Rosh hashanah

Keskustelua sanasta
Samuli

Rosh hashanah

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Rosh hashanah = pitäkää sapatinlepo, muistojuhla pasunaa soittaen, pyhä kokous

Rosh hashanah juhla on tisri (7) kuun ensimmäisenä päivänä ja kestää kaksi vuorokautta. Se on ainut juhla joka alkaa uuden kuun ensimmäisenä päivänä.
Etukäteen ei tiedetä, milloin juhla alkaa, koska se alkaa, kun kaksi todistajaa havaitsee uuden kuun. Ymmärtääkseni siksi juhlapäivää sanotaankin "päiväksi jota ei tiedetä"
Sen takia juhla on myös ilmeisesti kaksipäiväinen, koska virallisesti se voi alkaa kumpana päivänä vaan.

2017 Rosh hashanah on syyskuun 23-24 päivänä, joka osuu esimerkiksi ilm 12 taivaan merkin kanssa samaan aikaan.
Ilm 12:1 Ja näkyi suuri merkki taivaassa: vaimo, vaatetettu auringolla, ja kuu hänen jalkojensa alla, ja hänen päässään seppeleenä kaksitoista tähteä. (jupiter ja neitsyt tähdistö)

The name "Rosh Hashanah" is not used in the Bible to discuss this holiday. The Bible refers to the holiday as Yom Ha-Zikkaron (the day of remembrance) or Yom Teruah (the day of the sounding of the shofar).
The shofar is a ram's horn which is blown somewhat like a trumpet. One of the most important observances of this holiday is hearing the sounding of the shofar in the synagogue. A total of 100 notes are sounded each day.

3 Mo 23 24-27
"Puhu israelilaisille ja sano: Seitsemännessä kuussa, kuukauden ensimmäisenä päivänä, pitäkää sapatinlepo, muistojuhla pasunaa soittaen, pyhä kokous.
Älkää silloin yhtäkään arkiaskaretta toimittako, vaan tuokaa uhri Herralle."
Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
"Tämän seitsemännen kuun kymmenentenä päivänä on sovituspäivä; pitäkää silloin pyhä kokous, kurittakaa itseänne paastolla ja tuokaa Herralle uhri.


Matt. 25:13
Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä.
Englanti (KJV 1789)
Watch therefore, for ye know neither the day nor the hour wherein the Son of man cometh.


Rinnakkaisviitteet
Matt. 24:42 Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.
Matt. 24:44 Sentähden olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee.
Mark. 13:33 Olkaa varuillanne, valvokaa ja rukoilkaa, sillä ette tiedä, milloin se aika tulee.
Mark. 13:35 Valvokaa siis, sillä ette tiedä, milloin talon herra tulee, iltamyöhälläkö vai yösydännä vai kukonlaulun aikaan vai varhain aamulla,
Luuk. 21:35 niinkuin paula; sillä se on saavuttava kaikki, jotka koko maan päällä asuvat.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4651
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Rosh hashanah

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Amen! Hyvä kooste, kiitos Samuli tästä muistutuksesta. Se tosiaan antaa sille Raamatun kohdalle merkitystä, "ette teidä päivää ettekä hetkeä".
Markku_my
Viestit: 541
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 22:46

Re: Rosh hashanah

Viesti Kirjoittaja Markku_my »

Rosh Hashana on kyllä varteenotettava "tarkkailu päivä". Paavalikin puhui näin:
1. Tessalonikalaiskirje 5
1 Mutta aikakausista ja määrähetkistä ei teille, veljet, ole tarvis kirjoittaa;
2 sillä itse te varsin hyvin tiedätte, että Herran päivä tulee niinkuin varas yöllä.
Paavali siis antoi ymmärtää, että koska tiedätte juutalaiset juhlat, tiedätte myös milloin Herran päivä tulee....
Tarkoittiko hän Rosh Hashana juhlaa....siltä vähän vaikuttaa, koska Rosh Hashana juhla tulee kuin varas yöllä.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4651
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Rosh hashanah

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Tää on muuten ystvät sellanen puheenaihe, josta vois oikeesti miettiä miten kaikki muu nivoutuu tähän.

