Luomiskertomus - ketä rangaistiin ?

Keskustelua sanasta
olli

Luomiskertomus - ketä rangaistiin ?

Viesti Kirjoittaja olli »

Tänään keskustelimme vaimon kanssa luomiskertomuksesta ja Eevan kohtalosta. Muutama sellainen ajatus tuli tuossa esiin, joita halusin jakaa täällä.

Ensinnäkin, yksi iso kysymys on se, rangaistiinko Eevaa vai joutuiko hän Aadamin valinnan uhriksi.

Tiestysti ensiksi sanoisit että ilman muuta häntä rangaistiin. Mutta näinkö todella kävi ? Katsotaanpa:
9 Mutta Herra Jumala huusi miestä ja sanoi hänelle: "Missä olet?"
10 Hän vastasi: "Minä kuulin sinun askeleesi paratiisissa ja pelkäsin, sillä minä olen alasti, ja sentähden minä lymysin".
11 Ja hän sanoi: "Kuka sinulle ilmoitti, että olet alasti? Etkö syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?"
12 Mies vastasi: "Vaimo, jonka annoit olemaan minun kanssani, antoi minulle siitä puusta, ja minä söin".
13 Niin Herra Jumala sanoi vaimolle: "Mitäs olet tehnyt?" Vaimo vastasi: "Käärme petti minut, ja minä söin".
14 Ja Herra Jumala sanoi käärmeelle: "Koska tämän teit, kirottu ole sinä kaikkien karjaeläinten ja kaikkien metsän eläinten joukossa. Vatsallasi sinun pitää käymän ja tomua syömän koko elinaikasi.
15 Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän."
16 Ja vaimolle hän sanoi: "Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia; mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva".
17 Ja Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi;
18 orjantappuroita ja ohdakkeita se on kasvava sinulle, ja kedon ruohoja sinun on syötävä.
19 Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman."
Sekä käärmeen että miehen kohdalla havaitsemme, että Jumala antaa tuomionsa tehdystä vääryydestä. Käärmeen "syy" oli se, että hän petti vaimon ja miehen "syy" on se, että hän kuuli vaimoansa ja söi puusta. Mutta mikä oli vaimon "syy" saada tuo kohtalo ?

Meillä ei ole viitteitä siitä että paratiisissa olisi ikinä tarkoitettu saatavan lapsia, tai siitäkään, että sukupuolinen kanssakäyminen olisi kuulunut harrastuksiin paratiisissa. On siis jopa perusteltua tehdä oletus että sen paremmin seksuaalisuus kuin synnyttäminenkään ei kuulunut paratiisiin lainkaan.

Ja sen perusteella taas voidaan tehdä oletus, että Eevan saama "kohtalo" oli seurausta siitä että Aadam karkoitettiin paratiisista elämään meidän tuntemaamme elämää maan päällä. Luonnollisesti Eevahan oli tehty Aadamin "avuksi", jonka vuoksi Eeva ei olisi missään tapauksessa kuulunut paratiisiin ilman miestään. Ja koska Aadam karkoitettiin, niin tietysti Eeva kulki Aadamin mukana.

Voitaisiin näin ollen myös kysyä, mitä olisi tapahtunut, jos Eeva olisi syönyt puusta mutta Aadam ei. Yksi mahdollinen vastaus voisi olla että Eeva olisi tuhoutunut mutta Aadamille olisi tehty uusi "Eeva" ? Tai kenties Eeva olisi jäänyt vaille mitään rangaistusta, koska Jumala ei ollut kieltänyt häntä syömästä hyvän ja pahan tiedon puusta. Emme tiedä kumpi, mutta molemmissa tapauksissa näkisimme sen, että Aadam ei olisi vastuussa Eevan tekemisistä.

On sitten tietysti se kolmaskin vaihtoehto, joka olisi se että Aadamia olisi rangaistu Eevan tekemisistä koska hän oli Eevasta vastuussa. Mutta olisiko Eevasta vastaamatta jättäminen sitten ollut Aadamille synti - koska synnistähän luomiskertomuksessa on varsinaisesti kysymys. No, itse kertomushan jo tavallaan sulkee tämän vaihtoehdon pois: Aadamia rangaistiin paratiisista karkottamisella koska "hän kuuli Eevaa" ja "teki vastoin Jumalan käskyä".

