Ruoka ketju

Voit lisätä tähän jos et muuten tiedä mihin alueeseeen aloituksesi kuuluu
Maaret

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Niin vaikka sen nimi ei olekaan "salaliitto" niin se on silti tahallista.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Eero »

Varmasti on tiedossa, mikä ei ole ihmiselle hyväksi ja siis kyllä nämä asiat siinä mielessä on myös Hengellisiä mun mielestä, että sieltä löytyy taustalta ihmisten ahneus, jota vihulainen ruokkii.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Ella
Viestit: 745
Liittynyt: 04 Kesä 2019, 12:21

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Ella »

Joitakin vuosia sitten käytiin keskustelua aromivahventeesta. Natriumglutamaatti (E621)
Voi aiheuttaa herkille ihmisille päänsärkyä, hikoilua, närästystä, huimausta painontunnetta rinnassa.

Kirjassa AITOA RUOKAA Väärentämättömän ruon opas.
"Kirkas aamu pian koittaa. Jälkeen aikojen yön. Päivä varjot jo voittaa. Kautta Golgatan työn. Huomenkellojen soiton Kaiku sielussa soi. Meille kertoen: Voiton Jeesus matkaamme toi."
Maaret

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Minua suututtaa se hätä mikä tästä aiheutuu ihmisille. Juostaan peloissaan lääkärille vaikka asia korjaantuisi pienellä muutoksella jopa ruuan tuottajan valinnassa.
Minullakin on mennyt vuosikausia löytää niitä kemikaalisyyllisiä kun tihruaa pakettien sisältöä kaupassa. Nyt olen "turvalliset" pakkaukset jo sen verran ulkoa opetellut ettei kaikkea tarvitse työläästi etsiä.

Kyllä sekin pelottaa kun jalat ja kädet kihelmöi eikä tiedä mistä se johtuu. Kunnes oivaltaa että fosfaatit eli fosfori on tärkeä alkuaine solujen energiasysteemissä joten sen liika syöminen (jokaisessa keikkeleessä tai eineksessä) varmasti kerryttää kihelmöintiä.

Se on toki hankaluus jos E-koodit kerrotaan vain numeroina eikä tiedä mikä numero on fosfaattia. Mutta joku firma sentään on ruvennut mainostamaan "ei sisällä fosfaattia".

Näiden selvittämiseen kantapään kautta menee vuosikausia ja sitten joku kehtaa selitellä "en usko tuohon". Mielestäni olisi ihmisystävällistä olla vähättelemättä haittoja ja antaa kärsiville mahdollisuus löytää apu!
Maaret

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Ella kirjoitti: 28 Heinä 2020, 15:24 Joitakin vuosia sitten käytiin keskustelua aromivahventeesta. Natriumglutamaatti (E621)
Voi aiheuttaa herkille ihmisille päänsärkyä, hikoilua, närästystä, huimausta painontunnetta rinnassa.

Kirjassa AITOA RUOKAA Väärentämättömän ruon opas.
Kyllä, jotkin asiat ajallaan myönnetään mutta surullista on se että siihen menee vuosia. Tämä pätee kaikkiin asioihin.
Pahuus etenee juosten mutta hyvyys hiipien. (Tulipas vertaus jollaista en ole koskaan edes kuullut 😕)
Ella
Viestit: 745
Liittynyt: 04 Kesä 2019, 12:21

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Ella »

Hapettumisenestoaineista löytyi E340 Trikaliumfosfaatti E341 Monokalsiumfosfaatti E341 Dikalsiumfosfaatti E343 Monomagnesiumfosfaatti
"Kirkas aamu pian koittaa. Jälkeen aikojen yön. Päivä varjot jo voittaa. Kautta Golgatan työn. Huomenkellojen soiton Kaiku sielussa soi. Meille kertoen: Voiton Jeesus matkaamme toi."
Maaret

