Ruoka ketju

Voit lisätä tähän jos et muuten tiedä mihin alueeseeen aloituksesi kuuluu
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mitä ootte muuten mieltä Lidlistä? Mulla on vähän kahtiajakautunut mielipide siitä, mutta oon siitä huolimatta tehnyt kaikki ostokset sieltä jo useamman vuoden ajan. Ja on ollut myös aikoja, joista ei olisi varmaan selvinnyt kovin hyvin jos tuota kauppaketjua ei olisi olemassa. Mutta ketjuhan se siis on, niin kuin muutkin ja tavoittelee varmasti maksimaalista voittoa, mutta jos kiertää ne pahimmat ”sudenkuopat” eli eineshyllyt, niin tyklään kovasti että valikoimaa ei ole liikaa, niin kun muissa kaupoissa on esimerkiksi hyllymetreittäin erilaisia leikkeleitä. Monesti oon miettinyt, että menevätkö ne kaikki todella kulutukseen vai mikäköhän mahtaa olla hävikki?

Sitten tykkään myös siitä ajattelusta, että sinne saapuu erä tuotteita ja niitä myydään niin kauan kun riittää. Että aina ei tarvitse olla kaikkea mahdollista saatavilla.

Joskus oon jopa kokenut siellä Hengen johdatusta, jonkun hyllyn kulmalle on jäänyt tuote jota tarvitsen tai jokin on ollut tarjouksessa juuri sopivalla hetkellä.

Ja monesti oon kokenut sen, että Lidlistä saa kantaa kaksikin ruokakassillista tavaraa, siinä missä naapurimarketista tulisi vain yksi.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kyllä, ja ehkä mua viehättää myös se ”konstailemattomuus”, että myyjiä on selvästi ohjeistettu olemaan ottanatta kontaktia asiakkaisiin. Eli kyläkauppatunnelmaa ei ole, mutta oon kokenut sen joskus helpottavaksikin, varsinkin jos on mennyt viimeisillä pennosillaan laskemaan hintoja.

Toinen asia, mikä ei liity suoraan tähän aiheeseen, mutta jos joku kaipaa ”vanhaa hyvän ajan radiota”, niin voin suositella Ylen Radio Ykköstä. Se on tietenkin maallinen kanava, mutta sieltä tulee paljon hyvää ohjelmaa laidasa laitaan, eikä tarvitse esimerkiksi lapsien kannalta miettiä mikä kappale ”rävähtää” soimaan seuraavaksi. Eikä radiota tarvitse tuijottaa samalla tavalla kuin telkkaria, eikä tule mainoksia. Musiikkia on laidasta laitaan, klassisesta ja kansanmusiikista iskelmän kautta jatsiin ja sunnuntaisin tulee Jumalanpalveluksen ohella hengellistä musiikkia.

Ja oon huomannut, että sieltä on tullut opittua yhtä sun toista, mitä ei nykyaikana enää välttämättä jaksaisi lukea tai katsoa. Esimerkiksi että naapurimaassa Ruotsissa oli kaikkien aikojen parhaimmaksi oopperatenoriksi tituleerattu, suomalaisperäinen Jussi Björling. Sitten jos aihe ei ole miellyttänyt niin oon yleensä vaan sulkenut radion, eikä ole koskaan harmittanut jääkö ohjelma kesken :)
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Angelicus
Viestit: 402
Liittynyt: 23 Kesä 2020, 16:39

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Angelicus »

Tämä menee nyt kauas Jarmon aloituksesta, mutta niinhän näille ketjuille tuppaa aina käymään.
Niistä vatsavaivoista lupasin mietteitä laittaa. Kas kun itsekin valvoin menneenä yönä juurikin sellaisen takia. Kun itseään on kuunnellut, niin tietää, että taas tuli syötyä jotain sellaista, minkä välttelystä ruuansulatuselimistöni nyt lähettää viestiä.
Keliakia on paljon yleistynyt Suomessa, mutta edelleenkin sen diagnostisointi on vähäistä. Se voi olla oireetonkin, vaikka vatsa-ja iho-oireet ovat yleisimpiä. Se on perinnöllistä, niin, että jos suvussa sitä on, se voi sinullekin puhjeta. Hoitona gluteeniton ruokavalio. Joillekin pienikin vehnämuru aiheuttaa oireet. On myös olemassa vehnäallergiaa, josta varmaan voi googlella löytää tietoa. Keliakia-testin voi ostaa apteekista, eikä ole vaikea itsekään tehdä.
Laktoosi-intoleranssi on myös yleistynyt. Maitotuotteet käyvät silloin vain laktoosittomina. Maito-allergia on eri juttu sekin ja yleisempi lapsilla. Joskus aikuisella maito-ongelmat loppuvat, kun käyttää vain hapanmaitotuotteita. Luomu-maito käy paremmin joillekin, hinta voi olla liikaa.
Noita olen opiskellut viime aikoina, koska keliakiaa on ilmennyt olevan suvussa. En ole lääkäri, mutta suosittelen jokaiselle vaivoistaan kärsivälle ruokapäiväkirjan pitoa. Usein ei jokaista suupalaa edes muista, mutta kirjaaminen auttaa siinä. (Kuten rahankäytössäkin...)
Keskitetty rukous, kuten täällä, auttaa. Emme sulje pois Jumalan apua.
Ella
Viestit: 745
Liittynyt: 04 Kesä 2019, 12:21

