Jumalan Valtakunnan evankeliumi ja Armon evankeliumi

Keskustelua sanasta
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Jumalan Valtakunnan evankeliumi ja Armon evankeliumi

Viesti Kirjoittaja Eero »

Shalom Rakkaat palstalaiset!

Yksi asia mikä mua on askarruttanut, ja josta ei kovin paljon löydy tietoa suomeksi, on että Uudessa Testamentissa saarnataan itse asiassa kahta eri evankeliumia, jotka eivät kuitenkaan ole ristiriidassa keskenään, vaan seurausta toisistaan eli Jeesuksen saarnaama Jumalan Valtakunnan evankeliumi ja Paavalin saarnaama Armon evankeliumi.

Jeesus tuli saarnaamaan Jumalan Valtakunnan tuloa maan päälle nimenomaan juutalaiselle kansalle ja olisi halunnut heidän vastaanottavan Hänet Vapahtajanaan ja kääntyvän Jumalan puoleen sekä pelastukseen katumuksen ja ilmeisesti myös lain pitämisen kautta. Juutalaiset eivät kuitenkaan halunneet palvelijan muodossa tullutta Jeesusta, vaan olisivat mieluummin ottaneet suoraan Daavidin kaltaisen hallitsijan ja kuninkaan, joka heille oli kirjoituksissa luvattu. Jos oon ymmärtänyt oikein, niin Jumalan Valtakunta eli Kristuksen hallituskausi maan päällä olisi voinut toteutua jo tuolloin, mikäli juutalaiset vain olisivat vastaanottaneet Jeesuksen. Tämä ei tee juutalaisista yhtään sen huonompia, mikä tahansa muu kansa olisi varmasti toiminut samoin.

Joka tapauksessa, koska näin ei tapahtunut, Jeesus toteutti Isänsä Tahdon kuolemaan asti ja Hänet ristiinnaulittiin. Uskon, että Jumala tiesi, että näin tulisi käymään, ja että se on osa Hänen suurta suunnitelmaansa, jotta kaikki kansat saatiin kerralla pelastuksen piiriin.

Jeesuksen Ylösnousemuksen jälkeen Jumalan suunnitelma siirtyi seuraavaan vaiheeseensa, ei siis varsinaisesti muuttunut. Jeesus oli saanut kaiken vallan Taivaassa ja maan päällä ja antoi opetuslapsilleen Lähetyskäskyn evankeliumin viemisestä koko maailmaan ja kaikkien ihmisten kastamisesta Hänen opetuslapsikseen. Jumala valitsi Paavalin tähän tehtävään ja ilmoitti Hänelle, että myös pakanakansat olisivat mukana yhtälaisessa pelastuksessa Israelin kanssa Jumalan Armon kautta, uskomalla Jeesukseen Kristuksena, joka sovitti kuolemallaan maailman synnit. Tämä ei siis kumoa Jumalan Valtakunnan tulemista maan päälle, vaan niin kuin Johanneksen Ilmestyksessä todistetaan, siirsi sen tapahtumisen juuri alkaneen Armon ajan päätökseen, kunnes pakanoiden täysi luku olisi sisälle tullut.

Paavali sai myös ilmoituksen pelastustapahtumasta, joka Vanhan Testamentin aikaan oli vielä salaisuus eli Tempauksesta, jossa Jeesus saapuu noutamaan seuraajansa pois Suuresta Ahdistuksesta eli Jumalan vihasta, johon Jumala ei heitä lupauksensa mukaisesti johdata. Tähän tapahtumaan päättyy Armon aika ja Jumala siirtyy takaisin käsittelemään Israelin pelastusta, jonka päätteeksi Jeesus saapuu heille (ja koko maailmalle) hallitsijana ja kuninkaana, kunhan Israel vain ensin vastaanottaa Hänet täysin. Tässä täyttyvät siis myös Danielin juutalaisille ennustamat vuosiviikot, joiden täytäntöönpano keskeytyi Jeesuksen ristinkuolemaan ja kaikille kansoille tarkoitetun Armon ajan alkamiseen.

Tuli ehkä hiukan sekalainen selitys, mutta mitä olette mieltä? Luulen, että nämä "kaksi evankeliumia" selittävät aika paljon niitä käsityseroja, joita uskovien välillä on, ja jotka alkoivat jo Pietarin johtamien opetuslasten ja Paavalin välillä. Tarkoitan siis kysymyksiä siitä mitä Jeesus itse asiassa sanoi ja miten Paavalin sanat olisivat ristiriidassa tämän kanssa, vaikka kyse onkin Jumalan pelastussuunnitelman etenemisestä.

peterandpaul.jpg
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Jumalan Valtakunnan evankeliumi ja Armon evankeliumi

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Olen täydellisesti ERI MIELTÄ kanssasi, Eero.