Mehän ollaan ton Markku_my:n kanssa odotettu ja laskettu nyt yhdeksän omeria, siis tää oli yhdeksäs vuosi. Ja tämä omerihan me ollaan liitetty ehdottomasti muutamasta perusteellisen olennaisesta syystä vuoden Nro1 mahdolliseksi morsiamen poisoton hetkeksi.
Ne syyt ovat yksinkertaisesti seuraavat:
1. Laulujen laulu 2:10-13 puhuu Daavidin pojasta, Salomonista, juutalaisten kuninkaasta joka kutsuu kevään kynnyksellä morsiantaan sanoin, "nouse sinä kaunokaiseni ja tule". Tämä viittaa niin selvästi ajankohtaan, elikkä kevään vaihtuessa kesään.
2. Kevätsadosta otetaan 3. Mooses 23:15-17 mukainen näyte Herralle uutisviljasta, leipomalla siitä valmiiksi kaksi kakkua, jotka viedään omerin laskennan päättyessä, helluntain jälkeisenä päivänä Jumalan eteen uutisnäytteenä tulevasta sadosta. Selvä kuva taas morsiamesta. Kaksi kakkua taas on elävät ja kuolleet.

Mutta kun ja jos puhutaan lauseella "siitä päivästä ei tiedä kuin yksin isä" tai "te ette tiedä päivää, ettekä hetkeä", niin Raamattu on osoittanut että varas tulee varkain vain niille, jotka eivät odota. Paavali sanoi että se päivä ei yllätä teitä. Kun toisaalta Aamos 3:7 sanoo suoraan ettei Jumala tee yhtään mitään ellei ensin ilmoita palvelijoilleen profeetoille. Joten kyllä sen päivän tietenkin joku tietää ja uskon että se tieto löytyy nimenomaan Raamatusta, koska se tieto olisi oltava kaikkien silmien edessä. Kuka näkee sen, niin se erottaa ne kaksi toisista.

Valvomalla siis on selkeä merkitys tähän tietämättömyyteen!

Mutta tämä asia on tutkinnan ja kaiken mahdollisen tulkinnan arvoinen:
2017 Rosh hashanah on syyskuun 23-24 päivänä, joka osuu esimerkiksi ilm 12 taivaan merkin kanssa samaan aikaan.
Ilm 12:1 Ja näkyi suuri merkki taivaassa: vaimo, vaatetettu auringolla, ja kuu hänen jalkojensa alla, ja hänen päässään seppeleenä kaksitoista tähteä. (jupiter ja neitsyt tähdistö)
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2210
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Rosh hashanah

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Itselleni ei ole avautunut, miksi 1.7. pidettävää pasuunaan puhaltamisen juhlaa vietetään. Raamatussa sitä ei mielestäni missään sanota.

Ja, jos en väärin muista, niin jokaisessa kuukaudessa puhallettiin pasuunaan.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4651
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Rosh hashanah

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

AOAOAOAOAO kirjoitti:Itselleni ei ole avautunut, miksi 1.7. pidettävää pasuunaan puhaltamisen juhlaa vietetään.
Oletan että katsot nyt Juliaanisen kalenterin heinäkuun 1. päivää. Kyseessä on siis:
Rosh hashanah juhla on tisri (7) kuun ensimmäisenä päivänä ja kestää kaksi vuorokautta.
Eli katsos tuota kalenteria:
http://www.timeanddate.com/calendar/?ye ... country=34
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2210
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Rosh hashanah

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Tarkoitin tuota Raamatussa mainittua 7.kuukauden 1.päivän juhlaa. Sen asettamisen " syytä" en ole löytänyt Raamatusta, ja sitä minkä esikuva tuo juhla on, tai on, ehkä, ollut.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4651
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Rosh hashanah

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Pitäs löytyy 3. Mooses 23 luvusta nää kaikki. Täytyy tsiigaa, ku en muista.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4651
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Rosh hashanah

