Oliko tämä juoni?

Keskustelua sanasta
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Oliko tämä juoni?

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Matt. 26:3-15 "Silloin ylipapit ja kansan vanhimmat kokoontuivat Kaifas nimisen ylimmäisen papin palatsiin ja neuvottelivat, kuinka ottaisivat Jeesuksen kiinni kavaluudella ja tappaisivat hänet. Mutta he sanoivat: "Ei juhlan aikana, ettei syntyisi meteliä kansassa".

Kun Jeesus oli Betaniassa pitalisen Simonin asunnossa, tuli hänen luoksensa nainen, mukanaan alabasteripullo täynnä kallisarvoista voidetta, minkä hän vuodatti Jeesuksen päähän hänen ollessaan aterialla. Mutta sen nähdessään hänen opetuslapsensa närkästyivät ja sanoivat: "Mitä varten tämä haaskaus? Olisihan sen voinut myydä kalliista hinnasta ja antaa rahat köyhille." Kun Jeesus sen huomasi, sanoi hän heille: "Miksi pahoitatte tämän naisen mieltä? Sillä hän teki hyvän työn minulle. Köyhät teillä on aina keskuudessanne, mutta minua teillä ei ole aina. Sillä kun hän valoi tämän voiteen minun ruumiilleni, teki hän sen minun hautaamistani varten. Totisesti minä sanon teille: missä ikinä kaikessa maailmassa tätä evankeliumia saarnataan, siellä sekin, minkä hän teki, on mainittava hänen muistoksensa."

Silloin meni yksi niistä kahdestatoista, nimeltä Juudas Iskariot, ylipappien luo ja sanoi: "Mitä tahdotte antaa minulle, niin minä saatan hänet teidän käsiinne?" Ja he maksoivat hänelle kolmekymmentä hopearahaa."

- - -

Tämä nainen ei ollut Lasaruksen sisar Maria. Edellä neuvoteltiin miten Jeesus saadaan kavaluudella pois päiviltä. Heti naisen käynnin jälkeen meni Juudas ylipappien luo.
Tästä ajatuskulusta minut voidaan kivittää: luultavasti kaunis nainen, jonka mukaan oli laitettu kallis voide, ohjeistettiin palvelemaan Jeesusta palvoen, niin että se aiheuttaisi kateutta ja kränää opetuslapsissa, ja joku heistä siksi kavaltaisi hänet heille. Ja niin välittömästi tapahtuikin. Kavalat ylipapit eivät olleet tyhmiä, vaan heillä oli hyvä ihmistuntemus.
Jeesuksen sanoista saa vaikutelman, että hän ei olisi huomannut juonta, mutta kyllä hän tiesi, koska tiesi kuolemansa ihan pian toteutuvan.

Toivon sydämestäni, että ajatukseni on väärä. Mutta minulle on opetettu, että ei kannata luottaa klassisiin tulkintoihin.
Mitä mieltä täällä ollaan tästä?
Viimeksi muokannut Magda-sisko, 17 Heinä 2020, 08:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Maaret

Re: Oliko tämä juoni?

Viesti Kirjoittaja Maaret »

En usko että nainen liittyi juoneen mutta tilanne muuten johti petokseen ehkä siksi että Juudas "sai tarpeekseen" kun ei saanut tilaisuutta rikastua.
Myös ajattelen että Juudas tarvittiin siinä tilanteessa koska muuten Jeesus olisi "tapettu" muulloin kuin Pääsiäisenä. Mutta Jumalan suunnitelma oli että uhri annettiin pääsiäisenä.
Näin ollen ensin mainittu suunnitelma oli " ei juhlan aikana" ja se muuttui koska pettäjä tuli kertomaan uudesta mahdollisuudesta kavaltaa. Näin Jeesus otettiin kiinni Pääsiäisenä koska se oli Jumalan tahto vaikka ei fariseusten ensimmäinen idea.
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Oliko tämä juoni?

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Magda-sisko kirjoitti: Tämä nainen ei ollut Lasaruksen sisar Maria.


Miten ymmärrät seuraavan
Johanneksen tallennuksen.