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Tuosta tulikin mieleeni että nehän löytyy netistä

https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/e ... /e-koodit/

Mulla on käytössä muutaman vuoden takainen vihkonen Eviralta mutta niitä kemikaaleja on varmaan jo monia uusiakin ihmisten iloksi kehitelty. 😞
Pi_O

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Pi_O »

Hyvä, että Maaret nosti esiin suolan.
Itse olen sitä mieltä, että tärkeimmät ravinteet on puhdas vesi ja laadukas suola. Sitten tulee muut. Ja nimenomaan oikea suola; meri-, vuori- tai ruususuola. Nuo ns. mineraalisuolat on ennemmin lääkkeisiin verrattavia. Eli, jos on jotain perussairautta niin ehkä sitten lääkärin ohjeistuksella? Itse käytän valtaosin jodioitua ruususuolaa. Sen mineraalipitoisuus on kattavampi. Tosin, eihän sillä ole käytännön merkitystä, koska suolaa ei voi kuitenkaan syödä niin paljon, että siitä saisi riittävästi kaikkia mineraaleja.

Suomessa, ellei sitten syö paljoa merikalaa niin jodioitu suola on tarpeellinen. Tai, jos syö vaikka paljon kananmunia, joissa on jodia (kananmuna ei sisällä itsessään jodia, mutta kanoja ruokitaan jodipitoisella rehulla ja jodi siirtyy muniin) niin jodia saa tarpeeksi ilman jodioitua suolaa.

D-vitamiini on tarpellinen vitamiini, joten ymmärrän että sitä lisätään maitoon. Mutta tuo vitamiini on usein valmistettu lampaavillasta. Vaikka vitamiinien kuten C-vitamiinin molekyylirakenne olisi sama keinotekoisesti ja luonnollisesti niin olen vähän skeptinen näiden synteettisten vitamiinien hyödyllisyydestä.
Esim. C-vitamiini on erittäin tärkeä vitamiini lähes kaikkien elintoimintojen ylläpitoon. Päivittäiseen tarpeeseen riittää 1 appelsiini. Koska C-vitamiini hajoaa erittäin herkästi mm. valon ja kolahduksen vaikutuksesta niin valmiiseen appelsiinimehuun on lisätty C-vitamiinia. Tuo kemiallisesti valmistettu C-vitamiini ei sitten hajoa niin helposti. Joten miten se sitten hajoaa elimistössä niin kuin luonnollinen C-vitamiini?
Maaret

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Tuo oli uusi tieto että kananmunissa olisi jodia. Se on hyvä tietää jos ei vaikka satu olemaan jodisuolaa kotona.

Tuosta C-vitamiinista voisin mainita yhden huomion. Kun lihaleikkeisiin tai muihin lisätään E301 eli natriumaskorbaatti eli C-vitamiinin suolamuotoa. Kun syön sellaista ruokaa niin tulee tosi väsynyt olo. Ainoa oletus jonka olen osannut tehdä on että se toimii jotenkin C-vitamiinin "vasta-aineena".

Epäilen siis että se voisi toimia jonkinlaisena antagonistina ja estää oikean C-vitamiinin toiminnan ja siksi väsyttäisi.
Selitystä löytyy wikistä

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Antagon ... A4ketiede)

En toki tiedä onko teoriani tosi mutta vältän koodia E301 vaikka se kuulostaa terveelliseltä.
Pi_O

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Pi_O »

Luomumunien jodipitoisuudesta en tiedä, koska kananmunassa itsessään ei ole, mutta se siirtyy muniin kanojen ravinnosta. Luomukanoillekin saa syöttää lisäravinteita. Myös merilevässä on paljon jodia. Itse kartan merilevää sen saateisuuden takia. Levän tehtävä on puhdistaa merta mm. raskasmetalleista. Joten siellä, missä on eniten levää on myös eniten saasteita. Ja merilevää ei kuulemma viljellä (lähde: luontaistuotekauppa -ketju) vaan se kerätään sieltä, missä sitä eniten on helposti saatavilla.