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Se on muuten toinen morsiamen esikuva tämä Lehtimajanjuhla, jossa täyttyy vihkiminen Isän takapihan puutarhassa ja 7-vuotinen lepo siellä.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4651
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Rosh hashanah

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Ai niin, eli tosiaan
3. Mooses 23:23-24 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen: "Puhu israelilaisille ja sano: Seitsemännessä kuussa, kuukauden ensimmäisenä päivänä, pitäkää sapatinlepo, muistojuhla pasunaa soittaen, pyhä kokous.
...siinä on se kohta.,
Viivi

Re: Rosh hashanah

Viesti Kirjoittaja Viivi »

Tässä onkin minun lempi aiheeni. :)
Minulla ei ole mitään "todisteita" tai tutkimusta asiasta mutta tämä on tuntunut minun sydämellä jo nelisen vuotta siltä että tämä on se päivä kun päästään kotiin. :)
Tänä tai ensivuonna.
Olen niin huono kirjoittamaan tai kyllähän tämä kirjaimien painelu sujuu mutta se että saan järkevää tekstiä mitä toiset voisi vielä ymmärtää ni se on vaikeaa.
Tästä asiasta jaksaisin puhua vaikka kuinka paljon mutta eipä mulla ole lähipiirissä ketään ketään kenen kanssa jakaa tätä asiaa. Ja ehkä en jaksaisi itse puhua kun ei kamalasti ole "puhuttavaa" mutta mielelläni kyllä tutkisin asiaa jos osaisin. Tai ainakin kuuntelisin enemmän kuin mielelläni jos tästä olisi keskustelua. :D
Tunnen aina hengessäni hassua iloa kun huomaan tai löydän keskustelua tästä aiheesta.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2210
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Rosh hashanah

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Jukka Norvanto opettaa hyvin monesta VT:N että UT:n aiheesta.

Tässä linkki, josta valita.

http://www.rkk-sansa.net/raamattu-kanne ... at?vt[0]=3

Mutta, tuohon 1.7. juhlaan en ole saanut varmuutta.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4651
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Rosh hashanah

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Viivi kirjoitti:Tässä onkin minun lempi aiheeni. :) Tunnen aina hengessäni hassua iloa kun huomaan tai löydän keskustelua tästä aiheesta.
AMEN! Mä oon samalla aallonpituudella sun kaa täs asiassa. Kotiinpääsy!
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4651
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Rosh hashanah

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Norvanto vaan opettaa posttribunatiolismia samoin kuin moni muukin tunnettu henkilö, elikkä sitä että Jeesus tulee vain näkyvällä tavalla ja siinä kaikki. Ongelma vaan tulee vastaan kun laajemmin lukee sanaa, vaikkapa...
Luukas 12:35-36 Olkoot teidän kupeenne vyötetyt ja lamppunne palamassa; ja olkaa te niiden ihmisten kaltaiset, jotka herraansa odottavat, milloin hän palajaa häistä, että he hänen tullessaan ja kolkuttaessaan heti avaisivat hänelle.
Palajaa siis omista häistään! ....ketkä vihittiin?

Lehtimajanjuhla on 7-vuotisen vaivanajan esikuva ylösotosta, jonne morsian menee tuon pahan ajan viettämään. Se on esikuva myös hääyöstä.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2210
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Rosh hashanah

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Kyllä tuo "ahdistus " kuuluu jokaisen ihmisen osalle, niin kuin Jeesus sanoi; "maailmassa teillä ON AHDISTUS"... Joh.16:33

Lehtimajajuhlaa vietetään "kahdella eri tavalla"; kun satoa kerättään ja kun sato on kerätty. Siis kaksi erilaista ohjetta.

Mitä Norvannon opetukseen tulee, niin hän on todella asiaansa perehtynyt mies.

Mutta kirjoitan oman mielipiteeni, en Norvannon, halusin vain tuoda tuonkin mahdollisuuden palstalaisille, jos kiinnostaa.

