Apokryfisia kirjoituksia ja muita kirjoituksia netissä suomennettuna

Keskustelua sanasta
Juhani

Apokryfisia kirjoituksia ja muita kirjoituksia netissä suomennettuna

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Löysin mielenkiintoisia Apokryfisiä kirjoituksia ja muita kirjoituksia Internetistä.
Finnish translations of noncanonical scriptures
Aramea-suomi uusi testamentti !

Apokryfisiä kirjoituksia ja muuta suomennettuina
http://www.apokryfikirjat.com/

Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, (2.Tim.3:16).

mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on; (1. Tess. 5:21).

Onko kellään tietoa, mistä voisi lukea internetissä vapaasti esim. Septualgintaa ja Eenokin kirjaa, vai pitääkö ne ostaa jostakin?
näkymätön ninni

Re: Apokryfisia kirjoituksia ja muita kirjoituksia netissä suomennettuna

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Täältä löytyy ainakin Setuaginta: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible
näkymätön ninni

Re: Apokryfisia kirjoituksia ja muita kirjoitu"ksia netissä suomennettuna

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Kerron vielä tämän oman kokemuksen aloitukseen liityen. Uskontaipaleeni alkupuolella kiinnostuin kovasti noista Raamatun "ulkopuolella" olevista kirjoituksista. En muista enää mitä kirjoitusta luin; Olikohan Jaakobin evankeliumi tai joku vastaava; lähinnä tuli hämmentynyt ja ahdistunut olo, joten koin viisammaksi jättää nämä kirjoitukset omaan arvoonsa ja pitäytyä Raamatun Sanassa. Tämä on toki vain minun oma kokemus noista teksteistä, mutta kannattaa ainakin rukoilla ennen niiden lukemista ymmärrystä ja viisautta ja Pyhän Hengen ohjausta.

Näiden Raamatun "ulkopuolella" olevien kirjoitusten ymmärtäminen edellyttää hyvää raamatun tuntemista. Kaikkia kirjoituksia ei edes kannata lukea. Suosittelen ensin paneutumaan Raamatun Sanaan!
Viimeksi muokannut näkymätön ninni, 12 Huhti 2017, 09:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olli

Re: Apokryfisia kirjoituksia ja muita kirjoituksia netissä suomennettuna

Viesti Kirjoittaja olli »

Ja tuolta mainitsemaltasi sivustolta löytyy myös Eenokin kirja.
http://www.apokryfikirjat.com/eenok1.htm
Juhani

Re: Apokryfisia kirjoituksia ja muita kirjoituksia netissä suomennettuna

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Raamatun sana on tietenkin tärkein ja sitä pitää ensin lukea. En ole mitenkään erityisen kiinnostunut muista kirjoituksista. Kuitenkin me luemme päivittäin Raamatun ulkopuolella olevia kirjoituksia mm: uutisia, politiikkaa ja muuta kirjallisuutta. Elämme vielä maailmassa, jossa joudumme tekemisiin päivittäin "ulkopuolisten" kirjoituksien kanssa. Niitä lukiessa pitää myös miettiä, ovatko ne hyödyllisiä ja ovatko ne syntyneet Jumalan Hengen vaikutuksesta?
näkymätön ninni

Re: Apokryfisia kirjoituksia ja muita kirjoituksia netissä suomennettuna

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Juurikin niin. Kaikki on syytä arvoida! Tätä juuri tarkoitin! :)
Sinettisormus

Re: Apokryfisia kirjoituksia ja muita kirjoituksia netissä suomennettuna

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Joo, mul on ollu toi sivusto kans pitkää kirjanmerkeissä ja käyn siel joskus, mutta harvoin katsomassa. Nämä ovat Vanhoja Raamattua sivuavia tekstejä, joita on työllä suomennettu. Mielenkiintoinen sivusto, mutta pitää muistaa että nämä ovat tekstejä, jotka ei aikanaan jostain syystä päässeet Raamatun sivuille ja osa teksteistä on myöhemmin löytyneitä. Esim. tämä Tuomaan evankeliumi; http://www.apokryfikirjat.com/tuomev.htm Aikansa historiaa.
Sinettisormus

Re: Apokryfisia kirjoituksia ja muita kirjoituksia netissä suomennettuna

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tämä Tuomas Levänen on tehnyt tällä saralla valtavaa työtä ja tekee edelleen.
näkymätön ninni

Re: Apokryfisia kirjoituksia ja muita kirjoituksia netissä suomennettuna

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Petri Paavola on kirjoittanut mielenkiintoisen kirjoituksen koskien tässäkin ketjussa mainittua Eenokin kirjaa:

http://www.kotipetripaavola.com/eenokin ... sytys.html
olli

Re: Apokryfisia kirjoituksia ja muita kirjoituksia netissä suomennettuna

Viesti Kirjoittaja olli »

Luin tuon Petrin kommentit Eenokin kirjasta, ja se oli jotenkin silleen pettymys. Tuolta itse asiassa löytyy paljon mielenkiintoisia yhtymäkohtia eri asioihin; toki Petrin tavoin pitää varoittaa ettei kukaan vaan lue tuota Raamatun sanana tai edes arvollisena "lisävalon antajana"... mutta jotenkin tuntui että Petri loikkasi kaiken yli ja keskittyi vain noihin harhaoppeihin. No, se oli hänen tyylinsä.