Kuva
Johannes (11:1-2) kirjoitti:Ja eräs mies, Lasarus, Betaniasta,
Marian ja hänen sisarensa Martan kylästä,
oli sairaana.
Ja tämä Maria oli se,
joka hajuvoiteella voiteli Herran
ja pyyhki hiuksillaan hänen jalkansa;
ja Lasarus, joka sairasti, oli hänen veljensä.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Oliko tämä juoni?

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

kalamos kirjoitti: 17 Heinä 2020, 08:07
Magda-sisko kirjoitti: Tämä nainen ei ollut Lasaruksen sisar Maria.


Miten ymmärrät seuraavan
Johanneksen tallennuksen.

Kuva
Johannes (11:1-2) kirjoitti:Ja eräs mies, Lasarus, Betaniasta,
Marian ja hänen sisarensa Martan kylästä,
oli sairaana.
Ja tämä Maria oli se,
joka hajuvoiteella voiteli Herran
ja pyyhki hiuksillaan hänen jalkansa;
ja Lasarus, joka sairasti, oli hänen veljensä.
Luin kyllä Johanneksenkin. Ajankohta on eri, ja oliko Lasarus (ehkä toiselta nimeltään Simon?) ollut pitalinen?

Toisaalta, Matteuksen kirjoittaja ei näyttäisi olevan ollenkaan tietoinen Betanian perheestä.

Asiayhteys ennen ja jälkeen naisen käynnin - ylipapit ja Juudas - käynnisti tämän olettamuksen.

Jos ei ole näin, luovun vääryydestä mielelläni ja pyydän anteeksi alabasterinaiselta.
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Maaret

Re: Oliko tämä juoni?

Viesti Kirjoittaja Maaret »

En mä mieti tuollaisia että kuka oli kuka...
Kun sanotaan että he oli Betanian ystäviä, Jeesuksen ystäviä , niin uskon että Jeesus kävi siellä kymmeniä kertoja ...

Sitä paitsi jos sadat ihmiset tungeksi Jeesuksen luo paranemaan niin miksi ei tämä "huono nainen" olisi myös voinut ihan omasta tahdostaan ja mahdollisesti anteeksisaaneena ja pelastuneena miksei hän olisi voinut palvoa näin Jeesusta jos mekin kukamissäkin saamme/voimme palvoa Häntä ilman että meidän historia tai edes nimi ikinä missään mainitaan. ?

Jos haluat tähän liittää juonen niin onhan noilla fariseuksilla juonensa mutta en ymmärrä miksi tuo nainen niihin pitäisi liittää?
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Oliko tämä juoni?

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Magda-sisko kirjoitti:Ajankohta on eri


Tuo hetki Johanneksen evankeliumissa
johdattaa meidät suoraan Golgatalle.

Eli Lasarus,
jonka sisaria olivat
Martta ja Maria
(joka kohta voiteli Jeesuksen)
kuolee.

Jeesus herättää kuolleen Lasaruksen.
Luvun 11 lopussa
ylipapit ja fariseukset päättävät
tapahtuneen tähden tappaa Jeesuksen.

Ja tuon jälkeen heti kerrotaan siitä,
kuinka Maria sitten voitelee Jeesuksen.
Ja Juudas Iskariot suuttuu asiasta.

Lasaruksen kuolleista herättämisen tähden
ylipapit päättävät tappaa Lasaruksen.

Jeesus ratsastaa aasinvarsalla Jerusalemiin.
Hoosianna-huudot raikuvat.
Ja ... no ... tiedäthän Sinä.

Siis tuo Johanneksen luvun 11 tapahtuma
johtaa meidät suoraan Golgatan ristin juurelle.

Johanneksen ilmoittama ajankohta sille,
kun Maria voitelee Jeesuksen
on kuusi päivää ennen pääsiäistä.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Oliko tämä juoni?

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Se, mikä on varmasti tiedettävissä, on että Matteus, Markus ja Johannes kirjoittivat samasta voitelu-tapahtumasta. Se tapahtui "6 päivää ennen pääsiäistä".

Voitelija oli "Maria", voideltu oli Jeesus, ja voitelu tapahtui "spitaalisen Simonin" kotona.

