Mormonit

Keskustele ei kristillisistä uskonnoista
Sinettisormus

Mormonit

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Minulla on työssä ihana, uskova ystävä, jonka kanssa puhumme näistä uskon asioista ja tunnumme puhuvan aika samanlaista kieltä. Hän tunnustaa Jeesusta.
Ystäväni on Mormoni. En tiedä tuosta uskosta mitään. Ystäväni lahjoitti minulle tuon Mormonien kirjan, että halutessani voin tutustua tuohon uskoon, tuon kirjan kautta.
Pari kertaa olen ottanut tuon kirjan käteeni, mutta en ole kuitenkaa uskaltanut alkaa sitä lukemaan. Mietin, onko tuo kirja heille, kuin meille Raamattu? Jos tuon avaisin ja alkaisin sitä tutkia, ottaisinko vastaan, jotain sopimatonta?
Onko kellään tietoa tästä uskosta ja tuosta kirjasta, joku, joka avaisi tätä Mormoni uskoa?
Viimeksi muokannut Sinettisormus, 09 Joulu 2016, 10:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sinettisormus

Re: Mormonit

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Onko kellään omakohtaista kokemusta Mormoneista?
Sinettisormus

Re: Mormonit

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kuva

... tällaisen kirjan sain .....
Sinettisormus

Re: Mormonit

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

MYÖHEMPIEN AIKOJEN PYHIEN JEESUKSEN KRISTUKSEN KIRKKO MORMONIT

Pentti Maljanen - MORMONIN TUNNUSTUS: https://www.youtube.com/watch?v=aRKv7I_7pds
Samuli

Re: Mormonit

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Sorry ei ole omakohtaita kokemusta. Ja niin kuin moniin uskontoihin mahtuu erilaisia ihmisiä, jotka uskovat miten uskovat, niin varmaan tähänkin. Eli kaikki me ollaan yksilöitö kuulutaan sitten mihin usko/kuntaan tahansa.
Miksi haluaisit lukea sitä...? Ei tarvitse vastata, toivon vain että mietit hieman.

Tässä lyhyt video, joka kertoo mormoonien taustoista ja historiasta. Ehkä olisi hyvä hieman itse kaivella lisää mitä se sisältää.
https://www.youtube.com/watch?v=C2EWBSrvRQo
Samuli

Re: Mormonit

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Tuli vaan mieleen, että tosiaan laivaa yritetään keikuttaa joka suunnalta. Olkaamme luottavaisia Isäämme, joka antoi Poikansa meidän edestä, että meillä on turva ja pelastus Hänessä.
Sinettisormus

Re: Mormonit

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Vastaan kuitenkin, että ensin ajattelin, että voisin lukea sen siksi, että oppisin ymmärtämään paremmin mormonismia, vain tutkivassa mielessä, ymmärtäen paremmin, minkälaista uskoa ystäväni edustaa. Nyt kun kuuntelin tuon MORMONIN TUNNUSTUKSEN, ei mnulla ole enää sitäkään tarvetta tutustua siihen. Säälin vain tuota ystävääni, joka on todella sydämellinen, mutta hänellä on tuo usko. Toivon ja rukoilen, että hänenkin silmänsä avautuu, kuin tuon Pentti Maljasen ja muiden ex-mormonien silmät.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Mormonit

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Muistan lapsena kun äiti päästi mormoneita meille puhumaan. Minulle lapsena kaikki uskovat oli uskovia, enkä osannut erottaa heitä. Äiti varmaan ajatteli samoin, en osaa sanoa, enkä muista että olisin hänen kanssaan jutellut sen koommin.
Myöhemmin olen huomannut että meitä adventisteja yhdisti moni muukin harhaoppisuus, kuten jehovalaisuus erityisesti. Toisaalta kaikessa keskiössä on aina kysymys Jeesuksen merkityksestä uskon anteeksiannoon ja pelastustien keskellä, millainen on portti Taivaaseen, jonne kaikki haluaisivat mennä. Jopa muslimeilla on Jeesus tunnustettuna profeettana, muttei sen enempää "tie, totuus ja elämä" merkityksessä. Jehovatkin ovat sellaisia että niitä on hauskaa päästää sisään ja sitten alkaa heti puhumaan niille Jeesuksesta ja katsoa niiden rektioita.