Lehtimajajuhla kuvaa sekä iloa että myös tuomioita, näihin viittaa nuo uhrien joukossa olevat "pääuhrit", härät, joita on 1.päivänä 13, ja määrä LASKEE jokaisena päivänä, päätyen lukuun 7 .

Härkiä uhrataan, pääuhreina", kaikkiaan 70, mikä taas on eräs "tuomion" luvuista. Tästä eräs esimerkki VT:ssä on Daavidin suorittaman väestönlasku.

Tuosta oli seurauksena 70 000 israelilaisen kuolema, " Enkelin käden kautta". Tuossa on kaksi "päälukua", 70 ja 1000. Tuomio ja iankaikkisuus, eli lopullisuus.

Mutta, lehtimajajuhla kuvaa myös sitä seurakunnan vaellusta Jumalan omana tässä ajassa, ns. "taivaankansalaisena", morsiamena, Jumalan vanhurskauttamana, odottaen kirkastumistaan.

Juhlalla on kaksi merkitystä.

Juhla kesti 7+1 päivää. Ensimmäinen päivä oli sapatti( ei viikkosapatti), eli työnteko oli kielletty, viimeinen 8.päivä oli myös sapatti (ei viikkosapatti), levon päivä. Tuosta 8.päivästä on UT:ssa;

Joh.7:37 :
"Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.

Tuo 8.päivä on ESIKUVA siitä hetkestä, jolloin vielä elossa olevat uskovat nousevat Jeesuksen luokse Iankaikkisuuteen, Kirkkauteen, päivänä, jolloin maa ja taivas hehkuen palavat, alkuaineet kuumuudesta hajoavat.


Jeesus on siis nyt "järjestelemässä" hääjuhlaa, tai "sijaa", niin kuin Hän evankeliumissa sanoo.

:) :)

Joh.14:3 " Ja vaikka Minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä Minä olen ".


:) :)
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4651
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Rosh hashanah

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Tähän liittyy kyllä kokonaisuutena niin monta asiaa ettei siihen riitä yksi palsta selittämään sitä. Mutta se on totta että kaikki Titanicin 3 luokkaa kokivat ahdistusken, sen sijaan pelastusveneet olivat pääasiassa ykkösluokalle ja sitten siitä naisille ja lapsille luokkaeroittain, vaikka kuinka raadollinen tämä ajatustapa olisi. Ennen kun ajateltiin suoraan asioita, eikä kaiken maailman opittujen tasa-arvokaavojen mukaan.

Jokainen ihminen maailmassa kuuluu johonkin kolmesta ryhmästä:
1. luokka kuulee paimenensa kutsun
2. luokka ei kuule kutsua mutta kertoo innoissaan kaikille kuuluvansa paimenen omiksi
3. luokka on kyllä kuullut paimenesta muttei koskaan ole ottanut tätä kutsua vastaan (evankeliumi on saarnattu kaikkeen maailmaan)

Miehen ja naisen ero mm. Jaakobin kirjeen 1. luvun mukaan ovat sama kuin Titanicissa, naiset ensin pelastusveneeseen. Näinpä morsiamen tempaukseen hakeutuvat ihmiset kokevat tälläkin hetkellä suurta ahdistusta, kun taas ykkösluokan miehet ja muut eivät edes kuule tuota kutsua.

Mä voisin mennä sinne 2006 saamiini näkyihin ja kokemuksiin, jossa minulle mm. näyettiin Nooan arkin katon poisottamisen merkitys lähestyessään uuteen maahan pääsyä. Arkin kattohan avattiin, jossa kaikki pelastuvat siis olivat. Samoin ilmestyskirjassa, siinä avattiin heti seurakuntien ilmestyksen jälkeen ovi Taivaaseen ja sanottiin "nouse ja tule tänne ylös". Ovi oli siis avattu ja pääsy sinne ylös oli mahdollista.

