Markuksen evankeliumin loppu

Keskustelua sanasta
Avatar
kalamos
Viestit: 317
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Markuksen evankeliumin loppu

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Tämä avaus ehkä kuuluisi osioon
Puuttuvat jakeet,
mutta haluan tehdä sen tänne,
sillä tämä selvittely
tullee olemaan pitkä
ja sisältämään paljon enemmän
kuin vain puuttuvien jakeiden toteamisen.

Markuksen evankeliumin loppu
on päätös ja huippu
Jeesuksen Kristuksen evankeliumille.

Ei siis ihme,
että se on tallattu pahemman kerran.
___________________________

Jotkut käsikirjoitukset päättyvät
Markuksen evankeliumin osalta
erittäin kummallisesti
luvun 16 jakeeseen 8.

Kuva
Markus (16:8) kirjoitti:
Niin he tulivat ulos ja pakenivat haudalta,
sillä heidät oli vallannut vavistus ja hämmästys,
eivätkä sanoneet kenellekään mitään,
sillä he pelkäsivät.


Näinhän asia ei voi olla.
Markuksen evankeliumi ei voi päättyä noin.
Olemmehan mekin täällä maan äärissä
saaneet kuulla ilosanoman
kuoleman voittajasta Jeesuksesta Kristuksesta.
Jo yksistään tämän tosiasian tähden,
me tiedämme varmasti,
että Markuksen evankeliumi päättyy
siten kuin se suomennoksissakin on
eli vasta Markuksen evankeliumin
luvun 16 jakeeseen 20.
Ja näin asianlaita on myös useimmissa
käsikirjoituksissa.

Ja vasta silloin tuo jae (Mark 16:8)
saa myös järjellisen sisällön.
Rientäessään kertomaan
Pietarille ja muille opetuslapsille
ilosanoman Jeesuksen ylösnousemuksesta,
naiset eivät kenellekään sanoneet mitään.

Kuva
Markus (16:1-8) kirjoitti:
Ja kun sapatti oli ohi,
ostivat Maria Magdaleena
ja Maria, Jaakobin äiti,
ja Salome
hyvänhajuisia yrttejä mennäkseen voitelemaan häntä.


Ja viikon ensimmäisenä päivänä
he tulivat haudalle ani varhain,
auringon noustessa.
Ja he sanoivat toisilleen:

"Kuka meille vierittää kiven hautakammion ovelta?"
Ja katsahtaessaan ylös
he näkivät kiven poisvieritetyksi;
se oli näet hyvin suuri.


Ja mentyään hautakammion sisään
he näkivät nuorukaisen
istuvan oikealla puolella,
puettuna pitkään, valkeaan vaatteeseen;
ja he peljästyivät suuresti.

Mutta hän sanoi heille:

"Älkää peljästykö;
te etsitte Jeesusta,
Nasaretilaista, joka oli ristiinnaulittu.
Hän on noussut ylös;
ei hän ole täällä.
Katso,
tässä on paikka, johon he hänet panivat.

Mutta menkää ja sanokaa
hänen opetuslapsillensa ja Pietarille:

'Hän menee teidän edellänne Galileaan;
siellä te saatte hänet nähdä,
niinkuin hän teille sanoi'."
Niin he tulivat ulos ja pakenivat haudalta,
sillä heidät oli vallannut vavistus ja hämmästys,
eivätkä sanoneet kenellekään mitään,
sillä he pelkäsivät.


Tekstin lisäys vahingossa sitä kopioidessa,
on jotenkin käsittämätön väittämä.
Mutta ymmärrettävää on se,
että vahingossa jostakin käsikirjoituksesta
voi jäädä pois jotakin kopioitavasta tekstistä.
Ja juuri näin lienee käynyt
jakeen kahdeksan tekstin kohdalla.
Sillä siinä ei ole mitään tolkkua
kun jatkamme jakeeseen yhdeksän.

Markushan on juuri kertonut kuinka
- Maria Magdaleena
- Maria, Jaakobin äiti
- Salome
olivat tulleet haudalle
ja kohdanneet enkelin,
joka näytti Jeesuksen tyhjän haudan
ja paikan, johon Jeesus oli pantu.

Ja sitten enkeli lähettää
naiset kertomaan asiasta
Pietarille ja opetuslapsille.

Kuva
Markus (16:8) kirjoitti:
Niin he tulivat ulos ja pakenivat haudalta,
sillä heidät oli vallannut vavistus ja hämmästys,
eivätkä sanoneet kenellekään mitään,
sillä he pelkäsivät.