PS. Mormoonikirkosta tuli mieleen kun mulla on yks vanha portsari tuttu joka on uskossa ja hänkin on voimailutaustainen ja erinomainen huumorintaju. Me kerran automatkalla hysteerisesti naurettiin kun puhuttiin lahkokirkoista, joissa on erilaisia "jeesuskorvikkeita" ja muita rituaaleja, kuten just mormoneilla. Me keksittiin että hei, perustetaan mekin oma voimanostajien kirkkolahko... Myöhempien aikojen voimanostajien Hormonikirkko!
Bhuaaa! Ja pappina saa toimia se jolla on kovin testokuuri päällä :D ...ja sille puetaan voideltu penkkipaita XD

ANTEEKSI jos loukkasin mutta tämä sarkasmi on myös raamatullista. Eliahan pilkkasi julkeasti niitä Baalin vääriä profeettoja.
Sinettisormus

Re: Mormonit

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Hormonikirkko! ...... :lol:
näkymätön ninni

Re: Mormonit

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

No totisesti tuo Mormonien kirja on toinen todistus jeesuksesta kristuksesta. Väärää todistusta siis suomeksi sanottuna. :x
Sinettisormus

Re: Mormonit

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

.... nyt tuo "lahjakirja", on tuhkana, samoin tämä toinen, uskova ystäväni poltti tuon kirjan ...
näkymätön ninni

Re: Mormonit

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Hyvin tehty sinetti! :)

Tässä vähän esimerkkiä missä menee vikaan...
Kysymys: Onko mormonismi kultti? Mihin mormonit uskovat?

Vastaus: Mormonien uskonto (mormonismi), jonka seuraajat kuuluvat Myöhempien aikojen pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkkoon, perusti mies nimeltä Joseph Smith vajaat kaksisataa vuotta sitten. Hän väitti Isä Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen vierailleen luonaan henkilökohtaisesti ja kertoneen kaikkien seurakuntien ja uskontojen olevan iljettäviä. Niinpä Joseph Smith päätti aloittaa upouuden uskonnon, jonka hän väitti olevan ainoan oikean uskonnon maan päällä. Mormonismin ongelmana on se, että siinä on ristiriitaisuuksia Raamatun kanssa, se muuttaa Raamatun sanomaa ja se lisää Raamattuun. Kristityillä ei ole mitään syytä uskoa, että Raamattu ei ole totta ja riittävä ilmoitus Jumalalta. Jumalaan uskominen ja luottaminen tarkoittavat, että me uskomme hänen Sanaansa ja uskomme kaikkien Kirjoitusten olevan Jumalan synnyttämiä. Tämä tarkoittaa sitä, että ne tulevat häneltä (2. Tim. 3:16).

Mormonit uskovat, että on useita Jumalan synnyttämiä kirjoituksia, eikä ainoastaan yksi: 1) Raamattu, jos se on käännetty oikein. Mitkä jakeet ovat oikein käännettyjä ja mitkä eivät ole, ei ole aina selvää. 2) 2) Mormonien kirja, jonka Smith käänsi ja julkaisi vuonna 1830. Smith väitti tämän kirjan olevan kaikkein oikeimman kirjan maan päällä ja sen opetuksia seuraamalla voivan päästä lähemmäksi Jumalaa kuin mitään muuta kirjaa lukemalla. 3) Oppi ja liitot, joka sisältää kokoelman nykyajan ilmestyksiä koskien Jeesuksen Kristuksen uudistettua seurakuntaa. 4) Kallisarvoinen helmi, joka mormonien mukaan selventää Raamatusta kadonneita opetuksia ja antaa lisävalaistusta maan luomiseen liittyviin tapahtumiin.
lue lisää... https://gotquestions.org/Suomi/mormonit.html
Sinettisormus

Re: Mormonit

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

.. kannattaa katsoa tuolta ylhäältä myös tuo Pentti Maljasen video, häneltä on samasta aiheesta kuulema myös kirja; miten päästä eroon mormonismista.
Sinettisormus

Re: Mormonit

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Birge

Re: Mormonit

Viesti Kirjoittaja Birge »

Sinettisormus kirjoitti:Minulla on työssä ihana, uskova ystävä, jonka kanssa puhumme näistä uskon asioista ja tunnumme puhuvan aika samanlaista kieltä. Hän tunnustaa Jeesusta.
Ystäväni on Mormoni. En tiedä tuosta uskosta mitään. Ystäväni lahjoitti minulle tuon Mormonien kirjan, että halutessani voin tutustua tuohon uskoon, tuon kirjan kautta.
Pari kertaa olen ottanut tuon kirjan käteeni, mutta en ole kuitenkaa uskaltanut alkaa sitä lukemaan. Mietin, onko tuo kirja heille, kuin meille Raamattu? Jos tuon avaisin ja alkaisin sitä tutkia, ottaisinko vastaan, jotain sopimatonta?
Onko kellään tietoa tästä uskosta ja tuosta kirjasta, joku, joka avaisi tätä Mormoni uskoa?
https://www.youtube.com/watch?v=YfY1NbhoC0E
Birge