Näin ollen, voidaan perustellusti sanoa että Eevan "rangaistus" ei itse asiassa ollutkaan ollut rangaistus vaan seuraus tai seuraamus Aadamin saamasta rangaistuksesta - paratiisista karkoittamisesta. Onhan päivänselvää, että Aadamin "avuksi" luotu Eeva ei olisi voinut jäädä paratiisiin kun Aadam sieltä kerran karkoitettiin, vaan hänen paikkansa oli miehensä luona. Paratiisin ulkopuolella taas suvunjatkaminen oli välttämätöntä koska ihminen ei voi elää (ikuisesti) ulkopuolella Jumalan asettaman suunnitelman ja Jumala asetti seksuaalisen tarpeen ihmisiin. Samoin tunnetuista fysiologisista syistä synnyttäminen ei ole kivutonta. Molemmat Eevan saamat "rangaistukset" olivat näin ollen puhtaasti "seuraamusta" siitä mitä Aadamille tapahtui.

Käärme petti Eevan, ja Aadam kuuli vaimoaan ja toimi Jumalan käskyä vastaan, vaikka oli asetettu hallitsemaan luomakuntaa. Eeva ainoastaan joutui petetyksi.

Periaatteessa voisi sanoa että tämä pohdiskelu on yhtä hedelmällistä kuin miettiä oliko Aadamilla napa vai ei. Mutta lähinnä tässä onkin kyse siitä että nykyäänkin naiset syyllistävät itseään siitä että usein mielletään Eevan tehneen sen ratkaisevan päätöksen paratiisista karkottamisen suhteen. Tämä on täysin väärin. Eeva ei tehnyt ratkaisevaa päätöstä, vaan Aadam.

Ja ennen kuin joku kommentoi tästä 1 Tim 2 kohdasta, käsitelläänpä se tässä heti:
1 Tim 2 kirjoitti:13 Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva;
14 eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.
15 Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä.
Ninittäin, tässähän suoraan sanotaan että nainen petettiin ja "joutui rikkomukseen" - eikä suinkaan sanota että nainen rikkoi ja teki sen ratkaisevan synnin... eli se mitä tästä on jätetty pois on sanoa että itse asiassa nainen joutui rikkomukseen tultuaan petetyksi mutta se varsinainen rikkomus tapahtui Aadamin kautta, koska Aadam kuuli vaimoaan. Itse asiassa tämä koko 1 Tim 2 kohta puhuukin siitä, että Paavali ei salli naisen opettaa seurakunnassa, koska naisella on taipumusta joutua petetyksi ja aiheuttaa vahinkoa siksi että naisella on ominaisuus elää tunteiden mukaan helpommin kuin miehellä (huom tämä on yleistys joka ei koske jokaista yksilöä)... Aadamhan oli vastuussa päätöksenteosta ja Eevalla oli silloin "oikeus" olla tunteiden vietävissä, mutta kuulla miestään.

UT asettaa miehelle velvollisuuden rakastaa vaimoaan (mutta ei noudattaa tämän tunteita), ja vaimolle velvollisuuden kunnioittaa miestään, eli myös tämän päätöksiä (eikä kulkea omien tunteidensa varassa). Miehellä on tällöin myös selkeä velvollisuus avioliitossa; ja sama pätee myös seurakuntaankin. Se on Jumalan asettamaa delegoitua auktoriteettia.

Jumala tuntee meidät, ja siksi Hän on asettanut meille rajat jonka puitteissa voimme elää turvalisesti. Vaimo toimii oikein kun hän kuulee miestään, mies toimii oikein kun hän kuulee Jumalaa, ja ottaa vastuun vaimostaan jonka Jumala on hänelle antanut.
näkymätön ninni

Re: Luomiskertomus - ketä rangaistiin ?

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Hyvää ja mielenkiintoista pohdintaa Olli!
Kiitos kun jaoit sen tänne.

Tuo on totisesti totta, että naisella on ominaisuus elää tunteiden mukaan helpommin kuin miehellä.

