Raamatullinen vuosi on vaihtunut

Keskustele Israel aiheesta
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Raamatullinen vuosi on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

sisar kirjoitti:Herra johdatti minut eilen tämän ohrantähkäjuhlan äärelle. Yritin "epätoivoisesti" etsiä sen ajankohtaa tälle vuodelle (5777/2017,) mutta ilmeisesti sitä ei voi vielä määrittää, vai voiko Jarmo?
----------------
Ajattelin ensin että en laita aiheesta mitään, mutta nämä Jarmon kirjoitukset johtivat nyt tuohon raamatunpaikkaan (3.Moos 23:9.12) jota eilen pyörittelin edes takaisin.....
Amen Sisar!
sisar

Re: Raamatullinen vuosi on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja sisar »

Anteeksi huolimaton lukemiseni Jarmo. Olit jo maininnut aiemmin tuosta kevätohran löytymisestä.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Raamatullinen vuosi on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Joo, mutta tää oli mulle erinomainen asia, koska mäkin olin aivan täyisn ajautunut tutkimatta itse lähemmin asiaa, ymmärrykseen joka olisi hyvin voinut olla virheellinen ja sitten opettanut virhettä muillekin. Tiedän syyllistyneeni just tällaiseen monesti ja kiitin äsken Jeesusta jälleen kerran kun Hän armosta avasi minulle vieläpä saman kaavan kautta kuten olin löytänyt nuo muutkin ihmeelliset seikat. Ei voi olla toista ilman toista :D
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Raamatullinen vuosi on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Jarmo kirjoitti ;

Täytyy muistaa, ettei pääsiäinen tule ennen kuin viljaa voidaan leikata 3. Mooses 23:9-12 joka tekee kuunkierrosta merkityksettömän ilman viljaa joka pitää tuoda Herran eteen uutislyhteenä. Muuta sääntöä asiasta ei ole. Tarkostelin asiaa aika pitkään!

Pääsiäinen EI OLE RIIPPUVAINEN MISTÄÄN MUUSTA KUIN MITÄ JUMALA SANOI; 3.Moos.23:5-8

" Ensimmäisessä kuussa, kuukauden neljäntenätoista päivänä, iltahämärässä, on pääsiäinen Herran kunniaksi" ----> Pääsiäisen MÄÄRITTI PÄIVÄMÄÄRÄ, EI SADON KYPSYMINEN.

Ja saman kuukauden viidentenätoista päivänä on happamattoman leivän juhla Herran kunniaksi; syökää happamatonta leipää seitsemän päivää.

Ensimmäisenä päivänä olkoon teillä pyhä kokous, silloin älkää yhtäkään arkiaskaretta toimittako.

Tuokaa Herralle uhri seitsemänä päivänä. Seitsemäntenä päivänä on pyhä kokous; silloin älkää yhtäkään arkiaskaretta toimittako.

Se, mitä sadon kypsyminen MÄÄRITTI, oli etäisyyden laskeminen Viikkojuhlaan, eli meidän Helluntaihin.

JUMALA MÄÄRÄSI VUODEN ALOITUKSEN 2.Moos.12:2 " Tämä kuukausi olkoon teillä kuukausista ensimmäinen; siitä alottakaa vuoden kuukaudet "
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Raamatullinen vuosi on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Nooan ajoista asti Moosekseen on miattu kevätpäivän tasaus kävätviljasta. Aurinkokello keksittiin vasta hieman ennen Mooseksen aikaa ja siihenkään ei voinut täysin luottaa moniin vuosisatoihin, vaan aikaa jouduttiin tarkistamaan aina tasaamalla liian pitkälle mennyt kevät ohran viljan sadon mukaan, seuraavan kuun alusta, aivan kuten Jumala asiaa Moosekselle opetti.

Tunnetuin vanha juutalaisten lisäksi historiassa käyetty ajanmääritys on jostain Babylonian ajoilta, eikä sielläkään määritelty kuin neljä vuodenaikaa ja kuunkierto, jota taas koitettiin sovitella ties millaisiin raameihin.

Et sä AO... voi sanoa noin ettei pääsiäinen ole muusta kiinni kuin... koska aika vie kevääseen joka kuukausi jollei sitä tasata Adar II kuulla aina vähän väliä. Mutta ainoa asia oli joskus Nooankin aikana kun Aurinkoakaan tuskin edes näkyi kun maailma oli tuhkan peitossa että siitä tiesi että kevät on kun vilja alkoi tulla vihreäksi ja kukat kukkia. Ei siinä ollut sen enempää "yy-kaa-koo-hep" nyt se vaihtui, meininkiä.