Luuk.17:20-21 Ja kun fariseukset kysyivät Häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi Hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla, eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä".

Jumalan Valtakunta on jo "maan päällä", kun Pyhä Henki on uskovissa ihmisissä.

Joh.14:16-18 Ja Minä olen rukoileva Isää, ja Hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, Totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe Häntä eikä tunne Häntä; mutta te tunnette Hänet, sillä Hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva. En Minä jätä teitä orvoiksi; Minä tulen teidän tykönne.

1.Kor3:16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä ?

1.Joh.4:4 Lapsukaiset, te olette Jumalasta ja olette voittaneet heidät; sillä Hän, joka teissä on, on suurempi kuin se, joka on maailmassa.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Jumalan Valtakunnan evankeliumi ja Armon evankeliumi

Viesti Kirjoittaja Eero »

Hyvä huomio AO eli Jumalan Valtakunta ei olisi tuolloin tullut näkyvällä tavalla tai sitten Jumalan Valtakunta ja Kristuksen hallituskausi eivät ole sama asia kuten oletin. Mutta Ilmestyskirjan mukaan ainakin tuo hallituskausi on aivan konkreettinen asia.

Mitä olet siis muuten mieltä ”kahdesta evankeliumista”, jos niin voi sanoa?
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Jumalan Valtakunnan evankeliumi ja Armon evankeliumi

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Eero kirjoitti: 05 Helmi 2020, 03:47
Jos oon ymmärtänyt oikein, niin Jumalan Valtakunta eli Kristuksen hallituskausi maan päällä olisi voinut toteutua jo tuolloin, mikäli juutalaiset vain olisivat vastaanottaneet Jeesuksen.

Joka tapauksessa, koska näin ei tapahtunut, Jeesus toteutti Isänsä Tahdon kuolemaan asti ja Hänet ristiinnaulittiin. Uskon, että Jumala tiesi, että näin tulisi käymään, ja että se on osa Hänen suurta suunnitelmaansa, jotta kaikki kansat saatiin kerralla pelastuksen piiriin.
Heb.2:9-10 Mutta Hänet, joka vähäksi aikaa oli tehty enkeleitä halvemmaksi, Jeesuksen, me näemme Hänen kuolemansa kärsimyksen tähden kirkkaudella ja kunnialla seppelöidyksi, että Hän Jumalan armosta olisi kaikkien edestä joutunut maistamaan kuolemaa.
Sillä Hänen, jonka tähden kaikki on ja jonka kautta kaikki on, sopi, saattaessaan paljon lapsia kirkkauteen, kärsimysten kautta tehdä heidän pelastuksensa Päämies täydelliseksi.


Jeesuksen tehtävänä oli kuolla, että Hän sitten voisi myös sen voittaa. Eikä ole olemassa kuin YKSI evankeliumi, eli ILOSANOMA.

Niin pakanoilla kuin juutalaisillakin on VAIN tämä nykyinen ajanjakso vastaanottaa pelastus, mitään toista mahdollisuutta ei tule.

Danielin vuosiviikkoprofetia päättyi Jeesuksen ristinkuolemaan.

Kun aika loppuu, on Evankeliumi julistettu maan ääriin saakka, sitten tulee loppu. Ei tule juutalaisille eikä kenellekkään muillekaan ns. uutta mahdollisuutta.

Gal.1:6-8 Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin, / joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin. /Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.

Eero, kirjoituksesi oli kokelma useasta eri aiheesta ja siihen oli hieman vaikea vastata koska siinä oli esitetty sellaisia "uskomuksia/tulkintoja", joita minä itse en pidä oikeina.

Ei siis ole olemassa kuin kuin Yksi Evankeliumi, halusi sitä kutsua millä nimikkeellä tahansa.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Uusiluomus

Re: Jumalan Valtakunnan evankeliumi ja Armon evankeliumi

Viesti Kirjoittaja Uusiluomus »

Aamen AO Yksi oikea evankeliumi on olemassa vain ja pelastus on siinä täydellinen
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Jumalan Valtakunnan evankeliumi ja Armon evankeliumi

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aivan, oon siis samaa mieltä, että on olemassa vain yksi evankeliumi, jonka mukaan pelastutaan, mutta Jeesus tuli saarnaamaan ensin juutalaisille ja kun he hylkäsivät Hänet, käänsi Jumala katseensa pakanakansoihin ja valitsi Paavalin julistamaan pelastusta heille. Jeesus puhui Jumalan Valtakunnasta, Paavali Armosta. Tämä on se mun pääpointti, eikö se ole ajatuksena ihan oikein kuitenkin?