Ja sitten jakeen 8 jälkeen
teksti jatkuu useissa käännöksissä
niin töksähtäen,
ettei se voi olla suora jatkumo
edellä jakeesta 8 lainattuun tekstiin.

Kuva
Markus (16:8-9) kirjoitti:
Niin he tulivat ulos ja pakenivat haudalta,
sillä heidät oli vallannut vavistus ja hämmästys,
eivätkä sanoneet kenellekään mitään,
sillä he pelkäsivät.

???
Mutta ylösnousemisensa jälkeen
hän varhain aamulla
viikon ensimmäisenä päivänä
ilmestyi ensiksi Maria Magdaleenalle,
josta hän oli ajanut ulos seitsemän riivaajaa.
Aivan selvästi tuosta välistä puuttuu jotakin.
Jälkimmäisessä osassahan puhutaan Jeesuksesta
pronominilla Hän.
Joten välistä puuttuu jokin tapahtuma,
jossa Jeesus on mukana.

Ja useissa käsikirjoituksissa
onkin tuossa välissä teksti,
joka liittää kaikki palaset yhteen
ja koko kertomuksesta tulee järjellinen.

Kuva useissa käsikirjoituksissa oleva teksti käännettynä
Markus (16:8-9) kirjoitti:
Niin he tulivat ulos ja pakenivat haudalta,
sillä heidät oli vallannut vavistus ja hämmästys,
eivätkä sanoneet kenellekään mitään,
sillä he pelkäsivät.

Silloin he pian kertoivat kaikki nämä ohjeet
Pietarille ja hänen seuralaisilleen.

Sen jälkeen Jeesus itse
lähetti heidän kauttaan
idästä länteen
pyhän ja katoamattoman julistuksen
iankaikkisesta pelastuksesta.

Mutta ylösnousemisensa jälkeen
hän varhain aamulla
viikon ensimmäisenä päivänä
ilmestyi ensiksi Maria Magdaleenalle,
josta hän oli ajanut ulos seitsemän riivaajaa.


Nyt tuossa on selkeä ja aivan huikea
yhtenäinen ilmoitus.
Eli Markus korostaa tuossa
jotain aivan valtavaa ja mullistavaa
asiaa tuon ajan lukijalle.

Naiset saivat ensimmäisenä nähdä
tyhjän haudan.
Naisille enkeli ilmoitti ensimmäisenä
Jeesuksen nousseen ylös haudasta.
Naiset olivat ensimmäiset lähettiläät
kertomaan ilosanomaa.
Ja lähetyskenttä oli
Pietari ja muut opetuslapset.

Ja sitten Jeesus itse ilmestyy
opetuslasten joukolle
ja lähettää idästä länteen
pyhän ja katomattoman
julistuksen iankaikkisesta pelastuksesta.

Mutta tämän jälkeen,
Markus vielä korostaa sitä,
että myöskin Jeesuksen itsensä
ilmestyminen tapahtui ensin naiselle
eikä suinkaan miesjoukolle.

Kaikkein ensimmäiseksi siis
Jeesus ilmestyi Maria Magdaleenalle,
josta oli ajanut ulos seitsemän riivaajaa.

Maria Magdaleenalla on tässä
tuplarooli.

Ensin Maria Magdaleena
oli muiden naisten kera vienyt
opetuslapsille enkelin kehottaman viestin.
Pietari ja Johannes juoksevat haudalle.
He näkevät sen tyhjänä.

Mutta Maria Magdaleenan rakkaus
Jeesusta kohtaan oli niin syvä,
että hän tuli heidän perässään taas haudalle
ja jäi sinne itkemään,
kun Pietari ja Johannes poistuivat haudalta.
Ja silloin Maria Magdaleena saa kuulla
tutun äänen. Hän kohtaa Jeesuksen.

Ja nyt Maria Magdaleena palaa
taas opetuslasten tykö,
jotka murehtivat ja itkevät sitä,
että Jeesuksen ruumiskin on hävinnyt.
Ja Maria Magdaleena kertoo,
että nyt hän jo näkikin Jeesuksen.
Jeesus on noussut ylös. Hän Elää.
Sen tähden hauta on tyhjä.

Kuva
Markus (16:9-11) kirjoitti:
Mutta ylösnousemisensa jälkeen
hän varhain aamulla
viikon ensimmäisenä päivänä
ilmestyi ensiksi Maria Magdaleenalle,
josta hän oli ajanut ulos seitsemän riivaajaa.
Tämä meni ja vei sanan niille,
jotka olivat olleet Jeesuksen kanssa
ja jotka nyt murehtivat ja itkivät.
Mutta kun he kuulivat,
että hän eli ja että Maria oli hänet nähnyt,
eivät he uskoneet.