Ruokarukoukset

Viesti Kirjoittaja Ella »

Ruokarukoukset. Rukoillessa on tullut kehotus siunaamaan ruoka.

Ps. 145:15 Kaikkien silmät vartioitsevat sinua, ja sinä annat heille heidän ruokansa ajallaan.

Siunaa Jeesus ruokamme, ole aina luonamme.
Auta meitä muistamaan että sulta kaiken saan.

Ja Kiittämään ruuasta!
"Kirkas aamu pian koittaa. Jälkeen aikojen yön. Päivä varjot jo voittaa. Kautta Golgatan työn. Huomenkellojen soiton Kaiku sielussa soi. Meille kertoen: Voiton Jeesus matkaamme toi."
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Uskon Jeesukseen kirjoitti: 26 Heinä 2020, 20:56 https://www.leipomorosten.fi/wp-content ... osasto.jpg
Tuossa on nuo siemennäkkärit.
Cashewpähkinät on ruokaisia mutta kalliita.
Vettä kannattaa juoda paljon.

Pinaattiletut Google-kuvahaku:

https://www.google.com/search?q=pinaatt ... 40&bih=786 :mrgreen:

Päälle sokerittomia puolukoita ja esim. punasipulia.

Einesruoat kannattaa varmaan unohtaa sekä myös limonadit ihan terveyssyistä.

Niitä tomaatteja ja kurkkuja ja esim. keitettyjä porkkanoita kannattaa syödä pitkin päivää.
Itselläni on kyllä aivan toisenlainen ruokavalio.......

Syön varmaankin aivan päinvastoin kuin sinä,ja moni muu.

Varmistan aina, että minulla on kotona varmasti sekä jäätelöä että suklaata, varsinkin tuota jäätelöä. :)
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Terveyssyistä syön nykyään kasviksia, juureksia ja hedelmiä sekä pähkinöitä. Lisäksi syön valkosipulia ja
käytän oliiviöljyä esim. juuri hernekeitossa. Tätä kirjoittaessani syön Banaani-Puolukkasurvosta, joka toimii
vaikkapa jäätelön korvikkeena. Ainoa liha, jota syön säännöllisesti on broilerinliha (esim. hunajamarinoitu).

Elimistö ei enää kestä näitä eineksiä, joissa on lisäaineita ja huonoja rasvoja sekä suolaa.

Ainoa juotava tällä hetkellä on vesi; "herkuttelujuomana" on silloin tällöin vichy. :D

Kohta varmaankin syön hernekeittoa... :geek: :mrgreen:
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mä oon kans hirvee suklaahiiri, karkkia ei tule onneksi syötyä, mutta levyllinen suklaata saattaa mennä illassa helposti...
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Angelicus
Viestit: 402
Liittynyt: 23 Kesä 2020, 16:39

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Angelicus »

Täältä kaikille kilvoittelijoille suuret kannustukset. Nyt on oikein hyvä aika tehdä parannusta ja vaihtaa herkut tervellisempiin. Nauris on vanha suomalaisten selviämiskeino. Sellainen pussi kannattaa valita, jossa ei ole kovin suuria. Suuret voivat olla pehmeitä sisältä ja karvaita maultaan, ei toki aina. Sitten kotona heti kuorimaan ja palastelemaan valmiiksi lasipurkkiin. Sieltä voi mielitekohetkenä ottaa. Jotkut laittaa niitä veteen, etteivät kuivu, mutta jos päivittäin tekee uuden satsin, se ei ole tarpeen. Mieheni pitää myös kaaliviipaleista. Kaikki kotimaiset juurekset ovat ihan mahtavia. Raasteena tai paloina, dipattuna tai ilman. Ja kaikki kaalit. Jos vatsa ei siedä raakana, niin jo pienikin ryöppäys pehmentää solukkoa vatsaystävällisemmäksi. Tsemppii!
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Atsalea kirjoitti: 27 Heinä 2020, 13:14 Kyllä olen pohjimmiltani niin herkkujen ystävä, että ihan joutuu pakottaa syömään itsensä terveellisemmin. Mulle maistuis joka päivä kakut,
leivokset, jäätelö, karkit, suklaa, sipsit, pulla, keksit, pizzat ja hampparit yms... mutta olen nyt ottanut juureksia ja kasvisruokaa ihan
viikottaiseen tavoitteeseen, vähentänyt lihansyöntiä, sokeria ja näin, mutta ei ole helppoa. :oops:
Näistä tulisi "oppia pois" sillä ne niistä tulee vuosien myötä altistuminen diabetekselle. Tummahko banaani helpottaa sokerinälkää.
Kakut, leivokset, karkit, sipsit, pulla tulisi jättää pois. Omatekoiset korvapuustit ehkä on ok. 100% ruisleipä, jossa on kurkkuviipaleita,
auttaa nälässä ja on terveellistä. Pitsat ja hampurilaiset ovat ok kun hankkii ne pitseriasta ja hyvältä grilliltä. Parhaimpia pitsoja ja
hampurilaisia ovat varmaankin kotona "arvojauhoista" tehdyt pitsat ja hampurilaiset.

