Niin, tästä asiastahan nyt voimme keskustella aivan loputtomiin ja syytökset areiolaisuudesta voivat täyttää koko keskustelun.
Valitettavasti, Raamatussa ei ole sellaista kohtaa joka aikuisen oikeesti osoittaisi yhden näkemyksen oikeaksi ja toisen vääräksi. Tosin, näitä jotka väittävät että Raamattu jotaki suoraan sanoisi, on monta, mutta heillä ei asiaan ole perusteita.
On kymmeniä kohtia, joita otetaan esiin puoleen ja toiseen, ja koska olen tähänkin asiaan jossakin määrin perehtynyt, olen ilomielin keskustelukumppanina ihan kumpaan tahansa argumentointiin. Eli kumpaa tahansa kantaa haluat osoittaa todeksi, osaan kyllä argumentoida kyseistä käsitystä vastaan.
Mutta summa summarum, vaiukka asiasta pajon väitellään, ei Raamatusta yksinkertaiseti löydy selkeää opetusta siitä että Jeesus olisi Jumala, eikä myöskään Raamatusta löydy kohtaa joka selkeästi sanoisi ettei Jeesus voisi olla Jumala.
Tosin, jälkimmäinen on sikäli merkityksellinen asia, että Raamatusta ei myöskään löydy yhtään lausetta joka osoittaisi ettei vaikkapa Mooses olisi voinut olla Jumala. Näinollen, se, ettei Raamatusta löydy lausetta joka osoittaisi ettei Moose tai Pietari voisi olla Jumala, ei liene mitenkään omituista että Raamatusta ei löydy lausetta jonka mukaan Jeesus ei voisi olla Jumala. Edellämainittuhan ei osoita loppujen lopuksi kertakaikkiaan yhtään mitään muuta kuin sen, ettei se ettei Raamattu kiellä mahdollisuutta Jeesuksen jumaluudesta suinkaan puhu sen puolesta, että Jeesus olisi Jumala.
(Sorry jos edellisen kappaleen logiikka meni liian vaikeaksi).
Mutta loppujen lopuksi, lähdetäänpä siitä että meillä on Raamattu, ja jos joku haluaa osoittaa
vain ja ainoastaan Raamatulla että Jumala olisi "kolmiyhteinen" (jota ei mitenkään määritellä Raamatussa), niin tehtävä on uskovalle virtuaalisesti mahdoton. Näin ollen, haastanpa palstan lukijat osoittamaan sellaisen niinkin yksinkertaisen asian kuin että:
"Jeesus on Jumala".
Tarkennuksena vielä, on helppo osoittaa että Jeesus voi olla "jumala" adjektiivina, eli kuten kreikan kielikin asian tuntee, jumalallinen tai "suuri ja mahtava" (theos). Mutta asian tekee huomattavasti vaikeammaksi jos pitää pystyä osoittamaan, että Jeesus on Jumala, substantiivina.
Toisaalta pitää erottaa toisistaan Jumalasta puhuvat kohdat ja toisaalta kohdat jossa puhutaan Jumalan voiman käyttämisestä. On nimittäin helppo löytää kohta jossa maailma luotiin Jeesuksen "kautta"... mutta paljon vaikeampi löytää kohtaa jossa "Jeesus loi maailman".
Kaksi asiaa jotka minua itseäni on varsin paljon herättänyt tutkimaan tätä asiaa on rukoileminen ja kirjeet.
Aloitetaan rukoilemisesta; meillä ei ole yhtään kohtaa jossa Raamatussa meitä kehoitettaisiin rukoilemaan Poikaa, mutta kylläkin Poika kehottaa rukoilemaan Isää. Myöskin, Poika rukoilee Isää meidän puolestamme, mikä sinänsä on aika mielenkiintoista jos uskomme Pojan olevan Isän vertainen; koska silloin Jumala rukoilee vertaistaan Jumalaa ???
Toinen on sitten se kirjeet... katso melkein kirjettä kuin kirjettä, milötei jokaisessa toistetaan aivan sama asia:
Armo teille ja rauha 1) Jumalalta, meidän Isältämme, ja 2) Herralta Jeesukselta Kristukselta!
Tervehdys tuli siis toisaalta Jumalalta, Isältä, ja toisaalta Herralta, jota ei Jumalaksi tituulerata, vaan Pojaksi.
Oppi kolmiyhteydestä tuli kuvioihin joskus 300-luvulla, yhdessä monien muiden oppien kanssa, joista useimpia uskaltaisin kutsua harhaopeiksi.
Meillä on siis Raamatun mukaan yksi Jumala ja Isä, - ja toisaalta, yksi Herra, Kristus Jeesus.
Esitän väitteen että Jeesus ei olisi Jumala, vaan Jumalan ainokainen Poika. Miten vastaat ? Miten perustelet ? (Raamatulla, kiitos.)