Novumin kommentaari-osa väittää että kyseessä on kaksi eri voitelua, mutta ei erityisemmin perustele kantaansa. Viittaa vain eri ympäristöön sekä syntiseen naiseen, mutta ei esimerkiksi ota kantaa miksi voideltu, Luuk.7:38:ssa, henkilö on samanniminen "Simon" kuin muissakin voiteluissa.

Luukas on näistä voiteluista se, joka herättää kysymyksen, onko se sama voitelu kuin kolmessa muussa Evankeliumissa. Evakeliumeissa tapahtuvat menevät yleensä kronologisesti eteenpäin, mutta ei aina. Joskus kirjoitetaan asiasta, ikään kuin se tapahtuisi nyt, mutta se tapahtuukin oikeasti vasta tulevaisuudessa. Sitten on joitakin kohtia, joissa on takauma, asia on tapahtunut jo aiemmin mutta nyt siitä vasta kirjoitetaan vaikka asia on siis jo tapahtunut aiemmin.

Luuk.7:38 tapahtunut voitelu, voi olla sekä eri voitelu,tai se voi olla sama voitelu, kuin muissa kolmessa Evankeliumissa.

Luuk.7:38 voitelun jälkeen tapahtuu aina Luuk.19:27 asti "vähän sitä sun tätä", ...JOS tuo voitelu olisi sama, joka tapahtui " 6 päivää ennen pääsiäistä", niin kuin kolmessa muussa Evankeliumissa, silloin täytyy Luukkaan 8:1 jakeesta alkaen olla TAKAUMAA, ei kronologista kerrontaa, Luuk.19:27 asti. Sillä tuona aikana, Luuk.8:1 ---> Luuk.19:27, tapahtui niin paljon eri asioita joita ei millään olisi voitu tehdä"kuutta päivää ennen pääsiäistä".

Toinen vaihtoehto on, että Luuk.7:38 on ERI VOITELU, kuin muissa Evankeliumeissa. Aikamoinen sattuma tosin se olisi, sillä myös Luukkaassa voideltava henkilö on "Simon", fariseus.

Itseänikin vaivasi tämä ristiriita, ja tutkin sitä jokin aika sitten, taas jälleen, ja pidin niitä välillä eri voiteluina, mutta tuo Luukkaan "Simon", fariseus kyllä häiritsee.

Luukas on ainoa UT:n kirjoittajista, joka on käyttänyt tuota "järjestyksessään" termiä, mm. Luuk.1:3, kaikkiaan vain 5 kertaa UT:ssa, muut eivät ole sitä käyttäneet. Mutta, se ei siis tarkoita samaa asiaa kuin "kronologisesti".

Mielenkiintoinen aihe, ja samalla ärsyttäväkin, kun ei ole mahdollista tietää varmasti....... :)
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Oliko tämä juoni?

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

”Kuusi päivää ennen pääsiäistä Jeesus saapui Betaniaan, jossa Lasarus asui, hän, jonka Jeesus oli herättänyt kuolleista. Siellä
valmistettiin hänelle ateria, ja Martta palveli, mutta Lasarus oli yksi niistä, jotka olivat aterialla hänen kanssaan. Niin Maria
otti naulan oikeata, kallisarvoista nardusvoidetta ja voiteli Jeesuksen jalat ja pyyhki ne hiuksillaan; ja huone tuli täyteen
voiteen tuoksua. Silloin sanoi yksi hänen opetuslapsistaan, Juudas Iskariot, joka oli hänet kavaltava: ’Miksi ei tätä voidetta
myyty kolmeensataan denariin ja niitä annettu köyhille?’ Mutta tätä hän ei sanonut sentähden, että olisi pitänyt huolta köyhistä,
vaan sentähden, että hän oli varas ja että hän rahakukkaron hoitajana otti itselleen, mitä siihen oli pantu. Niin Jeesus sanoi:
’Anna hänen olla, että hän saisi toimittaa tämän minun hautaamispäiväni varalle. Sillä köyhät teillä aina on keskuudessanne,
mutta minua teillä ei ole aina.’” (Joh. 12:1-8)

-Tästä saa vaikutelman, ettei ylipapeilla ja vanhimmilla ollut yhteyttä Mariaan, vaan Maria päätti voiteli Jeesuksen sen hetken
päätöksen mukaan. Oliko tuo teko kenties kiitos Lasaruksen herättämisestä?