Jeesus lähetti siis ensin
enkelin eli sanansaattajan kautta
naisjoukon tuomaan sanoman opetuslapsille

Pietari ja Johannes
juoksevat haudalle.
Maria menee heidän jälkeensä.

Pietarin ja Johanneksen poistuttua haudalta
Jeesus ilmestyy Marialle
ja lähettää Marian uudelleen
nyt silminnäkijänä
kertomaan ylösnousemuksesta opetuslapsille.

Ja opetuslapset eivät vieläkään usko.
Ja näiden kautta pitäisi julistus
pyhästä ja katoamattomasta pelastuksesta
mennä idästä länteen.
Niin uskomatonta kuin se onkin,
niin näin kuitenkin tapahtui
näiden epäuskoisimmista epäuskoisimpien
miesten kautta.

Ensin oli siis vuorossa
kolme naista ilosanoman todistajana.
Näistä avainasemassa oli
Maria Magdaleena,
josta Jeesus oli ajanut ulos seitsemän riivaajaa.

Sitten Jeesus ilmestyy kolmelle miehelle.
Näistä avainasemassa oli Pietari,
joka oli kieltänyt kolme kertaa Jeesuksen.
Muut kolmesta miehestä ovat
kaksi Emmauksen tien kulkijaa,
jotka tulevat kertomaan opetuslapsijoukolle,
että Simon eli Pietari eli Keefas
on nähnyt Jeesuksen
ja he itsekin ovat kohdanneet Jeesuksen.

Kuva
Markus (16:12-13) kirjoitti:
Ja sen jälkeen
hän toisenmuotoisena
ilmestyi kahdelle heistä,
heidän kävellessään, matkalla maakylään.
Hekin menivät ja veivät sanan toisille;
mutta nämä eivät uskoneet heitäkään.
Ja sitten Jeesus itse ilmestyy
koko opetuslapsijoukolle,
paitsi kaikkein epäuskoisimmalle Tuomaalle.
Hän kun tarvitsi käsinkosketeltavan
kohtaamisen Jeesuksen kanssa,
jotta uskoisi.

Olemme sitten miten epäuskoisia tahansa,
niin Jeesus voi synnyttää meissä uskon.
Hän kohtaa meidät
siten kuin parhaaksi näkee.
Ja silloin tapahtuu ihme.

Mutta palataan Markuksen
tallennuksen loppuosaan.
Jeesus siis ilmestyy lopulta
opetuslapsijoukolle.

Kuva
Markus (16:14) kirjoitti:
Vihdoin hän ilmestyi
myöskin niille yhdelletoista
heidän ollessaan aterialla;
ja hän nuhteli heidän epäuskoaan
ja heidän sydämensä kovuutta,
kun he eivät olleet uskoneet niitä,
jotka olivat nähneet hänet ylösnousseeksi.


Jeesus siis ensimmäiseksi nuhteli
opetuslapsijoukkoa siitä,
että he eivät olleet uskoneet
silminnäkijätodistuksia ylösnousseesta Jeesuksesta.

Mutta sitten
käännöksissämme oleva teksti
töksähtää niin pahasti,
että jotain on selvästi jäänyt taas pois.

Kuva
Markus (16:14-16) kirjoitti:
Vihdoin hän ilmestyi
myöskin niille yhdelletoista
heidän ollessaan aterialla;
ja hän nuhteli heidän epäuskoaan
ja heidän sydämensä kovuutta,
kun he eivät olleet uskoneet niitä,
jotka olivat nähneet hänet ylösnousseeksi.

???
Ja hän sanoi heille:
"Menkää kaikkeen maailmaan
ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu;
mutta joka ei usko,
se tuomitaan kadotukseen.
Markus ei voinut kylmäverisesti
vain ilmoittaa Jeesuksen ilmestyneen
keskelle ateriahetkeä
nuhtelemaan heidän epäuskoaan,
ja sitten samaan hengenvetoon
antaa lähetyskäskyn,
ja todeta, että joka ei usko,
tuomitaan kadotukseen.

Kyllä tuollaisessa hetkessä
opetuslasten ruoka olisi jäänyt kurkkuun kiinni.
Mutta tuohon kohtaamiseen ei sisältynyt
lähetyskäskyn antamista.
Se oli kohtaaminen,
jolla opetuslapset herätettiin eloon
tai elvytettiin ymmärtämään se,
missä nyt mennään.