En ole liiemmin perehtynyt noihin lisäaineisiin. Mutta yleensä ne on pelkistettyjä muotoja orgaanisesta tuotteesta. Ainakin kesäkuumalla, jos hikoilee ja urheilee niin suolavesi antaa todella hyvin energiaa.

Esim. ihmisen solukalvoissa on Na-K- ja Mg-Ca-pumput ylläpitämässä solun toimintaa. Jos Na-K ja Mg-Ca suhteet häiriintyy niin solut eivät toimi niin hyvin kuin optimaalisissa suhteissa. Oikeassa suolassa nuo suhteet ja liukenevuus ovat paremmat kuin mineraalisuolassa (niitäkin on tietysti erilaisia), ja se onkin se Jumalan salaisuus. Jokainen kivennäinen ja vitamiini tarvitsee toista imeytyäkseen ja toimiakseen.

Elintarviketeollisuuden tarvitsee muunnella reseptejä keinotekoiseksi, koska prosessi on mikrobialtis, kovakourainen ja hidas kotikeittiöön verrattuna. Se on yksi syy, miksi tarvitaan lisäaineita. Jokainen on varmasti joskus syönyt niitä kuuluisia "kumiperunoita." Ei teollista ruokaa "myrkytetä", mutta kyllä sinne sekaan laitetaan aikamoisia myrkkyjä ja tarkasti tutkimattomia aineita, luontaisen kaltaisia aromeja ja muunneltuja ravintoaineita.

Alkuperäiseen aiheeseen... Joko on suppilovahveroita metsässä? Vege kaalilaatikko suppilovahveroilla on todella hyvää. Itse kiehautan kaalit suolatussa ja laakerinlehdillä maustetussa vedessä niin tulee hyvä maku, joka täydentää freesattujen suppilovahveroiden umamisuutta. Meiramia ei pidä unohtaa lisätä hetkeä ennen uuniin laittoa. Ei niin nopea ruoka, mutta sitäkin helpompi ja maukkaampi.

Kun ollaan hevosten kanssa metsässä niin sieltä ylhäätä näkee parhaat sieni- ja mustikkapaikat. Mutta hevosten kanssa niitä ei voi kerätä. Jos menet hevosen kanssa mättäälle niin tallantuu koko mätäs. Hevosella on ihan sama taipumus, kun koirilla. Jos kaivelet jossain maata niin ne tulee helposti katsomaan ja kaivelemaan kanssa.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

https://www.ruokavirasto.fi/tietoa-meis ... istaminen/

Itse luotan hyvin paljon suomalaisen ruuan puhtauteen.

Kyllä suurin riski, mitä ruokaan tulee, on ylensyönti, eikä ruuan heikko laatu.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Pi_O

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Pi_O »

En näkisi asiaa noin. Pysyn vertauksessa suolassa, jotta ei tule liian pitkää tarinaa.

Jos ihmisen vesi-suola-tasapaino ei ole kunnossa vaan suolaa on liian vähän perusruuassa niin elimistö vaatii lisää suolaa. Silloin tulee helposti ostaneeksi mm. sipsejä, joissa voi olla vääränlaista suolaa.

Elimistö tarvitsee ravinnosta monenlaisia ravinteita. Jos jostain ravintoaineesta tulee puutosta niin sen voi vahingossa yrittää korvata toisella ja sitten tulee ylensyötyä. Monesti ylensyönti kielii tiettyjen tärkeiden ravintoaineiden puutteesta. Toki, jos on oikein hyvä kokki niin maistuuhan ne herkut, vaikka ravintoaineet olisikin kohdillaan.
Seuraaja
Viestit: 267
Liittynyt: 03 Joulu 2019, 07:12

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Seuraaja »

Suurimmalla osalla suomalaisia on liian alhainen C- ja D-vitamiinitaso. Yksi appelsiini päivässä on markkinoitu riittävän C-vitamiinitason ylläpitämiseksi samalla tavalla kuin se, että juomalla maitoa saat riittävästi kalsiumia. Ja kissan viikset. Yksi appelsiini on pisara meressä, jos kehossa on jatkuva puutostila. Maito taas on enemmäm proteiinia, joka taas estää kalsiumin imeytymistä. Totuus ei löydy aina virallisilta väyliltä, koska sielläkin tutkimusta on tehty markkinaehtoisesti ja nostettu asioita, joilla myydään jotakin.

