Minä vihaan noita nikoliittain tekoja?

Keskustelua sanasta
katso7
Viestit: 1415
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Minä vihaan noita nikoliittain tekoja?

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Aamulla kun heräsin kuulin vain sisäisen äänen joka sanoi: Minä vihaan noita nikoliittain tekoja.
Ilm 2:6 Mutta se sinulla on että sinä vihaat nikoliittain tekoja joita myö minä vihaan:
Ilm 2:15,16 Niin on myös sinulla niitä jotka samoin PITÄVÄT KIINNI nikoliittain opista, tee siis parannus mutta jos et niin minä tulen sinun tykösi pian ja SODIN HEITÄ VASTAAN SUUNI MIEKALLA!

En ole koskaan ajatellut nikoliittain oppia vaikka lukenut ilmestyskirjaa olen vähän.
Onko kellään tietoa mitä tämä oppi sisältää ja mitä sen kertoo miedän ajan uskoville, varmasti nikoliittain tekoja on vielä keskellämme?
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
Sinettisormus

Re: Minä vihaan noita nikoliittain tekoja?

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Jeesus vihaa nikolaiittain oppia. Jeesus ei vihaa Pontius Pilatusta, joka tuomitsi hänet kuolemaan eikä Jeesus vihaa niitä roomalaisia sotilaita, jotka lävistivät hänet nauloilla, mutta nikolaiittain oppia hän vihaa. Siksi tähän asiaan on suhtauduttava hyvin vakavasti.

Ilmestyskirja:
2:6 Mutta se sinulla on, että sinä vihaat nikolaiittain tekoja, joita myös minä vihaan.
2:15 Niin on myös sinulla niitä, jotka samoin pitävät kiinni nikolaiittain opista.

Tuo oppi tarkoittaa sitä, että seurakunnan tasa-arvoiset jäsenet jaettiin pappeihin ja maallikoihin ja papeilla vain oli oikeus sen jälkeen lukea tai tulkita Raamattua seurakunnassa. Maallikot ajettiin ulos seurakunnan toiminnasta. Samalla menetettiin paljon armolahjoja, joita niillä ihmisillä oli. Jeesus sanoi opetuslapsille, että "te olette veljiä keskenänne" ja hän käski heitä olemaan yhtä seurakunnassa, hän ei jakanut opetuslapsia kasteihin.
Sinettisormus

Re: Minä vihaan noita nikoliittain tekoja?

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Nikolaiittojen opetus

Bileamin oppi tunnettiin Johanneksen aikaan paremmin nimellä nikolaiittojen opetuksena. Tekstiyhteys osoittaa, että sekä 'Bileamin oppi' että 'nikolaiittojen opetus' tarkoittavat yhtä ja samaa harhaoppia: "Heitä {Bileamin opin seuraajia} on sinunkin luonasi, noita jotka seuraavat nikolaiittojen opetusta."

lue lisää http://www.kotisatama.net/fi/raamattuja ... 2003-09-15
Sinettisormus

Re: Minä vihaan noita nikoliittain tekoja?

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tästä aiheesta voi lukea internetistä esim. seuraavista osoitteista. Asia kannattaa opiskella kunnolla sillä katolinen kirkko ja muut papit tekevät kaikkensa hämärtääkseen totuuden tästä asiasta. Katoliset sivustot eivät ole luotettavia tämän asian eikä muidenkaan osalta. Katolinen kirkko yrittää opetuksessaan sekoittaa Bileamin opin ja nikolaiittan opin toisiinsa ja tällä tavalla sumentaa totuuden nikolaiittain opista. Ne eivät ole sama oppi.

http://answers.yahoo.com/question/in...0164219AAFfoIg
http://www.churchrestoration.org/tea...E%20CHURCH.htm
katso7
Viestit: 1415
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Re: Minä vihaan noita nikoliittain tekoja?

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Amen.Perheessä ei voi olla kastijakoa niin kuin Intiassa. Ja kuten sinettisormus kirjoitti:
...te olette veljiä keskenänne.
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Minä vihaan noita nikoliittain tekoja?

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Amen teille molemmille ja huomenta. Kivä nähdä sinuakin Sinetti taas.... :)

Mielestäni Kari Mäkinen ja Irja Askola edustaa nykynikolaiittain opinsuuntaa, koska he asettuvat Jumalan ja Jeesuksen asemaan seurakunnan välissä.
olli

Re: Minä vihaan noita nikoliittain tekoja?