Ehkä siis huonosti muotoiltua tuo "kaksi evankeliumia", mutta on olemassa niitä, jotka pitävät Paavalin sanoja ristiriitaisina Jeesuksen omiin sanoihin nähden ja toisaalta opetuslapsiin nähden ja pyrkivät hylkäämään hänet. Paavali ei ylitä sanoissaan Jeesusta, niin kuin eivät opetuslapsetkaan, mutta Jumala antoi Paavalille Armon sanoman vietäväksi.

Korostan vielä, että nämä eivät ole minun omia ajatuksiani, enkä sano että tässä on totuus, mutta tätä näennäistä ristiriitaa Jeesuksen, Pietarin ja Paavalin sanomisten välillä koitan tässä selvittää.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Jumalan Valtakunnan evankeliumi ja Armon evankeliumi

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Gal.1:11-12 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista; enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.

Tuokin Galatalaiskirjeen kohta kyllä selvästi todistaa, ettei ole olemassa mitään "ristiriitaa" . Paavali sanoo julistavansa sitä mitä Jeesus Paavalille antoi.

Jätän tuollaiset teoriat kahdesta evankeliumista omaan arvoonsa.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Jumalan Valtakunnan evankeliumi ja Armon evankeliumi

Viesti Kirjoittaja Eero »

Oon samaa mieltä, ehkä lähdin hämmentämään soppaa jota ei ole ole olemassakaan, niin kuin ei pitäisikään.

Ja sen taas tajusin tuossa jo kirjoittaessa, että usko itsessään on niin yksinkertainen asia, usko Jeesukseen ja Raamattu kokonaisena totuutena riittävät.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Pi_O

Re: Jumalan Valtakunnan evankeliumi ja Armon evankeliumi

Viesti Kirjoittaja Pi_O »

Minust Eero kirjoitit viisaasti. Vaikka meillä on vain yksi evankeliumi julistettavana, se sama, jota myös enkelit julistavat niin jokainen julistaa evankeliumia omasta näkökulmasta. Olemme Kristuksen erilaisia jäseniä, ja meillä on tehtävä julistaa evankeliumia erilaisille ryhmille. Kukin osansa ts. taustansa mukaan.

Onhan puhuttu, että Markuksen evankeliumi olisi kirjoitettu kääntymystä varten ja Johanneksen evankeliumi uskon vahvistusta varten. Molemmat kuitenkin samaa evankeliumia, mutta painotus eri kohdassa.

Näen Taivasten Valtakunnan olevan täällä maan päällä Pyhän Hengen voimassa. Pyhän Hengen opetus ja armolahjat on tarkoitus käyttää Taivasten Valtakunnan rakentamiseen siellä, missä milloinkin olemme. Aivan niin kuin AO kirjoitit.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Jumalan Valtakunnan evankeliumi ja Armon evankeliumi

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kiitos Pi_O sanoistasi, kyllä minustakin jotain hyvää noissa ajatuksissa on, mutta tosiaan tuo kaksi evankeliumia oli huonosti muotoiltu, koska siitä saa liian helposti käsityksen, että on eri teitä Jumalan luo kun on vain Jeesus Kristus, Jumala itse. Mutta kyllähän Jeesus muutti kaiken, aivan kaiken ja antoi yhtälaisen Pelastuksen kaikille ihmisille, oli sitten kuka hyvänsä!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Maaret

Re: Jumalan Valtakunnan evankeliumi ja Armon evankeliumi

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Eero kirjoitti: 06 Helmi 2020, 09:03 Oon samaa mieltä, ehkä lähdin hämmentämään soppaa jota ei ole ole olemassakaan, niin kuin ei pitäisikään.

Ja sen taas tajusin tuossa jo kirjoittaessa, että usko itsessään on niin yksinkertainen asia, usko Jeesukseen ja Raamattu kokonaisena totuutena riittävät.
Olen täysin samaa mieltä aloituksen kanssa. Ei kannata kaikessa antaa periksi muiden selityksille jos he eivät ymmärrä syvällisempää selitystä kuin sen saman jota toistetaan maailman kaavoissa.

