kolmiyhteinen Jumala

Keskustelua sanasta
olli

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja olli »

AOAOAOAOAO, katsotaan nyt tämän kerran sitten nuo todistelusi läpi. Mutta koeta nyt jo uskoa ettei noista yhdestäkään ole mitään todistusarvoa, koska ne eivät yksinkertaisesti ole mitään yhdellä-ja-ainoalla-tavalla-tulkittavia.

Eli:

1) Joh.14:9 - "Joka on nähnyt Minut, on nähnyt Isän"
Kol 1:15 kirjoitti:ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
Tämä ei tarvinne lisäkommentteja. Tai no ehkä muistuttaisin että myuös ihminen luotiin Jumalan kuvaksi.

2) 1.Timoteus 3:16 ( Novum ): "JUMALA joka ILMESTYI LIHASSA"

Valitettavasti vaan nyt sattuu olemaan sellainen juttu, että tuo Novumin käännös on tässä asiassa niitä surkeimpia joita on. Kreikka EI PUHU JUMALASTA, vaan nimenomaan kieltää sen vaihtoehdon, käyttämällä peräti ilman määräistä artikkelia sanaa hos (3739, joka, kuka, ...), jota EI KOSKAAN saa tehdä kun puhutaan Jumalasta !!!

VKR kääntää tämän tarkemmin ja ilman tulkintoja, sanoin: "Ja tunnustetusti suuri on jumalisuuden salaisuus: Hän, joka on ilmestynyt lihassa, vanhurskautunut Hengessä, näyttäytynyt enkeleille, saarnattu pakanain keskuudessa, uskottu maailmassa, otettu ylös kirkkauteen."

Mutta huomaapa erityisesti tuo " vanhurskautunut Hengessä"; tiedätkös mitä "vanhurskautuminen" tarkoittaa ? Se tarkoittaa VANHURSKAAKSI JULISTAMISTA. Väitätkö siis, että Jumala tuli Jumalalle kelvolliseksi eli julistettiin vanhurskaaksi vasta Hengessä ???

Tuossa tekstissä on toki 6 muuta kohtaa jotka jokainen todistavat ettei Jeesus ole Jumala.

3) 1.Pietari 3:18-19 (Novum): "SURMATTUNA tosin LIHASSA, mutta eläväksitehtynä HENGESSÄ, JOSSA MYÖS MENNE JULISTI hengille vankilassa."

En todellakaan ymmärrä kommenttiasi: "Jeesuksen LIHA KUOLI, EI JEESUKSEN HENKI.". !!!!!!!!!!!!!!!!!

Sillä tuossahan aivan suoraan sanotaan että eläväksi T E H T Y N Ä Hengessä. Menee jo yli ihmisen ymmärryksen yrittää ymmärtää miten ihmeessä saat tuosta vedettyä tekemäsi johtopäätöksen.

Kun ihminen tehdään eläväksi Hengessä, niin tekeekös se ihmisen OMA henki sen ihmisen eläväksi ???

Kreikan sana on "zōopoiētheis" - eläväksi TEHTYNÄ. Minkä logiikan mukaan tuo muka tarkoittaisi sitä että Jeesus olisi ollut koko ajan elävä ???

Tässä kohdassa on jälleen väkevä todistus siitä että Jeesus todellakin kuoli ja LAKKASI elämästä. Ei pihahdustakaan. Ei elämän henkeä. Kunnes ISÄ Hänet herätti, Hengessään. Ja sitten Jeesuksella taas oli elämän henkäys ja elämä. Sitä kutsutaan ylösnousemiseksi, josta Raamattu sanoo "Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen."
olli

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja olli »