Viesti Kirjoittaja olli »

No, mehän emme tiedä varmaksi mitä nikolaiittain oppi sinänsä oli, joskin se tekstin mukaan olisi ainakin johdannaista Bileamin opista... tai ehkä ei.

Mutta kannattaa huomata tässäkin kohdassa selkeä ero siinä, että Jumala rakastaa ihmisiä, mutta vihaa syntiä. Hän ei näin ollen vihaa nikolaiittoja, vaan heidän tekojaan.

Hän kehottaa seurakuntaa: "Tee parannus". Taas kannattaa huomata kenelle parannuskehotus annettiin ? Ei tässä sanota että nikolaiittain tulisi tehdä parannus - vaikka toki tiedämme että näin heidän tulisi tehdä. Mutta ollaan tarkkoja: tämä teksti on kirjoitettu seurakunnan johtajille, eikä nikolaiitoille. Toki teksti pitää katsoa myös kirjoitetun seurakunnalle yleisesti - mutta ei missään tapauksessa nikolaiitoille erityisesti.

Seurakunnassa, jossa nikolaiittain opit - tai ylipäänsä mikä tahansa harhaoppi joka johtaa ihmisen pois Jumalan yhteydestä - seurakunnan johtajilla on se vastuu toimia oikein jotta seurakunta erottaa yhteydestään ne, jotka sellaista levittävät.

Tässä kehotus on mielestäni selkeä: "Niin on myös sinulla niitä" ---> "Tee parannus"... eli tee se mitä tarvitaan jotta seurakunnan joukossa ei enää nikolaiittoja ole.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Minä vihaan noita nikoliittain tekoja?

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Amen Olli. Ainoa asia eksytyksen ja oikean tien välissä on juuri vain yksi asia johon kannattaa kiinittää huomiota ja se on itseasiassa hyvin helppo ymmärtää: Viekö oppi Jeesuksen Kristuksen veren suojiin, katumuksen ja anteeksiannon piiriin, vaiko pois siitä johonkin joka korvaa ristintyön jotenkin toisella tavalla, etenkin oman itsemme tekojen tai saavutusten kautta.
näkymätön ninni

Re: Minä vihaan noita nikoliittain tekoja?

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Aloituksen aiheeseen kirjoitus Petri Paavolan sivuilta:

http://www.kotipetripaavola.com/jeesusv ... ekoja.html
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Minä vihaan noita nikoliittain tekoja?

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

http://www.apokryfikirjat.com/epifan.htm

Kannattaisi ehkä lukea, vaikka ei uskoisikaan apoihin. Tämä arkaluonteinen aihe ainakin selittäisi sen, ettei opista ole tehty selkoa Raamatussa.
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
kasvua edistävä
Viestit: 39
Liittynyt: 06 Loka 2020, 23:52

Re: Minä vihaan noita nikoliittain tekoja?

Viesti Kirjoittaja kasvua edistävä »

Aapeli Saarisalo sanoo asiasta näin, Raamatun Sanakirjassa:

Nikolaiitat
Vähän-Aasian seurakunnissa esiintyvä evankeliumista poikkeava ryhmä, jonka Jeesus Ilmestyskirjassa tuomitsee. Efeson seurakunnalle Jeesus lukee ansioksi sen, että se vihaa n:ain tekoja, kun taas Pergamon seurakuntaa nuhdellaan, koska se pitää kiinni n:ain pappisvaltaisesta opista. N:ain johtajaksi ovat toisen vuosisadan kirkon opettajat arvelleet sitä Nikolausta (ks. <Nikolaus>), joka mainitaan «Ap. t. 6:5»:ssä ja josta sittemmin olisi tullut luopio. Saman tiedon mukaan kuului n:ain elämänmenoon yhteisomistusta, joka ei ulottunut vain omaisuuteen, vaan myös naisiin. N:t lienevät olleet samantapaisia kuin nekin Ilmestyskirjan «Ilm. 2:14»:ssä mainitut, jotka pitivät kiinni Bileamin opista, samoin ne, jotka (j. «Ilm. 2:20») mainitaan väärän naisprofeetan Iisebelin suosijoiksi. Ks. <Ilmestyskirja>.

Kirjallisuutta:
O. F. Myrberg, Johanneksen ilmestys (1903);
David Hedegård, Uppenbarelsebokens budskap till nutiden (1944).
Vastaa Viestiin