Jumalan valtakunta tuli lähelle ja Jeesus puhui hyvin ankaria sanoja juutalaisille ja vaatimuksia ja tuomioita mutta evankeliumin nykyiset puolustajat eivät halua niitä olla kuulevinaan tai hengellistävät ne tarkoittamaan "ei mitään".
Juutalaiset eivät ottaneet Taivaan valtakuntaa vastaan ja sen kertominen levitettiin pakanoihinkin kuten VTkin kertoo.
Maaret

Re: Jumalan Valtakunnan evankeliumi ja Armon evankeliumi

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Kyllä VTssäkin on evankeliumi mutta se hyljätään koska Paavlin kirjeet on kuulemma parempia vaikka niiden kautta kukaan ei tunnu tottelevan Jumalaa muutoin kuin kuvitteellisina vertauskuvina. Eero selitti kuinka evankeliumi koskee todellista elämää ja sisältää erilaisia vaiheita koska se on historiaa. Mutta hengellistäjille se ei liity edes tämän päivän arkeen tai valintoihin, joten ei he tykkää myöskään sen "tuomisesta lihaksi" eli osoittamista liittyvän historiaan.
Onhan joitakin, jotka opettaa että jopa Ilmestyskirja on jo toteutunut joten ei sitäkään eikä sen tuomiota tai tulevaa todellisuutta tarvitse silloin ottaa todesta. Mutta se on heidän valintansa.

Kehotan vain Eeroa ettei niin herkästi myönny muiden painostukseen jos he eivät ymmärrä Hengen kertomia totuuksia.

Itse olen ymmärtänyt myös että monet Jeesuksen sanat oli nimenomaan siellä läsnä olleille eikä kaikille meille. Vaikka lainlaatijat mielellään muille esittävät vaatimuksia kun itse eivät aio "niitä sormellaankaan toteuttaa".

Matt. 23:4
He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Jumalan Valtakunnan evankeliumi ja Armon evankeliumi

Viesti Kirjoittaja Eero »

No joo, kiitos Maaret, noissa sun sanoissa on paljon ymmärtämystä mukana. Jumalalla on suunnitelma ja Hän on varmasti ennalta nähnyt miten tulee tapahtumaan. Mulle oli joskus melkeinpä järkytys kun tajusin, että Jeesus tuli aivan ensimmäiseksi juutalaisia varten, jotka ovat Jumalan ”esimerkkikansa” muulle maailmalle ja juuri uppiniskaisen kansan Hän oli valinnut esimerkiksi.

Ja oon kanssasi Maaret samaa mieltä, että Vanhan Liiton opetukset usein sivuutetaan, ainakaan mä en ymmärrä kovinkaan paljoa niistä. Mutta siksi Raamattu onkin jatkumo tai ”kokonaisilmoitus”.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Sinettisormus

Re: Jumalan Valtakunnan evankeliumi ja Armon evankeliumi

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Jeesus itsekkin sanoi, ettei tullut käskyjä kumoamaan (vanhaliitto), vaan täyttämään ne.
Näin vapaasta muistista. 🤗

Jeesus ja laki
17. "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
18. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
19. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
20. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.
Matt.5.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Jumalan Valtakunnan evankeliumi ja Armon evankeliumi

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen Sinettisormus! :)
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Sinettisormus

Re: Jumalan Valtakunnan evankeliumi ja Armon evankeliumi

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

... lisäsin tuon kohdan yllä olevaan kommenttiini.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Jumalan Valtakunnan evankeliumi ja Armon evankeliumi

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Mark.1:14 Mutta sittenkuin Johannes oli pantu vankeuteen, meni Jeesus Galileaan ja saarnasi Jumalan evankeliumia
Room.1:1 Paavali, Jeesuksen Kristuksen palvelija, kutsuttu apostoli, erotettu julistamaan Jumalan evankeliumia,
---------------
Mark.8:35 Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä Minun ja evankeliumin tähden, hän pelastaa sen.
Luuk.9:6 Niin he lähtivät ja kulkivat kylästä kylään julistaen evankeliumia ja parantaen sairaita kaikkialla.

Room.15:19 tunnustekojen ja ihmeiden voimalla, Pyhän Hengen voimalla, niin että minä Jerusalemista ja sen ympäristöstä alkaen Illyrikoniin saakka olen suorittanut Kristuksen evankeliumin julistamisen,
1.Kor.9:12 Jos muilla on teihin tällainen oikeus, eikö paljoa enemmän meillä? Mutta me emme ole käyttäneet tätä oikeutta, vaan kestämme kaikki, ettemme panisi mitään estettä Kristuksen evankeliumille.