Tärkeitä ohjeita toit:
UT asettaa miehelle velvollisuuden rakastaa vaimoaan (mutta ei noudattaa tämän tunteita), ja vaimolle velvollisuuden kunnioittaa miestään, eli myös tämän päätöksiä (eikä kulkea omien tunteidensa varassa). Miehellä on tällöin myös selkeä velvollisuus avioliitossa; ja sama pätee myös seurakuntaankin. Se on Jumalan asettamaa delegoitua auktoriteettia.

Jumala tuntee meidät, ja siksi Hän on asettanut meille rajat jonka puitteissa voimme elää turvalisesti. Vaimo toimii oikein kun hän kuulee miestään, mies toimii oikein kun hän kuulee Jumalaa, ja ottaa vastuun vaimostaan jonka Jumala on hänelle antanut.
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Luomiskertomus - ketä rangaistiin ?

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Jumala oli varottanut Aadamia syömästä kielletystä puusta.
Jumala oli jopa ilmoittanut, että siitä seuraa kuolema.
Tämä oli siis väistämätön seuraamus tuosta teosta.
Mutta oliko tuo seuraamus rangaistus?

Tai oliko tuon teon seurauksena tapahtunut paratiisista karkotus rangaistus?
Minä sanoisin, että se ei ollut rangaistus vaan pelastus ikuiselta kuolemalta.

Ketä lopulta rangaistiin Aadamin teosta!
Jeesusta, vaimon siementä.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
olli

Re: Luomiskertomus - ketä rangaistiin ?

Viesti Kirjoittaja olli »

Olet sikäli oikeassa, että kyse ei ollut sinänsä "rangaistuksesta, vaan seuraamuksesta. Synnin palkka on kuolema, ja kuolema tarkoittaa eroa Jumalan yhteydestä.

Näin ollen Jumalan sanojen mukaisesti, Aadam kuoli sinä päivänä kun hän söi puusta.

Mutta kyse ei siis ollut Eevan, vaan Aadamin teosta - ja se olikin tämän pohdiskelun pääpointti. ;)
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4795
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Luomiskertomus - ketä rangaistiin ?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Jeesus on Jumala.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Luomiskertomus - ketä rangaistiin ?

Viesti Kirjoittaja kalamos »

olli kirjoitti:
Olet sikäli oikeassa, että kyse ei ollut sinänsä "rangaistuksesta, vaan seuraamuksesta. Synnin palkka on kuolema, ja kuolema tarkoittaa eroa Jumalan yhteydestä.

Näin ollen Jumalan sanojen mukaisesti, Aadam kuoli sinä päivänä kun hän söi puusta.

Mutta kyse ei siis ollut Eevan, vaan Aadamin teosta - ja se olikin tämän pohdiskelun pääpointti. ;)
Aadam ja Eeva todellakin kuolivat hengellisesti välittömästi,
kun Aadam söi hyvän- ja pahantiedon puusta.

Ensimmäisen Aadamin teko vaati sen,
että tarvittiin myös toinen eli viimeinen Aadam eli Jeesus Kristus,
joka olisi murskaava käärmeen pään. Eli Jeesuksesta sanotaan:
  • Rangaistus oli Hänen päällänsä
Kaikki, mikä tuota Aadamin tekoa seurasi,
oli loppujen lopuksi meille pelastukseksi.
Esimerkiksi Jumala varjeli,
että emme hengellisen kuoleman tilassa päässeet syömään Elämän puusta,
jolloin olisimme joutuneet ikuisesti elämään tässä tilassamme.

Aloituksessasi on yksi varsin erikoinen kohta,
jonka johdosta kysyisin, miten ymmärrät kohdan (Gen 1:28) sanat:

  • Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
olli

Re: Luomiskertomus - ketä rangaistiin ?

Viesti Kirjoittaja olli »

1 Moos 1:28 ei mitenkään sovi lukuun 2, koska koko sen sanoma viittaa paratiisista karkottamisen jälkeiseen aikaan.
Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet".
"Täyttäkää maa" edellyttäisi asumista paratiisin ulkopuolella; maan tekeminen alamaiseksi ei taas ollut tarpeellista paratiisissa, koska Jumala itse asetti ihmisen suojelemaan ja varjelemaan sitä; eikä varsinkaan meren kaloja ollut mahdollista vallita, koska Paratiisissa ei merta ollut vaan sieltä lähtivät joet jotka laskivat mereen jossakin muualla; eikä kaikkia maan päällä liikkuvia eläimiäkään oikein voi paratiisissa alamaiseksi tehdä, koska nekin olivat enimmäkseen paratiisin ulkopuolella.