Syökää riittävästi monipuolista ja kuumentamatonta ruokaa. Marjoja on nyt runsaasti. Kuivatkaa ja pakastakaa. Luoja on antanut meille ruokavaraa runsaasti. Se pitää ottaa talteen. Ottakaa talven varalle C- ja D-vitamiini purkista lisäksi. Covid-19 virus ei pääse tekemään infektiota, jos vitamiinitasot ovat kunnossa, kehon ph neutraali ja stressille = pelolle ei anna sijaa. Kehon ph pysyy neutraalina syömällä runsaasti marjoja, vihanneksia, hedelmiä, juomalla vettä ja liikkumalla. Kehoa happamoittaa stressi, pelko, prosessoitu yksipuolinen ravinto, liian proteiinipitoinen ruoka, pikaruoka, makeiset, virvoitusjuomat ( onhan sana, kaikkea muuta) ja sokeri.

Stressissä keho on kuin tulehdustilassa. Silloin keho on hapan. Kehossa on silloin energiavaje, jota keho pyrkii korjaamaan roskaruualla, makealla, oluella yms. Tutkijoiden mukaan pitkäkestoisesta stressistä kärsivien suolisto päästää myrkytystä aiheuttavia bakteereja vereen, joka aiheuttaa ja ylläpitää tulehdusta. Tästä syntyvät tulehdussairaudet kuten astma, diabetes, allergiat, flunssat, reuma yms. Jos tilanne on jo tämä, niin ei se korjaannu yhdellä appelsiinilla vaan tarvitaan täydennystä korjaamaan puuttuva vaje ja todellista ruokaremonttia.

Monesta lähteestä on tullut esille, että 95% sairauksien syistä, johtuu stressistä. Jo Teresa Akvinolainen sanoi tällä tavalla. No, entäs se loppu 5%. Meillä on lukematon määrä geneettistä stressiä (vanhempien sairaudet, nälkävuodet, sota, ympäristön vaikutus yms.)

Kaikki stressi ei ole haitallista. Se on jopa terve reaktio eloonjäämisen kannalta.
Älä anna sinuas voitettaa pahalta, vaan voita sinä paha hyvällä. (Room. 12:21) Biblia 1776
Angelicus
Viestit: 402
Liittynyt: 23 Kesä 2020, 16:39

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Angelicus »

Oikein suuri kiitos kaikille ketjuun kirjoittaneille. Ikäänkuin ymmärrys itsellänikin olisi syventynyt monen lisäaineen vaikutuksia ajatellen.
(Lainaan ensimmäisen kerran, mitenköhän onnistuu...)
"Kirjoittaja AOAOAOAOAO » 28 Heinä 2020, 20:07
https://www.ruokavirasto.fi/tietoa-meis ... istaminen/

Itse luotan hyvin paljon suomalaisen ruuan puhtauteen.

Kyllä suurin riski, mitä ruokaan tulee, on ylensyönti, eikä ruuan heikko laatu."