Hyvä on tarkistaa myös mitä vehnää ja rasvoja on tuotteissa. Ranskalaiset pannaisin kyllä heti Suomessa jos voisin. Kauppojen lihatiskeiltä
löytyy (palvelutiskit) kyllä ns. hyviä kotiruokia, ellei itse valmista ruokaa.

Muutamia kertoja olen tilannut Mäkkäriltä pelkät naudanlihapihvit joihin tulee väliin vain suolakurkkua ja sipulia - ja olen saanut aikaan
hämmästystä kassalla ja valmistuslinjalla.

Oletan myös, että on edessä sellaiset kuukaudet ja vuodet jos Herran tulemus viivästyy ettemme voi noin vain mennä hakemaan kaupasta
tai ravintolasta ruokaa. Ajattelen myös niin, että keho tulisi opettaa syömään sellaista mitä saa käsittelemättömänä luonnosta ja joka olisi
sellaista syötävää millä voisi pärjätä vuodesta toiseen.

Nyt kannattaa syödä mansikoita - niissä on "hyviä" sokereita. Mustikat ovat myös hyvin terveellisiä ja marja-aroniat, jotka tosin ovat hyvin
mauttomia. Tyrnimarja.

Angelicuksen viesti meni "kaaliin" - itse syön keitettyjä porkkanoita. Tuo naurisviesti ehkä vahvisti ajatuksen siitä, että tulee sota-aikojen
kaltaiset olosuhteet jolloin syödään mitä saadaan. Tosin Jumala voi enentää ruokaa ja tehdä tyhjästä ruokaihmeitä.

https://www.proliitto.fi/prostoori/hyvi ... aan-toissa

(Tuohon viiden hyvän ruoan listaan vaihtaisin rypsiöljyn tilalle neitsytoliiviöljyn)

Vetäköön Jumalan hyvyys meidät parannukseen.
Viimeksi muokannut Uskon Jeesukseen, 27 Heinä 2020, 14:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Eero »

Yksi asia muuten mikä liittyy ruokavalioon, niin hampaista kannattaa pitää huolta, oltiin sitten täällä vielä kuinka pitkään tahansa. Tuli mieleen Cast Away -leffa, jossa päähenkilö pelkäsi hammaslääkäriin menoa, mutta sitten kun jäi autiolle saarelle kipeän hampaan kanssa vuosiksi, niin ikävöi sinne lääkäriin :)
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Angelicus
Viestit: 402
Liittynyt: 23 Kesä 2020, 16:39

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Angelicus »

Eerolta hyvä muistutus hampaista. Nyt kun on helpompaa aikaa, niin kannattaa hoidattaa hampaat. Hammashoitajalla kannattaa käydä kerran vuodessa, jos sylki on sitä laatua, että hammaskiveä muodostuu helposti. Sähköhammasharjaan kannattaa investoida, se itselläni on ainakin maksanut hintansa takaisin. Käytän hammastikkuja enemmän kuin hammaslankaa, se toimii plakin poistossakin hienosti. Tämän tyylin olen itse kehittänyt, ja jopa hammaslääkäriltä saanut kehuja, mutta visusti varoin kertomasta miten sen teen. No, Herralta edeltä käsin valmistetuissa töissä, niin mielikuvitukseen tulee oivalluksia. Niinkuin tänään, nyt huomio kaikki:
Mietin että, mitä vanhasta banaanista oikein keksisi, niin täällä oli neuvo: survo banaanin kanssa. Amen, sen teen, mutta karviaisten kanssa.
Valkosipulia kannattaa syksyllä hankkia kotimaisena isompi erä. Sitten opettaa koko lähisuku syömään sitä raakana, koska kypsentäessä sen voimavaikutus heikkenee. Viime syksystä keskitalveen näin riitti itselleni kilo. Mutta nyt koronapelästys vaikuttaa kumppaniinikin, joten syömme jatkossa niitä molemmat, joten satsi pitää kaksinkertaistaa.
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

"survo banaanin kanssa. Amen, sen teen, mutta karviaisten kanssa."

