Minä Uskon Jeesukseen Kristukseen

Keskustelua sanasta
Markku_my
Viestit: 541
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 22:46

Minä Uskon Jeesukseen Kristukseen

Viesti Kirjoittaja Markku_my »

Todella hyvä puhe (saarna) katekismuksen kohdasta "Uskon Jeesukseen Kristukseen". Avataan selkeästi tuota lausetta ja tuodaan tärkeät pääpointit esiin. Tykkäsin myös kohdasta: "ilman verenvuodatusta ei ole syntien anteeksi antamusta". Joillekin tuo verenvuodatus tuntuu olevan ongelma, pitäisi olla "jokin siistimpi ratkaisu, joka ei tuo pahaa mieltä". Herra sanan merkitys myös käsiteltiin selkeästi, se ei ole vain jokin hovinarria parempi titteli, vaan merkitys on suurempi: "Jeesus Kristus on Jumala"

https://www.youtube.com/watch?v=8qUC9AWYAnU
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4652
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Minä Uskon Jeesukseen Kristukseen

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Kuuntelin. Aika hyvä luterilaiseksi. Hiukan vielä enemmän olis voinu korostaa armon merkitystä suhteessa syntisyyteemme.
Markku_my
Viestit: 541
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 22:46

Re: Minä Uskon Jeesukseen Kristukseen

Viesti Kirjoittaja Markku_my »

-jarmo- kirjoitti:Kuuntelin. Aika hyvä luterilaiseksi. Hiukan vielä enemmän olis voinu korostaa armon merkitystä suhteessa syntisyyteemme.
Tuo oli luthersäätiön pappi, siinämielessä hyvä että korosti syntiä, kun piispa Mäkinen puhuu vain armosta.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4652
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Minä Uskon Jeesukseen Kristukseen

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Juuri niin... Jaa, siis Luttersäätiön papit onkin ihan eri maata. Niillä on usko ja kaikki ;)
Joo, siis sepä siinä just onkin aivan kauhea vedenjakaja:
Toinen ääripää korostaa tekojen merkitystä ja väittää omaan synnittömyyteensä.
Kun taas tämä toinen Kari Mäkinen saa tehdä mitä ikinä haluaa, kunhan on kastettu.
Kultainen keskitie on sitä että tunnustaa vajavaisuutensa, syntisyytensä joka päivä mutta kilvoittelee parannuksessa.
näkymätön ninni

Re: Minä Uskon Jeesukseen Kristukseen

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

No... ihan samahan se on joka suuntauksessa nykypäivänä, löytyyy hyvää ja huonoa. Miten lienee tilanne vapaaseurakunnassa, heluntaiseurakunassa ym ym... Eipä taida täydellistä olla olemassakaan. :roll:

Mäkistä en kannata, enkä arvosta monia muitakaan uusia luterilaisia pappeja.

Mutta löytyy niitä vanhoja hyviä julistajia, joiden opetuksia pidän suuressa arvossa! :)
Kultainen keskitie on sitä että tunnustaa vajavaisuutensa, syntisyytensä joka päivä mutta kilvoittelee parannuksessa.
Tuo oli hyvin sanottu Jarmo!
näkymätön ninni

Re: Minä Uskon Jeesukseen Kristukseen

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Pidin myös kovasti tuosta opetuksesta, jonka Markku toit kuunneltavaksi.
näkymätön ninni

Re: Minä Uskon Jeesukseen Kristukseen

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Raamattu sanoo: »Kaikki mitä laki sanoo, sen sanoo se niille, jotka ovat lain alla, jotta jokainen suu tukittaisiin, ja koko maailma olisi vikapää Jumalan edessä.» »Mutta laki on myös tullut, jotta synti tulisi ylenpalttiseksi, mutta missä synti on ylenpalttinen, on armo vielä ylenpalttisempi.»
näkymätön ninni

Re: Minä Uskon Jeesukseen Kristukseen

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

...Mutta oikea parannus käy syvemmälle, kuohuttaa sydämen pahuuden eikä tee minua paremmaksi ja paremmaksi, vaan päinvastoin syntiseksi, ylenmäärin syntiseksi käskysanan kautta, niin että joudun häpeään kaikkine yrityksineni, näen itseni ja parannukseni todella huonoksi enkä siten saa mitään lohdutusta itsestäni. Huomaa, että kun Kristus aloitti opetusvirkansa, hän ensi tehtäväkseen selitti lain hengelliset vaatimukset niin suuriksi, ettei yksikään ihminen kykenisi niitä täyttämään. Lue Matt. 5: 21-48. Ja kun eräs mies luuli täyttäneensä lain vaatimukset, ei Kristus tyytynyt siihen, vaan kiiruhti heti antamaan hänelle vielä käskyn, joka tulisi hänelle liian vaikeaksi: »Jos tahdot olla täydellinen, niin mene ja myy kaikki mitä sinulla on ja anna köyhille.» Ei hän siis antanut hänen turvautua jumalisuuteensa. Kun siis joku sanoo tahtovansa kääntyä, tulla hurskaaksi ja pyhäksi, vastattakoon hänelle: Niin, jospa sinä vain tulisit ensiksi syntiseksi ja jumalattomaksi, ts. jos ensin voisit nähdä surkeutesi ja oppisit tuntemaan tuomitun tilasi, huomaten, kuinka perinpohjin turmeltu ja jumalaton olet, niin voisit sitten totuudessa uskoa häneen, »joka vanhurskauttaa jumalattoman», ja sen jälkeen voisit tulla hurskaaksi ja pyhäksi.

Herra Jumala, nöyryytä minua kerjäämään tomuna ja tuhkana armoa Jeesuksen veressä. Varjele minua panemasta turvaani omaan hurskauteeni, pyhyyteeni ja väkevyyteeni. Opeta minua etsimään Jeesusta publikaanin ja syntisen vaimon mielellä langenneena ja tuomion alaisena ja varjele minua farisealaisesta mielestä. Laupias Jumala, varjele minut omavanhurskauden vaaralta, anna minun Kristuksessa löytää lohdutukseni, viisauteni ja voimani, hänessä lunastukseni ja autuuteni. Amen!
http://rovasti.fi/node/288#6
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4901
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Minä Uskon Jeesukseen Kristukseen

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen Ninni ja kiitos noista ajatuksista. Tuossa on juuri se ristiriita mikä toisaalta tekee murheelliseksi tässä maailmassa, mutta toisaalta pistäää turvaamaan Herraan aina vain tiukemmin, koska ymmärtää ettei itse pysty mihinkään. Tuossa myös huomaa sen, ettei kristitty ole ensimmäisenä tuomitsemassa muita, koska tietää itse olevansa yhtä vajavainen.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
näkymätön ninni

Re: Minä Uskon Jeesukseen Kristukseen

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Markku otti esille tuossa aloituksessaan tämän kohdan; "ilman verenvuodatusta ei ole syntien anteeksiantamusta."

Tämän päivän tekstissä hartauskirjassa "elämän leipää" puhutaan juuri tuosta aiheesta. Linkki tekstiin tässä:

http://rovasti.fi/node/288#7
Vastaa Viestiin