Maailmaa on ajateltava loogisesti järjellä. Ei mikään asia ole teoreettisesti näin tai noin. Kaikkien on toimittava myös käytännössä!

Elikkä jos Jeesus sanoo että hei te 12 miestä, viekää mut tuon järven yli, niin ei siinä myrsy ole esteenä. Mutta se että jos ei ole venettä, millä mennä, niin mitä sitten? Vene on oltava, joten jos Jumala sanoo että kun leikkaatte viljaa, niin tuokaa minulle uutislyhde aina missä asutte ja sitten laskekaa niitä päivä ja tuokaa uusi uhri. Milläs tuodaan kevätohraa, jos ei ole? Kysyn vaan?!?!?
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Raamatullinen vuosi on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Lainasin RAAMATTUA vastatessani sinulle , Jarmo.

Siis, RAAMATTUA.

Mikä lainaamani Raamatun kohta ei ollut totta ?

Mainitsemasi asiat vastauksesi ensimmäisessä kappaleessasi, en löydä mitään tuollaista RAAMATUSTA.

Sinä kirjoitat täysin omiasi.

Jarmo kirjoitti; "Et sä AO... voi sanoa noin ettei pääsiäinen ole muusta kiinni kuin..." ------> En minä sanokkaan,vaan RAAMATTU. Teksti jolla sinulle vastasin oli Raamatusta, ei mielikuvituksesta.

En edes ala kommentoimaan noita RAAMATUN ULKOPUOLISIA omia ajatusrakennelmiasi. Se olisi turhaa.

Sinä olet rakastanut omiin uskomuksiisi enemmän kuin RAAMATUN selvään ilmoitukseen.

Toistan vielä lopuksi; mm. Kuolleen Meren löydöissä on tämä mainitsemani aurinkokalenteri, se ei ole mikään salaisuus tai uusi tieto.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Markku_my
Viestit: 541
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 22:46

Re: Raamatullinen vuosi on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja Markku_my »

Olen samaa mieltä Jarmon kanssa, että viljan valmistuminen on ehdottomasti varmistettava! Jos sato on myöhässä on vuoden alkua siirrettävä, koska jos ei ole näytettä viljasta, ei voi mennä Jumalan eteen:
2. Moos. 23:15
Pidä happamattoman leivän juhla: seitsemänä päivänä syö happamatonta leipää, niinkuin minä olen sinua käskenyt, määrättynä aikana aabib-kuussa, sillä siinä kuussa sinä olet lähtenyt Egyptistä; mutta tyhjin käsin älköön tultako minun kasvojeni eteen.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Raamatullinen vuosi on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

On hiukan ikävää lukea AO.... sun asennettas. Teet Jumalasta ja Jumalan sanasta ikäänkuin pilkkaa asettamalla sen tahallaan umpikujaan itsensä kanssa ja muotoilet kysymyksesi sitten siten että vedät oman asemasi pois ja jätät minut todistelemaan Jumalan sanaa vastaan, aivan kuin sanasi olisi jo todistanut että Jumalan sanassa tai kuunkierrossa on vika. Tätä toimintaa kutsutaan panetteluksi. Vääristelet totuutta.

Mä vähän luulen että tämä on kaikille jo tullut aika selväksi, etkä sä AO... kykene tätä tosiasiaa muuttamaan miksikään kiukuttelulla.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Raamatullinen vuosi on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Tosiasia on että maa pyörii auringon ympäri, kuu maan ympäri ja Jumala käski ennen pääsiäistä tuoda heilutuslyhteen. Ei ole keinoja tuoda heilutuslyhdettä muulla tavalla kuin odottaa että lyhde voidaan leikata.

Tämä ei ole yhtään sen monimutkaisempaa!
Sinettisormus

Re: Raamatullinen vuosi on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Joo, sanon tähän vain sen verran, että aurinkokellot ja kalenterit on ihmisen keksimää ja perinnettä, mutta kuu, tähdet ja aurinko toimii Jumalan suunnitelman mukaan ... ja näin myös luonto toimii Jumalan suunnitelmassa. Ihan vain näin "yksinkertaisesti" ajatellen. Mutta ihminen on tehnyt ajattelustaan liian monimutkaista.
olli

Re: Raamatullinen vuosi on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja olli »

Otetaanpa hieman rauhallisemmin, AOAOAOAOAO, ettei tarvitse katua sanojaan.