Mutta asiasta toiseen; apokryfikirjojen joukossa on joitakin, joiden opetus on kokolailla lähellä Raamatun opetusta. Haluaisin antaa esimerkiksi Didakhen, eli "kahdentoista apostolin opetukset". Suosittelisin tätä kaikille.

Didakhen teksti ei ole mielestäni missään kohdin ns. "ongelmallista", siinä on annettu monia käytännön ohjeita meille kristityille, toki sovitettuna 1. vuosisadan kontekstiin. Mielestäni nuo ohjeet ovat lähes kaikki myös sovellettavissa nykypäivään.

Erityisen kiinnostavana voisin mainita viimeisen eli 16. luvun, mutta koska kok oteksti ei ole pitkä, kannattaa lukea koko Didakhe alusta alkaen, niin samalla oppii myös tuon kirjoittajan tavan ilmaista asioita; näin itse tekstin sanoma avautuu paremmin.

Olen tähän kyseiseen perehtynyt enemmän jo joskus joku vuosi sitten, ja se on ihan hyvää tutkittavaa. Eli, olkaapa hyvät, "kahdentoista apostolin opetukset" = Didakhe:
http://www.apokryfikirjat.com/didakhe.htm
Juhani

Re: Apokryfisia kirjoituksia ja muita kirjoituksia netissä suomennettuna

Viesti Kirjoittaja Juhani »

1.Piet. 2:2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,

Koen että tämä jae on tarkoitettu juuri nimen omaan minulle. Pitäisi lukea vain Raamattu ja Raamattua, eikä mitään muuta. Luen 33/38 Raamattua ja joskus vanhaa Bibliaa. Tuntuu jotenkin että 92 on todellakin vain "väännös". Joskus tarkistan muutamia sanoja saksaksi esim. Luther 1545 ja Luther 2017. Hebreaa en osaa.
Juhani

Re: Apokryfisia kirjoituksia ja muita kirjoituksia netissä suomennettuna

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Piti vielä sanoa se että;
Matt. 22:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.

Tulin uskoon viime vuoden jouluna ja en ole mistään uskovaisesta perheestä, eikä vanhempani opettaneet minulle edes iltarukousta lapsena. Päätin ostaa Raamattuni, joka tuli postipakettina mulle tänne ulkomaille. Sitä ennen en ollut avannut Raamattua varmaan yli 35 -vuoteen. Sen jälkeen olen lukenut sitä joka päivä.

Uskon että vai rukouksen ja Raamattua lukemalla ihminen näkee ainoastaan totuuden.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 5026
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Apokryfisia kirjoituksia ja muita kirjoituksia netissä suomennettuna

Viesti Kirjoittaja Eero »

Oon samaa mieltä, että Raamattu Jumalan ilmoituksena on kaikki mitä tarvitaan ja kun sen makuun pääsee, niin ei muuta enää haluakaan.

Enkä nyt halua kuulostaa liian tiukkapipoiselta, mutta olen jopa jättänyt kaiken maallisen (fiktiivisen) kirjallisuuden väliin ihan vaan sen vuoksi, ettei ajatuksiin pääse ujuttautumaan vääriä ideoita. Sama pätee mun mielestä noihin apokfyfikirjoihin, en ole siis itse niitä lukenut, mutta sille on varmasti syynsä etteivät ne ole osa Raamattua. Ja vaikka toiset olisivat harmittomampia kuin toiset ja päällisin puolin hyvältä vaikuttavia.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
näkymätön ninni

Re: Apokryfisia kirjoituksia ja muita kirjoituksia netissä suomennettuna

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Oon samaa mieltä, että Raamattu Jumalan ilmoituksena on kaikki mitä tarvitaan ja kun sen makuun pääsee, niin ei muuta enää haluakaan.
Uskon että vai rukouksen ja Raamattua lukemalla ihminen näkee ainoastaan totuuden.
Aamen Juhani ja HerranNimessä

Jätän mieluusti Eenokin kirjan lukematta ja jättäydyn Raamatun Sanan haltuun.
sisar

Re: Apokryfisia kirjoituksia ja muita kirjoituksia netissä suomennettuna

Viesti Kirjoittaja sisar »

Tähän liittyen...

parisen viikkoa sitten törmäsin melkein peräkkäisinä päivinä täysin toisensa kumoaviin "sanomiin". (olivat englanniksi ja anteeksi Olli, nyt ei ole laittaa lähteitä, kun en lainkaan muista missä yhteydessä niihin törmäsin)

Toisessa oli "sanoma Herralta" että nämä apokryfikirjat kuuluisivat alkuperäisiin kirjoituksiin ja toisessa "sanoma Herralta" oli taas, että niillä yritetään harhauttaa kristittyjä.

sanomiin ja sanoma Herralta siksi lainauksissa, etten ota tässä nyt kantaa niiden oikeellisuuteen...
olli

Re: Apokryfisia kirjoituksia ja muita kirjoituksia netissä suomennettuna

Viesti Kirjoittaja olli »

Joo, siis ylipäänsä apokryfikirjoista sanoisin, että ne EIVÄT OLE SOVELIASTA RUOKAA niille, jotka tarvitsevat maitoa.

