Tempauksia - yksi vai kaksi?

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Tempauksia - yksi vai kaksi?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tiedän, että tämä menee hiukan ohi siitä minkä koen olevan Uskon tärkein osa eli usko Jeesukseen Kristukseen itseensä, mutta silti "sain kehotusta" tuoda aiheen käsittelyyn tänne. Tiedän, että Jarmo on puhunut useammasta kuin yhdestä tempauksesta, mutta nyt viime aikoina silmäni ovat vähitellen alkaneet aueta siihen mahdollisuuteen, että niitä voisi olla ainakin kaksi. Olen tähän asti ajatellut, että tempaus tulee ja menee, jos et ole valmis, ainoa toivo on marttyyrikuolema tai vihan ajan kestäminen aivan loppuun asti. Ja ehkä on jossain mielessä parempikin uskoa näin, ainakin uskon alkutaipaleella, koska vihan ajan puhdistus ei varmasti ole mitään lasten leikkiä.

Mutta toisaalta olen herännyt siihen, että vaikka Jumalan armo on ehdoton, niin se ei ole armoton. Jarmo on puhunut viiden "tyhmän" neitsyen kohtalosta ja myös Häävieraista, että eiväthän Häät ole mitään ilman vieraita. Jarmo myös puhui Luukkaan evankeliumista, mistä missä isäntä palaa häistä (!) toisella tai kolmannella vartiovuorolla:

Evankeliumi Luukkaan mukaan 12
35. Olkoot teidän kupeenne vyötetyt ja lamppunne palamassa;
36. ja olkaa te niiden ihmisten kaltaiset, jotka herraansa odottavat, milloin hän palajaa häistä, että he hänen tullessaan ja kolkuttaessaan heti avaisivat hänelle.
37. Autuaat ne palvelijat, jotka heidän herransa tullessaan tapaa valvomasta! Totisesti minä sanon teille: hän vyöttäytyy ja asettaa heidät aterioimaan ja menee ja palvelee heitä.
38. Ja jos hän tulee toisella yövartiolla tai kolmannella ja havaitsee heidän näin tekevän, niin autuaat ovat ne palvelijat.

Huomattavaa on, että lamput ovat palamassa, toisin kuin "tyhmillä" neitsyillä ja nyt Herra kolkuttaa ja autuaita ovat ne, jotka heti avaavat Hänelle. Myöskään ei puhuta mitään ensimmäisestä vartiovuorosta, koska sen aika on jo mennyt. Tässä voidaan siis puhua heistä, jotka ovat jääneet juhlien ulkopuolelle, mutta ovat ymmärtäneet että toivo ei ole mennyt, koska Herra palaa niiden edestä, jotka ovat pysyneet uskollisina tai heränneet valvomaan.

Oon varsinkin viime aikoina saanut muualta vahvistusta monille täällä olleille aiheille ja uskon että Jumala puhuu nyt monien palvelijoiden kautta samoja viestejä. Yhdessä artikkelissa oli vahvistusta tuohon Luukkaan evankeliumin kohtaan ja myös mielenkiintoinen ajatus Raamatun vertauskuvista sekä tapahtumien, henkiöiden, että opetusten tasolla. Esimerkiksi Vanhan testamentin tapahtumat heijastelevat Uuden testamentin tapahtumia. Kaikki mitä on tapahtunut, tapahtuu uudelleen, kaikki mitä on tehty, tehdään uudelleen.

Artikkelissa esitettiin ajatus Danielin näkemästä patsaasta, vihollisen yrityksestä toisintaa Jumalan valtakunta maan päällä. Patsaan jalat ovat lopun ajan viimeinen valtakunta ja sen vertauskuvallinen vastakohta, me, lopun ajan seurakunta. Kristus päänä, me jalkoina. Kun Seurakunta nousee, nousee ensin toinen "jalka" ja sen perään toinen, niin kuin fyysisessä maailmassakin. Tämän jäljelle jäävän jalan perään käärme hyökkää ja puree sitä kantapäähän, ennen kuin se ehtii tieltä pois.