AOjne tuossa kiteyttää tärkeän asian, ylensyönti on suurin riski. Mutta kuinka paljon se liittyy juuri ruuan huonoon laatuun, siihen että lisäaineet, makeutusaineet yms. hämäävät elimistön luontaista kykyä ilmoittaa kylläisyydestä. Elimistö oppii ihmisen luontaisen langenneisuuden takia hyvin pian huutamaan jatkuvaa nälkäänsä ja kiintymystään johonkin juomaan, herkkuun, ruokaan tai siinä vaikuttavaan ainesosaan.
Mitä jos olemmekin niitä rikkaita nuorukaisia, joille Jeesus sanoo, että luovu herkuistasi...Rikas nuorukainen oli kiintynyt mammonaansa, ruokakin on osa mammonaa. Vatsanpalvojista Raamattu varoittaa. Tämä on hirveän arka ja vakava aihe, kukaan älköön pahoittako mieltään. Eihän me olla juoppoja, jotka pitäisi ohjata hoitoon. Mutta kuitenkin voi meillä olla riippuvaisuuksia, joita ruokaan lisätyt aineet ja mainonta ovat salaa meille aiheuttaneet.
Maaret

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Iiikkk. Ei tuohon diettiin voi muuta sanoa. 🤕
Maaret

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Itse löysin uutena löytönä kirkastetun voin ja käytän sitä kastikkeen tekoon voin sijasta.
Kun siinä ei ole maitoproteiineja eikä laktoosia niin katsotaan josko osoittautuu hyväksi.
Maaret

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Käytän oliiviöljyä paistamiseen ja teen siitä joskus itse "margariinia". Joten on siinä mielessä tuttu.

1dl vettä + 1dl öljyä + 100g voita = margariini 😊 sauvasekoittajalla tasaiseksi.
Pyros

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Pyros »

Atsalea kirjoitti: 30 Heinä 2020, 21:24 Nykyään olen ns. lyhyellä pätkäpaastolla päivittäin. Iltapalan ja aamupalan väli on n. 14 tuntia, mutta tätä en tee paastomielessä, vaan se tulee vähän niinkuin automaattisesti.

Olisi tosiaan minustakin kiva kuulla teidän tämänhetkisiä ajatuksia paastosta.
Itsekin olen vakiintunut tähän 14-15 h "yöpaastoon". Aloitin jopa 18 h pätkäpaastolla, jolloin 3. päivä oli ensimmäisellä kerralla kaikkein hankalin, mutta sen jälkeen huonovointisuus vakiintui siedettävämmäksi. Toisella kerralla tätä 18 h versiota (aamupalan siirto lounaaksi) pystyin jatkamaan jo lähes viikon ennen kuin olo alkoi havaittavammin heiketä.

Olennaista tämän ylläpidossa on itselläni ollut säännöllinen ateriarytmi (itselläni n. 3 h, aamupalana maustamaton jogurtti ja mysliä, kevyehkö lounas, välipala ja runsaampi ilta-ateria). Kokemukseni mukaan juuri säännöllisyys ehkäiseen nälän tunteen kehittymistä ja voimistumista, joka puolestaan ehkäisee ruokaan ja syömiseen liittyvien mielihalujen ja -tekojen "ryöpsähtelyä".

Positiivista on ollut, että itse en ole joutunut mistään ruoka-aineista täysin luopumaan, mutta paino on silti pudonnut viimeisen reilun vuoden aikana yhteensä n. 20 kg.
Sinettisormus

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kysynpä nyt että onko kellään kokemusta maidottomasta kermavaahdosta? Kaurakerma ei käy kun on eräs jolle ei kaura käy.
Sunnuntaina minulla on kotikokous ja tuskainen täällä asian parissa. Miten esim. Albro Soijakerma..?
Ajattelin tehdä sellaisen marenkimaljan tai sitten täytekakun muodossa?
Angelicus
Viestit: 402
Liittynyt: 23 Kesä 2020, 16:39

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Angelicus »

Kikhernepurkin liemestä jotkut tekevät vaahtoa, jopa marenkia. Itse en ole kokeillut enkä maistanut, vaikka muuten kikherne kyllä tuttu.
https://www.k-ruoka.fi/artikkelit/nain- ... t/aquafaba
Vastaa Viestiin