Meillä on tässä kaksi aivan erilaista "luomiskertomusta" luvuissa 1 ja 2-3, joiden yhteen sovittaminen limittämällä ne ajallisesti toisiinsa ei käytännössä ole mahdollista kuin hyvin teennäisesti. Asian voi helposti varmistaa tarkastelemalla kumpi luotiin ensin, ihmiset vai kasvit ja eläimet. Siksi ensimmäistä kutsutaankin luomiskertomukseksi ja toista syntiinlankeemuskertomukseksi; molemmissa on tosin elementtejä samasta ajasta.
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Luomiskertomus - ketä rangaistiin ?

Viesti Kirjoittaja kalamos »

olli kirjoitti:1 Moos 1:28 ei mitenkään sovi lukuun 2, koska koko sen sanoma viittaa paratiisista karkottamisen jälkeiseen aikaan.
Tarkoitatko, että Jumala lausui sen,
mikä on tallennettu kohtaan (Gen 1:28-),
vasta syntiinlankeemuksen jälkeen?
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
olli

Re: Luomiskertomus - ketä rangaistiin ?

Viesti Kirjoittaja olli »

1 Moos 1:n asioissa aika on irrelevantti asia. Onhan päivä ja yökin olemassa ensimmäistä kertaa vasta monta päivää alun jälkeen.

Alussa Jumala asetti kaikille luoduille paikkansa luomakunnassa. Jumalalle ei ole huomista tai eilistä, vaan Hän on.
näkymätön ninni

Re: Luomiskertomus - ketä rangaistiin ?

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Aamen Olli!

Tämä hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa... :o
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Luomiskertomus - ketä rangaistiin ?

Viesti Kirjoittaja kalamos »

olli kirjoitti:1 Moos 1:n asioissa aika on irrelevantti asia. Onhan päivä ja yökin olemassa ensimmäistä kertaa vasta monta päivää alun jälkeen.

Alussa Jumala asetti kaikille luoduille paikkansa luomakunnassa. Jumalalle ei ole huomista tai eilistä, vaan Hän on.
Eli et ehkä tarkoittanutkaan aiemmin,
että Jumala lausui sen,
mikä on tallennettu kohtaan (Gen 1:28-),
vasta syntiinlankeemuksen jälkeen?
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
olli

Re: Luomiskertomus - ketä rangaistiin ?

Viesti Kirjoittaja olli »

Niin, no, sanoisin ennemminkin näin että nuo 1. ja toisaalta 2-3 luku ovat varsin erilaisia "asioita" käsitellä. On päivänselvää, etteivät ne ole kirjoitettu toistensa perään, vaan ennemminkin toisistaan riippumatta.

Tarkoitan, että yhtä hyvin kuin verrata noita 1. ja toisaalta 2-3 lukua, voisi verrata kirjeitä Timoteukselle ja Korinttilaisille, ja sitten koettaa päätellä tarkoittaako tämä Timoteuskirjeen kohta sitä vai tätä Korinttilaiskirjeessä...

En taas halua loukata kenenkään mielipiteitä, muttaa jos noin niinkuin aikuisen oikeasti katsotaan lukua 1 ja lukua 2(-3), oma henkilökohtainen mielipiteeni on se että ne tuskin voivat olla edes saman henkilön kirjoittamia; ja jos olisivatkin, niin aikaa on varmasti noiden välillä vierähtänyt melkoinen tovi. Sanotaanko noin ainakin kymmeniä vuosia. Koko kieliasu on erilainen, mutta erityisesti se, että 1. luvussa Jumalaa kutsutaan konkreettisesti täysin eri nimellä kuin luvuissa 2 ja 3, on mielestäni päivänselvä merkki siitä että kirjoittaja ei ole sama.

Tottakai sama asia tulee esille myös sisällössä; luvun 1 tapahtumat kun eivät yksinkertaisesti linkkaudu yhteen luvun 2 kanssa.