Itse ajattelen, että tässä voisi olla myös viitteeitä tempauksen sijoittumisesta suhteessa lopun aikoihin: jos ensimmäinen "jalka" nousee ennen lopun ajan alkua, niin toinen nousee ennen kuin Herra kaataa vihan maljansa maan päälle, sillä meitä ei ole määrätty vihaan. Herra siis kolkuttaa ja hakee ne pois, jotka heti avaavat. Onko se sitten viimeisen seitsemän vuoden puolessa välissä tai ennen? Kolmannella kerralla Herra palaa Kaikkien (!) Pyhiensä kanssa murskaamaan käärmeen pään lopullisesti. Kaikki ovat siis saaneet mahdollisuuden kääntyä Herran puoleen ja varmasti tämä on mahdollista vielä myös vihan ajan aikana. Tiedän, että pää ja kantapää yhdistetään yleensä Voittoon ristillä, mutta sopisi vertauskuvallisena ajatuksena myös tähän.

Tiedän myös, että tämä menee jo aika paljon teorisoinnin puolelle, mutta koska uskon että tempaus on aivan kulman takana ja vihollinen varmasti yrittää uskotella sen jälkeen, että kaikki toivo on menetetty, niin haluan vain sanoa, että näin ei ole!

Herra, tapahtukoon Sinun Tahtosi, Herra tule pian!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Sinettisormus

Re: Tempauksia - yksi vai kaksi?

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kiitoksia HerranNimessä, hyvästä aiheen tuomisesta ja käsittelystäsi siihen. Hyvää päättelyä. Amen. Siunausta sinulle, kuin myös teille muille.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Tempauksia - yksi vai kaksi?

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Amen! On ilo saada nähdä kuinka sana avautuu ja vielä hienompi asia on huomata että kuitenkin Jeesus on tempausta tärkeämpi asia. Elikkä siis ei ole tempausta ilman Jeesusta, eikä mikään ole tärkeämpää. Elikkä toinen tempaus, toinen vartiovuoro astuu tärkeäksi vasta kun ensimmäinen on mennyt ja tuossa Luukkaan luvussa ihmetelläänkin, kun ensimmäisestä vartiovuorosta ei puhuta yhtään mitään, vaan vain toisesta ja kolmannesta. TULEEKO JEESUS NÄKYVÄLLÄ TAVALLA TOISELLA VAI KOLMANNELLA VARTIOVUOROLLA?

Noh vastaus on helppo! Raamattu ei puhuisi näistä vuoroista ensimmäinen, toinenen ja kolamas, ellei niitä olisi kolme ja kaiken huipuksi, jos Jeeuss tulisi toisella vuorolla, niin ei olisi kolmatta. Siksipä Jeeus tulee kuten Luuka 12:35-36 sanoo, kaikkine pyhinensä, jotka olivat morsian ja häävieraat (ensimmäinen ja toinen vartiovuoro) palaten häistään.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Tempauksia - yksi vai kaksi?

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Tämä sanoma on siis tärkeä VASTA kun morsian on mennyt. Sitten vasta alkaa ymmärrys näistä vartiovuoroista ylipäätään.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Tempauksia - yksi vai kaksi?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen! Usko ensin ja Herra kyllä hoitaa loput, jos se vain on! Tule Herra, minä pyydän!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Juhani

Re: Tempauksia - yksi vai kaksi?

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Pääasia on se, että on öljyä lampussa kun pasuuna soi!
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Tempauksia - yksi vai kaksi?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Isä Meidän, armahda!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Tempauksia - yksi vai kaksi?

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Juhani kirjoitti:Pääasia on se, että on öljyä lampussa kun pasuuna soi!
Täsmälleen näin... muullahan ei ole merkitystä :D
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Tempauksia - yksi vai kaksi?

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Kun Herra palaa häistä tai oikeammin vihkimisestä,
niin Hän palaa tietenkin vihityn Morsiamensa eli Vaimonsa kanssa.

Ja heitä vastassa maan päällä ovat paitsi Herran palvelijat
myös esimerkiksi morsiusneidot.

Ja sitten alkaa Karitsan häät,
joista tosin esimerkiksi osa noista vastassa olleista morsiusneidoista jää ulkopuolelle.

Eli tuossa hetkessä olemme aivan toisensuuntaisessa tapahtumassa kuin silloin,
kun tapahtuu yksi ja ainoa seurakunnan eli Morsiamen tempaus maan päältä sinne,
missä Jeesus nyt on eli Isän Kotiin.