En nyt kuitenkaan kadu tuota laittamaani linkkiä Didakheen, koska esitän tämän vain omana mielipiteenäni: se on mielestäni parempaa luettavaa kuin vaikkapa esimerkiksi Petri Paavolan kirjoitukset.

Kaikista lukemistani apokryfikirjoista (enkä suinkaan ole kahlannut siis kaikkia saatavissa olevia läpi) tuo Didakhe on tosiaankin sellainen jota suosittelisin ihan kenelle tahansa. Siinä ei ole mitään Raamatun vastaista, eikä se esitä "uutta tuntematonta asiaa". Sitä lukiessaan voi eläytyä siihen tilanteeseen, joka kristittyjen keskuudessa oli suurinpiirtein Johanneksen kuoleman jälkeen.

Asiallista oheiskirjallisuutta siis, niille jotka haluavat tutustua kristittyjen aikalaiskirjallisuuteen 1. vuosisadalta. Mutta kunnioitan täysin niitä jotka eivät halua astua Raamatun ulkopuolelle; nykyaikana varsinkin kun netissä on kaikenlaista roskaa, on erityisesti syytä vaalia omaa sydäntä kaikenlaisilta eksytyksiltä.

Onko joku muuten lukenut tuon Didakhen ? Olisi mielenkiintoista saada kommentteja.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 5026
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Apokryfisia kirjoituksia ja muita kirjoituksia netissä suomennettuna

Viesti Kirjoittaja Eero »

Itse voisin harkita lukemista, mutta oma Raamatunlukuni on vielä niin kesken, että melkein toivoisin ajankin loppuvan kesken :) Se on totta, että netti on täynnään mitä erilaisimpia kirjoituksia, joissa Raamatun sanaa väännetään ja käännetään. Jostain syystä silti karsastan enemmän näitä "liki" Raamatun tekstejä, ehkä siksi että suoranaiset huijaukset tunnistaa aika nopeasti ja toisaalta Hengessä hyväksi koetut sivustot ovat usein sitä myös teksteiltään. Vaikea selittää tarkemmin.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
näkymätön ninni

Re: Apokryfisia kirjoituksia ja muita kirjoituksia netissä suomennettuna

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Kiitos Olli tuosta linkistä ja vinkistä Didakhen. Täytyypä joskus lukea, jos aikaa liikenee...
näkymätön ninni

Re: Apokryfisia kirjoituksia ja muita kirjoituksia netissä suomennettuna

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Tuohon sisaren tuomaan kommenttiin liittyen tuon nyt vertailun vuoksi toisenkin näkemyksen Eenokin kirjaan liittyen:

https://maunomattila.org/2013/11/26/een ... storiasta/

Ottamatta nyt kantaa kummankaan linkin totuudellisuuteen/oikeellistuuteen.
olli

Re: Apokryfisia kirjoituksia ja muita kirjoituksia netissä suomennettuna

Viesti Kirjoittaja olli »

^ No niin, tämän lainaamasi kommentaarin kirjoittaja taas sijoittaa kirjoittajaksi Eenokin ennen vedenpaisumusta, eikä lainkaan epäile kirjoituksen alkuperää. Mutta hän tuo esille niitä mielenkiintoisia asioita ko. kirjasta, eli tuon aikaennustuksen, joka näin vuosituhansia jälkeenpäin vielä on ainakin kohtuullisen oikeassa. Tätä juuri tarkoitin; noissa kirjoissa on paljon "mielenkiintoista", joskaan en ottaisi noita välttämättä minään totuutena.

Mutta ajatus siitä, että Nooa olisi kantanut Eenokin kirjaa arkkiin, ei ainakaan minun ymärrykseeni mahdu. Joten minulla on vahva epäilys siitä että Eenokin kirja ei ole mikään luotettava aikalaiskuvaus ajasta ennen vedenpaisumusta.

Tästä juuri halusinkin varoittaa; kun noita lukee, pitää aina pitää mielessä se, ettemme oikeasti voi luottaa noihin. Siksi kaikki ne kirjoitukset tai niiden osat, jotka eivät ole Raamatun kanssa sopusoinnussa, tulee asettaa kyseenalaisiksi heti noita lukiessa.

Mutta monet apokryfikirjoista antavat paljon tietoa ihmisten ajattelusta ja kirjoituksista. Eipä sitä Eenokin kirjaakaan olisi kopioitu, jollei joku olisi sitä pitänyt sen arvoisena... joskus.
Vastaa Viestiin