Ne viisi ensimmäistä Raamatun kirjaahan nyt tietysti meillä on nimetty "Mooseksen kirjoiksi", mutta kirjoittajia on luultavasti vähintään ainakin neljä, jollei enemmän. Ja jos puhutaan 1. Mooseksen kirjasta, niin on selkeää, että esim. luvut 5 ja 11 ovat eri kirjoittajalta kuin vaikkapa 2, 3, 4, 6, 7 tai 8. Ja luku 1 taas on ihan omassa kategoriassaan paitsi kirjoittajan, myös sen kannalta että luku 1 on luvun seitsemän ympärille punottu teksti, jota voisi kutsua kenties myös "runomuotoiseksi".

Mutta tämän varmaan tiesitkin. ;)
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Luomiskertomus - ketä rangaistiin ?

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Raamattu on minulle Jumalan Sana
- Jumalan ilmoitus ihmiskunnalle.

Jumalan Sana ensimmäiselle ihmisparille oli:
  • Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa

Tämä Sana ei muuttunut syntiinlankeemuksen tapahduttua.

Mutta kaikki tuli tuskalliseksi.
Niin leivän hankinta kuin lasten synnyttäminenkin.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
olli

Re: Luomiskertomus - ketä rangaistiin ?

Viesti Kirjoittaja olli »

kalamos kirjoitti: Tämä Sana ei muuttunut syntiinlankeemuksen tapahduttua.

Mutta kaikki tuli tuskalliseksi.
Niin leivän hankinta kuin lasten synnyttäminenkin.
Niin, no, näemmä haluat ymmärtää että 1. ja 2. luku seurasivat toisiaan kronologisesti tai jotakin. En tiedä, enkä oikein ymmärrä miten tuohon voi loogisella päättelyllä päätyä. Mutta jokaisella saa olla ihan oma käsityksensä.

Vastaavasti voisi kysyä että jos syntiinlankeemusta ei olisi tapahtunut, olisiko lasten synnyttäminen paratiisissa ollut kivutonta, ja jos olisi, niin mitä tarkalleen ottaen Jumala naisessa muutti jotta synnyttäminen olisi tullut kivuliaaksi ? Minä en nyt yksinkertaisesti jaksa uskoa tuollaiseen lainkaan, vaan pitäydyn selkeässä ja ristiriidattomassa käsityksessäni, että 1. luku on aivan eri näkökulmasta tehty ja sisältää toki samoja elementtejä kuin 2. tai 3. lukukin, mutta kronologiasta näiden välillä ei ole kyse.

Mutta kerropa sinä puolestasi nyt, että jos kerran 1. luvussa käsketään täyttämään maa - käsityksesi mukaan ENNEN syntiinlankeemusta, miten sitten vasta syntiinlankeemuksen JÄLKEEN Jumala asetti naiseen halun miestään kohtaan, ja miksi vasta luvussa 4, eli selkeästi syntiinlankeemuksen jälkeen mainitaan Aadamin yhtyneen vaimoonsa ?

Etkä itse juuri taannoin todennut, että syntiinlankeemuksen yhteydessä tapahtuneet asiat eivät olleet rangaistusta, vaan seuraamusta ? Minusta se on aika selvä juttu - kun kerran paratiisissa ei oltu sukupuolisesti tietoisia (Jumalahan kysyi "kuka sinulle ilmoitti että olet alasti"), oli tiedon puusta syöminen se asia joka sai Aadamin ja Eevan tietoiseksi seksuaalisuudestaan kuten myös alastomuudestaan, haluamaan seksuaalisesti toisiaan, ja siten Aadamin yhtymään vaimoonsa, ja siksi Eeva joutui kärsimään synnyttämisen vuoksi.

Kuten sanoit - seurausta, Jumala ei muuttanut Aadamissa eikä Eevassa mitään syntiinlankeemuksen vuoksi vaan tiedon puusta syöminen muutti, ja paratiisista (Jumalan yhteydestä) karkottaminen johtui siitä ettei Jumala voi olla tekemisissä synnin kanssa; koska Aadam oli langennut.

Pidetäänpä mielessä vielä sekin että Jumala varsin hyvin tiesi ihmistä luodessaan että he tulisivat lankeamaan. On siis mielestäni aivan selviö, ettei Jumalan tarkoitus ollut koskaan että ihmispari saisi lapsia paratiisissa.
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Luomiskertomus - ketä rangaistiin ?