-Erityistä tässä lienee se, että Jeesus , joka on aiemmin herättynyt Lasaruksen kuolleista, pian myös itse nostettaisiin kuolleista.
Todennäköisesti Maria ei tiennyt Jeesuksen tulevasta ristiinnaulitsemisesta mitään, vaan voiteli Jeesuksen heille luvattuna
messiaana ja vapahtaja.

-Kysymyksessä oletettiin näin: (Lainaus)

"Edellä neuvoteltiin miten Jeesus saadaan kavaluudella pois päiviltä. Heti naisen käynnin jälkeen meni Juudas ylipappien luo.
Tästä ajatuskulusta minut voidaan kivittää: luultavasti kaunis nainen, jonka mukaan oli laitettu kallis voide, ohjeistettiin
palvelemaan Jeesusta palvoen, niin että se aiheuttaisi kateutta ja kränää opetuslapsissa, ja joku heistä siksi kavaltaisi
hänet heille. Ja niin välittömästi tapahtuikin. Kavalat ylipapit eivät olleet tyhmiä, vaan heillä oli hyvä ihmistuntemus.
Jeesuksen sanoista saa vaikutelman, että hän ei olisi huomannut juonta, mutta kyllä hän tiesi, koska tiesi kuolemansa
ihan pian toteutuvan."

-Raamatusta ja tuosta ajatuksesta voisi päätellä, että ylipappien ja vanhinten olisi tullut lahjoa pikemminkin kavaltaja Marian
kautta. Mahdollinen kavaltajahan ei ollut heillä vielä tiedossa tuossa vaiheessa.

----------

Luukas:
7:37 Ja katso, siinä kaupungissa oli nainen, joka eli syntisesti; ja kun hän sai tietää, että Jeesus oli aterialla fariseuksen talossa,
toi hän alabasteripullon täynnä hajuvoidetta
7:38 ja asettui hänen taakseen hänen jalkojensa kohdalle, itki ja rupesi kastelemaan hänen jalkojansa kyynelillään ja kuivasi ne
päänsä hiuksilla ja suuteli hänen jalkojaan ja voiteli ne hajuvoiteella.
7:39 Mutta kun fariseus, joka oli hänet kutsunut, sen näki, ajatteli hän mielessään näin: "Jos tämä olisi profeetta, tietäisi hän,
mikä ja millainen tuo nainen on, joka häneen koskee: että hän on syntinen."
7:40 Niin Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Simon, minulla on jotakin sanomista sinulle." Hän virkkoi: "Opettaja, sano." -
7:41 "Lainanantajalla oli kaksi velallista; toinen oli velkaa viisisataa denaria, toinen viisikymmentä.
7:42 Kun heillä ei ollut, millä maksaa, antoi hän molemmille velan anteeksi. Kumpi heistä siis rakastaa häntä enemmän?"
7:43 Simon vastasi ja sanoi: "Minun mielestäni se, jolle hän antoi enemmän anteeksi." Hän sanoi hänelle: "Oikein sinä ratkaisit."
7:44 Ja naiseen kääntyen hän sanoi Simonille: "Näetkö tämän naisen? Minä tulin sinun taloosi; et sinä antanut vettä minun jaloilleni,
mutta tämä kasteli kyynelillään minun jalkani ja kuivasi ne hiuksillaan.
7:45 Et sinä antanut minulle suudelmaa, mutta tämä ei ole lakannut suutelemasta minun jalkojani siitä asti, kuin tulin sisään.
7:46 Et sinä voidellut öljyllä minun päätäni, mutta tämä voiteli hajuvoiteella minun jalkani.
7:47 Sentähden minä sanon sinulle: tämän paljot synnit ovat anteeksi annetut: hänhän näet rakasti paljon; mutta jolle vähän anteeksi
annetaan, se rakastaa vähän."
7:48 Sitten hän sanoi naiselle: "Sinun syntisi ovat anteeksi annetut." (Luuk. 7:37-48)

Näissä molemmissa kertomuksissa kuvastuu rakkauden osoittaminen Jeesusta kohtaan.
Vastaa Viestiin