Niin, AOAOAOAOAO, taisit muuten unohtaa kommentoida itse tärkeintä asiaa:
olli kirjoitti:Tässä se villakoiran ydin juuri onkin. Yksikään Jumalalle määritellyistä ominaisuuksista ei toteudu Jeesuksessa.
Jeesus ei ole:
- suvereeni (Jeesus tekee aina Isänsä tahdon, ei omaa tahtoaan)
- kaikkivaltias (Jeesus itse sanoo ettei voi tehdä mitään ilman Isää ja että Isä on antanut Hänelle kaiken vallan)
- kuolematon (Jeesus todellakin kuoli ristillä ja Isä Hänet kolmantena päivänä herätti kuolleista. Tänä aikana Jeesus EI elänyt.)
- rukouksen kohde (Läpi koko Raamatun, vain ja yksin Isä on rukousten kohde, myös PH ja Jeesus rukoilevat Isää)
Näiden mukaan sen paremmin Jeesus kuin Pyhä Henkikään ei ole Jumala. Ja näistä löydät toki todisteet läpi UT:n.
1 Kor 8 kirjoitti:5 Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja,
6 niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.
Paavalilla oli asiasta varsin selkeä käsitys. Yhdyn Paavalin käsitykseen.
näkymätön ninni

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Minun mielestäni tässä keskustelussa ei olla menty ollenkaan hyvään suuntaan. Me keskustelemme nyt Jumalan olemuksesta ja meidän vajavaisista käsityksistä siihen liittyen. Itse en ainakaan kykene Jumalaa selittämään, enkä ymmärtämään, käsitykseni Jumalasta voi hyvinkin olla väärä ja epätäydellinen. Täällä on tullut mm. esille että kolminaisuusoppi olisi saatanasta. Itse en uskaltaisi näin provosoivaa väitettä tähän asiaan esittää. Kolminaisuusoppi on minun mielestäni vain ihmisten yksi vajavainen yritys selittää Jumalan olemusta.

Jeesus Kristus on minun Herrani ja minun Jumalani. Hän on ristillä kärsinyt ja kuollut minun syntieni tähden.

Tähän voisin lisätä vielä uskontunnustuksen joka kirkoissa vielä tänäkin päivänä yhdessä ääneen lausutaan:

Minä uskon Jumalaan,
Isään, Kaikkivaltiaaseen,
taivaan ja maan Luojaan,
ja Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,
joka sikisi Pyhästä Hengestä,
syntyi neitsyt Mariasta,
kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
astui alas tuonelaan,
nousi kolmantena päivänä kuolleista,
astui ylös taivaisiin,
istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,
ja Pyhään Henkeen,
pyhän yhteisen seurakunnan,
pyhäin yhteyden,
syntien anteeksiantamisen,
ruumiin ylösnousemisen
ja iankaikkisen elämän.

Riittääkö tämä todistus teille minun uskostani? Vai vieläkö vaaditte jotain muuta pätevämpää todistusta?

Loppuun haluan vielä lainata Rovasti Olavi Peltolan tekstiä, jossa hän kuvaa myös minun ajatuksiani tähän asiaan liittyen:
Jeesus Kristus on kristillisen uskon pääsisältö ja hänen persoonansa hallitsee kaikkea, läpäisee kaiken ja hän on kaikessa läsnä.
Jeesuksen persoona on meille täysin ylivoimainen ilmaistavaksi inhimillisin sanoin ja käsittein. Jeesus on ja jää meille salaisuudeksi, mysteeriksi. Hän on aina jotain paljon enemmän ja suurempaa kuin mitä pystymme ymmärtämään. Ainoa oikea asenteemme hänen edessään onkin vaikeneminen ja palvominen! Meidän ei tule selitellä kuka Jeesus on, vaan antaa hänen vallata sydämemme ja koko olemuksemme.
Emme halua tuntea Jeesusta "lihan mukaan", "pelkästään inhimilliseltä kannalta" (2 Kor 5:16). Kuitenkin UT:n neljä evankeliumia kertoo Jeesuksesta nimenomaan ihmisenä ihmisten joukossa. Olemme täysin riippuvaisia evankelistojen todistuksesta emmekä siksi halua tuntea muuta Jeesusta, kuin UT:n kuvaaman Jeesuksen.
Vielä linkki Peltolan tekstiin: http://rovasti.fi/node/184
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2206
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Olli, sinun "vakuuttelusi" eivät nyt vain mene läpi.