Viesti Kirjoittaja kalamos »

olli kirjoitti:
kalamos kirjoitti:
Niin, no, näemmä haluat ymmärtää että 1. ja 2. luku seurasivat toisiaan kronologisesti tai jotakin. En tiedä, enkä oikein ymmärrä miten tuohon voi loogisella päättelyllä päätyä. Mutta jokaisella saa olla ihan oma käsityksensä.
No, tuota. Minä vain luen ja uskon.
Ja uskon kautta minä ymmärrän.

Genesis toki jakautuu
avauskertomukseen ja kymmeneen jatkokertomukseen.

Siis avauskertomuksen (Alussa loi Jumala ...) jälkeen
tulee vielä kymmenen kertomusta,
jotka kaikki alkavat hebrean ilmaisulla toledoth (jatkokertomus).

Näistä jatkokertomuksista ensimmäinen on Gen 2:4 - 4:26
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
näkymätön ninni

Re: Luomiskertomus - ketä rangaistiin ?

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Tämä seuraava on vain minun oma ajatus:

Paratiisissa siis Jumalan luona iankaikkisessa elämässä ei ole seksuaalisia haluja tai himoja. Jotenkin kallistun tuohon Ollin esilletuomaan tulkintaan.
olli

Re: Luomiskertomus - ketä rangaistiin ?

Viesti Kirjoittaja olli »

Jeps. Mutta 2:4 eteenpäin ei ole kronologinen jatko 1:1-2:3 osalle, vaan kertoo samaa asiaa osittain uudestaan mutta eri kannalta; käyttäen eri termiä Jumalalle, erilaista luomisjärjestystä ja aivan erilaista kerrontaa. Siitä voinemme varmasti olla samaa mieltä. Eipä sitä ihmistäkään uudelleen luotu (eli ensin 1:27 luomakunnasta viimeisenä ja sitten 2:7 ennen kasveja tai eläimiä)
olli

Re: Luomiskertomus - ketä rangaistiin ?

Viesti Kirjoittaja olli »

näkymätön ninni kirjoitti:Tämä seuraava on vain minun oma ajatus:

Paratiisissa siis Jumalan luona iankaikkisessa elämässä ei ole seksuaalisia haluja tai himoja. Jotenkin kallistun tuohon Ollin esilletuomaan tulkintaan.
Olet ymmärtänyt minusta juuri siten kuin asia pitääkin ymmärtää; sillä ylösnousemuselämä on konkreettinen paluu Jumalan yhteyteen, jossa ei ole seksuaalisuutta.
Matt 22:30 kirjoitti:Sillä ylösnousemuksessa ei naida eikä mennä miehelle; vaan he ovat niinkuin enkelit taivaassa.
Pigeon
Viestit: 888
Liittynyt: 18 Syys 2016, 10:37

Re: Luomiskertomus - ketä rangaistiin ?

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Päivää ennen tämän ketjun aloitusta luin raamatusta kohdan(jota en nyt harmikseni pysty millään löytämään uudestaan..),
joka tapauksessa siitä kohdasta minulle syttyi vahvana ajatus, että alkuperäinen tarkoituksemme ei olisi sittenkään ollut lisääntyminen! Jäin sitä pohtimaan..
Ja sitten seuraavana päivänä Olli toi tämän aloituksen, kuin vahvistuksena..
olli

Re: Luomiskertomus - ketä rangaistiin ?

Viesti Kirjoittaja olli »

Mielenkiintoista, mutta niin totta.

Minkähän kohdan olit tosiaan sitten lukenut, minulla kun on täsmälleen sama ajatus; siis että tarkoituksemme ei sinänsä ole se maan täyttäminen lisääntymällä, vaan järjetön lisääntyminen palvelee itse asiassa sielunvihollisen tarkoitusperiä. Toki, se on Jumalan tarkoituksen mukaista että Hänen omiaan on monta, mutta kun kautta aikojen suhde Jumalan omien ja Jumalan vihollisten välillä on koko ajan kääntynyt huonommaksi.

Jos siis tulee tuo kohta vielä mieleen niin kiinnostaisi pohtia sitä vielä tarkemmin. Asia kun ei ole ollenkaan niin itsestäänselvä...
Vastaa Viestiin