Aivan samoin nuo Lehtimajanjuhlan urihärät... kuten huomaat, kaikki urospuolisia, kuten Jaakobin 1. kirjassa mainittu mies, joka unohtaa heti millainen hän on, astuttuaan pois peilin edestä. Oman syntisyyden tunnustaminen ja oman alemuustilan ymmärtäminen on siis se suurin eroavaisuus morsiamen ja häävieraan välillä, joiksi minä näitä tapaan kutsua.
Samoin kuin Lehtimajanjuhlan uhrihärät vähenee, aluksi 13 ja lopulta enää 7 jäljellä, aivan kuin Luukas 12:35-36 autuas on se jonka Herramme tapaa valvomasta kupeet vyötettyinä palatessaan häistään. Tämän määrän laskiessa jokaisena päivänä, herättää joskus ajatuksia marttyyrikuolemista, jossa jäännös on enää puolet joka temmataan.

Kymmenen on kuninkuuden luku ja 7 on täydellisyyden luku ja tuhat on kansojen luku. 70 000 on siis selkeästi Kristuksen valtakunnan kansan täysi luku. Ja siihen kun lisätään luku kaksi, vanhan ja uuden liiton Kristusruumis, Israelin kansan luku 72 000 x 72 000 = 144 000 joka on se luku mikä löytyy myös ilmestyskirjan 7. luvusta kun kaikki ovat sisälle tuleet, joihin ei enää toisella kuolemalla ole valtaa.

Tästä olisi vaikka kuinka paljon asiaa mutta yhden vielä kerron: Hanok -> Elia&Elisa = sama 1. 2. ja 3. luokka-vertauskuva

Hanok lähti varkain ja ainoa asia oli se että Hanok vaelsi koko elämänsä yhteydessä Jumalaan ja hän vain katosi. Synnittömänäkö? EI TIETENKÄÄN
Ei Jumala ota pois saansa vastaan, joten ei Hanok ollut synnitön, vaan esikuva morsiamesta.
Samoin Elia ja Elisa... miettikää miksi heillä oli niin samanlaiset nimet? Aivan kuin viisaat neitsyet ja tyhmät neitsyet, jossa toinen oli todistamassa sitä tosiasiaa että toinen otettiin ja toinen jätettiin. Muttei se tehnyt Elisaa yhtään sen vähempiarvoiseksi, vaan hän sai vieläkin suuremmat siunaukset sen jälkeen. Elikkä taas nämä kolme kerrosta, joista tätä seulontaa tehdään. Jokaisesta kerroksesta tulee pelastuvia ja kaikkina aikoina.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2210
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Rosh hashanah

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Jarmo kirjoitti ;
" 70 000 on siis selkeästi Kristuksen valtakunnan kansan täysi luku. "

Aivan päinvastoin !

Tuo luku kertoi surmattujen ( = tuomittujen = pelastumattomien lukumäärän).

Luku 7 on monesti ADJEKTIIVIN kaltainen. Se voi kertoa MINKÄLAINEN joku tai jokin on. Hyvä tai paha.

Luvusta "70 000" vielä;

1.Aikakirja 21:1

Mutta saatana nousi Israelia vastaan ja yllytti Daavidin laskemaan Israelin.

Ja, Daavid aloitti väestönlaskun, mutta sitä ei täydellisesti suoritettu.

21:7

Mutta tämä asia oli Jumalan silmissä paha, ja hän löi Israelia.

21:14

Niin Herra antoi ruton tulla Israeliin, ja Israelista kaatui seitsemänkymmentä tuhatta miestä.


Tuo " 70 000" KUVAA saatanan työn "hedelmää", mikä oli KUOLEMA.




Ja, luvusta "1000". Se tarkoittaa IANKAIKKISUUTTA, eli myös Jumalaa Itseään.