Mutta jotta ei tarvitse keskittyä Raamatun ulkopuoliseen ajatteluun, niin kerropa Raamatusta löytämäsi perustelut sille, miksi kuukaudet tunnettiin jo Nooan aikana:
1 Moos 7:11 kirjoitti:Ja sinä vuonna, jona Nooa oli kuudensadan vuoden vanha, sen toisena kuukautena, kuukauden seitsemäntenätoista päivänä, sinä päivänä puhkesivat kaikki suuren syvyyden lähteet, ja taivaan akkunat aukenivat.
Ainakin minun mielestäni tämä jo itsessään osoittaa, että vuoden ja kuukauden määrittämistä ja vuotuista täsmäämistä koskevat asiat eivät suinkaan kaikki ole kirjattuna Raamatussa.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Raamatullinen vuosi on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Jarmo " vastasi" jättämällä vastaamatta.

Oliille;

Kuukausien " tuntemien" on ihan normaalia asia. Määräsihän Jumala ns. uudenkuunjuhlat joka kuukausi. Kiista oli tuosta "määrittelystä" koskien viikkojuhlaa.

Jarmo väittää edelleen että ohranlyhteen tuonti oli ENNEN päsiäistä(ja Jumala käski ennen pääsiäistä tuoda heilutuslyhteen--Jarmon kommentti ) vaikka Moosesen kirjoissa selvästi toisin sanotaan.

2.Moos.23:15 Sitten laskekaa sapatin jälkeisestä päivästä, siitä päivästä, jona toitte heilutuslyhteen, seitsemän täyttä viikkoa,

Tuota lyhteentuontia oli edeltänyt pääsiäinen.

Jos joku on eri mieltä, kannattaa kysyä vaikka ortodoksijuutalaislta kumpi on ensin, pääsiäinen vai lyhde.

Sillä esikoishedelmä=uutinen oli esikuva Jeesuksesta, joka oli ylösnousseiden esikoinen.

Ensin kuolema, sitten kuoleman voittaminen ja ylösnousu, sitten ilmestyminen, ja tätä ilmestymistä kuvasi juuri tuon pääsiäisviikon jälkeinen lyhteenvientijuhla, joka täyttyi kun Jeesus nousi ylös Isän luo Taivaalliseen Temppeliin.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Markku_my
Viestit: 541
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 22:46

Re: Raamatullinen vuosi on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja Markku_my »

AOAOAOAOAO kirjoitti:Jarmo " vastasi" jättämällä vastaamatta.

Oliille;

Kuukausien " tuntemien" on ihan normaalia asia. Määräsihän Jumala ns. uudenkuunjuhlat joka kuukausi. Kiista oli tuosta "määrittelystä" koskien viikkojuhlaa.

Jarmo väittää edelleen että ohranlyhteen tuonti oli ENNEN päsiäistä(ja Jumala käski ennen pääsiäistä tuoda heilutuslyhteen--Jarmon kommentti ) vaikka Moosesen kirjoissa selvästi toisin sanotaan.
Nyt sinä kyllä vääristelet Jarmon sanomisia! Jarmo ja muutkin todistimme, että on VARMISTETTAVA (ei tuotava) ennen pääsiäistä, että on mahdollista viedä viljanäyte Jumalan eteen 17. päivä. Jos tuota varmistusta ei tehdä etukäteen, voi pääsiäisenä tulla kumma paikka eteen, jos vilja ei ollutkaan valmista.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Raamatullinen vuosi on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja Eero »

Itse oon seurannut jonkin verran tuota Torah Calendaria, joka ainakin väittää olevansa "kalenterin entisöintiprojekti Luomisen ajoista lähtien". Siellä Nisan 14 oli eilen:

http://www.torahcalendar.com/Calendar.asp?YM=Y2017M1

Tuosta aurinkokellosta tulee mieleen, että tarkoittaako se myös aurinkokalenterin käyttöä?