En ymmärtänyt, mitä survotaan banaanin kanssa? Banskut on mun herkkua, siksi kiinnostaa kaikki banskuruoat. Yksi aamiaisehdotus: survo banskua ja lisää se munakkaan täytteeksi. Tulee gluteeniton ja sokeriton, silti makea kahvin kanssa maistuva aamiainen.
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Maaret

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Tuonne kun laitoin rukousketjuun kommentin yleisistä vatsavaivoista niin tuli mieleen...
Minulla tulee joskus rytmihäiriöitä juustosta mutta jos teen samasta juustosta uunileipiä niin että juusto sulaa niin ei tulekaan rytmihäiriöitä.
Tästä olen olettanut että ehkä häiriöt ei johdukaan juustosta vaan siihen lisätystä kalsiumkloridista. CaCl. Eli kun juusto kuumenee niin siinä oleva kalsium reagoikin jonkin muun aineen kanssa niin ettei se vaikuta sydämen rytmiin.

Monien ruokien haitat voi siis johtua vain yhdestä tai kahdesta kemikaalista joka niihin on lisätty. Esim savuaromi leikkeleissä aiheuttaa pahoinvointia ja fosfaatit pistelyä kehossa.
Maaret

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Kaikki sisällysluettelot pitää lukea tarkkaan. Jos ei halua kaupassa tihruta suurennuslasin kanssa niin Foodie tai K-nettikauppa kertoo tuotteiden aineet ja niitä voi tutkia etukäteen kotona.

Jopa kivennäisvedestä voi tulla pahaolo jos se sisältää sulfaattia eli rikkiä.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Eero »

Musta sä oot Maaret ihan oikeassa, ei niitä E-aineita tarvitse paljon olla, että ruuasta tulee "myrkyllistä". Ja onko nuo E-koodit lopulta vaan kiertoilmauksia sille, ettei tarvitse kertoa suoraan mitä "happoyhdisteitä" ne oikeasti on.

Niin kuin kaikki muukin tässä maailmassa on jollain tavalla valheellista, niin mun mielestä me ollaan myös terveyshuijauksen keskellä, ruokateollisuus ruokkii meidät sairaiksi ja lääketeollisuus sitten lääkitsee näitä sairauksia, kuten vaikka diabeetesta ja sydänsairauksia, joita tuskin olisi samassa mittakaavassa jos ruoka olisi puhdasta.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Kyllä nuo meitä hoitavat lääkäritkin, ja myös ne vakuutuslääkäritkin, syövät aivan sitä samaa ruokaa mitä mekin.

En todellakaan usko mihinkään tahallisiin "myrkytys tarkoituksiin".
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Uusiluomus

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Uusiluomus »

Samaa mieltä olen aon kanssa tästä asiasta
Maaret

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Ei tarvitse uskoakaan. Tunnet kai montakin vakuutuslääkäriä ja tiedät ettei he käy lääkärissä samojen vikojen takia.
Sen takia ettei niihin "uskota" ne saavatkin rauhassa tuhota miljoonien ihmisten terveyden.

Sitä paitsi en tainnut sanoa että vakuutuslääkäri myrkyttää vaan ruokatehdas myrkyttää.

Myöskään ei "uskota" sen takia ettei CaCl oikeasti olekaan myrkky vaan pelkästään sydämen rytmiin vaikuttava suola. Mutta koska sitä tahallaan halutaan käyttää niin ihmiset juoksee lääkärissä etsimässä apua rytmihäiriöihin. Yhä yleistyviin rytmihäriöihin.

Miksiköhän muinoin osattiin tehdä juustoa ilman kalsiumkloridia?
Maaret

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Jotkut ovatkin jääräpäisiä ja mieluummin tahtovatkin juosta lääkärissä kuin miettiä mitä syövät.

Mutta me, jotka huomaamme syy-yhteyden ja mieluummin muutamme ruokatottumuksiamme saamme vapaasti valita sen tien kuin että juoksemme lääkärissä.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Eero »

Joo, siis en mäkään usko että tässä on kyseessä mikään tarkoituksellinen salaliitto, vaikka tavallaan se onkin. Ruokateollisuus laittaa ruokiin ainesosia, jotka saavat ne maistumaan paremmalta ja säilymään pitempään, ja kaikki niistä aineista eivät ole ihmiselle terveellisiä. Eli kyse on voiton tavoitteluista, niin kun tässä maailmassa suurin osa liittyy rahaan, ikävä kyllä.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Vastaa Viestiin