-----------------------

2.Tess.1:8 tulen liekissä ja kostaa niille, jotka eivät tunne Jumalaa eivätkä ole kuuliaisia meidän Herramme Jeesuksen evankeliumille.
1.Tim.1:11 autuaan Jumalan kirkkauden evankeliumin mukaisesti, joka on minulle uskottu.

Apt.10:24 En minä kuitenkaan pidä henkeäni itselleni minkään arvoisena, kunhan vain täytän juoksuni ja sen viran, jonka minä Herralta Jeesukselta olen saanut: Jumalan armon evankeliumin todistamisen.


Eli, Yhtä ja Ainoaa Evankeliumia kutsutaan Raamatussa sekä Kristuksen Evankeliumiksi että Jumalan Evankeliumiksi, sekä Jeesus että Paavali julistavat Yhtä ja Samaa Evankeliumia.

Samalla tavalla puhutaan myös ; Kristuksen Henki ja Jumalan Henki.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Jumalan Valtakunnan evankeliumi ja Armon evankeliumi

Viesti Kirjoittaja Eero »

Noinhan se on niin kuin AO sanot, Evankeliumin sisältö on sama kaikille ihmisille.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Maaret

Re: Jumalan Valtakunnan evankeliumi ja Armon evankeliumi

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Kyllä tällainen hylkiö kuin minä on löytänyt vertaistukea esim siitä kohdasta jossa Jeesus sanoi pakana naiselle joka kerjäsi apua että "ei sovi lasten ruokaa antaa penikoille". EI ole kauhean kauniisti sanottu.
Mutta kuitenkin sen pakananaisen usko teki Jeesukseen vaikutuksen niin että nainen sai avun.
Eli Jeesus oli jyrkästi sitä mieltä että Hänet oli sillä hetkellä lähetetty vain juutalaisten luo.
Mutta nyt on tilanne eri , siksi ajalla on merkitystä mutta Jumala on sama.

Myös toinen kohta kertoo samasta ....ootas kun etsin sen...

Johannes 12: 20 Ja oli muutamia kreikkalaisia niiden joukosta, jotka tulivat ylös juhlaan rukoilemaan.
21 Nämä menivät Filippuksen luo, joka oli Galilean Beetsaidasta, ja pyysivät häntä sanoen: "Herra, me haluamme nähdä Jeesuksen".
22 Filippus meni ja sanoi sen Andreaalle; Andreas ja Filippus menivät ja sanoivat Jeesukselle.
23 Mutta Jeesus vastasi heille sanoen: "Hetki on tullut, että Ihmisen Poika kirkastetaan.

Ymmärrän tämän kohdan siten että kun Jeesuksen maine kiiri ulkomaille ja sieltä saavuttiin katsomaan Jeesusta niin Jeesus itse sanoo että nyt on aika mennä ristille eli kuolla. Koska oli saavutettu se aika jolloin viesti rupesi menemään "liian kauas liian aikaisin", tai jotain vastaavaa mutta siinä vaiheessa Jeesus kieltäytyi kohtaamasta näitä ulkomaalaisia uteliaita ihmisiä....

Kun aika vaihtui eli oli aika julistaa myös pakanoille niin taisi olla Pietari joka sai sen näyn niistä ötököistä joita hänen käskettiin syödä.
(pakanat oli ötököitä :? ) :arrow: :geek: :roll:
Maaret

Re: Jumalan Valtakunnan evankeliumi ja Armon evankeliumi

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Tästä tuli vielä mieleeni että eihän Jeesus voinut saarnata että "olen kuollut teidän puolesta ristillä , uskokaa se ja pelastukaa".
Hän saarnasi vain että "Uskokaa Minuun niin pelastutte". Mutta eihän osa ihmisitä millään voinut uskoa että tavallinen mies on Jumalan Poika.
Meille taas julistetaan evankeliumia että "Jeesus on kuollut meidän puolesta ristillä ja vuodattanut verensä jotta saisimme syntimme anteeksi".
Sanamuodot siis ihan erilaiset mutta ei tähän sen enempää tarvitse paneutua. Se merkitsee jotain mielestäni vain siltä kannalta että kuinka paljon pitää totella mitäkin jaetta Raamatussa. Ja se onkin koko seurakunnalle ollut se vaikein paikka ymmärtää.
Vastaa Viestiin