Toisekseen tulee mieleen, että eikö Raamattu juuri varoita uskovia kiistelemästä opinkappaleista, koska se on pahaksi kuulijalle? Ei siis niin etteikö niistä voisi keskustella, mutta juuri tämän kautta vihulainen pystyy lyömään kiilaa sekä uskovien että mahdollisesti ei-uskovien kuulijoiden välille.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
olli

Re: Raamatullinen vuosi on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja olli »

AOAOAOAOAO kirjoitti:Kuukausien " tuntemien" on ihan normaalia asia. Määräsihän Jumala ns. uudenkuunjuhlat joka kuukausi.
Miten niin kuukausien tunteminen oli Nooalle normaali asia ? Toithan ilmi, että vuoden alkaminen olisi määritelty VAIN Moosekselle annetun ohjeen mukaan.

Lainaamani kohta kuitenkin osoittaa, että vuoden alkaminen oli määritelty tarkalleen jo Nooan aikoina, ja se näinollen perustui muuhun kuin Moosekselle annetun kuukalenterin noudattamiseen.

Sanoit:
" Ensimmäisessä kuussa, kuukauden neljäntenätoista päivänä, iltahämärässä, on pääsiäinen Herran kunniaksi" ----> Pääsiäisen MÄÄRITTI PÄIVÄMÄÄRÄ, EI SADON KYPSYMINEN.
... mutta kysymys onkin siitä, mikä määritti milloin on ensimmäinen kuu, ja sen kautta milloin on sen neljästoista päivä. Eli jos väite on, että viljan mukaan määritellään se, milloin vuosi VOI alkaa, niin silloinhan myös pääsiäinen määräytyy välillisesti sen mukaan... eikö ?

Jos siis mielestäsi vuoden alkamista ei tarpeen mukaan säädetty (pitkällä tähtäimellä eli vuosisatojen vieriessä) viljan ja kuukierron keskinäisen suhteen mukaan, niin minkä mukaan sitten ?
näkymätön ninni

Re: Raamatullinen vuosi on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Ei siinä mittään... Ihan mielenkiintoinen keskustelu ja mielenkiintoista pohdiskelua, mutta ettei nyt ihan kiistelyksi menisi niin... :roll:

tulipahan tähän mieleen Paavalin lausahdus:

16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
17 jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
Ja komppaan tota sinetin kommenttia:

Joo, sanon tähän vain sen verran, että aurinkokellot ja kalenterit on ihmisen keksimää ja perinnettä, mutta kuu, tähdet ja aurinko toimii Jumalan suunnitelman mukaan ... ja näin myös luonto toimii Jumalan suunnitelmassa. Ihan vain näin "yksinkertaisesti" ajatellen. Mutta ihminen on tehnyt ajattelustaan liian monimutkaista.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Raamatullinen vuosi on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Olli;

Älä laita sanoja minun suuhuni. En ole väittänyt ettei aiemmilla sukupolvilla ollut ajanlaskuakäytäntöä. Vastasin kirjoituksessani asiaan koskien lyhteenheiluksen paikkaa suhteessa viikkojuhlaan.

Olli kirjoitti;

... mutta kysymys onkin siitä, mikä määritti milloin on ensimmäinen kuu, ja sen kautta milloin on sen neljästoista päivä. Eli jos väite on, että viljan mukaan määritellään se, milloin vuosi VOI alkaa, niin silloinhan myös pääsiäinen määräytyy välillisesti sen mukaan... eikö ?

Jos siis mielestäsi vuoden alkamista ei tarpeen mukaan säädetty (pitkällä tähtäimellä eli vuosisatojen vieriessä) viljan ja kuukierron keskinäisen suhteen mukaan, niin minkä mukaan sitten ?

Jumala sanoi Moosekselle Egyptissä 2.Moos. 12:2 " TÄMÄ KUUKAUSI olkoon teillä kuukausista ensimmäinen, siitä aloittakaa vuoden kuukaudet". Se ilmoitus MÄÄRITTI kuukausista ensimmäisen.

En ole väittänyt, että viljan mukaan määritellään vuoden alku.

Se, mitä en tiedä, on tapa, jolla tasattiin 364-päiväinen aurinkokalenteri, ja siitä johtuva ero n.365,25 vuorokauden pituisen vuoden välillä. Siihen ei ole löydetty vastausta.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Raamatullinen vuosi on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Laitan linkin Benjamin Turkian sivuille, ja siellä olevaan hänen kommenttiinsa koskien lyhteenheilutusta, jota tämä keskustelu alkoi.

http://www.portti.org/kesa08.html
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Juhani

Re: Raamatullinen vuosi on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on. Fil. 3:15.
Vastaa Viestiin