Re: Mormonit

Viesti Kirjoittaja Birge »

Sinettisormus kirjoitti:Minulla on työssä ihana, uskova ystävä, jonka kanssa puhumme näistä uskon asioista ja tunnumme puhuvan aika samanlaista kieltä. Hän tunnustaa Jeesusta.
Ystäväni on Mormoni. En tiedä tuosta uskosta mitään. Ystäväni lahjoitti minulle tuon Mormonien kirjan, että halutessani voin tutustua tuohon uskoon, tuon kirjan kautta.
Pari kertaa olen ottanut tuon kirjan käteeni, mutta en ole kuitenkaa uskaltanut alkaa sitä lukemaan. Mietin, onko tuo kirja heille, kuin meille Raamattu? Jos tuon avaisin ja alkaisin sitä tutkia, ottaisinko vastaan, jotain sopimatonta?
Onko kellään tietoa tästä uskosta ja tuosta kirjasta, joku, joka avaisi tätä Mormoni uskoa?
Asuin Turussa ja menin mormonikirkkoon, kun siellä oli myyjäis- ja kirppistapahtuma. Jumala antoi sydämelleni erään nuoren mormonitytön. Mietin miten veisin hänelle evankeliumia. Kopioin vanhalla Olivetilla englanninkielisestä Raamatusta Gal. 1:8 "Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu." Heillehän enkeli Moron antoi kultalevyt, joissa oli uutta ja vierasta tietoa Raamatusta.
Sitten menin toiveikkaana johonkin toiseen tilaisuuteen siellä (asuin ihan naapurissa) ja ilokseni näin sen saman tytön. Ojensin tekstin hänelle, ja hän jäi kummastuneena paperi kädessä seisomaan. Kuin ammuttuna ilmaantui jostain mormoniveli ja otti sen kirjeen itselleen. En tiedä miten se eteni, saiko se nuori nainen sitä enää ollenkaan. Rukoilin paljon hänen puolestaan.
Birge

Re: Mormonit

Viesti Kirjoittaja Birge »

Sinettisormus kirjoitti:Onko kellään omakohtaista kokemusta Mormoneista?
Kun tein joskus ovityötä (evankeliumin keinona käytettiin tuolloin kyselytutkimusta), eräässä rappukäytävässä tuli vastaan kaksi mormoninaista, jotka myös tekivät ovityötä. Ajattelin että kysäisenpä heiltäkin yhden kysymyksen lomakkeeltani: Miten ihminen pääsee taivaaseen?
He mykistyivät täysin ymmälleen ja katsoivat toisiaan. He eivät osanneet vastata, vaikka jotain haparoivaa yritystä oli.

Minua säälittää ihmiset, jotka eksytetään tuohon lahkoon, jonka opistakaan he eivät tiedä mitään, saati sitten syvemmistä salaisuuksista. Minäkään en tiedä heidän pelastusopistaan muuta kuin että se on hyvin mutkikas.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Mormonit

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Niinpä, vaan Jeesus ei ole :D
Birge

Re: Mormonit

Viesti Kirjoittaja Birge »

-jarmo- kirjoitti:Niinpä, vaan Jeesus ei ole :D
Niinpä, meidän Jeesuksen tie on suora ja yksiselitteinen, eikä siltä tieltä eksy tällaiset vähän höhlätkään. Eikä hänellä ole suosikkeja, ihmiseen katsomatta jokainen saa tuta välillä ojennustakin.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Mormonit

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Aivan. Mä oon monesti miettiny miksi kaikki muut uskonnot aina vaatii paljon, todella paljon. Niissä on leveleitä ja portteja ja tasoja ja jos jonkilaisia uhrautumisia ja muita testejä sekä tietotaitoa. Jeesus Kristus, tie, totuus ja elämä, siinä ei ole mitään muuta kuin antautuminen sille. Ei mitään erityisvaatimuksia, lihan suorittamista, eikä mitään sellaista. Tosin moni asettaa myös Kristinuskolle kaikenlaista vaatimustasoa, mutta ne ovat pelkkää Jumalan edessä jonglööraamista, "katso Jumala, minä osaan" muttei ne palvele Jumalan tarkoitusta. Poika on jo täyttänyt Jumalan ne tarkoitusperät ja meille ei olla jätetty mitään muuta kuin usko ja antautuminen Jeesukselle Kristukselle. Tätä asiaa muut uskonnot eivät voi ymmärtää.
Vastaa Viestiin