Aivan samoinkuin Emmauksen tien kulkijat
tarvitsivat saada kuulla pitkän selvityksen
Mooseksesta alkaen,
mitä Raamattu kertoo Jeesuksesta,
tarvitsivat myös Jeesuksen opetuslapset
briiffauksen.

Ei siis niin,
että kesken ateriaa tullut
Jeesuksen ilmestyminen ja moitesana
ja sitten käskysana lähteä liikkeelle.
Ei ollenkaan.
Tuossa tilanteessa Jeesus
ei antanut tuota lähetyskäskyä.
Sen antaminen tapahtui
vasta neljäkymmentä päivää myöhemmin.

Siis mitä tapahtui tuossa tilanteessa,
jossa Jeesus ilmestyy ensimmäisen
kerran opetuslapsijoukolle.

Se selviää taas siten, että luemme
eräissä varhaisissa käsikirjoituksissa
oleva tekstin,
joka jälleen liittää repaleisen tekstin
ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi,
jolla on selkeä sanoma.

Kuva useissa käsikirjoituksissa oleva teksti käännettynä
Markus (16:14) kirjoitti:
Vihdoin hän ilmestyi
myöskin niille yhdelletoista
heidän ollessaan aterialla;
ja hän nuhteli heidän epäuskoaan
ja heidän sydämensä kovuutta,
kun he eivät olleet uskoneet niitä,
jotka olivat nähneet hänet ylösnousseeksi.


Ja he pyysivät anteeksi sanoen:

'Tämä laittomuuden ja uskottomuuden aika
on Saatanan alainen,
eikä hän salli
Jumalan totuuden ja voiman
kukistaa saastaisia henkiä.
Ilmoita siksi nyt vanhurskautesi'


He sanoivat näin Kristukselle,
ja Kristus vastasi heille:


'Saatanan valtakauden aika on ohitse,
mutta muita pelottavia asioita on pian tapahtuva.
Minut annettiin kuolemaan niiden tähden,
jotka ovat tehneet syntiä,
jotta he palaisivat totuuteen
eivätkä enää syntiä tekisi
ja niin perisivät taivaan
hengellisen, turmeltumattoman ja hengellisen
kunnian'.


Opetuslapset uskoivat Jeesuksen elävän,
kun näkivät Hänet.
Eli kun edes opetuslapset eivät
uskoneet heidän keskuudessaan
olevien naisten todistusta,
kuinka maailma uskoisi
kalastajien todistuksen Jeesuksesta.

He olivat edelleen peloissaan,
ja viittasivat pahuuden voimiin.
Mutta Jeesus kertoo asioiden nyt muuttuneen.
Saatanan valtakauden aika on nyt ohitse.
Mutta se edellyttää,
että ihmiset saavat kuulla ilosanoman Jeesuksesta.
Silloin ihmiset vapautuvat paholaisen vallasta.

Tämän kohtaamisen jälkeen
seuraa 40 päivää pitkä aikajakso,
jonka aikana opetuslapset monestikin
kohtasivat Jeesuksen.
Niin myös monet muut.
Jeesus näyttäytyi kerralla
jopa yli puolen tuhannen suuruiselle
ihmisjoukolle.

Ja viimeisenä päivänä maan päällä
Jeesus pitää puheen,
josta Matteus on tallentanut
opetuslapseuttamisosan,
Markus juuri sen lähetyskäskyn,
joka on jo monesti tullut esiin
Markuksen evankeliumin
viimeisessä luvussa.

Siinä on vastaus kaikkeen siihen,
mitä opetuslapset olivat
sanoneet Jeesukselle
esimerkiksi saatanan vallasta.

Kuva
Markus (16:15-20) kirjoitti:
Ja hän sanoi heille:

"Menkää kaikkeen maailmaan
ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu;
mutta joka ei usko,
se tuomitaan kadotukseen.

Ja nämä merkit seuraavat niitä,
jotka uskovat:

minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia,
puhuvat uusilla kielillä,
nostavat käsin käärmeitä,
ja jos he juovat jotakin kuolettavaa,
ei se heitä vahingoita;
he panevat kätensä sairasten päälle,
ja ne tulevat terveiksi."


Kun nyt Herra Jeesus oli puhunut heille,
otettiin hänet ylös taivaaseen,
ja hän istui Jumalan oikealle puolelle.

Mutta he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla,
ja Herra vaikutti heidän kanssansa
ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.