Mutta Jeesuksen tullessa taivaasta takaisin maan päälle Vihityn Vaimonsa kanssa,
tapahtuu kyllä vaakasuuntainen siirto,
jossa Israel eli ahdistuksen ajan läpi elossa selvinneet Valitut
kootaan maan ääristä hamaan toisiin ääriin
eli omaan maahansa Israeliin, joka sijaitsee maan navassa.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Tempauksia - yksi vai kaksi?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Voi se olla näinkin, Herra yksin tietää. Mutta kannattaa aina pitää mieli avoinna tulkinnalle, onhan niitä tempauksia (tai esikuvia) olllut useampi jo tähän mennessäkin.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Tempauksia - yksi vai kaksi?

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Kun olet otsikoinut tämän ketjun niin, että siinä on sana tempaus,
niin tuohan vie meidät väkisinkin Paavalin ensimmäiseen kirjeeseen ja siinä jakeeseen 4:17.

Ja kun kysyit tapahtuuko tempauksia yksi vai kaksi,
niin mikä mielestäsi olisi se toinen kohta, jossa ehkä puhuttaisiin vastaavasta tempauksesta?
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Tempauksia - yksi vai kaksi?

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Ei maksa vaivaa alkaa enempää asiaa kääntämään. Katsokaas kun tempaus, oli niitä yksi tai kaksi, ne eivät ole Jeesus Kristus ja veren paelastustie, vaan ne ovat lihan ennenaikainen pelastautuminen pahasta ajasta joka käy yli koko maan piirin. Voisihan Jumala toteuttaa sen kuolemankin kautta, yksinkertaisesti vain morsiamen sydämet pydähtyisivät ja sitten morsian tulisi sinne samaan paikkaan ja ruumiit jäisi tänne haudattaviksi. Mutta koska Jumalalla on muutakin tarkoitusta kuin pelkkä tempaus. Hän haluaa tempausksen kautta herättää tänne jäävät, joten kuolema ei olisi niin tehokas keino, koska ei ihminen muuten muuta kuin jatkaisi syntistä elämäänsä.

No mutta yhtä kaikki. Asiasta ei tarvitse keskustella, se ei johda mihinkään. Sillä ei ole hedelmää juuri tässä ajassa. Mutta tilanne muuttuu täysin erilaiseksi kun morsian onkin kadonnut, eikä jää edes ruumiita jäljelle. Näinhän sanassa sanotaan, "silmänräpäyksessä me muutumme" jne.

Se joka ei usko tähän, ei kannata turhaan pinnistellä. Emme tule saaman sitä kautta asiassa minkäälaista rotia.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Tempauksia - yksi vai kaksi?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Oon samaa mieltä ja keskusteluksihan tämä on tarkoitettu, ei dogmaattiseksi kiistelyksi siitä kuka on oikeassa ja kuka väärässä. Vain Herra on oikeassa ja me muut väärässä. Mutta jotain odottamatontahan tuohon Luukas 12:sta liittyy, mikä ei oikein sovi tempaukseen eikä Herran näkyvään paluuseen.

En osaa vastata tuohon kysymykseesi Kalamos, muuta kuin ei sen sanan mukaisesti kaiketi missään. Siksi varmaan tempaukseen eivät kaikki uskokaan tai pitävät jopa vihollisen juonena.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Tempauksia - yksi vai kaksi?

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Mä käsitän tempauksen niinku psykologisesti sellaisena että koska Raamattu on täynnä "salattua mannaa", niin periaatteessa moni asia voi näykyä monilla eri tavoin pilaamatta kuitenkaan "viiniä ja leipää" elikkä evankeliumia. Se on se olennaisin pointti koko hommassa mutta sitten se toinen asia joka voidaan poimia vain ymmärtämällä Raamatun sisällön merkitystä tärkeydessä ilmoittaa meille asioita. Esimerkiksi juuri tuo Getsemanen puutarhan tapahtumat. Miksi Jeesus valitsi kolme noista yhdestätoista sinne ylös rukoilemaan ja jätti loput alas nukkumaan. Kysyn vaan?! Eikös tämä ole kummallinen asia ilmoittaa tällainen erikoinen tapahtumasarja ja sitten sen jälkeen alkaa puhua nukkuvista ja valvojista toisessa yhteydessä. Eihän me voida aliarvioida Jumalaa ja sanoa että no se nyt vaan oli sattumaa, kun mikään ei ole sattumalta kirjoitettua.