-----> Telttamajan Kaikkein Pyhimmän TILAVUUS oli 1000 kuutiokyynärää, 10x10x10 . Kaikkein Pyhin kuvasi Taivasta, Jumalan Olemassaolon sijaa, Iankaikkisuutta.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4651
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Rosh hashanah

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

AOAOAOAOAO kirjoitti:Luku 7 on monesti ADJEKTIIVIN kaltainen. Se voi kertoa MINKÄLAINEN joku tai jokin on. Hyvä tai paha.
Tässä se juuri tulee mistä kerroin aiemmin. Katsotaan peilistä ja unohdetaan heti millainen oli. Hyvä tai paha? ...kun ei sillä ole merkitystä! Me olemme kaikki pahoja. Me emme kanna itsessämme peilin edessä hyvää hedelmää. Olemme kaikki samassa pahuuden veneessä ja vain Kristus voi meidät siitä pelastaa. Siksi morsian on se joka tämän tajuaa ja näkee... miehen kaltainen tarvitsee siihen peilin.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4651
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Rosh hashanah

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Yhtä asiaa mä en vaan ymmärrä, miten Aikakirjan väestönlasku liittyy tähän mitenkään? Israelin jäännöshän on mikä se on, jos sota syttyy nyt, niin siellähän on sellanen 7 miljoonaa ihmistä vai mitä lie? ...ja 2/3 osaa hävitetään. Sittenkin ja kuitenkin kun kuolema ei ole Jumalalle mikään ongelma, joten emme me voi puhua lukuina mistään tuomioista, vaan ainoastaan niistä minkä Raamattu ilmoittaa.

Luku 144 000 ei voi mitenkään olla myöskään numeerisesti luettavissa oleva. Siihen nyt ovat töksähtäneet kaikki jotka hiukankaan matemaattisesti ajattelee asioista. Moni uskova... tiedän sen, ajattelee että siirrän asian Jumalan haltuu ja jättää sen vain kummajaiseksi Raamatussa. Silti siinä puhutaan selkeästi siitä seurakunnasta jossa kiteytyy täysi luku, joka tulee siitä suuresta ahdistuksesta ja ovat pesseet kristan verellä vaatteensa.

MInä haluan ajatella aina käytännön kautta ja jättää numerot sellaiseksi jälkeen käsin tarkastettavaksi yhtälöksi. Numerot ovta minulle enemmän myös symbolisia kuin laskennalllisia. Esimerkiksi Jeesuksen opetuslapsissakin voidaan nämä jakaa TAAS KOLMEEN RYHMÄÄN:
Jeesus valitsi käsittääksnei nuo 12 opetuslasta 72:n seuraajansa joukosta lähimmikseen. Nuo 60 muuta siis jäivät taka alalle kokoa ajan. Mutta kuitenkin ahdistuksen kiirastorstaina keskiyön lähestyessä Jeesus vei nuo kaikki 12 Getsemaneen ja otti mukaansa vain kolme KUTSUMALLA heidät nimeltä mukaansa "sinne ylös" ja muut 8 jäivät nukkumaan, koska Juudashan oli jo mennyt saatanan mukaan. (Kahdeksan on arkissa olevien lukumäärä kun tulva tuli ja hukutti kaikki).
Jeesus siis vei mukanaan valitsemansa ryhmän sinne ylös puutarhaan (viittaa taas Lehtimajan juhlaan ja ahdistuksen yöhön valttujensa kanssa) jolloin nuo muut, jooilla olisi käytännössä ihan sama oikeus olla siellä, jätettiin kuitenkin sinne alas NUKKUMAAN.

Uskokaa täi älkää, niin tässä piilee mielenkiintoinen totuus!
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4651
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Rosh hashanah

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Siis jatkan tuosta luvusta 144 000
Elikkä kun peruslukuna on 72 ja kansan luku on tuhat, niin koko lukuhan on siis 72 000 ja vanha liitto on samat toiset 72 000 = 144 000 täysi luku

Samalla tavalla syntyy 24 vanhinta:
Elikkä vanhan liiton Jaakobin pojat 12 poikaa ja sitten uuden liiton Jeesuksen "pojat" oppilaat 12 opetuslasta josta pettäjä jäi pois ja Jeesus itse valitsi hänen tilalleen Paavalin. Tässä on kaikki 24 vanhinta, 12 vanhan liiton ja 12 uuden liiton vanhinta. Kyseessähän ei ole taaskaan numeraalinen juttu ikänsä puolesta, vaan Jumalan valinnan kautta.
Vastaa Viestiin