 Joulu 2020, 20:06 Mitä tarkoitit " k " ???
Tämä kuulosti perin oudolle?
K = kalamos


PS

Mutta perin outoa tekstiä
oli yhdessä tämän päivän avauksessa.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Siunausta foorumille!

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Jeesus olkoon Herra.
Sinettisormus

Re: Siunausta foorumille!

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Ajattelin että aamulla jakamani blogi teksti?
Tuon k: n kyllä ymmärsin, kommentoin sinua vain koona.
Täällä oli aamulla muitakin kirjoittajia. Siksi tuosta jäi epävarmuus ilmaan.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Siunausta foorumille!

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Ilmeisesti Kalamos tarkoitti Solissan aloitusta, jossa kertoi unestaan Tapani Suonnosta.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Vastaa Viestiin