Minä käsitän sen selvästi niin että Jeesus tekee sen kuin Getsemanen puutarhassa, nukkukaa te muut ja sinä, Johannes, sinä Pietari ja sinä Andreas, tulkaa mukaani tuonne YLÖS rukoilemaan! Jeesus valitsee morsiamensa joka kuulee kutsun. Muut jäävät nukkumaan, vaikka mikään ei päällisin puolin estäisi heitäkin tulemasta sinne ylös.
olli

Re: Tempauksia - yksi vai kaksi?

Viesti Kirjoittaja olli »

HerranNimessä kirjoitti: Vain Herra on oikeassa ja me muut väärässä.
Eiköhän lähdetä tästä, ja pyritä etsimään yhdessä sitä tietä jonka Hän on meille itsekullekin valmistanut.

Kaikissa oppien asioissa, on vain yksi Mestari, joka on myös meille kaikille yhteinen. Tärkeintä on se, että ymmärrämme Hänen toiveensa meitä kohtaan:
Joh 17 kirjoitti:20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä-
23 minä heissä, ja sinä minussa-että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Tempauksia - yksi vai kaksi?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen Olli!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tempauksia - yksi vai kaksi?

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

..korjaus, ja poisto.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Tempauksia - yksi vai kaksi?

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Tuossa eilen juttelin katso7 kanssa näistä lopunaikojen päivistä ja kuinka siinä ei tarvita kalenteria oikeastaan muuhun kuin merkitsemään mihin päivälle mitäkin osuu. Muuten kaikki on jo sanottu päivien määrässä.

Ja sitten se merkittävin asia: Danielin kirja perustuu juuri lopunajan päivien laskentaan, joka toisille on kuin myrkkyä ja väittävät sen vieläpä epäraamattulliseksi. Nimittäin Danielin viimeisessä luvussa on sanoma viimeisille peäiville...
Daniel 12:8-9 Ja minä kuulin, mutta en ymmärtänyt, ja minä sanoin: "Herrani, mikä on oleva näitten päätös?" Niin hän sanoi: "Mene, Daniel, sillä ne sanat pysyvät lukittuina ja sinetöityinä lopun aikaan asti.
...elikkä jos Raamattu sanoo että nämä sanat ovaty sinetöityneenä lopunaikaan asti, niin miksi sitten joku on sitä mieltä ettei joku avaisi uutta? Koska juurihan enkeli Danielille sanoi ja lupoasi että viimeisinä päivinä nämä avataan joillekin jotka sanaa tutkivat. Mutta kuitenkin ihmiset pitävät kiinni siitä mikä opetettiin eskatologiasta jo 100 jKr. aina sinne 1800 luvulle asti, jolloin sanaa alettiin avata.
olli

Re: Tempauksia - yksi vai kaksi?

Viesti Kirjoittaja olli »

Danielin kirjaa tutkiessa kannattaa kuitenkin pitää mielessä se, että osa siitä on kirjoitettu arameaksi ja osa hepreaksi; varsin yleinen tulkinta jota minäkin olen valmis puolustamaan monesta syystä on se, että siinä on kirjoitettu erikseen pakanoille ja erikseen juutalaisille; pakanoille kirjoitettu arameankielinen osuus kattaa luvut noin kahdesta seitsemään.
Juhani

Re: Tempauksia - yksi vai kaksi?

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Olen miettinyt kovasti asiaa ja todenut sen, että tempauksesta on monia eri käsityksiä. Mikä on oikea? Uskon että oikea ja tärkeintä on varmasti se, että on pelastavassa uskossa ja on tarpeeksi öljyä lampussa kun se tapahtuu. Valvokaa kun pasuuna pärähtää!
Tuleeko se salaa vai pasuunan kuullessa, sillä ei ole merkitystä. Herra ilmoittaa sen varmasti meille.
Aikaa ja hetkeä emme tiedä, vaikka kuika yrittäisimme laatia päivämääriä ja kuukausia ja vuosia. Kukaan ei voi ennustuksissaan ja laskelmissaan osua oikeaan hetkeen. Sitä ei tiedä edes Herra Jeesus, vaan Isä yksin.
Vastaa Viestiin