Textus Receptus, Bysantin tekstilaitos,ja arvostelemasi Novum, ja pikaisesti katsottuna 5 eri englanninkielistä käännöstä nimenomaan käyttää JUMALA-sanaa, Theos.

Väitteesi, ettei Pyhä Henki ole Jumala, on täysin kestämätön. Raamattu monessa kohtaa selvästi rinnastaa Jumalan Hengen ja Kristuksen Hengen.

Jos et usko, niin et usko.

Jumala on Yksi persoona, Hän inkarnoitui. Sana tuli lihaksi.

Jos Jeesus ei ollut Luoja, niin Hän oli silloin luotu, mikä ei tietenkään ole totta.

Jumala on Luoja, ja Hänellä on nimi, Jeesus.

Kristinuskon eräs ydin on juuri Jeesuksen Jumaluus.

Tässsä pitkässä ketjussa laittamani Raamatun kohdat KAIKKI TODISTAVAT JEESUKSEN JUMALUUDESTA, mutta sinä käännät, tai "tulkitset" ne täysin oman mielesi mukaan.

En ala niitä uudestaan siteeraamaan.

Kirkolliskokoukset jo alkuvuosisatoina julistavat HARHAOPIKSI Jeesuksen Jumaluuden kieltämisen. Sitä se on tänäkin päivänä.


-----------------------

Lopetan omalta osaltani tämän ketjun. Jos joku palstalainen, Ollikin, haluaa tästä, tai muusta aiheesta viestitellä, niin aina voi laittaa yksityisviestiä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
olli

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja olli »

AOAOAOAOAO kirjoitti: Kristinuskon eräs ydin on juuri Jeesuksen Jumaluus.
Vasta noin 300-luvulta lähtien. Raamatun kirjoittajat eivät siihen uskoneet, muutoinhan UT olisi kirjoitettu varsin toisella sävyllä. Ensimmäiset viittaukset kolmiyhteydestä ovat ajalta jolloin käytännössä apostolit olivat jo kuolleet ja harhaopit alkoivat tunkea mukaan.
olli

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja olli »

näkymätön ninni kirjoitti: Loppuun haluan vielä lainata Rovasti Olavi Peltolan tekstiä, jossa hän kuvaa myös minun ajatuksiani tähän asiaan liittyen:
Niin, varsin monet uskovat ilmaisevat asian sanoin, joka ei väitä Jeesusta tai PH:ä Jumalaksi, kuten lainaamasi Olavin teksti. Se on aivan terve lähtökohta, sillä Raamattu ei anna sellaista yksiselitteistä kuvaa asiasta.

Jeesuksen tituleeraaminen Jumalaksi ilman aivan kirjaimellista tukea Raamatusta onkin varsin kyseenalaista. Näin varsinkin, kun UT todellakin osoittaa selkeästi ettei Jeesus täytä "Jumalan" kriteerejä.

Siksi olenkin totaalikieltäytyjä, ts. kieltäydyn julistamasta Jeesusta Jumalaksi. Meillä on Raamatun mukaan vain yksi Jumala, Isä, ja Isän rinnalla on Jeesus, joka on meidän Herramme.
Juhani

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Minulle tuli nämä sanat:

Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
9 Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!
11 Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.
12 Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
13 Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.

Koetellaan tämä rukouksessa ja antakaa anteeksi kaikki veljillenne ja sisarillenne!
Viimeksi muokannut Juhani, 08 Touko 2017, 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
katso7
Viestit: 1422
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Re: kolmiyhteinen Jumala

Viesti Kirjoittaja katso7 »

He tutkivat halukkaasti oliko asia niin.raamatun lukuja ja nimiä saa tutkia se ei ole kielletty.pitää puhua muustakin kuin aina samaa paikkaa 50v minusta erittäin mielenkiintoinen keskustelu.olen rukoillut vastausta juuri tähän asiaan ja olen saanut vastauksen.eikö vois olla iloinen jos toinen saa rukousvastauksen.
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
Vastaa Viestiin